|
||
|
||
دربارهء سکولاريسم | دربارهء ما | تماس | سال سوم ـ شماره 842 ـ جمعه 3 ارديبهشت 1389 ـ 23 آوريل 2010 | کوتاه و گويا | عکس و مکث آرشيو صفحه اول | فهرست کليهء مقالات | اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود | کتابخانه | عکس و کاريکاتورانتخابی |
||
حرکت در سربالایی با سرازیری یک تفاوت عمده دارد. در سربالایی، با آن که حرکت نیروی بیشتری می برد، آنکه حرکت می کند اراده و اختیار دارد و می تواند هرگاه خسته شد یا نفسش برید توقّف کند، خستگی درکند، به پشت سر و پیش رو بنگرد، از دیدن راه زیادی که آمده نیروی تازه بگیرد و با امید و اراده برای ادامهء مسیر و پیشروی به سوی نقطه اوج بازبه حرکت درآید. با آن که در حرکت در سربالایی، به دلیل تحلیل رفتن تدریجی نیرو، سرعت رو به کاهش می رود امّا به دلیل امکان حرکت مجدّد، پس از تجدید نیرو، ادامه مسیر در اختیار و کنترل حرکت کننده است. در سرازیری اما روند برعکس است... >>>
تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه جنبشهای دمکراسی خواهانه در ايران امروز بر سه واقعيت اجتماعی تکيه دارند: جمعيت حدود هفتاد درصدی شهرها، جمعيت سه و نيم ميليونی دانشجويان دانشگاهها که عمدتا در شهرهای بزرگ مستقر هستند، و اقشاری که می توانند معيشت خود را رفع و رجوع کنند و قدرت به چالش کشيدن حکومت را دارند. مطالبات سياسی و اجتماعی مثل جريان آزاد اطلاعات، گردش نخبگان، حکومت پاسخگو، گسترش جامعه مدنی، استقلال قوه قضاييه و حاکميت قانون عمدتا از جانب همين اقشار عرضه شده و بر آنها اصرار می شود. حکومت پس از اعتراضات سال گذشته به اين واقعيات به خوبی واقف است. طرحهای اخير دولت احمدی نژاد برای بقای حکومت اين سه واقعيت را نشانه گرفتهاند، با دعوت مردم تهران برای بازگشت به روستاها، برنامه انتقال دانشگاهها به خارج از شهرها و اسلامی کردن علوم انسانی، و هدفمند کردن يارانهها. اين طرحها تا چه حد طرحهای سياسیامنيتیاند و تا چه حد طرحهای اجتماعی يا اقتصادی؟ >>>
ا ز درون ایرانیک دستاورد جنبش سبز تردیدپذیر نیست. ایران را در چشم جهانیان و از آن مهمتر ایرانیان سربلند کرده است. مردم دانستند که از آنچه هستند بهترند؛ تاریخی در آنها زنده است؛ نسلهای گمشدهای در کنار و همراه آنان هستند که گاه بیآنکه آگاه باشند آنان را پیشتر و بالا تر میبرند. و این گفتمان جنبش سبز، که فشرده بیست و شش سده پرواز آزاد روان و اندیشه بهترینها در جامعه بشری است. دستاوردها بیش از اینهاست: پشت کردن ایرانیان به جهان بینی چپ انقلابی و اسلام بنیادگرا، به دینی که با سیاست یکی است، به حکومت آخوندی، به اسلام بالاتر از ایران، که در جنبش سبز به کمال رسید؛ شکاف پر نشدنی میان مردم با رژیم، و جناحهای درون دستگاه حکومت؛ برهنه کردن حکومت اسلامی از هر دعوی مشروعیت؛ آوردن افکار عمومی جهانی در پشت سر مبارزه ملت ایران. اگر بخواهیم این همه را در یک جمله بیاوریم میتوانیم بگوئیم جنبش سبز ایرانیان را از قفس بدتر درونی شان آزاد کرده است تا کی به قفس بیرونی برسد... >>>
ناسازگاریهای «جنبش سبز»منوچهر صالحیدر دولتهای استبدادی گرایش به انحصار اقتصادی با شتاب جانشین رقابت آزاد میگردد و در نهایت سرمایهداری دولتی جانشین سرمایهداری متکی بر بازار رقابت آزاد میگردد. اقتصاد ایران آمیزهای از سرمایهداری دولتی و سرمایهداری متکی بر رقابت آزاد است که در آن اقتصاد دولتی نیروی غالب را تشکیل میدهد. بنا به مدارک موجود رهبران ضد سکولار و سکولار «جنبش سبز» هر دو هوادار اقتصاد دولتیاند و دیدیم که اقتصاد دولتی به دمکراسی نمیانجامد. همین امر آینده «جنبش سبز» را مبهم ساخته است. >>>
واقعیتی انکارناپذیر درجنبش سبز اتفاق جدیدی که از چند ماه گذشته در گروه های مخالف ـ عمدتاً در خارج کشور و بدلیل آزادی های موجود ـ شروع شده و اخیراً موجودیت خود را اعلام کرده، پيدايش گروه های سکولاریستی مستقل می باشد که قبلاً بدون اعلام هویتی مستقل و زیر پوشش سایر گروه های مخالف رژیم فعالیت کرده و یا حداقل بشکل گروهی متمایز نبوده و بصورت چند نفره فعال بوده اند. این گروه های سکولارکه روز بروز طرفداران بیشتری را جذب خود می نمایند، معتقدند که جدایی دین از دولت می بایست محور و استراتژی جنبش برای سرنگونی رژیم باشد. همچنانکه بیان شد، اکنون همهء دوستان و دشمنان آزادی و دموکراسی از سکولاریسم بعنوان «موضوعی اساسی» سخن می گویند و اینجا سعی می شود دلیل اينگونه کاربرد دائم سکولاریسم مورد بررسی قرار گيرد. >>>
ارزش مناسبات تجاری ايران با ترکيه در آغاز دولت اردوغان و پيروزی انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ کمتر از ۲ ميليارد دلار بود. ارزش مبادلات تجاری دو کشور، اينک با ۵۰۰ در صد افزايش به ۱۱ ميليارد دلار در سال رسيده و قرار است در پايان سال جاری به ۲۰ ميليارد دلار برسد. دولت احمدی نژاد حتی پيشنهاد کرده که بخش مهمی از ارزش صادرات نفت و گاز ايران بجای ارز های معتبر مانند دلار و يا يورو به ليره ترکيه پرداخت شود. ايران هم اکنون روزانه ۳۰ ميليون متر مکعب گاز به ترکيه ميفرستد در حالی که برای تامين نياز های مصرفی در خانه و کارخانه ها ناگزير از واردات حجم گاز بيشتری از ترکمنستان و پرداخت بهايی بيشتری از قيمت فروش به ترکيه است. >>>
فاکتور گسترده ای که شاید بتوان گفت تیری در تاریکی است، این است که اساساً بین آنچه دانش آموختگان، علاقه مندان و نویسندگان در حوزه های مسائل اجتماعی منتشر می کنند، با مخاطبان عمومی پیوندی ایجاد کنیم. یعنی مردم عادی در اقشار مختلف، نظیر آموزگاران، اقشار کارگری، اقشار طبقه ی متوسط، کارمندان و همه ی افراد اعم از زن و مرد، می توانند به عنوان مخاطبان بالقوه ی بسیاری از مسائلی که در جامعه وجود دارد و طبیعتاً گریبان آنها را هم در گوشه و کنار خیابانها و زندگی روزمره می گیرد، باشند تا بتوانند با مطالعهء مطالب نشریه، قدری بیشتر در این مسائل تعمق کنند. >>>
اخيراً بنیاد «کلارا ویچمن»، یک سازمان فمینیستی هلندی، پس از سالها مبارزه مدنی بالاخره موفق شد که تنها حزب بنیادگرای مسیحی این کشور را در دیوان عالی هلند محکوم کند. این حزب مسیحی از این پس موظف است که از تبعیض علیه زنان عضو حزب دست بردارد و مانع فعالیت سیاسی آنها نشود. حزب بنیادگرای مسیحی در تمام اروپا موردی استثنایی محسوب میشود و تنها حزب سیاسی در این قاره است که مشارکت زنان در سیاست را نمیپذیرد. تا سال 2003 زنان اجازه عضویت در این حزب را نداشتند و رهبران حزب با استناد به بعضی از آیات انجیل از عضویت آنان جلوگیری میکردند. >>>
وزارت بهداشت مبالغی به عنوان کمک مالی به پنج دانشگاه علوم پزشکی به منظور طرح های و برنامه های گسترش حجاب و عفاف در دانشگاهها اختصاص داد. به گزارش مهر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هدایت و ساماندهی برنامه های گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور کمکهای مالی را به پنج دانشگاه اختصاص داد. کمک های مالی مورد اشاره پس از تدوین طرح ملی تبیین جایگاه عفاف و حجاب در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و تلاش ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت بهداشت اختصاص داده شده است. در حال حاضر برنامه های نوزده دانشگاه علوم پزشکی کشور به ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت بهداشت رسیده و در مرحله اول دانشگاه های علوم پزشکی یاسوج، زابل، کردستان، قزوین و سبزوار کمکهای مالی را دریافت کردند. بر اساس اعلام معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت چهارده دانشگاه علوم پزشکی دیگر نیز بنا بر اولویتهای در نظر گرفته شده کمک های مالی بعدی را دریافت می کنند. ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در محل معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر است. مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز پیش از این در گفتگو با مهر با تشریح برنامه های وزارت علوم در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاهها و طراحی الگوهای واحد برای این منظور گفت: یکسان سازی در فرم لباسهای دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر مطرح نیست. جلیل دارا افزود: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاهها و با توجه به تأکیدات وزیر علوم مبنی بر اینکه دانشگاهها باید به سمت فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت کنند در بحث عفاف و حجاب دانشجویان و در کل ظاهر دانشجویان برنامه هایی را در دستور کار داریم. وی اظهار داشت: پیش از این قرار بود الگوهای خاصی برای این منظور طراحی و ارائه شود اما در حال حاضر در نظر نداریم فرم واحدی از لباس را مانند مدارس برای دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر در نظر بگیریم. مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: در بحث عفاف و حجاب باید روشنگری خوبی در دانشگاهها صورت گیرد تا جامعه دانشگاهی به این نتیجه برسد که اجرای برنامه ها و سیاستگذاری ها در زمینه عفاف و حجاب به حال خود دانشگاه ها مفید است. دارا گفت: از سوی دیگر به دلیل اینکه عفاف و حجاب جزء ملزومات انقلاب اسلامی ما است از این رو یکسری برنامه های جدی داریم تا ضوابطی را برای این منظور مشخص کنیم. وی افزود: آنچه در این زمینه نیاز داریم یکسازی سازی سیاستها است بنابراین باید سیاستهای واحدی برای این منظور تدوین و در تمام دانشگاهها پیاده شود. مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم با اشاره به بحث تهیه و طراحی ژورنالهای لباس دانشجویی نیز به مهر گفت: تهیه ژورنال های لباس دانشجویی پیش از این مطرح بود و دانشگاه الزهرا نیز پیشنهاداتی را داد اما در حال حاضر جزء تأکیدات ما نیست.
بقيه در ستون مقابل
|
راهبندان سياسی برای نوانديشان مذهبی سرگذشت معاصر ما چنين بوده است که، در پی گذر از کورهء سوزان تجربه هائی تلخ، اکنون به چنان اشرافی برسيم که بدانيم تا بساط حکومت مذهبی ـ در همهء انواع و اقسام اش ـ بر پاست، قرعهء فال، همچنان، بدان نام و نشان است که بود. اما، اين تازه اول عشق است و راهپيمائی ما در دشتی پر از خار مغيلان تازه آغاز شده است و، بايد بخوبی آگاه باشيم که، مثل هر راه پيمائی هدفمند ديگری، اين اشراف نيز نمی تواند مفيد و کارا باشد، يا بشود، اگر که از اين پس دقت نکرده و از راه درستی که در آغازش ايستاده ايم منحرف شده و به بی راهه و کجراهه و «ميانبر» هائی دچار شويم که، اغلب، راه را طولانی تر هم می سازند. >>>
يک استاد سکولار می تواند مانند ويروس تمام دانشگاه را مسموم کند معاون نمايندگي خامنه ای در دانشگاه ها ایسنا: داوود رنجبران، معاون فرهنگي نهاد نمايندگي رهبر حکومت اسلامی در دانشگاه ها، در همايش «ارتقاي وضعيت فرهنگي دانشگاه ها!» که در دانشگاه علوم پزشکي لرستان برگزار شد، با اشاره به ويژگي هاي جنگ نرم، ضمن بيان اينكه در مقابله با جنگ نرم، قدرت بلامنازع و قدرت نرم در اختيار ايرانيان است و هر جا اين قدرت بروز کند، دشمن عقب نشيني مي کند، گفت: «قدرت براندازي جنگ نرم دشمنان در دست دانشگاهيان است نه آمريکا، بنابراين با وجود انسان باسواد مخالف نيستيم، اما آمريکا با افراد با سواد ديني مخالف است نه سکولار». وي با بيان اينکه يک استاد سکولار مي تواند مانند ويروس تمام دانشگاه را مسموم کند، گفت: «بايد تکليف مشخص شود و اساتيد متعهد و مومن، با هوشياري با اين افراد برخورد کنند. رنجبران با اشاره به اينکه حتي اروپا در مقابل هجمهء فرهنگي هاليوود آمريکا نگران است، گفت: «آمارها حاکي از آن است که دو هزار و پانصد شبکهء ماهوارهاي عليه ايران فعاليت دارند». وي تاكيد كرد که: «رهبر معظم انقلاب بر جنگ نرم دشمنان تاکيد دارند، در حوزهء فرهنگي بايد به منظور مقابله با اين ترفند باورهايي را براي خود ايجاد کنيم تا کار فرهنگي پيش برود». رنجبران با تاکيد بر اينکه خط مقدم جنگ نرم، مبارزه و هماوري رو در رو و چهره به چهره با دشمن است، گفت: «اولين قرباني در جنگ نرم حقيقت است، ابزار کار در اين جنگ رسانه اي دروغ پراکني و شبهه افکني است و حقيقت تصنعي جاي حقيقت را مي گيرد». رنجبران، با بيان اينکه در جنگ نرم دشمن از نيروهاي خودي استفاده مي کند، هدف استکبار جهاني از مواجه شدن با ايران را اسلام عنوان كرد و گفت: «در جنگ نرم دليل جديد براي پيشبرد اهداف، مباحث عقلي نبوده و بلکه از طريق دل انجام مي شود؛ بنابراين به منظور جلوگيري از گرايش جوانان به مسيحيت بايد دل آنها را به دست آوريم». وي گفت: «يکي از جلوه هاي فرهنگ ما قدرت گرفتن حماس و حزب الله بوده و در حال حاضر حزب الله در حوزه مباحث اعتقادي و اطلاعاتي بالاتر از اسرائيل بوده و اگر دشمن بر لبنان غلبه کند، بر ما غلبه کرده است».
پیرامون کیش اصلاح طلبی و عیار «اصلاح طلبان» قسمت اول: «اصلاح طلبان» در برابر اصلاح طلبی آنچه اصلاح طلبان را از دایره شمول اصلاح طلبی خارج می کند آن است که آنها به جای تقدم دادن به اصل تحول جویی و پی گیریِ مطالبات مردمی، حفظ نظام را اولویت اصلی خود قرار داده اند و در مقابل سعی می کنند - به هر قیمتی که شده - قامت مطالبات مردمی و تحول مورد انتظار و نیاز جامعه را به اندازه ای بکاهند که با حفظ این نظام سازگار شود. اینکه چه چیزی آنها را تا این حد به حفظ این نظام پایبند و دلبسته (یا ناگزیر) کرده است را باید در سوابق گذشته و منافع و روابط کنونی آنها جست... >>>
چرا پشتیبان سکولارهای جنبش سبز ایرانم عضو انجمن سکولارهای سبز تورنتو اين جنبش از آن مردمی است که، با تمام اختلاف ها، همه دردهایی مشترک و در نتیجه خواست هایی مشترک دارند: دیگر شرایط فعلی ایران را نمی پایند و خواهان نفسی در آزادیند. میخواهند به حساب بیایند، میخواهند از حداقل حق یک شهروند ایرانی برخوردار باشند، ازشهروند دست دوم و سوم و چندم بودن خسته شده اند، از گدایی حق خود از بیخردان حاکم به ستوه آمده اند، از شماره شدن در غیرخودی ها بیزارند، می خواهند در تعیین سرنوشت خود به حق سهیم باشند، می خواهند در هوای دل انگیز آزادی و دموکراسی نفس بکشند و با ذره ذره وجودشان آزادی را مزه مزه کنند. میخواهند مملکت غارت شده خود را پس بگیرند و از نو بسازند تا کودکان فردا همانند خودشان که نسل گذشته را سرزنش می کند آنها را سرزنش نکنند. >>> نارسایی در رهبری، نقطهء ضعف اپوزیسیون ناتالی بسر ـ روزنامه اخبار روز سوئد جنبش دگرگونی خواه، تنها چشم به راه دور آیندهء مبارزهء خود است و آن نیرویی که در آغاز آن را به حرکت در آورده است، آنی نبوده است که توانایی آن را داشته باشد که جنبش را به ساحل پیروزی هدایت کند. در همهء این مدت، نارسایی رهبری در ترسيم هدفی هم سو با مردم، کاملاً روشن بوده است. موسوی، کروبی و خاتمی مخالفان سرسختی بوده اند ولی آن ها خود نیز می دانند که هدف آنان با هدف بیشترین شمار مردم مخالف یکی نیست زیرا این سه خود بخشی از حکومت بوده و خواستار تغیير آن نبوده و تنها خواهان دگرگونی در حکومت کنونی هستند. جنبش سبز ولی خواهان بر پایی سیستم تازه دیگری است که در آن دین نقشی را که امروز دارد، نداشته باشد. >>>
این جنبش هنوز رسانهء خود را ندارد. یا دقیق تر بگویم: رسانهء فراگیر خود را ندارد. من هفته ها ست که رسانه های جنبش را مطالعه می کنم. از وبلاگ های خوب تا فیس بوک و توئیتر. از فیلم های موبایلی تا کارهای گرافیکی. از ترانه های مردمی و غمخوارانه و برانگیزاننده تا اکسیون های پرشمار و همدلانه. اما هیچکدام از اینها فراگیر نیستند چون دسترس پذیری شان محدود است. وبسایت ها فیلتر می شوند و سرعت اینترنت آنقدر دستکاری می شود که عملاً هیچ صدا و تصویری را کسی نتواند ببیند. خبرها سانسور می شوند و اصلا وارونه می شوند. خبرگزاری ها و شبکه های خارجی فعال در ایران هم تحت فشار قرار می گیرند و خبرنگاران یا عملا در دفترهاشان محبوس می شوند یا اخراج. ما رسانه ای ملی و فراگیر و قابل اعتماد از خود نداریم. >>>
نظام سازی دینی، مهمترین نوآوری شهید صدر پنجشنبه دو هفته پيش مصادف بود با سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر به دست رژیم بعثی عراق. آن مرحوم در تاریخ روحانیت شیعه از شخصیتهای بسیار تاثیر گذاری است که به گمان من در آینده های دور تاثیر افکار و اندیشه هایش در حوزههای علمی و دینی و جوامع اسلامی مشخص می شود... ایشان نه تنها به نقد میپرداخت بلکه به راه حل دینی نیز اقدام میکرد. ایشان در نقد اقتصاد سوسیالیستی و سرمایه داری قلم زد و راه حل دینی و اسلامی ارائه کرد. به طور خاص ایشان نظام بانکداری اسلامی را به عنوان یک راه حل برای مواجهه با نظام سرمایه داری ارائه کرد... شهید صدر در مقالهای به نام " آیندهء حرکت اجتهاد" عیبهای اجتهاد فقهای امامیه را مطرح میکند و میگوید نگاه فقهای امامیه، نگاه فردی است و گمانشان بر این است که فقه میخواهد مشکلات فرد مسلمان را حل کند... کتاب "الاسلام یقود الحیات" ايشان حاوی شش مقالهای است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگاشته شده است. این کتاب زمانی به نگارش درآمده که چند تن از شاگردان ایشان، از جمله «شیخ راغب حرب»، پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به منظور مطالعه و اظهار نظربه ایشان میدهند. شهید صدر درقسمتی از کتاب مطرح میکند که در یک کشور اسلامی چگونه باید قانونگذاری کنیم. در ادامه شهید صدر درسه بخش نظر خود را اظهار میکند. ابتدا ما در اسلام یک عده مسلمات در فتاوا و استنباطها داریم که همهء فقها در آن اتفاق نظر دارند اين مسلمات باید به قانون اساسی تبدیل شوند. دوم حوزهء اجتهادهای مختلف است که در آنها اختلاف نظر راه دارد. در اين حوزه حکومت باید فتاوی "اجرا پذیرتر" را به عنوان قانون انتخاب کند. مثلا اگر برخی فقها بلوغ دختر را نه سال و برخی دیگر سيزده سال میدانند باید آن فتاوی مورد توجه واقع شود که با زمان و عصری که در آن زندگی میکنیم هماهنگ باشد... و سوم حوزهء «منطقه الفراغ» است که دین درباره آن سکوت کرده است... شهید صدر در باره حوزه منطقهالفراغ، در برخی نوشتههای خود پيرامون نحوهء ادارهء جامعه، میگوید که «مجلس منتخب مردم» تصمیم گیرنده است...
دولت محافظه کار کانادا و «آژانس حقوق و دمکراسی» «آژانس حقوق و دمکراسی» در سال 1987 در دوران نخست وزیری «برایان مالرونی» برای گسترش دمکراسی و حقوق بشر در سطح بین المللی بنیاد گذاشته شد. بودجهء این آژانس توسط مجلس فدرال تعیین میشود و سازمان آن تحت نظر وزارت خارجه قرار دارد اما طبق روالی که تا پیش از این متداول بود، دولت فدرال تلاش آشکاری برای تاثیرگذاری مستقیم بر روی این سازمان نداشت. اما بسیاری ناظران بر این عقیده هستند که با روی کار آمدن دولت استفن هارپر این برخورد تغییر کرده است. اخراج سه تن از همکاران و استعفای حقوقدان مشهور و متخصص حقوق بشر، دکتر پیام اخوان، و همچنین کناره گیری تلاشگر سرشناس حقوق بشر، خانم سیما ثمر، از هیئت مدیره این مرکز به عنوان نتایج برخورد جدید دولت با این سازمان دیده میشوند. >>>
دربارهء «کلود لوی استراوس»، پدر انسانشناسی معاصر «ذهن بدوی»، که مهمترین اثر اشتراوس خوانده میشود در سال هزار و نهصد و شصت و نه منتشر شد. نیمهء نخست کتاب به تئوری فرهنگ و اندیشه از دیدگاه نویسنده اختصاص یافته است و نیم دیگر به تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی. این کتاب اندیشههای متأثر از ایدئولوژی چپ سارتر در بارهء مفهوم آزادی و جبر حاکم بر مناسبات اجتماعی انسان را به چالش میکشید زیرا، از دید اشتراوس، «آزادی» مفهومی اساسی در ساختار نوع بشر به شمار میآید. پس از خیزش دانشجویی مه شصت و هشت از وی به عنوان یکی از اندیشمندانی که زمینههای ایدئولوژیک این جنبش را بارور ساخته بود نام برده شد. به اعتقاد وی «آزادی نه یک حق قانونی است و نه یک مفهوم فلسفی،.. بلکه نتیجهء تنازع واقعی فرد و محیط اطراف اوست، بین مصرف کننده و منبع مورد دسترس». >>>
بخشی از تابلوی گرد باد طاعونی ـ اثر «کاگر لاک» برای سکولاريسم نو
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 842 جمعه 3ارديبهشت 1389 ـ 23 آوريل 2010
راهبندان سياسی برای نوانديشان مذهبی جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
يک استاد سکولار می تواند مانند ويروس تمام دانشگاه را مسموم کند معاون نمايندگي خامنه ای در دانشگاه ها
پیرامون کیش اصلاح طلبی و عیار «اصلاح طلبان» قسمت اول: «اصلاح طلبان» در برابر اصلاح طلبی
چرا پشتیبان سکولارهای جنبش سبز ایرانم عضو انجمن سکولارهای سبز تورنتو
نارسایی در رهبری، نقطهء ضعف اپوزیسیون ناتالی بسر ـ روزنامه اخبار روز سوئد
نظام سازی دینی، مهمترین نوآوری شهید صدر
دولت محافظه کار کانادا و «آژانس حقوق و دمکراسی»
دربارهء «کلود لوی استراوس»، پدر انسانشناسی معاصر
شماره 841 چهارشنبه 1 ارديبهشت 1389 ـ 21 آوريل 2010
شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه
«جنبش سبز» ما را از قفس درونیمان رهانید پاسخ به پرسشهائی از درون ایران
ناسازگاریهای «جنبش سبز»منوچهر صالحی
سکولاریسم، همچون واقعیتی انکارناپذیر درجنبش سبز
حمايت ترکیه از احمدی نژاد، قمار سیاسی اردوغان
آشنا کردن مردم عادی با جامعه شناسی مدیر وبسایت «جامعهشناسی ایران»
ترانهسرود «سکوتم را نکن باور»، با صدای گلشيفته فراهانیموسيقی اسفنديار منفردزادهشعر پويان، کليپ ويدئو از سارا رها
پیروزی فمینیستهای هلندی در محکوم کردن حزب مسیحی
کمک مالی برای گسترش حجاب در پنج دانشگاه
از ديد سر دم داران حکومت مذهبی
شماره 840 دوشنبه 30 فروردين 1389 ـ 19 آوريل 2010
ايرانيان ِ در شوک، نيازمند نفسی بلند!
نامها و رنگها در تعیین هویتهایمان مهماند
مرزهای متغیر خودی ها و غیرخودی ها
انجمن سکولارهای سبز ایرانی در تورنتو بابک یزدی، عضو حزب کمونيست کارگری
ایران، از دین سالاری تا مردم سالاری سخنرانی رضا پهلوی در دانشگاه جرج واشنگتن
نقش ضروری رضا پهلوی بعنوان هماهنگ کنندهاحمد وحدت خواه
هنگامی که ناسیونالیست های برتری خواه، واقع بینی را فرصت طلبی می نامند! (نقدی بر گفتگوئی پیرامون بیانات شاهزاده رضا پهلوی)
«اندر عواقب ازدواج موقت»، و دو «آس» ديگر
خشم نمایندهء مجلس از سرپیچی زنان از قوانین اسلامی حجاب
شماره 839 جمعه 27 فروردين 1389 ـ 16 آوريل 2010
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
سراب ظرفيت های اجرا نشده قانون اساسی مروری بر قانون اساسی ولايت فقيه
شکر خدا که رهبری عادل، مدير، مدبر و جامعالشرايط داريم
گزارش بازگشت امام به ايران در پنج پردهء کوتاه
حذف نیروهای سکولار از نقاط ضعف اصلاح طلبان است
شعری از علی یحیی پور (سل تی تی)
گزارشی از نخستین گردهمایی ماهانه انجمن سکولارهای سبز ایران – تورنتو
پيام ويدئوئی اسماعيل نوری علا به اين گردهمآئی>>>
نگاهی به تاریخ جنبش رفرماسیون و نقش مارتین لوتر
برگرفته ای «اسنادی تاریخی تقدیم به عالیجناب پاپ» گردآورندگان: نرگس یزدی- معصومه امیرلو
|
آيا یوسف شريفی بجرم اين اعتراض اعدام می شود؟
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>
=========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
بقيه از ستون مقابل
در کشورهای جهان سوم بسیاری از افراد با این انگیزه بچه دار می شوند که این بچه ها در پیری و ناتوانی و دوران نیازمندی آنها، یار و یاور و دستگیر و کمک شان باشند. با این انگیزه است که آنها خود و جوانی شان را فدای بچه هایشان می کنند تا در زمانی دیگر طلب کار این فداکاری و خدمتگزاری متقابل آنها باشند. این سیکل معیوب نه تنها باعث به دنیا آمدن بسیاری از کودکان با انگیزه های غیرعاطفی و عشقی می شود بلکه با تشدید این قید و بندها و اسارت های اخلاقی بنیان خانواده ها سست و متزلزل تر می شوند. از طرفی این عوامل در افزایش جمعیت کشورهای جهان سوم نیز بی تاثیر نمی باشند. اما برعکس در کشورهای پیشرفته این مساله و معضل دوران نیازمندی، به طور اجتماعی و از طرف دولت حل شده است. بدین صورت که هر فردی در این جوامع دارای حقوق قانونی است که از نظر تمامی نیازهای اولیه زندگی از جمله معاش زندگی، وضعیت درمانی و سلامتی فردی بویژه در نیازمندی چه کودکی و چه کهنسالی و چه در دوران بیماری تامین می شوند. برای همین برای تمام افراد سالمند که نیاز به یاری و کمک در امورات زندگی شان دارند از طرف دولت افرادی گماشته می شوند که نظافت خانه، انجام خریدهای آنها و حتی حمام کردن و دیگر کارها و امورات مختلف آنها را به عهده می گیرند و به این افراد کلیدی از خانه این افراد داده می شود که راحت در مواقع مقرر شده به خانه آنها رفت و آمد کنند. در شرایط حادتر این افراد به خانه های مخصوص سالمندان با تمام امکانات دولتی انتقال می یابند و نیز در نـزدیـکی دوران فـوت شان یا مـحرز شدن مـرگ زودرس، آنـها بـه محل های خاصی با بهترین شرایط برده می شوند تا در روزهای آخر عمر کمترین ناراحتی و فشاری را متحمل گردند. در چنین رابطه ای سالمندان و بیماران خودشان را در موقعیت ترحم و نیازمندی تحقیرآمیز نمی بینند بلکه اینها حقوق طبیعی آنهاست که بر هر فرد دیگری نیز در جامعه رواست. لذا احساس خجالت و شرم و دین و مدیونیت در آنها هرگز بوجود نمی آید که موجب آسیب روحی و روانی آنها شوند. همین حق برای تمام بیماران نیز وجود دارد. افرادی که جراحی شده اند یا مشکلات روحی و روانی دارند و امثالهم. با ملاحظه این تفاوت ها می بینیم که در کشورهای پیشرفته افراد خود را ملزم به داشتن فرزند بر مبنای رفع نیازمندی شان نمی کنند بلکه بیشتر عشق و علاقه و لذت، پایه به دنیا آمدن فرزندان می شود. پر واضح است که این تـفاوت انگیزه ها ابعاد وسـیعی در تربیـت و آیـنده این فـرزنـدان می تواند داشته باشد. از این روست که رابطه والدین و فرزندان نیز مستقل از این قید و بندها در فضایی راحت و واقعی پیش می رود و عشق و محبت ها و نیز احساسات واقعی دیگر خود را به خوبی نشان می دهند.
سايت خبری جهان نوشته است که رئیس جمهور حکومت اسلامی مدتی پیش اعلام کرد که یک عالم تهرانی به من خبر داده است که به زودی در تهران زلزله می آید و لازم است مردم از گناهان خود توبه کرده و در حد امکان از شهر خارج شوند. به گزارش جهان در همین رابطه شنیده ها حاکی از آن است که عالمی که به احمدی نژاد خبر وقوع زلزله در تهران را داده است، آیت اله خوشوقت از علمای صاحب نام و عارف برحق و استاد اخلاق در تهران است. در همین رابطه گفته می شود آیت اله خوشوقت چندین شب است در مسجد خود نسبت به وقوع زلزله هشدار می دهد و مردم را به خروج از تهران و دعا و توبه از گناهان دعوت می کنند. لازم به ذکر است روز گذشته آیت اله صدیقی در خطبه های نماز جمعه نیز به احتمال وقوع زلزله در تهران اشاره کردند و تاکید داشتند که یک عالم تهرانی از ایشان خواسته اند که مردم توبه عمومی کنند. آیت اله صدیقی در خطبه های روز جمعه تاکید کردند که افزایش فساد اخلاقی در جامعه یکی از مهمترین دلایل وقوع زلزله در تهران است.ایشان از مردم و نماز گزاران خواستند برای رفع بلا دست به دعا ببرند. به گزارش ايسنا، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی نيز در سیزدهمین همایش سراسری مدیران سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به مطرح شدن بحث زلزله در تهران، چنین اظهار نظر کرد: اگر چه نمیتوان فرض کرد تا دستگاهی اختراع شود که از وقوع زلزله پیشگیری کند، اما میتوان با جلوگیری از انجام گناهان کبیره، رسیدگی به امور مردم و غیره این کار را انجام داد و اینها بهترین فرمول در دفع بلاها و درمان چنین دردهایی است. در عين حال، رجا نیوز (سایت لباس شخصی ها) در مطلبی تحت عنوان "تحریم اقتصادی خداوند را چارهای نیست" نوشت: مدت ها ست که اروپاییها نیز در تبعیت و فرمانبری از آمریکا – انگلیس و لابی صهیونیسم، در پی تشدید تحریمهای اقتصادی بیثمر علیه جمهموری اسلامی ایران هستند.
|
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |