بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان   |   پيوند به آرشيو آثار نويسنده در سکولاريسم نو

آدرس اين صفحه با فيلترشکن:  https://newsecul.ipower.com/2009/07/21.Tuesday/072109-Ayatollah-Yazdi-Answer-to-Hashemi.htm

سه شنبه 30 تير 1388 ـ 21 جولای 2009

 

پیامبر همه‌ جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرد

پاسخ به خطبه های نماز جمعهء هاشمی

آیت‌الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان

و رییس دبیرخانه‌ مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله یزدی با انتقاد از اظهارات هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، تصریح کرد که در حکومت اسلامی مشروعیت و مقبولیت با یکدیگر متفاوت است و همراهی مردم، برای حکومت مشروعیت ایجاد نمی‌کند.

این عضو فقهای شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه‌ی تهران اظهار کرد: آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ی اول و دوم خود زیربنای دیگری را مطرح کرده است که می‌خواهم بگویم حتما ایشان اشتباه کرده و اشتباه می‌کنند. به آنچه مورد اتفاق فقهای اسلامی و شیعه‌ی اثنی عشری است توجه نشده است و آن مساله‌ی حق حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است که ناشی از مردم و خداوند متعال است.

رییس دبیرخانه‌ مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد، تاکید کرد: مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خداوند است و مقبولیت حاکمیت با همراهی مردم است.

وی توضیح داد: درست است که بدون همراهی مردم هیچ حاکم اسلامی نمی‌تواند کاری انجام دهد اما همراهی مردم، مشروعیت حکومت را ایجاد نمی‌کند حتی در مورد پیامبر اسلام (ص) هم این‌گونه بود.

این عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به بخش دیگری از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های روز گذشته نماز جمعه تهران اشاره کرد و گفت: تاریخی که ایشان ذکر کردند و البته بخشی از آن را اشاره کرده و بخشی را اشاره نکرده‌اند در واقع این است که پیامبر خدا به غیر از مقام پیامبری، رهبر و امام هستند. به حکم آیات شریفه‌ی معین که از جمله در هشت آیه‌ی قرآن از کلمه‌ی اطیعوا الله و اطیعوا الرسول نام برده شده است تماما موید این مطلب است که برای پیامبر اکرم (ص) در کنار وظایف پیامبری، کارهای نظارتی و کارهایی که توسط حاکم جامعه انجام می‌شود در نظر گرفته شده بود.

یزدی ادامه داد: اما آیات دیگری هست که ولایت رسول را قرار داده است. در طول جنگ مصادره‌ی اموال و خراب کردن مسجد منافقین تماما دستورات حکومتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر همه‌جا رافت و مهربانی و رحمت نمی‌کرده است. در جایی که لازم بوده جنگ کرده و دستور تخریب مسجد ضرار را داده است و این امر لازم بوده است.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اصل مهمی که زیربنای حکومت اسلامی است، مورد توجه آقای هاشمی قرار نگرفت این‌که اگر مردم باشند حکومت هست و اگر نباشند نیست، این غلط است. شک نداریم که علی‌(ع) خلیفه‌ی پیامبر (ص) است اما زمانی که پیامبر (ص) رحلت نمودند مردم با ایشان همراهی نکردند. آیا این مساله به این معنا بود که حضرت علی (ع) خلیفه نبود، این گونه نیست. حضرت علی(ع) کنار نرفتند و در حد توان حتی مردم را ارشاد و راهنمایی کردند. یعنی امیرالمومنین در 25 سال خلیفه‌ی مسلمین بودند به عبارت دیگر ایشان مشروعیت را داشتند اما مقبولیت نبود. بعد از مرگ عثمان می‌بینیم که مردم همراهی کردند و علی (ع) خلیفه شد.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: این مساله که مشروعیت با مقبولیت متفاوت است زیربنای اسلامی است که از زمان پیامبر اکرم (ص)‌،‌ ائمه معصومین،غیبت کبری و در زمان ما این گونه است که ولی فقیه با دستور الهی، ولی امر است و حضور مردم امکان عمل و استیفای حق را می‌رساند.

وی در ادامه‌ی سخنان خود مثالی از رهبری امام راحل در زمان طاغوت ارائه کرد و گفت: هنوز طاغوت حکومت می‌کرد که امام دستورات حکومتی صادر می‌کردند که این دستورات با اتکاء به مشروعیت از طرف خداوند و به خاطر این‌که ایشان نائب امام زمان (عج) بودند، صادر می‌شد.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ آقای هاشمی رفسنجانی به این مساله مهم اسلامی بی‌توجهی کردند و هم خطبه‌ی اول و هم در خطبه‌ی دوم به گونه‌ای بحث کردند که فقط حکومت مردمی است.

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630