دربارهء سکولاريسم  |  دربارهء ما |   تماس  |    سال سوم ـ  شماره 851 ـ  جمعه 24 ارديبهشت 1389 ـ 14  مه 2010   |   کوتاه و گويا     |    عکس و مکث

آرشيو صفحه اول  |   فهرست کليهء مقالات  |  اين نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود   |  کتابخانه  |   عکس و کاريکاتورانتخابی

English Information Section   |   جستجو    فيلترشکن  

نقاسی های ديجيتالی جنبش سبز

از سهيل توکلی  >>>

آقایان اصلاح طلب،شما هم در

 اين جنايات شريک هستيد!

علی اوحدی

روی سخنم با آنهاست که مانند ایادی رژیم، از خشم میلیون ها مردمی که خرداد گذشته به خیابان ها ریختند، به هراس افتادند و همدست و هم کاسه با جلادان، خط و نشان کشیدند و به مردم هشدار دادند که "ساختارشکنی" نکنند! هشدارهایی که ناشی از هراسی بود که با دیدن فریادهای خشم ملت، تنشان را لرزاند. در حرکت دو سه روز بعد از انتخابات، اصلاح طلب و اصولگرا، هر دو بی هیچ تمایزی، دیدند که هجوم این جنبش، غلت و واغلت این بهمن بزرگ، بر سر راه خود خشک و تر نمی شناسد. هشدارهای اصلاح طلبان در درون و بیرون ایران، به روشنی آفتاب، خیانت به مردم و "جنبش" اخیر بود. >>>

تیر خامنه ای در اعدام انسانیت

به سنگ خورد

وبلاگ «سهرابستان»>>>

شکوه ميرزادگی

در ايران هيچ محکومی

گناهکار نيست

ارتباط پزشکی و علوم با حجاب

آيت الله رهبر و

رقاصه های هالیوودی

زنان مسلمان نويسنده هم از

 آزادی فکر و انديشه خلاص

می شوند  >>>

دیگر خبری از زن‌ها نیست؟

گفتگو با محبوبه‌ عباسقلی‌زاده

مصاحبه‌گر: نیلوفر خسروی

مهم ایجاد دیالوگ با جنبش سبز است. مثلا گروه‌های مختلف جنبش سبز دارند در مورد قانون اساسی صحبت می‌کنند یا سکولاریسم و حکومت دینی، در مورد خشونت سیاسی و یا تجاوزهایی که در زندان‌ها شده است. این‌ها گفتارهای کلی است که می‌بینیم در جنبش سبز وجود دارد و زنده است و همه گروه‌ها دارند درباره‌اش حرف می‌زنند. جنبش زنان اگر بخواهد خودش را وارد بدنه رهبری جنبش سبز کند، و بخواهد وارد دیالوگ با این رهبری شود، باید بتواند خودنمایی کند. بتواند نظری در عرصه‌های مختلف داشته باشد. مثلا وقتی درباره سکولاریسم و حکومت دینی صحبت می‌کنیم، نظر جنبش زنان در مورد آن چیست >>>

سياست‌هاي تفكيك جنسيتي

از حرف تا عمل

محمد حسین نجاتی

شايد آن روزها که محمود احمدی‌نژاد در جريان انتخابات سال هشتاد و چهار به صدا و سيما آمده بود و با لبخند می‌گفت که «چه کسی گفته من می‌خواهم زن و مرد را در همه جا از هم جدا کنم؟»، کمتر کسی فکر می‌کرد که پس از چهار سال، يكی از عمده‌ترین برنامه‌هاي دولت او تفکیک جنسیتی در فضاهای مختلف باشد. فضاهایی که هرچند بر اساس برنامه‌های دولت سعی شد «آهسته و پیوسته» رنگ تغییر به خود بگیرد، ولی روز به روز طرح‌ها و لایحه‌های دولت در مورد تفکیک جنسیتی گسترش یابد.  >>>

آیا تونس هم‌چنان نماد

آزادی زنان خاورمیانه است؟

گفتگو با عامل گرامی

گفتگوگر: بيت استافر

برای مدت‌های مدید، تونس پیشرفته‌ترین کشور عربی در ارتباط با حقوق زنان بود. ولی این اواخر حتی تونس نیز شاهد بازگشت اسلام سنتی به جامعه بوده است. استاد دانشگاه و متخصص امور دینی تونس، خانم عامل گرامی در مصاحبه‌ای با مجله «القنطره»، دلائل گسترش اسلام سنتی در تونس را باز می‌نماید‌. او معتقد است خاورمیانه شدیداً با بحران هویت روبرو شده است؛ بحرانی که جنگ عراق و اشغال لبنان به آن دامن زده است. فشار بسیار سنگین و مستأصل کننده‌ای مردم خاورمیانه را روز به روز به گوشه‌ای هل می‌دهد. نه امیدی به حکومت‌های منطقه دارند و نه جهان ِ مثلاً منطقی غرب از آنها به شکل مؤثر حمایت می‌کند. در این شرائط است که مردم منطقه به پیام رستگاری که مذهب نویدش را به آنها می‌دهد روی می‌آورند.  >>>

جامعه مدنی ایران در يک

 سمينار دانشگاهی در تورنتو

گفت‌وگو با رامین جهانبگلو

گفتگوگر: محمد تاج‌دولتی

ارتباط میان روشنفکران سکولار و روشنفکران دینی به مراتب بیشتر از بیست‌سال پیش است. من فکر می‌کنم بيست سال پیش ‌آن چیزی که به آن مجله یا حلقه‌ی کیان می‌گفتند که تبدیل به جامعه و طوس و بسیاری از اصلاح‌ طلبی‌های دوره‌ی خاتمی شد، از یک سو مجله‌ها و نحله‌های روشنفکری که سکولار بودند، چه چپ و چه لیبرال وجود داشتند، ارتباط‌ ها بسیار کم بود. افرادی مثل خود من که با هر دوی این‌ها، به دلیل این‌که می‌خواستم گفت‌وگویی انجام شود، ارتباط داشتم، تعدادمان خیلی کم بود و شاید بدبینی‌ها بیشتر بود. ولی امروزه فکر می‌کنم به مراتب بیشتر شده است. کنفرانس‌هایی که شما می‌بینید در خارج از کشور برگزار می‌شود، بسیاری از افراد سکولار و روشنفکر دینی می‌نشینند، بحث‌هایی را با یکدیگر مطرح می‌کنند و شاید یک‌سری از مباحثی که مطرح می‌کنند مباحثی است که واحد شده‌اند. یعنی مشکلاتشان با یکدیگر یکی شده است. من فکر می‌کنم جنبش اخیر باعث شد این‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.... [در سمينار تورنتو] ما از تمام طیف‌ها دعوت کرده ايم. یعنی کسانی هستند که در دورانی از زندگی‌شان جزو گروه چپ ایران بودند یا هنوز هستند. مثل سعید رهنما، دکتر سهراب بهداد، فرهاد نومانی یا افرادی هستند که روشنفکران دینی هستند، مثل یوسفی اشکوری، فاطمه حقیقت‌جو، اکبر گنجی و تعدادی که جزو روشنفکران سکولار هستند، مثل مهرزاد بروجردی، خود من و دیگران. به هر حال بحث‌های مختلفی در جامعه‌ی ایران مطرح شده، می‌خواهیم ببینیم مسائلی که توسط جامعه‌ی مدنی ایران در بيست سال گذشته مطرح شده، چه پرسش‌هایی بوده‌اند و آیا هنوز مطرح می‌شوند یا خیر.  >>>

پيوند به فهرست سخنرانی ها

و نام شرکت کنندگان در اين سمينار >>>

آغاز بکار سايت رنگين کمان

با سرمقاله ای از

دکتر فرهنگ قاسمی:

اپوزیسیون خارج

در برابر انتخاب تاریخی خود

ابعاد فاجعه جنبش هشتاد و هشت همانند خود این جنبش گیج کننده است. اندیشه و پدیدارشناسی در هر شاخه منبعث از این جنبش تمرکز لازم برای تحلیل علمی را تحت الشعاع قرار داده و خطر از این شاخ به آن شاخ پریدن را به همراه می آورد. چیزی که امروز در غالب تحلیل ها مشاهده میشود. اما یک بعُد غیر قابل انکار و بر جسته این جنبش فرار مغز ها و فعالان سیاسی به خارج از مرزهاست.  بسیاری از تکنیسین ها و اندیشه ورزان سیاسی و اجتماعیِ دست اندر کاردر این جنبش برای حفظ جان و آبروی خود و خانواده خود مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود گردیده و در کشور های اروپایی و به ویژه در ترکیه و عراق آواره شده اند.   >>>

اطلاعیهء سینمای آزاد

باربد طاهری، هنرمند آزاده

با زندگی وداع گفت!

هنرمند آزاده باربد طاهری 17 اردیبهشت 1389 در کالیفرنیا با زندگی وداع گفت. باربد طاهری، هنرمندی متهعد بود و در برابر ابتذال وارتجاع وسازشکاران روشی آشتی ناپذیر داشت. قبل انقلاب هم سرمایه وانرزی اش را صرف کارهایی میکرد که تشخیص میداد قابلیت حمایت وپشتیبانی را دارند. فیلمبرداری وتهیه فیلم رگبار بیضایی با یاری باربد طاهری امکان پذیر شد وسرمایه محدود خداحافظ رفیق امیر نادری به همت باربد فراهم آمدو..باربد در حوادث انقلاب با دوربین شخصی ومستقل فیلمی مستند تهیه کرد با عنوان سقوط 57 که نمایش های متوالی داشت. وقتی زمینه کار وفعالیت ذر نظام جمهوری اسلامی برایش ناممکن شد، زادگاهش را ترک کرد وبه تبعید آمد. سا لهای تبعید لحظه ای متوقف نماند وبرعلیه کلیت نظام جمهوری اسلامی وهمه باند ها وجناح هایش فعالیت موثری را آغاز و ادامه داد. سوء استفاده جمهوری اسلامی از هنر برای بزک جهره خود از دیدگاه تیز بین باربد مخفی نماند . باربد چه در سخنرانی ها وچه نوشته هایش ماهیت فرببکار جمهوری اسلامی واستفاده سیاسی از هنر را شفاف میکرد وجلوی سازشکاران با قد برافراشته می ایستاد. او در ایجاد «کانون حمایت از سینمای زیر زمینی ایران» همراه شد و تا واپسین لحظات عمر کوتاهش در همین کانون و در جهت گسترش اهدافش فعالیت می کرد. سینمای آزاد خود را در درد و اندوه یارانش شریک می داند و در تدارک تنظیم ویژه نامه ای به مناسبت این اتفاق دردناک است. امید اینکه به یاری هنرمندان در تبعید بتوانیم آنگونه که شایستهء این هنرمند آزاده است یاد و خاطره اش را گرامی بداریم.

از طرف مرکز پژوهشی

و فیلمسازی سینمای آزاد

مجله اینترنتی سینمای آزاد: بصیر نصیبی

 هشتم مای 2010. ـ زاربروکن آلمان

پيوند به مطلبی از

اسماعيل نوری علا

گندیدگی ریشه!

شهباز نخعی

سرانجام، میرحسین موسوی، که در حرکتی قهقرایی کارش از رهبری به همراهی، از همراهی به پیروی و اکنون از پیروی به پسروی کشیده، دریک بیانیه آبکی چند سطری، ضمن شبیه شمردن احکام اعدام با احکام زندان افراد دار و دسته خودش، تخم دو زرده می کند که: «آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟»!.. وجه مشترک و کلید واژهء همهء اظهار نظرها «قصد ایجاد ارعاب و وحشت» است.  امّا، "ایجاد ارعاب و وحشت" ابزاری است که تقریباً همهء نظام های استبدادی – و حتی تشکیلات جنایت های سازمان یافته مانند مافیا – از آن بهره می گیرند. آنچه که جای تعجّب دارد این است که حکومت اسلامی چرا این کار را اینقدر ناشیانه، بی مهارت و با منتهای بلاهت انجام می دهد؟  >>>

چرا اصلاح طلبان خواستار

لغو مجازات اعدام نمی شوند؟

ناصر کاخساز

مطابق قوانین موجود، که آزادیخواهان خواستار لغو آن هستند، مجازات ولی فقیه و گروه او، به جرم قتل نفس‌های مکرر و همگانی، اعدام است. اگر اصلاح طلبان در تمامی دسته‌ بندی ‌هایشان همچنان طرفدار مجازات اعدام بمانند به این معناست که با اعدام گروه ولی فقیه نیز عملاً مخالفتی ندارند. پس به صلاح آنان و سیاست حفظ حدود و ثغور با رژیم حاکم است که خواستار لغو مجازات اعدام شوند تا هم باور راستین خود را به حقوق بشر اعلام کنند و هم بتوانند یک سیاست رفورم تمام عیار در پیش بگیرند.  >>>

آقا سرمی‏زند

عبدالقادر بلوچ   >>>

شایعه بود که «آقا»، با لباس مبدل، شب ها اینجا و آنجا سر می‏زند. باور نکردم؛ اما درست بود. سحرگاهان سر می‏ زند؛ سرهایی از خانه‏های مختلف. با لباس مبدل سر می ‏زند. زمانی با لباس مرتضوی سر می‏زد. حالا با لباس قاضی صلواتی سر می ‏زند. آقا همه جا سر می‏زند. مانده است که ما باور کنیم و یک خط در میان نبینیم.

 آرشيو

بقيه در ستون مقابل

تصويری از تابلوی «بر صليب پرچم و رويش» ـ اثر «کاگر لاک» برای سکولاريسم نو

ميرحسين موسوی:

محیل و قدرت پرست، يا ساده و گيج؟

معمائی بودن هميشه ناشی از زرنگی و اهل کلک بودن نيست. گاه بی خبری و ساده لوحی نيز می تواند از آدمی که به وسط يک بازی پيچيده پرتاب می شود شخصيتی معمائی بسازد. در مورد مهندس موسوی می توان از هر دوی اين منظرها نگاه و قضاوت کرد و تصميم گرفت که آيا او براستی انسانی محيل و بی رحم و قدرت پرست است که جان آدمی برايش ارزشی ندارد و يا آنچنان آدم ساده و گيجی است که نادانسته در اطراف خود توفان می آفريند و خود را مسئوول آن نمی بيند.>>>

نامه ای به گردانندگان سمينار «دموکراسی و جامعهء مدنی در ايران»

دکتر فرخ يزدی، رئيس انجمن سکولارهای سبز تورنتو

همراه با پاسخ آن

همانطور که در شمارهء قبل، طی گفتگوئی که راديو زمانه با آقای رامين جهانبيگلو داشت، به اطلاع شما رسيد، امروز و فردا در دانشگاه تورنتوی کانادا سميناری با عنوان «دموکراسی و جامعهء مدنی» برگزار می شود که در آن چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان مذهبی نيز حضور دارند. يکی از ميزگردهای اين کنفرانس به بحث درباره سکولاريسم در ايران اختصاص دارد که در آن سخنرانان عبارتند از آقای اکبر گنجی، آقای یوسف اشکوری، خانم فاطمهء حقيقت جو و آقای مهرزاد بروجردی. در اين زمينه، آقای دکتر فرخ يزدی، رئيس انجمن سکولارهای سبز تورنتو، نامه ای به گردانندگان سمينار نوشته اند که متن آن و پاسخ دريافتی به آن را در اينجا می خوانيد. >>>

تظاهرات در تورنتوی کانادا، برای اعتراض به اعدام پنج جان شيفتهء آزادی >>>

جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار

مجيد محمدی

بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی که از سوی رهبران جنبش در داخل کشور و بیانیه‌هایی که از سوی گروه‌هایی از منتقدان و مخالفان حکومت در خارج از کشور صادر شده است دو گرایش عمده را نشان می دهند: گرایش اسلامگرا و گرایش عرفی. هر دو گرایش در داخل و خارج کشور به چشم می آیند. در گرایش عرفی هم نیروهای مذهبی و هم نیروهای غیر مذهبی به چشم می خورند. البته در این دوره بخشی از نیروهای مذهبی میان اسلامگرایی و عرفیگرایی بسته به شرایط روز در حال نوسان بوده‌اند: آنگاه که به سقوط رژیم خوش‌بین‌تر بوده‌اند به عرفیگرایی نزدیک تر شده و آنگاه که از سقوط آن مایوس می شده‌اند به اسلامگرایی، و در ذیل آن به فعالیت سیاسی در چارچوب همین جمهوری اسلامی موجود و قانون اساسی‌اش روی می‌کرده‌اند. برخی از نیروهای این دو گرایش مدعی همراهی اکثریت مخالفان، جنبش سبز، و مردم ایران با خود هستند. این ادعاها تا چه حد واقع بینانه است؟ >>>

مگر می شود جنبش دموکراتیک به نفع طبقه ی کارگر نباشد؟

ف. تابان

پاسخ به شش پرسش مجلهء آرش

آزادی، خواست طبقه ی کارگر است، بنابر این این جنبش با خواست طبقه ی کارگر بیگانه نیست، می تواند خواست های دیگری هم بر آن اضافه شود، اما کسانی که از کارگران دعوت می کنند کنار بکشند چون این جنبش «با خواست» آن ها شروع نشده است، یا جنبش «طبقه ی متوسط» است، همان هایی هستند که حتما آزادی را خواست طبقه ی کارگر نمی دانند. روشن است با چنین نحوه ی نگرشی آرزوی «رهبری» کردن جنبش کمی خنده دار می نماید ...  >>>

پاسخ تو زندان بود؟

شيرين فيروزی (کرمی)

به ياد همراهم، اکبر

 

میان من و تو دیوارهاست

میان من و تو زنجیرها

میان من و تو سکوتی فروخورده

تلخ و رنج آور

 

تو در میان دیوارهای یک زندان

و من اسیر وحشت زندانبانان

تو در محاصرهء یک سلول

و من در محاصرهء بيرون

 

کجايند رویاهایمان؟

کجاست آزادی؟

کجاست دنیائی که داشتيم؟

کجاست آبادی؟

 

پرسش مگر اين نبود؟

و پاسخش زندان شد!

جنبش دانشجویی ایران؛ از پیشینه تا چشم‌انداز

گفت‌وگو با فرشین کاظمی‌نیا

گفتگوگر: کیارش پارسا عالی‌‌پور

دانشجویان ایرانی به‌عنوان پیشاهنگان جامعه که طبعاًً متعارف‌تر و رادیکال‌تر نشان می‌دهند، سعی کرده‌اند در این دوران، چه در داخل و خارج از کشور، به‌گونه‌ای صدای آزادی‌خواهی بدنه‌ی جامعه و قسمت اصلی جامعه باشند که در واقع به این خیزش رسیده است. در داخل و خارج از کشور نیز علی‌القاعده آزمون و خطاهای متعددی صورت گرفت که به‌نظر من در دوران اخیر، این درس به وجود آمد که تنها با بازنگری به گذشته و پیوند با جنبش‌های اجتماعی که در ایران وجود دارد، مثل جنبش‌های زنان و جنبش‌های کارگری می‌شود به فرایند و آرمانی که به‌نظر جنبش دموکراتیک دانشجویی هست، دست یازید.>>>

جامعه مدنی، دولت انتقالی، و دین سیاسی

علی رها

این نفوذ ایدئولوژیک با اینکه بلحاظ خصلت دینی اش برای رژیم سیاسی ایران اهمیتی حیاتی دارد، مع الوصف از سرشتی عینی برخوردار نیست. برعکس، بخاطر تلفیق دین با جهان مادی و الوده شدنش در منجلاب تنازع بقأ و لذا مترادف شدنش با سیطره اقتصادی سیستمی دنیوی، می تواند بسرعت از عرش برین سقوط کند و شرایط ریزش دین سیاسی را فراهم اورد. زمینه های این زوال از هم اکنون بوضوح مشهود است ...  >>>

 

ضعف های مقالهء «چرا نباید لائیک بود؟»

غفور میرزایی

اگر بشود ادعای آقای قوچانی مبنی براینکه مجاهدین "فرزندان" و یا نتیجه افکار و کارهای مهندس بازرگان است و تقی شهرام نتیجه مجاهدین، ( که البته رهبر انقلاب هم در مورد مرحوم بازرگان به دلیل آن که در مقابل کج روی ها می ایستاد چنین اظهار نظری، گویا کرده بوده اند) پذیرفت؛ آن وقت ناچارا باید قبول کرد که عثمان و معاویه و به دنبالش یزید نتیجه کارها و تعالیم پیامبر اکرم است، و صد البته رهبر فعلی انقلاب (که از طرف شماها جائر خوانده شده) نتیجه مستقیم افکار و اعمال رهبر فقید و دخالت روحانیان در امری بود که به آن اصلا آشنائی نداشتند >>>

شب جادوگران و بحث کارگری

بهمن زاهدی

توماس گفت: هر لیتر بنزین در حال حاضر 42ر1 یورو می‌باشد، ولی مخارج استخراج نفت، آوردنش به اروپا، مخارج پالایشگاه و حمل و نقل به پمپ بنزین و سود پمپ بنزین تا اینکه شما آن بنزین را به داخل ماشین خود وارد کنید 22ر0 یورو می‌شود. یعنی 20ر1 یورو مالیاتش است که برای بیمه‌های بازنشستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا زمانی که این نفت ارزان به ما فروخته می‌شود ما می‌توانیم تعادل مابین هزینه ها و در آمد‌هایمان را جبران کنیم.  >>>

ولایت فقیه عصاره صد سال مبارزه اخیر ملت ایران است

محسن رضایی

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضائی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، و کانديد شکست خورده انتخابات رياست جمهوری، با حضور در نشست هفتگی جمعیت حامیان ولایت، گفت: هر چند وقت یکبار بحث‌هایی در خصوص جمهوری اسلامی ایران پیش می‌آید که این بحث‌ها طبیعی است چرا که جمهوری اسلامی یک پدیده نو و اندیشه جدید و یک مکتب و نظام سیاسی جدید است که در عالم شکل گرفته است... قرن بیستم را قرن منسوب به برخی پدیده‌ها می‌دانند بر این اساس برخی می‌گویند این قرن، قرن شروع جهانی شدن است و برخی دیگر این قرن را قرن جنگ‌های جهانی نامگذاری می‌کنند، همچنین عده‌ای دیگر این قرن را قرن شکل‌گیری نظام‌های سیاسی می‌دانند... نظام‌های لیبرالیسم و سوسیالیسم در این قرن ظهور کرد و نظام کمونیست هم در این قرن شکل گرفت و در دو دههء پایانی این قرن نیز نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت... جمهوری اسلامی ایران از دل اسلام بیرون آمده است و همان‌طور که لیبرال دموکراسی از فلسفه لیبرال گرفته شده فلسفه جمهوری اسلامی هم در اسلام و قرآن است... درست است که در کنار اسلامیت رأی و انتخاب مردم هم مهم است اما آن فلسفه‌ای که به رای مردم شکل می‌دهد و به اسم مردم‌سالاری دینی وجود دارد آنهم از دل اسلام ناشی شده است... ولایت فقیه در امتداد سایر ولایت‌ها قرار دارد یعنی این ولایت در کنار ولایت الله و ولایت نبی است و بر این اساس باید گفت که ولایت فقیه از ولایت الله است... ولایت فقیه مسئله ساده‌ای نیست و این چیزی است که ملت ایران بعد از صد سال مبارزه به آن دست یافته است... در حقیقت ولایت فقیه عصاره صد سال مبارزه اخیر ملت ایران است که این مبارزه از دوران مشروطه شروع شده است... حکومت در ایران که قوای سه‌گانه و در رأس آن ولایت فقیه است بر اساس ولایت فقیه و اسلام شکل می‌گیرد بنابراین رفتار این قوا نیز بر اساس اسلام است... ولایت فقیه همان نظام سیاسی است که ما آنرا در کنار سایر نظام‌های دنیا به صحنه آورده‌ایم و ولی فقیه مصداق نظام حکومتی در کشور است... نظام ولایت فقیه مانند یک اتوبان است که در آن هم حکومت و هم جامعه حرکت می‌کند و ولی فقیه هم در جلوی همه آنها حرکت می‌نماید و اگر کسی از این اتوبان بیرون بیاید و بگوید که از حکومت دفاع می‌کند در واقع پنجاه درصد از سخنانش درست است... ولایت فقیه یعنی شرع مقدس اسلام و احکام‌الله و ایثارگری و شهادت‌طلبی و فداکاری و آرزوی ولی فقیه هم شهادت است چرا که ایشان بیش از همه تابع احکام است... سختی دوران ما این است که هم باید اسلام را حفظ کنیم و هم باید قوانین را در کشور اجرا کنیم... وقتی رقابت تمام می‌شود از فردای انتخابات همه باید با هم همکاری کنند که این همکاری از دل ولایت فقیه بیرون می‌آید... هم رقابت باید قاعده‌ مند باشد و هم اعتراضات باید طبق قوانین شکل بگیرد و این قوانین یعنی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی... ‌برخی مواقع ممکن است افراطی‌گری و یا تکیه بر احساسات برخلاف اصول جمهوری اسلامی تمام شود.

 آرشيو

آرشيو

 فهرست کليهء مقالات موجود در سايت

 شماره 850  چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389 ـ  12 مه 2010 

 

صفحهء اول

 

نقاشی های ديجيتالی جنبش سبز

از سهيل توکلی 

 

پنج‌شنبه روز عزای عمومی و تعطيل عمومی در کردستان است

عبدالله مهتدی

 

آقایان اصلاح طلب، شما هم در اين جنايات شريک هستيد!

علی اوحدی

 

تیر خامنه ای در اعدام انسانیت به سنگ خورد

وبلاگ «سهرابستان»

 

از نگاه يک زن

شکوه ميرزادگی

در ايران هيچ محکومی گناهکار نيست

ارتباط پزشکی و علوم با حجاب

آيت الله رهبر و رقاصه های هالیوودی

زنان مسلمان نويسنده هم از آزادی فکر و انديشه خلاص می شوند

 

دیگر خبری از زن‌ها نیست؟

گفتگو با محبوبه‌ عباسقلی‌زاده

مصاحبه‌گر: نیلوفر خسروی

 

سياست‌هاي تفكيك جنسيتي از حرف تا عمل

محمد حسین نجاتی

 

آیا تونس هم‌چنان نماد آزادی زنان خاورمیانه است؟

گفتگو با عامل گرامی

گفتگوگر: بيت استافر (از نشريهء «القنطره»)

برگردان از: ونداد زمانی

 

بررسی پرسش‌های بيست ساله‌ء جامعه مدنی ایران

در يک سمينار دانشگاهی در تورنتو

گفت‌وگو با رامین جهانبگلو

گفتگوگر: محمد تاج‌دولتی

پيوند به فهرست سخنرانی ها و نام شرکت کنندگان در اين سمينار >>>

 

آغاز بکار سايت رنگين کمان

با سرمقاله ای از دکتر فرهنگ قاسمی:

اپوزیسیون خارج در برابر انتخاب تاریخی خود

 

اطلاعیهء سینمای آزاد

باربد طاهری، هنرمند آزاده با زندگی وداع گفت!

 

پيوند به مطلبی از اسماعيل نوری علا در مورد باربد طاهری

 

گندیدگی ریشه!

شهباز نخعی

 

چرا اصلاح طلبان خواستار لغو مجازات اعدام نمی شوند؟

ناصر کاخساز

 

نامه های یک اعدامی

فرزاد کمانگر

 

برای ماندن در قدرت حاضر به انجام هر کار غیر اخلاقی هستند

نامه مهدی محمودیان، افشاگر جنايات رژيم، به همسرسابقش

 

آقا سرمی‏زند

عبدالقادر بلوچ

 

شماره 849  دوشنبه 20 ارديبهشت 1389 ـ 10 مه 2010 

 

صفحهء اول

 

اعلاميهء شورای موقت هماهنگی سکولارهای سبز ايران

در مورد اعدام های اخير

 

کمانگران ما نمرده اند!

شعری از م. بهنام

 

دعوت به اعتصاب و تظاهرات

در اعتراض به اعدام پنچ زندانی سیاسی

 

تأملاتی پیرامون خدای آیت‌الله علی خامنه‌ای

اکبر گنجی

 

خطر گسترش تفكر سكولاریستی جدی است

گفتگو با مهندس مرتضی نبوی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

پرسشگر: محمد مهدی اسلامی، برای نشريهء جوان

 

تغییر رژیم با اصلاح یا انقلاب؟

الاهه بقراط

 

چرا او به نیویورک سفر کرد؟

شاهین فاطمی

 

احمدی نژاد، آن که عاشق قربانيان خود می شود!

شکوه ميرزادگی

 

جامعه سکولار، نقطه مرگ جمهوری اسلامی

گفت وگو با سعید چوبک

به مناسبت گشایش انجمن سکولارهای سبز در تورنتو

گفتگوگر: آرش عزیزی برای نشريهء شهروند

 

«بالاخره فاتحه بخوانيم يا نخوانيم؟» و « شجاع يا شجاء؟»

ف. م. سخن

 

دزدی در ممالک محروسهء آقا (عج)

حميدرضا رحيمی

 

چند کلمه از آبرو خوردگان و حيا قی کردگان

 

فرار مغزها را قبول ندارم!

کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد

 

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

اعلاميه حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

پويشگران

===========

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

کميته بين المللی  نجات پاسارگاد

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی، جمهوری و لائيسيته

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

===========

گزيده هائی از

سخنان امام خمينی

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

 

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

 

 

بقيه از ستون مقابل

برای ماندن در قدرت حاضر به

 انجام هر کارغیراخلاقی هستند

نامه مهدی محمودیان، افشاگر

 جنايات رژيم، به همسرسابقش

الهام عزیزم، سلام. وقتی گفتی که به تو زنگ زده اند و خواسته اند که بر علیه من شکایت کنی و تو چنین پاسخی دادی اشک های غم و شوقم در هم آمیخت. اشک شوق که توانسته ام چند صباحی در کنار تو زندگی کنم و اشک غم از اینکه نهادهای امنیتی این چنین به قهقرای سقوط رفته اند. اشک شوق که فرزندم مادر بزرگی همچون تو دارد و غمگین و اندوهگین از کسانی که حقارتشان را در میدان سیاست اینچنین جبران می کنند. اشک شوق از اینکه ایران عزیز، زنان سرافرازی همچون تو دارد و سرشکسته و شرمسار از شهیدانی که جانشان را دادند تا کسانی این چنین بر جایشان تکیه بزنند. الهام عزیز، می دانم و گفتی که پس از انتشار آن خبر از تو خواسته اند که خبر را تکذیب کنی و با آنکه تهدید به بازداشتت کرده اند از تکذیب آن سر باز زده ای. اما از آنجا که بیم بازداشت تو را دارم از تو می خواهم آنچه را که می خواهند بگویی چون با کسانی طرف هستیم که برای ماندن در عرصه قدرت حاضر به انجام هر کار غیر اخلاقی هستند. مگذار که زینب دخترمان که ماه ها از داشتن پدر محروم است و به طور قطع باید سال ها این دوری را تحمل کند از داشتن مادر خوبی همچون تو نیز محروم شود. امیدوارم در زندگی آینده ات در ایرانی آزاد و آباد، زندگی سرشار از موفقیت داشته باشی.

مهدی محمودیان – زندان اوین – 14 اردیبهشت >>>

نامه های یک اعدامی

فرزاد کمانگر

اخبار روز: ایران، فرزاد کمانگر را با نامه هایش شناخت. نامه هایی که از درون زندان نوشته شد و نام این معلم روستاهای کامیاران را از روستاها و شهرهای کردستان فراتر برد. فرزاد کمانگر در نامه های خود، عشق به کودکان روستاها، عشق به مردم کردستان و ایران، عشق به آزادی و عدالت را با کلامی عاشقانه و شاعرانه تصویر کرد. همزمان با اعدام جنایتکارانه ی فرزاد کمانگر و دیگر آزادی خواهان ایران، مجموعه ی نامه های او را در این جا در دسترس خوانندگان قرار می دهیم:

نامه ی فرزاد کمانگر، معلم محکوم به اعدام، به دانش آموزانش - اسفند 1386
www.akhbar-rooz.com
به ققنوس های دیار ما - اسفند 1386
www.akhbar-rooz.com
بنویسید درد و رنج ، بخوانید زندگی - اردیبهشت 1387
www.akhbar-rooz.com
بندی بند ۲۰۹ - تیر 1387
www.akhbar-rooz.com
من یک معلم می مانم و تو یک زندانبان - دی 1387
www.akhbar-rooz.com
از تو نوشتن قدغن - بهمن 1387
www.akhbar-rooz.com
نسل سوخته - اردیبهشت 1388
www.akhbar-rooz.com
نامه فرزاد کمانگر در سوگ احسان فتاحیان - آبان 1388
www.akhbar-rooz.com
دومین نامه ی فرزاد کمانگر پس از اعدام احسان فتاحیان - آبان 1388
www.akhbar-rooz.com
دیگر تنها کفش‌هایم مرا به این خاک پیوند نمی‌دهد - آذر 1388
www.akhbar-rooz.com
"روژگار یکی سیره گلم" - دی 1387
www.akhbar-rooz.com
فرشته هایی که دوشنبه ها می خندند - اسفند 1388
www.akhbar-rooz.com
ما هم مردمانیم... - فروردین 1389
www.akhbar-rooz.com
قوی باش رفیق - نامه خطاب به به معلمان دربند - اردیبهشت 1389
www.akhbar-rooz.com
پاییز در چشمان میدیا - آخرین نامه ی فرزاد کمانگر - اردیبهشت 1389
www.akhbar-rooz.com

آرشيو

 

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

صصص