دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه اينترنتی بخش زنان  |  احزاب و گروه های سياسی 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 591  ـ  سه شنبه 30 تير 1388 ـ  21 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

روز سی ام تير 1331 يکی از معدود روزهائی است که مردم، با آمادگی برای جانبازی و مقاومت، بصورتی انبوه و بی شمار به خيابان آمدند و با ايثار خون و جان خود حاکميتی را که با تانک و زره پوش آمادهء درهم شکستن شان بود، فراری داده و ارادهء خود را بر مخالفان شان تحميل کردند. اگر تاريخ را از ديدگاه جنبش های مردمی بررسی کنيم، جدا از اينکه مصدق و ملی گرائی چه مقامی در تاريخ معاصر ما داشته اند، سی تير يکی از فراموش ترين لحظات تاريخ ملت ما است که در آن مردم يک صدا و با عزمی راسخ خواست خود را بر کرسی نشانده اند. بی شک روزی خواهد رسيد که مزار جان باختگان اين روز زيارتگاه عاشقان ايران شود.>>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

گزارش تفصيلی حکومت دو سال و نيمی دکتر مصدق

حسن مرسل وند

از پيروزى مشروطه به اين سو ايرانيان دو زنگ تفريح داشتند كه اولى از 1288 بود تا سوم اسفند 1299 كه پيش از اين شرح جانسوز آن را خوانديم  و حالا نوبت دومين زنگ تفريح بود كه از 1320 تا بيست و هشتم مرداد 1322 به درازا كشيد... در 23 تير 1330 درگيرى خونين ميان افراد دو حزب زحمتكشان و توده، كار را به جايى کشاند كه پليس دست به تيراندازى و جداسازى نيروهاى سياسى و روشنفكرى كه داشتند يكديگر را مى دريدند زد. آنچه به جا ماند، بيست كشته و صدها زخمى بود! چهار روز بعد دكتر مصدق، كه ميان «اخلاق» و «حكومت» اولى را برگزيده بود، دستور داد تا سرلشكر بقايى، رئيس شهربانى، كه به روى مردم آتش گشوده بود را از كار بركنار و تحت پيگرد قانونى قرار دهند. بقايى بيچاره دستور آتش را از شاه كه فرماندهى كل نيروهاى مسلح را بر عهده داشت، گرفته و حالا چوب دو سر طلا شده بود...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

امروز سبز، فردا رنگین کمان!

مهرداد مشايخی

تجربهء جوامع استبداد‌زده نشان می‌دهد که برای گذار به دموکراسی، دستکم دو نیروی اساسی می‌باید با هم به مصالحه و چاره‌اندیشی نهایی بپردازند: بخش دور‌اندیش، اصلاح‌گرا، و مسئول‌تر رژیم استبدادی، از یک سو، و اپوزیسیونی معتدل، عمل‌گرا و محکم، از سوی دیگر، که مشترکاً بتوانند این بار سنگین را به مقصد برسانند. امروز، موسوی و کروبی را می‌توان نماد جزء اول دانست. ولی نیروی نسبتا متشکل معتدل، دموکراتیک، سکولار و عمل‌گرا کجاست؟ با توجه به گوناگونی و تکثری که در ایران، از حیث خانواده‌های سیاسی، فرهنگ‌ها و زبا‌ن‌ها، ادیان و مذاهب، طبقات، جنسیت و نسلی وجود دارد، می‌باید پذیرفت که این بخش از جامعه ایران می‌باید الگویی فراگیر را مد نظر داشته باشد که نه تنها نسبت به گرایش‌های درونی خود برخوردی واقع‌گرایانه داشته باشد، که فراگیر‌تر از آن، جایگاه دین‌گرایان و جدا‌شدگان از بلوک قدرت را نیز پیش‌بینی کرده باشد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

لباس شخصی

حسین شرنگ

این طاعون از کجای ما آمد؟  / این هرزه از کجای ما رویید؟  / این یارو کی‌ بود؟  / که روز روشن را درید  / لباس ما را پوشید  / و در میان ما گم شد...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پیامبر همه ‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرد

پاسخ به خطبه های نماز جمعهء هاشمی

آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان

و رییس دبیرخانه‌ مجلس خبرگان رهبری

حکومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یکدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حکومت مشروعیت ایجاد نمی‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ی اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مساله‌ی حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آقای محمد یزدی شما چکاره اید؟ لطفا پاسخ دهید.

سید احمدرضا احمدپور / حوزهء علمیهء قم

خوب است آقای یزدی به سوال کننده که یکی از محققین حوزوی است پاسخ دهد: این نوع نمایندگی و این نوع مشروعیت را چگونه اثبات خواهد کرد!؟ در حالیکه امام زمان غایبند و ظهور نکرده است!؟ آیا حجت و بینه شرعی و یا دست نوشته ای از امام زمان دارند!؟ چگونه می خواهند آنرا ثابت کند!؟ و آیا معجزه ای از جانب خدا دارد! تا ثابت کند حکومت و شخص رهبر بدون مقبولیت مردمی مشروعیت دارد!؟ اگر چنین است چه نیازی به این همه تبلیغات وسیع وامکانات گسترده برای برگزاری انتخابات دارند!؟ و چه نیازی است که با تقلب گسترده بخواهند رای مردم را به نفع خود مصادره کنند!؟ 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

===================== کوتاه و گويا  =====================

اگر گفتيد...

تست هوش اينترنتی ـ ملی

اگر گفتين فرق واحد پول ايران و انگليس چيه؟

در انگليس شما يک کيف اسکناس مي برين و باهاش يک ماشين مي خرين، اما در ايران شما يک ماشين اسکناس مي برين و باهاش يک کيف مي خرين.

اگر گفتين فرق گردش کردن در تهران و پاريس چيه؟

در پاريس هروقت شما خواستيد گردش کنيد از ماشين پياده مي شين و در تهران هروقت خواستيد گردش کنيد سوار ماشين مي شيد.

اگر گفتين فرق يک ماشين در ايران و بلژيک چيه؟
در بلژيک وقتي شما ماشين مي خريد دائما قيمت آن کم مي شود ولي در ايران دائما قيمت آن زياد مي شود.

اگر گفتين فرق محل کار ايراني ها و آمريکائي ها چيه؟
مردم آمريکا در خانه استراحت مي کنند و در اداره کار مي کنند و در خيابان تفريح ، اما مردم ايران در خانه تفريح مي کنند ، در اداره استراحت مي کنند و در خيابان کار !

اگر گفتين فرق سيستم اداري ايران با سيستم اداري کانادا چيه؟
سيستم اداري کانادا چون کار مردم را راه مي اندازد از آنها پول ميگيره ولي سيستم اداري ايران چون جلوي کار مردم رو ميگيره و اونارو سر ميدونه ازشون پول ميگيره. 

اگر گفتين فرق يک زنداني در ايران و يک زنداني در اروپا و آمريکا چيه؟
در اروپا و آمريکا وقتي کسي به زندان مي رود اعتبارش را از دست مي دهد، اما در ايران وقتي کسي زنداني مي شود اعتبار بدست مي آورد.

اگر گفتين فرق يک نويسنده ايراني با يک نويسنده آلماني چيه؟
يه نويسنده آلماني وقتي نوشته هاش چاپ شد معروف مي شود و بالا مي رود اما در ايران وقتي جلوي چاپ نوشته هايش گرفته شد معروف مي شود و به پايين (سياه چال) مي رود .

اگر گفتين فرق يک مجرم در ايران با يک مجرم در جاهاي ديگه چيه؟
در همه جا آدم اول جرمش معلوم ميشه و بعد زنداني ميشه، اما در ايران آدم اول زنداني ميشه و بعد جرمش معلوم ميشه.

اگر گفتين فرق يک تخم مرغ در تهران و مسکو چيه؟
در مسکو اگه تخم مرغ را زير مرغ بذارن بعد از ۲۱ روز احتمالا يک جوجه از تخم مرغ بيرون مياد ولي در تهران پس از ۲۱ روز ممکن است از تخم مرغ هر موجودي بيرون بيايد

حتي يه رئيس جمهور.

 (آرشيو)

يک توضيح:

بنا به خواست خوانندگان، بخصوص در ايران، و بمنظور سبک کردن بار صفحهء اول سايت،

تنها مطالب هر روز در صفحهء اول سايت آورده شده

و صفحات اول روزهای ديگر به آرشيو منتقل می شوند.

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 590 ـ  دو شنبه 29 تير 1388 ـ  20 ماه جولای 2009

شماره 589 ـ  يک شنبه 28 تير 1388 ـ  19 ماه جولای 2009

شماره 588 ـ  شنبه 27 تير 1388 ـ  18 ماه جولای 2009

شماره 587 ـ  جمعه 26 تير 1388 ـ  17 ماه جولای 2009

شماره 586  ـ  پنج شنبه 25 تير 1388 ـ  16 جولای 2009

شماره 585  ـ  چهار شنبه 24 تير 1388 ـ  15 جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

مطالب ديروز

واژه نماهائی از روز جمعه...

سهيل

کف زمین پر از اعلامیه بود. از دیروز توی خانه هم سه تا اعلامیه انداختند. یکی از آنها خیلی جالب است. ظریف و زیبا لوله شده با یک روبان سیاه دورش ٬ واضح است که آن را یک دختر درست کرده است. مردم از پائین فرار کردند به سمت شمال٬ از بالا هم حمله کردند. هلیکوپتر روی سر مردم دور می زد. جا به جا از پنجره ساختمان های اطراف دوربین بیرون بود. مردم هو می کردند و توی صورت دوربین انگشت ها را بالا می گرفتند. گارد با مردم درگیر شد. شدید بود. جوانی یک گوشه افتاده بود. زخمی و خون الود. قد بلند و زیبا٬ یک پایش را خرد کرده بودند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بحران کنونی ایران، تشابهات و

تفاوت های آن با بحران 57

حسن ماسالی

شکل گیری یک ائتلاف سیاسی فراگروهی با پذیرش فراکسیون های فکری – سیاسی می تواند آغاز کار باشد. راه چاره این نیست که هویت سیاسی و خواست های دراز مدت خود را پنهان کنیم. راه چاره اینست که روابط متمدنانه ای با دگراندیشان داشته باشیم. ازچپ تا محافظه کار دمکرات را در جامعه بپذیریم و افراطیون دیکتاتورمنش و "لمپن" هائی که در سیاست دخالت می کنند را مشتنرکاً منزوی کنیم. شکل گیری یک نظام سیاسی بر اساس سکولاریسم، دمکراسی پارلمانی و احترام به کثرت گرائی سیاسی می توانند برنامهء مشترک ما باشد. 

(پيوند با فيلترشکن >>>)

  ================

بعد از سی سال، این روزها...

علی شریفیان

حدود یک ماه از انتخابات 22 خرداد می گذرد. در این روزها و  شب هایی که تا به اینجا رسیده، با خود در اندیشه و کشمکش بوده ام. در این اندیشه که «چطور شد که به اینجا رسیدیم؟ و داریم به کجا می رویم و چگونه؟» ایرانیان این بار بعد از بیش از صد سال که از انقلاب مشروطیت گذشته بعد ازجند نوبت ناکامی، دوباره تلاش تازه ای را برای رسیدن به «آزادی» شروع کرده اند.  آیا این بار این راه و کار، کنش و کوشش ها بار و ثمری خواهد داد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

آيا دماوند، کوره ی جوشان آزادی خواهی، می ميرد؟

شکوه ميرزادگی

دماوند، با قامتی سرکشيده در ميانه ی مجموعه ای از کوه های کوتاه و بلندی که رشته ی البرز نام دارند، با سری از آتش و گلوگاهی سفيد و دامن سبز گسترده ای که گل های شقايق و لاله رنگ آميزی اش کرده اند، در مسيری هزاران ساله با مردم ايران بوده است. هياهوی مبهم ناشی از آتشفشان آرامی که بر تارک اين کوه نشسته با خود قصه های زيادی بوجود آورده است؛ قصه هايی که حتی در استوره های ايرانی ما ثبت شده و جالب است که بدانيم همه ی آن ها نشانه هايی از عشق به آزادی، انساندوستی، و رويارويی با ديکتاتوری و بيداد را با خود دارند. هنوز، حتی در زمانه ی ما، در اوايل قرن بيست و يکم، مردمان ساده ی ساکن اطراف دماوند معتقدند که صدای ناله های «ضحاک ماردوش» را از درون اين کوه می شنوند...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دو يادداشت دربارهء مقالهء

«از سکولاريسم صد در صدی

تا سهراب و ندا»

آقای نوری علای عزیز با سلام. اگر سری به وبلاگ سهراب بزنید میبینید که او علیرغم نشانه سبزی که بر دست و صورت خود دارد پرچم شیر وخورشید نشان ایران را بر تارک وبلاگ خود نشانده وسرودهای مینهنی را نیزدر آنجا درج کرده است .همه چیز حکایت از میهن دوستی شدیداو میکند و ردی از مذهبی بودن او پیدا نیست. این چند خط را از روی علاقه به شما و بخاطر تدقیق بیشتر نوشته هایتان بعرض رساندم. با احترام، کریم شامبیاتی

***

آقای نوری علا، سلام. در مورد ندا و سهراب، اين دو ايرانی بزرگی که، يکی سکولار و يکی سبز، هميشه با ما باقی خواهند ماند، نکاتی که گفته ايد کاملاً روشن، درست و چشم گشاينده اند. ما بايد بدانيم که بسياری ديگر همچون اين دو جان باخته نيز هستند که نبايد در خاطر ما فراموش شوند.

(بقيه در آرشيو)

================

هويت ايرانی از ديد برادران،

و پای درد دل مردم دارالخلافه

حميد رضا رحيمی

مراتب توجه و ارادت حضرات آیات عظام و حجج اسلام، توابع نسبی و سببی آنان، کثرالله امثالهم، به ایران و هویت ایرانی، روشنتر از آن است که فدوی لازم بداند که پیرامون آن داد سخن بدهد. گشت و گذاری کوتاه، از تشریف فرمائی ِ اسلام عزیز به وطن سابق تا کنون، شمار قابل اعتنائی از اینگونه التفات ها رابه آسانی بدست می دهد. مثلاً، مقام معظم رهبری، که اخيراً تقوا را با قوی شدن عوضی گرفته اند، از تخت جمشید، که رشک جهان است، به عنوان مشتی خرابه یاد می کنند؛ و فرزند معنوی حضرت امام (ل)، آیت الله مطهری (ل.ل.) نيز قبلاً طی مهملات داهيانه ای تعارف را بکلی کنار گذاشته و حق ملت را، آن هم هشت سال پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی!، چنین کف دستش گذاشته که...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630