دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس  |     سال سوم ـ  شماره 831 ـ دوشنبه 9 فروردين 1389 ـ 29 مارس 2010      |    کوتاه و گويا     |      عکس و مکث

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

English Section   |   جستجو    فيلترشکن  

شما را به مقام انسانيت می رسانيم

اختراع همزيستی

اگر بپذيريم که هر «جامعه» از افراد، گروه ها و نهادهای گوناگون و رنگارنگ ساخته شده است، و جامعه ای سالم، متمدن، پيشرفته، و دارای آينده محسوب می شود که اين رنگارنگی را پذيرفته و در حفظ آن بکوشد، و برای حفظ اين رنگارنگی از فرهنگ قهر و نفی و حذف بپرهيزد، و بنای کار خود را بر همزيستی و پذيرش ديگری و ديگران بگذارد، آنگاه در واقع پذيرفته ايم که کليد رسيدن به چنين جامعه ای در دست توانائی و جهد ما در راستای «فهم حضور ديگری» و کوشش برای رسيدن به «فهمی متقابل» از يکديگر قرار دارد؛ و برای رسيدن به چنين «مفاهمه» ای چاره ای جز «مکالمه» يا گفتگوی مسالمت آميز با يکديگر نيست.  >>>

حرکت به سوی منجلاب؟

دربارهء موافقت اعليحضرت

با جنبش سبز (خزه ها)

امير فيض

ببينيم که حمايت اعليحضرت از جنبش سبز با چه برداشت و تفسيری از ناحيهء موسوی و ايادی او روبرو شده است... سايت موسوی اين تفسير را ارائه داده است: «حوادث پس از انتخابات در راستای اصلاح طلبی بود اما امثال رضا پهلوی و فرح پهلوی به خاطر هراس از منزوی شدن اقدام به حمايت از جنبش کرده اند». ملاحظه می فرمائيد؟ نتيجهء کارهای ناپخته، غير لازم، و تحت تأثير افراد ناباب بودن چه دست آوردهائی بجا می گذارد که با هيچ آب و داغی پاک شدنی نيست؟ (فايل پی.دی.اف)

بازندهء بزرگ سالی که گذشت

مهدی جامی

سال گذشته را که ساده کنیم سال شکست و شکسته شدن آقای خامنه‌ای بود. اگر موسوی به هر تقدیر به ریاست جمهوری می‌رسید خامنه‌ای تمام بود. خامنه‌ای می‌دانست و جلو آن ایستاد. اما حالا هم که موسوی به کرسی ریاست جمهوری نرسیده باز هم خامنه‌ای تمام شده است. خامنه‌ای برگ رقبایی را خورد که به اندازه سی سال او را از درون می‌شناسند. او هر طور بازی می‌کرد باخته بود. استراتژی کلان چپ‌های کهنه کار در سال گذشته این بود. و البته برای آن تاوان هم دادند و همگی از یک کنار، طعم انتقام اقای خامنه ای را چشیدند. از بهزاد نبوی تا تاج زاده. از احمد قابل تا احمد زیدآبادی. از سعید حجاریان تا سعید لیلاز.  >>>

انتخاب زنان ایرانی به عنوان

شاخصترین و تاثیرگذارترین

«چهره همگانی» سال ۱۳۸۸

از سوی هفته نامه

«ایرانیان»، چاپ واشنگتن>>>

سال جراحي دين از حكومت!

بابک داد

هدف نهايي خود را در سال آينده، "جراحي دو نهاد دين و دولت" قرار خواهيم داد. ديني كه براي بقاي قدرت يك حكومت، حكم ترور و قتل و شكنجه و تجاوز مي دهد، دين نيست و اگر نمي خواهد بيش از اين آلوده شود، بهتر است به جايي برود كه سيم اتصال با خداوند نيازمند پول دولت و رانت شكر و تجارت نفت نيست؛ بلكه در قلب هاي پاك مردم، آماده وصل به خداست. آن وقت هر دولتي كه انتخاب مي شود، بايد بدون هيچ بهانه اي به رفع احتياجات مردم مشغول شود. اگر توانست بماند و اگر نتوانست با عذرخواهي برود.   >>>

بررسی جامعه سیاسی بحرانیِ

ایران و آیندهء آن

حمیدرضا جلائی ‏پور

سبزهای انقلابی برای تحقق اهدافشان در جامعه ایران با سه مشکل اساسی روبرو هستند. اولین مشکل آن‌ها این است که در شرایط فعلی پایگاه مردمی الگوی آن‌ها در کمتر از بیست درصد جامعه نفوذ دارد. در حالی‌که انقلاب‌ها وقتی راه می‌افتند که اکثر مردم طالب راهبرد انقلابی باشند (مثل تجربهء انقلاب 57). به نظر می‏رسد در شرایط فعلی جمع کثیری از مردم طالب الگوی مزبور نیستند. دومین مشکل راهبرد انقلابی این واقعیت است که هدف اساسی جنبش ‏فراگیر مردم ایران تقویت دموکراسی است نه تغییر حکومت و معلوم نیست با تغییرات ساختاری به چه میزان دموکراسی تقویت می‌شود. زیرا لازمه تحقق دموکراسی همزیستی همه نیروهای طالب تغییر با نیروهای اقتدارگرا در یک چارچوب قانونی و مسالمت‏ آمیز است...   >>>

(همراه با توضيح سکولاريسم نو)

جنبش سبز:

پس از ۲۲ بهمن، به کجا؟  

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: شهلا بهار دوست

"جنبش سبز" را میتوان همچون پاسخی به نیاز به تحول رفرماسیون دینی در کشوری اسلامی که در آن بنیادگرایان حکومت میکنند نگریست. گروهی دیگر آن را جنبش "رای من کجا است" می خوانند که گرچه با اعتراض به کودتای انتخاباتی آغاز شده است، در اساس جنبش حق شهروندی و ضد تبعیض است که تکیه بر حقوق بشر و انتخابات آزاد از اهداف پایه ای آن است. گروه سوم بر تاثیر روند جهانی شدن بر کشور، تجربه سه دهه استبداد دینی و سرخوردگی عمومی از انقلاب اسلامی و دگردیسی در روح و روان ملتی که تب مدرنیته و سکولاریسم و دمکراسی به ویژه نسل جوان آن را فرا گرفته است تاکید میکنند و آن را زمینه ساز اصلی چنین جنبشی میدانند. هم تلاش برای نادیده انگاشتن نقش اصلاح طلبان دینی در این جنبش خیال بافی کودکانه است و هم تلاش برای حذف صدای نیروهای لائیک و سکولار که از زمینه گسترده ای در بدنه این جنبش برخوردار اند، به وحدت چند صدایی و رنگین کمان آن آسیب می رساند.  >>>

«کاسپین ماکان نامزد ندا بود،

کاسپین ماکان نامزد ندا نبود

چند برگرفته از اينترنت

سيروس ملکوتی: طی روزهای اخیر بحث ماکان کاسپین موضوع بسیاری از خبرنگاران و وبلاگ نویسان گردیده است. چرا تا بدین حد ماکان کاسپین برای دیگران مهم تلقی میگردد؟ علت اختلاف با این جوان تشنه نام چیست؟ اینکه خود را نماینده مردم دانست؟ خب پیشتر از او کسان دیگری نیز نه تنها ادعای نمایندگی در پارلمان اروپا را نمودند حتی ادعای رهبری هم داشتند. چرا آن زمان سکوت و پذیرش میزبان آن وعده ها بود؟ ندا یک نماد است؛ ندا جدا از زندگی و اندیشه اش نمادیست از نسل فریاد از نسل امید و نسلی که در خیابان فریاد بیرحمانه قربانی می شوند. این نماد میراث خوار شخصی و مدعی خصوصی برای جنبش ندارد. تلاش آقای ماکان و آنانی که او را مطرح می سازند عملاً، به بیانی، بی نقش کردن چنین نمادیست. ماکان در هیچ یک از یاد و حافظه جنبش و دادخواهی ما جایی نداشته و ندارد. اگر در جستجوی جایی ست بهتر است از وجود خویش هزینه نماید، نه آنکه به عنوان نامزد و یا معشوق معروفترین نماد آزادی سال سری در این انبوه ترافیک شهرت طلبان و قدرت جویان بر افرازد. تمسخرامیز است که برخی از هواداران جنبش سبز سفر این جوان را به اسرائیل و دیدارش با شیمون پرز ضربه ای جبران ناپذیر برای جنبش بر می شمارند. جنبشی که اینگونه ضربه پذیر باشد باید در احوالش شک و تردید جدی داشت. به اندازهء کافی جنبش دادخواهانهء مردم ایران به بیراهه کشانیده شده است، به جای روایت ماکان باید در نقد آن اندیشه و کارکردی نشست که جنبش شکوهمند مردم ایران را، با رهبری و دخالت مماشاتگرایانهء خود، به سرازیری خاموشی کشانید.

شهلا فريد: این بحث بیهوده چند روزی است در فيس بوک راه افتاده. اولاً به دیگران چه ربطی دارد که او نامزدش بود با دوست پسرش بود و يا تا کی بود. البته اگر او به جای مسافرت به اسراییل مثلا با میرحسین موسوی ملافات می کرد هیچکدام از این "شبهات" پیش نمی آمد. به نظر کسانی که این بحث را پیش کشیدند، اصلا اگر کاسپین ماکان شوهر ندا بود با او مشکلی نداشتند؟ متاسفانه باید گفت که این بحث یک "غیبت و وراجی" مدرن است. و اگر می خواهید با سفر او مخالفت کنید صورت مسئله را درست بیان کنید. اگر اصل را بر این بگذاریم که عده ای با این موضوع مخالفت دارند که او گفته که سفیر صلح است باید به این سوال پاسخ دهن که آيا در حال صلح بودن با یک کشور به معنای آن است که از همهء سیاست های آن کشور حمایت می شود؟ یا مانند احمدی نژاد باید با همه دشمنی کرد؟ آیا مردم ایران از دشمنی با اسراییل بیشتر سود می برند یا داشتن یک رابطهء متعادل با اسراییل، مانند رابطه را دیگر کشورها؟ این که کاسپین ماکان خود را نمایندهء مردم ایران بداند، قطعاً حرفی است که در هر مورد مشابه دیگر دارای واقعیت نیست، ولی آیا این واقعیت نیست که کاسپین ماکان می تواند سفیر صلح بخشی از مردم کشور ما باشد که از ابراز دشمنی و کینه نسبت به مردم دنیا خسته شده اند؟ آیا کسانی می خواهند در غالب های جدید همان سیاست های بین المللی احمدی نژادی را تبلیغ کنند؟ و عده ای هم همین جوری دنبالش راه می افتند؟

کوروش نیلگون: خانم مسيح نژاد! اینکه کاسپین ماکان کیست و با کی مصاحبه کرده به شما چه ربطی دارد؟ شما وکیل ندا هستی یا صاحب جنبش سبز؟ مثل اینکه خودتان هم باورتان شده مردم عاشق اصلاح طلبان هستند و اگر در ایران دموکراتیک رفراندوم ازاد برگزار شود همه مردم به دنبال شما راه خواهند افتاد؟ چه خوشتان بیاید چه نیاید دیدار با شیمون پرز که یک شخصیت مهم سیاسی است از کاسپین ماکان یک شخصیت خبری ساخته. جنابعالی که مرتب از دموکراسی و مردم صحبت می فرمایی چرا جرات نداری نظرت را درباره خمینی بگی؟ چون می دانی اگر از جنایات خمینی بگویی توسط اصلاح طلبان طرد می شوی و دیگر افاضاتت در جرس چاپ نمی شود. دیدار ماکان با شیمون پرز مهمتر بود یا اطلاعیه اصلاح طلبان مبنی بر خشن جلوه دادن امام!!! توسط اصولگرایان؟ یعنی امام شما اینقدر مامانی بوده که ما نمی دانستیم و حالا اصولگرایان می خواهند او را خشن جلوه دهند؟

دربارهء دموکراسی دينی ِ

آقای سروش

فريد راستگو

آقای سروش، دين مورد نظر شما يا با حقوق بشر و آزادی سازگار است که بايد آنرا اظهار کند در اين صورت دليلی ندارد پسوند دمکراسی شود زيرا دمکراسی خود حافظ آزادی است. يا دين شما با حقوق بشر و آزادی سازگار نيست پس بايد خود را با حقوق بشر و آزادی تطبيق دهد و از اين طريق با مردم آشتی کند. در صورتيکه دين شما با آزادی سازگار نيست باز هم دليلی ندارد پسوند دمکراسی شود. زيرا در آن صورت دين دمکراسی را در خدمت قدرت قرار می دهد و اسباب سرکوب مردم مي شود؛ همان دين خشونت طلبی مي شود که آقای خمينی و خامنه ای از آن برای مکيدن خون مردم استفاده کرده اند و می کنند. >>>

جویبارهای کوچک عمدأ

آب خود را گل آلود می کنند

تا کسی‌ نفهمد که ته ندارند (نیچه)

الف. سین

دوستان مجلهء سکولاریسم نو، مقاله زیبای آقای بی‌ نیاز را خواندم و از آن توشه‌ها بر گرفتم. خیلی‌ مختصر و مفید به نقد فرمایشات  آقای سروش در مصاحبه با خانم نوشابه امیری ،پرداخته بود.دست مریزاد. شاید آقای سروش برای از ما بهتران حرف میزنند و می‌‌نویسند، آدم های گردن کلفت و مهم.من آدم صاف و ساده‌ای هستم.آب بی‌ فلسفه می خورم. تعریف علمی  و فلسفی‌ آب را نمی دانم، اما به وقت تشنگی آن را می شناسم و زلالی و خنکای آن را می فهمم. زبان فارسی‌، تنها زبانی‌ است که من می فهمم و فکر می ‌کنم که آنرا نسبتأ خوب هم می فهمم،اما من یکی‌ زبان آقای سروش را نمی‌فهمم (کما اینکه زبان آقای بنی‌‌صدر را هم نمی‌فهمم؛ قصد مقایسه اندیشگی ندارم). در همین مصاحبهء مورد اشارهء آقای بی‌ نیاز، آقای سروش می فرمایند: «اگر آقای خمینی که رهبر انقلاب بود و مردم تابع او بودند، ذهنیت متفاوتی داشت، سیر این انقلاب متفاوت میشد. ایشان اگر اندکی‌ با اندیشه‌های دمکراتیک زمانه نزدیک و با آنها آشنا بود، البته به نحو دیگری عمل می کرد». 1)- مردم بی‌ سواد شهرستان ما به این فرمایشات میگویند:چشم بسته غیب گفتن. 2) ـ شما که آقای سروش با اندیشه‌های دمکراتیک کمی‌ آشنایی داشتید(شایدم یک کمی‌ بیشتر)... 3) ـ راستی‌ اگر چنگیزخان مغول با اندیشه‌های مولوی آشنا بود و یا استالین کمی‌ به گاندی نزدیک می شد و یا حتا هیتلر،گاندی را فهمیده بود و موسولینی با آنتونیوگرامشی مجالست داشت، آیا امروز برابری و آزادی همچنان مفاهیم مهجوری بودند؟..

بقيه در  آرشيو

بقيه در ستون مقابل

کاری از هادی حيدری       

چرا صفحه کامل باز نمی شود؟

سلام. هنگامي كه از فيلتر شكن "اولترا سرف" استفاده مي‌كنم صفحه كامل لود نمي‌شود. اما با نرم‌افزار "تور" به خوبي و خوشي همه‌چيز حل مي‌شود. البته اين نرم‌افزار كمي از سرعت مي‌كاهد اما لنگه كفش كهنه است و بيابان اينترنت ايران. پاينده باشيد. دزدكي

شعاری که تا بغداد هم شنیده شد

منصور امان

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که بر سُقوط گروه های مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی و پیروزی گرایشات سکولار و ناسیونالیست گواهی می دهد، رویای "خلافت اسلامی" آیت الله خامنه ای زیر نام مُستعار "خاورمیانه اسلامی" که در آن به قُدرت رساندن یک حُکومت مذهبی دست نشانده در عراق نقشی کلیدی داشت، در حال تبدیل شُدن به کابوس طرد اسلام سیاسی در کانونهای قُدرتمند آن است.  >>>

سه ‌سال و هفت ماه از دستگیری منصور اسانلو  می گذرد

منصور اسانلو، رییس هیات مدیره سندیکای واحد نخستین بار در دی‌ماه سال هشتاد و چهار دستگیر شد و هشت ماه در زندان ماند. وی در آبان هشتاد و پنج نیز برای بار دوم دستگیر و یک‌ماه بعد به قید کفالت آزاد شد. اسانلو در تابستان سال هشتاد و شش در اجلاس سالیانه اتحادیه بین‌المللی کارگران حمل و نقل (آی‌تی‌اف) در لندن شرکت و سخنرانی کرد. سومین دستگیری او در نوزده تیرماه هشتاد و شش و پس از بازگشت به کشور صورت گرفت. وی پیش از بازداشت در خیابان، از سوی ماموران امنیتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. >>>

دستآوردهای جنبش آزادي خواهي مردم ايران در سالی که گذشت

و تدارک براي سال پيش رو

حقوقدانان جنبش سبز مردم ایران

“حرمت” توهمات خرافي که همچون زهري مهلک توسط عده ای زالو صفت، قرن ها به بدنه جامعه تزريق مي شده است از بين رفته است و ماسک زيبائي که بر چهره زشت و پليد توهمات خرافي زده شده بود برداشته شده است. همين امر بخش عظيمي از مردم (حتي بخش قابل توجهی از مذهبيون) را قانع کرده که به حضور دين در حکومت و تحميل قواعد ناکارآمد، ناقص و بعضاً ضد بشري آن بايد پايان داده شود.   >>>

ادبیات جنبش سبز: شعارها، شعرها و قطعات

مجید محمدی

هنر و ادبیات جنبش سبز پس از حدود نه ماه که از ابتدای آن می گذرد همچنان سرزنده و پویاست. لحظه‌ها و احساسات و عواطف و حیرت‌های به جای مانده از رخدادها و برنامه‌های جنبش و سرکوب حکومتی آن قدر قدرتمند و تاثیر گذار بوده‌اند که حتی پس از سال‌ ها بیان آنها در قالب‌های مختلف هنری به جامعه عرضه خواهند شد. در این میان ملتی که با ادبیات و کلام زندگی کرده و تاریخ فرهنگ آن مملو از انواع شعر و نثر است از این قالب برای بیان ما فی الضمیرش بهره گرفته و خواهد گرفت. ادبیات جنبش سبز تا کنون در کدام مسیرها حرکت کرده و دستاوردهای آن چه بوده است؟ >>>

ماکان و مصلحت انديشان ابدی

شکوه ميرزادگی

معلوم می شود که «دروغ گفتن ماکان در مورد ماهيت رابطه اش با ندا، و سوءاستفاده از نام او در سفرهايش به ديگر نقاط دنيا و تجليل و تکريم شدن از جانب ايرانيان» تا وقتی به اسراييل نرفته بود برای خانم علی نژاد قابل پوشاندن بوده است و ايشان برای نرنجاندن دل او از افشای «واقعيتی که بر ايشان آشکار بوده» خودداری کرده اند. اما تنها وقتی که ماکان به اسراييل می رود و «دل يک ملت می لرزد!» خانم علی نژاد ياد« اخلاق» می افتد و دست به افشاگری می زند. اين داستان ـ تا همين جايش ـ چه به ما می گويد؟   >>>

سفر من به اسرائيل و مشکل احزاب همراستا با رژيم

گفتگو با کاسپين ماکان

بی‌بی‌سی

آقای ماکان اين ديدگاه را رد کرد که سفر او به اسرائيل باعث خواهد شد که جمهوری اسلامی با توسل به آن به احزاب و گروه های سياسی اصلاح طلب در ايران ضربه بزند. ، وی افزود که کار او در مقابله با اهداف رژيم حاکم بر ايران صورت گرفته است و اگر اين کار به احزابی که در نهايت اهداف مشابهی با رژيم حاکم داشته باشند، ضربه ای بزند، اين ديگر مشکل آن گروه ها است. وی گفت:"دولت جمهوری اسلامی همواره در مورد قتل ندا آقا سلطان سناريو سازی کرده است و حتی اگر من به اسرائيل هم نمی رفتم و جای ديگری می رفتم هم همين صحبت ها پيش می آمد.  >>>

تاریخ مصرف کاسپین ماکان!

حسن زارع زاده اردشیر

موضوع از آنجا آغاز می شود که ما به راحتی خط قرمز های رژیم واپس گرای اسلامی را پذیرفته ایم. مثل خودسانسوری که امروز بسیاری از روزنامه نگاران با اینکه حتی از ایران فرار کرده اند اما هنوز نتوانسته اند از خودسانسوری رها شوند. یا نمونه دیگر خط قرمزی به نام ولی فقیه است که البته دیگر قداست آن با شعارهای مردم ایران در تظاهرات از بین رفته است. امروز نیز باید این خط قرمزی که دور اسرائیل کشده شده است پاک شود تا به راحتی رژیم اسلامی نتواند سیاست های خود را بر ما اعمال کند و عزیزان ما را به راحتی در زندان ها متهم کند. من اگرچه منکر برخی سیاست های نادرست اسرائیل در قبال صلح خاورمیانه نیستم اما ارتباط با این کشور و سفر به آن را نفی نمی کنم. اسرائیل از شخصیت حقوقی برخوردار است و دشمن سازی ها جمهوری اسلامی تنها به مذاق طرفداران جمهوری اسلامی خوش می آید!   >>>

گفتگوی راديو فارسی زبان اس.بی.اس استراليا

با اسماعيل نوری علا

درباره اوضاع سياسی کنونی ايران

ابهامات « سکولاریسم»

«سکولاریسم» نواندیشان دینی، اصلاح طلبان غیر دینی...

و جدایی دولت و دین (لائیسیته)

شیدان وثیق

باید به رسمیت شناخت که نزد عبدالکریم سروش و نواندیشان دینی، در نگاه به «سکولاریسم»، تحولی مثبت در جهت نفی تئوکراسی و استبداد دینی صورت گرفته است. این تحول، گذار از نفی کامل «سکولاریسم» چون پدیداری ضد دینی به پذیرش گونهای یا وجهی از آن تحت نام به اصطلاح «سکولاریسم سیاسی» است. اما متأسفانه مشاهده میکنیم که در همان وجه مورد تأیید‌شان نیز، در همین «سکولاریسم سیاسی»  که قرار است « انسان نهاد دين را از نهاد دولت جدا کند»، ما نه با جدایی کامل دولت و دین به معنای عدم دخالت دولت در امور دینی از یکسو و عدم دخالت دین، شریعت و دستگاه آن (روحانیت)، در امر دولت و جمهور از سوی دیگر، بلکه بیدرنگ با تلاش مستمر این روشنفکران دینی در حفظ گونه ای تئوکراسی و تأمین نظارت روحانیت و شریعت بر امور کشور در شکل حکومت دموکراتیک دینی روبهرو هستیم.  >>>

ملتی که رواداری را به جهانيان شناساند

داريوش همايون

ايرانيان ــ در ميان بسا چيز‌ها ــ برای نخستين بار رواداری را به جهانيان آموختند. رواداری نه به معنی تحمل که پر از بيگانگی و بيزاری است؛ و نه به معنی مدارا که همان "دستی که به دندان نتوان برد ببوس،" و از ناچاری است. رواداری به معنی آنچه بر خود می‌پسندی (روا می‌داری) بر ديگران نيز بپسند (در آئين يهود به تعبير همسايه‌ات را همچون خود دوست بدار، و در مسيحيت به عبارت آنچه به خود نمی‌پسندی به ديگران مپسند آمده است) از يک فلسفه مذهبی يگانه بيرون آمد که در صورت نخستين خود بهترين دين اخلاقی است که انسان آورده است. >>>

آراﻳﺶ جنگی ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ رﻓﻘﺎ، رﻫﺒﺮ ﻣﺤﺪودهء ﺟﻨﮓ را داﻧﺸﮕﺎه گذاشته!

گزيده ای از سخنان ﺣﺎج ﺣﺴﻴﻦ ﻳﻜﺘﺎ خطاب به بسيجيان دانشجو

رفقا! يک ﻧﻔﺮ در ﻣﻤﻠﻜﺖ اﺟﺎزه دارد اﻋﻼم ﺟﻨﮓ ﻛﻨﺪ! ﻓﻘﻂ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪه ﻣﻌﻈﻢ ﻛﻞ ﻗﻮا. ﻓﻘﻂ «رﻫﺒﺮی» ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ اﻋﻼم ﺟﻨﮓﻛﻨﺪ. و دو بار در مملکت جمعهوری اسلامی اعلام جنگ شده است. يک بار در عصر سی و يکم پنجاه و نه و يکبار هم همين چند وقت پيش که آقا اعلام جنگ کرد؛ ﺟﻨﮓ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪء ﺗﻤﺎم ﻋﻴﺎرِ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ دﺷﻤﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﺎ ﺷﺮوع ﺷﺪه. اﻳﻦ ﻣﺴﺨﺮه ﺑﺎزی ﻫﺎی ﺧﻴﺎﺑﺎن ﻫﺎ و راهپيمائی ها را رها کن! اين ها را جنگ نمی گويم، اين ها دود جنگ است.  اﻳﻦ ﻫﺎ ﮔﺮد و ﺧﺎک رزﻣﺎﻳﺶ ﻗﺒﻞ از ﺟﻨﮓ اﺳﺖ. اﻳﻦﻫﺎ ﻳﻚ ﺗﻚ اﻳذاﻳﻲ دﺷﻤﻦ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺗﺴﺖ ﺑﮕﻴﺮد. ﻳﺎ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﺮد ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪﺑﺰﻧﺪ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﺟﻠﻮ، ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﺶ ﻏﻠﻂ ﺑﻮد. ﻳﻚ ﺗﻜﻲ ﻛﺮد، ﻳﻚ رزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻛﺮد. درﺳﺖ؟ ﺟﻨﮓﺗﻤﺎم ﻋﻴﺎر دﺷﻤﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﺎ ﺷﺮوع ﺷﺪ. آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮد ﺷﺒﻴﺨﻮن، آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮد ﺗﻬﺎﺟﻢ، آﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮد ﻧﺎﺗﻮ، ﺣﺎﻻ اﻋﻼم ﺟﻨﮓ ﺗﻤﺎم ﻋﻴﺎر دﺷﻤﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﻣﺎ در ﺟﺒﻬﻪی ﻧﺮم. چه ﻣﻴﺨﻮاﻫﻴﻢ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ اﻣﺮوز ﺑﺎ ﻫﻢ دﻳﮕﺮ؟   >>>

آيا حال تان از اين نوع خبرنويسی بهم نمی خورد؟

شبکه جنبش راه سبز (جرس): خبرنگار جرس از قم گزارش می دهد که ساعاتی پیش «مادر سبز ایران»، همسر فداکار آیت الله العظمی منتظری، یکصد روز پس از رحلت جانگداز «رهبر معنوی جنبش سبز ایران» بامداد امروز به رحمت خدا رفت و به همسر بزرگوار و فرزند شهیدش محمد منتظری و نوه های شهیدش ملحق شد.

نگرانی های حضرت آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي

برگرفته ای از سايت آيت الله

حضرت آيت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) در دیدار دکتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران با ابراز خرسندی از این دیدار فرمودند: از دیدار شما خوشوقتم و سال نو را به شما تبریک می گویم، امیدوارم برخی مشکلاتی که در حوزه داخلی و خارجی وجود دارد در سال جاری به خوبی حل شود.  معظم له ضمن قدردانی از زحمات ایشان برای اداره کشور تصریح کردند: اما در عین حال ما نگرانی هایی داریم و دوست داشتیم این نگرانی ها را شفاف مطرح کنيم. حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی افزودند: نگرانی های ما مربوط به مسائل شخصی نیست ما هیچ مسئله شخصی هیچ وقت با دولت ها و روسای جمهوری نداشته‌ايم و نگرانی‌هاي ما مربوط به مملکت و مردم و اسلام و نظام است. معظم له خاطر نشان كردند: برخی از این نگرانی ها، نسبت به نهاد مرجعیت است که گاهی به این نهاد ارزشمند کم توجهی می شود، مرجعیت مربوط به من و دیگران نیست نهادی است که از زمان غیبت امام زمان ارواحنا فداه بوده و ادامه دارد، نهادی خودجوش و مردمی است و در مشکلات واقعا به فریاد مردم می رسد. ايشان ادامه دادند: به یقین اگر امام راحل (قدس سره) مرجع نبود انقلاب به ثمر نمی رسید و هم اینک عراق را مرجعیت حفظ کرده است و اگر مرجعیت در عراق نبود عراق شکل دیگری داشت، بر همه ما لازم است این نهاد را حفظ کنیم و اگر این نهاد تضعیف شود به ضرر مردم، نظام و به ضرر اسلام است. حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی فرمودند: گاهی در گوشه کنار سخنانی شنیده می شود که این سخنان ممکن است سبب تضعیف باشد؛ باز هم تکرار می کنم من و امثال من مطرح نیستیم، نهاد مرجعيت مطرح است که در مشکلات به یاری مردم می آید. ما می بینیم در راهپیمایی ها در انتخابات و در مسائل سرنوشت ساز، مراجع به میدان می آیند و تأثیر گذار هستند باید اين نهاد ازهر آسیبی محفوظ بماند. معظم له در ادامه فرمودند: امر به معروف و نهي از منكر بسیار کم رنگ شده؛ حجاب یک مسئله فردی نیست و تبدیل به یک نماد اسلام شده؛ در خارج وقتی می خواهند با حجاب مبارزه کنند سعی می کنند این روسری را از سر دختران محجبه بردارند و به مدرسه راه ندهند؛ بايد به حجاب توجه ويژه‌اي داشت، که متأسفانه در این ایام وضع نامناسبی پیدا کرده است.  حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی تاكيد كردند: نظام جمهوری اسلامی منهای مسائل فرهنگی فقط اسمی از آن می­ ماند؛ و اگر مسائل اقتصادی و سیاسی خوب شود، اما مسائل فرهنگی واقعاً تضعیف شود نمی توان نام «اسلامی» بر این نظام گذاشت، ما با مردم خیلی در تماس هستیم، تعجب آور نیست که ما روزی هزار نامه از طریق ایمیل و فاکس و پست را جواب مي دهيم؛ به برخي از دفاتر ما در روز چهار تا  پنج هزار تلفن می شود، می دانیم در جامعه چه خبر است و عده زیادی از متدینین از این مسائل فرهنگی رنج می برند. معظم له فرمودند: سزاوار است این مسئله مورد توجه و عنایت خاصی قرار گیرد، نکند مشغول شدن به مسائل سیاسی و اقتصادی ما را از این مسائل دور كند، زيرا مسائل فرهنگی تأثیر فراواني در مسائل اقتصادی و سیاسی دارد، اگر اين نگاه نسبت به مسائل فرهنگي اصلاح شود مردم می توانند بهتر و متحدتر در مقابل دشمن بایستند. ايشان افزودند: بايد برای احیای مسائل فرهنگی، حوزه های علمیه را در سراسر کشور تقویت کنیم، شما در یکی از سخنانتان گفتید که ما بودجه ورزش را پنج برابر کردیم ، ورزش کار خوبی است گرچه ورزش های ما غالباً ورزش های طبی و بهداشتی نیست بلکه ورزش های قهرمانی است؛ ولی به هر حال عده ای را مشغول مي‌كند  و از کارهای خلاف دیگر باز می دارد، اين كار ارزنده است؛ اما باید به موازات آن بودجه مسائل فرهنگی را چند برابر کنیم... حضرت آیت الله العظمي مکارم شیرازی در ادامه به برخي مسائل پس از انتخابات اشاره كردند و افزودند: شما در این انتخابات برنده شدید ما هم می دانیم؛ ولی یک گروه چهارده میلیونی هم بودند؛ و یک عده فتنه گر در این وسط از اين فرصت سوء استفاده كردند كه ما هرگز نظر به آنها نداریم و اين گروه باید به قوه قضائیه سپرده شوند تا سرجای خود بنشينند... معظم له در ادامه با اشاره به نقش رهبر انقلاب در جامعه اظهار داشتند: رهبری در نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی دارد و باید این جایگاه را حفظ کرد؛ اگر ایشان سخني مي‌گويند باید بدان عمل شود نه اینکه فقط شکل مسأله عوض شود. یادآوری می شود که بعد از بیانات معظم له جناب آقای رئیس جمهور توضیحات مشروحی نسبت به مسائل مذکور دادند که باید از سایت خود ایشان استفاده کرد!

 آرشيو

معصيت، ناسا و شَقُ القَمَر

حميدرضا رحيمی

حال به لغزش آشکار يکی از مسؤلين که در سطح جنايت است به نقل از يکی از جرائد دارالخرافه توجّه فرماييد: «قبلاً اتوبوس ها از طرف غرب وارد ايستگاه تجريش می شدند و گنبد و بارگاه امامزاده در برابر ديدگان مردم قرار داشت امّا مدّتی است که اتوبوس ها از طرف شرق وارد ايستگاه می شوند و گنبد و بارگاه امامزاده در پشت سر مردم قرار می گيرد. لطفاً به مسؤلين ذيربط بفرمائيد ورودی اتوبوس ها را به ايستگاه تجريش به همان حالت اوّليه برگردانند! يک بازنشسته».  >>>

آرشيو

آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:

 

شماره 829  چهارشنبه 4 فروردين 1389 ـ 24 مارس 2010 

 

صفحهء اول

 

فرهنگ تکثر گريز گذشته وتکثرگرایی نوپا در جنبش سبز

وحید شعبانی

 

نگاهی به مصاحبه خانم امیری با دکتر سروش

ب. بی‌نیاز (داریوش)

 

طلیعه سکولاریسمی نو در خاورمیانه؟

دانیال جعفری

 

ترکیه: آناتولی پیروز خواهد شد یا استانبول؟

بهرام محیی

 

تذکر به هموطنان فارسی زبانم

سيروس ملکوتی

 

در برابر حکومت اسلامی – فاشیستی گام های موثر برداریم

حسن ماسالی

 

عبوری که بازم داشت...

(عنوان شعری از منصور خاکسار)

حمیدرضا رحیمی

 

گويای حکايتی‌ ست آن شمع خموش...
فکرهائی در حول و حوش خودکشی «منصور خاکسار»

همنشین بهار

 

از دکتر کرمی چه خبر؟

 

چهل و پنج تن از هنرمندان ايران خواهان آزادی سينماگران شدند

 

شماره 828  دوشنبه 2 فروردين 1389 ـ 22 مارس 2010 

 

صفحهء اول

 

رویای بهار ایران

محسن حیدریان

 

سال جراحي دين از حكومت!

بابک داد

 

نگاهی به مصاحبه خانم امیری با دکتر سروش

ب. بی‌نیاز (داریوش)

 

نفت صد دلاری هم مشکل ایران را حل نمی کند

فرخ زندی

 

سالی که رفت، سالی که نو می‌شود

الاهه بقراط

 

مدعیات تو خالی ِ «پشتيبانان سکولار جنبش سبز»

سیامک ستوده

 

آقای نوری علا، شما خیلی از واقعییات به دور هستید

مدرس همان جوانانی که امروز به حق ستایش شان می کنند

 

سیاست حجتی و انجمن‌های سکولار

از وبلاگ کلبهء مجنون ايرانی

 

متن کامل نطق افتتاحيهء کنگره دوازدهم جبهه مشارکت

کنگره‌ای که از برگزاری آن جلوگيری شد

سايت نوروز

 

نقدی بر بیانیهء جبههء مشارکت و دیدگاه آن‌ها از جنبش

مازيار آزاد

 

درگذشت شاعر معاصر، منصور خاکسار

"دل دیوانه باد" در تبعید

 

نشريهء اينترنتی اخبار روز ده ساله شد

گزارش و تبريک

 

نامه به همنشين بهار

خسرو باقرپور

 

پيام نوروزي خمارشکن

از رهبر معظم انقلاب اسلامي

 

سازمان عفو بین الملل

خواستار آزادی بی قید و شرط

حشمت الله طبرزدی شد >>>

آيا یوسف شريفی

بجرم اين اعتراض

اعدام می شود؟

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

 

بقيه از ستون مقابل

گزارشی از یک میهمانی
دیپلمات های جمهوری اسلامی

در نقش میهمانان مزاحم و سمج!

اخبار روز - گزارش دریافتی: هفته گذشته سفارت جمهوری اسلامی در لندن با آب و تاب اعلام کرد رایزنی فرهنگی این سفارت از سوی «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» به خاطر فعالیتهای نمونه جایزه گرفته است. کنجکاو شدیم بدانیم این فعالیتها کدامند. یک نمونه، رخنه محمد حلمی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی به یک مهمانی نوروز دانشگاه کمبریج است. به ادعای سفارت جمهوری اسلامی «برنامه به همت برخی از دانشجویان ایرانی این دانشگاه و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا و همیاری مسئولین دانشگاه در بزرگداشت فرهنگ و سنت ایرانیان و در آستانه نوروز برگزار شد». گزارش سفارت می افزاید در این مراسم «دکتر گوردون جانسون قائم مقام ریاست دانشگاه کمبریج و رئیس کالج ولفسون و دکتر علی محمد حلمی رایزن فرهنگی ج.ا. ایران در بریتانیا حضور داشتند.» (البته لازم به ذکر است همزمان با شرکت نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی در مهمانی نوروز در کمبریج، خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی مراسم چهارشنبه سوری را «فاقد مبانی شرعی و عقلی» اعلام کرد). اما اصل ماجرا از چه قرار بوده است؟ آیا دانشگاه کمبریج با سفارت جمهوری اسلامی مراسم مشترک نوروز داشته است؟ در پاسخ ایرانیان معترضی که از مسئولان دانشگاه کمبریج در این مورد توضیح خواستند، کریستوفر لاورنس مسئول امور دانشجویی کالج وولفسن دانشگاه کمبریج در نامه ای نوشته است این کالج به مناسبتهای مختلف برای دانشجویان خود از کشورهای دیگر، مراسم شام برگزار می کند که یکی از این مراسم، مهمانی شامی به مناسبت نوروز بوده است. به نوشته آقای لاورنس، محمد حلمی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی به دعوت یک دانشجو و نه به عنوان مهمان دانشگاه به مهمانی رفته است. آقای لاورنس می افزاید: «به نظر می رسد سفارت ایران تصمیم گرفته است این رویداد را به گونه ای متفاوت از آنچه شرح دادم روایت کند.» می توان میزان شرمندگی میزبانی را تصور کرد که یک مهمان ناخوانده، پررو و سمج، خود را به مهمانی او دعوت می کند، می رود سر میز کنار صاحبخانه می نشیند، از نزاکت انگلیسی یک دانشگاهی سوء استفاده می کند و بعد هم در سایت خود می نویسد با هم مهمانی دادیم! تا جایی که مسئول دانشجویی کالج وولفسن در نامه خود ناچار می شود بنویسد مهمانی از خود ما بود و پولی هم از سفارت جمهوری اسلامی نگرفتیم! شخص رئیس کالج وولفسن نیز در پیامی، روایت آقای لاورنس را تأیید کرده است. یکی از استادان دانشگاه کمبریج در یک نامه، رفتار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی را «سوء استفاده از مهمان نوازی» دانشگاه کمبریج خوانده است و افزوده است باید از این پس مراقب این گونه حرکات نمایندگان جمهوری اسلامی بود. به نظر می رسد تخصص آقای حلمی، دروغ بافی درباره روابط ادعایی وی با دانشگاه های انگلیس است. در سال 2008 نیز مقامات دانشگاه لندن با حیرت شاهد چاخان های حلمی درباره مراسم ادعایی مشترک این دانشگاه با سفارت جمهوری اسلامی بودند. اکنون حلمی که پته او در لندن روی آب افتاد (اخبار روز همان زمان گزارش ماجرا را منتشر کرد) و حنایش در لندن رنگی ندارد سراغ کمبریجی ها رفته است. ماجرای حلمی درست قضیه کلاهبرداری است که وقتی در شهری لو می رود ناچار می شود جای دیگری بخت خود را بیازماید. بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی به سبک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در لندن، برای آنکه حقوق و مزایای دریافتی خود را برای آینده نیز تضمین کنند، به دادن گزارشهای دروغی از فعالیتهای مشعشع خود مشغولند. این از فلاکت حکومت است که نمایندگانش به بهای بی آبرویی و فضاحت، باید وانمود کنند مانند جزامی با آنها رفتار نمی شود.

پرچم حکومت جهل و جنون

در مقابل سفارت ایران در واشنگتن

با درود. امروز، طبق قرار قبلی،‌ همراه دوست خود برای اعتراض به تصمیم دولت ژاپن که آقای جمال صابری را از کشور خود برگردانید از جلوی ساختمان قدیمی سفارت ایران در واشینگتن می گذشتیم و متوجه شدیم که روی پرچم خطوطی نوشته شده که از بالای تیر پرچم قابل خواندن نیست. لذا پرچم را پائین کشیدیم و دیدیم رویش نوشته است «خیانت و خائن». از آن عکسی برداشتیم که در پیوست می بینید. هرکه این کار را کرده و متصدیان سفارت هم متوجه نشده اند دستش درد نکند. با سپاس. پاینده ایران (سينا د.)

***

ملتی که اجازه بدهد بر روی پرچم سه رنگ او علامت سيک های هندی را نقش ببندند و سپس بپذيرد  که اولين ملتی باشد به زبان بيگانه بر روی پرچم او بنويسند امروز هم بايستی به اين صورت از پرچمش پذيرایی کنند. (يک خوانندهء سايت)

آرشيو

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص