|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | فهرست کليهء مقالات درباره سکولاريسم | سال سوم ـ شماره 806 و 807 ـ يکشنبه و دو شنبه 2 و 3 اسفند 1388 ــ 21 و 22 فوريه 2010 | English Section |
||
بی گمان بدون انديشيدن به فردائی بی تبعيض، بی شلاق، بی اجبار، بی دروغ، بی پسله کاری اما سرشار از اميد و عشق و شادمانی نمی توان سکولار بود، نمی توان «نيروی سوم سکولار» را در برابر دو نيروی پايه گذار حکومت مذهبی (که تنها اکنون ـ آن هم بمنظور حفظ حکومت مذهبی! ـ در تضاد با هم قرار گرفته اند) کارا ساخت؛ و نمی توان به شاهراهی پا گذاشت که به شهر آزادی و خرمی و سازندگی می رسد. در اين راستا سامان دادن به اين «نيروی سوم سکولار» وظيفهء تاريخی تک تک کسانی است که عميقاً ضرورت ها و ايجابات زمانهء خود را حس کرده و می دانند که نسل جوان ايرانی جان بر کف به ميدان آمده تا تکليف خود را با حال و آينده اش روشن کند... >>>
دموکراسی دينی هيچ تفاوتی با دموکراسی ندارد و تنها چون مسئوليتش بر عهده دينداران است ميتواند نامش دموکراسی دينی باشد. در يک دموکراسی دينی حداکثر سعی ميشود قانونی که منافات با قوانين قطعی دينی دارد به تصويب نرسد، اين قوانين قطعی و ضروری در اسلام هم بسيار محدود هستند. فتاوی زيادی ممکن است وجود داشته باشد اما ميتوان به مهمترين آنها اکتفا کرد و حتی در صورت لزوم اجتهاد تازه کرد. همين ضامن اسلامی شدن قوانين است و بقيه دين به پايبندی قلبی خود مومنان باز ميگردد که چقدر در عمل به شريعت اهتمام دارند. >>>
در روز بيست و دو بهمن، ما مردم را به خيابانها کشانديم تا خوراک تبليغاتی رژيم را چرب و نرم کنيم، گرچه که تمام دنيا صرفا بر اساس نظرنامساعدی که نسبت به رژيم دارند بر تبليغات آن به ديدۀ شک مینگرند و اين يکی از برگهای برنده ماست، و میپرسند: اگر شما اينهمه هوادار در ميان مردم داريد! پس چرا در سالهای پيش نمیتوانستيد چنين جمعيتی را به خيابانها بياوريد؟ اما اينکه دنيا به ما حسن نظر دارد و به رژيم بدبين است، دليلی بر اين نمیشود که ما مردم را بازيچۀ نقشههای رژيم سازيم، گر چه که به سهو >>>
ما عمیقا باور داریم که مرجع اصلی قدرت در کشور مردم ایران هستند و بر این اساس اعلام می داریم اگر بناست ایران برای همه ایرانیان باشد، باید که برابر حقوقی همه شهروندان و کلیه ملیت های ساکن ایران به رسمیت شناخته شود، برابری کامل حقوق زنان و مردان در همه شئون اجتماعی تضمین گردد و هرگونه تبعیض و قوانین تبعیض آمیز از میان برداشته شود. تحقق این امر در راستای عملی شدن اصول حقوق بشر و دمکراسی است. جنبش اعتراضی مردم ایران پرچم تغییر را برافراشته است. بدون جدایی دین از دولت هیچگونه تغییری در کشورپایدار نخواهد بود. >>>
اين مقاله
نيز سي سال پيش نوشته شد، زماني كه آخونديسم / لومپنيسم به قدرت رسيده مي
رفت، همچون توفان شن، «بهارآزادي ايران» را تيره و تار كند و انقلاب 57 را -
در لشگركشي به گنبد و كردستان / در پاره آجر پرتاب كردن به تظاهرات نيروهاي
دموكراتيك / بستن روزنامه آيندگان و پايمال كردن حقوق و آزادي هاي مردم / در
بگير و ببند و حتي تيرباران مبارزان صديق ملت ايران و... جلوي چشم ناباور
همهء آزاديخواهان قلب ماهيت كرده به يك نظام ارتجاعي و قرون وسطايي تبديل
كند. برخي جنبه هاي توضيح دهندهء آن فالانژيسم مخرّب، در نظريه هاي «حاشيه
نشينان شهري» و بالا آمدن «لومپنيسم» مطرح مي شدند. خود من جزو كساني بودم كه
از اين ديدگاه ها براي توضيح اجتماعي «حكومت اسلامي» (نام كتاب سياسي خميني
كه سالي پيشتر خوانده بودم و لذا به طورقطع با ولايت او مخالف بودم) بهره مي
گرفتم. اما، به نظرم اين توضيح «اجتماعي» كفايت نمي كرد...
>>>
سردبير
و همکاران سکولاريسم نو
درگذشت دردناک
دکتر پیمان انقطاع،
فرزند گرامی دکتر ناصر انقطاع،
نويسنده و محقق ارزشمند
و مبارز هميشگی راه
حاکميت ملی
و شخصيت سکولار ايرانی
را
به
ايشان
و خانوادهء محترم شان
تسليت گفته و خود را در اين
غم بزرگ شريک می
دانند.
|
این درست است که رنگ سبز به عنوان نماد رقابت های انتخاباتی آقای موسوی به فضای عمومی جامعه راه یافت؛ این هم درست که در فاز گشایش جنبش، هم به دلیل محدودیت های مراحل انکشاف جنبش (از جمله ضرورت توجیه رسمی حضور اعتراضی در خیابان ها) و هم به دلیل هژمونی نسبی گفتمان اصلاح طلبی بر جنبش نوپا، دلالت های انتخاباتی رنگ سبز وجه برجسته تری داشت؛ اما به تدریج و با پیشروی جنبش به مرزهای جدید که با کسب خودباوری روزافزون برای مردم و همگانی تر شدن جنبش و سلب مشروعیت فزاینده و شکستن اقتدار حکومت همراه بود، دلالت های عمومی رنگ سبز هم پا به پای جنبش تحول یافت، به طوری که پس از چندی بسیاری از جوانان در عین به کارگیری نشان های سبز رنگ به هنگام حضور و مقاومت در خیابان ها، عملا خارج از چارچوب معنایی مورد نظر اصلاح طلبان، شعارها و کنش های اعتراضی خود را پیگیری می کنند. >>>
ايران و تنشهای آينده: چگونه از فاجعه جلوگيری كنيم؟ مفاهيم بنيادي دموكراسي و سكولاريسم با قرائت حداكثري بلوك اول براي اعضاي برخي بلوكهاي ديگر معاني كاملاً متفاوتي از آنچه ما ميفهميم ميدهند و اين افراد حتي حاضر به تكرار اين واژهها نيستند، چه رسد به آن كه حاضر به بازي طبق قواعد آن باشند. چنين درخواستي از ايشان درست مانند آن است كه از كمونيستها يا سكولارها بخواهيم به شرط پايبندي به ولايت فقيه حزب تشكيل دهند و فعاليت كنند. همانطور كه يك سكولار حداكثري نميتواند به شرط پايبندي به ولي فقيه كار حزبي كند، يك حزباللهي نيز نميتواند به شرط پايبندي به سكولاريسم حداكثري كار حزبي كند. اگر قصد نداريم وجود حزباللهيها را انكار كنيم يا با ايشان مانند شهروندان درجهي دو برخورد كنيم، بايد به فكر راهحل ديگري باشيم. حذف يكشبهي آنچه ريشهاي هزاران ساله در تاريخ ايران دارد قطعاً نخستين و بهترين پيشنهاد نخواهد بود. >>>
هدف من از این مقاله ضدیت با اندیشه ها نیست بلکه هشداری مسئولانه برای پرهيز از «مطلق گرايی»، «خيالپردازی» و «انتظار های بيهوده» است. امروز هرايرانی خارج از کشور، بویژه آنانی که خود را دموکرات و سکولار میدانند، باید کلاه خود را قاضی کرده و از خود سئوال کنند: تکلیف چیست؟ اگر مردم ما فعلاً نتوانند رژیم جمهوری اسلامی را به زباله دان تاریخ بفرستند چه باید کرد؟ آیا ما ایرانیان خارج از کشور باید تنها به امید چنین روزی شاهد نابودی کامل کشورخود باشیم و یا می توانیم اعتراض خود را رساتر به گوش جامعه جهانی برسانیم و افکار آنان را به رژیم توتالیتر بنام جمهوری اسلامی و زندانی بنام ایران جلب کنیم؟ >>>
جنبش سبز، خاستگاه ها و خلاء رهبری جنبش سبز از آغاز نیز قائم به فرد و رهبر نبوده و این چیزی است که آنرا متفاوت از جنبش های آزادی خواهانه دیگر کرده نظام را در برخورد با آن دچار سردرگمی و مشکل نموده است. این جنبش، جنبشی است که در طی یک فرایند سی ساله شکل گرفته است. در تیر هفتاد و هشت در جریان حمله به کوی دانشگاه، جنبش خود را به دنیا معرفی نمود و ده سال بعد در خرداد هشتاد و هشت به بلوغ رسید. در این فرایند، کاندیداهای ریاست جمهوری دهم، موسوی و کروبی تنها نقش کاتالیزوری را بازی نمودند که به تسریع بلوغ جنبش کمک نمودند. در واقع، تخلفات رخ داده در انتخابات اخیر تنها عامل و جرقه ای برای حرکت اعتراضی مردم بود. بنابر این نباید انتظار داشت که این حرکت، با سازش احتمالی کاندیداهای معترض، باز ایستد. این حرکت ریشه در رفتار و عملکرد نظام در طول عمر سی ساله خود دارد. >>>
کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، بزرگترین بازندگان پایان جنگ سرد بودند. از یک سو غرب که دیگر خیالش از جانب به اصطلاح «خطر سرخ» آسوده شده بود، آنها را میان زمین و هوا رها کرد تا یکی گرفتار طالبان و دیگری گرفتار حزبالله شود و آن یکی نیز در کام جمهوری اسلامی بماند. از سوی دیگر «شوروی سابق» با درهای امکانات بیپایانی که به روی اقتصادش باز شده بود، دیگر چه نیازی به افغانستان و عراق داشت؟ برای جهان آزاد، دمکراسی تنها در پیوند با اقتصاد است که اهمیت مییابد. باید منتظر بود تا فشار اقتصادی، دمکراسی را در بقیه جهان تحمیل کند. >>>
پُلی به سیاست: آیا حکومتِ ایران حکومتی دینی است؟ بحثی در بابِ سکولاریسم با دینداران و بی دینان و از دین بریدگان آيت الله احمد خاتمی، امام جمعهء تهران
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 803 ـ پنج شنبه 29 بهمن 1388 ـ 18 فوريه 2010
نگاهی به عریضهء نیم بند خانم عبادی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
استراتژی محکوم به روزمرگی ؛ استراتژی محکوم به مرگ است
گسترش گفتمان دمکراسی لیبرال وظیفهء جدی جنبش است
شماره 801 و 802 ـ سه شنبه و چهارشنبه 27 و 28 بهمن 1388 ـ 16 و 17 فوريه 2010
ناسیونالیسم قلابی، ابزاری در دست رژيم الهام علی اف
قانون ارث اقلیت های مذهبی بر مبنای فقه اسلامی فصل پنجم از کتاب «درد اهل ذمه»
سلمانی در 23 بهمن و حديث شبکهء باد
شماره 799 و 800 ـ يکشنبه و دوشنبه 25 و 26 بهمن 1388 ـ 14 و 15 فوريه 2010
در فردای بیست و دوی بهمنی که گذشت
نبرد آینده بر سر روح اصلاحات است
چه کسی از جمهوری ایرانی میترسد؟
شماره 797 و 798ـ جمعه و شنبه 23 و 24 بهمن 1388 ـ 12 و 13 فوريه 2010
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
جمهوریخواهانِ لائیک، سکولار و دمکرات ایران، متحد شوید!
در سی و یک سالگی سرکوب انقلاب 57
من پيش بينی می کنم که رژیم احمدی نژاد را ترور خواهند کرد!
شماره 795 و 796ـ چهار شنبه و پنجشنبه 21 و 22 بهمن 1388 ـ 10 و 11 فوريه 2010
چرا حکومت اسلامی هنوز پا بر جاست ؟
آیا شعار «انتخابات آزاد» چتر حفاظ ولایت فقیه است؟
فمینیسم با واژه ها حرکت می کند
مشاور رسانه ای احمدی نژاد همسرش را کتک زد
در آستانهء تظاهرات يوم الله پرشکوه بيست دوم بهمن امسال
شماره 794 ـ سه شنبه 20 بهمن 1388 ـ 9 فوريه 2010
انقلاب، نه شکوهمند، نه دموکراتیک ، اسلامی بود رهبری آن مصادره نشد، از آغاز در چنگ روحانیت بود
ما نمی توانیم اسلام را به عنوان دین رسمی کشور حذف کنیم
استراتژی های متعارض انقلاب 57 و جنبش سبز
پيرامون بيانيهء «پشتيبانان سکولار جنبش سبز» گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعيل نوری علا و کورش عرفانی در برنامهء يک ساعت و نيمهء «گفتمان» >>>
من حالم از آخوندبازی به هم میخورد، شما را نمیدانم
شماره 793 ـ دو شنبه 19 بهمن 1388 ـ 8 فوريه 2010
آلترناتیو های احتمالی در فرایند سیاسی جاری ماشاالله سلیمی . منوچهر مقصودنیا
آقای نوری علا، کاملاً در اشتباهید!
اگر یزید روزنامه داشت فردای عاشورای سال 60 هجری چه می نوشت؟
شماره 792 ـ يک شنبه 18 بهمن 1388 ـ 7 فوريه 2010
نتیجه همه پرسی 22 بهمن سبز در سايت بالاترينبیش از هزار نفر شرکت کننده تا امروز>>>
آقای خامنه ای! دیری ست با من سخن به درشتی گفته اید...
چه کسی ديو را به شيشه بازمی گرداند؟
دینامیسم انقلاب ناتمام پنجاه و هفت
کتاب تازه ای در کتابخانهء سکولاريسم نو
وجوب تشکر روشنفکران مذهبی، سکولاريست ها، ماترياليست ها از حکومت اسلامی ايران!
|
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
|
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |