|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 765 ـ دو شنبه 21 دی 1388 ــ 11 ژانويه 2010 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
بمب اسلامی ـ کاری از «کاگر لاک» برای سکولاريسم نو ================ بسیاری طرح میکنند که رشد اسلام سیاسی حاصل واکنش به زیاده روی های سکولاريسم در این جوامع است. این ادعائی است کاملاً غلط. هیچیک از کشورهای مسلمان، بجز جوامع مسلمان عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، هیچگاه به طور واقعی سکولار نبودند و نه بویژه زیر فشار یک حکومت «خدانشناس». دولت نیمه مدرن کمالیست ترکیه، مصر ناصر، سوریه و عراق بعثی، تنها به خانهزاد و یا کنترل کردن روحانیون بسنده کرده بودند تا آنها مشروعیتی باشند برای حکومتشان. نشانههای فکر سکولار تنها در برخی از محافل روشنفکری وجود داشت، ولی کوچکترین تاثیری بر دولت نداشت. و بعضاً تحت تاثیر پروژهء ناسیونالیستی این دولتها، به عقب هم رانده میشد. >>> ================ رابطهی اسلام با یهودیان اگرچه از بار تاریخی گرانی چون رابطهی مسیحیت با یهودیان برخوردار نیست، ولی خصومت دینی صدرِ اسلام نسبت به یهودیان از جایگاه ویژهای برخوردار است. جهان مسیحی تازه پس از پشت سر نهادن پدیدهی هولوکاست بود که به گونهای جدی و فشرده خصومت دینی و تاریخی خود را با یهودیان مورد بررسی و بازنگری قرار داد و تلاش کرد که فرهنگِ یهود ستیزی را از لابلای متون مقدس اصلی و فرعی خود بیرون بکشد و ماهیت ضدانسانی و تبعیضآمیز آن را افشا نماید. شکلگیری اسلام سیاسی در مدینه تحت رهبری محمد همواره با سرکوب و کشتار یهودیان توأم بوده است که ما بازتاب آن را در قرآن، سورههای مدنی (مربوط به مدینه)، مشاهده میکنیم. متأسفانه در جهان اسلام تاکنون یک بازنگری انتقادی جدی به این منبع و منشاء خشونت دینی که در دوران محمد پایهریزی شد، صورت نگرفته است. >>> ================ در ارتباط با جمعه گردی اين هفته، بنظر من، نخ تسبیح می تواند منافع مشترک اقتصادی یا صنفی باشد، می تواند منافع مشترک ملی نیز باشد. هر دو لازمند و مفید برای اعضای اتحاد. برداشتم این است که شما دنبال تقویت نخ تسبیح برای منافع مشترک ملی هستید. اگر این برداشت درست باشد بایست دنبال این منافع مشترک بود ميان طرفداران جمهوری ایرانی، با طرفداران جمهوری اسلامی و با طرفداران دیگر اشکال حکومتی از جمله مشروطه خواهان. این منافع مشترک می تواند آلترناتیوی باشد در مقابل آلترناتیو های حذفی گرایشات مختلف درون ملت ایران. اين بمعنای پذیرش اختلاف و پذیرش وحدت و تکثر که شرط لازم برای دموکراسی است... >>> ================ اظهار نظريک خوانندهء خوشمزه اما دچار سوزش آقا درست گفتی. بخدا شما و آقای جنتی بعضی وقتها حرفای راست و درستی میزنید. از روزی که این مذهبیها ميدون خارج را از دست شما سکولارها گرفتن این جمهوری اسلامی دیگه اون جمهری اسلامی قبلی نیست. اصلاً پاک جمهوری اسلامی به هم ریخت. بخدا راست گفتی تا وقتی میدون خارج دست شما سکولارها بود نه تنها آب از آب تکون نخورد بلکه روز به روز این جمهوری اسلامی قویتر هم شد. خدا کنه باز هم شما میدون رو به دست بگیرین. باید شما رهبری رو به دست بگیرین. فقط تو رو خدا زودتر تا جمهوری اسلامی سقط نشده. (سيما بايرون) ================ با استفاده از عنوان امام خامنه ای دشمنان اسلام را مستاصل کنید! سايت رسا - دكتر محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد شب گذشته از خبرگزاری رسا بازدید كرد. رامین در اين بازديد گفت: با استفاده از عنوان «امام خامنه ای» جریان سازی کنید و دشمنان اسلام را مستاصل کنید. وی به ضرورت استفاده از عنوان« امام» برای رهبر انقلاب اشاره كرد و گفت: این كلمات با خود بار معنایی دارند و ما اگر از كلید واژه های دشمن استفاده كنیم در واقع در زمین آنها بازی می كنیم. ================ اکنون که جنبش آزادیخواهی میهنمان را فرا گرفته و همرزمانمان برای برچیدن حکومت جمهوری اسلامی خون میدهند ، برآن شدم سکوتم را شکسته و به افشاگری بپردازم. این افشاگری را با خطرهایی که برای خود و خانواده ام در بر دارد، به آگاهی سازمانها و نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی میرسانم. >>> ================ تفاوت آرمان های اوایل انقلاب با آرمان ها ی امروز انقلاب قسمت چهارم مقالهء «تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر» فضای سیاسی کشور تا قبل از انتخابات به گونه ای بود که هیچ گاه گروه دومی ها امکان حضور در صحنه سیاسی کشور را نداشتند. چراکه حکومت با مخالفانش، به خصوص اگر از جنس گروه دومی ها باشند به سختی برخورد می کرد؛ چرا که می دانست این گروه نگرشی "ساختارشکنانه" نسبت به نظام موجود دارد. بر این اساس گروه دومی ها تا قبل از انتخابات با دو گزینه همواره روبروه بودند: خروج از کشور و مهاجرت به کشورهای غربی و یا حضور در کشور اما تحریم نظام از جنبه های گوناگون، مثل عدم شرکت در انتخابات و یا کناره گیری از گفتمان های سیاسی در کشور. اما فضای بعد از انتحابات این امکان را به وجود آورد تا گروه دومی های ساختار شکن در قالب جنبش سبز به ایراد نظرات و اعتقادات خود بپردازند. >>>
اين افغانی برای دويست هزار تومان اين كار را کرد
ايلنا ـ حجتالاسلام كاظم صديقي در خطبههاي نمازجمعه اين هفته تهران طي سخناني اظهار داشت: «حادثه جانخراش عاشوراي امسال كه در كشور امام حسين(ع) و در ميان مردمي كه جان، مال، زندگي و عشقشان امام حسين(ع) است به اتكاي فتنهگران و گروههاي مختلفي كه همه در يك موضوع و آن هم پليدي با هم اشتراك دارند، رخ داد؛ عدهاي آمدند پايكوبي كردند و در روز عاشورا سوت زدند... فردي براي من نقل ميكرد كه در خياباني با كوكتلملوتف خودروي جلويي آنها را آتش زده و سپس خودروي حامل اين شخص به ناچار به درون كوچهاي پناه ميبرد، در آنجا فردي كه خيلي هم به نفع يكي از كانديداها شعار ميداد را ميگيرند. اين فرد يك افغاني بوده و ادعا ميكند در برابر دريافت دويست هزار تومان اين كار را ميكند، اين افغاني همچنين مدعي ميشود فردي را كه در سوي ديگر واقعه ناظر بر كارهاي او است براي هر شعارش بايد پنجاه هزار تومان ديگر هم به او بدهد...
================ |
«اتاق فکر» جنبش سبز تشکیل شده است به صراحت بگویم جمع ما پنج نفر امضاء کنندهء بيانيه (و یا دست کم می توانم از زاویهء دید خودم سخن بگویم) با کسانی که ارزش های دینی و اسلامی را به سخره می گیرند، از اساس با انقلاب اسلامی مخالفند و دل در گرو سلطنت دارند و یا مثل مجاهدین خلق کارنامه ای تباه از آن ها بر جای مانده است، نمی توان حتی به عنوان حرکت تاکتیکی هم همراه باشد. البته افرادی بودند که به تعبیر شما سکولار یا لائیک هستند، یعنی گرایش غیر دینی دارند و نه ضد دینی، برخی نیز از بیانیه حمایت کرده اند. اما ما نمی توانیم نگاه به داخل و ملت ایران را فراموش کنیم. اکثریت قوی و قاطع ملت ایران دین باور هستند و روی سخن اصلی ما با آنان است. کسانی که گرایش غیر دینی دارند، سخنگویان خود را دارند. ما سخنگویان چنان جمعیتی نیستیم. >>>
اثرگذار يا متاثر؟ راهرو يا راهبر؟ آقای نوری علا، پس از سلام. در پی انتشار بیانیه پنج مادهیی آقای موسوی و بیانیه ده ماده ای پنج نو اندیش دینی، بار دیگر مسالهی ِ رهبری ِ جنبش مطرح و موجب انتشار تحیلیل و راهکارهای گوناگونی گردید. در این میان بعضی از نظرات مطرح شده به خصوص چند نوشته حاوی نکات با اهمیت و روشنگرانهییبود. یک تحیلیل تطبیقی دقیق در مورد نگرانی های مطرح شده در مجموعه نوشتار شما، به خصوص پسین ترین نوشتهتان، و همچنین دغدغههای همسانی که در نوشتههای ِ سایرین که می توان دیدگاه هاشان را در کنار و یا همراستای یک اندیشهی (ترس متفکرانه) سکولار در این شرایط زمانی قرار داد، بسيار بایسته است. تحلیلی که پرسش بنیانی (پروبلاماتیک) آن راهبرد ِ جنبش سبز مردم ایران در وصول به یک نظلم غیر مذهبی (سکولار) و مردمسالار (دمکراتیک) می باشد. >>>
تجلی تقسيم کار نانوشته در جنبش سبز رضا سياوشي- امير حسين گنج بخشچگونه می توانيم اين درجه از هماهنگی ميان مهندس موسوی و بدنهء جنبش سبز را توضيح دهيم، در صورتيکه حتی بسياری از شعارهای طرفين با هم تفاوت دارند؟ برای نمونه عبارت «جمهوری اسلامی نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد» مهندس موسوی را در نظر بگيريد. چنين عبارتی حتی يک بار از بدنهء جنبش سبز شنيده نشده است. در عوض، تمايل بدنهء جنش به شعار «جمهوری ايرانی» بسيار بيشتر است. بدنهء جنبش سبز و رهبرانش حتی ادبيات يکسان بکار نمی برند. با اين همه اين رابطهء دو طرفه تا کنون موفق بوده است. دليل اين موفقيت را چگونه می توان توضيح داد؟.. وقتی از منظر راهبرد انتخابات آزاد بنگريم، خواهيم ديد که این کلاف ظاهراً سر در گم به راحتی باز می شود و از درون اين همه سردرگمی ها ، تصوير روشنی از چشم انداز جنبش سبز و نقشهء راه گذار به آيندهء ايران بدست می آيد. >>>
دوستی میپرسید دوست داری چه حکومتی بر ایران حاکم شود؟ این سوال را بعد از خواندن بیانیهء پنج نفر از روشنفکران دینی از من پرسید. راستش، بعد از خواندن گفتگوی لوموند با محسن کدیور، به این حس رسیدم که یا من نیازهای جامعه ایران را نمیفهمم، یا روشنفکران دینی خیال میکنند بیش از پنجاه در صد مردم ایران حکومتی مذهبی اما بدون ولایت فقیه میخواهند... امیدوارم اشتباه کرده باشم، اما آیا خداییاش اکثریت یا نیمی از ایرانیان حکومتی مذهبی میخواهند؟ بعضی از جماعت روشنفکر خیال میکنند جمهوری اسلامی مشکل همه ما را حل میکند، فقط بدون ولایت فقیهاش را باید تجربه کنیم. راستش من نمیتوانم به روشنفکران دینی اعتماد کنم که راه و چاه را به آدم نشان دهند. مملکت ما سی سال آزمایشگاه شان بوده... بس نیست؟ >>>
تحوّلاتِ سیاسیِ اخیرِ ایران و نقش رسانه های همگانی به کسانی که نگران امروز و فردای ایران هستند انجمن پژوهشگران ایران باز هم در صدد برآمده است که چهار تا شش دقیقه از وقت گرانبها و پر ارزش شما را برای تکمیل پرسشنامه جدید خود بگیرد. نزدیک به هفت ماه از تحولات سیاسی انجام شده در کشورمان میگذرد و هنوز نتوانسته ایم شناخت کاملی از روند این تحولات داشته باشیم. انجمن پژوهشگران ایران باز هم با اعتقاد به پشتیبانی و حمایت شما قدم در این راه گذاشته است که با طرح پرسشنامه حاضر، به مدت یکماه، بررسی دقیق تری را نسبت به مسائل حاد و سرنوشت ساز امروز ایران به انجام برساند. امید به این است که نتایج بدست آمده همزمان با سی و یکمین سالگرد انقلاب اعلام شود. به مانند همیشه در انتظار یاری، همراهی و همکاری شما در تکمیل این پرسشنامه و توزیع آن هستیم. http://fazel.dyndns.org/survey/nph-survey.exe?survey=20100101&lang=PA
برای چندمین بار «روشنفکران اسلامی!» دست به قلم شده اند و ذهن مردم ایران را مخدوش می کنند. یکی در جهت رحمانی بودن اسلام سخن می گوید! دیگری نامهء سرگشاده به ایرانیان خارج از کشور می نویسد و می خواهد که چه بکنند و چه نکنند! و هر کدام به نوعی می خواهند دوباره مسیر این خیزش بزرگ مردمی را کج کنند! ولی، از دیدگاه من، بسیاری از مردم ایران و یا دست کم بسیاری از روشنفکران، سره را از ناسره تشخیص داده اند و می دانند که برای رسیدن به ایرانی مستقل، آباد و آزاد باید به سمت دموکراسی در تمامی جنبه ها پیش روند و این شدنی نمی گردد مگر اینکه در همان قدم نخست، دین را از حکومت جدا کنند. >>>
اين روزها مجدداً ذکر جميل برادر سعید مرتضوی، نورچشمی مقام معظم رهبری، صدمه الله تعالی، معروف به جلاد مطبوعات، در جريان است. ذکر سیاهه ی دست اوردهای این بزرگوار در این مختصر بدون تردید نمی گنجد کمترین جرم این نور چشمی، قتل عمد زهرا کاظمی هموطن عکاس/ خبرنگارایرانی - کانادائی ست که به جرم برداشتن چند عکس ناقابل در مقابل زندان اوین (دانشگاه – م) به زعامت ایشان اتفاق افتاد. مخفی نماناد که افتخار، یا به قول عوام credit، تجاوز به زندانیان سیاسی نیز، برای نخستین بار، از آن برادر سعید مرتضوی است و دیگران، از زندان گوهردشت گرفته تا کهریزک، بیخودی، عِـرض خود می برند و البتـّه زحمت فدوی می دارند. بهر حال، فدوی در این ارتباط، تصميم قاطع گرفته است که از حقوق ملی- مذهبی برادر سعید مرتضوی شدیداً دفاع کند... >>>
من رسماً اعلام می کنم که امروز ملت ايران يک ابر قدرت حقيقی و واقعی است رئیس دولت های نهم و دهم اسلامی (برای اطلاع از منبع خبر روی خبر کليک کنيد) رتبه های جهانی اين ابر قدرت به شرح زیر است: رتبه های بالای جدول: ایران رتبه ی سوم خطرناک ترین کشور برای وبلاگ نویسان خودکشی زنان در ایران: رتبه سوم جهان رتبهٔ دوم ایران در جهان در زمينه اعدام ايران رتبه اول در آمار مهاجرت نخبگان از ميان 91 کشور --------- رتبه های ته جدول: آزادي مطبوعات : ايران رتبه 172 از 175كشور رتبه 168 برای ایران در زمینه فساد دولتی رتبه 88 از نظر شاخص توسعه انساني گذرنامه ایرانی در قعر جدول جهانی اعتبار رتبه 123 جهانی را در تامین سلامت مردم از نظر نرخ تورم در میان 225 کشور، رتبه 219 بالاتر از آنگولا در «انتهای جدول» جاذبه های تجاری سهم زنان ایران در مدیریت: رتبه جهانی 101 میان 120 کشور رتبه جهانی در سرعت اینترنت: رديف 186 رتبه 172 از میان 176 كشور براي آزادي رسانه ای
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 763 ـ شنبه 19 دی 1388 ـ 9 ژانويه 2010
تنها نامی از نهاد مرجعیت مانده است
از خمینی تا ندا؛ آغاز و پایان یک انقلاب
ما وظيفه داريم نگذاريم کسی به سمت نيروهای مقابل برود امير خرم، عضو رندانی شدهء نهضت آزادی
شماره 762 ـ جمعه 18 دی 1388 ـ 8 ژانويه 2010
سقف خواست های اصلاح طلبان مذهبی کجاست؟
آنان که به خیابان ها آمده اند راه لایروبی" طویله اوژیاس" را بلدند! مسعود نقره کار
آقای سحابی! کل این نظام باید برود! جوابیهء برخی از فعالين خارج کشور به عرت الله سحابی
پیرامون خشونت در جنبش و نفی خشونت
اگر رسانه يي بخواهد به نام روشن کردن افکار عمومي اهداف جمهوري اسلامي را زير سوال ببرد، هيات نظارت او را سلب مجوز مي کند محمدعلي رامين معاون مطبوعاتي ورير ارشاد
شماره 761 ـ پنج شنبه 17 دی 1388 ـ 7 ژانويه 2010
امام حسين در زندان جمهوری اسلامی
ما نياز به زمان داريم تا بتوانيم در بازجويي هايمان به نتايج و سرنخ هاي خوبي برسيم
چرا مهندس طبرزدی قبل از بازداشت خود بر اجتناب از خشونت تأکيد کرد
بیانیه های پنج به علاوه دو در قبال میرحسین موسوی
شماره 760 ـ چهار شنبه 16 دی 1388 ـ 6 ژانويه 2010
زنان کرايه ای در خدمت ولی فقيه
کوتاه و گويا تظاهرات عاشورا کار رقاصان غير مسلماني بود كه شعور نداشتند! آیت الله ایمانی امام جمعه شیراز و نماينده ولي فقيه ده موردی که مردان را مجاز به ازدواج مجدد می کند
انکار هفده دی انکار تاريخ جنبش زنان ايران است
شماره 759 ـ سه شنبه 15 دی 1388 ـ 5 ژانويه 2010
برپائی ارگان ملی گذر از استبداد به دموکراسی برای تدارک و برگزاری انتخابات آزاد!
دربارهء خواسته های حداقلی جنبش سبز
عقب نشینی میرحسین موسوی و مطالبات جنبش اصیل مردم ایران سازمان چریکهای فدایی خلق ایران
در تشيع مرجع دينی را جايی نصب يا عزل نمی کند
فصل سوم ـ سال های پر کشاکش (1960 تا 1980) قسمت هشتم ـ بحران سياسی و اقتصادی ترکيه را فرا می گيرد
|
================
================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== ===========
=========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |