بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

جمعه 14 اسفند 1388 ـ  5 فوريه 2010

 

گزارش يک نشست علمی!

«نقش علماء در تغییر نگرش و رشد فرهنگی جوانان»

گزارشگر: جواد طباطبایی (سرویس اخبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(

 

نشست علمی با عنوان "نقش علماء در تغییر نگرش و رشد فرهنگی جوانان با الگوی امام خمینی (ره)" با همکاری موسسه آکادمیک امام صادق (ع) در سیرالئون در محل رايزني فرهنگي ايران برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ این همايش با حضور جمعی از اندیشمندان مسلمان، شخصیت های علمی، دینی و فرهنگی و دانشجویان دانشگاه “فورابه» به منظور تشویق و ترغیب علماء و دانشجویان برگزارشد.

محمد رضا قزلسفلي، رایزن فرهنگی ايران در «فري تاون»، با بیان اینکه تغییر نگرش ریشه در فرهنگ و باورها و اعتقادات دینی دارد در بخشی از سخنان خود گفت: «ايجاد تغيير نگرش در فرهنگ عمومی و تبيين فرهنگ و جايگاه آن اولین و مهم ترین گام برای علاقمندان به توسعه حقیقی می باشد.  فرهنگ مجموعه ای از بينش، نگرش، منش، گفتار و كردار هر ملت است. لذا تغيير نگرش مستلزم اصلاح در باورها و بينش های منحط و غیر مفید بوده و نتیجتاً تغييرات اساسی در زمینه های فردی، اجتماعی، اقتصادی و... حاصل می شود».

وی افزود: اصلاح و تغییر نگرش از جمله رسالت های اولياء وانبياء الهی بوده است تا از این طریق ضمائر انسان ها را بيدار کرده و فرهنگ مفید و تحول زا را احياء كنند. فرهنگ مهمترين ويژگی تمايزحيات انسانی از زندگی غيرانسانی است. زیرا فرهنگ در حقیقت به معنای تربيت و پرورش، بزرگی و عظمت، فضيلت و كار، شكوهمندی، حكمت، هنر، معرفت و... می باشد.

“قزلسفلي” در بخشی از سخنان خود با توجه به اوضاع فرهنگی مردم سیرالئون به رابطه مستقیم  علماء به عنوان وارثان انبیاء، فرهنگ و توسعه اشاره نموده و اظهار داشت: خمیر مایهأ توسعه حقیقی مبارزه با نگرش های منحط و استعماری و تکیه بر ظرفیت های داخلی می باشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه که امام خمینی (ره) به عنوان یک عالم بزرگ مسلمان سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی راه اصلاح یک مملكت فرهنگ آن مملكت می دانستند گفت: اصلاح بايد از فرهنگ شروع شود. امام خمینی (ره) می گفتند که "دست استعمار توی فرهنگ ما كارهای بزرگ مي كند. نمی گذارد جوان های ما مستقل بار بيايند... نمی گذارند در دانشگاه ها جوان های ما درست رشد بكنند، اگر فرهنگ درست بشود یک مملكت اصلاح مي شود... ".

قزلسفلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در همه اديان الهی بویژه اسلام مساله نفی الهه‌ها و ضد ارزش ها بر تثبيت الله مقدم می باشند گفت: انبياء و اولياء الهی در روش تربیتی خود به محض اينكه اصلاح اجتماعی را آغاز می ‌كردند با اقامه نماز و پرداخت زکات، فضای عمومی جامعه را با معنويات و ماديات در دست می ‌گرفتند و با امر به معروف و نهی از منكر به تغيير فرهنگ و اصلاح نگرش اقدام می نمودند. همان حركتی كه حضرت امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پیشتر مصلحانی چون “سيد جمال‌الدين اسد آبادی” با نفی فرهنگ مهاجم و احياء فرهنگ اصيل اسلامی موجبات تغییر نگرش و پویائی را فراهم نمودند.

رایزن فرهنگی ايران به منظور ارائه تجربیاتی از انقلاب اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) نگرش مردم ایران را نسبت به اسلام اصلاح نموده و اسلام را یک دین اجتماعی و سیاسی معرفی کردند. امام خمینی (ره) با ارائه تعریفی دقیق از دین باعث تغییر نگرش مردم در نحوه به کار گیری اسلام شدند.

وی با اشاره به اینکه بازگشت به فرهنگ قرآن مهم ترین عامل تغییر نگرش برای توسعه می باشد اظهار داشت: احکام فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرآن بیش از احکام عبادی آن می باشند. لذا نقش علماء مسلمان درترویج فرهنگ قرآنی نسبت به تغییر نگرش مثبت به توسعه منجر می شود. بازگشت به فرهنگ قرآن در بین مردم ایران باعث شد که تفکر و نگرش به طور کامل تغییر کرده و به توسعه منجر گردد.

رایزن فرهنگی ايران با بیان اینکه فرهنگ و آموزه های اسلامی ضامن توسعه مطلوب بشریت می باشد گفت: جامعه مطلوب و مورد نظر اسلام و قرآن مجید جامعه ای سرشار از بينش، انديشه، فرهنگ، عقيده به حقايق و واقعيت هاى جهان هستى، ايمان آگاهانه، اخلاص و ارزش هاى انسانى و اخلاقى، حق طلبی، تغییر نگرش مثبت، اصلاح، كنجكاوی، خلاقیت، شكوفائی،  سازندگی و... می باشد.

“محمد لامین منصاری” استاد دانشکده اسلامی فریتاون با بیان اینکه تقلید از فرهنگ بیگانه سنخیتی با فرهنگ داخلی نداشته و منجر به تخریب ارزش های معنوی، فرهنگی و دینی کل جامعه می شود گفت:میراث شوم به جا مانده از تجارت برده، استعمار قدیم و جدید و... که هنوز از اذهان زدوده نشده و موجب عقب ماندگی قاره آفریقا شده است.

وی گفت: رشد فضائل اخلاقی در جامعه، گسترش باورهای دینی و ارزش ها، حفظ كرامت انسانی، ایجاد روحيه كار و تلاش و فرهنگ خود اتكائی و قناعت وجلوگيری از مصرف‌ گرائی و... که از وظایف علماء مسلمان می باشد از جمله مواردی هستند که به تغییر نگرش و توسعه جوانان منجر می شود.

استاد دانشکده اسلامی فریتاون در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تاثیر گذاری علماء، دانشجویان و جوانان در ساختن تاریخ، فرهنگ و تمدن  امری است که نظر اندیشمندان و رهبران را به خود معطوف داشته است. عدم توجه به جوانان، نیازها و انتظارهای علمی، اجتماعی  فکری و مادی جوانان توسط علماء زمینه ساز نابسامانی و نابودی فرهنگ و تمدن جامعه می باشد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سیره عملی پیامبر اکرم (ص)  و حضرت علی (ع) بیش از هر قشر دیگر جوانان را مخاطب قرار می دهد گفت:امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله “خامنه ای” به عنوان نمونه ای بارز از علماء متعهد در برابر جوانان با ایمان و فعال فروتن بودند. ایشان معتقد هستند که جوانان باید خود را در ابعاد مذهبی و ملی آماده کند. زیرا جوان در واقع سربازی است که آینده دین و کشور را رقم می زند.

منصاری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امام خمینی (ره) از جوانان می خواست تا خود را برای مسئوولیت های سنگین دینی مجهز سازند گفت: دانشجویان وارث کشور بوده و علماء باید به طبقه جوان و روشنفکران که در خدمت دین و کشور هستند احترام گذاشته و مانند فرزندان خود گرامی بدارند.

وی با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت جوانان گفت :یکی از مسئوولیت های علماء آماده سازی زمینه های تغییر نگرش و رشد فکری و فرهنگی قشر جوانان می باشد.

شیخ “تیجان سیلاه” عالم برجسته و امام جمعه مسجد مرکزی فریتاون دربخشی ازسخنان خود با بیان اینکه ادیان الهی بویژه اسلام و پیامبر اکرم (ص) بر روابط دو جانبه بین علماء و جوانان و مسئولیت های طرفین نسبت به یکدیگر تاکید فراوان دارند گفت:روابط نزدیک علماء و جوانان موجب انتقال میراث گران بهای دینی و فرهنگی به نسل آینده خواهد شد و زمینه های تغییر نگرش را فراهم می نماید.

وی گفت: امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای با جوانان دوست و صادق بوده و موقعیت آن ها را درک می نمودند. از این روی جوانان از برنامه ها  و مدیریت امام خمینی (ره) تا پای شهادت پشتیبانی نمودند. لذا بزرگ ترین پشتیبان جمهوری اسلامی ایران نسبت به دفع خطرهای خارجی حضور مواج جوانان این کشور می باشد. سیاست درست و صادقانه امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای باعث شده است تا جوانان ایران در صحنه های علمی و فرهنگی رشد قابل توجهی داشته باشند.

حسن کارگبو رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سیرالئون با بیان اینکه تقویت  پیوند  دو  قشر علماء و جوانان و مسئوولیت آن ها یک اقدام حیاتی و سرنوشت ساز تلقی می باشد گفت: علماء به منزله چراغ هدایت در جامعه نقش رهبری را داشته و جوانان نیز قطعا از تشعشع نورانی علماء استفاده خواهند نمود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای مهم علماء سیرالئون این است که باید دایره فعالیت های خود را توسعه داده  و تنها به امامت جمعه و جماعت اکتفا نکنند گفت: آن ها باید در همه امور زندگی برای جوانان الگو و نمونه یاشند.

کارگبو گفت:علماء با حفظ اصول و فروع دین باید مطابق با مقتضیات زمان و روحیات جوانان امروز اقدام به توسعه فکری و فرهنگی آن ها نمایند. اقدامی که امام خمینی (ره) و جانشین ایشان حضرت آیت الله خامنه ای برای رشد جوانان نمودند می تواند الگو قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: با شناختی که از جوانان سیرالئون داریم آن ها تشنه محبت  و ارشاد همه جانبه بوده و آمادگی هرگونه همکاری را با علماء دارند. مساجد در نمازهای جمعه و جماعات مملو از جوانان پاک می باشد. علماء با توجه با واقعیت های اجتماعی، روحی و معنوی جوانان ضمن ایجاد روابط عاطفی با آن ها تلاش نمایند مرجع و پناهگاهی برای آن ها بوده و در تغییر نگرش آن ها موثر باشند.

کارگبو در بخشی از سخنان خود گفت: اگر علماء و موسسات فرهنگی و علمی از روحیه فرهنگی و اخلاقی برخوردار باشند قطعا جوانان به سوی پاکی و رشد کشانده و تغییر نگرش حاصل خواهند شد. نمونه بارز آن نقش امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران در رشد جوانان ایرانی می باشد. امروزه جوانان ایرانی مبتکر و متخلق می باشند. پیشرفت های اخیر ایران گواه این مدعا می باشد.

آلفا رشید جالو، سردبیر روزنامه ایندپندنت سیرالئون و دانشجوی دوره فوق لیسانس دانشگاه فورابه به عنوان آحرین سخنران نشست علمی گفت:مطبوعات و رسانه خبری در تحکیم پیوند علماء و جوانان می توانند نقش مهمی ایفا نمایند. تجربه جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که نقش علماء در تغییر نگرش و رشد فکری و فرهنگی جوانان موثر و مفید بوده است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: امام خمینی (ره) رهبر و عالمی موفق بود که با ملاحظه پتانسیل های جوانان و سرمایه گزاری بر روی آن ها در دنیای امروز نظام جمهوری اسلامی را تاسیس نمود. جوانان به عنوان رهبران آینده نباید مورد غفلت علماء سیرالئون واقع شوند.

جالو گفت: در زمان ما امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای الگوئی مناسب برای نقش علماء در تغییر نگرش و رشد فرهنگی و فکری جوانان می باشند.

برگرفته از سايت «مؤسسهء اسلامی نيويورک»

http://iiny.org/abnadata.asp?lang=1&id=179389

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com