دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث عکس انتخابی ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان گروه ها | اسناد نامه ها

درباره سکولاريسم فهرست نام نويسندگان |   سال سوم ـ  شماره 728 ـ شنبه 14 آذر 1388 ـ 5 دسامبر 2009   | فهرست کليهء مقالات | English Section

زردها بی خود قرمز نشدند...

خليل ملکی نخست از اين سخن گفت (و من فقط نقل به مضمون می کنم) که شعر خوب اساساً تعبير پذير است، چرا که خاصيت شعر، مبهم و دو پهلو بودن آن است. و سپس اضافه کرد که، اما اين شعر نيمای يوش، چه سياسی باشد و چه نه، بجای تبليغ يک «فکر سياسی» به يک «قانون مندی» ی طبيعی و اجتماعی اشاره می کند: زردها «بی خود» قرمز نشدند!   >>>

================

آذر؛ آتشی فروزان که در تاریخ ماست!

ایراندخت دل آگاه

- چیست این پچپچهء آشنا در واپسین روزهای پاییز رنگین؟ به گرُ گرفتن هیزم می ماند و فشردگی برگ های خشکیده زیر پای رهگذران.

- هیچکدام؛ این صدای پای «آذر» است.

- کدام آذر؟ همان که آتش می خوانندش؟

- همان که در دل ماست، سده ها و هزاره ها!

- همان آتشی که در درازای تاریخ پر فراز و فرود این سرزمین همواره ایرانیان را گرد هم آورده تا به پا خیزند و بخروشند و بسوزانند سراپردهء هر چه نامردمی است؛ هر چه ستم و بی عدالتی است؟

- آری و نه؛ این همان آذر هست و نیست...  >>>

پیام يک دختر ایتالیایی به دانشجویان ایران

در آستانهء ۱۶ آذر، روز دانشجو

برگرفته از «فيس بوک» ـ ترجمه آرش عزیزی

سلام. اسم من کریستینا است و از ایتالیا می نویسم. به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام و متخصص رشته ء باستانشناسی هستم. ماه هاست که نزدیکترین دوستانم به این فکرند که چرا به ایران و به آرمان آزادی و دموکراسی در این کشور عقیده دارم. از من می پرسند: "این کارها را برای چه می کنی؟" به نظرم بهترین پاسخ به سوال آنها کلمات يک دختر دانشجوی ایرانی است که شبی از شب ها، پنج ماه پیش خواندم... جمعه 19 ژوئن بود، شب قبل از کشتن ندا، شب قبل از خشونت در خیابان ها، قبل از گاز اشک آور، قبل از ضرب و شتم و تیراندازی، قبل از دستگیری و تجاوز، قبل از اینکه جهنم را در خیابانهای تهران به پا کنند، قبل از اینکه جهان چشم های بزرگ ندا را در لحظه ی پیش از مرگش دید... داشتم اخبار رویدادهای پس از انتخابات در ایران را می خواندم و در وبلاگ فردی آمریکایی به نام آ. سولیوان به این پیغام توئیتر برخوردم :کلمات دختری، دختری مثل خود من، دانشجویی مثل خود من، که رویاها و خواسته هایی مثل من داشت، که تنها می خواست زندگی کند و نه اینکه فقط بقا یابد، که می خواست مثل کشور من آزاد باشد اما نمی توانست.

(بقيه در آرشيو)

================

نگرانی از فرارَوی ِ جنبش

وتلاش برای مهارآن!

نگاهی به رهنمودهای

مهندس سحابی وبیژن حکمت

به جنبش اعتراضی

تقی روزبه

دو پیام ویدئوئی اخیر میرحسین موسوی و مهدی کروبی که هر دو بر ضرورت حرکت جنبش در چهارچوب نظام کنونی و اجتناب از دادن شعارها و اقدامات ساختارشکن تأکید کردند از آن جمله است. میرحسین موسوی تخطی از شعار قانونی اساسی بی تنازل را موجب تضعیف وفاق ملی و سوء استفاده اقتدارگرایان و بیگانگان می داند. البته دامنهء این گونه نگرانی ها از ماهیت پویا و فرارونده جنبش، هم به لحاظ محتوای مطالبات و هم اشکال سازمان یابی، شامل دیگراندیشانی از نوع ملی ـ مذهبی ها و یا اتحاد جمهوری خواهان ایران (در خارج از کشور) نیز می شود. نگاهی به دو واکنش از سوی مهندس سحابی و  بیژن حکمت، نشاندهء همین واقعیت است. در اینجا نقد کوتاهی دارم  بر مواضع آن ها... >>>

================

اکبر گنجی در مورد عضویت اش در سپاه پاسداران توضيح می دهد

در گفتگوئی راديوئی در سفر اخيرش به سوئد

زینت هاشمی

علیرغم در گیری جدی اکبر گنچی با رژیم جمهوری اسلامی، اما با توجه به مذهبی بودن وی و عضویت او در سپاه پاسداران در آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی، او همچنان از سوی برخی از گروه های سیاسی در خارج از کشور به دفاع از نظام جمهوری اسلامی متهم  شده است. اکبر گنجی در پاسخ به پرسش من در مورد انگیزه اش برای عضویت در سپاه پاسداران عنوان کرد که او در نوزده سالگی با برداشتی کاملا متفاوت به عضویت سپاه پاسداران در آمد،  اما ... >>>

(آرشيو)

================

اگر غم لشگر انگيزد، که خون عاشقان ريزد

من و ساقی بهم سازیم و، بنيادش براندازيم

جنبش سبز به عنوان مخالف و جایگزین

داریوش همایون

اگر جنبش اعتراضی نمی‌تواند صحنه‌های نخستین هفته‌ها را تکرار کند، بیش از نداشتن هدف معین، به دلیل بسیج همگانی رژیم و ابعاد سرکوبگری است. این بسیج همگانی از استخدام هزاران بسیجی تا دستگیری و شکنجه و کشتن و اعدام‌های گسترده تا محرومیت از تحصیل و محاکمات تلویزیونی را در بر می‌گیرد. غافلگیری نخستین حکومت جای‌ش را به آمادگی داده است. اما جنبشی که انتخابات و آن تقلب تاریخی نیز برایش بهانه‌هائی بود؛ و رهبری نداشت که ارادهء عمومی را در خود متبلور سازد لزوماً به دلیل اعلام نکردن خواست‌های مشخص از هم نخواهد پاشید... >>>

رأی من کجاست یعنی قدرت من کجاست!

الاهه بقراط

همه جا مطالبه حق، چیزی جز مطالبه قدرت نیست. برخورداری از حق، یعنی برخورداری از قدرت. وقتی مردم حقوق خود را می‌خواهند یعنی حق حاکمیت خود و قدرت خویش را در حکومت طلب می‌کنند. «رأی من کجاست؟» از یک سو یعنی «حق من کجاست؟» لیکن از سوی مهم‌تر یعنی «قدرت من کجاست؟!» آنها فکر می‌کردند با این «رأی» یک «چیزی» جابجا می‌شود. «تغییری» به وجود می‌آید. می‌ خواستند به قدرت «رأی من» این «قدرت» موجود جا به جا شود. یا کمی تکان بخورد! اساسا رأی دادن در جوامع باز و کشورهای دمکراتیک به معنای جابجایی قدرت است. در جمهوری  اسلامی اما رأی نه تنها قدرت بلکه حتی حق هم نیست.  >>>

شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ‌ست

گفت‌وگو با مهدی عرب‏شاهی و سعید رضوی فقیه

گفتگوگر: مریم محمدی

رهبری فعالیت‏های دانشجویی، همیشه از کانال تشکل‏ های نزدیک به دولت یا دارای سوابق نزدیکی با دولت عبور می‏ کرد. اما پس از انتخابات اخیر، خوشبختانه شاهد شکل‏ گیری جریانات جدید دانشجویی هستیم که به صورت خودجوش، هسته‏ هایی در کلاس ‏ها، دانشکده ‏ها و دانشگاه‏ ها شکل گرفته است. با توجه به استفاده‏ از فن‏ آوری ‏های ارتباطی جدید، این شبکه‏ ها با هم مرتبط شده ‏اند و ما با جریان دانشجویی جدیدی، با هویت تازه‏ ای و با انرژی و انگیزه‏ ی تازه‏ ای مواجه هستیم که به جنبش سبز، به عنوان یک جنبش اعتراضی ملی، پیوند خورده و می‏ تواند در آینده خیلی تأثیرگذار باشد... >>>

موسیقی اعتراض

بخش دوم

شاهين نجفی

شرایط  سیاسی - اجتماعی ایران به ندرت فرصتی برای تبلور فلسفه و هنر و تعمیق مفاهیم عالی انسانی ِ جدای از خواست های روزمره ی سیاسی و اجتماعی، فراهم آورده است. پس طبیعی ست وقتی مردم سرزمینی در خواست اولیه ی یک جامعه ـ که همان برخورداری از سیستم حکومتی و دولتی با حداقل شرایط  دموکراتیک است ـ محروم می شوند، دیگر توانی برای دیگرگونه اندیشیدن نخواهند داشت. متعاقباً، هنرمند معترض در چنین جامعه ای نیز ناچار به تطبیق خود با جامعه است و هنر را  تنها در معنای "هنر در خدمتِ..." یا "هنر متعهد" و تعابیری اینچنینی می فهمد.  >>>

باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید

سیروس ملکوتی>>>

به نظرم جنبش اجتماعی در ایران هنوز به شکل حقیقی خود دست نیافته است. هنوز نیروهای اجتماعی مانند کارگران و زنان و همچنین قومی با تقاضا و هویت سیاسی خود وارد صحنه نگردیده اند. با چنین برآمدی بیشک معادلات سیاسی در عرصهء قدرت کاملاً تغییر خواهد نمود. بوجود آوردن این تصور که در فردای کمیت حضور مردم در شانزده آذر معادلات سیاسی به شفافیت خود خواهند رسید درکی ست اشتباه. هنوز این جنبش در تبیین رهبری و سازماندهی بر سر دو راهی قرار دارد. نه خودجوش است و نه دارای رهبریت. چیزی از هر دو را در اختیار دارد. نه مدعیان رهبری اش قادرند مهارش کنند و آن را تحت نفوذ کامل خود در آورند و نه از آن جدایند. همین نابسامانی نیز در مدعیان نمایندگی این جنبش و رهبری ناداشتهء مطلق آن تصویر می شود. در این میان کمتر کسی به نقش و برنامه سیستماتیک رژیم توجه دارد ـ کودتایی که در نوع خود بدعتی در اقتدار سیاسی ست؛ کودتایی که فرایند سرکوب را از محدودهء زمانی کوتاه به درازای شکیبایی دهشتباری تحول بخشیده. هم کارساز است و هم تقابل با آن، چه در عرصهء داخلی و چه جهانی، بسیار پیچیده می نماید. نگاهی به حذف توان های فعال و سازمانده مبارزات بیفکنید که چگونه آرام آرام یا نابود می گردند و یا به حامیان و منتقدین در خارج از مرزها تبدیل می شوند. در چنین شرایطی، در برابر اندیشهء سازمان یافتهء نظام ـ با همهء تزلزل و هراسش ـ باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید و این همایش را هر چه زودتر سازماندهی نمود. باید به یک رهبری جمعی اندیشید و از مدل های پیش ساخته و تجربی دور یا نزدیک خود را رها نمود. این جنبش نه گاندی می طلبد (زیرا فرهنگ و رفتار اجتماعی متفاوتی آن را احاطه نموده) و نه قادر است قرائتی تاویلی به آرای امامی یا شاهنشاهی بکند. طراحی شعار و چگونگی تقابل با بسیج و توصیه های ویدیویی نیز کاری از پیش نخواهند برد و جز اتلاف وقتت نيست. اید به سازماندهی حقیقی این جنبش پرداخت و درکی استراتژیک را تصویر و تعریف نمود که اکثریت نیروهای اجتماعی را بتواند حول خود گرد آورد. بیان آن نیز کار و وعدهء این و آن نخواهد بود بلکه در میز مذاکره و توافق بر سر حد اقل ها شکل می گيرد.

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 726  ـ  پنج شنبه 12 آذر 1388 ـ  3 دسامبر 2009 

 

يادداشتی بر حوادث ايران

آرامش دوستدار

 

سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش

شیرزاد عبداللهی

 

ما دانشجوئیم!

شهباز نخعی

 

نقدی بر بیانیهء شصتمین سال تأسیس جبههء ملی ایران

اشکان رضوی

 

مردم چون می‌دانستند نظام در آراء آنان خیانت نمی‌کند به پای صندوق‌های رای آمدند

بخشی از سخنان حداد عادل در مجلس

 

شماره 725  ـ  چهار شنبه 11 آذر 1388 ـ  2 دسامبر 2009 

 

يادداشتی دربارهء جايزه به خانم زهرا رهنورد

شکوه ميرزادگی

 

برشی از زن بودن در عالم خبرنگاری

مریم بهاری

 

آيا دانشگاه تک جنسيتي امکان پذير است؟

نگاهي به موج جديد اظهار نظرها پيرامون جداسازي جنسيتی

 

بيش از دو جلسه ملاقات قبل از ازدواج ممکن است منجر به عاشقی شود!

گفتگو با حجت الاسلام فضل علی، نمايندهء ولی فقيه

در مورد «مراکز همسريابی در دانشگاه ها»

 

نگاه «گوشت و گربه ای» به دو جنسيت در دانشگاه ها

گفتگو با شهلا اعزازی

گفتگو‌گر: شیرین جزایری

 

در جامعهء ما ارتباط نامشروع آنقدر قبح ندارد که ازدواج موقت دارد!

سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده ناجا

 

انکه چيزی نيست، به اين معما توجه کنيد:

چرا پسران از دختران در تغيير نام جلو افتاده اند؟

 

شماره 724  ـ  سه شنبه 10 آذر 1388 ـ  1 دسامبر 2009 

 

نقطهء عطفی در مبارزات مردم ایران

محمد پروین

 

تئوری کشف ولی فقیه و چشم فتنه

حسین منتظر حقیقی

 

جنبش همیشه پیروز دموکراسی خواهی در ایران

حشمت اله طبرزدی

 

سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش

شیرزاد عبداللهی

 

گفتگو بين سه اردوگاه عقيدتي

اسماعيل نوری علا

 

قندهای متبرّک !

سيد سراج الدين ميردمادی>>>

 

شماره 723  ـ  دو شنبه 9 آذر 1388 ـ  30 نوامبر 2009 

 

روزگـار ســـیاه

ابراهیم هرندی

 

کمپانی نفرت

وبلاگ «معمای مردان رقصان»

 

موسیقی اعتراض

شاهين نجفی

 

نام نویسنده اهمیتی ندارد، نام خانه مان جاودانه باشد!

کاوه، ایراندخت، پیمان، آذرمیدخت و بسیاری نام های ایرانی دیگر

با درود های گرم و شادباش آغاز سومین سالگرد راه اندازی پایگاه سکولاریسم نو>>

 

دوشنبه ها: مکتوبات فدوی

اين هفته: علاج واقعه

حميد رضا رحيمی

 

بسيج بايد قدرت اقتصادي واقعي كشور را در دست بگيرد

غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان

 

شماره 722  ـ  يک شنبه 8 آذر 1388 ـ  29 نوامبر 2009 

 

دوسال گذشت، سکولاريسم نو دوساله شد!

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

هدف من این بود که حکومت دینی بر سر کار نیاید

پاسخ امیرانتظام به حنا مخلمباف

 

چوب جهالت بر تن نحیف فعالین مدنی

علی رضا فیروزی

 

خبر بی نياز از تفسير

تغيير علوم انسانی در دانشگاه ها به حداد عادل سپرده شد

 

رابطهء علم و دين و مشکل فرهنگ حذف (ويدئو)

اسماعيل نوری علا

 

خوب بودند، لکن رأي شان با رأى ما مخالف بود!

آيت الله خمينی

 

ترجمهء هفتگی کتاب «ترک های امروز»

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980)

قسمت سوم ـ انقلابيون، افراطيون، بنيادگرايان

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

 

آرشيو کلی مقالات گذشته>>>

================

================

================

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

================

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی از

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

کتاب «درد اهل ذمه»

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

اعلاميه حقوق بشر

===========

اعلاميه ها و ميثاق های

بين المللی

===========

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

ايران ب.ب.ب.

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

 

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630