t

سال ششم ـ  شمارهء 1307 ــ  جمعه 10 خرداد ماه 1392 ـ 31 ماه مه 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث (نيش)     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سکولاريسم نو «اصلاح طلبی در حکومت اسلامی» را دشمنی با سکولار دموکراسی می داند

14 روز به پايان نمايش انتخابات رياست جمهوری در ايران اشغال شده باقی مانده است

«ندا» با ما سخن می گويد: تحريم انتخابات، «نه» به حکومت اسلامی (ويدئو)

بی‌اعتنایی مطلق‌ به نمایش طراحی ‌شده توسط باند نجف

فرهاد جعفری ـ مشهد

چندين روز از اعلام فهرست «کاندیداهای نظام الیگارشیک ـ ایدئولوژیک» گذشته و صحنه‌ی اجتماع ایران، کماکان، در «بی‌اعتنایی مطلق» نسبت به «رای‌گیری فرمایشی بيست و چهارم خرداد» به‌سر می‌برد؛ نمایشی که مایه‌ء «شرم و سرافکندگی بخش‌هایی از نیروهای متصل به حاکمیت» نیز شده است. آن‌چنان‌ که حتا رئیس‌جمهور، به‌نحو تلویحی، خواهان «فراموش‌کردن مسئله» (بی‌اعتنایی به رای‌گیری بيست و چهارم خرداد) شده است. سه روز پیش، تمام خیابان دانشگاه مشهد، خیابان ارگ، و خیابان بهار را پیاده گشتم اما حتا به یک مورد تحرک انتخاباتی ـ تبلیغاتی برنخوردم. دیروز هم چنین کردم و بازهم شاهد کمترین تحرکی در این زمینه نبودم. در تنها مورد؛ هنگام پیاده‌روی عصرانه، خانه‌ای در بولوار بعثت مشهد را دیدم که به ستاد تبلیغاتی یکی از نامزدها تبدیل شده بود. چهل پنجاه ‌تایی صندلی در آن قرار داده شده بود و چند مرد و زنِ چادری (حداکثر ده ‌نفر که به‌نظر می‌رسید از اقوام نامزد‌ مربوطه بودند) در حیاط خانه تردد می‌کردند. ضمن اینکه: در تمام هفت روز گذشته، تنها یک پیامک مربوط به رای‌گیری پیش رو دریافت کردم که آن‌هم در رد و نفی آن بود. با این‌حال به دوستی که فرستنده‌ء آن بود پیام دادم که: حتا در همین اندازه هم به این «رسوایی» اعتبار نده و این «مرداب» را به تکان واندار. آفرین بر شما. همچنان به این «نمایش دروغین از مراجعه به آراء عمومی»، بی‌اعتناء باشید. به آن پشت کنید و سطح یخ‌بسته‌ و منجمدش را، همچنان «یخ‌بسته و منجمد» نگاه دارید. هدف اصلی «طراحان نمایش بيست و چهارم خرداد» کشتن «امید و ایمان شما به اصلاح و تغییر» است. اما، در حقیقت، این شمائید که می‌توانید «امید نظم الیگارشیک ـ ایدئولوژیک» را به «تداوم تاریکی»، ناامید کنید. (منبع)

محمدرضا عارف: خانم بنده با همين حجاب در پاريس خدمت امام رسيد!

دربارهء شورای ملی و انتخابات رياست جمهوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: حسين حجازی از راديو پرشين

ماندگاری و ناماندگاری گروه های اپوزیسیون

عبدالرضا تاجیک

به اعتقاد «برآشفتگان»، هر فرد یا گروهی می تواند متصدی اداره کشور شود، تنها به این شرط که توافق های برآمده از سیاست ورزی در عرصهء عمومی را به اجرا گذارد و قوانینی مبتنی بر منافع ملی و برآمده از رأی و رضایت همگانی مصوب و عملی سازد. از این منظر، تسخیر قدرت هدف اصلی و راهبردی نیست. به این ترتیب می توان به چهار عامل عمده برای توسعه دامنه نفوذ سیاسی به میان اقشار مختلف جامعه و درون بخش های قابل توجهی از نیروهای درون نظام اشاره کرد...

آیا «روز رهایی نزدیک است»؟!

در آشفته بازاری که میانگین شمار کشته شدگان سوریه، از زمان آغاز تظاهرات مردمی به بیش از صد نفر در روز رسیده و بشار اسد جنایتکار با خونسردی می گوید:«صد هزار کشته برای چنین درگیری طبیعی است»!، با کشوری که در شرف ویرانی کامل است و آتش بیاران معرکه ای که هرکدام جز به منافع و مطامع خود نمی اندیشند، آیا می توان در خوشبینی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، سهیم شد که در دیدار با پناهندگان سوری درشهر مرزی ریحانلی جنوب ترکیه به آنان نوید می دهد که: «روز رهایی نزدیک است»؟!

كتاب «پروندهء قتل سهراب»

تزهايي دربارهء جنبش سبز

نوشتهء مهدی بيرونی

بصورت اينترنتی و رايگان منتشر شد

اطلاعيهء تظاهرات در مقابل اتحادیهء اروپا

برای تحریم فعال انتخابات

بروکسل ـ شنبه 8 جون 2013

 

ارزش‌های امام يا منشور ديکتاتوری؟

نامهء زندانی شمارهء هيچ به سيد حسن خمينی

تو می توانی پدربزرگ ات را همچنان بزرگ بداری٬ می توانی آن قدر برايش احترام قايل باشی که نه تنها نقدی را بر او بر نتابی که اساسا اشتباهی نبينی و نقدی نشنوی. اين همه٬ حق توست. اما به جای من و نسل من از «اقبال به امام و ارزش های امام» سخن نگو. پدربزرگ تو٬ برای من امام نبود و آنچه تو از آن به عنوان «ارزش» ياد می کنی٬ برای من جز منشور ديکتاتوری و خودکامگی معنای ديگری ندارد

دوقرن آرزو

اسماعيل نوری علا

انقلاب مشروطهء ايران، پس از سال های طولانی کوشش و گفتمان سازی، عاقبت در صد و هفت سال پيش تجلی آغاز «ايران نوين» شد و خواست تا درهای فروبستهء جامعهء قاجاری را بروی جهان بگشايد. و اکنون، مردمانی از سه تا پنج نسل پس از آن پيروزی، هنوز در جهان زنده اند و ميراث بر آن تجربه محسوب می شوند و می توانند از خود بپرسيند که در اين «دو قرن آرزو» تا چه حد به رؤياهای مادران و پدران خويش نزديک شده اند.    

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

ظهور و سقوط اصلاح طلبان جمهوری اسلامی

جوان هایی که شور و شعارهای «رنگی» را جانشین تجربه و واقعیت‌های تاریخی می‌کنند، از ایران فرسوده در گورستان‌ شهدای جنگ و اعدام  خبر ندارند تا بدانند «پروژهء اصلاحات» چگونه میل به «تغییر» در جامعه ناراضی و در آستانه انفجار را دستاویز بقای نظام کرد. هرچند ظهور اصلاح طلبان رژیم  یک پروژه موفق امنیتی بود، ولی به زانو در آمدن آنان در برابر جنایتکاری مانند رفسنجانی و التماس برای «حکم حکومتی» از یک جنایتکار دیگر، میخ آخر را بر تابوت بر زمین مانده این فرزندخوانده‌های رژیم کوبید.

اصلاحات خشن و انقلاب مسالمت‌آمیز

حسین باقرزاده

در فرهنگ سیاسی ایران یک خلط مبحث بزرگ و خطرناک صورت گرفته است و بسیاری با سوء استفاده از این امر به تخریب دیگران می‌پردازند. آن خلط مبحث، عبارت است از مرادف گرفتن اصلاح (که مربوط به نوع تغییر است) با مبارزه مسالمت‌آمیز (که مربوط به روش تغییر است)، و مرادف گرفتن انقلاب با جنگ و خون‌ریزی. همان طور که در بالا به تفصیل آمد، این دو مفهوم هیچ ملازمه مفهومی یا عملی با روش‌های تحقق آن‌ها ندارند. مدعیان و مدافعان اصلاح‌طلبی در ایران، غالبا با سوء استفاده از این خلط مبحث، چنین وانمود می‌کنند که مبارزه مسالمت‌آمیز خاص اصلاح‌طلبی است، و تلویحاً یا تصریحاً همه نیروهای تحول‌خواه را به توسل به جنگ و خشونت و تلاش برای لیبیایی کردن یا سوریه کردن ایران متهم می‌کنند.

همراه با معترضه ای از جانب سکولاريسم نو

انتخابات، تمرکز قدرت و نقش اپوزيسيون

عباس خرسندی

پروسهء آینده چشم انداز تیره ای را نشان می دهد و نیروهای سیاسی اپوزیسیون باید خود را برای فرآیند سخت آینده آماده نمایند. حکومتی که خامنه ای شکل می دهد بسیار شکننده است اما از طریق انتخابات قابل فروپاشی نیست، بلکه باید آنرا فرو پاشاند و این امکان پذیر نیست مگر با اتکاء به جنبش های اجتماعی- سیاسی مردمی و حمایت جهانیان. در این میان نقش اپوزیسیون دموکراسی خواه و سکولار نقشی اساسی است. اما براستی نقش رفسنجانی و دیگران در فصل و فرآیند آتی  که رو در رویی با استبداد مطلقه خامنه ای  و برکناری نظام دینی در ابران است چه می تواند باشد؟!

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

30 ارديبهشت 1392

گفتگو با يک جوان رهگذر: ما چهار سال پيش هم رأی داديم. چه شد؟

حقیقت، مطلوب و واقعیت در انتخابات

تقی رحمانی

ملی مذهبی‌ها «معمار وضعیت کنونی» را دعوت کرده‌اند!

ابوالحسن بنی صدر

شریعتی، خروس نابهنگام تاریخ

مهران امير احمدی

ما همه خر ِ «ژان بوریدان» یم

 همنشين بهار

توقع زيادی و ديگر مسائل مبتلابه

حمیدرضا رحیمی

گفتگو با يک جوان رهگذر: ما چهار سال پيش هم رأی داديم. چه شد؟

اپوزيسيون و انتخابات خرداد 1392

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گزارش پنجمین گردهمایی جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک

زهرا باقری شاد

خواستاری لغو نظارت استصوابی

و اجازهٔ کاندید شدن زنان

اتحاد برای پیشبرد سکولار دموکراسی

تغییر رژیم در دستور کار سنای آمریکا

گزارش نشريهء هافینگتون پست

1 خرداد 1392

گزارش تلویزیون حکومت اسلامی از تایید صلاحیت شدگان انتخابات

نتایج «معتبرترین!» نظرسنجی

در خصوص انتخابات يازدهم

از خبرگزاری دولتی فارس

به بهانهء انتخابات پيش رو

مهران سيرانی

آيا سکولارها رئیس جمهوری بعدی را انتخاب خواهند کرد؟

کامبیز باسطوت

معرکه‌ء انتخابات

وجاهل‌ها و لات‌های متدین

مسعود نقره کار

جنبش‌ها، انقلاب‌ها و جامعهء ایران؛ از نگاه جامعه‌ شناسی

گفت و گو با احمد اشرف

گفتگوگر: فرج سرکوهی (ويدئو)

آقای شریعتمداری

و پروژه‌ء قومی سازی ایران

محمدامینی

دروغ زیرکانهء اصلاح طلبان

دیوید اعتباری

آزمايش اصلاح طلبان

وبلاگ گمنام گمناميان

3 خرداد 1392

انتخابات سلاطين

جمعه گردی های اسماعيل نوری عل

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهانی

تحریم فعال سراسری، یعنی‌ نمایش همبستگی‌ و توانمندی ملی‌

ديويد اعتباری

به سوی خلافت اسلامی!

شهباز نخعی

جمهوری اسلامی وایران و ایرانی

بهرام آبار

خاک ‌سپاری اصلاح‌ طلبی حکومتی

اعلامیه سبز

ما هیچ یک قهقه نزدیم!

«بی‌نام» از ایران

اصلاح طلبان:

چی فکر می کرديم و چی شد!

این انتخابات آخرین فرصت  است...

گفتگو با: علی شکوری راد

هاشمی رفسنجانی، از «عالیجناب سرخپوش» تا «منجی اصلاحات»

محمود خادمی

کیهانِ شما، کیهانِ لندن

6 خرداد 1392

چرا اپوزیسیون متحد نمی شود؟

لادن بازرگان

بگذارید حداقل اپوزیسیون،

اپوزیسیون بماند!

پیرامون نظرخواهی بی بی سی دربارهء

«مسأله اصلی انتخابات چیست؟»

تقی روزبه

 نقش جاهل ها و لات ها در تاريخ معاصر ايران

گفتگو با مسعود نقره کار

اصلاح طلبان دست بردار نيستند!

 اطلاعیه آغاز به کار “ستاد سلام”

ایران آقای امینی چگونه ایرانی است؟

حسن شریعتمداری

پاسخ کوتاهی از محمد امينی

تکه ای از بيانيهء رفسنجانی،

چندین سوال و یک تصمیم!

ديويد اعتباری

مردم دنیا منتظر هستند

تا ما آنها را هدایت کنیم

سرلشکر فیروزآبادی

در انواع فرمایشات مهمل گونه

حمیدرضا رحیمی

8 خرداد 1392

روندِ تحولات سیاسی در ایران

کوروش اعتمادی

در خدمت آزادی و دمکراسی برای مردم

یا پیشکاری این یا آن؟

محسن قائم‌مقام

ما منتظر چه هستیم؟

داریوش افشار

اعلام حالت فوق العاده نظامی

و نمایش انتخابات در ایران!

بهرام رحمانی

ايران ومسائل منطقهء خاورميانه

آريوبرزن داريوش

راه مقدس رفسنجانی٬ راه مقدس مردم

ف. م. سخن

طرفداری از محیط زیست

چون یک ويژگی اخلاقی

دکتر ناصر کرمی ـ تهران

کنفرانس استکهلم،

آغازی کج برای سرانجامی نافرجام

عبدالستار دوشوکی

دروغ پردازی رژیم دربارهء

سینمای زیرزمینی ایران

استفاده سپاهان پاسداران از روسپی‌ها

روزنامه «حریت» ترکیه

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t