|
||
دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | عکس انتخابی | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها درباره سکولاريسم | فهرست نام نويسندگان | سال سوم ـ شماره 776 ـ جمعه 2 بهمن 1388 ــ 22 ژانويه 2010 | فهرست کليهء مقالات | English Section |
||
چند روز پيش آیت الله خامنه ایبه معترضان در ۲۲ بهمنی که در راه استهشدار داد!کـِی بود؟ سه دهه پيش؟ همان زبان و همان تهديد؟ بايد ديد... ====================== در ستایش سکولاریسم به مثابه اندیشه ای مدرن و دمکراتیک از عجایب روزگار اما این است که باید نه خطاب به مردم، بلکه در گوش سنگین حامیان به اصطلاح روشنفکر و سکولار اصلاح طلبان دینی فریاد زد که: بزرگواران! در عرصه سیاست و حکومت، بدون ورود به عرصه عرفی گرائی و بدون خروج از دایره قیودات مذهبی و اندیشه ی سنتی امکان دسترسی به جامعه ای مدرن و دمکراتیک و نو غیرممکن است . پروژه استقرار دمکراسی در ایران با همگامی و یاری اصلاح طلبان مذهبی و حکومتی به دفعات و به سختی شکست خورده است. جنبش ترقی خواه و نو اندیش ایران باید از راهکارها، تجارب و خصوصیاتی که در تاریخ معاصر ایران، منطقه و جهان وجود دارد بهره و پند گیرد و خود را با راه کارهای ارائه شده از جانب اصلاح طلبان شکست خورده حکومتی همراه نکند. >>> ================== این روزها تلاش کنشگران سیاسی و همچنین اندیشه ورزان اجتماعی در تقابل با طرح ارائه شده از سوی اقای موسوی و سپس گروه موسوم به اتاق فکر، این پرسش را میتواند به همراه اورد که چرا قادریم تنها در هنگامه های تنگناهای تقابل به سازماندهی اندیشه خود دست یابیم؟ سی سال فرصت داشته ایم تا همایشی را پدید بیاوریم اما یا نخواستیم و یا نتوانستیم. هنوز هم نمی دانیم آیا نیروی سکولار قادر است به آرایش و چگونگی حضور اجتماعی خود دست یازد؟ و اگر قادر گردید در چه سطحی از کمیت اجتماعی نقش خود را تصویر خواهد نمود؟ >>>================== در باب سکولاریسم ستیزی آقای خاتمی و دیگر دوستان نکته تاسف بار در سخنان آقای خاتمی آنجاست که ایشان می کوشد به مانند علی خامنه ای و انصار وی، خواست سکولاریسم و رواج آن را به «عامل بیگانه» و «دشمن فرضی» نسبت دهد، بدون توجه به این واقعیت که بسیاری از کسانی که خواهان جدایی دین از سیاست و برپایی جمهوری تمام عیار هستند، از حلقه یاران و حامیان خود ایشان، از مومنین و دینداران مسلمان و از اعضای با سابقه و موثر جنبش اصلاح طلبی در داخل ایران می باشند. ایشان گرچه به درستی دلیل افول دین در جامعه ایران را به نارضایتی از حاکمیت دینی نسبت داده اند، اما با بی انصافی تمام رویکرد به سکولاریسم را نه آنچنان که هست به عنوا یک «فرصت» و راه گذار به مدرنیته در عین حفظ احترام و منزلت دین و روحانیون، بلکه به منزله «تهدیدی» برای جامعه ایران معرفی نموده اند. >>> ================== اگر بنا باشد که حکومت ولایت مطلقه فقیه تنها با دو کلمه توصیف شود، من آنرا حکومت "دیر و کم" می نامم. این حکومت، که می کوشد ناکارآمدی و ناتوانی اش در درک مسائل و یافتن راه حل برای آنها را پشت پرده "مقدّس و الهی" پنهان کند، بطور مداوم براین طبل می کوبد که گویا عدّه ای "برانداز" در صدد نابودی اش هستند. غافل از این که هیچ نیرویی براندازتر از خودش نیست و اگر بخت برخورداری از اپوزیسیونی ناکارآمدتر از خود را نداشت، ساله ها بود که از بین رفته بود! گفتم حکومت "دیر و کم" زیرا مانند پزشک ناشی و دستپاچه ای که به دلیل ناتوانی در تشخیص بیماری، دائم داروهایی را که تجویز می کند تغییر می دهد و میزان آنها را کم و زیاد می کند، نتیجه ای جز فرستادن بیمار بخت برگشته به سینه گورستان نمی گیرد. >>> ================== اين ويدئوی يک ساعته شامل سی امين برنامه از سلسله گفتارهای اسماعيل نوری علا با عنوان «حستاری در فرهنگ شناسی» است که، در عين حال، هفتمين بخش از فصل دهم اين جستار محسوب می شود. برای دريافت يا شنيدن فايل کم حجم صوتی اين برنامه ها به آرشيو آنها در سايت شخصی نوری علا مراجعه کنيد.>>>
ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است تازه ترین ارزیابی ها از ارزش برابری واحد پول کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا حاکیست، ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش تر است. این در حالی است که 5 سال قبل خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود، ریال ایران دهمین پول کم ارزش دنیاست. بر اساس آن گزارش در سال 2005 میلادی (1383 خورشیدی) هر دلار آمریکا برابر 8 هزار و 764 ریال بود، کم ارزش ترین پول خارجی در برابر دلارآمریکا لیر ترکیه بود که هر دلار آمریکا بیش از یک میلیون و 500 هزار لیر ترکیه ارزش داشت. این گزارش اعلام کرده بود، ارزش برابری پول کشورهای اکوادور، غنا، اندونزی، ماداگاسکار، موزامبیک، رومانی، سائوتام و ویتنام هم از ایران کمتر است. ارزش برابری پول این کشورها را در برابر یک دلار آمریکا برابر 25 هزار سوکر اکوادور، 9 هزار و 45 کدی غنا، 9 هزار و 92 روپیه اندونزی، 10 هزار و 200 فرانک ماداگاسکار، 20 هزار و 865 شیکل موزامبیک، 33 هزار و 424 لئو رومانی، 8 هزار و 898 دوبرا سائوتام و 15 هزار و 757 دونگ ویتنام اعلام شده بود. به گزارش خبرآنلاین، حال 5 سال بعد و همزمان با پایان کار دولت نهم و آغاز به کار دولت دهم، 1.4 لیر ترکیه در برابر 1 دلار مبادله می شود. 2040 فرانک ماداگاسکار هم به ازای یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. همچنین 31.19 شیکل موزامبیک هم 1 دلار آمریکا ارزش دارد. 10 هزار کدی غنا هم در برابر یک دلار آمریکا داد و ستد می شود. 9223 روپیه اندونزی نیز معادل یک دلار آمریکاست. همچنین هر دلار آمریکا در برابر 2.89 لئوی رومانی مبادله می شود. واحد پول اکوادور هم به دلار آمریکا تغییر یافته است. بر این اساس در حالی که هم اکنون هر دلار آمریکا با 10 هزار 20 ریال در بازار تهران مبادله می شود، 15560 دوبرای سائوتام یک دلار ارزش دارد و 18420 دونگ ویتنام با یک دلار آمریکا هم ارزش است. بدین ترتیب ریال ایران در فاصله 5 سال به سومین پول کم ارزش جهان در برابر دلار آمریکا تبدیل شده است. این در شرایطی است که دلار زیمباوه که بحران تورمی و پولی شدیدی را طی سال های اخیر داشته هم اکنون از ریال ایران با ارزش تر است و 368.49 دلار زیمباوه یک دلار آمریکا ارزش دارد. گفتنی است حفظ ارزش پول ملی مهمترین وظیفهء بانک مرکزی است.
================ |
آيا قطار به انتهای تونل نزديک می شود؟ دنيا بايد بداند که فقط يک نيرو در ايران می تواند حامل و زايندهء حکومتی بر اساس اعلاميه حقوق بشر و همهء کنوانسيون های بين المللی باشد و آن هم نيروئی سکولار است... ما نبايد ملتمسانه دنبال آن باشيم که رهبرانی همچون «او با ما» براستی «با ما» باشند و صدايمان را بشنوند. ما بايد آنها را مجبور کنيم که به صدای بخش سکولار جنبش سبز توجه کرده و دريابند که اين سبز گسترده بر سراسر ايران ـ که به زودی، با سرزدن بهار، همه چيز و همه جا را به رنگ خود در خواهد آورد ـ نه سبز سيدی است، نه سبز قمر بنی هاشمی، و نه سبز اصلاح طلبان مذهبی؛ سبزی ملی است که نيازی به بند و بست های مخفی با آنان ندارد. >>>
چرا پشتیبان سکولار جنبش سبز هستم؟ جنبش سبز سکولار ملت ایران، جنبشی است که علیه تبعیض دینی و مذهبی، نابرابری های اجتمائی، استبداد سیاسی و مذهبی، شکنجه، سرکوب ، تجاوز، خفقان، عدم آزادی بیان و به عبارت دیگر در برابر تمامیت رژیم جمهوری اسلامی قدعلم کرده است . جوانانی در خیابان اند که نه انقلابی دیده اند و نه به حکومت برآمده از انقلابی رای داده اند. این جوانان در فاجه ۵۷ هیچ نقشی نداشته اند و امروز در خیابانها تمامیت رژیم جمهوری اسلامی را برای رسیدن به جامعه یی آزاد، دموکراتیک وسکولار زیر سوال می برند. >>>
به آن دسته از افرادی که در پی وزن کشی نیروهای سیاسی داخل و خارج از ایران هستند، این نکته را باید یادآوری کرد که تاریخ ایران از بیست و دوم بهمن سال پنجاه و هفت آغاز نشده است و در صورتی که به دنبال طرحی برای حمایت از اعتراضات مردم ایران هستند، نباید از بسترهای واقعی و لایه های اجتماعی بنیادینی که زمینه ساز بیداری مردم و دانشجویان و جوانان در این برهه از زمان شده است، غفلت کنند و یا گفتمانی خاص را که تشکیل دهندهء منظومهء ذهنی آنهاست، به شکلی اغراق آمیز و به عنوان گفتمان غالب در جنبش سبز معرفی کنند. >>>
دوستان فدائی! آنجا که شما اعلام می کنید که از بیانیهء 17 آقای موسوی پشتیبانی می کنید این به این معناست که شما از ادعا های ایشان در بیانیه نیز حمایت می کنید ایشان در آنجا چنین می گوید: «من لازم می دانم قبل از آنکه راه حل خودم را برای خروج از بحران مطرح سازم ، بر هویت اسلامی و ملی و مخالف سلطه بیگانگان و وفادار به قانون اساسی ما و جنبش سبز تاکید نمایم. ما پیروان اباعبدالله حسین علیه السلام هستیم. ما شیفتگان حریتی هستیم که منادیش آن امام مظلوم بود.» با توجه به اینکه نگارنده می داند که شما به این مضامین اعتقاد ندارید توصیه می کنم بیانیهء حمایتی خود را باز نویسی کنید وگرنه برای ثبت در تاریخ صورت شگونی ندارد. >>>
بیانیهء
دومين گروه خواستار جدائی حکومت از مذهب
ما، به عنوان بخشی کثرت باور از حامیان جنبش سبز مردم ایران، ضمن پشتیبانی از مطالبات مطرح شده در بیانیه ی هفدهم مهندس میرحسین موسوی، با درک ضرورت زمان و لزوم همبستگی، بر این عقیده ایم که: حکومت دینی، برای حفظ خود، میان مناسبات آزاد مردم با یکدیگر از یک سو، و با جهان خارج از سوی دیگر، پرده ای ظلمانی می کشد. راه خروج از این ظلمت، و از فقر و ستم برخاسته از آن، نخست تعیین تکلیف مردم با استبداد موجود در انتخاباتی آزاد و نظارت شده از سوی مراجع ذیصلاح بین المللی، و آن گاه، برپایی نظامی مبتنی بر جدایی نهادِ دولت از نهادِ دین، در قالب اعلامیهی جهانی حقوق بشر، تفکیک قوای قانونگذاری، اجرایی و قضایی، وحفظ استقلال قوه ی قضایی، با آرای آزادانه ی مردم ایران است. >>>
روايتي از ديدار پوتين با خامنه ای مهدي صفري، سفير اسبق ايران در لندن مهدي صفري، سفير اسبق ايران در لندن و دستيار ويژهء وزير امور خارجه، در گفتوگويي به چگونگي فروپاشي اتحاد جماهير شوروي پرداخته و در بخشي از آن گفته كه ما هم بايد خيلي مواظب روند خصوصيسازي باشيم. صفري در گفتوگوي خود با پايگاه اطلاعرساني دفتر حفظ و نشر حضرت آيتالله خامنهاي گفته است: «... غرب با اليگارشيهايي كه درست كرده بود ـ بهويژه در حوزهء انرژي ـ تا ميتوانست اقتصاد شوروي را نابود كرد و صنايع را به تعطيلي كشاند. ما هم در كشورمان بايد خيلي مواظب خصوصيسازي باشيم. روسها در خصوصي سازي اشتباه كردند و همه چيز را به دست اليگارشي سپردند. آنها هم صنايع را يا تعطيل يا به غرب وابسته كردند. تمام اموال و ثروت ملي با قيمتهاي نازل به چنگ اليگارشي افتاد و پولي هم دست دولت نبود. صنايع نظامي، صنايع غذايي و... همه همين سرنوشت را پيدا كرد، در حالي كه پيش از آن صنايع فولاد و چوب و... شوروي بسيار قوي بود. شوروي بر پايه همينها، ابرقدرت شمرده ميشد اما به خاطر آنچه گفته شد، غربيها اين كشور را ذليل كردند». وي با بيان اينكه نبرد اقتصادي و سياسي ميان آمريكا و شوروي را مقدم بر نبرد فرهنگي ميدانم، گفت: «نخست مردم را از راه اقتصاد و معيشت به ذلت كشيدند؛ بعد مسائل فرهنگي مطرح شد؛ چون كسي كه گرسنه باشد دنبال كار فرهنگي نيست». صفري در بخشي ديگر از اين گفت و گو افزود: «وقتي رئيس مجلس روسيه به ايران آمد، خدمت رهبر انقلاب هم رسيد. آقا توضيحات و تشريحاتي از شرايط روسيه داشتند. پس از ديدار او ميگفت: "انگار رهبر شما در خيابانهاي مسكو راه رفته و با همه چيز از نزديك آشناست!" ميگفت: "ايشان اوضاع ما را خوب شناختهاند." آقا دربارهء نفوذ غرب و... مطالبي را تذكر دادند. آقاي پوتين هم كه اين دفعه به ايران آمد، آقا اين تذكرات را دادند. ظاهرا آقا راجع به كتاب جنگو صلح تولستوي صحبتي كرده بودند. درست پس از ديدار پوتين با آقا بود كه روسيه سوخت نيروگاه اتمي را فرستاد. مطالبي كه آقا گفتند، اعتمادسازي كرد. البته تا وقتي به ديدار ايشان نيامدهاند، معمولا تصويري از يك رهبر مذهبي در ذهن دارند، اما بعد درمييابند كه اين بعد مذهبي چگونه با سياست و هوشمندي درآميخته است».
آرشيو روزانهء مقالات يک هفتهء گذشته:
شماره 774 ـ چهار شنبه 30 دی 1388 ـ 20 ژانويه 2010
اصلاحاتی كه ما میگوییم از رواج سکولاریسم در جامعه جلوگیری میكند
موهای زنان پیاده نظام دشمن اند
نباید با ازدواج مجدد مغرضانه برخورد شود منيژهء نوبخت ـ الهام امين زاده ـ مريم بهروزی
شماره 773 ـ سه شنبه 29 دی 1388 ـ 19 ژانويه 2010
روزنامهء صبح
اولين همايش ِ «خودجوش ِ» حاميان رئيسجمهور در پشت درهاي بسته تالار كشور
شماره 772 ـ دو شنبه 28 دی 1388 ـ 18 ژانويه 2010
دو مقاله ار مفسران اصلاح طلب مذهبی داخل کشور
شماره 771 ـ يک شنبه 27 دی 1388 ـ 17 ژانويه 2010
شعری از علی یحیی پور (سل تی تی)
مناظرههای تلويزيونی ملتزم به اصولی باشند
شماره 770 ـ شنبه 26 دی 1388 ـ 16 ژانويه 2010
آیا پیام جنبش سبز مردم ایران را شنیده اند؟
یک دسته ی گل کو، اگر آن باغ بدیدید؟
|
================ ================ ================
================ ================
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>> ================ ================ ================ ================ ================ =========== =========== =========== =========== ============= کميته بين المللی نجات پاسارگاد =========== =========== =========== =========== ============= ========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= =========== ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ============= =========== =========== =========== ============ =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم
دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |