بازگشت به خانه  |   فهرست مقالات سايت   |    فهرست نام نويسندگان

دوشنبه 9 فروردين 1389 ـ  29 مارس 2010

 

سفر من به اسرائيل و مشکل احزاب همراستا با رژيم

گفتگو با کاسپين ماکان

بی‌بی‌سی

نام کاسپين ماکان پس از قتل ندا آقا سلطان در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران بر سر زبان ها افتاد. سفر اخير او به اسرائيل و ديدارش با شيمون پرز، رئيس جمهوری اسراييل که با واکنش های فراوانی همراه بود، موجب شد که نام آقای ماکان، به عنوان نامزد ندا آقا سلطان بار ديگر در مرکز توجه قرار گيرد.

مادر ندا پس از مطلع شدن از سفر نامزد دخترش به اسرائيل در مصاحبه ای که در وبسايت بخش فارسی منتشر شد، از اين سفر انتقاد کرد. پيشتر، برخی فعالان جنبش سبز هم اقدام آقای ماکان را يک اقدام کاملا شخصی و انتخابی فردی دانسته و سخن از آن گفته بودند که سفر او ربطی به جنبش سبز ندارد.

با وجود اين، کاسپين ماکان در مصاحبه با بخش فارسی بی بی سی از اقدام خود دفاع کرد و گفت سفر او به عنوان سفر يک فرد مستقل و نه وابسته به گروه های سياسی صورت گرفته است.

آقای ماکان در پاسخ به اين پرسش که انگيزه اش برای سفر به اسرائيل چه بوده است، گفت: "اين سفر را با قصد انسان دوستانه انجام داده ام، چون صحبت هايی از حمله اسرائيل به ايران مطرح است و هدف من بيان مخالفتم با جنگ و خشونت بوده است."

آقای ماکان افزود می خواهد تصويری را که جمهوری اسلامی ايران از يک دشمن فرضی به نام اسرائيل در ذهن مردم ايران ساخته است، بشکند چون اين دشمن سازی از اسرائيل توسط حکومت ايران را اقدامی برای پيشبرد مقاصد حکومت ايران ارزيابی می کند.

وی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده از سوی هواداران جنبش سبز گفت: "شنيده ام گفته اند من از جانب جنبش سبز صحبت کرده ام که هيچ وقت اين طور نيست و من هيچ گاه از جانب جنبش سبز حرف نزده ام... مستقل هستم و هرگز طرفدار افراد و گروه ها نبوده ام و نيستم."

کاسپين ماکان در رابطه با گزارش های منتشر شده مبنی بر اينکه وی در اسرائيل خود را به عنوان نماينده مردم ايران معرفی کرده و اين پرسش که او اين نمايندگی را به چه طريق احراز کرده است؟ به بی بی سی فارسی گفت که از طرف کسی نمايندگی ندارد.

کاسپين ماکان با تاکيد بر اينکه عشق، کار، زندگی و کشور خود را از دست داده است، افزود:"من به طور قانونی و رسمی نماينده مردم نيستم. هيچ کس نماينده کسی نمی تواند باشد مگر شرايطش را کسب کرده باشد. من نماينده ندا هم نيستم. من به عنوان نامزد ندا نماينده ايشان نيستم. نماينده خانواده ندا هم نيستم. از جانب خودم آنچه را که می توانست اهميت داشته باشد با نيت انسان دوستانه انجام دادم."

از آقای ماکان پرسيده شد:"شما قبل از ماجرای ندا نام شناخته شده ای نبوديد و کسی شما را نمی شناخت که بخواهيد به کشور ديگری رفته و با رييس جمهوری يک کشور ديگر ديدار و نظرات خود را مطرح کنيد. از ديد منتقدان شما به اعتبار ندا، ماکان شديد. پس چرا فکر می کنيد که اگر نماينده ندا، خانواده اش و ملت ايران نيستيد می توانيد به اسرائيل برويد و در آنجا اظهار نظر کنيد؟"

پاسخ آقای ماکان هم به اندازه اين پرسش صريح بود. او گفت اگر صحبت از دموکراسی و آزاديخواهی مطرح است، آزادی بيان و حق فردی هم يکی از اجزای مهم دموکراسی و "الفبای دموکراسی" است.

آقای ماکان در عين حال، اين ديدگاه را رد کرد که سفر او به اسرائيل باعث خواهد شد که جمهوری اسلامی با توسل به آن به احزاب و گروه های سياسی اصلاح طلب در ايران ضربه بزند. با وجود اين، وی افزود کار او در مقابله با اهداف رژيم حاکم بر ايران صورت گرفته است و اگر اين کار به احزابی که در نهايت اهداف مشابهی با رژيم حاکم داشته باشند، ضربه ای بزند، اين ديگر مشکل آن گروه ها است.

وی گفت:"دولت جمهوری اسلامی همواره در مورد قتل ندا آقا سلطان سناريو سازی کرده است و حتی اگر من به اسرائيل هم نمی رفتم و جای ديگری می رفتم هم همين صحبت ها پيش می آمد.

[با کليک اينجا مصاحبه با کاسپين ماکان را بشنويد]

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com