|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 735 ـ شنبه 21 آذر 1388 ـ 12 دسامبر 2009 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
که بود آنکه در سرآغاز «جنبش سبز» به ديگران اين ورد جادوئی را ياد داد و گفت که در کنار هم بايستند و، يک صدا و خطاب به هم، تکرار کنند: «نتريسم، نترسيم؛ ما همه با هم هستيم»؟ که بود که خواست تا «باهمستان» آدمی را احياء کند؟ که بود که می دانست آدميان، برای «از تشنگی نمردن»، بايد به بازسازی «آدميت» و پيوندهای «شهروندی» خويش بپاخيزند؟ که بود که می دانست انسان فقط در تنهائی است که از مرگ می هراسد، اما هنگامی که با شهروندان ديگرش در برابر آتش گلوله سينه سپر می کند، مرگ نيز تولهء هرزه ای بيش نيست که دل روياروئی با آدمی را ندارد؟ >>> ================ ما از مرحلهء انقلاب نرم گذر کرده ایم اين انقلاب مخملی حاصل تقلب انتخاباتی و ضد تقلب بود. اگر تقلبی صورت نمی گرفت و موسوی برنده اعلام می شد انقلاب مخملی صورت نمی گرفت. اما آن گاه که تقلب صورت گرفت و سپاه انتخابات را مدیریت کرد، چنان چه پس از اعتراض 25 خرداد دستگاه تسلیم شده بود حتماً انقلاب مخملی انجام می گرفت. زیرا یک جنبش اجتماعی نیم بند به وجود آمده بود که می توانست پشتوانهء حرکت بعدی باشد. اما با سرکوب شدید این حرکت نرم، جنبش وارد فاز انقلاب های دموکراتیک یا نیمه خشن شد. پس ما از مرحلهء انقلاب نرم گذر کرده ایم. >>> ================ شعار جمهوری ايرانی که کديور با گفتن اينکه «هر حکومتی که در ايران برقرار شود ايرانی است، [پس] نيازی به ذکرش نيست»، خيال میکند میتواند آن را از سر باز کند، نشانهای است از تمايل همگانی نسبت به اينکه چگونگی روابط ميان امور عمومی با دين به پرسش گذاشته شود، و از خواست مرزبندی و مرزکشی مشخص و شايد دوباره ميان آنها خبر میدهد. هر حکومتی که در ايران برقرار باشد بيگمان حکومتی ايرانی است، ولی هر حکومت ايرانی به صرف ايرانی بودن طبيعیاش متضمن برابری ميان تمام ايرانيانی که از هر دين و فرقه و مرام و مسلک و طايفهای امروز در اين کشور زندگی میکنند نيست. تقابل جمهوری ايرانی با جمهوری اسلامی تقابل ميان دو هويت به قصد برتری دادن يکی به ديگری نيست، بلکه عبارت است از رويارويی دو صفت: صفت اسلامی که در سی سال گذشته تحت لوايش نابرابری ميان مردم وضع شده است، و صفت ايرانی که به نامش تثبيت برابری دنبال میشود. >>> ================ مانیفست حزب کمونیست کارگری ایران اين "انقلابی انسانی برای حکومت انسانی" است. بدین معنی انقلاب در ایران به تلاش های عظیمی در تاریخ وصل می شود. از اسپارتاکوس تا ژاکوپن های انقلاب فرانسه، از کموناردهای پاریس تا کارگران پتروگراد، از شوراهای انقلاب ۵۷ تا جنبش ضد کاپیتالیستی اوایل هزاره سوم میلادی که از سیاتل تا رم وسعت داشت. انقلاب ایران در اساس علیه بردگی مدرن مزدی است که دورهء آن سال هاست به سر آمده و برای حفظ خود چنین به مذهب و خرافه و شکنجه و زندان و ترور و جنگ و بمب اتم متوسل شده است. این شعار دانشجویان تهران بنیادهای انقلاب ایران را بیان می دارد: "سوسیالیسم یا بربریت"! >>>
من چيزی به نام «دموکراسی دينی» را قبول ندارم انقلاب ایران چه دیسکورسی داشت؟ افراد چه کار کردند؟ما بايد در مرحله ی اول آن دیسکورس را نقد کنیم. آن دیسکورس اشتباه بود. اگر قرار است ما تجربهء خود را به نسل جدید که جنبش سبز را راه انداخته است بدهیم، باید تجربهء شکست خود را بدهیم. بدون تعارف ما یک نسل شکست خورده هستیم، همه مون و آن شکست ها را ، هر کسی باید خودش را بگوید و نقد کند… من سنت مذهبی خودمان را نقد می کنم. من نقد شریعتی را چهار و پنج سال است که نوشتم و بدترین فحش ها را نزدیک ترین دوستانم به من دادند و چاپ هم شده... من سریع و روشن گفتم و الان هم میگم : اون نوع تفکری که شریعتی به ما داد ـ من خودم شریعتیست بودم ـ به گمان من توتالیتر بود .دوستان مذهبی ما ناراحت می شوند، نزدیکترین دوستان من ناراحت می شوند، ولی من بدون تعارف این را می گویم. اون تفکر اشتباه بوده. و شما توجه داشته باشید که وقتی آقای خمینی آمد، آقای خمینی در پاریس دمکرات ترین آدم بود. هیچ کسی مثل خمینی دمکرات نبود. میگفت آقا ما یک جمهوری مثل جمهوری فرانسه درست می کنیم. پنج بار اینو گفت. یک جمهوری شبیه جمهوری فرانسه، نه یک بار بلکه پنج بار. آزادی برای همه گروه ها هست. کمونیست ها، زنان، برابری و آزادی کامل و بنده هم میروم قم و یک طلبه خواهم بود. ولی اومدن تهران و داستانش مفصل است و من هم نوشته ام که چطور این تبدیل شد به ولایت فقیه. ولی این را هم توجه کنید که آلترناتیو ولایت فقیه در آن زمان چه بود؟ دمکراسی و حقوق بشر نبود. متون الان روی اینترنت هست و بروید بخوانید. استالینیسم بود، لنینیسم بود، مائوئیسم بود و انور خوجه ایسم بود. این متون وجود داره ، تکذیب نکنیم... من مال خودمان را می گویم. ما بچه های مذهبی آن چیزی که رفتیم دنبالش اشتباه بود. من امروز هم قبول ندارم چیزی را به اسم «دمکراسی دینی»... من هیچ وحدت نظری با این ایده ندارم. البته همانطور که یک آدمی میتواند بی دین باشد، همانطور هم می تواند دین دار باشد، هیچ فرقی به لحاظ اين ندارد. اون حوزه ی خصوصی فرد است که بی دین باشد یا با دین باشد و حقوق اینها هم مساوی است. اما در سطح حکومت، آن کاری که نسل ما رفت دنبالش، من خودمان را میگم، ما بچه مذهبی ها را می گم...: آن کاری که ما کردیم اشتباه بود. اون تئوری ای که شریعتی آمد و اسلام را تبدیل کرد به اسلام سیاسی و اسلام ایدئولوژیک صد در صد نادرست بود. (پيوند به کل اين مطلب >>>)
================ |
در آستانهء محرم: درسی که باید از جنبش 16 آذر آموخت هيچ اشکالی ندارد که خواهان جدایی دین از سیاست باشی و در عین حال از روحیه ی آزادگی و ضد ظلم بودن امام حسین نیز تجلیل کنی... قرابت تاریخی و مناسبت مذهبی ما را وا می دارد که در روز های محرم، بدون نگرانی از دوگانگی دین سیاسی و سکولاریزم، به گسترش جنبش سبز بپردازیم. توده ها در چنین شرایطی امنیت بیشتری برای پیوستن به جنبش سبز دموکراسی خواهی احساس خواهند کرد. برای این که حکومت اجازه ی هیچ تجمعی را نداده و این روز ها فرصت خوبی برای مردم خواهد بود. باید از این پتانسیل به نفع جنبش بهره برد. البته اگر مذهبی ها بخواهند به بهانهء روز های محرم، جنبش را به سوی یک جنبش سکتاریستی بکشانند عملاً موقعیت خود را در جنبش ضعیف تر خواهند کرد. به قول مردم، موسوی یک بهانه است- کل نظام نشانه است. >>>
روزنامه نگاری در بزرگ ترین زندان روزنامه نگاران جهان اينجا ایران است؛ كشوری كه تنها در حافظهی كوتاه مدت خود خاطرهی تلخ توقیف 16 روزنامه را در آن واحد دارد؛ كشوری كه هنوز صد سال از عمر ژورنالیسم اش نگذشته، صدها روزنامه و نشریه را به محاق توقیف و تهدید و لغو مجوز كشانده و روزنامه نگارانش اقلیتی جان سختاند كه كولیوار از این روزنامهی توقیف شده به آن روزنامهی در آستانهی توقیف كوچ میكنند. روزنامهنگار ایرانی حلزونی است كه تحریریهاش را بر پشت خود از اینجا به آنجا میبرد و اگرچه به خاطر دارد كه در همین تاریخ كوچك صدسالهی گذشتهاش – نه خیلی دورتر- دهان شاعر و روزنامهنگاری مانند «فرخی یزدی» را با نخ و سوزن دوختند، اما حاضر نیست، این تحریریه را از پشت خود بردارد و بر زمین بگذارد. >>>
ريشه های اطلاعاتی کودتای اخير خامنه ای سپاه همهء قدرت را میخواهد و دیگر حاضر نیست امور دیوانی را به دیگران واگذارد؛ بلکه تمام دولت را میخواهد هر چند لازمهء این تصرف قدرت، پذیرش رهبریت خامنه ای به عنوان ولی مطلقه فقیه باشد. مهمتر اینکه این نیرو به دلیل قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی خود، عزم خود را کاملاً جزم کرده که قدرت را تصاحب کند و برای دستیابی به این هدف از هیچ عملی فروگذار نخواهد بود. دروغ و تقلب، سرکوب، پخش پول، استفاده از خرافی ترین باورهای مردم و خلاصه هر چه که برای گرفتن قدرت لازم باشد، از ابزار کار آن است و چون ذهن نظامی دارد هیچ مصالحه و تقسیم قدرتی را نمیپذیرد... >>>
پذيرش هزینه های آقای احمدی نژاد، چرا؟ نتايج دفاع آيت الله خامنه ای از انتخاب احمدی نژاد می تواند مستندات مورد استفاده برای فشار بر تهران در داخل و خارج را، در سطوحی غیر قابل مقایسه با هر دوران دیگری از حیات جمهوری اسلامی، افزایش دهد و، از سوی دیگر، بحران میان تهران و جامعهء بین المللی بر سر "مشروعیت" دولت جمهوری اسلامی را، در شرایطی که حکومت در بحبوحهء بحران هسته ای انتظار مشکلات جدید را با جهان ندارد، تشدید کند. از آنجا که تمام اینها، هزینه هایی هستند که رهبر و نظام جمهوری اسلامی ایران، برای حمایت از "یک" نفر متحمل می شوند، پرسش از انگیزه های تحمل این هزینه ها، از اهمیت بسیاری برخوردار می شود. >>>
در پی دريافت چندين تلفن و ای ميل از جانب همکاران و دوستانی که می گويند شايعهء شرکت ما را در جلسهء سخنرانی و شعر خوانی روز 12 دسامبر در لس آنجلس شنيده اند، اعلام می داريم که: 1ـ ما سازمان برگزار کننده ی اين جلسه را نمی شناسيم و اگر حتی از ما دعوتی به عمل می آمد در آن شرکت نمی کرديم. 2ـ پس از خرداد امسال و در فضای کاملاً مشکوکی که در خارج کشور بوجود آمده و «جنبش سبز» ده ها رئيس و رهبر و هوادار و پدر و مادر پيدا کرده است، ما دو تن ـ به عنوان دو نويسنده و کوشنده ی فرهنگی و اجتماعی ـ به هيچ روی در هيچ برنامه ای که اصل و نسب و ارتباط های گردانندگان و برپا کنندگانش برای عموم روشن نبوده و نيز معلوم نباشد که بودجه و امکانات برپا داشتن برنامه هاشان از کجا تأمين می شود و در آن از کدام هويت چند گونه ی «جنبش سبز» هواداری می کنند، شرکت نخواهيم کرد. 3ـ ما همچنان به صراحت اعلام می داريم که خواستار برکناری حکومت مذهبی در همه ی اشکال آن بوده و معتقديم که آينده ايران و جنبش سبز آزادی خواه و حق طلب کنونی تنها در يک جامعه ی سکولار، دموکرات و تابع بی چون و چرای اعلاميه ی حقوق بشر می تواند به نيک بختی و آرامش مردم ايران بيانجامد. شکوه ميرزادگی ـ اسماعيل نوری علا
مبانی دینی و اعتقادی دو خط قرمز ما هستند جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد تابناک ـ جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ داد. او دربارهء رفع توقیف فیلم «به رنگ ارغوان» و سایر فیلمهای توقیف شده گفت: «توقیف بعضی فیلمها كارشكنیهایی بوده است كه صورت میگرفته و امروز هم برای بعضی فیلمها صورت میگیرد. ما دو خط قرمز داریم كه آن را در ابتدای جلسه اعلام كردیم: مبانی دینی و اعتقادی؛ و به فیلمهایی كه از این دو خط قرمز عبور نكنند مجوز میدهیم. بسیاری از فیلمهای دیگر هم هستند كه میتوانند از توقیف خارج شوند و به مرور شاهد رفع توقیف آنها خواهیم بود». وی افزود: «البته ما دوست داریم بعضی فیلمها اكران شود تا مردم چهره واقعی فیلمساز را بشناسند و عدم نمایش آنها امنیتی را برای فیلمساز به وجود آورده است. و در این راستا در جشنوارهها هم شركت میكنند و جایزه میگیرند. ما میخواهیم از شما كمك بگیریم تا عدالت را در همه حوزهها داشته باشید». وی دربارهء ممنوعالخروج بودن بعضی از سینماگران نیز اظهار داشت: «ممنوعالخروج بودن این افراد جای نگرانی ندارد. به هرحال این افراد در آغوش میهن هستند و ما نمیتوانیم به قوه قضائیه ورود كنیم و تنها درخواست كردیم وضعیت آنها زودتر مشخص شود كه پرونده آنها به جریان افتاده است.او همچنين گفت: «ما هم مطالباتی داریم و حتی خواسته ام دربارهء سفر ده روزهء سینماگران به اسكار جلسه بگذارند و تجربیات را منتقل كنند و تنها در قالب یك سفرنامه نباشد. درواقع ما بیشتر مشتاق برپایی این جلسه هستیم». او بر لزوم توجه به سینمای دفاع مقدس تأكید كرد و گفت: «سعی میكنیم بیمهریها را به سینمای دفاع مقدس جبران كنیم!» شمقدری در خصوص سیاستهای معاونت سینمایی دربارءه حضور سینمای ایران در اسكار و جشنوارههای خارجی اظهار داشت: «در بیانات آقا بعضا مطرح شد كه این جشنوارهها جنبه سیاسی دارند و امروز كمتر كسی قبول ندارد كه اهدافی پشت این جشنوارهها وجود دارد و جوایزی كه داده میشود زیاد جنبه فنی و هنری ندارد... البته من جایزهای كه به فیلم "دربارهء الی" در جشنواره برلین داده شد را قبول دارم. اما بخش زیادی از جوایز این جشنوارهها چنین چیزی نیست و فیلمهایی هستند كه ارزش هنری ندارند و جایزه میگیرند... ما باید اهدافمان را در خصوص جشنوارههای خارجی در چارچوب نظام تعریف كنیم». او دربارهء اكران فیلم «كتاب قانون» در خارج از كشور با بیان اینكه مخالف آن است، گفت: «فیلمی كه از ایران به خارج میرود آیینه تمامنمای ما است و این فیلم این تصور را به وجود میآورد كه همه ایرانیها اینگونه باشند و تصویر ناقصی از ملت ایران ارایه میشود كه به نظر من درست نیست». در این نشست در خصوص تحریم جشنوارهی فیلم فجر از سوی برخی از فیلمسازان نيز سوال شد كه شمقدری از آن اظهار بیاطلاعی كرد و از خبرنگار خواست نام آن سینماگران را بگوید و مطرح كرد: «ما بر اساس شایعهها كار نمیكنیم».
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 733 ـ پنج شنبه 19 آذر 1388 ـ 10 دسامبر 2009
سخنان خامنه ای در بزرگداشت 16 آذر سال پيش
جمهوری اسلامی نتوانسته جنبش دانشجویی را سرکوب کند
نظري بر نظرات دکتر حسين بشيريه در مورد جنبش سبز
محتوای اصلی جنبش دانشجوئی ضدآمریكائی است! سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد كل نیروهای مسلح
شماره 732 ـ چهار شنبه 18 آذر 1388 ـ 9 دسامبر 2009
مستند «فمينيسم» در سيما؛ كدام طرف زيان كرد؟
دربارهء زرینتاج طاهره قرةالعین
صيغه يک ضرورت ملی است فرهاد تجری، عضو هيات رييسه كميسيون حقوقي، قضايي
شماره 731 ـ سه شنبه 17 آذر 1388 ـ 8 دسامبر 2009
ماشااله سلیمی - منوچهر مقصودنیا
کمپین انتخابات آزاد:
الغای دين رسمی و برخاست شيخيان و بابيان
اتهامات دکتر اکبر کرمی اعلام شد
مرکزي آلمانی برای تغيير طرز فکر و شستشوي مغزي مسلمانان اين کشور!
شماره 730 ـ دو شنبه 16 آذر 1388 ـ 7 دسامبر 2009
خشونت، هراس و فریب؛ چرخه ای برای بازتولید قدرت
رگه هائی از سکولاريسم در انديشهء عارفان و ادبيات ما «سکولاريته» والاترين «ارزش» انسانی وجدانی برای ايرانی است
تاکتیک های تغییر و آرمان تغییر بررسی هستی شناسی ،آرمان ها وآمال جنبش سبز ایران
چرائی و چگونگی تغيير در پديده های اجتماعی قسمت بيست و هشتم از مجموعهء راديو ـ تلويزيونی «جستارهائی در فرهنگ شناسی» بخش پنجم از بحث: نوآوری و نوانديشی گفتار راديو ـ تلويزيونی يک ساعته
تز جدايي دين از سياست پس از رحلت پيامبر اكرم آغاز شد نمايندهء خامنه ای در عيد غدير در مکه
شماره 729 ـ يک شنبه 15 آذر 1388 ـ 6 دسامبر 2009
روز دانشجو، روز فریاد دمکراسی خواهی در سراسر دنیا
تظاهرات در 16 آذر مسالمت آمیزخواهد بود اما...گفتگو با حشمت الله طبرزدیسخنگوي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايرانگفتگوگر: جمشيد چالنگی
سخنی با دوستان ِ غیرمذهبی در «جنبش سبز»
شتاب گرفتن فروپاشی اسطوره های جمهوری اسلامیو نقش علوم اجتماعی و دانشجويانگفتگو با حسين بشيريه
«خط امام» در برابر «انقلاب سـبز»
1. افتخار کنيم يا تأسف بخوريم؟ 2. اما، در عوض، «سرعت تکميل نيروگاه بوشهر عالي است!»
|
================ ================ ================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== ===========
مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |