English Section
===================
منتشر شد ـ در 600 صفحه
بنیان گزار نخستین دولت
سکولار در ترکیه
نویسنده:
لرد کین راس
مترجم: اسماعیل نوری علا
ناشر:
نشر فروغ>>>
26 يورو
پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>
==================
کتاب
«ترک های امروز»
=============
=============
از نگاه يک زن
يادداشت های سه شنبه های
شکوه ميرزادگی
=============
گفتگوهای اختصاصی ما
=============
اسامی زندانيان سياسی
ايران
=============
مجموعه
ای از مقالات دربارهء
قتل علم زندانيان
سياسی
=============
پويشگران
=============
نيلگون
=============
الفبا
=============
ايرانسکوپ
=============
پيک خبری ايرانيان
=============
سکولاريسم برای ايران
=============
کميتهء نجات پاسارگاد
=============
بنياد ميراث پاسارگاد
=============
اصغر آقا
=============
ايران ب.ب.ب.
=============
خواندنیها
=============
انقلاب مشروطيت ايران
=============
اعلاميه ها و ميثاق های
بين المللی
=============
ريشه کنی تبعيض
=============
ايرانويچ
=============
اتحاد جمهوریخواهان ايران
============
تارنمای جمهوريخواهان
دموکراتيک و لائيک
===========
حزب مشروطهء ايران
===========
جبههء
ملی ـ شاخه آمريکا
==========
آژانس خبری کورش
==========
نويسندگان
===========
ايرانيان دات کام
===========
ايران امروز
===========
جمهوری
خواهان دمکرات
و
لائیک-هانوور (تبجا)
===========
جنبش آذربايجان
برای يکپارچگی ايران
=============
خبرنامهء گويا
=============
تغيير برای برابری
=============
اخبار روز
===========
روشنگری
===========
مردانی نيوز
===========
لج ور
===========
مقالات سياسی
===========
سامان نو
===========
آينده نگری
===========
پشتيبانان
===========
بلاگ نيوز
===========
شبکه سراسر
همکاری زنان ايرانی
===========
شبکه همبستگی
با
مبارزات زنان ايران
===========
جهان من (حاوی پيوندها)
===========
نژادپرستی و تبعيض
(حاوی پيوندها)
===========
گفتگو
===========
مجموعهء فعالان حقوق بشر
در ايران
=============
اتحادیه برای دموکراسی
=============
تريبون ايران
===========
پيام دانشجو
وبلاگ مهندس طبرزدی
===========
ويژه نامهء اسلامی
سکولاريسم
===========
مجموعه آثار
اسماعيل
نوری علا
===========
آيت الله خامنه ای
دولت
نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که
متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
======
آيتالله علمالهدي
سکولارها در ایران
جایگاهی
ندارند!
حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن
عامل شکست کامل سکولارها در کشور
است.
======
آيت الله صافى گلپايگانى
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف
است.
دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط
عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين
ببرند.
======
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي
بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و
مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند
تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
======
آیت الله تسخیری
مردان بزرگ دینی
حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند
======
آيت الله کعبی
(در «رسالت» 24
مرداد):
مروجان سکولاريسم
تائيد صلاحيت نمىشوند.
======
|
با مختصر تصرفی در شعر
حافظ...
کتاب
«درد اهل ذ مه»
فصل نهم: دیهء اهل کتاب ـ نابرابری انسان ها (1)
نوشتهء: يوسف شريفی
توضيح سکولاريسم نو:
کتاب «درد اهل ذمه»، نوشتهء آقای يوسف شريفی، يکی از کتاب های مهمی است
که در سال های اخير در زمينهء گذشته و اکنون دستگاه قضائی اسلامی در مورد
غير مسلمانان اهل کتاب تدوين و منتشر شده است. ما اين کتاب را جند ماه
پيش در
سايت سکولاريسم نو معرفی کرده و مقدمهء نويسندهء آن را نقل کرده ايم.
اکنون آقای شريفی موافقت کرده اند که فصل نهم اين کتاب در طول چند هفتهء
آينده در سايت ما منتشر شود. با تشکر از ايشان، اميدواريم بتوانيم روزی
کل کتاب را روی اينترنت بگذاريم.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
نقدی
بر پرسش های کدیور از آیت الله منتظری
بهزاد مهرانی
در نظام های دموکراتیک، بر اساس رأی و نظر قاطبهء مردم است که امور انسان
ها سامان می یابد و این چنین نیست که این راه شفاف را بتوان با استفاده
از استفتاء شرعی دور زد.
محسن کدیور، در مصاحبه با
مجله آلمانی اشپیگل
(8 تیر 1388)، در
پاسخ خبرنگار مجله می گوید: «من قبول دارم که پاره ای از جوانان تمایل به
زندگی از نوع غربی دارند. اما نباید برای آن وزن زیادی قائل شد. نه من و
نه اکثریت هموطنان من طرفدار جدایی کامل دین از حکومت نیستیم . ایران
کشوری است با سنن و ارزش های اسلامی. بیش از 98% ایرانی ها مسلمان
هستند». از اینکه آقای کدیور چگونه و بر اساس چه آماری به این نتیجه
رسیده اند که اکثریت ایرانیان خواهان جدایی کامل دین از حکومت نیستند در
می گذریم؛ اما...
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
مبارزات اخیر مردم ایران
دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران
عسگری: ما باید با آرامش عمل کنیم و آرام به جلو برویم و نشان دهیم که با مردم
هستیم و در کنار مردم هستیم و منشور ما هم بما حکم میکند همینطور عمل کنیم و
شعارهای تند و مرگ
بر را در وضع فعلی ندهیم. با رادیکال شدن جمهوری اسلامی و سرکوبها
اندک اندک سمت شعارها تغییر خواهد کرد. همراه بودن با مردم این امکان را میدهد که
بعدها مبارزات را هدایت کنیم.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
جنبش سبز وعاقبت چپ های بورژوایی
رضا دانش
رهبری، اهداف و افق ارتجاعی جنبش سبز آشکار و انکار ناپذیر است. اما باید دید چرا
تشخیص این واقعیت ساده و پی بردن به ماهیت ارتجاعی جنبش سبز برای بخش عظیمی از
اپوزیسیون جمهوری اسلامی ـ اعم از راست و چپ آن ـ مقدور نیست. اين چرایی در تعلقات
جنبشی و طبقاتی خاصی نهفته است که این بخش آن را نمایندگی میکند. در یک ماه گذشته
شاهد اتحاد و همراهی اعلام نشده ای از سوی بخش عظیمی از اپوزیسیون در قبال این حرکت
اعتراضی بوده ایم، سلطنت طلبان، احزاب ناسیونالیست کرد نظیرحزب دمکرات عبدالله حسن
زاده و کومه لهء عبدالله مهتدی و عمر ایلخانی زاده، حزب کمونیست کارگری و اتحاد
کمونیسم کارگری، اکثریت و حزب توده و... عملاً، به زیر پرچم جنبش سبز گرد آمدند.
(اين مطلب نظر حکمتيست ها دربارهء انشعابيون از حزب خودشان
است)
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
يک نامهء کوتاه دربارهء بايکوت انتخابات
درویش رنجبر
با سلام فراوان خواستم عرض کنم در کنار استدلال های جانانهء جناب
نوری علا
در دفاع از ایدهء بایکوت، این نکته را بايد به دوستانی که اکنون
گويا از دل ویرانه به کوزه پر از طلا رسیده اند یادآوری کرد که اگر
ایدهء بایکوت مطرح نبود آیا رژیم اسلامی حاضر میشد جهت گرم کردن
تنور انتخابات تن بدان مناظرهها ی تلویزیونی بدهد و تبه کاری
سی
ساله این رژیم بر خلاف انتظار طراحان این سناریو برای مردم بر ملا
شود؟ اگر ایدهء بایکوت مطرح نبود آیا رژیم اجازه می داد
کارناوالهای انتخاباتی شکل بگیرد در حالیکه تیم مافیا از قبل
تصمیم خود را گرفته بود تا احمدی نژاد را به ملت قالب کند؟ اگر،
مثل
چهار
سال پیش، عامل مردمی به میدان نمیآمد و موسوی و کروبی هم جهت حفظ
نظام به ساخت و پاخت پشت پرده با ولی فقیه می پرداختند آنگاه با
احمدی نژاد "بيست
و چهار
میلیونی" روبرو بودیم. در آن صورت نمیدانیم این افراد با چه آبرو
یی می خواستند با مردم صحبت کنند؟ ایدهء بایکوت رژیم را وادار
کرد تا جهت به میدان کشیدن مردم دست به "ابتکاراتی" بزند که
نتایجی ناخوشایند برای رژیم و به نفع جنبش مدنی مردم به بار
آورد. با سپاس.
نقش اعتقاد به
ماوراء طبيعت در فرهنگ ها
اسماعيل نوری علا
در برنامه يک ساعتهء هفتگی راديوئی «انديشه
ها»
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
=====================
کوتاه و گويا
=====================
زندانی سياسی، با
«امنيتی» و «محارب» ناميده شدن،
مشمول عفو
ملوکانه نمی شود
جام جم آن لاين ـ پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبري متن نامهء آيت
الله هاشمي شاهرودي و پاسخ مقام رهبري را منتشر کرد: شرح مختصر
شدهء اين مکاتبه چنين است:
«بسم الله الرحمن الرحيم ـ
محضر مبارک حضرت آيت الله خامنه اي مد ظلّه العالي ـ رهبر معظم
انقلاب اسلامي. با اهداي سلام و تحيات؛ به مناسبت فرا رسيدن عيد
بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و بر اساس بند (11) اصل يکصد و دهم
قانون اساسي پيشنهاد مي گردد مجازات محکومان محاکم عمومي، انقلاب،
نظامي و سازمان تعزيزات حکومتي سراسر کشور که محکوميت آنان تا
تاريخ مذکور قطعيت يافته و به مرحله اجرا در آمده است به شرح آمده
مورد عفو و تخفيف قرار گيرد. محکوميت هاي ذيل از شمول اين عفو
مستثني مي باشند:
قاچاقچيان حرفه اي، سرقت مسلحانه، تجاوز و زناي
به عنف، محکومان به جرايم امنيتي، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات،
قاچاق مسلحانه و يا سازمان يافته مواد مخدر، محکومان به حبس ابد و
حبس بيش از بيست سال (در يک دادنامه) در جرايم مواد مخدر، مصاديق
مهم آدم ربايي، اختلاس و ارتشاء. والامر اليکم والسلام عليکم و
رحمه ا... و برکاته ـ سيدمحمود هاشمي شاهرودي»
متن پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رييس قوه قضاييه به اين شرح است: «بسمه
تعالي ـ با سلام و تحيت و تبريک عيد سعيد
مبعث با پيشنهادها موافقت مي شود.
والسلام عليکم و رحمه الله ـ سيدعلي خامنه اي»
(آرشيو)
هواپيمای بی کله، ساخت امپراتوری سابق روسيه
پيشگفتار:
بخش اول ـ نگاهی به ترکيهء امروز و
مسائلش
آندرو مانگو
مطلب اختصاصی سکولاريسم نو
بسياری از اروپاييان و ديگر غربيان احساس می کنند که ترک ها متعلق به تمدن و فرهنگ ديگری هستند و اين امر در قلوب مردم ترکیه احساسات گوناگونی را برمی انگيزد. برخی معتقدند که اين خود اثبات کمبود های ترکیه، به خصوص در زمینهء آموزش مدرن و سازمان های اجتماعی است. بسیاری ديگر از ترک ها ـ که خود را پيرو سنت مصطفی کمال آتاتورک می دانند و از 1919 به بعد با برچسب «کماليست» شناخته می شوند ـ بر اين باورند که بر عهدهء کشور خودشان است که خود را به تمدن معاصر جهان برساند و هنگامی که چنين شود ترکیه با مردم ثروتمندتر و تحصيل کرده تر خود برای مغرب زمين پذيرفتنی تر خواهد بود. اما بسياری ديگر هم هستند که خود را چنين قانع کرده اند که بی رغبتی غربيان حاصل دشمنی تاريخی بين غرب مسيحی و عثمانيان مسلمان است.
(پيوند به فهرست کتاب) (پيوند با فيلترشکن >>>)
آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:
شماره 595 ـ
شنبه 3
مرداد
1388 ـ
25 ماه جولای
2009
شماره 594 ـ
جمعه 2
مرداد
1388 ـ
24 ماه جولای
2009
شماره 593 ـ
پنج شنبه 1
مرداد
1388 ـ
23 ماه جولای
2009
شماره 592 ـ
چهار شنبه 31
تير
1388 ـ
22 ماه جولای
2009
شماره 591 ـ
سه شنبه 30
تير
1388 ـ
21 ماه جولای
2009
شماره 590 ـ
دو شنبه 29
تير
1388 ـ
20 ماه جولای
2009
آرشيو کلی شماره های گذشته>>>
|
|
جايگاه سکولاريسم (لائیسیته)، يا جدائی اسلام از حکومت، در جنبش ایران
جلال ایجادی
در
جنبش کنونی، بعد از سی سال جمهوری اسلامی، مردم در حرکت مبارزاتی خود
علیه ولی فقیه می شورند و پیوند دین و دولت را زیر سئوال می برند. این
یکی از دستاورد ها و نوآوری های این جنبش است. خامنه ای رهبر سیاسی رژیم،
خود ولایت فقیه است و هنگامی که این نماد مستقیم ارادهء الهی مورد انتقاد
و تعرض جنبش مردمی قرار می گیرد و تظاهرکنندگان در خیابان ها فریاد می
زنند "احمدی جنایت میکنه، رهبر حمایت میکنه"،"
رهبر جنايت مي كنه،
دولت حمايت مي كنه"
و یا "مرگ بر خامنه ای"، این امر جز نفی ولایت فقیه ودیکتاتوری اش معنای
دیگری نمی تواند داشته باشد. در این روزها شعار شفاف دیگری مطرح شد:"
رهبر ما قاتله، ولایت اش باطله" و یا "سهراب ما نمرده، ولایت است که
مرده". این شعار ها بطور روشن ولایت فقیه خامنه ای را مورد انتقاد قرار
داده و ولی فقیه تبهکار را نشانه می گیرند.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
عبور
از حق حاكميت ملي ممنوع!
نقدي بر اظهارات اخير
آيت الله ناصر مكارم شيرازي
در مورد انتصاب اسفنديار رحيم مشايي
اكبر كرمي
به باور من حكومت ديني با هر خوانشي از دين، از آن رو كه شهروندان آن
نظام را دست كم به دو دستهء ديندار و بي دين تقسيم مي كند و در نتيجه به
نهادينه كردن تبعيض دست مي زند نمي تواند با حقوق شهروندي و حقوق بشر
سازگار و قابل جمع باشد... و، در نتيجه، حكومت ديني در اصل با حاكميت ملي
ناسازگار است. با اين همه نبايد فراموش كرد كه قابل قبول ترين گرايش
اسلام سياسي، يعني اسلامي كه براي تصدي و قبض قدرت خيز برداشته است،
گرايشي است كه ذيل انگاره ي ولايت مطلقه ي فقيه قرار دارد! انگاره ي
ولايت مطلقه ي فقيه، انگاره اي است كه وضعيت جهان جديد و بحران كاركردي
اديان را در جهان جديد با فراست دريافته است؛ از اين رو اسلام سياسي تنها
با ولايت مطلقه ي فقيه - به تعبيري كه آيت الله خميني مراد كرده است - مي
تواند با عبور از احكام اوليه ي اسلام، اسلام را تا حدي با جهان جديد
پيوند دهد. بدون ولايت مطلقه ي فقيه اسلام سياسي با انسداد مطلق روبرو مي
گردد.
(همراه با توضيحی از
سکولاريسم نو)
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
ولايت مطلقه فقيه، راه انبياء است
اکثريت نمايندگان مجلس خبرگان رهبری!؟
طی خبری که ايسنا منتشر کرده و سايت موج سبز آزادی آن را جعلی خوانده
است،
اکثريت
نمايندگان مجلس خبرگان رهبری، در بيانيهای خطاب به ملت ايران اعلام کرده
اند که «فصلالخطاب در امور رهبری است و هر گونه انحراف از راه و مواضع
رهبری، انحراف از آرمان های انقلاب و خط اصيل امام خمينی است».
سايت موج سبز آزادی
اين بيانيه را، که در واقع حرکتی عليه سخنان رفسنجانی در نماز جمعهء
هفتهء پيش محسوب می شود، جعلی خوانده،
کار حسين شريعتمداری دانسته
و خواستار افشای نام امضاء کنندگان آن شده است. صدا و سيمای حکومت اسلامی
تعداد امضاء کنندگان اين بيانيه را 50 نفر اعلام کرده است بی آنکه نام
آنها را فاش سازد. متن منتشره در هر دو سايت را بخوانيد.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
من
خانم
شیرین
عبادی را پيشنهاد می کنم
ناصر کرمی
اين جنبش اکنون بدون رهبر مانده و آقای موسوی، با مشخصات و ویژگی های
دیدگاهی و پتانسیل تا کنونِ خود، نمی تواند دیگر رهبر چنین جنبشی باشد.
راه اینکه ایشان بتواند از امروز خود را با جنبش افتخار آفرین ملّتِ
هماهنگ کند، در پیش گرفتن راهکارها و اتخاذِ سیاست هائی است که باعث
خواهد شد که رژیم از بازسازی خود [که رفسنجانی با موسوی و محمّد خاتمی و
سایر ارگان های وابسته به رژیم هم اکنون روی آن کار می کنند] جلوگیری کند
و، از سویی دیگر، راه را برای رسیدن به ايرانی سکولار و دموکرات باز
نمايد. من امّا بعید می بینم که آقای موسوی به هیچکدام از راهکارها تن در
دهد. پس آلترناتیو چیست؟ این جنبش، بدونِ رهبری نمادین فردی و یا گروهی
سرکوب خواهد شد، باید چاره ای اندیشید و راهِ حلّ ارائه داد...
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
غباری
طاعونی از آفاق برخاسته است
دربارهء
اسطورهء شاملو
مسعود نقرهکار
دوم
مردادماه سالگشت پرواز سيمرغ شعر معاصر ايران, احمد شاملوست. اين
يادواره ی کوتاه ادای احترامی ست به او، که بزرگی از بزرگان فرهنگ
و سياست وطنمان است، و اشارتی به فراز هايی از ديدگاه های
روشنگرانه ی شاملو، به عنوان يکی از روشنفکر ان فرهنگی و سياسی
ميهنمان.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
کدام بامداد؟
شعری از اسماعيل نوری علا
سروده شده در روز جاودانه شدن
احمد شاملو
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
کوتاه و گويا
چرا
به کشورهای ديگر کمک می کنيم
سرپرست کمیته امداد امام خمینى
بگزارش ایلنا، حسین انوارى در رابطه با سیاست کمیته امداد براى کمک
به
کشورهاى خارجى گفت:«کمکى که کمیته امداد به
کشورهاى خارجى مىکند درواقع انتقال الگوهاى حمایتى و امدادى است».
انوارى افزود:«کمیته امداد شکم گرسنگان این کشورها
را سیر نمىکند بلکه با برپایى کلاسهاى آموزشى سعى در توانمند
سازى دختران و پسران این کشورها و ایجاد اشتغال براى آنها دارد».
سرپرست کمیته امداد امام خمینى در واکنش به این سوال که شما
مىگویید کمیته امداد کمک نقدى به این کشورها نمىکند درحالى که
خبرها حاکى از این است که این کمیته به دختران دمبخت برخى از این
کشورها جهیزیه مىدهد، گفت:« کمیته امداد در پى ترویج فرهنگ
اسلامى است. هدف کمیته امداد جلوگیرى از ایجاد مفاسد اجتماعى در
این کشورها و ترویج فرهنگ ازدواج است، به همین جهت بخشى از جهیزیه
دختران آنها را تامین مىکنیم.»
(بقيه در آرشيو)
================
|