|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 734 ـ جمعه 20 آذر 1388 ـ 11 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
اين برداشت من از جنبش دانشجويى و نگاه من به جنبش دانشجويى است: ضد استكبارى، ضد فساد، ضد اشرافيگرى، ضد حاكميت تجملگرايانه و زورگويانه، ضد گرايش هاى انحرافى؛ اينها خصوصيات جنبش دانشجويى است. در همهء اين سال هاى انقلاب، حضور دانشجويان در اين صحنهها، حضور فعال و مؤثرى بوده. دانشجوها گفتمان ساز بودهاند، فضاى فكرى ساختهاند، گفتمان هاى سياسى و انقلابى را در جامعه حاكم كردهاند، كه در موارد زيادى اين وجود داشته... دانشجو ضد ظلم است، ضد استكبار است، ضد سلطهى خارجى است، عاشق آرمان هاى بزرگ است، اميدوار به رسيدن به اين آرمان هاست. در واقع حضور قشر جوان، به خصوص دانشجو، موتور حركت يك جامعه است. >>> ================ جمهوری اسلامی سازمان های سیاسی مخالف خود را در سال ۱۳۶۰ سرکوب کرد و همه گرایش های سیاسی مخالف را، از چپ تا لیبرال و ملی، در عرصه های ائدیولوژیکی، سیاسی و سازمانی شکست داد اما، و به ویژه پس از این پیروزی، با تداوم جنبش های سه گانه دانشجویی، روشنفکری و زنان رو به رو شد و به رغم سرکوب سی ساله راهی جز عقب نشینی در برابر آنان نداشت. در سه دهه گذشته سانسور و حذف فیزیکی و معنوی روشنفکران منتقد و سرمایه گذاری کلان مالی، فرهنگی و امنیتی نظام در عرصه فرهنگی بی ثمر ماند و تولید فرهنگی در عرصه های هنر و ادبیات به تقریب در انحصار روشنفکران غیر مذهبی و منتقد بود. جنبش روشنفکری علیه سانسور نیز ادامه یافت و موفق شد تا خواست هایی چون آزادی بیان و کلام و اطلاعات و چند صدایی شدن رسانه ها را از خواستی روشنفکری به خواست لایه های مهمی از جامعه بدل کند. >>> ================ نظري بر نظرات دکتر حسين بشيريه نکتهء مهمي که در اين مصاحبه آقاي بشيريه برآن تأکيد ورزيده اهميت تمرکز همهء نيروها بر روي يک هدف است تا بهمان ميزان که رژيم به سمت اضمحلال و فروپاشي مي رود، اپوزيسيون به سمت ائتلاف و همگرايي حرکت کند تا هم پروسهء گذار به دموکراسي آسانتر گردد و هم استقلال و تماميت ارضي ايران به مخاطره نيافتد و رژيم قادر نباشد به بهانهء حفظ تماميت ارضي به سرکوب جنبش مدني ايران ادامه دهد. آقاي بشيريه آن هدف مشترک را مشخص نمي کنند، ولي جا دارد که همهء نيروها و انرژي ها را براي از سکه انداختن اعتبار ايدهء متحجر و واپسگرايانه و مخرب "حکومت ولايي" کودتاچيان بسيج نمود و بمثابه هدفي مشترک بر روي آن تمرکز شود. ايدهء حکومت ولايي با ولايت مطلقهء فقيه در واقع آخرين و در عين حال خطرناکترين حلقه از شعارهاي جمهوري اسلامي در سي سالهء گذشته است. >>> ================ می توان این را فهمید که حکومتی لرزان که تمام پشتوانه مردمی خود را از دست داده، به هرنوع تجمّع اعتراض آمیز حسّاسیت پیدا کند و آنرا برای امنیت خود مضر و حتی خطرناک بداند. این را نیز می توان درک کرد که گروهی مزدور و جیره خوار چنان سرنوشت خود را به حکومت درحال احتضار گره زده باشند که نابخردانه بپندارند راهی جز اطاعت بی قید و شرط از فرامین ولی فقیه حاکم ندارند. این نیز پذیرفتنی است که در جامعه ای که سرنخ تقریباً تمامی ِ منابع درآمد به ناحق در دست حکومتی غاصب است، گروهی سفلهء دونمایه برای تأمین معاش خود چاره ای جز اطاعت کورکورانه و اجرای دستورات حاکمان جنایتکار نبینند، امّا با پذیرفتن همهء اینها، باز هم... >>>
محتوای اصلی جنبش دانشجوئی ضدآمریكائی است! سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد كل نیروهای مسلح به گزارش فارس، سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح، در جمع دانشجویان این نیروها، دربارهء ماهيت جنبش دانشجوئی گفت: «در دوره های مختلف جریانهای سیاسی دانشجوئی كشور، آنچنان که بدون استثناء مشاهده میشود، تحركات ضد آمریكائی دانشجویان در كلیه دانشگاه های ایران بوده است، بر این اساس به صراحت میتوان گفت محتوای اصلی جنبش دانشجوئی در ایران حركتی ضدآمریكائی و ضد رژیمهای سلطه و استكبار است.» وی با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف حادثه 16 آذر سال 1332 حاكی از آن است كه «فلش اصلی» و سمت و سوی تحركات دانشجویان در آن حادثه خونین، اقدام دانشجویان علیه «دولت آمریكا» بود، گفت: «خشم دانشجویان نسبت به اعمال مداخلهجویانه دولت آمریكا در امور داخلی ایران و سلطه بلامنازع كاخ سفید نسبت به رژیم منفور پهلوی سبب اعتراض شدید به حضور نیكسون معاون رئیس جمهور وقت آمریكا در تهران شد.» جزائری با این ادعا كه طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر كجا حركت ضد رژیمهای سلطه انجام شده، حتما در راس آن آمریكا قرار داشته است، گفت: «امروز این مساله در ادبیات سیاسی معاصر از جایگاه ویژهای برخوردار است و موضوعی كه 30 سال قبل عموما در چارچوب ایران در جریان بود، به یك حركت راهبردی جهانی و بینالمللی مبدل شده است كه خود دلیل روشنی بر صحت شعار " مرگ بر آمریكا " ملت ایران است.»
احمدی نژاد بودجهء امور مذهبی را دو برابر کرد ================ |
که بود آنکه در سرآغاز «جنبش سبز» به ديگران اين ورد جادوئی را ياد داد و گفت که در کنار هم بايستند و، يک صدا و خطاب به هم، تکرار کنند: «نتريسم، نترسيم؛ ما همه با هم هستيم»؟ که بود که خواست تا «باهمستان» آدمی را احياء کند؟ که بود که می دانست آدميان، برای «از تشنگی نمردن»، بايد به بازسازی «آدميت» و پيوندهای «شهروندی» خويش بپاخيزند؟ که بود که می دانست انسان فقط در تنهائی است که از مرگ می هراسد، اما هنگامی که با شهروندان ديگرش در برابر آتش گلوله سينه سپر می کند، مرگ نيز تولهء هرزه ای بيش نيست که دل روياروئی با آدمی را ندارد؟ >>>
ما از مرحلهء انقلاب نرم گذر کرده ایم گفتگوگر: يکی از نشريات کردستان عراق اين انقلاب مخملی حاصل تقلب انتخاباتی و ضد تقلب بود. اگر تقلبی صورت نمی گرفت و موسوی برنده اعلام می شد انقلاب مخملی صورت نمی گرفت. اما آن گاه که تقلب صورت گرفت و سپاه انتخابات را مدیریت کرد، چنان چه پس از اعتراض 25 خرداد دستگاه تسلیم شده بود حتماً انقلاب مخملی انجام می گرفت. زیرا یک جنبش اجتماعی نیم بند به وجود آمده بود که می توانست پشتوانهء حرکت بعدی باشد. اما با سرکوب شدید این حرکت نرم، جنبش وارد فاز انقلاب های دموکراتیک یا نیمه خشن شد. پس ما از مرحلهء انقلاب نرم گذر کرده ایم.>>>
شعار «جمهوری ايرانی» و ضرورتهای جنبش سبز شعار جمهوری ايرانی که کديور با گفتن اينکه «هر حکومتی که در ايران برقرار شود ايرانی است، [پس] نيازی به ذکرش نيست»، خيال میکند میتواند آن را از سر باز کند، نشانهای است از تمايل همگانی نسبت به اينکه چگونگی روابط ميان امور عمومی با دين به پرسش گذاشته شود، و از خواست مرزبندی و مرزکشی مشخص و شايد دوباره ميان آنها خبر میدهد. هر حکومتی که در ايران برقرار باشد بيگمان حکومتی ايرانی است، ولی هر حکومت ايرانی به صرف ايرانی بودن طبيعیاش متضمن برابری ميان تمام ايرانيانی که از هر دين و فرقه و مرام و مسلک و طايفهای امروز در اين کشور زندگی میکنند نيست. تقابل جمهوری ايرانی با جمهوری اسلامی تقابل ميان دو هويت به قصد برتری دادن يکی به ديگری نيست، بلکه عبارت است از رويارويی دو صفت: صفت اسلامی که در سی سال گذشته تحت لوايش نابرابری ميان مردم وضع شده است، و صفت ايرانی که به نامش تثبيت برابری دنبال میشود. >>>
مانیفست حزب کمونیست کارگری ایران دربارهء «انقلاب ایران» اين "انقلابی انسانی برای حکومت انسانی" است. بدین معنی انقلاب در ایران به تلاش های عظیمی در تاریخ وصل می شود. از اسپارتاکوس تا ژاکوپن های انقلاب فرانسه، از کموناردهای پاریس تا کارگران پتروگراد، از شوراهای انقلاب ۵۷ تا جنبش ضد کاپیتالیستی اوایل هزاره سوم میلادی که از سیاتل تا رم وسعت داشت. انقلاب ایران در اساس علیه بردگی مدرن مزدی است که دورهء آن سال هاست به سر آمده و برای حفظ خود چنین به مذهب و خرافه و شکنجه و زندان و ترور و جنگ و بمب اتم متوسل شده است. این شعار دانشجویان تهران بنیادهای انقلاب ایران را بیان می دارد: "سوسیالیسم یا بربریت"! >>>
من چيزی به نام «دموکراسی دينی» را قبول ندارم اکبر گنجی، در سخنرانی اش در استکهلم انقلاب ایران چه دیسکورسی داشت؟ افراد چه کار کردند؟ما بايد در مرحله ی اول آن دیسکورس را نقد کنیم. آن دیسکورس اشتباه بود. اگر قرار است ما تجربهء خود را به نسل جدید که جنبش سبز را راه انداخته است بدهیم، باید تجربهء شکست خود را بدهیم. بدون تعارف ما یک نسل شکست خورده هستیم، همه مون و آن شکست ها را ، هر کسی باید خودش را بگوید و نقد کند… من سنت مذهبی خودمان را نقد می کنم. من نقد شریعتی را چهار و پنج سال است که نوشتم و بدترین فحش ها را نزدیک ترین دوستانم به من دادند و چاپ هم شده... من سریع و روشن گفتم و الان هم میگم : اون نوع تفکری که شریعتی به ما داد ـ من خودم شریعتیست بودم ـ به گمان من توتالیتر بود .دوستان مذهبی ما ناراحت می شوند، نزدیکترین دوستان من ناراحت می شوند، ولی من بدون تعارف این را می گویم. اون تفکر اشتباه بوده. و شما توجه داشته باشید که وقتی آقای خمینی آمد، آقای خمینی در پاریس دمکرات ترین آدم بود. هیچ کسی مثل خمینی دمکرات نبود. میگفت آقا ما یک جمهوری مثل جمهوری فرانسه درست می کنیم. پنج بار اینو گفت. یک جمهوری شبیه جمهوری فرانسه، نه یک بار بلکه پنج بار. آزادی برای همه گروه ها هست. کمونیست ها، زنان، برابری و آزادی کامل و بنده هم میروم قم و یک طلبه خواهم بود. ولی اومدن تهران و داستانش مفصل است و من هم نوشته ام که چطور این تبدیل شد به ولایت فقیه. ولی این را هم توجه کنید که آلترناتیو ولایت فقیه در آن زمان چه بود؟ دمکراسی و حقوق بشر نبود. متون الان روی اینترنت هست و بروید بخوانید. استالینیسم بود، لنینیسم بود، مائوئیسم بود و انور خوجه ایسم بود. این متون وجود داره ، تکذیب نکنیم... من مال خودمان را می گویم. ما بچه های مذهبی آن چیزی که رفتیم دنبالش اشتباه بود. من امروز هم قبول ندارم چیزی را به اسم «دمکراسی دینی»... من هیچ وحدت نظری با این ایده ندارم. البته همانطور که یک آدمی میتواند بی دین باشد، همانطور هم می تواند دین دار باشد، هیچ فرقی به لحاظ اين ندارد. اون حوزه ی خصوصی فرد است که بی دین باشد یا با دین باشد و حقوق اینها هم مساوی است. اما در سطح حکومت، آن کاری که نسل ما رفت دنبالش، من خودمان را میگم، ما بچه مذهبی ها را می گم...: آن کاری که ما کردیم اشتباه بود. اون تئوری ای که شریعتی آمد و اسلام را تبدیل کرد به اسلام سیاسی و اسلام ایدئولوژیک صد در صد نادرست بود. (پيوند به کل اين مطلب >>>)
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 732 ـ چهار شنبه 18 آذر 1388 ـ 9 دسامبر 2009
مستند «فمينيسم» در سيما؛ كدام طرف زيان كرد؟
دربارهء زرینتاج طاهره قرةالعین
صيغه يک ضرورت ملی است فرهاد تجری، عضو هيات رييسه كميسيون حقوقي، قضايي
شماره 731 ـ سه شنبه 17 آذر 1388 ـ 8 دسامبر 2009
ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا
کمپین انتخابات آزاد:
الغای دين رسمی و برخاست شيخيان و بابيان
اتهامات دکتر اکبر کرمی اعلام شد
مرکزي آلمانی برای تغيير طرز فکر و شستشوي مغزي مسلمانان اين کشور!
شماره 730 ـ دو شنبه 16 آذر 1388 ـ 7 دسامبر 2009
خشونت، هراس و فریب؛ چرخه ای برای بازتولید قدرت
رگه هائی از سکولاريسم در انديشهء عارفان و ادبيات ما «سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی وجدانی برای ايرانی است
تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران
چرائی و چگونگی تغيير در پديده های اجتماعی قسمت بيست و هشتم از مجموعهء راديو ـ تلويزيونی «جستارهائی در فرهنگ شناسی» بخش پنجم از بحث: نوآوری و نوانديشی گفتار راديو ـ تلويزيونی يک ساعته
تز جدايي دين از سياست پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد نمايندهء خامنه ای در عيد غدير در مکه
شماره 729 ـ يک شنبه 15 آذر 1388 ـ 6 دسامبر 2009
روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا
تظاهرات در 16 آذر مسالمت آمیزخواهد بود اما...گفتگو با حشمت الله طبرزدیسخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايرانگفتگوگر: جمشيد چالنگی
سخنی با دوستان ِ غیرمذهبی در «جنبش سبز»
شتاب گرفتن فروپاشی اسطوره های جمهوری اسلامیو نقش علوم اجتماعی و دانشجويانگفتگو با حسين بشيريه
«خط امام» در برابر «انقلاب سـبز»
1. افتخار کنيم يا تأسف بخوريم؟ 2. اما، در عوض، «سرعت تکميل نيروگاه بوشهر عالي است!»
شماره 728 ـ شنبه 14 آذر 1388 ـ 5 دسامبر 2009
جنبش سبز به عنوان مخالف و جایگزین
رأی من کجاست یعنی قدرت من کجاست!
شانزدهم آذر امسال غیرقابل پیشبینی ست گفتوگو با مهدی عربشاهی و سعید رضوی فقیه
باید به همایشی از همهء نیروهای اجتماعی اندیشید
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |