|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 752 ـ سه شنبه 8 دی 1388 ــ 29 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
"کسي که گريه کند يا بگرياند يا بصورت گريه دار خودش را بکند اين جزايش بهشت است" (صحيفه امام، جلد 10، ص 314). ========= بر اساس چه معياری میتوانيم روشن سازيم که آيا خلافت حسين «برحق» بود يا خلافت يزيد؟ يزيد، خليفهی رسمی اکثريت مسلمانان در سال ۶۸۰ ميلادی، متهم به «شرابخواری و سگبازي» شده است. اين صفات را حسين ابن علی (در نامه ای به معاويه) به يزيد نسبت میدهد. در دستگاه قدرتی که میرفت جانشين امپراتوری ساسانی شود و دوران شکوه و گسترش اسلام را در جهان بياغازد، فرهنگ آريستوکراتيک شراب، جنگاوری، شعر و هنر، و اهلی کردن حيوان، بايد امری عادی تلقی میشد و درجهی پيشرفته تری از فرهنگ شهری را در برابر طرز تفکر بستهی باديه نشين به نمايش میگذاشت.
بگذريم از اينکه «شرابخواری و سگ بازي»، چيزی در بارهی درايت سياسی يا نظاميی خلفا و سرداران اسلام نمیگويد. >>> ================ این گرگ در لباس انسان درآمده، این گرگِ انسان ها و تجسم اوج بربریت، این موجود آدمخواری که در متن جامعهء بشری هنوز حسرت زندگی در جنگل را نفیر می کشد، حیات ننگین خود را در به نیش گرفتن خرخرهء "هم نوعان خود" جستجو می کند، سودای بازگشت به قهقرا و میل به آدمخواری از یکسو و ناممکن بودن این رجعت، از سوی دیگر، از جمهوری اسلامی دیوی ویرانگر، بحران زا و موجودی هزار رنگ بوجود آورده است. بی شک هیچ نیروئی قادر نیست دست آوردهای تمدن بشری را بازپس بگیرد و زمانه را به عصر وحوش بازگرداند و جمهوری اسلامی، که ِعرض خود می برد و زحمت ما می دارد، در تحلیل نهائی، در اوج خشم و جنون مشغول سوزندان آخرین بقایای نیروی تخریبی خویش است. او هم چون سیزیف، نفرین شدهء خدایان یونان، به تمامی عمر محکوم به حمل گوی سنگین به قلهء کوه و رها شدن و غلطیدن مجدد آن به پائین، و تکرار بی پایان این مشقت است. >>> ================ در این نوشتار، برخی شاخص های جنبش اعتراضی پس از بيست و دوم خرداد را به صورت ارایه ی تزهایی در نشانه های اساسی مورد تأمل قرار می دهیم ـ جنبشی اجتماعی که در افکار عمومی بسیاری آن را «جنبش سبز» می نامند؛ به سیاق نامگذاری های رنگی که امروزه در جنبش ها و فعالیت های سیاسی و حزبی مرسوم شده اند. ما نیز در این جا، بدون تعصب ویژه ای نسبت به رنگِ خاصی، آن هم در حوزه ی سیاست، گاهی از جنبش جاری بدین عنوان نام می بریم. با این ملاحظه ی اساسی که واقعیتِ روز افزون آشکار جنبش اعتراضی کنونی نمایان گر خصلت رنگارنگ و پلورالیست آن است. >>> ================ تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران با پیروزی جریان اصول گرا در انتخابات سال 1384برای اولین بار قرائت جدیدی از حکومت اسلامی پا به منحصه ظهور گذاشت، قرائتی که به تقسیم بندی جدیدی از "خودی و غیر خودی" منجر می شد. حال دیگر غیر خودی ها مخالفان سرنگونی کل نظام نبودند بلکه اصلاح طلبانی بودند که وصله هایی چون مردم سالاری دینی، حقوق بشر اسلامی و در روابط بین الملل منادی تئوری گفتگو تمدن ها شده بودند و تصویری از نظام به دنیای خارج نشان داده بودند که گویی ایران یکی از لیبرال ترین ساختارهای سیاسی در دنیا را دارد. اگرچه این تصویر هیچ گاه کامل نشد، و آن نیز به دلیل وجود بخش زیادی از روشنفکران ایرانی مقیم در غرب بود که با آگاهی از مسئولیت روشنفکری خود تصوری "واقع بینانه" از ایران عرضه می کردند... >>> ================ دو نکته پیرامون جمعه گردی چهارم دی ماه بهمن ق. با مطالعهء جمعه گردی اين هفته در یافتم که آقای نوری علا از معدود نویسندگانی ست که انقلاب مشروطه را نه تنها جنبشی شکست خورده نمی پندارد بلکه به بخشی از دستاوردهای مهم آن بدرستی اشاره می کند. این نکته را از این بابت گفتم که، به باور من، در بیشتر نوشته های چند دههء اخیر در باب انقلاب مشروطه آن را جنبشی شکست خورده، نابود شده، برباد رفته و فاقد هرگونه دستاوردی بشمار آورده اند. من هم با آقای "ایرانی" موافق هستم. آنجا که می گوید: "جنبشی که توسط مصدق ایجاد شد وتوسط شاه و نیروهای ... جنبشی شکست خورده محسوب می گردد.هر چندکه نتایج مثبت داشته ولی کفه ی ضررها- هم درآن مقطع و هم در طول تاریخ صد ساله- بیشتر است". جانا سخن از زبان ما می گویی. در بیست و هشت مرداد کمرملت ایران شکست. حال که صحبت از میزان سود و زیان جنبش های شکست خورده ی صد سال اخیر ایران به میان آمده اجازه دهید بعرض برسانم که سناریوی نگون بختی و سیه روزی ایرانیان در روز بیست و هشت مرداد سی و دو کلید خورد. دکتر نوری علا د جای دیگری از مقاله ی مورد بحث میفرماید: " خواستاری یک حکومت پارلمانی و دمکراتیک را نمی توان تنها یا اصلی ترین خواست جنبش مشروطه دانست". اینکه تنها ترین خواست نبوده حق با ایشان است، ولی در مورد اصلی ترین خواست نبودنش، کاش آقای دکتر توضیح بیشتری می داد. هرچند مردم آن روزگار با واژگان (پارلمان- دمکراتیک) چندان آشنا نبودند ولی خواستار عدالت خانه و مجلس و نماینده که بودند. خواستار کاهش قدرت شاه که بودند. خواستار قانون که بودند. اساساً اینها خواست های اولیه انقلابیون بود. کدام خواست را باید از تشکیل مجلس و انتخاب وکیل مهمتر و اصلی تر دانست؟ با سپاس.
همکار مکتبی فدوی احوالات محبوب حضرت امام (ل) را در ادامه چنین گزارش می کند: "گرچه خانم خديجه ثقفي (بانو قدس ايران)، همسر گرامي امام خميني، در همان ايام فروردين ماه هزار وسيصد و دوازده هجري شمسي، نامهء عاشقانهء حضرت روحالله، رهبر آيندهء انقلاب اسلامي ايران را از فرط شرم و حياي ايراني و اسلامي پاره كرده!، اما چند سال پيش اين نامه از همه جا سر در آورده و نه فقط در صحيفهء امام كه در مطبوعات و حتي راديو و تلويزيون خوانده شد!" گفتن ندارد که نامه ی عاشقانه ای که در هفتاد و شش سال پیش توسط معشوقه ی حضرت امام (ل) "از فرط شرم و حیای ایرانی – اسلام " شدیداً پاره پوره شده، به ضرب امدادهای غیبی و الطاف خفیه ی الهی سر از "مطبوعات و حتا رادیو تلویزیون" در آورده است. >>>
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيتالله حسين نوری همدانی در ديدار با جمعی از اعضای نيروی دريايی سپاه و پاسداران شهيد محلاتی تهران اظهار داشت: «نظام ما، نظام ولايتمدار است و بايد اين نظام حفظ شود. متاسفانه جرياناتی در نظام به وجود میآيد و پردهها کنار میرود و حقايق آشکار میشود. اما در برابر منکر سکوت کرد، ابراز داشت: چه معروفی از نظام مهمتر و چه منکری از استکبار بالاتر؟ نبايد نظارهگر ماجرا بود؛ چون سکوت و بیتفاوتی در اين زمينه خلاف شرع است. شعار«نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» و «استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» دهنکجی به نظام، اسلام و آرمانهای امام راحل است. سکوت در برابر شعارهای ديروز [هنگام تشييع جنازهء آيت الله منتظری] جايز نيست، چون ارزشها در هم شکسته و خون شهدا پايمال شد… دشمنان کينهء ديرينهای به اسلام و انقلاب دارند و به همين دليل از هر امکانی برای نابودی نظام اسلامی استفاده میکنند. بايد در ايام محرم به مردم يادآوری کنيد که اين نظام، نظام ولايی است و در اسلام اين نوع حکومت مشروع و مورد قبول است. کسانی که در غدير با علی بيعت کردند، در سقيفه علی را کنار زدند و حکومت را از دست ائمه خارج کردند. قيام کربلا در راستای اصلاح دين و متوجه کردن اشتباه مردم صورت گرفت. يکی از درسهای عاشورا اين است که هر وقت انحراف از اسلام حاصل شد، بايد قيام کرد و بدانيم که اسلام ولايت را محور قرار داده است. (آرشيو)
سال های پر کشاکش (1960 تا 1980) اشغال قبرس و اشتباه اجويت در داخل ترکیه دخالت نظامی اين کشور در قبرس به عنوان نماد پيروزی سياست قاطع و مستقل اين کشور محسوب می شد. در اين اوضاع اجويت به اين فکر افتاد که اگر از محبوبيت گستردهء استفاده کرده و موجب شود که انتخابات جديدی برای پارلمان ترکیه صورت گيرد او از اکثريت مطلق پارلمانی برخوردار خواهد شد. در نتيجه او در سپتامبر 1974 دولتی را که با کمک اسلاميست های حزب نجم الدين اربکان تشکيل داده بود منحل کرده و از سمت نخست وزيری استعفا داد. اما پارلمان ترکيه با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت نکرد. اربکان نيز که به وسيله ی اجويت کنار گذاشته شده بود تصميم گرفت با سليمان دميرل ائتلاف کند. و اين دو دست به ايجاد يک ائتلاف دست راستی زدند که «جبههء ملی» نام گرفت.
================
|
مطابق با خبر نشريهء «پيام دانشجو»، مهندس حشمت اله طبرزدي دبيركل جبهه دمكراتيك ايران و سخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر درايران ظهر امروز بازداشت شد. مامورين وزارت اطلاعات پس از مراجعه به منزل طبرزدي وي را بازداشت كردند. از اتهام و محل نگهداري وي هنوز اطلاعي در دست نيست. مهندس طبرزدی بعنوان يک فعال سياسی سکولار برخی از بهترين تحليل های شجاعانه را در ماه های اخير از آنچه جنبش سبز نام گرفته ارائه داده و رهنمودهائی سازنده را مطرح ساخته است. با جستجوی نام مهندس طبرزدی در ماشين جستجوی اين سايت می توانيد از نظرات او که در سکولاريسم نو منتشر شده با خبر شويد.
دينْجداخواهی و دولتْجداخواهی بديل حقيقی وضع موجود، نه يک حکومت مشروطه، بلکه يک جمهوری حقيقی است. پيشبرد سکولاريزاسيون در ايران با ارادهی کانون مقتدری به رهبری کسی چون آتاتورک متحقق نخواهد شد. چنين کانونی در ايران زمينهای برای رشد و قدرت گيری ندارد. تنها يک نيرو برای پيشبرد سکولاريزاسيون وجود دارد و آن جامعه است. بر اين قرار، سکولار شدن و دموکراتيک شدن در وضعيت کنونی ايران هممعنا هستند. جمهوری حقيقی در يک صبح باشکوه پس از يک انقلاب پالايشگر قدرت بر پا نمیشود. اگر برقرارشدنی باشد، بايد آن را از هم اکنون برقرار کرد، درست در برابر حکومت اسلامی و در هر دو نوع نامشروط و مشروط آن. برقرار کردن آن در گرو تقويت جامعهی مدنی است، در گرو تقويت جنبشی با نمادهای مستقل جمهوری خواهانه و ضد تبعيض است. نيروی اين جنبش بدون مرزبندی صريح با مشروطه طلبی در خدمت اين جريان تداوم بخش حکومت دينی قرار خواهد گرفت. >>>
فرافکنی های بانوی "نوبل"، شیرین عبادی در پیامی خطاب به «پدر» خوانده اش، آیت الله منتظری خانم عبادی، اولین بانوی ایرانی منتصب شده به کرسی و ردای قضاوت در دوران "شاهی" و یک وکیل مدافع در نظام "شیخی"، و اولين ايرانی دریافت کننده ی جایزه "نوبل" است. به تبع این مقام ها، ایشان در جایگاهی قرار گرفته که پیام هايش را نباید بدون پاسخ و برخورد گذاشت، هم بدلیل بار حقوقی و سیاسی ويژه ای که با خود دارند، و هم شرایط ویژه ای که ایران از دل آن می گذرد ـ بویژه از جانب کسانی که، در راستای استقرار آزادی و دموکراسی و دادگری در ایران، بر این باورند که بايد از کل نظام ولایت فقیه گذر کرد چرا که این نظام سیاسی ـ مذهبی بهیجوجه اصلاح پذیر نبوده، نیست و نخواهد بود و اسلام باید به مسجد برگردد. این را تاریخی که ديگر مردمان تجربه کردهء جهان ساخته اند، بما می آموزد! و خانم عبادی هم بايد روزی آن را باور بفرمایند. >>>
خامنه ای فردی است که در چند دهه گذشته بیشترین تاثیر را بر زندگی عمومی و حتی خصوصی ایرانی ها، پس از شاه و خمینی داشته است.او کسی است که بیش از هرکسی از طریق سیستم های اطلاعاتی اش، درباره این و آن می داند؛اما کمتر کسی است که ازجزئیات خانه و خانواده و ارتباطات و علائق شخصی و یا نحوه کار او با خبر باشد. این راز داری افراطی از سوی خود او و سیستمش عمدی بوده است.در راز بودن، از او یک کاریزما ی مقدس برای طرفدارانش و یک چهره مخوف برای مردم ساخته است. نوشتهء حاضر اطلاعاتی است که از طریق کارمندان سابق بیت رهبری و وزارت اطلاعات، که به خارج از کشور گریخته اند، برای من بازگو شده است و من تنظیم متن آن را به عهده داشته ام. >>>
اگر سال 57 بود باز پشت خمينی می ايستاديم!
ما در سال 57 اصلاً به روی خودمان نمی آورديم که آقای خمينی در سال ۴۲ با حق رای زنان مخالفت می کرد و يکی از دلايل مخالفت ايشان با حکومت شاه همين بود. به روی خودمان نمی آورديم که آقای خمينی مخالف آزادی های اجتماعی بود که حکومت شاه به زنان و مردان ايرانی می داد. لابد فکر می کرديم اين آقای خمينی آن آقای خمينی نيست. فکر می کرديم آقای خمينی عوض شده است و ديگر مثل گذشته ها فکر نمی کند. ولی آقای خمينی هرگز چيزی بر ضد عقايد گذشته اش نگفته بود. آقای خمينی هيچ گاه از خودش انتقاد نکرده بود. اين تصور ما بود که آقای خمينی عوض شده است ولی او عوض نشده بود. تاريخ اين عوض نشدن را به بهای بسيار گزافی به ما ثابت کرد. و اکنون: آيا شما ديده ايد يا شنيده ايد که آقای موسوی و همسر محترم اش رسما از گذشته ی خودشان انتقاد کنند؟ >>>
یک فیلسوف تا بحال هرگز یک روحانی را نکشته است، در حالیکه روحانیون فلاسفهء زیادی را کشته اند../دنیس دیروت/ . وقتی که مردم بیشتر آگاه می شوند، کمتر به روحانی و بیشتر به معلم توجه می کنند./رابرت گرین اینگر سول/ مذهب بهترین وسیله برای ساکت نگه داشتن عوام است./ناپلئون بناپارت/ وقتی مروجین مذهبی به سرزمین ما آمدند، در دستشان کتاب مقدس داشتند و ما در دست زمینهایمان را داشتیم، پنجاه سال بعد، ما در دست کتاب های مقدس داشتیم و آنها در دست زمین های ما را داشتند."/جومو کنیاتا/ کشيش ها مى گويند که آنها به مردم بخشيدن و خيريه را مى آموزند. اين طبيعى است. چون آنها از پول صدقه مردم زندگى مى کنند. همه گداها مى آموزند که مردم بايد به آنها پول بدهند. /رابرت گرین اینگر سول/ روحانى نسبت به برهنگى و رابطهء طبيعى دو جنس حساسيت دارد، اما از کنار فقر و فلاکت مى گذرد./سوزان ارتس/ قسمت هايى از کتب مذهبی که من نمى فهمم ناراحتم نمى کنند، قسمت هايى از آن که مى فهمم معذبم مى کنند./مارک تواین/ شاید هدف از زندگی ما در این دنیا این نباشد که خدا را بپرستیم، بلکه این باشد که او را خلق کنیم./ آرتور کلارک/ اگر خدا وجود میداشت، من فکر میکنم که بعید است آنقدر بیهوده و لوس باشد که از اینکه افرادی در وجود داشتن او شک کنند آزرده شود. /برتراند راسل/ مذاهب همه مانند یکدیگرند، مبتنی بر افسانه ها و اسطوره ها هستند. /توماس جفرسون/ مذهب تنها برای بردگی انسان ها خلق شده است./ناپلئون/ اگر کسى يک نفر را بکشد قاتل است، ميليون ها را بکشد فاتح است، و همه را کهبکشد خداست! /ژان روستان/
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 750 ـ يک شنبه 6 دی 1388 ـ 27 دسامبر 2009
در «همايش ملی خودکشی!» گفته شد: آمارخودکشي در کشور دو برابر قتل است
شماره 749 ـ شنبه 5 دی 1388 ـ 26 دسامبر 2009
سیاه قلم هایی از فرانسیسکو گویا
نامه به رئيس جديد فرهنگستان هنر
همسازی، بدیل دور باطل، در جنبش ٨٨
ما، سگ ها، موش ها و نمایندگان!
نکاتی بر جمعه گردی ِ چهارم دی ماه اسماعیل نوری علا
آقايان در صورتی میتوانند نقد کنند که اپوزيسيون داخل نظام باشند محمدرضا باهنر، نايب رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای
شماره 748 ـ جمعه 4 دی 1388 ـ 25 دسامبر 2009
جنبش اجتماعی مدرن نمی تواند شکست بخورد از مجموعهء جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
دینی که «حکومت» شد نه «معنوی» است نه «روحانی»
شماره 747 ـ پنج شنبه 3 دی 1388 ـ 24 دسامبر 2009
مروری بر روند تحولات جنبش دانشجویی از انقلاب 57 تا امروز
اوباما مواظب باشد فریب اپوزیسیون ما را نخورد! سردار سرلشگر بسيجی سيد حسن فیروزآبادی
شماره 746 ـ چهار شنبه 2 دی 1388 ـ 23 دسامبر 2009
کمپين يک ميليون امضا پس از جنبش سبز
حقوق بشر، زنان و جایگاه آنان درجنبش سبز
اعتراض به حجاب اجباری یا دفاع از مردانگی؟
بخش کوتاه و گويا ازدواج دختران دانش آموز براي جلوگيري از گسترش فساد در جامعه زهرا سجادي، سرپرست مرکز امور زنان و خانوادهء رياست جمهوري کتابهای درسی دخترانه و پسرانه میشود حاجی بابایی، وزير آموزش و پرورش ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نميشود عبدالرضا مرادي؛ نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس
شماره 745 ـ سه شنبه 1 دی 1388 ـ 22 دسامبر 2009
آیت اله منتظری؛ هم نظریه پرداز ولایت مطلقه فقیه وهم قربانی آن!
رابطهء دو شعار با «جنگ برای صلح»
قانون یا مجری قانون؛ مشکل در کجاست؟
بخش کوتاه و گويا اگه تو انتخابات تقلب نمی شد...نينا گرين، در فيس بوکرادیکالیسم سبز، زبان سرخ دارد! يک کلمهء وحشت زده از مادر عروس
|
================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |