دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال سوم ـ  شماره 733 ـ پنج شنبه 19 آذر 1388 ـ 10 دسامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

================

رام کردن زن سرکش

مزدا اقبال

با وقوع انقلاب اسلامی و قرار گرفتن قدرت در کف بنیادگراها، یک توقف همه‌جانبه در همهء روندهای رو به جلو، به سوی دنیای پیشرفته (با همهء افت و خیزها) ایجاد شد و از پس آن، تلاشی سیستماتیک و خستگی ‌ناپذیر برای بازگرداندن جریان امور به گذشته آغاز شد. شاید اصلی‌ترین قربانیان این توقف و عقب گرد، زنان بودند؛ چرا که بسیاری از تغییرات بنیادین در پروسهء مدرنیزاسیون عصر پهلوی، بستگی تام به احقاق حقوق زنان به عنوان نیمی از پیکر اجتماع و تغییر شیوه زیست آن‌ها در مسیر بهبود داشت. آن توقف و بازگشت در درجهء نخست اثر خود را بر زندگی زنانی گذاشت که در پرتو آزادی‌های اجتماعی نسبی، نوع دیگری از زندگی را تجربه و تا حدودی طعم فردیت، استقلال و زیستن در پناه قانون را چشیده بودند.  >>>

================

مستند «فمينيسم» در سيما؛

كدام طرف زيان كرد؟

نويد محبي

در اين مستند، مجريان برنامه مجبور شدند صراحتاً به تلاش و كوشش فعالين كمپين و جمع آوري امضا در اماكن مختلف معترف شود و اين يعني آنكه تلاش هايي كه زنان در راستاي احقاق حقوقشان انجام مي دهند به تصوير كشيده شد و مورد توجه قرار گرفت. وقتي بعد از سی سال رسانه هاي حامي دولت و از مسئولين صدا و سيما خبر از رويگرداني مردم از اين رسانه و گرايش به شبكه هاي ماهواره اي مي دهند نشان دادن فعاليت هاي زنان در رسانه هاي خارج از كشور نه تنها از طرف مردم عيب به شمار نمي رود بلكه انعكاس و توجه هرچه بيشتر افكار عمومي را در پي خواهد داشت. >>>

================

درخشش زنان در عرصه سیاست

مژگان مدرس علوم

حضور زنان در صحنه های سیاسی اگر چه پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی با مشکلات و حتی عقبگردهایی مواجه شد اما هیچگاه به نقطه صفر بازنگشت بلکه بصورتی ریشه ای و عمیق در همه لایه های جامعه ایرانی رشد کرد و تثبیت شد. شاید منع زنان از برخی مشاغل نظیر قضاوت و وزارت و یا اجباری کردن حجاب برای آنان و یا تغییر برخی قوانین مربوط به حقوق زوجین و خانواده نوعی عقبگرد در ساختار سیاسی و حقوقی به شمار آید اما افزایش چشمگیر زنان تحصیل کرده و حضور فعال آنان در عرصه های علمی و آموزشی و غیر آنها منشا یک حرکت عمقی و جدی و درازمدت شد که شاید بتوان گفت ثمرات واقعی و نهایی آن در آینده به نحو آشکار مشاهده خواهد شد.  >>>

================

دربارهء زرین‌تاج طاهره قرةالعین

هما ناطق

او گفتار جنجال‌انگیزش را در دشت بدشت نزدیک شاهرود ایراد کرد. آنگاه بی پروا در برابر هزاران مرید بایستاد و اعلام داشت: از این پس «حجاب حرام است» و خود پرده از سر برافکند. نوشته اند که از آن پس همواره ”سربرهنه“ رفت و آمد کرد. مردمان می گفتند چگونه دختری از اهل قزوین، یارست با آن خانوادۀ متدین و به رغم ”آن همه آخوند‌های متنفذ“ که شمارشان هم کم نبود، چنین رویه‌ای در پیش گیرد؟ مسلمانان به کنار، حتی گروهی از بابیان به پرخاش آمدند و دشنامش دادند. اما این زن در برابر دشمنان، همکیشان و افراد خانواده‌اش ایستادگی نشان داد و از سخن و رای خود برنگشت. >>>

================

توضيح دربارهء مطالب شکوه

صيغه يک ضرورت ملی است

فرهاد تجری، رييس

كميسيون حقوقي، قضايي مجلس

فرهاد تجري، نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت :«در حال حاضر ازدواج موقت به عنوان يك ضرورت اجتماعي محسوب مي‌شود و استفاده از آن به درجه تقوي، شرايط و تربيت افراد بستگي دارد، چراكه شرايط فكري، روحي، رواني و تربيتي افراد يكسان نيست، اين موارد متغير است كه به فراخور شرايط اجتماعي، فرهنگي و شرايط خاص افراد مي‌تواند زمينه ورود به يكسري رفتارهاي غيرمعقول و شتاب ‌زده شود غريزهء جنسي در تمام افراد وجود دارد كه اگر زمينه‌ مشروع و صحيح براي تخليه اين نياز فراهم نشود قطعا از مسيرهاي نابهنجار و غيرقانوني سر در مي‌آورد، لذا مي‌طلبد كه شرايط عام كه هم وجه شرعي دارد و هم به عنوان يك ضرورت اجتماعي است بوجود آيد تا شاهد حركات وقيحانه، غيرعاقلانه و قبيح نظير ارتباطات نامشروع و تجاوز به عنف نباشيم... تامين نيازهاي جنسي و عاطفي افراد از طريق مشروع و قانوني كمك مي‌كند كه شاهد حركات نابهنجار، غيراخلاقي، مجرمانه و خلاف عرف در سطح جامعه نباشيم... قانونمند شدن ازدواج موقت مي‌تواند از تعدي، تفريط ، سوءاستفاده و اعمال خلاف عرف جلوگيري كند... ازدواج موقت، امري شرعي است كه آنچه شرع تاييد مي‌كند يقينا قانون و عقل هم بايد از آن تبعيت كنند. بنابراين اگر قانوني ضابطه‌مند و شفاف در اين زمينه تصويب شود قطعا هم ميدان جلوگيري از سوءاستفاده فراهم نمي‌شود و هم افراد با شناسايي چارچوب‌ها مي‌توانند از اين حق شرعي و قانوني برخوردار شوند تا متوسل به راه‌هاي غيرقانوني و غيرشرعي نشوند... انتظار مي‌رود در مورد مسايلي از اين دست كه ضرورت اجتماعي، فرهنگي و گاها ضرورت ملي است به جاي داشتن نگاه احساسي همراه با تعصبات جنسي، خاص و غيرمعقول، نگاهي واقع‌بينانه، فهيمانه و بلندنظرانه با لحاظ جميع جوانب داشته باشيم... يكي از موضوعات بسيار حكميانه و ارزشمند كه شرع به آن پرداخته ، همين بحث ازدواج موقت است كه در نظام حاكميتي و نظام سياسي ايران كه مبتني بر دين است تنفيذ شده است، لذا بايد بتوانيم از آن استفاده صحيح كنيم. استفاده صحيح و ضابطه‌مند از ازدواج موقت در جوامع غربي و خيلي از جوامعي كه ادعاي پيشرفتگي دارند وجود ندارد، بنابراين امروز شاهد هرج و مرج و فضاحت‌هاي اخلاقي در اين جوامع هستيم... اميدوارم جامعه با نگاه واقع‌بينانه به اين امر بتواند ضمن استفاده صحيح از اين راهكار ارزشمند شرعي، ديني و مذهبي سبب اصلاح امور، اصلاح رفتار شهروندان و كاهش مشكلاتي نظير تجاوز به عنف و روابط نامشروع شود... دستگاه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و روحانيون بايد در راس اين امور به آموزه‌هاي فرهنگي و مولفه‌هاي شرعي و اخلاقي بپردازند تا با فرهنگ‌سازي سبب تقويت باورهاي ديني و مذهبي افراد شوند اما در كنار اين امور يكي از اموري كه توجيه عقلي و منطقي دارد همين امر ازدواج موقت است.

(آرشيو)

(آرشيو)

================

دانشجو ضد ظلم است!

سخنان خامنه ای در بزرگداشت 16 آذر سال پيش

اين برداشت من از جنبش دانشجويى و نگاه من به جنبش دانشجويى است: ضد استكبارى، ضد فساد، ضد اشرافي‌گرى، ضد حاكميت تجمل‌گرايانه و زورگويانه، ضد گرايش هاى انحرافى؛ اينها خصوصيات جنبش دانشجويى است. در همه‌ء اين سال هاى انقلاب، حضور دانشجويان در اين صحنه‌ها، حضور فعال و مؤثرى بوده. دانشجوها گفتمان ‌ساز بوده‌اند، فضاى فكرى ساخته‌اند، گفتمان هاى سياسى و انقلابى را در جامعه حاكم كرده‌اند، كه در موارد زيادى اين وجود داشته... دانشجو ضد ظلم است، ضد استكبار است، ضد سلطه‌ى خارجى است، عاشق آرمان هاى بزرگ است، اميدوار به رسيدن به اين آرمان هاست. در واقع حضور قشر جوان، به خصوص دانشجو، موتور حركت يك جامعه است. >>>

جمهوری اسلامی نتوانسته جنبش دانشجویی را سرکوب کند

فرج سرکوهی

جمهوری اسلامی سازمان های سیاسی مخالف خود را در سال ۱۳۶۰ سرکوب کرد و همه گرایش های سیاسی مخالف را، از چپ تا لیبرال و ملی، در عرصه های ائدیولوژیکی، سیاسی و سازمانی شکست داد اما، و به ویژه پس از این پیروزی، با تداوم جنبش های سه گانه دانشجویی، روشنفکری و زنان رو به رو شد و به رغم سرکوب سی ساله راهی جز عقب نشینی در برابر آنان نداشت. در سه دهه گذشته سانسور و حذف فیزیکی و معنوی روشنفکران منتقد و سرمایه گذاری کلان مالی، فرهنگی و امنیتی نظام در عرصه فرهنگی بی ثمر ماند و تولید فرهنگی در عرصه های هنر و ادبیات به تقریب در انحصار روشنفکران غیر مذهبی و منتقد بود. جنبش روشنفکری علیه سانسور نیز ادامه یافت و موفق شد تا خواست هایی چون آزادی بیان و کلام و اطلاعات و چند صدایی شدن رسانه ها را از خواستی روشنفکری به خواست لایه های مهمی از جامعه بدل کند. >>>

نظري بر نظرات دکتر حسين بشيريه  در مورد جنبش سبز

علي سالاري

نکتهء مهمي که در اين مصاحبه آقاي بشيريه برآن تأکيد ورزيده اهميت تمرکز همهء نيروها بر روي يک هدف است تا بهمان ميزان که رژيم به سمت اضمحلال و فروپاشي مي رود، اپوزيسيون به سمت ائتلاف و همگرايي حرکت کند تا هم پروسهء گذار به دموکراسي آسانتر گردد و هم استقلال و تماميت ارضي ايران به مخاطره نيافتد و رژيم قادر نباشد به بهانهء حفظ تماميت ارضي به سرکوب جنبش مدني ايران ادامه دهد. آقاي بشيريه آن هدف مشترک را مشخص نمي کنند، ولي جا دارد که همهء نيروها و انرژي ها را براي از سکه انداختن اعتبار ايدهء متحجر و واپسگرايانه و مخرب "حکومت ولايي" کودتاچيان بسيج نمود و بمثابه هدفي مشترک بر روي آن تمرکز شود. ايدهء حکومت ولايي با ولايت مطلقهء فقيه در واقع آخرين و در عين حال خطرناکترين حلقه از شعارهاي جمهوري اسلامي در سي سالهء گذشته است. >>>

ژرفنای فرومایگی!

شهباز نخعی

می توان این را فهمید که حکومتی لرزان که تمام پشتوانه مردمی خود را از دست داده، به هرنوع تجمّع اعتراض آمیز حسّاسیت پیدا کند و آنرا برای امنیت خود مضر و حتی خطرناک بداند. این را نیز می توان درک کرد که گروهی مزدور و جیره خوار چنان سرنوشت خود را به حکومت درحال احتضار گره زده باشند که نابخردانه بپندارند راهی جز اطاعت بی قید و شرط از فرامین ولی فقیه حاکم ندارند.  این نیز پذیرفتنی است که در جامعه ای که سرنخ تقریباً تمامی ِ منابع درآمد به ناحق در دست حکومتی غاصب است، گروهی سفلهء دونمایه برای تأمین معاش خود چاره ای جز اطاعت کورکورانه و اجرای دستورات حاکمان جنایتکار نبینند، امّا با پذیرفتن همهء اینها، باز هم... >>>

محتوای اصلی جنبش دانشجوئی ضدآمریكائی است!

سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد كل نیروهای مسلح

به گزارش فارس، سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح، در جمع دانشجویان این نیروها، دربارهء ماهيت جنبش دانشجوئی گفت: «در دوره‌ های مختلف جریان‌های سیاسی دانشجوئی كشور، آنچنان که بدون استثناء مشاهده می‌شود، تحركات ضد آمریكائی دانشجویان در كلیه دانشگاه ‌های ایران بوده است، بر این اساس به صراحت می‌توان گفت محتوای اصلی جنبش دانشجوئی در ایران حركتی ضدآمریكائی و ضد رژیم‌های سلطه و استكبار است.» وی با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف حادثه 16 آذر سال 1332 حاكی از آن است كه «فلش اصلی» و سمت و سوی تحركات دانشجویان در آن حادثه خونین، اقدام دانشجویان علیه «دولت آمریكا» بود، گفت: «خشم دانشجویان نسبت به اعمال مداخله‌جویانه دولت آمریكا در امور داخلی ایران و سلطه بلامنازع كاخ سفید نسبت به رژیم منفور پهلوی سبب اعتراض شدید به حضور نیكسون معاون رئیس جمهور وقت آمریكا در تهران شد.» جزائری با این ادعا كه طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر كجا حركت ضد رژیم‌های سلطه انجام شده، حتما در راس آن آمریكا قرار داشته است، گفت: «امروز این مساله در ادبیات سیاسی معاصر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و موضوعی كه 30 سال قبل عموما در چارچوب ایران در جریان بود، به یك حركت راهبردی جهانی و بین‌المللی مبدل شده است كه خود دلیل روشنی بر صحت شعار " مرگ بر آمریكا " ملت ایران است.»

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 731  ـ  سه شنبه 17 آذر 1388 ـ  8 دسامبر 2009 

 

ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا

 

کمپین انتخابات آزاد:
برای شکفتن جنبش سبز و مقابله با شکافتن آن

امیرحسین گنج بخش

 

الغای دين رسمی و برخاست شيخيان و بابيان

هما ناطق

 

اتهامات دکتر اکبر کرمی اعلام شد

 

طهارت ونجاست غیر مسلمانان

فصل هشتم  ـ کتاب درد اهل ذمه

یوسف شریفی

 

کوتاه و گويا

مرکزي آلمانی برای تغيير طرز فکر و شستشوي مغزي مسلمانان اين کشور!

 

شماره 730  ـ  دو شنبه 16 آذر 1388 ـ  7 دسامبر 2009 

 

خشونت، هراس و فریب؛ چرخه ای برای بازتولید قدرت

امین حصوری

 

رگه هائی از سکولاريسم در انديشهء عارفان و ادبيات ما

امير سپهر

سومين بخش از:

«سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی وجدانی برای ايرانی است

 

بحران عمیق اجتماعی در ایران

حسن ماسالی

 

تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر

بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران

هدایت  شناسایی

 

چرائی و چگونگی تغيير در پديده های اجتماعی

اسماعيل نوری علا

قسمت بيست و هشتم از مجموعهء راديو ـ تلويزيونی «جستارهائی در فرهنگ شناسی»

بخش پنجم از بحث: نوآوری و نوانديشی

گفتار راديو ـ تلويزيونی يک ساعته

(آرشيو)

 

تز جدايي دين از سياست پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد

نمايندهء خامنه ای در عيد غدير در مکه

 

شماره 729  ـ  يک شنبه 15 آذر 1388 ـ  6 دسامبر 2009 

 

روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا

حسن زارع زاده اردشیر

 

تظاهرات در 16 آذر مسالمت آمیزخواهد بود اما...

گفتگو با حشمت الله طبرزدی

سخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايران

گفتگوگر: جمشيد چالنگی

 

سخنی با دوستان ِ غیرمذهبی در «جنبش سبز»

رامتین

 

شتاب گرفتن فروپاشی اسطوره های جمهوری اسلامی

و نقش علوم اجتماعی و دانشجويان

گفتگو با حسين بشيريه

گفتگو گر: یوسف علیزاده

 

از اصلاحات تا انقلاب

«خط امام»  در برابر «انقلاب سـبز»
عبدی کلانتری

 

کوتاه و گويا

سنت تبريک و تسليت ادامه دارد!

1. افتخار کنيم يا تأسف بخوريم؟

2. اما، در عوض، «سرعت تکميل نيروگاه بوشهر عالي است!»

وزير انرژي روسيه

 

شماره 728  ـ  شنبه 14 آذر 1388 ـ  5 دسامبر 2009 

 

جنبش سبز به عنوان مخالف و جایگزین

داریوش همایون

 

رأی من کجاست یعنی قدرت من کجاست!

الاهه بقراط

 

شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ‌ست

گفت‌وگو با مهدی عرب‏شاهی و سعید رضوی فقیه

گفتگوگر: مریم محمدی

 

موسیقی اعتراض

بخش دوم

شاهين نجفی

 

باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید

سیروس ملکوتی

 

شماره 727  ـ  جمعه 13 آذر 1388 ـ  4 دسامبر 2009 

 

زردها بی خود قرمز نشدند...

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

آذر؛ آتشی فروزان که در تاریخ ماست!

ایراندخت دل آگاه

 

پیام يک دختر ایتالیایی به دانشجویان ایران

در آستانهء ۱۶ آذر، روز دانشجو

برگرفته از «فيس بوک» ـ ترجمه آرش عزیزی

 

نگرانی از فرارَوی ِ جنبش وتلاش برای مهارآن!

نگاهی به رهنمودهای مهندس سحابی وبیژن حکمت به جنبش اعتراضی

تقی روزبه

 

اکبر گنجی در مورد عضویت اش در سپاه پاسداران توضيح می دهد

در گفتگوئی راديوئی در سفر اخيرش به سوئد

زینت هاشمی

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630