دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس  |    سال سوم ـ  شماره 856 ـ  چهارشنبه 5 خرداد 1389 ـ  25  مه 2010   |   کوتاه و گويا     |    عکس و مکث

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

English Information Section   |   جستجو    فيلترشکن  

تمام قد بلند شدن امام زمان

جلوی پای خامنه ای

حجت الاسلام صدیقی (امام جمعهء تهران و موسوم به آيت الله زلزله) در گفت وگو با وطن امروز درباره ابعاد شخصیتی آیت الله بهجت چنین می گوید: منبع موثقی از آیت‌الله بهجت نقل کردند که ایشان در خواب دیدند که حضرت امام زمان(عج) در مجلسی حضور داشتند،‌ علمای بزرگ اسلام هم در خدمت آقا امام زمان(عج) بودند،‌ آیت‌الله خامنه‌ای وارد شدند و امام زمان (عج) جلوی پای ایشان تمام قد بلند شدند و برای ایشان جایی برای نشستن باز کردند.بقيه>>>

آقای دادستان،

لطفا بیشتر توضیح دهید!

حسین باقرزاده

باید اکنون به دادگستری‌ای که آقای جعفری دادستان تهران آن است مراجعه کرد و به استناد سخنان او خواست که پرونده‌های قتل عام شصت و هفت باز شود و به خانواده‌ها گفته شود که عزیزان آنان چرا و چگونه سر به نیست شدند و با اجساد آنان چه رفته است، چه کسانی و در چه مقام و موقعیتی در این قتل عام دخیل بوده‌اند و مشخصات قربانیان چه بوده است. باید از طرح این مسئله از سوی دادستان تهران استقبال کرد و از او خواست که پرونده‌ها را باز کند تا حقایق مربوط به آن قتل عام در اختیار مردم قرار گیرد. مهم نیست اگر آن گونه که آقای جعفری ادعا می‌کند پای آقای موسوی نیز در این واقعه به میان کشیده شود. مهم این است که حقیقت به تمامی روشن شود - چیزی که بی شک بیش از هر ملاحظه دیگری مد نظر قاطبه آزادی خواهان و دموکراسی طلبان و فعالان جنبش سبز نیز هست. >>>

هدف ارزشمند ما  کدام است؟

فرهنگ قاسمی

اظهار نظر اپوزيسيون خارج کشور در مورد اپوزیسیون داخل کشور و همچنین خیزش های اجتماعی مردم ایران، کاری ساده و، در عین حال، پیچیده  است. يعنی اگر اپوزیسیون خارج کشور به خود اجازه دهد و همچون برادر بزرگتر برای آنها تعیین تکلیف کند و بگوید که این کار را بکنید و آن کار را نکنید، بدیهی است که اظهار نظر و اتخاذ موضع گیری بسیار ساده خواهد بود، ولی راه به جایی نخواهد برد. در عين حال، چنانچه اپوزیسیون خارج کشور بخواهد همهء اقدام های اپوزیسیون داخل کشور را بی قید و شرط تأیید کند، کار تأمل و اظهار نظر و اتخاذ موضع گیری بسیار پیچیده خواهد بود، ولی این تأمل و اندیشه ورزی می تواند منجر به پيدايش یک نیروی گسترده علیه جمهوری اسلامی شود. >>>

آیا شباهت‌ها را تشخیص می‌دهیم؟

الاهه بقراط

شبی که تئاتر «یک پرونده، دو قتل» از نیلوفر بیضایی در برلین اجرا می‌شد، هنوز شنبه هجدهم اردیبهشت بود. هنگامی که «هرمین عشقی» در نقش «ندا صادقی» بخش‌هایی از اعترافات متهمان به قتل‌های زنجیره‌ای را می‌خواند، سالن می‌خواست از اندوه و بغض بترکد. قاتلانی که با نام «یا فاطمه زهرا» سینه پروانه و داریوش فروهر را دریدند، قاتلانی که محمد مختاری را ربوده، به مخفیگاه اطلاعاتی‌شان در بهشت ‌زهرا بردند و در آنجا خفه کرده و بعد پیکرش را در بیابان‌ رها کردند در اعترافات خود مدعی شدند (مستند) که دستور داشته‌اند، وظیفه و مأموریت خود را انجام داده‌اند... چند ساعت بعد، صبحگاه یکشنبه نوزدهم اردیبهشت هشتاد و نه، پنج جوان ایرانی را به قانون و عدل اسلامی در زندان اوین به دار کشیدند. فکر می‌کنم پرونده قاتلان قتل‌های زنجیره‌ای با زندگی‌نامه حاکمان ایران گره‌ای باز نشدنی خورده است. آیا سرشت انسان در «قدرت» و در «غربت» تغییر می‌کند؟ >>>

فرهنگ حذف و

قتل مشروع دینی

به مناسبت نمایش

«یک پرونده، دو قتل»

کسری ایرانی

کشورهای دیکتاتوری در اشاعه ی فرهنگ حذف نقش بی چون و چرا دارند. زیرا تنها تفکرات حاکم را مبدأ حرکت می دانند و دگر اندیشان را به شکل های مختلف تحت ستم و آزار و شکنجه قرار می دهند و جایی برای حضور آنها در جامعه نمی شناسند. حال اگر در کشوری هم دیکتاتوری فردی و نیز توتالیتاریسم مذهبی عامل اصلی تعیین کننده باشد، به طور طبیعی حذف فیزیکی افرادی که متهم به نافرمانی شده اند و اصول جاری را زیر سئوال می برند، نه امری نامربوط و نادرست، بلکه بسیار ضروری تلقی می شود. با توجه به این کلیات است که می توان به کشتارهای فردی و جمعی در تاریخ پرداخت و قتل های زنجیره ای نیز در این چهارچوب می گنجد.   >>>

قدرت جنبش سبز

در کتک خوردن است

نه کتک زدن!

گفتگو با عباس عبدی

وقتي كه شعار معترضين هر رژيمي تحقق دموكراسي است، معناي ملازم آن اين است كه آن رژيم، دموكراتيك نيست، و چنين رژيمي راه‌هاي عادي انتقاد را مي‌بندد و سركوب هم شيوه جاري خواهد بود، البته حد و حدود اعمال سركوب يا بستن راه‌هاي انتقاد برحسب رژيم‌هاي غير دموكراتيك متفاوت است، اما اين سياست، به عنوان سياست محوري چنین حکومتی در برخورد با منتقدين است. بنابراين وقتي عده‌اي شعار دموكراسي‌خواهي را از طريق جنبش ضد خشونت در جامعه‌اي مي‌دهند، از ابتدا اين فرض را پذيرفته‌اند كه حكومت در مواجهه با آنان دست به سركوب و انسداد مي‌زند، و لذا نمي‌توانند با مشاهده سركوب و با استناد به آن راهبرد ضد و پرهيز از خشونت خود را تغيير دهند.>>>

در هزار توی تبلیغات سیاسی

امید حبیبی نیا

تاریخ صد و هفتادساله روزنامه نگاری در ایران همواره تحت الشعاع قدرت سیاسی حاکم در کشور بوده است و جز چند مقطع خاص و کوتاه که قدرت سیاسی تضعیف شده یا جامعه درگیر و دار تحولات انقلابی بوده ...هرگز تجربه ای از آزادی نسبی نداشته است. در تمام این مدت روزنامه نگاران ایرانی بدل به یکی از ارکان ماشین تبلیغات دولتی یا بخشی از روابط عمومی حاکمیت شده اند که ناچارند به قواعد و اصول خبرنویسی یا روزنامه نگاری در باره شخصیت های حکومت گردن نهند.>>>

ویکیپدیا به سبک ایرانی

نسرين بصيری

دلم می سوزد بحال سرزمینی که بجای جوایز و پیروزی های هنرمندانش، مهمترین خبری که از ایشان می رسد همان بازداشت ها و پیامد های آن یعنی خبر های مربوط به پشتیبانی از شخص هنرمند است. دلم می سوزد برای سرزمینی که روشنفکرانش بجای اینکه برگزاری نمایشگاه ها و چاپ زیبا ترین آثارشان و دریافت جوایز ادبی، باعث شهرت شان شود، زندان رفتن است که باعث محبوبیت و کسب آبروست و اگر ترور یا اعدام بشوی که هیچ، قطعا جاودانه می شوی.  >>>

بابا، خراب کردين!

(نامه ای به صدای آمريکا)

سعيد از حومهء تهران

روی  فرکانس هایی که برنامه های خود حکومت از هاتبرد داره پخش میشه  صدای امریکا را همفرکانس کنید تا وقتی پارازیت میفرستن تف سر بالا بشه. اینو هم من باید بهتون بگم ؟ آهان... هاتبرد اجازه نمیده؟! راست میگین... یادم نبود! رئیسش یه آدم خیلی خاصیه که خیلی به حقوق بشر اعتقاد داره؟ یا خیلی آدمیه که به قوانین احترام میذاره ؟ حالمونو بهم نزنین لطفا از دموکراسی تون. قاتل بختیار رو آزاد کردید و اونم به مردم ایران  با دست خود علامت ویکتوری رو نشون داد و گفت این علامت هم دیگه مال ما شده  رفقای جنبش سبزی!  >>>

«جعل الحدیث» و «انکار الصغير»

حميد رضا رحيمی

فتوای آیت الله روحانی، مده ظله: «...قاعده ای در فقه است به نام تسامح در ادلهء سنن، مقتضی آن قاعده اين است كه آنچه راجع به اين دختر سه ساله گفته اند شما هم نقل كنيد! و به زيارت او برويد، همه اش بر طبق موازين شرع است... من خودم چند سال قبل برای معالجه به لندن رفتم، در برگشت، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم كه بروم سوريه برای زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم!» >>>

خانم، آقا! من اعتراض دارم!

يک ايرانی

* به اعتراضات شما  اعتراض دارم؛ به اینکه حتا روشنایی را تاریک نشان می‌دهید. اگر هواشناسی ایران هوای تهران را آفتابی پیش بینی‌ کرد، شما دوست دارید هوای تهران را بارانی جلوه دهید.

* خانم وزیر در مراسم صبحگاهی مدرسه‌ای شرکت می‌کند و برای اینکه معلمان و دانش آموزان روز خوبی را شروع کنند، چند قر کمر برای آنها می آید و شما، بجای تشویق، او را مسخره می‌کنید. می‌ خواهید بگویید در این جمهوری همه چیز سیاه سیاه است.

* اگر رئیس جمهور محترم مان در سازمان ملل و یا در دانشگاهی مزاحی فرمودند تا لبخندی بر لبان حاضران عبوس بنشانند،  آن را توهین به ملیت خود توجیه می‌کنید.

* اگر سردار سپاهی در پروسهء سی‌ سالهء انقلاب، رشد قابل توجهی داشته باشد، زبانم لال، او را با گوریل مقایسه می‌کنید.

بقيه در آرشيو

بقيه در ستون مقابل

Islam yes -  Seqular (=Secular!) No

اشکی که در سناريو نبود

شکوه میرزادگی

چند روز پیش، وقتی ديدم که در مراسم فستيوال کن، و در پی سخنان تکان دهنده و گريه های يک خانم خبرنگار در ارتباط با وضعيت آقای جعفر پناهی در زندان و اعتصاب غذای او،  خانم ژوليت بینوش در مقابل دوربين های جهان به تلخی می گريست، من نيز با او گريستم ـ نه تنها به خاطر جعفر پناهی و هزارها زندانی ديگر، بلکه برای همه ی هنرمندان و نويسندگان و روشنفکران سرزمينم که، در زندان حکومتی آزادی کش، حتی از حق اظهار نظری ساده و طبيعی، همانگونه که خانم بینوش   و هنرمندان ديگر دنیای آزاد از آن برخوردارند، محروم اند؛ اما... >>>

با زور تنها فساد را محجبه می کنيد!

حسین زمان

در لبنان حجاب اجباری نیست. مسلمان با حجاب در کنار مسلمان بی‌حجاب در کنار مسیحی بی‌حجاب با هم زندگی میکنند. فساد و فحشا به مراتب از کشور ما کمتر است. در همین میتینگ‌های حزب‌الله لبنان، ببینید چقدر بی‌حجاب حضور دارند و کسی به آنها تعرضی نمیکند، بلکه یار و یاورند. در مالزی هم همینگونه است. در اندونزی، که پر جمعیت ترین کشور مسلمان است، نیز همینگونه است. تجربه نشان داده هر کجا زور حاکم شود نتیجه معکوس می‌دهد. زور یعنی بردن فساد و فحشا به پشت پرده؛ یعنی مخفی ساختن آنها، یعنی اشاعه نفاق در جامعه. با زور مردم را با حجاب نمی‌کنید بلکه فساد را محجبه می‌سازید و چادر بر سر بی‌صداقتی می کنید. >>>

می‌خواهم مرد همکلامم به چشم‌هایم نگاه کند

مریم بهنام

به اندازهء يک تاریخ حقم را خورده اند. من یک انسانم و امروز حقم را می‌خواهم. می‌خواهم دولتم از دل ملتم بیرون آید. میخواهم به سربازان شهرم گل هدیه کنم نه سنگ. می‌خواهم وقتی مردی با من همکلام است به چشم‌هایم نگاه کند. می‌خواهم صدای گفتگوی احزاب مملکتم را در رسانه ها بشنوم. می‌خواهم نوجوان‌های کشورم در محیطی طبیعی عقل‌رس شوند نه اینکه زیر زور و ترس عقل خود را از دست بدهند. می‌خواهم هنگام اذان، حق داشته باشم تا انتخاب کنم که نماز بخوانم یا، نخوانم. می‌خواهم خبرنگاران شجاع مملکتم از خبرنگاری خود لذت ببرند و نهراسند از اینکه خبر می‌دهند. می‌خواهم نویسندگان ایرانی طعم خوش نشر آزاد نوشته های‌شان را مزه کنند. دیگر نمی‌خواهم زندانیان به ‌زور توبه کنند. می‌خواهم دوباره افتخار کنم که من یک ایرانی هستم.  >>>

تصويری از ميهمانی عروسی پسر ميردامادی، دبيرکل جبههء مشارکت اسلامی

موسوی خامنه ای، موسوی خوينی ها، کروبی، خاتمی

ضرورت آگاهی بخشی ِ صادقانه و بدون تعصب دربارهء دههء اول انقلاب

در ديدار وگفت و گوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی مطرح شد

به گزارش سايت کلمه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی روز يکشنبه 2 خرداد به دیدار مهندس موسوی رفت و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور در آستانه نخستین سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخت. در این دیدار این دو شخصیت سیاسی با اشاره به فرارسیدن خرداد ماه بر اهمیت روزهای دوم خرداد به عنوان روز حرکت جدید از سوی مردم، سوم خرداد به عنوان روز حماسی آزادسازی خرمشهر ، 14 خرداد روز رحلت حضرت امام خمینی(ره) و 15 خرداد به عنوان فرازی حساس از تاریخ معاصر که منجر به انقلاب اسلامی شد تاکید شد و در مورد رویدادهای روز 22 خرداد و روز حماسی 25 خرداد و نیز 30 خرداد تبادل نظر گردید. آنها در پایان با اشاره به در پیش بودن سالگرد رحلت حضرت امام به اثرات سوء قلب عقاید و روش و منش سیاسی امام (ره) از سوی حاکمان ، صدا و سیما و رسانه های خارجی اشاره و اذعان شد: متاسفانه برای وارونه نمایی آنچه در دهه اول انقلاب گذشته است صداهای بیگانه و صدای حاکمان هماهنگ عمل می کند که ضرورت دارد با توجه به در پیش بودن مناسبت 14 و 15خرداد آگاهی بخشی صادقانه و بدون تعصب از آن دوران صورت گیرد. در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت دادن مجوز راهپیمایی، در سطح ملی مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند به صورت مسالمت آمیز جریان اطلاع رسانی صورت گیرد.

ما اسلامی را نمی شناسیم که زندانیان را کتک بزند

و برنامه اعتراف گیری داشته باشد

میرحسین موسوی، در ديدار با خانوادهء شهدای جنگ>>>

ببخشيد، ما انقلابی عمل نکرديم!

روح الله خمينی  >>>

تاریخ سخنرانی ضبط شده در اين ويدئو 26 مرداد ماه سال 1358 است، یعنی فقط چهار ماه پس از تاسیس جمهوری اسلامی. متن کامل سخنرانی را می توانید در کتاب «صحیفه امام»، جلد نهم، صفحات 281 - 284 پیدا کنید. (برگرفته از: اينجا)

دفاع از «امام راحل» دفاع از گذشته‌ء سیاسی خود است

مهدی اصلانی

«رهبران موجِ سبز» تاریخ سی ساله اخیر را طوری بازنویسی می‌کنند که نکته‌ء کانونی ‌اش بی‌نقص بودن امام است، و چشم‌اسفندیار قصه همین جاست. یکی از مانورهای رهبران موج سبز در جلب اقشار میانی جامعه در یک سال گذشته آن بود که قانون اساسی وحی منزل نبوده و قابل تغییر است. با اتکا به این منطق می‌توان اصل ولایت فقیه و رهبر را هم به زیر مهمیز قانون‌ کشاند، اما بلافاصله تا پای خمینی به میان آورده می‌شود از وی سیمایی پاک و منزه و بی‌نقص تصویر می‌شود. و این حکایت همه‌ی این سال‌هاست. از فیلسوفی که با هرمنوتیک به تبیین دوران امام می‌نشیند تا نواندیش دینی که با ماکس وبر: خمینی باید پاک و منزه جلوه داده شود چون ما در موقعیت دیگری قرار داشتیم. >>>

این وظیفه همگانی است که گذشته خود را نقد نماییم

نامهء سعيده منتظری، دختر آيت الله منتظری به مهندس موسوی

آقای مهندس میرحسین موسوی لطفا اندکی تأمل فرمایید در گفته دادستان تهران (آقای جعفری دولت آبادی). شاید سخنان دیروز ایشان در مورد شما را از سر خیرخواهی ندانید اما دستور علم اخلاق و فرمایش معصوم(ع) است که : «أنظر إلی ما قال و لاتنظر إلی من قال». آقای جعفری دولت آبادی پس از واکنش اعتراضی شما به اعدامهای سیاسی اخیر، در نطقی در مورد شما یادآور شده اند: «کسانی که مدعی پیروی از خط امام (ره) هستند، چگونه می توانند آموزه های ایشان را که ایستادگی در برابر گروهک های معاند بود فراموش کنند؟ ... در همان سالهایی که اعدام هایی بر اساس حکم حضرت امام (ره) علیه منافقین صورت گرفت، ایشان نخست وزیر بود. اگر چنین ادعایی دارد، چگونه در آن دوران خدمت کرد؟!» آقای مهندس میرحسین موسوی! من در صدد تأیید سخن ایشان نیستم، اما بد نیست از سخنان ایشان به این نتیجه برسیم که نقد و نقادی را بایستی به عنوان یک نیاز برای جامعه بدانیم. چرا عملاً همگی کردارمان را به تاریخ می سپاریم تا آیندگان ناقد ما باشند؟! این وظیفه همگانی است که گذشته خود را نقد نماییم و اگر اشتباهی داشته ایم در صدد جبران آن برآییم. این مهم برای دولتمردان ضروریتر است. آنها بایستی قبل از این که تاریخ و آیندگان به نقد کردار آنان بپردازند، خود گذشته خود را نقد نمایند. حتماً می دانید که نقد صادقانه به نفع جنبش سبز هم خواهد بود. و باید به این نکته متوجه باشیم که اصل مهم در نقادی این است که هیچ فردی را مصون از خطا و اشتباه ندانیم، و اساس کارمان بر این حدیث نبوی قرار گیرد که : «کل بنی آدم خطاء و خیر الخطائین التوابون» : "همه فرزندان آدم خطاکارند، و بهترین خطاکاران توبه کنندگانند". به امید آن روز. و امید این که پوینده راه حق و حقیقت باشیم.

ما امیدواریم خود نظام پیشوایی مطالبات را بر عهده بگیرد

زهرا رهنورد

سايت «کلمه» گزارش کرده است که بمناسبت سالروز فتح خرمشهر، جمعی از  خانواده های سرداران شهید دوران دفاع مقدس، رزمندگان، جانبازان و ایثارگران با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند. دکتر زهرا رهنورد، قرآن پژوه و استاد دانشگاه، در این دیدار ضمن تشکر و خوش آمد گویی از حضور این جمع، خطاب به دولتمردان امروز ایران گفت: «جنبش سبز نمی خواهد شما سقوط کنید، انقلاب کبیر اسلامی ما به دو هزار و پانصد سال شاهنشاهی خاتمه داد و به نهضت انبیا پیوست. این انقلاب هیچ وقت سقوط نمی کند ولی این حاکمیت فعلی اگر خودش را اصلاح نکند و به مطالبات مردم پاسخ  ندهد، جنبش سبز آن را بر نمی اندازد، بلکه این حاکمیت خودش، خودش را بر می اندازد. ما امیدواریم که این گونه نشود. ما دلمان می خواهد که همه چیز به بهترین وجه اصلاح شود. امیدواریم خود نظام پیشوایی این مطالبات را بر عهده بگیرد و آن را به انجام برساند. اگر  هم به مطالبات مردم بی توجه باقی بماند،  تیشه به ریشه خود زده و امیدواریم اینطور نشود». او در ابتدای اين ديدار، بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر را به خاندان شهادت و ایثار و رزمندگی تبریک گفت و افزود: «شهدای جنبش سبز امروز همان پرچم شهدای دفاع مقدس  را بلند کرده اند  و خاطره فداکاری مادرانی را زنده می کنند که گهواره های فرزندان شهیدان، رزمندگان و جانبازان را به حرکت در می آوردند. امروز آن فرزندان از گهواره ها برخاسته و هرکدام به یک سلحشور و ایثارگر تبدیل شده اند.... جنبش سبز  امروز در جهت احیای آن ارزش های متعالی است که انقلاب اسلامی با آن ارزش ها شکل گرفت و شهدای عزیز، رزمندگان و جانبازان یه خاطر آن ارزش ها زندگی خودشان را تقدیم کردند».

عباس عبدی وفضیلت کتک خوردن!

استراتژی و تاکتیک محکوم به آستانه تحمل رژیم

تقی روزبه

هیچ جنبش براندازی نمی تواند با سوگند خوردن به قوانین دیکته شده و تفسیر شده توسط استبداد، خود را از قبل خلع سلاح کند و ادعای نافرمانی داشته باشد. جنبش بوجود می آید تا اساساً همین محدوده های تنگ و اسارت آور تحمیل شده را که دیگر قوانین پاسخ گو نیستند و بیش از آن خود به بندهائی اسارت تبدیل شده اند را درهم بشکند و راه شکوفائی و پیشروی مردم اعماق را بگشاید. از همین روست که توده های به جان آمده و به حرکت درآمده، در چنین مواقعی این نوع فرمایشات حکیمانه را بر روی یخ نوشته و در  مقابل آفتاب تموز بی اعتنائی قرار می دهند و نمادهای استبداد ـ از تصاویر تا قوانین پاسدار نظام ـ پایمال لگدهای آنان می شوند. >>>

مظلومان ابدی، خودشیفتگی ایدئولوژیک، ندیدن رنج دیگران

مجید محمدی

کسانی که به صحنهء سوگواری مادر فرزاد کمانگر یا سرهای از هم پاشیده کشته شدگان روز عاشورا بنگرند و همچنان به تداوم حکومت ولایت فقیه در ایران باور داشته باشند، یا کسانی که آگاهانه از دیدن این صحنه ها سرباز می زنند، اگر در فرماندهی سرکوب ها نقشی نداشته باشند تنها با مصادرهء «مظلومیت» توسط نیروهای وفادار به رژیم مذهبی می توانند رنج جانگاه "دیگر"ان را نادیده بگیرند و متاثر نشوند. تنها با مظلوم پنداشتن ابدی خود و مکتبی‌های همراه با خود است که قاتل بختیار، فرانسه‌ای را که قاتل را اعدام نمی کند و پس از چندی او را آزاد می کند و متهم به قتل حق وکیل گرفتن و برگزاری دادگاه بر اساس آیین دادرسی را در آن دارد، جهنم معرفی کرده و کشوری را که افراد را به جرم شرکت در اعتراضات خیابانی مورد قتل و شکنجه و تجاوز قرار می دهد بهشت خود می خواند.  >>>

رهبر قلّابی، مدرک قلّابی!

)بیله دیگ، بیله چغندر(

شهباز نخعی

پرسش اساسی این است: در نظامی که خشت اوّل آن کج و بر مبنای دروغ و تقلّب و تزویر گذاشته شده، آیا وجود پدیده هایی مانند علی کردان، محمّدرضا رحیمی یا حتی خود احمدی نژاد – که گفته می شود مدرک دکترایش را در یک جلسهء بيست دقیقه ای از حمید بهبهانی، وزیر فعلی راه و ترابری، دریافت کرده – جای شگفتی و تعجّب دارد؟! در نظامی که رهبر آن هم جعلی و تقلّبی است و برای جعل و تقلّب خود به قانون اساسی – که بایستی میثاق ملّی و مورد احترام همگان باشد – تجاوز و دست درازی می کند، چه جای شگفتی و تعجّب است که کسانی دیگر بکوشند با جعل مدرک تحصیلی به مقامات بالا دست یابند؟! رهبر قلّابی و مدرک قلّابی آیا مصداق ضرب المثل «بیله دیگ، بیله چغندر» نیست؟! >>>

دربارهء مجلس موسوم به

«همایش ایرانیان سکولار- دموکرات آمریکای شمالی»

عده ای از خوانندگان و دوستان سکولاريسم نو از ما دربارهء همايش فوق الذکر اطلاعاتی خواسته اند. متأسفانه ما نيز جز اطلاعيه ای که از جانب «کمیته رسانه ای برگزاری همایش» در سايت «اخبار روز» منتشر شده (>>>) اطلاع ديگری از اين ماجرا نداريم و نمی توانيم پرسش کنندگان را در اين راستا کمک و راهنمائی کنيم. در اين اطلاعيه نام و نشان دو نفر بعنوان «همکاران» آمده است که علاقمندان می توانند «برای آگاهی بیشتر از این نشست و نیز دریافت اسناد پیشنهادی و چگونگی گزینش نمایندگان» با آنها تماس بگيرند.

ما خواستار رفراندوم در اسرائیل هستیم!

اسفنديار رحيم مشایی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و جانشین محمود احمدی ‌نژاد در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور (!!) که در روز اول خرداد در همایش «سرمایه‌گذاری خارجی ایرانیان مقیم خارج از کشور»  سخن می‌گفت، گسترش روابط اقتصادی، سياسی و امنيتی را يكی از راه‌های مقتدر شدن ايران دانست و سرمايه ‌گذاری خارجی را در این زمینه بسيار مهم توصیف کرده و، با اشاره به منشور کوروش و فرمانروایی عادلانه انوشیروان (!)، ملت ایران را طرف ‌دار عدالت توصیف کرد و گفت که ما با هیچ کشوری «سر جنگ» نداریم و حتی برای «رژیم صهیونیستی» که آنرا «به رسمیت نمی شناسیم» هم تنها خواستار رفراندوم هستیم. به گفته وی ایرانیان دنبال عدالت هستند، جوامع بشری را محترم شمرده و از «در مهر و محبت و دوستی وارد می‌شوند». او با اشاره به احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد: این قطعنامه‌ها برای ما «نان صبحانه» شده است و ما از آنها نمی‌ترسیم. آقای مشایی  در عین حال گفت: «جامعه ‌ایرانی در چند صد سال گذشته به دلیل سستی شاهان در فرسودگی مانده، متوقف شده و سرعت آن کند شده است و باید این موضوع برطرف شود.»

 آرشيو

آرشيو

 شماره 854  جمعه 31 ارديبهشت 1389 ـ  21 مه 2010 

 

صفحهء اول

 

بلبلی گشت از قفس آزاد

شعری تازه از هادی خرسندی

 

تمام جنایات گردن نخست وزیر است

امثال بختیار محکوم به قتل اند

آيت الله خمينی

 

شاپور بختيار؛ خودكشى سياسى يا نجات ايران از استبداد مذهبى؟

فرج سرکوهی

 

جهنم پاریس و بهشت تهران

وبلاگ سهرابستان

 

در زمينهء اهانت و بی خبری

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

 

فدراليسم، راه حلی برای مساله ملی در ايران
رضا حسين بر

 

جمهورى اسلامى قرآن را هم سانسور خواهد كرد

گفتگو با عباس معروفی، نويسندهء مقيم آلمان

گفتگوگر: مهرداد قاسمفر

 

تاریخ ایدئولوژیک نوع دیگری از جعل تاریخ است

اکبر گنجی

 

بازاندیشی اجمالی در سیره «نواندیشان دینی»

علی رها

 

سه اظهار نظر در مورد آيت الله بروجردی>>>

 

طی پانزده سال آينده ميليون ها نفر از مردم دنيا در خدمت ملت ايران قرار می گيرند!

اسفنديار رحيم مشاعی

 

درخواست خروج صدها پزشک از ایران

مسعود مسلمی‌فرد، نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور

 

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

 

بقيه از ستون مقابل

اگر نيوتن افتادن سيب را نمي‌ديد

 افتادن چيزي‌هاي ديگر

مانند گلابي را می ديد

اسفنديار رحيم مشايي

سخنرانی در همايش ملی نيما

سايت «مازند نومه» ـ همايش ملي نيماشناسي با عنوان نيما و ميراث نو صبح روز چهارشنبه با حضور اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس دفتر رئيس جمهوري و سرپرست نهاد رياست جمهوري در دانشگاه مازندران آغاز به كار كرد. در اين همايش استاندار مازندران، ناطق نوري، نماينده نور و محمود آباد در مجلس و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، موسوي گرمارودي و تعدادي از انديشمندان ادبيان معاصر ايران زمين حضور دارند. در اين مراسم  اسفنديار رحيم مشايي، با بيان اينكه اگر نيما كار خود را در حوزه سياست ورود مي‌داد تا از اين امكان براي خودنمايي و به حاكميت رسيدن استفاده مي‌كرد، مجيزگو مي‌شد، افزود: خيلي ‌از كساني كه در سياست دست به مبارزه زدند فارغ از مكاتب بودند و قصد آنها ايجاد بنيان نو بود كه نيما نيز از اين گونه بود كه با زبان شعر وارد شد. رحيم مشايي با اشاره به اينكه دست مايه شعر نيما رنجي بود كه وي كشيده بود، تصريح كرد: جايگاه و مقام آفرينش انسان است كه اين انسان در خانه و جدولي كه طول و عرض دارد زندگي مي‌كند و اين همان رنجي است كه نيما از آن سخن مي‌گويد. وي با بيان اينكه انسان هرگز به آن جايگاه و خلقت كه مقصد وي است، نمي‌رسد، گفت: رسيدن به خلقت الهي، مقصد انسان است كه به آن نمي‌رسد و اين مسير موجب مي‌شود كه انسان پيوسته در حركت باشد و براي همين مسئله رنج داغ را تحمل مي‌كند. رئيس دفتر رئيس جمهور با اشاره به اينكه سخن نيما و گوهر اشعار فردوسي همان رنج است، تصريح كرد: انسان در جهالتي زندگي مي‌كند كه بايد فرصت رسيدن به كمال را فراهم كند. وي نيما را يك جلوه به باور شخصي‌اش دانست و گفت: تحولاتي كه در زندگي بشر اتفاق مي‌افتد از نقطه تحول مي‌توان اختلاف را در يافت كه من به همه حوزه‌ها اعتقاد دارم. رئيس دفتر نهاد رياست جمهوري به كشف نيوتن در افتادن سيب و كشف نيروي جاذبه اشاره كرد و افزود: فهم افتادن و نگهداشتن شيء چيزي بود كه نيازمند شناخت بود و اين امكان زمينه شهود نيوتن را فراهم كرد. مشايي خاطرنشان كرد: اگر نيوتن افتادن سيب را نمي‌ديد افتادن چيزي‌هاي ديگر مانند گلابي و يا هر شيء ديگر را مي‌ديد تا امكان كشف نيروي جاذبه فراهم شود. وي با اشاره به اينكه نياز نيست در مورد موحد بودن نيما سخني بگوييم، گفت: اين هم از مظلوميت نيما است و ماموريت بزرگ زبان فارسي چون هر كسي در زبان فارسي به شعر و شاعري روي آورده موحد بوده است و بيان كننده كلام توحيد و مظلوميت نيما در برابر ظرفيت نما بسيار عجيب است. مشايي نيما را شخصيتي عنوان كرد كه در كنار فهم، عشق و معرفت توانست فصل جديدي را در مقياس بين‌المللي ثبت كند. مشايي در پايان خاطرنشان كرد: اميد است كه نام نيما در تاريخ و تقويم اين سرزمين ثبت شود كه هر لحظه با مشاهده نام نيما در تقويم زينت بخش اقدام ارزشمند نيما در تاريخ باشيم.

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص