بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

سه شنبه 18 اسفند 1388 ـ  9 فوريه 2010

 

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1389 خورشيدی

«سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران»

نام می گيرد

 

   بنياد ميراث پاسارگاد، در آستانه ی فرا رسيدن بهار و سال نوی 1389 خورشيدی، اين سال را« سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران» نام می گذارد تا توجه ايرانيان  و به ويژه علاقمندان به میراث طبیعی جهان را نسبت به بحرانی که محیط زیست ایران را در خود گرفته و وضعيت آن را تبديل  به يک فاجعه ی ملی و بشری  کرده است جلب کند. اين فاجعه که، به گفته ی کارشناسان، اثرات آنی عواقب دراز مدت آن بر زندگی و سلامت هفتاد میليون از جمعيت ايران ثابت شده است، می تواند نتايجی ناگوار بر محيط زيست مردمان خاورميانه و، به تبع آن، کل جهان داشته باشد

      متاسفانه، در سال های اخير، به خصوص در دوران آقای احمدی نژاد و دستيارانش، میراث فرهنگی و طبيعی ايران چنان به ويرانی و نابودی کشيده شده که جز کشورهایی که گرفتار جنگ های دراز مدت بوده اند هیچ کشوری را در دو سده  گذشته نمی توان پیدا کرد که به چنين سرنوشتی گرفتار آمده باشد. اما، جدا از واقعيات دردناک ديگر، اکنون مساله مرگ و زندگی مطرح است. اکنون، در سرزمين ما، و بصورتی روزمره، مرگ انسان و حيوان و درخت و خاک و زمینی که دچار آلودگی های هر دم فزاينده اند اتفاق می افتد.

      آری، سرزمینی که مهمترین خواسته ی بزرگترین پیام آور انسان مدارش، زرتشت، در هزاران سال پیش حفظ درخت  و خاک و آب  وطییعت بود، و در سرزمینی که مهمترین لقب یکی از قديسين شیعیانش «ضامن آهو «است چرا که از کشتن آهویی شيرده جلوگیری کرده است، اکنون جولانگاه سودجويان و ويرانگرانی شده که دست شان برای کشتن هر جانداری باز است و آب و خاک و هوا و طبیعت اش را با مواد شيمیایی  گوناگونی که از کارخانه های دولتی و يا خصوصی متعلق به وابستگان به حکومت، بدون هيچ استاندارد بين الملی کار می کنند، آلوده و به بيماری و درد و مرگ می آلايند.

 

      از جمله ی عمليات دولتی که اثرات جبران ناپذير آن ها در تخريب محيط زيست و گسترش بيماری های غير قابل علاج از هم اکنون در ايران کاملاً آشکار شده است می توان به مواردی اشاره کرد چون:  نابودی مناطق حفاظت شده و  زيستگاه های طبيعی به بهانه ی اجرای عملیات به ظاهر عمرانی، ساختن سدهای بی رويه و غير اصولی و ـ به دنبال آن ـ خشکاندن رودخانه ها، تالاب ها و درياچه ها،و نيز استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها، و ايجاد و پخش پارازيت های قوی برای سانسور رسانه های ماهواره ای... و اين رشته سر دراز دارد...

 

ما در هر کجای جهان که باشیم، اگر به خود همچون انسان آفريننده و پيرو اعلاميه ی حقوق بشر و کنوانسیون های متفاوت آن می نگريم و، چه در ارتباط با حقوق انسان ها و معنوياتی که به کرامت انسان ارتباط دارد و چه در ارتباط با نگاهداری از  ميراث های فرهنگی و طبيعی و محيط زیستی بشری خود را متمدن می دانيم و به آن می باليم، وظیفه داريم که در اين لحظات حساس حرکتی جدی و گسترده را برای رويارويي با اين بحران شروع کنيم؛ بحرانی  که ـ به دليل بی توجهی مسئولان دولتی ایران ـ بخشی از زمين زيبای ما و مردمانی را که بر آن زندگی می کنند  در خود فرو برده است.  به ياد داشته باشيم که ايران سرزمينی بسيار ثروتمند است و اگر دولت دلسوزی باشد امکان هر نوع تصحيح و بهبودی در وضعيت زيست محيطی آن به راحتی وجود دارد.

      بنياد ميراث پاسارگاد، به احترام نوروز، سال نوی ايرانی که نماد باور به انسان، و باور به ضرورت حفظ ارزش های زنده و زندگی ساز طبيعت است، ضمن ابراز تحسين و سپاس نسبت به کوشندگان حفظ محیط زيست در ايران، که در بدترين شرايط، بی هيچ مشوق دولتی، و با دست خالی همه ی هم خود را صرف تغيير اين وضعيت می کنند،  از مردمان با فرهنگ و علاقمند به محيط زيست ايران و جهان  تقاضا می کند که ـ چه از نظر اعمال قوانين بين المللی مربوط به محيط زيست،  و چه از نظر آگاه سازی مردمان ايران و جهان با اين روند ويرانگر ـ  به هر شکلی که برايشان امکان دارد به مبارزه ای زندگی بخش برخيزند.

      روشن است  که محيط زيست ما، در کل سياره ی زمين، تضمين کننده و فرآورنده ی نفس و زندگی و سلامت ما است و حفظ ذره ذره ی اين محيط و ميراث طبيعی بشری به ماندگاری بيشتر اکنونيان و آيندگان  کمک می رساند.

      «بنياد ميراث پاسارگاد» و کميته ی وابسته به آن ـ «کميته ی نجات پاسارگاد» ـ همراه با خواندن سال نوی ايرانی به نام «سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران»، اعلام می دارند که علاوه با نامه هایی که اين بنياد به مجامع بين المللی خواهد داد، آماده است تا همه ی اطلاعات و يا دادخواست هايي را که کوشندگان محيط زيست در اين مورد تهیه کرده و به اين بنياد برسانند به اطلاع مجامع بين المللی مرتبط با محيط زيست برساند.

 

      سال 1389، سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران، را با آرزوی سرزمينی سبز، مردمانی سالم و شاد، و فضايي زنده و آزاد آغاز می کنيم.  سال نو بر همگان  خجسته باد

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

مسئول امور اجرايي بنياد ميراث پاسارگاد

هشتم مارچ  2009 ـ هفدهم اسفند 1388 خورشيدی  ـ 2548 پاسارگادی

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com