|
||||
|
||||
دربارهء سکولاريسم | دربارهء ما | تماس | سال سوم ـ شماره 865 ـ چهارشنبه 26 خرداد 1389 ـ 16 جون2010 | کوتاه و گويا | عکس و مکث آرشيو صفحه اول | فهرست کليهء مقالات | اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود | کتابخانه | عکس و کاريکاتورانتخابی |
||||
مسئله ی من تبعیض است. تا هرجایی که نیرویی علیه تبعیض باشد، من به عنوان مدافع دمکراسی و آزادی با او همراهی میکنم و دوستش هستم. آن تبعیض ها چه هستند؟ تبعیض بین آخوند و غیر آخوند، تبعیض بین مسلمان و غیرمسلمان، تبعیض بین شیعه و غیرشیعه، تبعیض بین زن و مرد. این تبعیض ها از طریق این سیستم دینی در جامعهء ما برقرار شده است. سکولاریزاسیون یعنی پایان دادن به این سیستم آپارتاید.>>>
اکنون ديگر اکثر نخبگان سياسی ايران نقش دو عنصر «انتخابات آزاد» و «حقوق بشر» را به عنوان ستون های اصلی دمکراسی پذيرفته اند، اما آنچه کمتر به آن توجه دارند آنست که اين ستون ها، برای آنکه مستحکم و مستدام باشند، بايد بر شالوده يک ديالوگ ملی استوار شوند. به ويژه در کشور ما که در دوران گذار به دمکراسی بسر می برد، توجه به اين مسئله صدها بار بيشتر اهميت دارد. ديالوگ ملی بستر دمکراسی سازی، زمينه عبور از پراکندگی به پلوراليسم، و پشتوانه انتخابات آزاد است. بنا براين سامان دادن به ديالوگ ملی بايد بصورت آگاهانه و با برنامه از سوی طرفداران دمکراسی در ايران پيگيری شود. >>>
شاگردان درس خارج فقه خامنهای روحانیونی هستند که از هیچ هویت علمی و فرهنگی برخوردار نبودهاند و تنها به عنوان «تکنیسین فقه حکومتی» به شل و سفت کردن پیچ و مهرههای دیوانسالاری دینی حکومتی با سالانه هزاران میلیارد تومان ورودی و خروجی مشغولند. خامنهای به دنبال محتوا و دقت و ظرافت فقهی نبوده است، اما به جد به دنبال تربیت کارگزار برای حکومت دینی مورد نظرش بوده و در این محدوده عمل کرده است. هیچ یک از شاگردان وی اثری در حوزهء فقه به جا نگذاشته و نخواهند گذاشت چون برای این امر تربیت نشدهاند. با سقوط حکومت دینی همهء آنها به فراموشی سپرده خواهند شد مگر آنها که برخی از آنها به خاطر جنایاتشان علیه بشر محاکمه شوند. >>>
آيت الله خمینی تدوین جامع، همگن و بدون تناقضی از نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی به دست داد و در آخرین سال های قرن بیستم یکی از مستبدترین نظام های سیاسی عالم را بر این نظریه بنا نهاد... آراء آیت الله خمینی در فلسفهء سیاسی، اگر چه سنتی و استبدادی، اما از منظر استدلالی غنی و یک دست و از همگنی منطقی و ساختاری برخورد اند اما نظریات او در دیگر عرصه ها، به ویژه در فقه و شیوه استخراج یا اسنتباط و اجتهاد احکام فقهی، در عرفان و در تفسیر قرآن، ناهمگن و متناقض بوده و با خود و با فلسفه سیاسی و با منش و کردار او تضادی آشکار دارند و تصویری متناقض از او به دست می دهند.>>>
ا جازه بديد که از اين تجربه تلخ اين مدت دو مورد زيبا را بگم: در اين چهار روز متوجه شدم که در مدت ربودن من شايد بيش از 500 ميليون نفر در چندين کشور نگران حال منی بودند که يک فرد خيلی کوچک جامعه ی فرهنگی هستم. ولی اگر سران جمهوری اسلامی که اين همه ادعا دارند که چقدر بزرگ و قوی هستند 14 دقيقه بروند و گم شوند باور کنيد که 80 ميليون ملت ايران 14 هزار سال شادی خواهند کرد. و هيچکس هم نگران آنها نخواهد شد.>>>
این داوری آقای داوری اردکانی، فيلسوف طرفدار حکومت فقها در ايران، صحت دارد که "فلسفه و سیاست به هم بسته اند"، اما نمی توان و نباید از این «وحدت اضداد» چنین استنباطی را اقامه کرد که گویی فلسفه باید خادم نظام های سیاسی حاکم و روبندهء ناهنجاری های ادیان رسمی باشد. «حقیقت» کش دار نیست بلکه «کنکرت» یا معین است. و وضعیت مشخص و معین فعلی ایران نه پاسدار آزادی اندیشه و نشانگر فضایی باز برای تعامل و تداخل افکار، که حاکی از تفتیش عقاید و سرکوب دگراندیشان است. حال آقای اردکانی در فراهم آوردن زمینه های نظری چنین جوی چه مقصر باشد چه نباشد، فرقی در واقعیت اوضاع کنونی نمی کند. لذا اگر کسی یا کسانی در مقام مقایسه با سقراط باشند، این نه آقای اردکانی، که آزاد اندیشانی هستند که به صرف برخورداری از دیدگاهی انتقادی به زندان می روند، شکنجه می شوند و حتی مجبور به «اعتراف» می گردند.>>>
گرچه در کودکان چهار تا شش ساله دروغ پاره ای از مراحل رشد محسوب می شود اما، در ورای این سن و سال، «میتومنی» در زمرهء آسیب ها و بیماری های روانی شمرده می شود. پیداش پدیدهء میتومنی و دروغ گویی مداوم، غالباً تنها راه فرار از واقعیت جهان خارج است. میتومن از تحریک دیگران،رفت وآمد بین فانتزی و واقعیت لذت می برد. ارائهء استدلال برای عیان کردن دروغ میتومن بیهوده است. ترس از افشا شدن، ميتومن را گاه تا خشونت، توهین و ایراد اتهام دروغ گویی به مخاطب به پیش می برد. میتومن تنها سخنی را گوش می دهد که در راه هدفش باشد. برای درمان می بایست فرد بپذیرد که بیمار است، و این برای میتومن غیر ممکن است.>>>
فصل ششم از کتاب «درد اهل ذمه» قسمت سوم حکومتی که بر مبنای قوانین اسلام و شیعه اثنی عشری بنا یافته بود. شاه اسماعیل چنین می پنداشت که رسالتی الهی بر عهده او گذاشته شده است که تمام ایرانیان را مسلمان و به مذهب شیعه اثنی عشری درآورد و برای انجام این مقصود از هیچ کوشش و جنایتی فروگذار نکرد و با خشونتی غیرقابل تصور برای انجام این مقصود قدم برداشت. در رفتار شاه اسماعیل هیچ نشانه ای از مدارای مذهبی یافت نمی شد. او هنگامی که تبریز را بدون جنگ فتح کرد، گروه تبرائیان را در شهر راه انداخت که آن ها بر خلفای سه گانه سنیان لعنت می گفتند و تمام مردم مجبور بودند که آنان را همراهی کنند و بیش باد گویند و هر کس که از این کار سرپیچی می کرد او را به قتل می رساندند. با این همه شاه اسماعیل بسیاری را در تبریز کشت او حتی زنان آبستن، با جنین هایی که در شکم داشتند را هم از دم تیغ گذراند. >>>
در خبرهای جراید شریفه ی دارالخـُرافه، از قول وزیر ارشاد برادر دکتر سید محمد(ص) حسین(ع) ی خواند که: «تاكنون سه هزار نفر برای دريافت مجوز راه اندازی نشريه در نوبت هستند». فدوی در اجرای منویات دولت خدمتگزار، که اهم آن صرفه جوئی ست، به برادر وزیر توصیه می کند که نشریات مذکور را به منظور صرفه جوئی در وقت و هزینه ی دادگاهای بعدی که به اتهام توهین به مقام معظم رهبری، توطئه بر علیه نظام، مشوب کردن افکار عمومی، هم سوئی با سران فتنه، استکبارجهانی و صهیونیزم بین الملل و... تشکیل خواهند شد، از هم اکنون توقیف فرمایند! >>>
بقيه در ستون مقابل
|
تظاهرات در پاريس زنان در همهء شهرهای دنيا در صف مقدم تظاهرات عليه حکومت اسلامی بودند
کنکاشی در هویت جنبشی ما و رفتار جنبشی بستر نقد جنبش و فعالان آن همانا بستر عینی و مادی جنبش و نوعی دخالتگری درپروسه های راه یابی و تداوم کنش اجتماعی برای تغییر بر مبنای مطالبات برابری طلبانه، مناسبات برابر و ضد تبعیض آمیز است. مرور موفق یک تجربه، بیش از اهمیت پرداختن به حوادث ورویداد ها، به نقش و نگاه مرورگر و یا فعالین تجربی جنبش و بینش و نگاه آنها بستگی دارد. در دنیای آکادمیک در باره تئوری جنبش های اجتماعی بسیار گفته و نوشته و مجادله کرده اند. مرور انتقادی این مقاله اما نه برمبنای داده های از پیش آماده ی تئوریک درباره ی جنبش های اجتماعی و یا جنبش زنان در ایران بلکه بر مبنای شناخت تجربی و خودآگاهی عینی است>>>
تظاهرات در استکهلم رابطهء جنبش زنان و جنبش سراسری مردم ايران را هر کس از زاویه ای بررسی کرده است و هر تحلیلی بر گوشه ای از حقیقت روشنایی افکنده و می تواند به شناخت آن یاری رساند. پاسخ به یک سئوال دیگر شاید بتواند گوشهء دیگری از این حقیقت را به ما نشان دهد: «آیا جنبش زنان و جنبش سراسری مردم ایران (حال سبز یا رنگارنگ!) دو جنبش موازی و در کنار هم هستند؟ آیا می توان جنبش سراسری را در کنار جنبش زنان، دانشجویان، ملی، طبقاتی و غیره نشاند و آن را یکی از جنبش های اجتماعی ایران به حساب آورد یا این جنبش متشکل از جنبش های اجتماعی مختلف در جامعه است؟»>>>
اجازه بدهید تا آنجا که قدرت تخیل سرکش من فرصت می دهد چهار یا پنج و حتی ده همسر انتخاب کنم، هم یک شوهر سیاهپوست داشته باشم و هم یک موطلایی، در ضمن سعی میکنم از بلندقدها و کوتاه قدها هم انتخابی داشته باشم. سعی میکنم از هر نژاد و مذهبی نیز همسری برگزینم با قیافه ها و اندام های مختلف و قول می دهم که تعادل و عدالت را حفظ خواهم کرد». این بخشی از مطالبی است که نادین البدیر سعی کرد با زبانی بیپروا قانون چند همسری اسلامی را با آن به زیر سئوال ببرد...>>>
سه مسئول زنی که احمدی نژاد از عملکرد آنها راضی است! رئيس جمهور گفت: بنده در جلسهای با بانوان به شوخی که البته جدی هم هست، اگر خدای ناکرده یکی از همکاران دولت به هر شکلی از دولت کنار برود، به جای آنها از خانمها استفاده خواهیم کرد که کار خود را با دقت انجام میدهند و منتی هم ندارند. به گزارش خبر آنلاین، احمدی نژاد همچنین تصریح کرد:بالاخره یک اتفاقی در کشور افتاد و مقاومت ها صورت گرفت و تا مرز طرد شدن از بعضی مجامع پیش رفتیم؛ گفتند که خیلی دیگر منحرف شده اید! حضور خانم ها در دولت؟ این یعنی چی ؟ مگر شدنی است؟ احمدی نژاد تصریح کرد: الحمدلله الان خانم ها در دولت هستند. دو معاونت کاملا تخصصی دولت در اختیار خانم هاست، معاون علمی و فناوری که می خواهد کل فناوری کشور را و جریان علمی کشور را هدایت کند؛ البته سیاست ها معلوم هستند، برنامه ریزی ها با مشورت و از طریق قانون تعیین می شود ولی آن شخصی که می خواهد در میدان عمل آن را به جلو ببرد و مرزهای دانش را دائما بشکند یک خانم متخصص دانشگاهی است و کارش را هم بسیار خوب دارد انجام می دهد. رییس جمهور خاطرنشان کرد: در راس بخش حقوقی ریاست جمهوری که جزء پیچیده ترین کارهای تخصصی است و باید از موجودیت دولت در بیرون و همچنین از منافع عمومی ملت دفاع کند و هم در تمام اختلافات دستگاه های اجرایی و غیر اجرایی اظهار نظر حقوقی کند، اظهار نظری که اجرا می شود و کار بسیار گسترده یی در روابط با مجلس و شورای نگهبان دارد، یک خانم متخصص دانشگاهی قرار دارد که ایشان هم کارش را خیلی خوب انجام می دهد،مشاور رییس جمهور در امور زنان هم یک خانم است که بادقت کار می کند. احمدی نژاد ادامه داد:خانم دستجردی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم یکی از خانم های متخصص بسیار ارزشمند و از مدیران خوب کشور هستند، شب و روز تلاش می کنند و خیلی زحمت می کشند، دولت هم از ایشان حمایت می کند. رییس جمهور با بیان اینکه اکنون راه برای حضور گسترده تر خانم ها در عرصه های تخصصی کشور باز شده است، گفت: تقریبا در همه مراکز پژوهشی کشور خانم های متخصص حضور دارند و کارها را جلو می برند.
چالش ها و چشم اندازهاي جنبش سبز اين روزها تحولات مهمي در منطقه در حال رخ دادن است، در ايران دعوا بر سر ميراث خميني است و باند تماميت خواه، نظامي و قدرت طلب مغلوب دوران خميني، اکنون غالب شده و همهء تلاشش را بخرج داده و مي دهد که سرنوشت نظام و کشور را با سرنوشت خامنه اي و سپاه و احمدي نژاد گره بزند... در اين شرايط جديد و در سالگشت بيست و دوم خرداد، چه چالش هايي پيش روي جنبش سبز قرار دارد؟ و چشم اندازهاي محتمل روشن و يا تاريک پيش روي آن کدامند؟ براي گمانه زني در اين مورد لازم مي بينم باز هم از تجارب ايران معاصر مدد بگيرم.>>>
برخورد قدرتمند با جمهوری اسلامی روزی که در جامعهی ایران زنان حجابها را از سرشان بردارند، ما دیگر با پدیدهای به نام اقتدار بنیادگرای اسلامی در ایران روبهرو نخواهیم بود و به نوعی پایان آن خواهد بود. از این نظر باید گفت که حملهی حکومت اسلامی به حوزهی خصوصی، فردی و شئونات فردی انسانها، نظیر نوع لباس و پوشش، بخشی از روند ایدئولوژیزه کردن جامعه، بخشی از روند بلعیدن جامعه مدنی توسط دولت سیاسیـ ایدئولوژیک اسلامی و بخشی از تحکیم فرایند نوبنیادگرایی اسلامی در یک نظام توتالیتر است.>>>
نظام ایدئولوژیک و نسبت آن با پلورالیسم نقدی به نظرات ارائه شده از سوی آقایان سراج میردامادی، گنجی و مهاجرانی یک نظام ایدئولوژیک مدعی پلورالیسم یک پدیده تناقض نماست چراکه یک نظام ایدئولوژیک سعی در بسط جهان بینی خود از طریق گزارهء قدرت خواهد نمود که صد البته این بمنزله عدم ورود یک ایدئولوژی یا جهان بینی خاص در صحنه انتخاب با تبعیت از قواعد دموکراسی نیست بلکه مقصود اینست که مشروعیت بخشی بر نظام حاکم و یا شرایط و امکان انتخاب مبانی ایدئولوژیکی نداشته و نسبت آن با ایدئولوژی اعلان بی طرفی باشد چرا که به تعبیر واسلاو هاول: «ایدئولوژی با سلب مالکیت از قدرت، خود بدل به دیکتاتور می شود» . بنابراین ادعای وجود پلورالیسم دینی که در سال های اصلاحات ارائه گردید، در منصهء عقلانیت یک تعبیر از بن بی مایه است.>>> شماره 864 ـ دوشنبه 24 خرداد 1389 ـ 14 جون 2010
سخنرانی و مراسم روگشائی از دو کتاب جديد در واشنگتن دی.سی
ديالوگ ملی: زمينه ساز انتخابات آزاد
درس خارج فقه آیتالله خامنهای و تربیت تکنیسینهای دیوانسالاری مذهبی
میوه های درخت گناهی که جمهوری اسلامی کاشته
جزيه در عهد حاکميت شيعيان در ايران فصل ششم از کتاب «درد اهل ذمه» ـ 3
ورزش نیاز به حمایت روحانیت دارد سعیدلو، رئیس سازمان تربیتبدنی
شماره 863 ـ جمعه 21 خرداد 1389 ـ 11 جون 2010
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
پیام آيت الله خامنه ای درباره درگیری کاروان کشتی های عازم غزه >>>
متن بیانیهء «محکومیت جنایت ارتش اسرائیل و حمایت از جنبش رهایی بخش مردم فلسطین و ایران» از جانب 71 تن از نويسندگان و هنرمندان ايرانی خارج کشور
مسمومیت فرهنگی 71 نویسنده ی ایرانی
اطلاعيه به مناسبت بيست و دو خرداد علیرضا نوریزاده ـ محسن سازگارا ـ محسن مخملباف
درد های بی درمان رژیم و اتمام داروهای مُسکّن!
اصلاح گران خواهان تحوّلات بنیادین نیستند
(در جواب مصاحبه ی اخیر آقای میرحسین موسوی)
آنکه دیروز چراغ خانه ی همسایه را دزدید، امروز در کمین خانه ی من و تو است
هشتاد درصد تحصیل کردهها خرافاتی هستند
شماره 862 ـ چهارشنبه 19 خرداد 1389 ـ 9 جون 2010
زن ها ديگر به خانه باز نمی گردند، حتی اگر اسلام در خطر باشد مستندی سانسور شده از زندگی ندا آقاسلطان
زنان زندانی و شرایط پس از ۲۲ خرداد
حضانت یا حق حضانت، شما می دانید؟
دامان ما و معراج آقای کیارستمی!
کيارستمی فضا را ختم به خیر کرد جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد
آقای ضرغامی، من هم جزء شما هستم! قاسم جعفری کارگردان سريال «دختران» برای صدا و سيمای حکومت اسلامی
تشدید هر چه بیش تر سرکوب سیستماتیک زنان!
فقيه در زمان غيبت تام الاختيار است
|
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
بقيه از ستون مقابل
ورزش نیاز به حمایت روحانیت دارد سعیدلو، رئیس سازمان تربیتبدنی فارس: رئیس سازمان تربیتبدنی گفت: ورزش به عنوان یکی از شاخصهای کارآمدی نظام نیاز به حمایت روحانیت دارد. به گزارش روابط عمومی تربیتبدنی آذربایجان شرقی، علی سعیدلو امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: ورزش در دنیا علاوه بر مسائل بنیادی و ایجاد شادابی و نشاط در جامعه، یکی از شاخصهای کار آمدی نظام بوده و در ارزیابی و موفقیت یک نظام، مورد توجه خاص قرار دارد. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ورزش و همگانی کردن آن در بین مردم جامعه، اظهار داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبری توسعه جامعه منوط به توسعه ورزش همگانی و داشتن افرادی سالم است، ما نیز روی ورزش همگانی سرمایهگذاری خاصی انجام دادهایم. سعیدلو گفت: تلاش تربیتبدنی بر این اصل استوار است که بتواند مردم را روزانه نیم ساعت به ورزش ترغیب کند تا به این طریق جامعهای شاداب و خدمتگزار داشته باشیم. وی اضافه کرد: سرمایهگذاری دولت نهم در بخش سختافزاری ورزش به اندازه دولتهای قبلی بوده و بر اساس این سرمایهگذاریها، قهرمانان بسیاری را در عرصه آسیایی و جهانی معرفی کردهایم و سی مورد قهرمانی و عناوین دوم و سومی آسیا و جهان را در سالجاری کسب کردهایم. سعیدلو با اشاره به اهمیت و جایگاه تبریز در عرصه ورزش کشور، خاطر نشان کرد: جایگاه این شهر نباید از ردههای دوم و سومی کشور پایینتر قرار گیرد و تربیتبدنی از جوانان این خطه که آماده و سرشار از استعدادهای پنهان هستند حمایتهای لازم را انجام خواهد داد. علی سعیدلو، معاون رئیسجمهور برای بازدید از امکانات ورزشی آذربایجان شرقی و حضور در مراسم اختتامیه تور بینالمللی دوچرخهسواری آذربایجان صبح امروز وارد تبریز شد و هم اکنون در حال بازدید از امکانات ورزشی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز است.
|
||
© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |