|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 732 ـ چهار شنبه 18 آذر 1388 ـ 9 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
================ ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا
در اين مقاله اشارهء ما به پاره ای از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی بدین خاطر است که بار دیگر شعار «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» و «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» به میان آمده بدون اینکه بر ارتجاعی بودن چنین رژیمی و نواقص و کمبودها و موارد ارتجاعی قانون اساسی اش اشاره ای برود. با توجه به اینکه هر اصلاح سیاسی ای برای اینکه نهادینه شود باید در قوانین اساسی کشور بازتاب پیدا نماید، پیشنهاد داریم که دوستان اصلاح طلب، اعم ازحکومتی و غیرحکومتی، حداقل حذف اصول دوم، چهارم، پنجم، نود و سوم، یکصد و دهم، و یکصد و پانزدهم را در برنامهء اصلاحی خود بگنچانند تا معیاری برای ارزیابی نتایج حاصله از سیاست اصلاح نظام در دسترس همه باشد! >>> ================
کمپین انتخابات آزاد:
آیتالله خامنهای مدت هاست که حق دلسوزی برای نظام را از پایهگذاران جمهوری اسلامی سلب کرده است. شاید این بزرگترین درس انتخابات بيست و دوم خرداد خرداد باشد. مسکوت گذاشتن شعار های آزادیخواهانه و چشم داشت به رحمت رهبری بزرگترین اشتباهی است که رهبران نمادین جنبش سبز میتوانند بکنند. تغییر رفتار حاکمان زمانی میسر خواهد شد که خود را در مقابل جنبش عظیمی ببینند که رحمت این را دارد که با وجود همه نابکاری ها، در صورت تمکین، آنان را نیز در مسابقهء «حاکمیت صندوق رای» شرکت دهد، و آن چیزی جز کمپین انتخابات آزاد نیست. منظور از کمپین انتخابات آزاد مجموعه ای از پروژه ها برای اینجا و اکنون است و نه آرمانی فعلاً دست نیافتنی و یا خواستی اکنون ناممکن. راهبرد انتخابات آزاد فقط در کمپین آن عملی میگردد. >>> ================
در نیمۀ یکم سدۀ نوزده، بویژه به زمانۀ محمد شاه، دین رسمی کنار رفت. برابری حقوق اقلیتها با مسلمانان اعلام شد. زرتشتیان و یهودیان از آزار در امان ماندند... حکومت حتی به فرهنگ و تمدن گذشتۀ ایران هم گوشه چشمی نمود. پس در این فضای آزادی و بردباری، عرفان و اندیشههای صوفیانه جان گرفتند. راه را بر احکام و معتقدات رایج بستند. از آن میان «شیخیان» و «بابیه» برخاستند. از انسانخدائی به نفی اسلام رسیدند. بویژه بابیان تا جائی پیش رفتند که نماز و روزه و قرآن و حجاب را ”حرام“ شمردند. در این راستا دست به سلاح هم بردند و جنگیدند. >>> ================ اتهامات دکتر اکبر کرمی اعلام شد
شیرین فیروزی، همسر دکتر اکبر کرمی، پزشک و نويسنده، در گفتگویی با پژواک فردا گفت: «بر اساس قولی که به من داده بودند مبنی بر اینکه اتهامات دکتر را اعلام کنند،امروز به دفتر دادستان قم مراجعه کردم و از اتهامات همسرم با خبر شدم». همسر دکتر کرمی در ادامه گفت اتهامات دکتر کرمی چهار مورد عنوان کرده اند: «تشویش اذهان عمومی،نشر اکاذیب، توهین به نظام و سقط جنین، اتهامات دکتر کرمی هستند که توسط دادستانی قم به ایشان اعلام شده است». خانم فیروزی افزود البته سقط جنین از مواردی بود که برای خالی نبودن عریضه مطرح کرده اند! (پيوند به فهرست مقالات دکتر کرمی در سکولاريسم نو >>>) ================ نجس شمردن غیر مسلمانان یکی از بزرگترین مشکلات و تحقیرهایی بوده است که در طول قرن ها در ایران بر اقلیت های مذهبی بخصوص یهودیان و زرتشتیان وارد می شده است. در این بخش سعی می گردد ریشه های این فکر مورد مطالعه قرار گیرد و دیدگاه های فقه شیعه و اهل سنت در این باره بررسی گردد... فقه اسلامی بر مبنای آیه 27 سوره توبه قران، بخشی از انسان ها و غیر مسلمانان را مشرک می نامد و آن ها را، نجس می شمارد... در سال نهم هجری، حضرت محمد ابن عبدالله پس از قتل عام دو قبیله یهودی بنی قریظه و بنی نضیر، اسرای آنان را در مسجد النبی جای داد. آن گاه این آیه بر حضرت نازل شد و از آن پس مسلمانان اجازه ندادند غیر مسلمانان وارد مسجد النبی شوند. >>>
مرکزي آلمانی برای تغيير طرز فکر و شستشوي مغزي مسلمانان اين کشور! به اين گزارش مسخرهء ايرنا که بمنظور تحريک احساسات خرمذهبان تهيه شده توجه کنيد: دولت آلمان مرکزی را برای تغيير طرز فکر و "مغزشوئی" مسلمانان اين کشور تأسيس کرده است. در اين مرکز قرار است پيروان اديان ديگر که به دين اسلام گرويده اند و يا مسلمانان مقيم و مهاجرالاصل که از نگاه دولت برلين افراطي و يا خطرناک تشخيص داده مي شوند، به ميانه روی ِ مورد تائيد دولت آلمان تشويق شوند! در اين زمينه در ايالات مختلف آلمان تاکنون از سوي نهادهاي انتظامي و اطلاعاتي طرح هايي اجرا شده است که به ادعاي برپا کنندگان در اين مراکز با اين افراد صحبت و آنها تشويق به مطالعهء کتاب هاي مختلف و داستان هاي طنز مي شوند. دراين چارچوب قرار است بزودی کنفرانس وزراي داخلي ايالات آلمان در بارهء جهادگران آلماني که زنداني شده اند و در زندان نيز خطري براي تحريک ديگر زندانيان محسوب مي شوند، برگزار شود. در همين چارچوب قرار است از طريق سازمان هاي مذهبي نيز بر روي اين افراد کار کنند تا ميزان تندروي آنان را کاهش دهند. به نوشتهء پايگاه خبري هفته نامهء فوکوس، حدود سی نفر از مسلمانان آلمان در درگيري با نيروهاي آمريکايي و ارتش پاکستان در افغانستان و پاکستان شرکت داشته اند. به گفته منابع امنيتي آلمان،در ده سال گذشته صد و هشتاد و پنج نفر از اين کشور خارج شده و در اردوگاهها واقع در آسياي مرکزي، آموزش ديدهاند. به گفتهء مقامات سازمان امنيت آلمان به تازگي تعدادي از اين افراد به کشور بازگشتهاند. اين در حالي است که به گفتهء ناظران گسترش اسلام در آلمان باعث شده تا برخي رسانه ها تصوير نگران کننده اي از مسلمانان اين کشور ترسيم کنند. به ادعاي اداره آگاهي آلمان درشهر ويسبادن درحال حاضر صد و هشتاد و پنج اسلامگراي افراطي دراين کشور زندگي مي کنند که نزديک به صد نفر آنان خطرناک هستند.
اجرای مراسم شکوهمند بزرگداشت عيد ولايت در 16 آذر در برابر دانشگاه تهران ================ |
با وقوع انقلاب اسلامی و قرار گرفتن قدرت در کف بنیادگراها، یک توقف همهجانبه در همهء روندهای رو به جلو، به سوی دنیای پیشرفته (با همهء افت و خیزها) ایجاد شد و از پس آن، تلاشی سیستماتیک و خستگیناپذیر برای بازگرداندن جریان امور به گذشته آغاز شد. شاید اصلیترین قربانیان این توقف و عقب گرد، زنان بودند؛ چرا که بسیاری از تغییرات بنیادین در پروسهء مدرنیزاسیون عصر پهلوی، بستگی تام به احقاق حقوق زنان به عنوان نیمی از پیکر اجتماع و تغییر شیوه زیست آنها در مسیر بهبود داشت. آن توقف و بازگشت در درجهء نخست اثر خود را بر زندگی زنانی گذاشت که در پرتو آزادیهای اجتماعی نسبی، نوع دیگری از زندگی را تجربه و تا حدودی طعم فردیت، استقلال و زیستن در پناه قانون را چشیده بودند. >>>
مستند «فمينيسم» در سيما؛ كدام طرف زيان كرد؟ در اين مستند، مجريان برنامه مجبور شدند صراحتاً به تلاش و كوشش فعالين كمپين و جمع آوري امضا در اماكن مختلف معترف شود و اين يعني آنكه تلاش هايي كه زنان در راستاي احقاق حقوقشان انجام مي دهند به تصوير كشيده شد و مورد توجه قرار گرفت. وقتي بعد از سی سال رسانه هاي حامي دولت و از مسئولين صدا و سيما خبر از رويگرداني مردم از اين رسانه و گرايش به شبكه هاي ماهواره اي مي دهند نشان دادن فعاليت هاي زنان در رسانه هاي خارج از كشور نه تنها از طرف مردم عيب به شمار نمي رود بلكه انعكاس و توجه هرچه بيشتر افكار عمومي را در پي خواهد داشت. >>>
حضور زنان در صحنه های سیاسی اگر چه پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی با مشکلات و حتی عقبگردهایی مواجه شد اما هیچگاه به نقطه صفر بازنگشت بلکه بصورتی ریشه ای و عمیق در همه لایه های جامعه ایرانی رشد کرد و تثبیت شد. شاید منع زنان از برخی مشاغل نظیر قضاوت و وزارت و یا اجباری کردن حجاب برای آنان و یا تغییر برخی قوانین مربوط به حقوق زوجین و خانواده نوعی عقبگرد در ساختار سیاسی و حقوقی به شمار آید اما افزایش چشمگیر زنان تحصیل کرده و حضور فعال آنان در عرصه های علمی و آموزشی و غیر آنها منشا یک حرکت عمقی و جدی و درازمدت شد که شاید بتوان گفت ثمرات واقعی و نهایی آن در آینده به نحو آشکار مشاهده خواهد شد. >>>
دربارهء زرینتاج طاهره قرةالعین او گفتار جنجالانگیزش را در دشت بدشت نزدیک شاهرود ایراد کرد. آنگاه بی پروا در برابر هزاران مرید بایستاد و اعلام داشت: از این پس «حجاب حرام است» و خود پرده از سر برافکند. نوشته اند که از آن پس همواره ”سربرهنه“ رفت و آمد کرد. مردمان می گفتند چگونه دختری از اهل قزوین، یارست با آن خانوادۀ متدین و به رغم ”آن همه آخوندهای متنفذ“ که شمارشان هم کم نبود، چنین رویهای در پیش گیرد؟ مسلمانان به کنار، حتی گروهی از بابیان به پرخاش آمدند و دشنامش دادند. اما این زن در برابر دشمنان، همکیشان و افراد خانوادهاش ایستادگی نشان داد و از سخن و رای خود برنگشت. >>>
خانم شکوه ميرزادگی، بخاطر سفری که در پيش دارند برای مدتی نوشتن «از نگاه يک زن» را ادامه نخواهند داد
صيغه يک ضرورت ملی است فرهاد تجری، عضو هيات رييسه كميسيون حقوقي، قضايي فرهاد تجري، نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت :«در حال حاضر ازدواج موقت به عنوان يك ضرورت اجتماعي محسوب ميشود و استفاده از آن به درجه تقوي، شرايط و تربيت افراد بستگي دارد، چراكه شرايط فكري، روحي، رواني و تربيتي افراد يكسان نيست، اين موارد متغير است كه به فراخور شرايط اجتماعي، فرهنگي و شرايط خاص افراد ميتواند زمينه ورود به يكسري رفتارهاي غيرمعقول و شتاب زده شود… غريزهء جنسي در تمام افراد وجود دارد كه اگر زمينه مشروع و صحيح براي تخليه اين نياز فراهم نشود قطعا از مسيرهاي نابهنجار و غيرقانوني سر در ميآورد، لذا ميطلبد كه شرايط عام كه هم وجه شرعي دارد و هم به عنوان يك ضرورت اجتماعي است بوجود آيد تا شاهد حركات وقيحانه، غيرعاقلانه و قبيح نظير ارتباطات نامشروع و تجاوز به عنف نباشيم... تامين نيازهاي جنسي و عاطفي افراد از طريق مشروع و قانوني كمك ميكند كه شاهد حركات نابهنجار، غيراخلاقي، مجرمانه و خلاف عرف در سطح جامعه نباشيم... قانونمند شدن ازدواج موقت ميتواند از تعدي، تفريط ، سوءاستفاده و اعمال خلاف عرف جلوگيري كند... ازدواج موقت، امري شرعي است كه آنچه شرع تاييد ميكند يقينا قانون و عقل هم بايد از آن تبعيت كنند. بنابراين اگر قانوني ضابطهمند و شفاف در اين زمينه تصويب شود قطعا هم ميدان جلوگيري از سوءاستفاده فراهم نميشود و هم افراد با شناسايي چارچوبها ميتوانند از اين حق شرعي و قانوني برخوردار شوند تا متوسل به راههاي غيرقانوني و غيرشرعي نشوند... انتظار ميرود در مورد مسايلي از اين دست كه ضرورت اجتماعي، فرهنگي و گاها ضرورت ملي است به جاي داشتن نگاه احساسي همراه با تعصبات جنسي، خاص و غيرمعقول، نگاهي واقعبينانه، فهيمانه و بلندنظرانه با لحاظ جميع جوانب داشته باشيم... يكي از موضوعات بسيار حكميانه و ارزشمند كه شرع به آن پرداخته ، همين بحث ازدواج موقت است كه در نظام حاكميتي و نظام سياسي ايران كه مبتني بر دين است تنفيذ شده است، لذا بايد بتوانيم از آن استفاده صحيح كنيم. استفاده صحيح و ضابطهمند از ازدواج موقت در جوامع غربي و خيلي از جوامعي كه ادعاي پيشرفتگي دارند وجود ندارد، بنابراين امروز شاهد هرج و مرج و فضاحتهاي اخلاقي در اين جوامع هستيم... اميدوارم جامعه با نگاه واقعبينانه به اين امر بتواند ضمن استفاده صحيح از اين راهكار ارزشمند شرعي، ديني و مذهبي سبب اصلاح امور، اصلاح رفتار شهروندان و كاهش مشكلاتي نظير تجاوز به عنف و روابط نامشروع شود... دستگاههاي فرهنگي، اجتماعي و روحانيون بايد در راس اين امور به آموزههاي فرهنگي و مولفههاي شرعي و اخلاقي بپردازند تا با فرهنگسازي سبب تقويت باورهاي ديني و مذهبي افراد شوند اما در كنار اين امور يكي از اموري كه توجيه عقلي و منطقي دارد همين امر ازدواج موقت است.
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 730 ـ دو شنبه 16 آذر 1388 ـ 7 دسامبر 2009
خشونت، هراس و فریب؛ چرخه ای برای بازتولید قدرت
رگه هائی از سکولاريسم در انديشهء عارفان و ادبيات ما «سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی وجدانی برای ايرانی است
تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران
چرائی و چگونگی تغيير در پديده های اجتماعی قسمت بيست و هشتم از مجموعهء راديو ـ تلويزيونی «جستارهائی در فرهنگ شناسی» بخش پنجم از بحث: نوآوری و نوانديشی گفتار راديو ـ تلويزيونی يک ساعته
تز جدايي دين از سياست پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد نمايندهء خامنه ای در عيد غدير در مکه
شماره 729 ـ يک شنبه 15 آذر 1388 ـ 6 دسامبر 2009
روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا
تظاهرات در 16 آذر مسالمت آمیزخواهد بود اما...گفتگو با حشمت الله طبرزدیسخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايرانگفتگوگر: جمشيد چالنگی
سخنی با دوستان ِ غیرمذهبی در «جنبش سبز»
شتاب گرفتن فروپاشی اسطوره های جمهوری اسلامیو نقش علوم اجتماعی و دانشجويانگفتگو با حسين بشيريه
«خط امام» در برابر «انقلاب سـبز»
1. افتخار کنيم يا تأسف بخوريم؟ 2. اما، در عوض، «سرعت تکميل نيروگاه بوشهر عالي است!»
شماره 728 ـ شنبه 14 آذر 1388 ـ 5 دسامبر 2009
جنبش سبز به عنوان مخالف و جایگزین
رأی من کجاست یعنی قدرت من کجاست!
شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ست گفتوگو با مهدی عربشاهی و سعید رضوی فقیه
باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید
شماره 727 ـ جمعه 13 آذر 1388 ـ 4 دسامبر 2009
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
آذر؛ آتشی فروزان که در تاریخ ماست!
پیام يک دختر ایتالیایی به دانشجویان ایران برگرفته از «فيس بوک» ـ ترجمه آرش عزیزی
نگرانی از فرارَوی ِ جنبش وتلاش برای مهارآن! نگاهی به رهنمودهای مهندس سحابی وبیژن حکمت به جنبش اعتراضی
اکبر گنجی در مورد عضویت اش در سپاه پاسداران توضيح می دهد در گفتگوئی راديوئی در سفر اخيرش به سوئد
شماره 726 ـ پنج شنبه 12 آذر 1388 ـ 3 دسامبر 2009
سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش
نقدی بر بیانیهء شصتمین سال تأسیس جبههء ملی ایران
مردم چون میدانستند نظام در آراء آنان خیانت نمیکند به پای صندوقهای رای آمدند بخشی از سخنان حداد عادل در مجلس
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |