|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | فهرست کليهء مقالات درباره سکولاريسم | سال سوم ـ شماره 822 ـ سه شنبه 18 اسفند 1388 ـ 9 مارس 2010 | English Section |
||
تجربيات اين سی سال به ما نشان می دهد که با بودن حکومت مذهبی (به هر شکلش و با رهبری اصول گرايان يا اصلاح طلبانش) به هيچ شکلی امکان تغيير و حتی تصحيح قوانينی که اکنون سايه اش بر بود و نبود زنان ما افتاده است وجود ندارد. روش های اعمال شده از جانب حکومت مذهبی در اين سی سال نشان داده است که زنان ما حتی امکان آن را ندارند که همچون زنان صد سال پيش اروپا و آمريکا ـ با حکومت مسلط بر سرزمين شان وارد مذاکره و بحث شوند، چرا که اين حکومت جز بازداشت و زندان و شکنجه پاسخ ديگری نمی داند. >>>
پس از گذشت 9 ماه از آغاز مبارزات مردم ایران، تعداد زیادی از فعالان جنبش زنان، جنبش سبز، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری و فعالان مدنی و سیاسی دستگیر شده و در زندان در شرایط بسیار سختی بسر می برند. رژیم از اعمال شدید ترین خشونت های روانی و جسمانی، شکنجه و تجاوز ابایی نداشته و تلاش بر آن دارد تا رهپویان آزادی و دموکراسی ایران را به توبه و اعترافات دروغین وادارد. هم چنین در شرایطی که بسیاری از زنان فعال جنبش زنان در زندان ها بسر می برند رژیم لایحهء حمایت خانواده و بند مربوط به حق اختیار همسر را از سوی مردان به تصویب رسانده تا دامنهء تبعیض علیه زنان را گسترده تر گرداند. امسال در آستانه هشت مارس زنان ایران در شرایط حساسی قرار داشته و نیاز فراوان به یاری و همبستگی همهء زنان آزادی خواه و برابری طلب سراسر جهان دارند... >>>
سی و یک سال پیش، دو هفته پس از سرنگونی سلطنت پهلوی، خمینی طی فرمانی خواهان شرعی کردن قانون حمایت خانواده شد و ده روز پس از آن نیز، درست شب پیش از هشت مارس، فرمان حجاب اجباری را صادر کرد. و چنین بود که در روز هشت مارس گاو گند چاله دهان ِ حزب الهی با شعارهای: «یا روسری یا تو سری» و «مرگ بر عروسک های غربی» به صف زنان آزادی خواه و برابری طلب حمله ور شدند؛ زنانی که یک صدا فریاد می زدند: «ما انقلاب نکردیم که به عقب برگردیم». در حقیقت این زنان با شعار خود درآن بحبوحه ی مستی ِ بسیاری از نخبگان و توده ی مردم، سویه ی واپس گرایانه ی اسلام سیاسی را فریاد زدند. >>>
شوراها و دیگر سازمان های زنان که در دوره اوّل انقلاب مشروطیّت در ایران در دفاع از انقلاب مشروطیت و احقاق حق برابری و رفع ستم بر زنان بوجود آمدند متنوع و بیشمار بودند ولی به خاطر حاکمیت جّو خرافات مذهبی از یک سو و تسلط رژیم استبداد از سوی دیگر، هوّیت و وجود آنان برای سال های مدید از نظر مردم ایران پنهان نگاه داشته شد. نویسندگان بزرگ و مورّخین شاخص مشروطیّت نیز با اینکه به این انجمن ها و شوراها در آثار خود اشاراتی کرده اند ولی یا به خاطر جّو حاکم نخواستند و یا به خاطر کمبود دانش خود نتوانستند در معرفی این شوراهای انقلابی و زنان مبارز وییگیر نقشی در خور شایسته خود انجام دهند. ولی در بیست سال اخیر مورخین و نویسندگانی بر جسته اطلاعات مفید و جامعی در بارهء اهداف انقلابی و کم و کیف تشکیلاتی شوراهای زنان دورهء اوّل مشروطیّت در اختیار دانشجویان تاریخ سیاسی ایران قرار داده اند... >>>
بيداری و
آگاهی زن ایرانی پیوندی مستقیم با جنبش مشروطه و اندیشههای آزادیخواهانه
دارد. نسل اول فعالان حقوق زن با ترویج سواد و انتشار نشریه به میدان
برابریطلبی پا نهاد و فرزندان شاخصی را نیز به جامعه نوین ایران هدیه کرد.
«صدای آلمان» نگاهی دارد بر شرح حال دو چهرهء زنانه در عصر بيداری ايرانيان
که به انقلاب مشروطه و وقايع پس از آن انجاميد، عصری که در آن امام جماعت
مسجد عبدالعظیم پای منبر گفته بود که کلمهء دوشیزه شهوتانگیز است، وای بر
ملتی که مدرسه دوشیزگان داشته باشد!
>>>
پروين به دورانى شعر مى سرود كه فضاى غالب فرهنگى روزگار خلاقيت هنرى در حد
متعالى را در زنان باور نمى كرد و بسيارى از معاصران پروين بر آن بودند، و
نوشتند، كه شعرهاى او را شاعرانى چون بهار سروده و يا از نسخه هاى قديمى
برداشت كرده اند.
شعر فروغ، ذهنيت پربار شاعرانه، تخيل
غنى و تجربه هاى جنسى، عاطفى و فكرى زنى شورشى را در زبان زنانه بيان كرده،
از مرز شعر نيمايى و شاملويى بر گذشته و با تلفيق اوزان گوناگون در يك شعر
واحد و با زبان و ساختار چند صدايى، چشم اندازهاى تازه اى را در شعر معاصر
فارسى تجربه و خلق مى كند.
>>>
به گزارش
خبرنگار مهر، زهرا شرف الدین،
مشاور استاندار مازندران
و
عضو کمیته راهبردی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،
در
جلسهء
اين
کمیته
برای
برگزاری مراسم بزرگداشت مقام زن و مادر با بیان این
که «نباید
مبنای رشد یافتگی در کشور ما حضور زنان در رده های مدیریتی باشد چرا که غرب
این باور را ایجاد کرده که اجتماع به واسطه حضور مدیران زن موفق می شود.»
|
به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد سال 1389 خورشيدی «سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران» بنياد ميراث پاسارگاد، در آستانه ی فرا رسيدن بهار و سال نوی 1389 خورشيدی، اين سال را «سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران» نام می گذارد تا توجه ايرانيان و به ويژه علاقمندان به میراث طبیعی جهان را نسبت به بحرانی که محیط زیست ایران را در خود گرفته و وضعيت آن را تبديل به يک فاجعه ی ملی و بشری کرده است جلب کند... آری، سرزمینی که مهمترین خواسته ی بزرگترین پیام آور انسان مدارش، زرتشت، در هزاران سال پیش حفظ درخت و خاک و آب وطییعت بود، و در سرزمینی که مهمترین لقب یکی از قديسين شیعیانش «ضامن آهو» است ـ چرا که از کشتن آهویی شيرده جلوگیری کرده است ـ اکنون جولانگاه سودجويان و ويرانگرانی شده که دست شان برای کشتن هر جانداری باز است و آب و خاک و هوا و طبیعت اش را با مواد شيمیایی گوناگونی که از کارخانه های دولتی و يا خصوصی متعلق به وابستگان به حکومت، بدون هيچ استاندارد بين المللی کار می کنند، توليد می شود آلوده و به بيماری و درد و مرگ می آلايند... >>>
جنبش سبز از "پایین" ساخته شده و برآمد جنبش های مدنی جامعهی ایران است. از فعالین جنبش زنان گرفته تا فعالین حقوق بشر، دانشجویان، روشنفکران، اقلیت ها همه و همه در این جنبش حضور جدی دارند و این مانع از آن میشود که افراد بر آمده از حاکمیت، که همچنان به چارچوب کلی حکومت دینی پایبند هستند.... با اینهمه اشاره به این نکته مهم است که بخش عمدهی فعالین جنبش سبز متعلق به نیروهای سکولار جامعهی ایران هستند و این یک فاجعه خواهد بود اگر این بخش سخنگویان خود را نیابد. توازن قوا در درون جنبش نیز تغییر میکند. نسل پس از انقلاب بمرور زمان رهبران را مجبور خواهد کرد که واقعیت های پیش رو را به درستی ببینند و مواضع اصلی خود را اعلام کنند. آنچه مسلم است اینکه ایران دیگر به وضعیت پیش از تابستان گذشته باز نخواهد گشت. >>>
پرسش اساسی در شرایط کنونی نه وضع و عزم جمهوری اسلامی بلکه موقعیت مخالفان آن، مخالفان دمکرات آن، است. به جز انتظار بیهوده برای اینکه رفسنجانی و خاتمی به کدام طرف میغلتند و موسوی دهانش را کی باز میکند و کروبی کی بیانیه میدهد، چه دارند به مردم بگویند؟ چه راهی جلوی پای آنها میگشایند؟ مگر این همه سال آرزو نداشتند مردم به میدان بیایند؟ مردم آمدند! در اوج نا امیدی و ناباوری همگان، مردم آمدند! آیا افراد و احزاب و گروههای مدعی دمکراسی و حقوق بشر، برای انقلابی که جمهوری اسلامی به راه انداخته و جنگی که بر طبل آن میکوبد، آمادهاند؟! >>>
نگاهي بر نظريات استاد جلال گنجه اي امروزه، اگر خواسته باشيم مضمون و جوهرهء اصلي دين و اعتقاد به ماوراءالطبيعه و متافيزيک را حفظ کنيم، قطعاً بايد به اين سئوال بيانديشيم که کدام خدا، در دوران جهاني شدن بکار انسان امروز مي آيد؟ اگر آن خدا انسان محور، هستي مدار، جهانشمول است و تبعيض قومي و مذهبي و ايدئولوژيک و جنسيتي را بر نمي تابد، پس مقدمش گرامي باد و مي تواند خداي همگان در مسجد و خانقاه و کليسا و کنيسه و کلبه و نمازخانه و مي خانه باشد. در غير اينصورت، خدايي که از حکومت عده اي بر عده ای ديگر، مذهبي بر مذاهب ديگر، قومي بر اقوام ديگر، ايدئولوژيي بر ايدئولوژي هاي ديگر و يا جنسيتي بر جنسيت ديگر دفاع کند، خداي رحمان و رحيم و رحمت للعالمين نيست و نمي تواند باشد. >>>
انصاف بده کدام آزادتريم؟ مجيد توکلي که، در بند، نامه عفو رهبري را پاره ميکند يا من که، در آزادي، ساکتم. خبر آمد از پشت ديوارهاي بتني اوين که نماد شجاعت جنبش دانشجويي ايران، نامه درخواست عفو از رهبر را پاره کرده است و به صراحت فرياد برآورده که اين شخص سيد علي خامنه اي است که بايد مورد عفو مردم قرار گيرد و نه دانشجويي که حق را مي خواهد .از ديروز به خود مي پيچم و اين سوال بر من فرو ميريزد که شجاعت، راست قامتي و اعتقاد بر اعتقادات، چگونه مي تواند از اسيري در بند آزاد مردي چنين بسازد و تعلقات دنيايي چگونه مي تواند از چون مني، که به اصطلاح در بند حراميان مستبد حکومت نيستم، چنين انساني سازشکار و خاموش ايجاد کند؟ بر ما مباد سکوت بر فاشيسم حاکم و بر ما واجب باد تداوم فرياد حق خواهي و آزادي طلبي .مجيد عزيز ، راهت را بدون اندکي تعلل، تداوم خواهيم بخشيد. اين موج را سر باز ايستادن مباد.
مکتوبات فدوی برادر شکوهی، از مغزهای رياضی جامعه ی اسلامی است. خودتان ملاحظه کنيد که چه می فرمايد: «مرکز آموزش سازمان شهرداری های کشور، به مناسبت يکصدمين سال تأسيس شهرداری، اعلام کرد برای سلامتی و فرج آقا امام زمان (عج) صلوات بفرستيد! که تا بحال دو ميليارد و سيصد ميليون صلوات را مردم فهيم ما تقبُل کرده اند!.. اين سنّت و کار پسنده ای است که اميد داريم ترويج شود..»! خدا فدوی را بکشد که خبر نداشت آقا امام زمان (عج) کسالت دارند و گرنه خيلی پيش از اين و نيز بيش از اين ها برای سلامتی شان صلوات دود می کرد، هر چند بايد عقل مان می رسيد که اگر شما هم بيش از هزار سال در ته چاهی به سر ببريد حالتان از اين بهتر نمی شود. >>>
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 818 و 819 ـ جمعه 14 و شنبه 15 اسفند 1388 ـ 5 و 6 مارس 2010
جمهوری اسلامی سکولار را «خدا هم نافريد!» جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
راه دشوار حقوق بشر میان خط کشیهای فکریناصرکاخساز
تنها رویکردِ باقیمانده: برکناری قطعی نظام جمهوری اسلامی
اصل 27 قانون اساسی: «حق اعتراض» ملت علیه دولت
اخم غرب و لبخند شرق در اقتصاد ايران! عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس اتاق بازرگانی کشور
بيانيهء مجلس خبرگان نظارت بر کارهای رهبری
«نقش علماء در تغییر نگرش و رشد فرهنگی جوانان» گزارشگر: جواد طباطبایی (از سرویس اخبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(
«ندا آقا سلطان» يعنی «آقای رضا پهلوی باید برگردد!» مهدی کلهر، مشاور رسانه ای احمدی نژاد
شماره 817 ـ پنج شنبه 13 اسفند 1388 ـ 4 مارس 2010
----------------------------- دو گفتگو از ماندانا زنديان به دنبال گسترش و تعميق جنبش سبز
ترس اصلی اینها از نیروهای سکولار است ----------------------------- با حمايت از اصلاحات ميشود به سكولاريزم رسيد
پارک های پايتخت از نعمت نمازخانه و پخش اذان برخوردار می شوند حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران
که برخی از مقالاتش در سکولاريسم نو منتشر شده به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار شد >>>
شماره 815 و 816 ـ سه شنبه 11 و چهار شنبه 12 اسفند 1388 ـ 2 و 3 مارس 2010
مسأله ای که رهبران واقعی جنبش سبز با آن روبرو شده اند
دلهره های با نام و نشان اصلاح طلبان
چرا در ایران دموکراسی وجود ندارد؟
برداشت من از واژهء سکولاریسم و تحول کنونی آن
منظور از سكولاريزم و دولت سکولار چيست؟عباس تموچين
»سند تحول فرهنگی آموزش عالی کشور» آماده اجرا شد غلامرضا خواجهسروی معاون وزارت علوم
جلال گنجه ای و «درک حضور دیگران» مقاله ای از آقای گنجه ای در سایت «سکولاریسم نو» درج شده است (اعتقاد دینی به سرنگونی "حکومت دینی"). بعد از اشارات ظریف و آگاهانهء مسئول اول مجاهدین در «استراتژی قیام و سرنگونی» به آقای رضا پهلوی، ارسال آن مقاله به آن سایت بخصوص، پیام خاص خودش را دارد و البته بدون حکمت نیست... با این امید که آقای گنجه ای خودشان مستقلاً هم به ضرورت طرح مسائل تازه برسند، با کمال فروتنی یادآور میشوم که در سالیان اخیر شجاعت نظری در ایشان دیده نشده است. >>>
مگر معلم ما آقای مسعود رجوی نگفت هر کسی که بهتر از ما مبارزه می کند و سریعتر مردم ما را از شر رژِیم ضد بشری آزاد می کند یا استراتژی بهتری ارائه دهد وظیفهء ما است که در مقابل آنها زانو بزنیم و پشت سر آنها باشیم و اگر نکنیم خیانت به آزادی کردیم. زیرا ما می خواهیم حتی یک ثانیه که هم شده آزادی مردم زودتر فرا رسد. آنوقت شما از مجاهدین می خواهید اسلام را و شعائر خود را ترک کنند تا اینکه بشود به آنها اعتماد کرد؟ چه منطق غلطی. مثل رضا خان روسری را بردارید و مدرن شوید. خمینی گفت یا روسری یا تو سری. >>>
|
خوانندگان گرامی سکولاريسم نو حتماً متوجه شده اند که اين نشريه اخيراً گهگاه بصورت «دو روزانه» منتشر شده است. ما اين آزمايش را برای يافتن راهی در جهت صرفه جوئی در وقت و انرژی، بدون اينکه از لحاظ کمی و کيفی کمبودی در نشريه پيش آيد، انجام داده و اکنون نتيجه گرفته ايم که می توان اين کار را بصورت مستمر انجام داد. لذا، از چهارشنبه نوزدهم اسفند، برابر با دهم مارس، اين نشريه فقط در روز های دوشنبه، چهارشنبه و جمعه منتشر می شود اما هر شماره تعداد بيشتری مقاله و عکس از شماره های روزانهء قبلی خواهد داشت. اين روش به گردانندگان نشريه اجازه می دهد تا وقت خود در فعاليت های ديگر مربوط به گسترش انديشهء مبتنی بر سکولاريسم نو نيز بکار برند. همينجا از همهء خوانندگان وفادار خود تشکر کرده و متوقعيم که با معرفی اين نشريه به ديگران ما را در راه رسيدن به اهدافی که بر آن واقفند بيش از پيش مدد نمايند.
آيا یوسف شريفی بجرم اين اعتراض اعدام می شود؟
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
|
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |