|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 724 ـ سه شنبه 10 آذر 1388 ـ 1 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
ديدی آن قهقهء کبک خرامان حافظ که ز سر پنجهء شاهين قضا غافل بود؟ ================ آنجا که نور نیست و چشم نمی بیند، توانایی گزینش با کاربرد بینایی از انسان گرفته می شود. روزگار سیاه، اشاره به روزگاری ست که انسان نمی توانست در پرتو چراغ خِرَد خود، نیک را از بد باز شناسد. روزگاری آنچنان تیره و تار که اندیشیدن ناممکن می نمود. در آن دوران رد پای آموزههای کلیسا در همه سویههای زندگی مردم دیده میشد و گریزی از آن نمیتوانست بود. این شیوه فرمانروایی، اندیشیدن را برنمی تافت و تکروی و به خویش اندیشی را به بدترین شیوه مجازات می کرد. این چگونگی، ذهنیتی هراسیده و خالی از خویش پدید می آورد.>>> ================
در ساختمان همسایه من در پردیس دانشگاه، جوانی بيست ساله اهل جزیرهء موریس زندگی میکند به نام محمد عرفان؛ جوانی که بعد از گذشت یک سال از آمدنش به غرب برای تحصیل تصمیم گرفته به ریشه هایش بر گردد. به لطف زبان انگلیسی و فرانسهای که به خوبی میداند تمام ویدئوهای اسلامی یوتوب را دیده و زیر و رو کرده است، از اتاقش نوای خوش ترتیل قرآن میآید بی آنکه معانی اش را بداند و جمعهها با ریشی که بر چانه گذشته راهی نماز جمعه میشود، معمولا تابستانها بیشتر عصبی است چرا که شاخص فساد جامعه برای او نحوه لباس پوشیدن زنان و مردان است نه صداقت نظام دیوانی کشور...>>> ================ موسیقی ایرانی هیچگاه عاصی نبوده است... تاریخ موسیقی ما، از افسانه هایی که مستشرقان برای مان نوشته اند تا به امروز و آنچه که می بینیم، نشان می دهد که ما چانه ای قوی برای به چالش کشیدن هستی نداشته ایم و همین خمودگی و رکود را می توان در اصوات و شکل فیزیکی ساز های ایرانی و آواز و دستگاه های موسیقی ایرانی نیز ديد. تبارشناسی ِ این خمودگی را در حوزه های مختلف باید باز جست. ایرانیان کمتر از صد سال است که با ابتدایی ترین مفاهیم سیاست علمی آشنا شده اند و جالب است که وارد کنندگان همین اطلاعات اولیه در ایران، خود، به نوعی، منفورترین شخصیت های سیاسی هستند. جز این، سراسر تاریخ ما توحشی سیاسی بوده است. >>> ================ کاوه، ایراندخت، پیمان، آذرمیدخت با درود های گرم و شادباش آغاز سومین سالگرد راه اندازی پایگاه سکولاریسم نو>> ================
با برگرفته ای از بخش «دربارهء ما» ی اين سايت "خبرنگاران ایران" وبسایتی چندرسانهای است که توجهش معطوف به مسائل روزنامهنگاران ایران است. این سایت در آستانهء صد روزگی تحولات سیاسی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، آغاز به کار میکند. ایده راهاندازی سایتی برای توجه به مسائل روزنامهنگاران ایرانی پیش از رویدادهای اخیر وجود داشت، اما این تحولات به پردازش و پیادهسازی آن سرعت بخشید. این سایت که ماموریت خود را انعکاس صدای خاموش خبرنگار و روزنامهنگار ایرانی میداند، در تلاش است تا با برقراری ارتباط با همکاران خود چه در داخل و چه در خارج از کشور، به عنوان تریبونی عمل کند که با تمرکز بر مسائل جامعه مطبوعاتی ایران، صدای آنها را رساتر به گوش همگان برساند و در ثبت و ضبط این صدا کوشا باشد. همچنین "خبرنگاران ایران" میکوشد تا با ترجمه منابع مورد نیاز روزنامهنگاران از دیگر زبانها، و نیز گفتوگو با اساتید روزنامهنگاری و دیگر همکاران و بازتاب دیدگاههای آنان، به توانمندسازی و ارتقای سطح حرفهای حرفه خبرنگاری در ایران یاری رساند. بازتاب اخبار مربوط به رسانههای ایران، نشر مقالات، گزارشها و تحلیلهای روزنامهنگاران ایرانی، دفاع از آزادی اندیشه و بیان و روشنگری پیرامون سانسور و هرگونه محدودیت اعمالشده بر رسانههای چاپی و آنلاین از دیگر وظایف این سایت محسوب میشود که تلاش خواهیم کرد ضمن پایبندی به استقلال حرفهای و معیارهای اخلاقی و احترام به ارزشهای جهانشمول دموکراتیک به آنها بپردازیم. (5 مهر 1388)>>>>
گله ای از علما بر این باورند که خیر! کار بر روی بچه ها از مقطع دبستان، بسیار دیر است و راه بجائی نمی برد و باید تا آنجا که می شود، عقب تر رفت!.. باری، فدوی با آن که رویش نمی شود لکن بر حسب وظیفه ی شرعی حجت را بر همگان تمام کرده و نظر بسیار مدرن و علمی یکی از حضرات را از همان منبع، و بمنظور تنُبّه خوانندگان ضد انقلاب، عوامل استکبار جهانی، و صهیونیزم بین الملل، عیناً نقل می کند: «روابط جنسي زوج و زوجه بايد در ساعات معيني باشد. يكي از وزراي كابينه احمدي نژاد، در جمع مسئولان سازمان بهزيستي خواستار آن شده كه روابط جنسي زوج و زوجه در ساعات معيني باشد تا مطابق آيات و روايات، معلوليت ها كاهش پيدا كند».>>>
بسيج بايد قدرت اقتصادي واقعي كشور را در دست بگيرد غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان به گزارش فارس، غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان، در گردهمايي بزرگ بسيجيان فريدونكنار، گفت: بسيج يك حقيقت ماندگار است اما عدهاي كوردل آن را نفهميدند و در چند سال فتنه شعار دادند كه «توپ، تانك، بسيجي، ديگر اثر ندارد»... آنها نفهميدند كه بسيجي چيست و الا متوجه ميشدند كه اين توپ و تانك است كه بر بسيجي اثر نميگذارد.... بسيج نهادي است كه در دوران ضرورت سلاح در دست ميگيرد، حماسه ميآفريند، دشمن را ميخكوب ميكند و بر اندام دشمن لرزه ميافكند و با دست خالي همه ميادين پر خطر را ميگشايد... (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
================ |
i
i
نقطهء عطفی در مبارزات مردم ایران خواست مسخره ای که "کمپین بین المللی برای حقوق بشر" مطرح کرده است، ورد زبان طیف وسیعی از نویسندگان، نقادان، فعالان و رهبران احزاب سیاسی برون مرز، همهء لابی گران رژیم، اصلاح طلبان درون رژیم و "سبز حسینی" شده است. این خواست که در همیاری با جنبش "سبز" و دفاع از حقوق بشر مطرح شده این است که سازمان ملل نمایندهء ویژه ای را برای بررسی اتهامات مربوط به شکنجه و تجاوز و قتل در دوران انتخابات به ایران بفرستد. این خواست مسخره که در ده ها پتیشن و درخواست "اپوزیسیون" برون مرز نیز تکرار شده است، جز توهینی به مردم اَزادی خواه ایران و به هیچ گرفتن همهء اَنچه که اَنها به قیمت از دست دادن جان خود در خیابان ها اثبات کردند و فیلم و خبر مستقیم اش به همه دنیا رسید، نیست. >>>
کسی و یا کسانی که با تکیه بر مبانی دینی، معتقد به تئوری کشف ولی فقیه باشند می توانند این باور را فقط و فقط در عرصهء و با کسانی مواجهیم که با اصرار می خواهند افراد را که در رده های مختلف حاکمیت هستند وادار کنند که چنین باورهائی را در عرصه های عمومی بکار ببندند . این در حالی است که بکار بستن این تفکر در عرصه های عمومی چنانکه در بالا ذکر گردید عملی بر خلاف نص صریح قانون اساسی، غیر قانونی و مجرمانه است و قابل تعقیب جزائی می باشد. آثار تفکر افرادی مانند آقای ذوالنور درعرصه های عمومی را بخصوص در جریان انتخابات دهمین دورهء ریاست جمهوری چنانکه قبلاً اشاره شد، بخوبی می توان دید و همچنین می توان خسارات ناشی از این تفکر را برای ملت و کشور مورد ارزیابی قرار داد. >>>
جنبش همیشه پیروز دموکراسی خواهی در ایران جنبش دموکراسی خواهی ملت ایران، که اینک به نام جنبش سبز شناخته می شود، الگوی جدیدی در پیش روی ملت های خاورمیانه قرار می دهد. من از آن به انقلاب دموکراتیک سبز تعبیر می کنم. این انقلاب دموکراتیک شیوه های متکی بر احساس و خشونت را نفی می کند، به دنبال پیروزی یک شبه نیز نبوده، و حداقل از نیمه ی اول دهه ی هفتاد شروع شده است. به سبک انقلاب های مخملین نیز نبوده که با یک کنش و واکنش انتخاباتی به وجود آمده و پیروز شود اما، در عين حال، تصمیم ندارد در چارچوب نظام موجود باقی بماند و تسلیم خواست و عمل آن شود. سی و يک سال همزیستی مسالمت آمیز با حکومت داشته، اما اینک مبارزه ی مسالمت آمیز را به آن همزیستی ِ سی و يک ساله ترجیح داده است...
سایه سنگین سیاست بر سرنوشت آموزش و پرورش مشکلات سیاسی و در راس آنها بحران مشروعیت و کاهش در آمدهای دولت، فرصتی برای پرداختن به مسایل آموزش و پرورش ایجاد نمیکند. از سوی دیگر مطالبات اقتصادی و اجتماعی انباشته شدهء فرهنگیان، سیستم فرسوده و عقب ماندهء آموزشی، سوء استفادههای سیاسی از مدارس و عزل و نصبهایی که امسال مدیران مدارس را هم در برگرفته است، در کنار بی رغبتی دانش آموزان، شرایطی ایجاد کردهاست که ممکن است فضای مدارس را یکباره دگرگون کند و مدارس مانند سال های آغازین انقلاب به صحنهء منازعات سیاسی بدل شوند. >>>
گاهی کارهایی از نخبگان و تحصیلکردگان جامعه ایرانی سر می زند که انسان را به تعجب وا می دارد. اغلب گمان می شود اساتید دانشگاهها و نخبگان علمی که قاعدتاً رؤسای دانشگاهها باید گل سر سبد ایشان باشند سمبلی از فرهیختگی و خردمندی هستند اما دریغ که گاهی عوام تر از عوامترین اقشار مردم عمل می کنند . گزارش دیدار اساتید دانشگاه ها با رهبر انقلاب را در روزنامهء کیهان خواندم و بسیار متأسف شدم. این تأسف نه از آن جهت بود که میزان بالایی از تملق و چاپلوسی برخی از دانشگاهیان و رؤسای دانشگاه ها برای دستیابی بیشتر به رانت قدرت صورت گرفته بود بلکه به خاطر نکته ای بود که در انتهای گزارش آمده بود و مرا به فکر فرو برد. شخصاً برخورد متملقانه برخی از مسئولان و دانشگاهیان را با مقام رهبری دیده ام اما آنچه که برایم بیش از آن ناراحت کننده می باشد آن است که برای رهبری که انسانی معمولی و همچون سایر انسان ها است مقامی قدسی قائل شوند .تمجیدها و تملق های رایج از ایشان ای بسا برای تقرب جویی کفایت کند اما وقتی سخن به تبرک نمودن چفیه و خوردن ته ماندهء بشقاب ایشان می رسد دیگر از مرز چاپلوسی و تملق به حماقت و عوامگرایی می رسد .از این دست برخوردها را سال های سال شاهد بودیم. ابتدا گروه های فشار و نیروهای موسوم به حزب اللهی اقدام به این کارها می نمودند، سپس ویروس این عوامگرایی ها به دیگر اقشار و طبقات هم افتاد. هر چند نیک می دانم این افراد بسیار معدود هستند و نمی توان آمار زیادی را برای این قبیل افراد قائل شد اما وجود این اقلیت در میان مسئولان و دانشگاهیان ما بسیار زشت و نا پسند است. به این قسمت از گزارش کیهان توجه کنید:
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 722 ـ يک شنبه 8 آذر 1388 ـ 29 نوامبر 2009
دوسال گذشت، سکولاريسم نو دوساله شد!
هدف من این بود که حکومت دینی بر سر کار نیاید پاسخ امیرانتظام به حنا مخلمباف
چوب جهالت بر تن نحیف فعالین مدنی
تغيير علوم انسانی در دانشگاه ها به حداد عادل سپرده شد
رابطهء علم و دين و مشکل فرهنگ حذف (ويدئو)
خوب بودند، لکن رأي شان با رأى ما مخالف بود!
ترجمهء هفتگی کتاب «ترک های امروز» فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980) قسمت سوم ـ انقلابيون، افراطيون، بنيادگرايان
شماره 721 ـ شنبه 7 آذر 1388 ـ 28 نوامبر 2009
سکولاريسم، کژانديشان، بدآگاهان، و شيوهء «جهانداری ِ» کورش هخامنش (بخش دوم از: «سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی ـ وجدانی برای ايرانی است)
جمهوری اسلامی در تنگنای روح امام
درد اهل ذمه، درد همهء مردم ایران است
برای استقامت و پایمردی آنان که ایستاده " نه " گفتند
چرا جامعهء ايران هنوز مدنی نشده است؟ برنامهء ميزگرد سياسی تلويزيون پارس
خسارت شصت ميلياردي در سازمان حج و زيارت مصطفي خاکسارقهرودي، رئيس سازمان
شماره 720 ـ جمعه 6 آذر 1388 ـ 27 نوامبر 2009
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
آیا اعدام شکلی از مبارزهء سوسیالیستی است؟
شناخت اندوه تاریخی در حین لودگی؟
زندگي و مرگ علی کردان بايد براي همهء ما الگو باشد! محمد رضا رحيمي، معاون اول احمدي نژاد
دکتر اکبر کرمی عضو ستاد مهدی کروبی در قم دستگیر شد
در خواست حسین درخشان برای برقراری شرایط انسانی تر در زندان
شماره 719 ـ پنج شنبه 5 آذر 1388 ـ 26 نوامبر 2009
چرا سپاه پاسداران انقلاب هنوز مسلح است؟
آیا روحانیت پاسخگوی مطالبات مردم خواهد بود؟
شما پلیس روسیه و چین هستید یا پلیس ائمه اطهار؟
عصر پهلوی، آزادی وبرابری مذهبی بخش پايانی (12) فصل نهم کتاب «دیهء اهل کتاب»
واگذاري شماري از مدارس به حوزه هاي علميه آغاز شد
شماره 718 ـ چهار شنبه 4 آذر 1388 ـ 25 نوامبر 2009
بمناسبت بيست و پنجم نوامبر، روز جهانی حذف خشونت عليه زنان تسليم يا ايستادگی در مقابل خشونت؟
سيمای حکومتی و تخطئهء جنبش برابري خواه زنانمحبوبه عباسقلی زاده
گزارش جلسهء «زنان و سیاست تغییر در خاورمیانه»
جداسازی جنسيتی باعث پيشرفت تحصيلی میشود حبيب محمد نژاد، معاون پژوهشی نهاد رهبری
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |