دربارۀ ما | تماس    |   آرشيو صفحه اول  |  جستجو |    فيلترشکن   |    کوتاه و گويا    |    عکس و مکث   |  عکس انتخابی    ويدئوها  |   کتابخانه  |    فهرست کليهء مقالات

درباره سکولاريسم   |       سال سوم ـ  شماره 801 و 802 ـ سه شنبه و چهار شنبه  27 و 28 بهمن 1388 ــ  16 و 17 فوريه 2010       | English Section

در فردای بیست و دوی بهمن

افشین بابازاده

در فردای 22 بهمن امسال، هر چه شعارها رادیکالتر، و رنگ ملی و سکولارشان پر رنگتر شود، تعداد بیشتری از مدعيان رهبری رادیکالتر و سکولارتر خواهند شد. این ویژگی تازه ای است در جنبش های دمکراسی خواهی قرن جدید که مردم در بیان خواسته هاشان و در  سیر جنبش آزادی خواهانه شان مدعیان رهبری و اندیشه ها را در الک تاریخ می ریزد و سره را از ناسره جدا می کنند. اکنون روزی نیست که با هر چه شفاف تر شدن خواسته های مردم در کف خیابان ها، بسیاری از این «رهبران»، از خانه های ریز این الک رد نمی شوند.  >>>

این بار انقلاب پیروز می‌شود

الاهه بقراط

جلوه های نبرد تاریخی  بین مشروطه و مشروعه، بین سنت و مدرنیته را می‌توان در تفکر و بیان «سران جنبش سبز» نیز یافت. اساسا آنچه در ایران به «اصلاح‌طلبی» معروف شد، حامل همین نبرد است و اصلاح ‌طلبان تجسم واقعی نبرد بین سنت و مدرنیته هستند. گمان آنها بر این است که این دو نیمه، مدرنیته با سنت،  تجدد با شریعت، یکدیگر را در قدرت تکمیل می‌کنند. حال آنکه آنها یکدیگر را نفی می‌کنند و از همین رو همواره در جدال دائم هستند. این جدال همان‌گونه که سی سال گذشته نشان داد، به فرسایش منابع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور می‌انجامد.     >>>

نبرد آینده

بر سر روح اصلاحات است

گفتگو با رضا سياوشی

جنبش های احتماعی در حال شکل‌گيری هستند. کمابيش با شرايطی شبيه سال هفتاد و شش روبه‌رو هستيم که پایین آمدن قیمت نفت و ديگر مسایل باعث رشد جنبش‌های احتماعی شد. در آن هنگام هواداران خاتمی توانستند این جنبش‌ها را به سمت خود هدایت کنند. این جنبش‌ها به شکل سرمایه‌ای برای کسب قدرت تبدیل شدند. اما سپس اصلاح ‌طلبان از ترس همین جنبش‌ها به آن‌ها پشت کردند و سعی کردند توقعات را پایین بیاورند. خاتمی اصلاحات پرتکاپو و با انرژی و پرتوقع نمی‌خواهد. پس مجبور است بکوشد اين روحيه را از جنبش اصلاحات بگيرد. اگر جنبش اصلاحات بدون روح باشد، آن‌گاه موسوی می‌تواند روح آن جنبش بدون روح باشد. اتفاقاً در اين زمينه موسوی تجربه هم دارد. او در دوران انقلاب هم کمک کرد تا روح انقلاب از دمکراسی تهی شود.  >>>

چه کسی از جمهوری ایرانی می‌ترسد؟

مزدک بامدادان

جمهوری ایرانی چشم انداز آینده جنبش نوینگرای مردم ایران است. کسانی که می خواهند آماج های جنبش را در همان اندازه های خُرد "رأی مرا پس بدهید" نگاه دارند، نباید از یاد ببرند که جنبش مشروطه نیز پس از نزدیک به پنجاه سال کار فرهنگی و اندیشگی بزرگانی چون میرزا فتحعلی آخوند زاده و میرزا آقاخان کرمانی و دیگر سرآمدان این جنبش، با یک رخداد ساده آغاز شد: علاءالدوله حاکم تهران روز بیستم آذر 1284 بر پای چند تن از بازرگانان تهرانی چوب زد. آتشی که نزدیک به پنجاه سال در زیر خاکستر زنده بود، به این بهانه شراره کشید، مردم هر از چندی در جای دیگری بست نشستند. در پایان یکی از این بست نشینی ها که در شبستان آرامگاه شاه عبدالعظیم در شهرری انجام گرفت، شاه خواستهء بست نشینان برای برپائی "عدالتخانه" را پذیرفت. بست نشینان به تهران بازگشتند و در خیابان ها برای نخستین بار در تاریخ این سرزمین فریاد "زنده باد ملت ایران" سر دادند.  >>>

تبعيض در ايران 31 ساله شد

عبدالله سهرابی

در اين مقاله، بيان خاطراتی از تجارب تبعيضات در سوابق سياسی و اداری خود، صرفا به عنوان مشت نمونه ی خروار عنوان شده و، بنابراين، هدف از بيان اين موارد فقط و فقط اثبات وجود انواع و اقسام تبعيض در سطح ملی برای بخش عمده ای از شهروندان، [آن هم] صرف نظر از نژاد و مذهب و به صورت مضاعف در ميان اقليت های نژادی و دينی است. به عبارت ديگر اقليت های نژادی و دينی ضمن برخورداری از تبعيض های فردی و عمومی که شامل حال همهء شهروندان است، بطور مضاعف از تبعيض های نژادی و مذهبی رنج می برند.به اميد روزی که همه ی انسان ها با هر زبان و نژاد و دين و عقيده و تفکری با حقوق برابر و با عدالت و آزادی زندگی کنند...  >>>

جنگ تصویرها، جدال ارزیابی ها

مهرنوش موسوی

قاعدتن اگر [سران اصلاح طلب جنبش سبز] حتی استراتژی خود را چانه زنی در بالا و سوء استفاده از مبارزه مردم در پایین گذاشته بودند باید فشار خود را بر حاکمیت بیشتر می کردند تا امتیاز بگیرند. چرا این واقعه صورت نگرفت؟ چرا، بعد از تظاهرات های عاشورا شکن، سران جنبش سبز حتی در چهارچوب استراتژی خودشان در جنگ قدرت در درون نظام شروع به سراشیبی رفتن کردند؟ می توانستند بگویند توی دهن دولت می زنند! چرا درست در شرایطی که جنبش سرنگونی نظام دوز رادیکالیسم خود را بالاتر برده، عنصر سکولاریستی و برابری طلبانه را به جلوی صحنه فرستاد، اینها عقب عقب رفتند؟ بیانیهء موسوی مشروعیت دولت احمدی نژاد را به رسمیت شناخت. سحابی به خارج کشور نامه و عاجزانه تقاضا کرد بر علیه رهبر شعار ندهند، کروبی اعلام کرد که کنار سران نظام ایستاده است؟ و شیرین عبادی مادر بزرگ تسلیم و سازش شد؟    >>>

ناسیونالیسم قلابی، ابزاری در دست رژيم الهام علی اف

داریوش آرائی

اختراع تاریخ در «جمهوری آذربایجان» با استقلال اين کشور از «اتحاد جماهير شوروی» شروع شد و همچنان ادامه دارد و نتیجهء اينگونه «تحقیقات تاريخی» بطور پیوسته از طریق تلویزیون «گون از» ـ که بلندگوی «آذربایجان ملی حرکاتی» نام دارد ـ به سمع مردم «آذربایجان تاریخی» رسانده می شود. اما جمهوری آذربایجان پا را از یک ناسیونالیسم متعارف برای مصرف خانگی فراتر گذاشته است. بخصوص که علی اف در این مورد با روی کار آمدن بوش از پشتیبانی او بر خوردار شد، و می توان گفت که در دوران ریاست جمهوری بوش کارگزار سیاست او در فرو پاشاندن ایران بود.   >>>

قانون ارث اقلیت های مذهبی بر مبنای فقه اسلامی

فصل پنجم از کتاب «درد اهل ذمه»

يوسف شريفی

یکی ازشیوه هایی که درعصرصفوی به کار می بردند تا اقلیت های مذهبی را تحت فشار قرار دهند و آن ها را وادار به  قبول اسلام کنند، قانون ارث بود. قانون به این صورت بود که اگر یکی ازاعضای خانواده  اقلیت های مذهبی (یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان) تغییر مذهب می داد و مسلمان می شد، پس از مرگ بزرگ خانواده تمام ارث به فرد نو مسلمان می رسید  و دیگر افراد خانواده از ارث محروم می شدند. دلیلی را که حکومت های مذهبی وقت می آوردند مبنای فقه شیعی داشت. آن ها بر این باوربودند که دیگر اعضای خانواده کافرند و باوجود  وارث مسلمان، به کافر ارث نمی رسد. محروم شدن از ارث سبب زیر فشار قرار گرفتن دیگراعضای خانواده می شد، تا جایی که افراد خانواده ازخانه و کاشانه خود اخراج می شدند و فقر و پریشانی آن ها را به دنبال داشت، آنان را به تنگنا می کشید.

(پيوند به آرشيو کتاب)

مکتوبات فدوی

سلمانی در 23 بهمن و حديث شبکهء باد

حميد رضا رحيمی

مسبوقيد که مقام معظم رهبری، دام الذله، که خوف ملت بد جوری برش داشته بود، همه ی توان خود را بکار بست تا ضمن حبس مردم غیر وابسته در بن بست ها و محاصره ی آنان توسط نیروی جور وا جور انتظامی و امنیتی، با دود کردن مبالغ هنگفتی از بیت المال، شماری از مؤمنین و مؤمنات گرامی را در 22 بهمن 88  به میدان سابق آزادی منتقل و زاویه ای از آن میدان فراخ را که در تیررس دوربین های مکتبی بود، پر کند تا پهلوان پنبه احمدی نژاد هم در این میــانه، برای خشنودی حضرت بقیة الاعظم امام زمان ارواحنا روحی فــداه، که طبق معمــول غایب بودند، یکی دو تا سینی پاره کند!..  >>>

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 797  و 798ـ  جمعه و شنبه 23 و 24 بهمن 1388 ـ  12 و 13 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

گذشته ای که در حال گم شدن است

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

جمهوریخواهانِ لائیک، سکولار و دمکرات ایران، متحد شوید!

فرهنگ قاسمی

 

چشم انداز انقلابی دیگر

در سی و یک سالگی سرکوب انقلاب 57

بهرام رحمانی

 

حفظ یا حذف نظام!

شهباز نخعی

 

من پيش بينی می کنم که رژیم احمدی نژاد را ترور خواهند کرد!

(تحلیلی بر یک خبر غیر واقعی)

داریوش سعدین

 

شماره 795  و 796ـ  چهار شنبه و پنجشنبه 21 و 22 بهمن 1388 ـ  10 و 11 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

چرا حکومت اسلامی هنوز پا بر جاست ؟

مسعود نقره کار

 

آیا شعار «انتخابات آزاد» چتر حفاظ ولایت فقیه است؟

دنیز ایشچی

 

فمینیسم با واژه ها حرکت می کند

حذف تبعیض میان شهروندان

سهیلا وحدتی

 

جستاری پیرامون حجاب

محمد امينی

بخش دوم

 

کوتاه و گويا

مشاور رسانه ای احمدی نژاد همسرش را کتک زد

شبکهء جنبش راه سبز(جرس)

 

اطلاعیه حکومت حفظ نظامی

 در آستانهء تظاهرات يوم الله پرشکوه بيست دوم بهمن امسال

 

شماره 794  ـ  سه شنبه 20 بهمن 1388 ـ  9 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

انقلاب، نه شکوهمند، نه دموکراتیک ، اسلامی بود

رهبری آن مصادره نشد، از آغاز در چنگ روحانیت بود

فریدون احمدی

 

ما نمی‏ توانیم اسلام را به عنوان دین رسمی کشور حذف کنیم

گفت‌وگو با رامین جهانبگلو

گفتگوگر: محمد تاج‌دولتی

 

استراتژی های متعارض انقلاب 57 و جنبش سبز

اکبر گنجی

 

پيرامون بيانيهء «پشتيبانان سکولار جنبش سبز»

گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعيل نوری علا و کورش عرفانی

در برنامهء يک ساعت و نيمهء «گفتمان» >>>

 

من حالم از آخوند‌بازی به هم می‌خورد، شما را نمی‌دانم

نيک آهنگ کوثر >>>

 

شماره 793  ـ  دو شنبه 19 بهمن 1388 ـ  8 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

اين است سکولاریسم...

شعری از

علی یحیی پور (سل تی تی)

 

آلترناتیو های احتمالی در فرایند سیاسی جاری

ماشاالله سلیمی . منوچهر مقصودنیا

 

سیاست چماق وساندیس

 تقی روزبه

 

آقای نوری علا، کاملاً در اشتباهید!

مهرداد ترابی  <<<

 

معنای هشدار و سه قطعهء ديگر

حميد رضا رحيمی

 

اگر یزید روزنامه داشت  فردای عاشورای سال 60 هجری چه می نوشت؟

مطلب وارده

 

شماره 792  ـ  يک شنبه 18 بهمن 1388 ـ  7 فوريه 2010 

 

صفحهء اول

 

نتیجه همه پرسی 22 بهمن سبز در سايت بالاترين

بیش از هزار نفر شرکت کننده تا امروز>>>

 

آقای خامنه ای! دیری ست با من سخن به درشتی گفته اید...

مسيحا مهاجر

 

چه کسی  ديو را به شيشه بازمی گرداند؟

شکوه میرزادگی

 

اتهام: آزادی!

الاهه بقراط

 

دینامیسم انقلاب ناتمام پنجاه و هفت

و حقوق «فورس ماژور» سبز

اميد ساعدی

 

کتاب تازه ای در کتابخانهء سکولاريسم نو

عوامل تاريخی پيدايش سکولاريسم

نوشته منوچهر صالحی

در فورمت پی.دی.اف  >>>

 

وجوب تشکر روشنفکران مذهبی، سکولاريست ها، ماترياليست ها از حکومت اسلامی ايران!

ف.م. سخن

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص