دربارۀ ما  | تماس |   آرشيو صفحه اول  |  جستجو |   فيلترشکن  |   کوتاه و گويا   |   عکس و مکث  |  عکس انتخابی    ويدئوها  |   کتابخانه  |   فهرست کليهء مقالات

درباره سکولاريسم   |       سال سوم ـ  شماره 808 و 809  ـ سه شنبه و چهار شنبه 4 و 5 اسفند 1388 ــ  23 و 24 فوريه 2010       | English Section

نسبت رنگ سبز با جنبش

امین حصوری

این درست است که رنگ سبز به عنوان نماد رقابت های انتخاباتی آقای موسوی به فضای عمومی جامعه راه یافت؛ این هم درست که در فاز گشایش جنبش، هم به دلیل محدودیت های مراحل انکشاف جنبش (از جمله ضرورت توجیه رسمی حضور اعتراضی در خیابان ها) و هم به دلیل هژمونی نسبی گفتمان اصلاح طلبی بر جنبش نوپا، دلالت های انتخاباتی رنگ سبز وجه برجسته تری داشت؛ اما به تدریج و با پیشروی جنبش به مرزهای جدید که با کسب خودباوری روزافزون برای مردم و همگانی تر شدن جنبش و سلب مشروعیت فزاینده و شکستن اقتدار حکومت همراه بود، دلالت های عمومی رنگ سبز هم پا به پای جنبش تحول یافت، به طوری که پس از چندی بسیاری از جوانان در عین به کارگیری نشان های سبز رنگ به هنگام حضور و مقاومت در خیابان ها، عملا خارج از چارچوب معنایی مورد نظر اصلاح طلبان، شعارها و کنش های اعتراضی خود را پیگیری می کنند.  >>>

ايران و تنش‌های آينده:

چگونه از فاجعه جلوگيری كنيم؟

ش. ك.

مفاهيم بنيادي دموكراسي و سكولاريسم با قرائت حداكثري بلوك اول براي اعضاي برخي بلوك‌هاي ديگر معاني كاملاً متفاوتي از آن‌چه ما مي‌فهميم مي‌دهند و اين افراد حتي حاضر به تكرار اين واژه‌ها نيستند، چه رسد به آن كه حاضر به بازي طبق قواعد آن باشند. چنين درخواستي از ايشان درست مانند آن است كه از كمونيست‌ها يا سكولارها بخواهيم به شرط پايبندي به ولايت فقيه حزب تشكيل دهند و فعاليت كنند. همان‌طور كه يك سكولار حداكثري نمي‌تواند به شرط پايبندي به ولي فقيه كار حزبي كند، يك حزب‌اللهي نيز نمي‌تواند به شرط پايبندي به سكولاريسم حداكثري كار حزبي كند. اگر قصد نداريم وجود حزب‌اللهي‌ها را انكار كنيم يا با ايشان مانند شهروندان درجه‌ي دو برخورد كنيم، بايد به فكر راه‌حل ديگري باشيم. حذف يك‌شبه‌ي آنچه ريشه‌اي هزاران ساله در تاريخ ايران دارد قطعاً نخستين و بهترين پيشنهاد نخواهد بود.   >>>

مبارزه در خارج

جهانشاه رشيديان

هدف من از این مقاله ضدیت با اندیشه ها نیست بلکه هشداری مسئولانه برای پرهيز از «مطلق گرايی»، «خيالپردازی» و «انتظار های بيهوده» است. امروز هرايرانی خارج از کشور، بویژه آنانی که خود را دموکرات و سکولار میدانند، باید کلاه خود را قاضی کرده و از خود سئوال کنند: تکلیف چیست؟ اگر مردم ما فعلاً نتوانند رژیم جمهوری اسلامی را به زباله دان تاریخ بفرستند چه باید کرد؟ آیا ما ایرانیان خارج از کشور باید تنها به امید چنین روزی شاهد نابودی کامل کشورخود باشیم و یا می توانیم اعتراض خود را رساتر به گوش جامعه جهانی برسانیم و افکار آنان را به رژیم توتالیتر بنام جمهوری اسلامی و زندانی بنام ایران جلب کنیم؟ >>>

جنبش سبز،

خاستگاه ها و خلاء رهبری

علی فرهادزاده

جنبش سبز از آغاز نیز قائم به فرد و رهبر نبوده  و این چیزی است که آنرا متفاوت از جنبش های آزادی خواهانه دیگر کرده نظام را در برخورد با آن دچار سردرگمی و مشکل نموده است. این جنبش، جنبشی است که در طی یک فرایند سی ساله  شکل گرفته است. در تیر هفتاد و هشت در جریان حمله به کوی دانشگاه، جنبش خود را به دنیا معرفی نمود و ده سال بعد در خرداد هشتاد و هشت به بلوغ رسید. در این فرایند، کاندیداهای ریاست جمهوری دهم، موسوی و کروبی تنها نقش کاتالیزوری را بازی نمودند که به تسریع بلوغ جنبش کمک نمودند.  در واقع، تخلفات رخ داده در انتخابات اخیر تنها عامل و جرقه ای برای حرکت اعتراضی مردم بود. بنابر این نباید انتظار داشت که این حرکت، با سازش احتمالی کاندیداهای معترض،  باز ایستد. این حرکت ریشه در رفتار و عملکرد نظام در طول عمر سی ساله خود دارد.   >>>

بازندگان پایان جنگ سرد

الاهه بقراط

کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، بزرگترین بازندگان پایان جنگ سرد بودند. از یک سو غرب که دیگر خیالش از جانب به اصطلاح «خطر سرخ» آسوده شده بود، آنها را میان زمین و هوا رها کرد تا یکی گرفتار طالبان و دیگری گرفتار حزب‌الله شود و آن یکی نیز در کام جمهوری اسلامی بماند. از سوی دیگر «شوروی سابق» با درهای امکانات بی‌پایانی که به روی اقتصادش باز شده بود، دیگر چه نیازی به افغانستان و عراق داشت؟ برای جهان آزاد، دمکراسی تنها در پیوند با اقتصاد است که اهمیت می‌یابد. باید منتظر بود تا فشار اقتصادی، دمکراسی را در بقیه جهان تحمیل کند. >>>

پُلی به سیاست:

آیا حکومتِ ایران حکومتی دینی است؟

بحثی در بابِ سکولاریسم

با دینداران و بی دینان و از دین بریدگان

صدرا عمادی

ما برآنیم که نه فقط حکومتِ فعلی ایران حکومتی دینی نیست، بلکه اساساً حکومتِ دینی نمی تواند وجود داشته باشد. حکومتِ دینی، از نوعِ ولایتِ فقیهش یا از هر نوع، نظریه یی بیش نیست. بحثِ روشنفکرانه در این باب هم به نظرِ ما نه تنها گِرِهی از کلافِ در هم پیچِ سیاست در ایران نمی گشاید، بسی خطرناک هم هست، چون اصلِ سیاست را در کَنَفِ موهومِ دین یا بی دینی که ربطِ تام و تمامی به امرِ سیاستِ عملی ندارد در مهی غلیظ پنهان می کند و سازوکارِ نظارتِ مردم را بر سرنوشتِ خود از راهِ درنگریستنِ موشکفانه امرِ واقع و مسائل جاری مختل می سازد.   >>>

پنج پيام 22 بهمن

آيت الله احمد خاتمی، امام جمعهء تهران

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، آيت‌الله سيد احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران با تسليت شهادت امام حسن عسگری بر امام زمان و نايب برحقش مقام معظم رهبری و تبريک ولايت امام زمان در خصوص مسائل داخلی گفت: «راهپيمايی باشکوه و خيره‌کننده شما ملت ايران همچنان در صدر اخبار جهان قرار دارد. سلام و درود خداوند بر شما امتی که به فضل خداوند پی‌درپی حماسه می‌آفرينيد و اين حماسه امسالتان فتح‌الفتوح بود... هشت ماه فتنه‌گری کردند تا نتيجه آنرا در بيست و دوی بهمن بگيرند و خودشان را برای درگيری خيابانی آماده کرده بودند و ضد انقلاب‌های بدبخت هم که پيوسته در تلويزيون گفته بودند که طرفداران ما بيست و دوی بهمن با رنگ سبز که همان رنگ کذايی است به صحنه می‌آيند... چهارده شبکهء بين‌المللی تلويزيونی برای اولين بار پس از گذشت سی و يک سال از پيروزی انقلاب مستقر شدند تا بصورت مستقيم درگيری‌ها را روی آنتن ببرند نه اينکه برای منعکس کردن حماسه مردم آمده باشند. اما اين امت آنچنان جوشيد و خروشيد که با تعبير مقام معظم رهبری مشت محکمی بر دهان آنها زدند... راهپيمايی عظيم بيست و دوی بهمن پنج پيام داشت... يکی اين که مردم گفتند وفادار به اين نظام و همراه با آن هستند و با هيچ حيله و شيطنتی از آن جدا نمی‌شوند. غربی‌ها و همسوهايشان بدانند که نگاه مردم ما به نظام نگاه سياسی نيست بلکه يک نگاه دينی است و مردم نظام جمهوری اسلامی ايران را تريبون نظام اسلامی می‌دانند و تا آخرين قطره خون خود حامی آن هستند... بيعت با ولايت فقيه دومين پيام راهپيمايی عظيم بيست و دوی بهمن بود؛ مردم ما ولايت فقيه را يک سرمايه نفيس و موجب عزت، آزادی و استقلال خودشان می‌دانند... سومين پيام راهپيمايی عظيم بيست و دوی بهمناين بود که، علی‌رغم اينکه برخی‌ها شيطنت کرده و می‌خواهند بگويند در ايران خط امام نيست ولی مردم ما باور دارند خط امام به صورت شفاف و با رهبری مقام معظم رهبری در جريان است... چهارمين پيام به دنيای استکبار بود که بداند با يک حکومت معمولی طرف نيست بلکه با حکومتی طرف هستند که برخاسته از متن مردم است... دشمنان نظام جمهوری اسلامی ايران چه بخواهند و چه نخواهند بايد ايران را به عنوان يک قدرت بزرگ در صحنه سياسی بپذيرند و بجای آنکه تمام همت شان را بکار ببرند تا با ايران مقابله کنند که ناموفق هستند بايد روی به تعامل با اين نظام بياورند... پنجمين پيام به فتنه‌گران و مغرضان و معاندان داخلی است که به تعبير مقام معظم رهبری از زبان دشمن سخن می‌گويند. ملت با راهپيمايی به آنها گفت ما شما را از خود نمی‌دانيم به همين دليل هم آنها جرئت نکردند در جمع مردم حاضر شوند... شما هشت ماه است که می‌گوئيد مردم و اين مردم می‌گويند ما از ۸ ماه شيطنت شما خسته شده‌ايم و ما را به خير شما اميدی نيست، شر مرسانيد».

(آرشيو)

تيم ايرانی در المپيک زمستانی امسال در ونکوور کانادا

بدحجابی؛ مشکلی فرهنگی است یا امنیتی؟

الناز محمدی

با تمام اقداماتی که وزارت کشور به همراه نیروی انتظامی برای سامان دادن به وضعیت حجاب در خیابان ها انجام داده، باز هم این فعالیت ها ـ که در بسیاری از مراحل اجرای طرح های مختلف مربوط به آن، بیشتر امنیتی به نظر رسیده تا فرهنگی ـ نتوانسته است رضایت تعدادی از نمایندگان مجلس را جلب کند؛ به طوری که بعد از اینکه معاون پارلمانی وزارت کشور در ارتباط با سئوال ده نمایندهء زن مجلس از وزیر کشور دربارهء حجاب در جامعه گفت که «معاونت اجتماعی وزارت کشور قرار است با نمایندگان جلسه‌ای در رابطه با طرح‌های وزارت کشور در خصوص طرح عفاف داشته باشد، اما معلوم است که این اظهارات نتوانسته این نمایندگان را راضی کند». لالهء افتخاری، عضو فراکسیون زنان مجلس، می گويد: «حدود چهل نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد مبحث مهم عفاف و حجاب سوالی از وزیر کشور دارند.» >>>

جنبش زنان و مشروعيت زدایی از حکومت اسلامی

شکوه میرزادگی

ما تنها بر اساس قوانين جهان پيشرفته و بر اساس اعلاميه حقوق بشر می توانيم بگوييم که هر کاری که جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون کرده جرم است اما اگر زنی يا مردی به جمهوری اسلامی رای داده باشد و اگر زیر قانون اساسی ايران را که بر اساس قوانین برگرفته از اسلام است امضا کرده باشد حتماً نمی تواند در اين موارد به آن معترض باشد چه برسد به اين که بگويد که اين حکومت مشروعيت ندارد. چرا که برای چنين اظهار نظری نخست بايد رای خودش به حکومت پس بگيرد و اعلام کند که ديگر به نظام جمهوری اسلامی باور و اعتقاد ندارد و سپس به او اعتراض کند.  >>>

ايرانيان خارج از کشور و جنبش سبز

مسعود نقره‌کار

عمر تبعيد، مهاجرت ناگزير و مهاجرت ها ی اختياری ِ ميليون ها ايرانی به سی و يک رسيد. در سی و يک سالگی ی اين گريز تلخ که امروز جمعيتی چند ميليونی را در بر می گيرد، با اتکا به واقعيت می توان ادعا کرد که اکثريت غريب به اتفاق اين جمعيت، حتی مهاجران داوطلب و اختياری را هيچ عامل انسانی – عاطفی و سياسی و فرهنگی به حکومت اسلامی پيوند نمی زند. اين جمعيت گريزان از حکومت اسلامی، دانسته است که مسبب اصلی تحقير و آوارگی اش اين حکومت است، حکومتی که در زندانی به نام " جمهوری اسلامی " سی و يک سال است به نقض حقوق فردی و اجتماعی، وارعاب و ارتکاب شکنجه و کشتار های گروهی و تدريجی ملت ايران مشغول است.   >>>

چشم هایتان را باز کنید!

داریوش آرائی

گسترش جنبش فاشیستی گرگ های خاکستری در آذربايجان خطری جدی برای دمکراسی در ایران فردا خواهد بود. رشد گرگ های خاکستری به رادیکالیزه تر شدن هر چه بیشتر پان ایرانست ها نیز منجر خواهد شد. اگر ما امروز جلوی پیشرفت گرگ ها را نگیریم یک روز پس از سرنگونی رژیم ولائی شاهد ترور شخصیت های دمکرات آذربایجان خواهیم بود. این پیش گوئی نیست، این روش فاشیسم است. ما نباید فراموش کنیم که گرگ های خاکستری یک گروه فاشیستی بمعنی کلاسیک آن هستند. گفتمان آنان فاشیستی است، مرا بیاد گفتمان هیتلر در اوائل دههء بيست میلادی می اندازد. پس من از واژه  فاشیسم اینجا بعنوان ناسزا استفاده نمی کنم.   >>>

درس هائی از آنچه در بيست و دوم بهمن گذشت

نامه ای از تهران

برای من شكي نبود كه اين تظاهرات شكست مي‌خورد چون رژيم در چيدن نيروهاي خود بسيار بسيار ماهرانه عمل مي‌كند و اين چيزي است كه سبزها مطلقا مهارت نداشتند. از مدتي قبل معلوم بود كه آنها آزادي را از صبح زود تسخير خواهند كرد و بعد اجازه حركت مستقل نخواهند داد اما به مصداق اينكه مرغ يك پا دارد سبزها اصرار داشتند كه حتما در آزادي باشند. من نمي‌خواهم دچار بدبيني شوم اما آيا عجيب نيست كه وقتي دو تجربه به اين شكل  با واكنش مشخص رژيم روبرو شده بود بار سوم هم همان كار را مي‌كنيم؟ مقصودم روز قدس است كه نيروهاي خود را در دانشگاه چيده بودند و نگذاشتند ما نزديك آن بشويم و ديگري سيزده آبان كه سفارت را محاصره كرده بودند و ما نتوانستيم به آن نزديك شويم. >>>

مکتوبات فدوی

چهار قطعهء پرسشی

حميد رضا رحيمی

برادر حسین (ع) ی می نويسد: «در تبليغ يك نوع دستمال كاغذي در سيما، از دست لاك زده يك خانم كه تا ساعد برهنه بود استفاده شده است. از مسئولان رسانه ملی تقاضای نظارت بيشتر می شود». فدوی در پاسخ عرض می کند که: «چند وقت است که از این فاجعه خبر دارید، برادر حسین (ع)ی؟ اگر کمتر از 48 ساعت است، که مسأله ی مهمی نیست و به فتوای علمای سلف، حشره الله مع موالیه المطهرین صلوات الله علیهم اجمعین، کفاره ی شما یک نفر شتر 6 ساله ست؛ البتـّه  به شرط آن که شتر مذکور، در تمام عمر خود،  تـُرُبچه نخورده باشد! اما...»  >>>

در یکی دو سال آینده تحولی بنیادین در ایران صورت می‌گیرد

عبدالکريم سروش

سايت فارسی بی بی سی: روزنامه "دی تسایت" چاپ آلمان با عبدالکریم سروش، اندیشمند ایرانی، گفتگویی انجام داده که در سایت این روزنامۀ معتبر منتشر شده است. در این گفتگو آقای سروش نسبت به آینده‌ی جنبش اصلاحات در ایران اظهار خوش‌بینی می‌کند. دکتر سروش درباره امکان دگرگونی سیاسی می‌گوید: «من غیب‌گو نیستم، اما فکر می‌کنم در یکی دو سال آینده تحولی بنیادین در ایران صورت می‌گیرد. غیر از دولت ایران، همه قبول دارند که جمهوری اسلامی در بحرانی عمیق فرو رفته است.» در پاسخ به این سؤال که آیا آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند در تحولات آینده نقشی داشته باشد، دکتر سروش می‌گوید: "به نظر من آقای خامنه‌ای دیگر بر فراز نیروهای متخاصم قرار ندارد، بلکه خود جزئی از مشکل است." دکتر سروش در مصاحبه با "دی تسایت" خواسته‌های اصلی جنبش سبز را چنین بر شمرده است: "تجدید انتخابات، آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی، انتخابی بودن مناصب قضایی." به گفته آقای سروش تحقق این خواسته‌ها می‌تواند به تحولاتی بنیادین بدل شود. به گفته او: «رژیم از این موضوع آگاه است و به همین خاطر در برابر این خواسته‌ها به شدت ایستادگی می‌کند.» آقای سروش افزوده است: «خواسته‌های ما در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی قابل تحقق است، اما رژیم چنان بسته است که هر نوع دگرگونی، به تحولی انقلابی منجر می‌شود، و امروزه حتی اجرای مفاد قانون اساسی نیز امری انقلابی تلقی می‌شود.» عبدالکریم سروش در گفتگو با "دی تسایت" درباره نظام جمهوری اسلامی می‌گوید: «با انقلاب بهمن ما به جای دیکتاتوری پادشاهی، یک دیکتاتوری مذهبی به پا کردیم. وظیفه جنبش سبز این است که نظامی بر پایه دموکراسی و حقوق بشر تأسیس کند. به نظر من یک نظام دموکراسی می‌تواند بر پایه‌ دین استوار باشد. می‌توان به نام اسلام از حقوق دموکراتیک شهروندان دفاع کرد.» آقای سروش در گفتگو با "تسایت" از نقش خود در انقلاب فرهنگی دفاع می‌کند و می‌گوید: "تندروی ‌ها را محافل و نیروهای دیگری" انجام دادند. دی تسایت از آقای سروش می‌پرسد: "آیا محمود احمدی ‌نژاد و یاران او به دنبال برقراری دیکتاتوری نظامی در ایران هستند؟" سروش در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «آنها نظریات فاشیستی دارند، اما موفق نخواهند شد. اول از همه به این دلیل که روحانیون با چنین نظامی مخالف هستند. به نظر ما مشکل اصلی احمدی‌نژاد نیست، او تنها بازیچه‌ای در دست سپاه پاسداران است؛ به همین خاطر یکی از خواسته‌های ما جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی سپاه است.» دکتر سروش درباره آیت‌الله خمینی می‌گوید: "او شخصا آدم خوبی بود، اما نظریات نادرستی داشت... به علاوه او از سرکوب مخالفان خود ابایی نداشت." دی تسایت از قول آقای سروش گفته است: «آیت الله خمینی برای زندگی فردی انسانها ارزشی قائل نبود، زیرا آن را منبعث از ارادۀ پروردگار می‌دانست».

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 804 و  805 ـ  جمعه و شنبه 30 بهمن و 1 اسفند 1388 ـ  19 و 20 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

جوانهء سبز سکولاريسم در سرمای سپيد تورنتو

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

ما امضاکنندگان بيانيه همگی سکولار سياسی هستيم

گفت‌وگو با عبدالکريم سروش

گفتگوگر: فرزانه بذرپور

 

خوش‌خيالی سبز، درس‌هايی از بيست ‌ودو بهمن

بهرام حسين‌زاده

 

بیانیه جمعی از روشنفکران و فعالین سیاسی ترکمن

 

اقتدار و عرصه نا خود آگاه

كريم قصيم

 

شماره 803 ـ  پنج شنبه  29 بهمن 1388 ـ  18 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

نگاهی به عریضهء نیم بند خانم عبادی

به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

افسانه خاکپور

 

فرصت سوزی!

شهباز نخعی

 

استراتژی محکوم به روزمرگی ؛ استراتژی محکوم به مرگ است

تقی روزبه

 

گسترش گفتمان دمکراسی لیبرال وظیفهء جدی جنبش است

گفتگو با داریوش همایون

 

شماره 801 و  802 ـ  سه شنبه و چهارشنبه 27 و 28 بهمن 1388 ـ  16 و 17 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

تبعيض در ايران 31 ساله شد

عبدالله سهرابی

 

جنگ تصویرها، جدال ارزیابی ها

مهرنوش موسوی

 

ناسیونالیسم قلابی، ابزاری در دست رژيم الهام علی اف

داریوش آرائی

 

قانون ارث اقلیت های مذهبی بر مبنای فقه اسلامی

فصل پنجم از کتاب «درد اهل ذمه»

يوسف شريفی

 

مکتوبات فدوی

سلمانی در 23 بهمن و حديث شبکهء باد

حميد رضا رحيمی

 

شماره 799 و  800 ـ  يکشنبه و دوشنبه 25 و 26 بهمن 1388 ـ  14 و 15 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

در فردای بیست و دوی بهمنی که گذشت

افشین بابازاده

 

این بار انقلاب پیروز می‌شود

الاهه بقراط

 

نبرد آینده بر سر روح اصلاحات است

گفتگو با رضا سياوشی

 

چه کسی از جمهوری ایرانی می‌ترسد؟

مزدک بامدادان

 

شماره 797  و 798ـ  جمعه و شنبه 23 و 24 بهمن 1388 ـ  12 و 13 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

گذشته ای که در حال گم شدن است

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

جمهوریخواهانِ لائیک، سکولار و دمکرات ایران، متحد شوید!

فرهنگ قاسمی

 

چشم انداز انقلابی دیگر

در سی و یک سالگی سرکوب انقلاب 57

بهرام رحمانی

 

حفظ یا حذف نظام!

شهباز نخعی

 

من پيش بينی می کنم که رژیم احمدی نژاد را ترور خواهند کرد!

(تحلیلی بر یک خبر غیر واقعی)

داریوش سعدین

 

شماره 795  و 796ـ  چهار شنبه و پنجشنبه 21 و 22 بهمن 1388 ـ  10 و 11 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

چرا حکومت اسلامی هنوز پا بر جاست ؟

مسعود نقره کار

 

آیا شعار «انتخابات آزاد» چتر حفاظ ولایت فقیه است؟

دنیز ایشچی

 

فمینیسم با واژه ها حرکت می کند

حذف تبعیض میان شهروندان

سهیلا وحدتی

 

جستاری پیرامون حجاب

محمد امينی

بخش دوم

 

کوتاه و گويا

مشاور رسانه ای احمدی نژاد همسرش را کتک زد

شبکهء جنبش راه سبز(جرس)

 

اطلاعیه حکومت حفظ نظامی

 در آستانهء تظاهرات يوم الله پرشکوه بيست دوم بهمن امسال

 

شماره 794  ـ  سه شنبه 20 بهمن 1388 ـ  9 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

انقلاب، نه شکوهمند، نه دموکراتیک ، اسلامی بود

رهبری آن مصادره نشد، از آغاز در چنگ روحانیت بود

فریدون احمدی

 

ما نمی‏ توانیم اسلام را به عنوان دین رسمی کشور حذف کنیم

گفت‌وگو با رامین جهانبگلو

گفتگوگر: محمد تاج‌دولتی

 

استراتژی های متعارض انقلاب 57 و جنبش سبز

اکبر گنجی

 

پيرامون بيانيهء «پشتيبانان سکولار جنبش سبز»

گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعيل نوری علا و کورش عرفانی

در برنامهء يک ساعت و نيمهء «گفتمان» >>>

 

من حالم از آخوند‌بازی به هم می‌خورد، شما را نمی‌دانم

نيک آهنگ کوثر >>>

 

شماره 793  ـ  دو شنبه 19 بهمن 1388 ـ  8 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

اين است سکولاریسم...

شعری از

علی یحیی پور (سل تی تی)

 

آلترناتیو های احتمالی در فرایند سیاسی جاری

ماشاالله سلیمی . منوچهر مقصودنیا

 

سیاست چماق وساندیس

 تقی روزبه

 

آقای نوری علا، کاملاً در اشتباهید!

مهرداد ترابی  <<<

 

معنای هشدار و سه قطعهء ديگر

حميد رضا رحيمی

 

اگر یزید روزنامه داشت  فردای عاشورای سال 60 هجری چه می نوشت؟

مطلب وارده

 

شماره 792  ـ  يک شنبه 18 بهمن 1388 ـ  7 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

نتیجه همه پرسی 22 بهمن سبز در سايت بالاترين

بیش از هزار نفر شرکت کننده تا امروز>>>

 

آقای خامنه ای! دیری ست با من سخن به درشتی گفته اید...

مسيحا مهاجر

 

چه کسی  ديو را به شيشه بازمی گرداند؟

شکوه میرزادگی

 

اتهام: آزادی!

الاهه بقراط

 

دینامیسم انقلاب ناتمام پنجاه و هفت

و حقوق «فورس ماژور» سبز

اميد ساعدی

 

کتاب تازه ای در کتابخانهء سکولاريسم نو

عوامل تاريخی پيدايش سکولاريسم

نوشته منوچهر صالحی

در فورمت پی.دی.اف  >>>

 

وجوب تشکر روشنفکران مذهبی، سکولاريست ها، ماترياليست ها از حکومت اسلامی ايران!

ف.م. سخن

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص