|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 751 ـ دو شنبه 7 دی 1388 ــ 28 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
ه
حسن خمينی در مراسم عزاداری محرم در بيت رهبری عاقبت گرگ زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود این جا اگر از پنجره رو به خیابان یا پشت بام مشرف بر یک گذرگاه بزرگ به هیات های سینه زنی – مثلا عزادار - که شمارشان روز به روز کاهش یافته است، بنگرید، می بینید که چرا از محرم فقط بخش «نمایش » آن به جای مانده است؛ اجرای نمایش به صرف شام و ناهار! اگر این ناهار و شام را از محرم بگیرند، قول می دهم، شمار سینه زن های کل کشور به صد هزار نفر هم نرسد. این آمار هم البته سقف این پیش بینی است نه کف آن. اصلا مگر می شود پیراهن سیاه تازه بخری و ساعت ها وقت بگذاری بروی توی خیابان بر سینه بزنی و با شکم گرسنه به خانه برگردی؟ به چه کار می اید آن «شور حسینی »؟ امام حسینی که نتواند شکم هواداران اش را سیر کند... >>> ================ مدتی بود که روزنامه های عصر هر روز لیستی از اسامی اعدام شدگان دادگاه های انقلاب را اعلام می کردند خبر بسیار ساده اعلام می شد: "بسمه تعالی؛ به حکم دادگاه های انقلاب اسلامی، افراد زیر محاکمه و به عنوان مفسد فی الارض و محارب با خدا شناخته شدند و محکوم به اعدام گردیدند. حکم اعدام در مورد آن ها صبح امروز به اجرا درآمد." و سپس، هر روز، در روزنامه ها اسامی صد یا دویست نفری از اعدام شدگان آن روز آورده می شد. مدتی بود که کار هر روز پیرمرد اين شده بود. هر روز عصر اولین نفری بود که روزنامه را از روزنامه فروش می گرفت و به مغازه اش برمی گشت، پشت میز کارش می نشست و به آهستگی شروع به خواندن اسامی می کرد. وقتی اسم حسین را بین اسامی پیدا نمی کرد تا حدودی آرام می شد، از مغازه بیرون می آمد، چند قدمی راه می رفت و با همسایه ها گفتگو می کرد. >>> ================
در مورد القابی که اين روزها يکی پس از ديگری از سوی افراد مختلف در اپوزيسيون به آيت الله منتظری داده می شود، می توان گفت که اين کار يا از روی هيجان و اندوه ناشی از مرگ ايشان، به عنوان يک روحانی نيکوکار و مورد علاقه ی آن ها است و يا برای اثبات اين نکته ی کاملا بی معنی که حکومت اسلامی تضادی با حقوق بشر ندارد... اين مورد دوم به سخنان حساب شده ای بر می گردد که می توان آنها را به نوعی سوء استفاده از فضای کنونی کشور در راستای جا انداختن «جمهوری اسلامی خوب» تعبير کرد. مثلاً، يکی از القاب کاملاً بی معنی که به آيت الله داده شده، و خانم شيرين عبادی مبتکر آنند، لقب «پدر حقوق بشر ايران» است که نمی تواند بر اثر اندوه و هيجان اختراع شده باشد و مسلماً بدان جهت مطرح شده که خانم عبادی بارها و بارها گفته اند که حقوق بشر تضادی با حکومت اسلامی ندارد. >>> ================
پرسش این است که چطور می توان آقای منتظری را به واسطهء دفاع از حقوق زندانیان يا اعتراض به کشتار زندانیان سیاسی در سال شصت و هفت ستود و حتی حول عملکرد انسانی وی اسطوره پردازی کرد ولی، در همان حال، به طور حساب شده دست به تحریف زمینه های تاریخی مربوطه زد و بخش کوچکی از حقیقت را به مثابه تمامی آن قلمداد کرد، تا همچنان کسی را که فرمان آن جنایت ها را صادر کرد و به اعتراضات قائم مقام خود هم اعتنایی نکرد، در جایگاه رفیع و کاریزماتیک خود حفظ کرد؟! به طوری که بيست سال پس از از مرگ دیرهنگام او، هنوز هم امر سیاسی و سرنوشت کلان جامعه را با خط کش کلام و مرام او سنجید؟ آیا در این مقطع که امر تجلیل از شهامت اخلاقی آقای منتظری به رقابتی همگانی بدل شده است، انتظار بی جایی است که آقای موسوی به عنوان نخست وزیر وقت در برههء «کشتار مقدس شصت و هفت » (که حداقل وزرای دادگستری و اطلاعات کابینهء وی در جریان مستقیم این جنایت سازمان يافته قرار داشتند)، نسبت به آن گذشتهء شوم موضع گیری نماید؟ به راستی برای این استاندارد دوگانه چه توجیهی جز ریاکاری و عوامفریبی می توان يافت؟ >>>
در «همايش ملی خودکشی!» گفته شد: آمارخودکشي در کشور دو برابر قتل است به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار دکتر اسماعيل احمدي مقدم فرمانده انتظامي کشور که در همايش ملي خودکشي علل، پيامدها و راهکارها و تأثير آن برنظم و امنيت در ايلام سخنراني مي کرد، با اشاره به اينکه خودکشي در کشور دو برابر قتل است، اظهار داشت:علل، ريشه هاي خودکشي و راهکارهاي پيشگيري از آن در جغرافياي کشور متفاوت است . او با بيان اين مطلب گفت : مسئله خودکشي يک مسئله فرهنگي است و اين معضل بايستي با کار فرهنگي درست شود. فرمانده نيروي انتظامي کشور با اشاره به اينکه محيط شناسي خودکشي در جغرافياي کشور بسيار مهم است گفت: بايستي براي حل معضل خودکشي به ريشه ها و علل آن توجه شود و با کار فرهنگي و علمي و تقويت قابليت هاي روانشناختي و روانپزشکي جامعه را به سمتي سوق دهيم که در جهت رفع اين پديده تلاش نمايند. وي افزود: وقوع خودکشي در جامعه ما با کشورهاي غربي متفاوت است درجوامع غربي انسانها به پوچ گرايي مي رسند و دست به خودکشي مي زنند و در کشور ما افراد بر اثر فشارهاي اجتماعي دست به خودکشي مي زنند. رئيس پليس کشور با اشاره به رويکرد ناجا در برگزاري نشست هاي علمي در استان ها خاطر نشان کرد: با انجام اين همايش ها و نشست ها درصدد هستيم از ظرفيت علمي استان ها در جهت حل مسائل ملي و مشکلات و معضلات استفاده کنيم. وي تصريح نمود: خودکشي يکي از مسائلي است که استان ايلام تابلو برجسته اي با اين عنوان دارد و اين معضل بعنوان يک مسئله اجتماعي قابل مطالعه است. دکتر احمدي مقدم با اشاره به اينکه خودکشي جرم نيست گفت: دستگاه هاي فرهنگي و مجامع علمي کشور در اين راستا وظيفه حساس و خطيري دارند و بايستي با فعاليت بيشتر و ارائه راهکارهاي مناسب در جهت کاهش ميزان خودکشي در کشور تلاش کنند. گفتني است در پايان جوايز مقالات برتر و اعضاء کميته علمي و اجرايي همايش ملي خودکشي، علل پيامدها و راهکارها با حضور سردار دکتر اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي کشور به ارائه دهندگان اعطاء شد. (آرشيو)
کاری از «کاگر لاک» برای سکولاريسم نو ================
|
"کسي که گريه کند يا بگرياند يا بصورت گريه دار خودش را بکند اين جزايش بهشت است" (صحيفه امام، جلد 10، ص 314).
بر اساس چه معياری میتوانيم روشن سازيم که آيا خلافت حسين «برحق» بود يا خلافت يزيد؟ يزيد، خليفهی رسمی اکثريت مسلمانان در سال ۶۸۰ ميلادی، متهم به «شرابخواری و سگبازي» شده است. اين صفات را حسين ابن علی (در نامه ای به معاويه) به يزيد نسبت میدهد. در دستگاه قدرتی که میرفت جانشين امپراتوری ساسانی شود و دوران شکوه و گسترش اسلام را در جهان بياغازد، فرهنگ آريستوکراتيک شراب، جنگاوری، شعر و هنر، و اهلی کردن حيوان، بايد امری عادی تلقی میشد و درجهی پيشرفته تری از فرهنگ شهری را در برابر طرز تفکر بستهی باديه نشين به نمايش میگذاشت. بگذريم از اينکه «شرابخواری و سگ بازي»، چيزی در بارهی درايت سياسی يا نظاميی خلفا و سرداران اسلام نمیگويد. >>>
این گرگ در لباس انسان درآمده، این گرگِ انسان ها و تجسم اوج بربریت، این موجود آدمخواری که در متن جامعهء بشری هنوز حسرت زندگی در جنگل را نفیر می کشد، حیات ننگین خود را در به نیش گرفتن خرخرهء "هم نوعان خود" جستجو می کند، سودای بازگشت به قهقرا و میل به آدمخواری از یکسو و ناممکن بودن این رجعت، از سوی دیگر، از جمهوری اسلامی دیوی ویرانگر، بحران زا و موجودی هزار رنگ بوجود آورده است. بی شک هیچ نیروئی قادر نیست دست آوردهای تمدن بشری را بازپس بگیرد و زمانه را به عصر وحوش بازگرداند و جمهوری اسلامی، که ِعرض خود می برد و زحمت ما می دارد، در تحلیل نهائی، در اوج خشم و جنون مشغول سوزندان آخرین بقایای نیروی تخریبی خویش است. او هم چون سیزیف، نفرین شدهء خدایان یونان، به تمامی عمر محکوم به حمل گوی سنگین به قلهء کوه و رها شدن و غلطیدن مجدد آن به پائین، و تکرار بی پایان این مشقت است. >>>
چندگانگی، اصلاح طلبی و آرمانشهری ممکن تزهایی در باره ی جنبش اعتراضی در ایران در این نوشتار، برخی شاخص های جنبش اعتراضی پس از بيست و دوم خرداد را به صورت ارایه ی تزهایی در نشانه های اساسی مورد تأمل قرار می دهیم ـ جنبشی اجتماعی که در افکار عمومی بسیاری آن را «جنبش سبز» می نامند؛ به سیاق نامگذاری های رنگی که امروزه در جنبش ها و فعالیت های سیاسی و حزبی مرسوم شده اند. ما نیز در این جا، بدون تعصب ویژه ای نسبت به رنگِ خاصی، آن هم در حوزه ی سیاست، گاهی از جنبش جاری بدین عنوان نام می بریم. با این ملاحظه ی اساسی که واقعیتِ روز افزون آشکار جنبش اعتراضی کنونی نمایان گر خصلت رنگارنگ و پلورالیست آن است. >>>
تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران با پیروزی جریان اصول گرا در انتخابات سال 1384برای اولین بار قرائت جدیدی از حکومت اسلامی پا به منحصه ظهور گذاشت، قرائتی که به تقسیم بندی جدیدی از "خودی و غیر خودی" منجر می شد. حال دیگر غیر خودی ها مخالفان سرنگونی کل نظام نبودند بلکه اصلاح طلبانی بودند که وصله هایی چون مردم سالاری دینی، حقوق بشر اسلامی و در روابط بین الملل منادی تئوری گفتگو تمدن ها شده بودند و تصویری از نظام به دنیای خارج نشان داده بودند که گویی ایران یکی از لیبرال ترین ساختارهای سیاسی در دنیا را دارد. اگرچه این تصویر هیچ گاه کامل نشد، و آن نیز به دلیل وجود بخش زیادی از روشنفکران ایرانی مقیم در غرب بود که با آگاهی از مسئولیت روشنفکری خود تصوری "واقع بینانه" از ایران عرضه می کردند... >>>
دو نکته پیرامون جمعه گردی چهارم دی ماه بهمن ق. با مطالعهء جمعه گردی اين هفته در یافتم که آقای نوری علا از معدود نویسندگانی ست که انقلاب مشروطه را نه تنها جنبشی شکست خورده نمی پندارد بلکه به بخشی از دستاوردهای مهم آن بدرستی اشاره می کند. این نکته را از این بابت گفتم که، به باور من، در بیشتر نوشته های چند دههء اخیر در باب انقلاب مشروطه آن را جنبشی شکست خورده، نابود شده، برباد رفته و فاقد هرگونه دستاوردی بشمار آورده اند. من هم با آقای "ایرانی" موافق هستم. آنجا که می گوید: "جنبشی که توسط مصدق ایجاد شد وتوسط شاه و نیروهای ... جنبشی شکست خورده محسوب می گردد.هر چندکه نتایج مثبت داشته ولی کفه ی ضررها- هم درآن مقطع و هم در طول تاریخ صد ساله- بیشتر است". جانا سخن از زبان ما می گویی. در بیست و هشت مرداد کمرملت ایران شکست. حال که صحبت از میزان سود و زیان جنبش های شکست خورده ی صد سال اخیر ایران به میان آمده اجازه دهید بعرض برسانم که سناریوی نگون بختی و سیه روزی ایرانیان در روز بیست و هشت مرداد سی و دو کلید خورد. دکتر نوری علا د جای دیگری از مقاله ی مورد بحث میفرماید: " خواستاری یک حکومت پارلمانی و دمکراتیک را نمی توان تنها یا اصلی ترین خواست جنبش مشروطه دانست". اینکه تنها ترین خواست نبوده حق با ایشان است، ولی در مورد اصلی ترین خواست نبودنش، کاش آقای دکتر توضیح بیشتری می داد. هرچند مردم آن روزگار با واژگان (پارلمان- دمکراتیک) چندان آشنا نبودند ولی خواستار عدالت خانه و مجلس و نماینده که بودند. خواستار کاهش قدرت شاه که بودند. خواستار قانون که بودند. اساساً اینها خواست های اولیه انقلابیون بود. کدام خواست را باید از تشکیل مجلس و انتخاب وکیل مهمتر و اصلی تر دانست؟ با سپاس. همکار مکتبی فدوی احوالات محبوب حضرت امام (ل) را در ادامه چنین گزارش می کند: "گرچه خانم خديجه ثقفي (بانو قدس ايران)، همسر گرامي امام خميني، در همان ايام فروردين ماه هزار وسيصد و دوازده هجري شمسي، نامهء عاشقانهء حضرت روحالله، رهبر آيندهء انقلاب اسلامي ايران را از فرط شرم و حياي ايراني و اسلامي پاره كرده!، اما چند سال پيش اين نامه از همه جا سر در آورده و نه فقط در صحيفهء امام كه در مطبوعات و حتي راديو و تلويزيون خوانده شد!" گفتن ندارد که نامه ی عاشقانه ای که در هفتاد و شش سال پیش توسط معشوقه ی حضرت امام (ل) "از فرط شرم و حیای ایرانی – اسلام " شدیداً پاره پوره شده، به ضرب امدادهای غیبی و الطاف خفیه ی الهی سر از "مطبوعات و حتا رادیو تلویزیون" در آورده است. >>>
اين شعارها دکن کجی به نظام، اسلام و آرمان های امام است به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيتالله حسين نوری همدانی در ديدار با جمعی از اعضای نيروی دريايی سپاه و پاسداران شهيد محلاتی تهران اظهار داشت: «نظام ما، نظام ولايتمدار است و بايد اين نظام حفظ شود. متاسفانه جرياناتی در نظام به وجود میآيد و پردهها کنار میرود و حقايق آشکار میشود. اما در برابر منکر سکوت کرد، ابراز داشت: چه معروفی از نظام مهمتر و چه منکری از استکبار بالاتر؟ نبايد نظارهگر ماجرا بود؛ چون سکوت و بیتفاوتی در اين زمينه خلاف شرع است. شعار«نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» و «استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی» دهنکجی به نظام، اسلام و آرمانهای امام راحل است. سکوت در برابر شعارهای ديروز [هنگام تشييع جنازهء آيت الله منتظری] جايز نيست، چون ارزشها در هم شکسته و خون شهدا پايمال شد… دشمنان کينهء ديرينهای به اسلام و انقلاب دارند و به همين دليل از هر امکانی برای نابودی نظام اسلامی استفاده میکنند. بايد در ايام محرم به مردم يادآوری کنيد که اين نظام، نظام ولايی است و در اسلام اين نوع حکومت مشروع و مورد قبول است. کسانی که در غدير با علی بيعت کردند، در سقيفه علی را کنار زدند و حکومت را از دست ائمه خارج کردند. قيام کربلا در راستای اصلاح دين و متوجه کردن اشتباه مردم صورت گرفت. يکی از درسهای عاشورا اين است که هر وقت انحراف از اسلام حاصل شد، بايد قيام کرد و بدانيم که اسلام ولايت را محور قرار داده است. (آرشيو)
فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980) قسمت هفتم ـ اشغال قبرس و اشتباه اجويت در داخل ترکیه دخالت نظامی اين کشور در قبرس به عنوان نماد پيروزی سياست قاطع و مستقل اين کشور محسوب می شد. در اين اوضاع اجويت به اين فکر افتاد که اگر از محبوبيت گستردهء استفاده کرده و موجب شود که انتخابات جديدی برای پارلمان ترکیه صورت گيرد او از اکثريت مطلق پارلمانی برخوردار خواهد شد. در نتيجه او در سپتامبر 1974 دولتی را که با کمک اسلاميست های حزب نجم الدين اربکان تشکيل داده بود منحل کرده و از سمت نخست وزيری استعفا داد. اما پارلمان ترکيه با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت نکرد. اربکان نيز که به وسيله ی اجويت کنار گذاشته شده بود تصميم گرفت با سليمان دميرل ائتلاف کند. و اين دو دست به ايجاد يک ائتلاف دست راستی زدند که «جبههء ملی» نام گرفت.
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 749 ـ شنبه 5 دی 1388 ـ 26 دسامبر 2009
سیاه قلم هایی از فرانسیسکو گویا
نامه به رئيس جديد فرهنگستان هنر
همسازی، بدیل دور باطل، در جنبش ٨٨
ما، سگ ها، موش ها و نمایندگان!
نکاتی بر جمعه گردی ِ چهارم دی ماه اسماعیل نوری علا
آقايان در صورتی میتوانند نقد کنند که اپوزيسيون داخل نظام باشند محمدرضا باهنر، نايب رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای
شماره 748 ـ جمعه 4 دی 1388 ـ 25 دسامبر 2009
جنبش اجتماعی مدرن نمی تواند شکست بخورد از مجموعهء جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
دینی که «حکومت» شد نه «معنوی» است نه «روحانی»
شماره 747 ـ پنج شنبه 3 دی 1388 ـ 24 دسامبر 2009
مروری بر روند تحولات جنبش دانشجویی از انقلاب 57 تا امروز
اوباما مواظب باشد فریب اپوزیسیون ما را نخورد! سردار سرلشگر بسيجی سيد حسن فیروزآبادی
شماره 746 ـ چهار شنبه 2 دی 1388 ـ 23 دسامبر 2009
کمپين يک ميليون امضا پس از جنبش سبز
حقوق بشر، زنان و جایگاه آنان درجنبش سبز
اعتراض به حجاب اجباری یا دفاع از مردانگی؟
بخش کوتاه و گويا ازدواج دختران دانش آموز براي جلوگيري از گسترش فساد در جامعه زهرا سجادي، سرپرست مرکز امور زنان و خانوادهء رياست جمهوري کتابهای درسی دخترانه و پسرانه میشود حاجی بابایی، وزير آموزش و پرورش ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نميشود عبدالرضا مرادي؛ نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس
شماره 745 ـ سه شنبه 1 دی 1388 ـ 22 دسامبر 2009
آیت اله منتظری؛ هم نظریه پرداز ولایت مطلقه فقیه وهم قربانی آن!
رابطهء دو شعار با «جنگ برای صلح»
قانون یا مجری قانون؛ مشکل در کجاست؟
بخش کوتاه و گويا اگه تو انتخابات تقلب نمی شد...نينا گرين، در فيس بوکرادیکالیسم سبز، زبان سرخ دارد! يک کلمهء وحشت زده از مادر عروس
|
================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |