|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 773 ـ سه شنبه 29 دی 1388 ــ 19 ژانويه 2010 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
من، قایقم نشسته به خشکی.... (نيما يوشيج) ================== وقایع روز عاشورا را هر چند نباید غلو آمیز نقطه عطف نامید اما شاید بتوان سرآغازی دانست برای بازنگری و حرکت به سوی موضع گیری های صریح تر. موضع گیری های که به نوبه خود می توانند هدف گذاری های مرحله ای را مشخص و سازمان دسترسی به آنها را منسجم تر کنند .اگر جهت گیری از پرده برون افتاده جناح حاکم مبتنی بر نهایت اعمال خشونت تا حد میل به کشتار جمعی، بیانیه موقعیت سنجانه موسوی و موضع میانجی گرانه جناح معتدل حاکمیت را بعنوان مواضع جناح های اصلی میدان درگیری درون حاکمیتی بپذیریم. باید مدتی درانتظار ماند تا گستره جنبش با بازنگری آنچه که گذشت، تبیین وضع موجود و پیش بینی روند آتی، پروسه تکوین سمت گیری نهائی خود را طی کرده و خواست و اراده بازگشت ناپذیر ملت را متجلی سازد. اکنون حالت صبر و انتظار است و هر یک از طرفین در انتظار بازتاب مواضع خود درجامعه و واکنش بدنه اصلی جنبش نسبت به مواضع اعلام شده در روز بیست و دو بهمن اند. >>>================== جنبش سبز ایران از آغاز نشان داده است که از تنوع فکری برخوردار است و از تکثر گرایی استقبال میکند. هواداران این جنبش از گرایشهای گوناگونی تشکیل یافتهاند که در خواستههای همگانی دمکراتیک از جمله آزادی انتخابات، تجمع، بیان، رسانهها و ایرانی تکثرگرا برای همه ایرانیان بدون در نظر گرفتن مذهب، قومیت و جنسیت آنها اتفاق نظر دارند. تفاوت نظری در درون این جنبش زمانی میتواند آغاز شود که پای خواستههای حداکثری و یا راههای رسیدن به خواستههای بالا به میان آید . بخشی از جنبش باور دارد که در صورتی که مواد فراموش شده قانون اساسی (حقوق ملت) اجرا شود و اصلاحاتی در مواد دیگر انجام گیرد، میتوان در ساختار موجود به خواستههای بالا دست یافت. بخش دیگر این جنبش براین باور است که... از آنجا که جمهوری اسلامی نظامی دینی است و اصولا ً دین و ـ بویژه خوانش بنیادگرایانه و طالبانیاش ـ با تکثرگرایی دینی، قومی و اندیشهای مخالف است و تبعیضهای فراوانی را علیه زنان، اقوام، اقلیتهای قومی و دگراندیشان در زمینههای بسیاری اعمال میکند، لازم است که در قانون اساسی کشور بر جدایی دین از دولت تأکید گردد و برای همیشه راه استقرا مجدد استبداد دینی بسته شود. >>>================== افراد، گروهها و احزاب سیاسی چه آگاه باشند و نباشند، در اندیشهها و برنامههای خود خواستها و نیازهای طبقه یا قشری را بازتاب میدهند که بدان تعلق دارند. بنابراین هر کسی از پس عینک قشری و طبقاتی ویژه خود به پیرامون خویش مینگرد و در نتیجه با انبوهی از اندیشهها، برداشتها، ارزیابیها و برنامهها روبهروئیم. در رابطه با «جنبش سبز» نیز جز این نیست. هر کسی میپندارد این جنبش باید راهی را طی کند که او گام نهادن در آن راه را برای جامعه ایران «مطلوب» و در برخی موارد «ضروری» و «اجتنابناپذیر» میداند. بنابراین هر کسی میکوشد از آینده تصویری را ارائه دهد که با منافع فردی، گروهی و طبقاتی او همخوانی دارد. پس تشخیص راه واقعی از واهی کاری است دشوار. >>> ================== روزنامهء صبح================== ==================
اولين همايش ِ «خودجوش ِ» حاميان رئيسجمهور در پشت درهاي بسته تالار كشور ايران ـ ايران: اولين همايش خودجوش (!) و مردمي ِ اعضاي ستادهاي امتداد مهر (حاميان محمود احمدينژاد) با عنوان «به سوي جهان پر از مهر» در حالي روز جمعه برگزار شد كه عنوان خودجوش، مناسبتي با آن نداشت چرا كه تالار بزرگ وزارت كشور از قبل براي پذيرايي از حاميان رئيسجمهور رزرو شده بود و احمدينژاد هم در آن به سخنراني پرداخت. در نهايت هم وعده تبديل ستاد به موسسه فرهنگي داده شد. اين مراسم در حالي خودجوش عنوان شد كه رسانههاي حامي دولت در اين مراسم حضور داشتند و ساير رسانهها اطلاعي از برگزاري آن نداشتند. تعداد شركتكنندگان در اين مراسم از سوي خبرگزاري فارس هشت هزار نفر از سی استان و دوژست و دوازده شهر تخمين زده شده است و به دليل اينكه ظرفيت تالار بزرگ وزارت كشور چهار هزار نفر است، حدود چهار هزار نفر ديگر به استناد آمار خبرگزاري فارس، لابد پشت درهاي بسته ماندند يا به سالنهاي اطراف هدايت شدند. در حالي كه اين روزها دولت، سياست محدود سازي حضور خبرنگاران در برنامههاي دولت را اعمال ميكند، هيچ خبري از سخنراني رئيسجمهور به بيرون درز پيدا نكرد و مشخص نيست وعدهء تبديل ستاد مهرورزي به موسسه فرهنگي از سوي احمدينژاد به آنها داده شده يا تصميم مديران اين ستاد است. اما احتمال اول به واقعيت نزديكتر است. در عين حال، همايش خودجوش (!) حاميان احمدينژاد (ستاد امتداد مهر) در حالي به صورت وسيع و با حضور رئيسجمهور برگزار شد كه برخي ستادهاي ديگر كه در زمان انتخابات رياست جمهوري با هدف حمايت از احمدينژاد تشكيل شده بودند، گلايههايي را مطرح كردند. از آن جمله ستاد اتمام بود كه در نامهاي به احمدينژاد نوشت: «ما راهی را که انتخاب کردهایم، انتظار داریم با حمایت جنابعالی و سایر مسئولان اجرایی مصممتر از قبل ادامه دهیم. اما اگر دوستان ما بعد از انتخاب جنابعالی بهعنوان رئیس جمهور در دستگاههای اجرایی نه تنها ارتقا نیافته بلکه مورد بیمهری قرار گرفته و جایگاههای قبلی سازمانی نیز از آنان سلب گردد دیگر چه امیدی میتوان داشت.» اين گلايه در حالي از سوي ستاد اتمام مطرح شد كه علياحمدي، مسئول برنامهريزي ستاد احمدينژاد در انتخابات در گفتوگويي پيش از آغاز انتخابات گفته بود: ما بنا را بر اين گذاشتيم كه اعضاي ستاد نخواهند خود در دولت سهمي داشته باشند و از ابتدا هم آقاي دكتر احمدينژاد صحبتي با اعضاي ستاد داشتند كه بدهكار كسي نباشند و همه خودجوش مشغول شده بودند و چشمداشتي نداشتند. ستاد «ياران خورشيد!» هم از جمله ستادهاي انتخاباتي محمود احمدينژاد بود كه به دليل شايعه حضور فرزندان مشايي و احمدينژاد در آن، مورد توجه زيادي قرار گرفت. به نظر ميرسيد ستادهاي حامي احمدينژاد تحت نظر ثمره هاشمي هستند اما ستاد ياران خورشيد تحت نظر مستقيم اسفنديار رحيم مشايي به تبليغ براي احمدينژاد ميپرداخت و همين پشتيباني مشاور رئيسجمهور بود كه شائبه حضور فرزندان را در اين ستاد تقويت كرد. اخبار رسمي زيادي از فعاليت اين ستاد به بيرون درز پيدا نميكند اما با توجه به اظهاراتي كه مشايي در ديدار با اعضاي اين ستاد مبني بر حضورش در انتخابات يازدهم داشت، به نظر ميرسد مشايي با حفظ ستاد ياران خورشيد و حمايت از آنها، در تلاش براي تحقق وعده خود است. سايت ياران خورشيد پس از انتخابات در كنار انتشار اخبار مربوط به رئيسجمهور، با انتشار مقالاتي به حمايت از مشايي ميپردازد و پاسخ منتقدان مشاور احمدينژاد را ميدهد. ساير ستادهاي انتخاباتي محمود احمدينژاد هم همانند ستاد «حاميان» حداكثر عمري به اندازه سه ماه پس از انتخابات داشتند. در زمان انتخابات 84، بسياري از جواناني كه در ستاد انتخاباتي احمدينژاد فعال بودند، به عضويت در گروه مشاوران جوان نهاد رياست جمهوري درآمدند اما پس از اين انتخابات، ديگر نشاني از گروهي مشابه مشاوران جوان نيز نبود.
دفترچهء نوت مارش های نظامی ================ |
اصلاحاتی كه ما میگوییم از رواج سکولاریسم در جامعه جلوگیری میكند به گزارش ايلنا، بخشی از سخنان سید محمّد خاتمی در دیدار با پنجاه تن از بازداشتشدگان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات چنين است: «متأسفانه اتفاقات و عملكردهای ماههای اخیر سبب شده است به وجهه جمهوری اسلامی در افکار عمومی داخل و خارج از کشور ضربه وارد شود... دروغهای بسیاری در این روزها گفته شده و وعدههای بسیاری داده شده است اما مردم میبینند كه تشکیلاتی که عهده دار امور آنان است كارچندانی انجام نداده و مشکلساز نیز شده است. در نتیجه مردم متوجه میشوند كه بسیاری از معترضان بدخواه نیستند و اعتراض آنان به جا است. معترضان و منتقدان و اصلاحطلبان با تاكید بر حفظ معیارها و اصول اصلی انقلاب و تعهد به قانون اساسی پیش میروند... علیرغم تأکیدات چهرههای شاخص اصلاحطلب و کاندیداهای معترض و همراهی بدنه جامعه، عده قلیلی در هر دو جریان با سوءنیت و شیطنت میخواهند جو را رادیکال کنند. هدف آنها این است که بخش کوچکی از مردمی که با توجه به صدماتی كه دیدهاند و عاطفی شدهاند از آنها پیروی کنند، اما با هوشیاری مردم بدنه اصلی معترضان به چارچوب قانون اساسی و روشهای مسالمتآمیز و اخلاقِ اعتراض سیاسی پایبندند و حاکمیت نیز در پاسخ به آنها باید به قانون و اخلاق پایبند باشد. ما از مردمسالاری و سازگاری آن با دین حرف میزنیم و راه درست دفاع از ارزشهای انقلاب را همین اصلاحات میدانیم... اسلام همیشه بر سیاست و حكومت تاکید دارد. ولی دست کم در غیبت معصوم (و حتی در زمان معصوم) برای استقرار حکومت مورد توجه اسلام و پیشوایان دینی بوده است و نباید در آن تردید کرد... در انقلاب ما مردمسالاری و دین با یكدیگر سازگار به حساب آمدند و این نكته را ما سالها است كه میگوییم و از آن دفاع میکنیم... همچنین ما از جمهوری اسلامی که منطبق با معیارهای اسلامی و مردمسالاری نیز هست دفاع میكنیم و تنها راه دفاع از این حکومت و تقویت آن را همین اصلاحات میدانیم... درست است که سکولاریسم با موازین دینی و فرهنگی ما سازگار نیست و عامل بیگانه هم میکوشد تا سكولاریسم را در جامعه برای مقابله با حکومت دینی رواج دهد، اما مهمتر و مؤثرتر از عامل بیگانه در غیردینیتر شدن جامعه این است كه جامعه به سویی رود که از حکومت دینی دلخوش نباشد و از آن دوری كند. برای همین ما مدعی هستیم كه اصلاحاتی كه ما میگوییم از رواج سکولاریسم و افول دین در جامعه و اذهان و رفتار ایرانیان جلوگیری میكند... ما سعی میكنیم تا از ساختار نظام دفاع كنیم و اگر نظر انتقادی و اصلاحی داریم بیان کنیم ؛اما عدهای هستند كه سعی میكنند ساختارها را بشكنند... دو گروه به دنبال نشان دادن چهره غیر واقعی از اسلام و انقلاب هستند. یکی آنها که در داخل ایران برخوردهای نامناسب با مردم در پیش گرفتهاند و میخواهند چهره اسلام و انقلاب را این گونه نمایان سازند... گروه دیگر آنها که در خارج از ایران به منافع خود در نظام جمهوری اسلامی دست نیافتهاند و به دنبال براندازی و دیگرگونه نشان دادن اسلام و انقلاب هستند به مقدسات توهین می كنند؛ مطالب تحریک آمیز و غیر عملی و باطلی درباره دین و امامت و نظایر آن می گویند و رفتارهای موجود را ملاک گروه معرفی میكنند. البته من آدم بدبین نیستم اما رفتارهایی كه صورت گرفته نشان میدهد كه عدهای آگاهانه در پی تخریب امام، نظام و اسلام هستند و نتیجه کار لطمهای است که به نظام میخورد. ما از نظام، انقلاب و دستاوردهای خون شهدا دفاع میكنیم و در برابر انحراف مقاوت میکنیم و از جمهوریت و اسلامیت نظام که هر دو در معرض خطر است دفاع میکنیم.»
اگر کمی صريحتر در صدا و سيما حرف بزنيم، اگر تصاوير تشييع پيکر آيت الله منتظری را از صدا و سيما پخش کنيم، اگر علی مطهری و مصطفی کواکبيان ميهمان شبکه سوم سيما باشند، اگر در چشم باد و آشپز باشی از تلويزيون ايران پخش شود مي توان دکان ويکتوريا و شباهنگ و زن امروز و ۶۰ دقيقه را کساد کرد. باور کنيد که مي توان گزارش مجلس درباره کهريزک را سانسور نکرد تا مردم با تمام وجود به نظام اطلاع رسانی کشور اعتماد کنند. >>>
جنبش دمکراتيک مردم و فقدان برنامه ی هدفمند در خوش بينانه ترين تصوٌر ممکن، فرض را براين بگذاريم که احمدی نژاد به قوٌه ی عقل مجهٌز بشود و داوطلبانه "استعفا" بدهد و مثلأ مير حسين موسوی يا کروبي جای او را بگيرند. خب، چه خواهد شد؟ آيا چيزی تغيير خواهد کرد و اوضاع به شدٌت نابسامان و فلاکت بار سي سا له ی مملکت رو به بهبود خواهد رفت؟ به باور من نه. ما در بهترين شقٌ ممکن، تازه به دوران هشت ساله ی رياست جمهوری محمد خاتمي باز مي گرديم که هيچ تغيير اساسي و بهبودی در جهت دمکراتيزه کردن سياست و اقتصاد صورت نگرفت. او حتيٌ اگر هم مي خواست کاری دراين راستا انجام بدهد نمي توانست. و نتوانست. يک رئيس جمهور و يا هر نماينده ی "منتخب" مردم در نظامي که تمام قوانين آن را شرع و مذهب تعيين و ولي فقيه اش تکليف مي کند چه نقشي مي تواند داشته باشد؟ آيا جز اينکه به يک مهرهً تزئيني و عروسکي تبديل شود نقش ديگری دارد؟ >>>
موهای زنان پیاده نظام دشمن اند پارسال که در يکي از خطبه هاي نماز جمعه بر اين مساله تاکيد کردم که افراد بي حجاب پياده نظام دشمنان هستند برخي از سايت هاي اطلاع رساني و روزنامه ها با اهانت هايي عنوان کردند امام جمعه مشهد چقدر خشن سخن مي گويد و اگر زنان و دختران معصوم مقداري از موهايشان از زير چادر و روسري پيدا باشد که نمي توان گفت به پياده نظام دشمنان تبديل شده اند. حال بخوبي ديديد که آن بي حجابي ها و منکرات موجب سست شدن اعتقادي مردم و جوانان و يکي از زمينه هاي موثر در ايجاد فتنه ها و اهانت به ارزش ها و مقدسات در روز عاشورا تبديل شد و مصداق بارز بي حجاب - پياده نظام دشمن - به خوبي خود را در اين فتنه ها و اغتشاشات نشان داد. >>>
نباید با ازدواج مجدد مغرضانه برخورد شود منيژهء نوبخت ـ الهام امين زاده ـ مريم بهروزی ازدواج مجدد از احکامی است که در قرآن و موازین اسلامی آمده و نباید مغرضانه با آن برخورد شود بلکه میتوان ازدواج مجدد را راهکاری برای رهایی خانوادههایی که به بن بست رسیدند در چهار چوب قانون دانست. >>>
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 772 ـ دو شنبه 28 دی 1388 ـ 18 ژانويه 2010
دو مقاله ار مفسران اصلاح طلب مذهبی داخل کشور
شماره 771 ـ يک شنبه 27 دی 1388 ـ 17 ژانويه 2010
شعری از علی یحیی پور (سل تی تی)
مناظرههای تلويزيونی ملتزم به اصولی باشند
شماره 770 ـ شنبه 26 دی 1388 ـ 16 ژانويه 2010
آیا پیام جنبش سبز مردم ایران را شنیده اند؟
یک دسته ی گل کو، اگر آن باغ بدیدید؟
شماره 769 ـ جمعه 25 دی 1388 ـ 15 ژانويه 2010
منطق ماقبل تاريخ دراصلاح طلبی مذهبی جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
رمزگشایی از رویکرد جدید حکومتوبلاگ سهرابستان
سترونی سنت ایرانی در چالش گفتمان غالب
آيتالله حائري عضو هیئت ریسه فدراسیون تیراندازی شد
شماره 768 ـ پنج شنبه 24 دی 1388 ـ 14 ژانويه 2010
ما ايرانی بی تبعيض می خواهيم بيانيه ی «پشتيبانان سکولار جنبش سبز ایران» 1. پيشگفتار و فراخوان
گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست
در بارهء خشونت و راه های مقابله با آن ـ 1
رحیم صفوی: قتلهای زنجیرهای در همه جا اتفاق میافتد!
در بارهء بیانیهء پنج تن اندیشمند دینی
|
================ ================ ================
================ ================ ================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |