|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | فهرست کليهء مقالات درباره سکولاريسم | سال سوم ـ شماره 817 ـ پنج شنبه 13 اسفند 1388 ـ 4 مارس 2010 | English Section |
||
مسأله ای که رهبران واقعی جنبش سبز با آن روبرو شده اند وقتی گفته مي شود "رهبری جنبش سبز"، فوراً شخصيت هايی مانند آقایان موسوی و کروبی به نظر مي آيند، يا احزابی نظير حزب مشارکت و اعتماد ملی. بعضی ديگر هم شخصيت ها و جريانات ديگر اپوزيسيون را به نظر مي اورند و فکر مي کنند به دليل شرايط کنونی ايران، آن گروه دوم نمي توانند علنی مطرح شوند اما بخشاً رهبری را در دست دارند. البته اين حرف غلط نيست که خيلی جريانات موجود نمي توانند علنی مطرح شوند ولی موضوع فراتر از اين بحث ها است. موضوع اين است که همهء آنچه بعنوان رهبری تصور مي شود، در واقع "رهبری واقعی" اين جنبش نيست. رهبری واقعی که سازماندهی مي کند و بيش از 8 ماه است که توانسته چنين حرکت بزرگی را به پيش ببرد چيز ديگری است و مطمئناً، برخلاف تصور رژيم، رهبری کامپيوتر و اينترنت هم نيست و با ارتش سايبری هم نابود نمي شود. پس اين رهبری واقعی چيست؟ >>>
اگر تصمیم دارید که باز هم بر طبل اصلاح طلبی، این تئوری بی بنیاد بکوبید و در جهت متوقف کردن جنبش مردمی بر آیید بدانید که اسم شما در کنار فضل الله نوری و آیت الله کاشانی ثبت خواهد گردید. آقایان باید بدانند که آفتاب اسلام سیاسی، حداقل در ایران، در حال غروب کردن است و ملت ایران هر روز مصمّمتر می شوند که خود را از ستمی که بنام اسلام و پیغمبر و امام بر آنان روا می شود رها سازند. آقایان باید یک نکته را باور کنند و آن اینکه هیچکس از بوجود آمدن سیستم سکولار ضرر نمی کند مگر سران و مزدوران رژیم و آنان که موقیعتشان به خطر می افتد. >>>
حالا دیگر اصلاح طلبان و لیبرال ها زنگ خطر را شنیده اند و اگرچه خود در معرض حذف نهایی از قدرت سیاسی حاکم قرار گرفته اند، اما با این همه این مساله را خوب می دانند که حتا در چنین صورتی نیز بودجه ی بنیاد باران و مجمع تشخیص مصلحت قطع نخواهد شد. گویا اخطارهای باند احمد توکلی طی چند ماه گذشته که درخصوص به میدان آمدن طبقه ی کارگر – به تعبیر حضرتش "یقه آبی ها" – همه ی رژیم را هشدار داده بود، تا حدودی مفید افتاده است. تحت فشار مردم به ستوه آمده؛ در ج.ا اگرچه همه علیه هم شمشیر می کشند و، در این مسیر، نوه ی خوش تیپ امام را نیز مکدر می کنند، اما همه می دانند که مفهوم دیگر ساختارشکنی احتمالاً یک انقلاب اجتماعی خواهد بود. >>>
به رغم
محدودیت های تحقیقات میدانی و آماری، به لحاظ زمینه ها و واقعیت های اجتماعی
موجود فهم این موضوع دشوار نیست که بخش قابل توجهی از جوانان شرکت کننده در
این جنبش کسانی هستند که بیگانه و دلزده از ارزش های ایدئولوژیک حاکم و با
خشمی ناشی از احساس بی آینده گی در یک نظام ناکارآمد و منحط و به غایت مستبد
و سرکوبگر، تنها با سودای یک دموکراسی بی قید وشرط و یا یک جمهوری بی پسوند،
خطر سهیم شدن در اعتراضات خیابانی را به جان می خرند(خواه طرح مبهمی از این
ایده در ذهن داشته باشند و خواه طرحی مشخص)؛ هر چند این لایه های درونی جنبش
به دلیل نامتشکل بودن و تعلق داشتن به حوزه ی ممنوعه ی باورهای سیاسی،
تریبونی رسمی برای انعکاس صداهای خود ندارند.
>>>
بسیاری از
روزنامه نگاران و فعالان سیاسی – مدنی اکنون بجرم
«اهانت
به حکومت!»
در زندان هستند. قضیه ازاین قرار است که جایی که دموکراسی
در آن
مستقر
باشد
عبارت "اهانت به حکومت" عبارتی بی معنی است. در دموکراسی مردم و احزاب قدرت
را نقد می کنند و این تنها نظام های استبدادی هستند که هر نوع نقدی را اهانت
بحساب میآورند. و البته چنین نظام هایی به هاله ای از تقدس و راز آلود بودن
نیز نیاز دارند و همین راز آلودگی سرمنشاء بسیاری از مشکلات است:
دولتی که نیروهای سیاسی مرموز و کاملاً ناشناخته و ناپیدا اداره اش می کنند ناگزیر خطرناک تر از
دولتی است که علناً تحت نظرمردم اداره می شود.
>>>
عده ای می گویند که سکولاریسم جدایی دین از سیاست / حکومت است، و یا
سکولاریسم جدایی مذهب از سیاست / حکومت است و...
اما ما در
روزگار کنونی کاری به سابقه و معانی قديمی اين واژه در فرهنگ اروپائی نداريم،
چرا که اکنون با مفهوم «سکولاریسم نو» روبروئيم که
در وهلهء اول و به درستی بین دین و مذهب فرق قائل می شود و در مرحلهء
بعدی هم هوشمندانه خود را به مذهب و دین محصور نمی کند. سکولاریسم نو مذهب را
نيز
نوعی ایدئولوژی می داند
و بطور کلی خواهان جلوگیری تمام دست اندازی ها و
مداخلات فراقانونی و تبعیض آمیز تمام ایدئولوژیی ها (خواه از نوع مارکسیستی
آن باشد، یا از جنس ناب محمدی آن) در امور زندگی جامعه و افراد آن است.
>>>
منظور از
سكولاريزم جدائى دين از حكومت و يا دولت نيست بلكه دقيقاً
تحت كنترل در آمدن دين توسط قانون است. يعنى يك نظام سكولار،
كه ماخذ قانونگذاري
اش
تجربهء
بشرى و اين جهانى است،
براى كليهء
امور واقع در روابط متقابل دولت با دولت، دولت با مردم و مردم بامردم و مردم
با غير مردم و دولت با غير مردم
«قانون مي
گذارد»
و دين هم هر جا كه بخواهد وارد يكى از روابط فوق شود بايد مشمول قوانين نظام
سكولار شده و از امكانات و محدوديت هاى آن برخوردار گردد. بدين
ترتيب تا زماني كه
رابطهء
دين از يكطرف به يك شخص معين و از طرف ديگر به معبود او مربوط مي شود
و شخص تلاشى براى كشاندن آن به حوزه عمومى نكرده است، قوانين نظام سكولار
دخالتى و نظارتى بر آن ندارد...
>>>
خبرگزاری فارس: غلامرضا خواجهسروی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات، و فناوری، با اشاره به برگزاری چهل و ششمين نشست معاونين فرهنگی و دانشجويی دانشگاههای سراسر کشور در قم اظهار داشت: «در اين نشست مباحث خوبی پيرامون "سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور " مطرح شد... "سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور" دارای يک مانيفست است که زيربناهای اين برنامه را مشخص میکند، تصريح کرد: حاکم کردن بينش توحيدی در همهء عرصههای زندگی دانشجويان، اعتلا و تعميق معرفت و بصيرت دينی مبتنی بر آموزههای قرآنی و معارف اهل بيت (ع) اعتلای هويت ارزشی و منزلت دانشگاهيان و احيای جايگاه علم و صيانت از کرامت دانشگاه و همچنين حفظ و ترويچ ارزشهای انقلاب اسلامی با تکيه بر انديشههای دينی و سياسی امام خمينی (ره) و مقام معظم رهبری و ... از مهمترين محورهای اين مانيفست هستند... اين سند در واقع همان عملياتی کردن برنامه "دانشگاه تمدن ساز ايرانی اسلامی" است که در گذشته تصويب شده بود و اکنون بعد از هجده ماه بررسی و مشورت با دانشگاههای مختلف آماده اجرا شده است... اين سند برای ابلاغ نهايی به دانشگاهها، به بررسی بيشتر نياز دارد که اميدواريم تا پايان سال اين سند را نهايی کرده و به تمام دانشگاهها ابلاغ کنيم... پيشنويس اين سند در نشست معاونين فرهنگی و دانشجويی در اختيار دانشگاههای مختلف قرار گرفته تا نظرات خود را پيرامون آن ارائه کنند... بعد از بررسی های انجام شده توسط معاونين فرهنگی و دانشجويی دانشگاه های کشور، يک جلسه مشترک تا پايان سال جاری با آنها برگزار خواهد شد که اشکالات احتمالی "سند تحول آموزش عالی کشور" را برطرف کنيم... اين سند نهايتا تا سی فروردين ماه سال آينده به دانشگاههای سراسر کشور ابلاغ خواهد شد... "سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور" يازده محور دارد که اين محورها نيز بر اساس همان "سند دانشگاه تمدنساز ايرانی اسلامی" تدوين شده است...»
|
----------------------------- به دنبال گسترش و تعميق جنبش سبز دغدغۀ امروز ما برمی گردد به همان پرسشی که ماندانا ماه نخست خیزش ملی ما از آقای داریوش همایون پرسید: « اندیشۀ یک خیزش پیشرو، چه اندازه باید با عموم مردم ارتباط برقرارکند، تا پیروز شود؟» آقای همایون می گویند: «هنگامی که از گشودن فضای فکری یک جامعه، از دگرگونی پارادایم سخن می گوئیم اساساً به سرامدان [elite ] نظرداریم. آنها هستند که گفتمان ها را شکل می دهند، و از آنجا به سطح های فرهنگی دیگر می رسد؛ همان سر و دم ماهی مولوی. » ما امروز مرحلۀ نخست راه را تا حد خوبی پیموده ایم. گفتمان جنبش سبز گفتمان آزادی خواهی و احترام به حقوق بشر است.>>> --------------------------------------------- ترس اصلی اینها از نیروهای سکولار است ترس اصلی اینها از نیروهای سکولار است. چندی پیش برادر آقای خاتمی رسماً اعلام کرد که «سکولاریسم متعلق به مسیحیت بوده و فرهنگ ما تکیه بر اسلام دارد.» نظام جمهوری اسلامی فکر می کند سکولاریسم باعث از بین رفتن دین و روحانیت در ایران میشود و بسیار روی آن حساس است. در حالی که سکولاریسم خواهان جدایی نهاد دین و نهاد دولت است و با از میان برداشتن نهاد دین میانهای ندارد. آنچه برای مثال در آلبانی با عنوان «سکولاریسم رادیکال» وجود داشت، با آنچه اندیشمندان نهضت روشنگری در اروپا در نظر داشتند، تفاوت اساسی دارد. این که هر فرد مسلمان یا معتقد به ادیان دیگر به عنوان شهروند، در جامعه حق حیات و انتخاب و مشارکت در فرایند امور دارد، چنان بدیهی است که نیازی به استدلال ندارد. شاید شعار «جمهوری ایرانی» که جسته و گریخته در تظاهرات شنیده میشود، نشان دهندهی همین خواست جدایی نهاد دین و نهاد دولت است و نباید برداشتی ناسیونالیستی از آن داشت. >>>
با حمايت از اصلاحات ميشود به سكولاريزم رسيد من به شخصه آرزو دارم كه در ايران دولتي لائيك و قانوني سكولار حكومت كند. من به حقوق برابر انسانها اعتقاد دارم؛ نه تنها حقوق برابر زن ها با مردها كه حتي معتقدم بايد به دگرباشان جنسي هم حقوق برابر داد. به تمامي بندهاي کنوانسیون حقوق بشر معتقدم و خوب ميدانم كه در دل حكومت ديني نميتوان به احقاق حقوق تمامي انسانها رسيد. اما اصلاح طلبم و به اصلاح اين حكومت دل بستهام؛ براي اين كه راهكاري عملي تر جز اصلاح را سراغ ندارم تا از آن بنويسم و از آن دفاع كنم. براي رسيدن به شعارهاي آرماني مثل جمهوري ايراني، حذف ولايت فقيه، براندازي و غيره ما نياز به ابزاري داريم كه در حال حاظر در دسترس ما نيست... >>> (همراه با چند اظهار نظر بوسيلهء خوانندگان اين مطلب)
پارک های پايتخت از نعمت نمازخانه و پخش اذان برخوردار می شوند حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران
مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در راستای رسیدن به چشم انداز" تهران، ام القرای جهان اسلام" به عنوان بازوی مشورتی شهردار تهران با هدف توسعهء معنوی و اخلاقی، با توجه به منویات مقام معظم رهبری، برای رسیدن تهران به هویت اسلامی- ایرانی برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 1386 تأسیس شد... عمده فعالیتهای مرکز به فعالیتهای دینی، حوزه های علمیه و مراکز دینی و همچنین علما و روحانیون مرتبط است و در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود، به طوری که پس از تأسیس این مرکز با هدف تعمیر، تکمیل و تجهیز وارد 2 هزار مسجد در سراسر تهران شده است. >>>
که برخی از مقالاتش در سکولاريسم نو منتشر شده به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار شد >>>
حشمت الله طبرزدى در زندان است. او قبلا هم زندان هاى متعددى را تجربه كرده و سال ها در بند و سلول بوده است. طبرزدى را هنگام جستجو براى يافتن يك نگاه درست به موقعيت نظام سياسى ايران و راه برون رفت از آن سال ها قبل در جبهه دموكراتيك ايران يافتم؛ اگر اسم تشکيلات وى را درست نوشته باشم. او را به خاطر واقع بينى عميقش به سياست و راهكارهاى برون رفتى كه از معضل ديكتاتورى ارائه ميداد ستودم. مردى به غايت استوار در راه سختى كه در پيش داشت. حسن ماسالى به من گفت كه او يعنى حسن سخنگوى جبهه است. از طريق او پيام هائى را براى حشمت فرستادم. آن موقع حشمت در زندان بود؛ مثل الان. و در اعتصاب غذا. به او گفتم كه ما به وجود سالم او بيشتر احتياج داريم تا نظام به وجود بيمار او. يك آدم سكولار و عاشق دموكراسى و تكثر گرا كه هيچگاه نديدم كه در برابر سختي ها كم بياورد. هيچوقت نگفت كه در چهار چوب قانون اساسى زپرتى جمهورى اسلامى و ديكتاتورى ولائى آن مي خواهد كار كند. سخت كوشيد تا انديشهء سكولاريزم و دموكراسى خواهى را با جبهه اى كردن تشکيلاتش سياستى همگانى كند. عاشق ايران و انسان و آزادى است. و هميشه از سوى عافيت طلبان عاشق قانون اساسى و ولايت فقيه به سردى از او ياد شده است. كساني كه نمي توانستند ديدگاه سومى را در عرصه سياسى ايران در كنار خود تحمل كنند، طبرزدى را كمتر تحمل مي كردند. دوست ندارم راجع به آدم ها مطلب بنويسم و اصلا آدم ستائى را مغاير آزادگى مي دانم. اما در مورد طبرزدى مي خواهم اين تابو را در خود بشكنم زيرا كه طبرزدى در كوران سياست ايران مظلومانه زيست و اينك مظلومانه در زندان است؛ براى چندمين بار. و سخن آخر اينكه طبرزدى و يارانش مي توانند ياران بسيار مناسبى براى جنبش آزاديخواهى مردم ما در راه ايجاد جامعه اى سكولار و نظامى دموكراتيك باشند. طبرزدى را دريابيم!
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 813 و 814 يکشنبه 9 و دوشنبه 10 اسفند 1388 ـ 28 فوريه و 1 مارس 2010
فراخوان برای مشارکت در ساختن تاریخ مشترک
نشست دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران
طبرزدی مردم را به ادامهء جنبش دعوت می کند
وکيل طبرزدی از تصميم او می گويد
سخنرانی شکوه ميرزادگی و اسماعيل نوری علا
جلسهء اعلام موجوديت نخستين «انجمن سکولارهای سبز»
دربارهء اسناد شورای ملی مقاومت در مورد حکومت عرفی
منافقين قديمي تر سرقفلي سكولاريسم را از آن خود مي دانند خبر ويژه ـ کیهان چاپ تهران ـ شنبه 8 اسفند 1388- شماره 19592
اعتقاد دینی به سرنگونی "حکومت دینی" جلال گنجه ای، عضو شورای ملی مقاومت
تصاويری از گردهمآئی شکوهمند امت ولايت مدار در 22 بهمن امسال >>>
شماره 811 و 812 جمعه 7 و شنبه 8 اسفند 1388 ـ 26 و 27 فوريه 2010
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
تناقضات فکری آقای عبدالکریم سروش در عرصهء سیاسی
طرحی بيست و هفت ساله برای برقراری حکومتی سکولار در ايران ارسال کننده: دکتر کريم قصيم، عضو شورای ملی مقاومت
مشکل مشروعیت رژیمهای استبدادی
دموکراسی، سکولاریسم و دشمنان آن
سخنان سيد محمد خاتمی در مورد دموکراسی
شماره 810 ـ پنج شنبه 6 اسفند 1388 ـ 25 فوريه 2010
شماره 808 و 809 ـ سه شنبه و چهار شنبه 4 و 5 اسفند 1388 ـ 23 و 24 فوريه 2010
بدحجابی؛ مشکلی فرهنگی است یا امنیتی؟
جنبش زنان و مشروعيت زدایی از حکومت اسلامی
ايرانيان خارج از کشور و جنبش سبز
درس هائی از آنچه در بيست و دوم بهمن گذشت
در یکی دو سال آینده تحولی بنیادین در ایران صورت میگیرد
شماره 806 و 807 ـ يکشنبه و دو شنبه 2 و 3 اسفند 1388 ـ 21 و 22 فوريه 2010
ايران و تنشهای آينده: چگونه از فاجعه جلوگيری كنيم؟
جنبش سبز، خاستگاه ها و خلاء رهبری
پُلی به سیاست: آیا حکومتِ ایران حکومتی دینی است؟ بحثی در بابِ سکولاریسم با دینداران و بی دینان و از دین بریدگان
آيت الله احمد خاتمی، امام جمعهء تهران
شماره 804 و 805 ـ جمعه و شنبه 30 بهمن و 1 اسفند 1388 ـ 19 و 20 فوريه 2010
جوانهء سبز سکولاريسم در سرمای سپيد تورنتو جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
ما امضاکنندگان بيانيه همگی سکولار سياسی هستيم
خوشخيالی سبز، درسهايی از بيست ودو بهمن
بیانیه جمعی از روشنفکران و فعالین سیاسی ترکمن
|
آيا یوسف شريفی بجرم اين اعتراض اعدام می شود؟
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
|
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |