«شبکهء جهانی سکولارهای سبز» از همه معتقدان به لزوم انحلال حکومت مذهبی و استقرار حکومتی سکولار و مبتنی بر اعلاميهء حقوق بشر دعوت می کند تا به اين شبکه بپيوندند.

برای اطلاع بيشتر به اين سايت مراجعه کنيد: www.seculargreens.com

فهرست مقالات  |  آرشيو شماره های قبل | دربارهء سکولاريسم نو  | دربارهء نشريهء ما | جمعه گردی ها |  آرشيو کارنامهء اتحاد  | تماس | جستجو |  فيلترشکن |  English Section

اين  نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود

پيوندها

خبرهای شبکهء سکولارهای سبز

مطالب شمارهء قبل سال چهارم ـ شماره 945ـ  چهارشنبه اول دی 1389 ـ 22 دسامبر 2010

من از يادت نمی کاهم

تو را من چشم در راهم...

(از نيما يوشيج)

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

«حقوق متهم»

نوشتهء عبدالفتاح سلطانی

و مهناز پراکند

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

تريبون ايران

کتاب «درد اهل ذمه»

با سردبيری عباس پهلوان

کتاب «ترک های امروز»

نتايج انتخابات شبکه

گزارش کميسيون نظارت بر انتخابات

و فهرست نام منتخبين>>>

مباحثهء تلويزيونی اسفنديار منفردزاده،

عضو شورای هماهنگی شبکه،

با دکتر مرتضی محيط

دربارهء آيندهء ايران

در برنامهء «همصدائی»

با مديريت فرامرز فروزنده

از تلويزيون انديشهء

در سه قسمت>>>

اسماعيل نوری علا

سکولار سبز چه کسی است؟

ويدئو     فايل کوچک صدا

گفتگو با جوانان پشتيبان نهاد مردمی

(فايل صوتی)>>>

مراحل نظری و عملی آلترناتيو سازی (ويدئو)

شبکهء سکولارهای سبز چيست

و چه می کند؟

ويدئو، فايل کوچک صدا

چرا «ايران بی تبعيض»

يک شعار کليدی است؟

گفتگوگر: احمد مرادی

 سردبیر سایت ترکمن صحرا مدیا>>>

درويش رنجبر، عضو انجمن

 سکولارهای سبز شهر «سن ديه گو»

 (جنوب کاليفرنيا)

و محمد رضا حيدری

(هر دو از ديپلمات های بريده از

 حکومت و عضو کمپين سفارت سبز)

در برنامهء تفسير خبر>>>

دوشنبه 8 آذر

آغاز بکار انجمن سکولارهای سبز

در «سن ديه گو» ی کاليفرنيا

(به همت منوچهر محمدی)

و لوس آنجلس

(به همت پارسا جعفری)

>>>

گفتگوی دکتر ايمان فروتن

عضو شبکهء سکولارهای سبز

و مسئوول برنامهء نهاد مردمی

با کن تيمرمن، روزنامه نويس

دربارهء صدای آمريکا>>>

چهارشنبه 26 آبان

انجمن سکولارهای سبز

شمال کاليفرنيا (منطقهء خليج)

به همت مهدی ذوالفقاری

آغاز بکار کرد>>>

چهاردهم آبان

انجمن سکولارهای سبز کلن

به همت فرحناز عمادی

آغاز بکار کرد>>>

سکولاريسم و جنبش سبز

ماشالله عباس زاده

سرپرست انجمن سکولارهای سبزونکوور

در تفسير خبر صدای امريکا>>>

انجمن سکولارهای سبز ونکوور

آغاز بکار کرد

از صفحهء  فيس بووک انجمن

ديدار کنيد>>>

«کل دعوا» ی ما

بر سر انتخابات مهندسی شده است

پیام مهدی کروبی به مناسبت عاشورا

این حرکت مقدس یعنی عاشورا که الان هم در آستانه اش هستیم، ان شاءالله همهء مردم با شور و نشاط در عزاداری شرکت می کنند، منتهی در کشور ما در عاشورای سال گذشته حادثه ای غم انگیز رخ داد که آن را بهانه ای کردند برای سرکوب مخالفین. ما کل دعوایمان بر سر انتخابات مهندسی شده است، آیا روز عاشورا مردم شعار دادند، ندادند، من نمی دانم، ولی به هر حال حوادث تلخی پیش آمد و عده ای از مردم عزیزمان را به شهادت رساندند و حرمت عاشورا را نگه نداشتند و حالا عجیب این است که طلبکار هم شدند و آنهایی که مردم را کشتند تازه می گویند خدا آبروی فتنه گران را برد!>>>

بیست سال یا سی سال؟

مصاحبه اخیر میرحسین موسوی با نشریه اینترنتی قلم سبز مانند گذشته دارای اشکالات متعدد و آشکاری است، از جمله مواردی که آقای موسوی و خانم زهرا رهنورد بطور مداوم روی آن تاکید می کنند این است که هرچه مشکل داریم و هر استبداد و ظلمی که وجود دارد مربوط به «بیست سال اخیر» است، در حالیکه اگر بطور دقیق خفقان موجود و فضای سیاه استبداد کنونی مورد ریشه یابی قرار گیرد نقش پررنگ و واضح خمینی و روش رهبری او را می توان مهمترین دلیل معضلات کنونی اعلام کرد. مهندس موسوی با زرنگی خاصی می گویند: "جریان حاکم در آستانه انتخابات بیست سال برای یکدست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود"، در حالیکه از روز نخست تاسیس جمهوری اسلامی خمینی رسما فرمان شکستن قلم ها و بستن زبان ها و کشتن مخالفان را صادر کرد و در چند سخنرانی به صراحت تاکید نمود که «همه» ی احزاب و گروه ها باید از بین بروند و مخالفان و منتقدان را شیطان صفت و دشمنان الله و معاند با اسلام خواند. آقای موسوی در جایی دیگر نیز با اشاره به اسناد ویکی لیکس به جای این که سیاست های غلط «حکومت» و شخص ولی فقیه را زیر سوال ببرند به طور حساب شده حملات لفظی خود را متوجه «دولت احمدی نژاد» نموده اند، آقای موسوی و تمام دست اندرکاران جمهوری اسلامی به خوبی می دانند تعیین «سیاست های کلی نظام» با شخص رهبری است و اگر در اسناد ویکی لیکس انزوای جمهوری اسلامی و تنش آفرینی این رژیم افشا شده این موضوع به «دولت احمدی نژاد» ارتباط چندانی ندارد بلکه ولی فقیه مسئول تعیین این سیاست های ضد ملی بوده و هست....

آرشيو

شباهت، علاج واقعه، دسیسه

حمیدرضا رحیمی

چقدر حرکات، سکنات و فرمایشات اعلیحضرت الاعظما سید علی(ع) خامنه ای، دام الذله، فدوی را بیاد حضرت امام (ل) می اندازد. فی المثل، آنگاه که حضرت اش در آن ایام مهملی می فرمود، مانند "جنگ چیز خوبی ست"، بفاصله ی اندکی، جراید شریفه ی دارالخُرافه در سیاه کردن صفحات خود، گوی سبقت از یکدیگر می ربودند و آنقدر آن مهمل مقدس را تکرار و تبیین می کردندکه مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، سرانجام می پذیرفتند که، بقول آن بزرگوار، «قضای آسمان ست این و دیگرگون نخواهد شد!» فدوی البته بنا نداشت که با یادآوری «دوران طلائی حضرت امام (ل)» ، لرزه بر اندام خوانندگان محترم ضد انقلاب خود بیاندازد!.. ببخشید... باری - حالا حکایت مقام معظم رهبری، صدمه الله تعالی، ست که...>>>

مطلب ارسال شده:

- بابا؟ 

- جان بابا؟

- یاران امام حسین چرا گریه می کردن؟ 

- از تشنگی پسرم.

- اینا چرا گریه می کنن؟

- از گشنگی پسرم. قیمه بخورن دیگه گریه نمی کنن.

- بابا، تشنگی بد تره یا گشنگی؟

- نفهمی از جفتش بدتره پسرم.

آرشيو

خورشید خانم آفتاب کن!

شکوه میرزادگی

در آستانه ی یکی از بزرگترین جشن های ملی خودمان، یلدا هستیم؛ یلدایی که ریشه و گوهر آن ستایش مهر ورزیدن و روشنایی است، و باور به پایان هر تاریکی و بیداد، و رسیدن بی ترديد انسان به آسایش و آزادی و طراوت و سرخوشی ـ یعنی هرآنچه که شایسته و حق اوست. قرن هاست که مردمان ایران هر ساله، در این لحظات، در عين آگاهی از قطعيت گردش ايام، آرزو می کنند که خورشید، آن فاتح شکوهمند تاریکی، یک بار دیگر در نبرد خویش با تاریکی و سیاهی پیروز شود و جان و زندگی شان را آفتابی کند. چرا که خورشيد نه تنها جرمی فلکی که نمادی برای جامعه ی انسانی نيز هست، و به همين دليل اين آرزو اکنون، در زمانه ی ما، از استوره به سمبلی زیبا مبدل شده است: پیروزی بی تردید انسان آزاده بر استبداد و بیداد و ظلم.>>>

بحران معرفت شناسی در غرب

و ضرورت بازگشت به «روشنگری»

در شرق

عطا هودشتیان

ما در شرق نيازمند برپايی مبارزهء اجتماعی قدرتمند مدنی هستيم و پيش از پيش به مقولهء «سوژه» نياز داريم. ما بايد به عامل، به فاعل عمل کننده بدل شويم و دست از دنباله روی کورکورانهء فکری (و سياسی) بشوئيم. ما در ايران به جای فراموشی جهت و هدف (برسم نقد فلسفی چند دههء اخير در غرب)، به جای افتادن در تلهء "پست مدرنيته"، هر چه بيشتر به انديشهء انتقادی، سمت و هدف و برنامه نيازمنديم. ما نيازمند استحکام جامعه مدنی قدرتمند و با هدف هستيم که سلامت سياست چند گانه گرا و دموکراسی را تضمين کند.>>>

حقوق بشر، هم استراتژی هم تاکتیک

ناصر کاخساز

مفهوم حقوق بشر در عمل و نظر، کمتر قابل تفسیر است. چرا که حقوق بشر با وفاق بر بنیادهای مشخص همزیستی پیاده می‌شود. به این سان است که می‌گوییم اصول حقوق بشر غیر قابل منازعه‌اند. چون اصول بنیادین تفاهم ارتباطی‌اند. این اصول، از منافع اقتصادی گروه‌های مالی و نیز از منافع اعتقادی گروه‌های سیاسی و مذهبی برترند. و محدود کننده‌ی قدرت در تمام نهادها و مناسبات‌اند. حقوق بشر حتا قدرت مفاهیم کلی را نیز محدود می‌کنند چون آزادیِ مطلقِ یک مفهوم کلی، همان استبدادِ مفهومی است. استبدادی که ناقض حقوق مشخص فردی و اجتماعی است.>>>

بیانیهء «حقوق بشر»

سلاح ایدئولوژیک ضد کمونیستی است

آذر ماجدی

نظام سرمایه داری دولتی بلوک شرق، علیرغم حاکمیت یک نظام طبقاتی و استثمار کار مزدی و اختناق سیاسی ناشی از چنین نظامی، یک سیستم رفاه اجتماعی را در جوامع تحت حاکمیت خود پیاده کرده بود. بعلاوه قانون اساسی شوروی، که منتج از انقلاب عظیم کارگری اکتبر بود، پیشرو ترین سند برابری حقوق و رفع تبعیض بشمار می رفت. این واقعیت و نام سوسیالیسم و کمونیسم، نگاه طبقه کارگر، زحمتکشان و مدافعین آزادی، برابری و رفاه را به سوی این بلوک و در راس آن شوروی گردانده بود. >>>

طبرزدی می گويد

بايد به انتقال مسالمت آمیز قدرت

توسط جنبش سبز و رهبران آن اندیشید

نامهء وارده از سوی م. ح.

(ازگروه سکولاردموکراسی برای ايران)

با سلام. خواندن مقالهء اخير طبرزدی را به همگان توصیه می کنم، جایگاه طبرزدی نه تنها به عنوان یک مبارز خستگی ناپذیر، بلکه به عنوان یک تحلیلگر قدرتمند سیاسی ، به عنوان کسی که اولین بار سکولاریسم را در درون ایران مطرح کرد، به عنوان یک پیشگام در مطرح ساختن تزهای عملی مبارزه، به عنوان کسی که سعی در نزدیکی اتحاد و همراهی نیروها داشته است، و به عنوان کسی که از درون ایران بیش از بسیاری از ما در خارج از ایران از جزیات وضیعت سیاسی اجتماعی ایران احاطه دارد. این مقاله او در واقع چکیده است که به زیباترین صورت، مساله، سرنگونی را تحلیل کرده است، توانایی های اپوزوسیون سکولار ، و راه حل هایی که برای برون رفت از این بحران موجود است. وی به زیبایی می گوید: «قرار نیست معجزه ای رخ دهد و نیروهایی از آسمان به یاری جنبش بیاید. راه دشوار مبارزه از بستر اجتماعی واقعاً موجود می گذرد و بار آن بر دوش نیروهای فعالی است که به هر نحو خود را درگیر کرده اند. باید از همین نیروها پشتیبانی کرد و با ارائهء راه کارهای عملی جنبش را پیش برد. توافق روی حداقل ها و وجوه مشترک برای رسیدن به خواسته های حداکثری از ضرورت های مبارزاتی است». به بیان روشن تر تا آن جا که ممکن است باید از فروپاشی یا بر هم ریزی نظم و انتظام عمومی پرهیز کرد و بیشتر به انتقال مسالمت آمیز قدرت توسط جنبش سبز و رهبران آن اندیشید. این نیرو از حمایت گسترده در بین نهادهای قدرت و توده ها برخوردار است و می تواند نقش کاتالیزور یا انتقال را عهده دار شود. تحقق چنین امری فرصت کافی به مردم، احزاب و تشکل های دموکراسی خواه خواهد داد تا در فضای آزادی برنامه های خود برای ایرانی آباد و آزاد بیان کنند . مهم این است که دولت انتقالی متعهد باشد چنین آزادی را تضمین می نماید.

چرا تندروها از سبز دفاع می کنند؟

ای ميل وارده از سوی

شخصی به نام «هواداران سبز»

کدام مردم سالاری و دموکراسی و حقوق بشر در دنیا سراغ دارید که در آن نزدیک ترین حزب سیاسی مذهبی به شما یعنی نهضت آزادی حق فعالیت سیاسی ندارد و رهبر هشتاد ساله اش به همراه خواهر زاده شجاع  اش سارا توسلی و دیگر سران این گروه از سال پنجاه و هفت تا کنون زیر ضربه های دیکتاتور منشانهء شما ها بوده اند، تا چه رسد به دگر اندیشان! موسوی میگوید من با نهضت آزادی کار سیاسی نمی کنم! آیا اسم این کار به کار بستن خرد جمعی است؟ آیا  این مردم سالاری است؟>>>

سياست بدون دين انحراف است

علی لاريجانی

به گزارش خبرنگار مهر در قم، علی لاريجانی عصر چهارشنبه همزمان با تاسوعای حسينی‌(ع) با شرکت در يادواره شهدای روستای خاوه از توابع بخش کهک قم در سخنانی با بيان اينکه راه درست برای در امان ماندن از توطئه‌های داخلی و خارجی تمسک به عمود خيمه، که همان ولايت فقيه است، افزود: ولايت فقيه چراغ و راهنمايی برای جامعه است که به فرموده امام خمينی(ره) می‌تواند کشور را از هر گونه آسيبی حفاظت کند و ما اين را در عمل تجربه کرديم... وی با بيان اينکه امروز برخی از کشورهای منطقه به دليل اينکه جهاد را به فراموشی سپرده‌اند در زير سلطه استکبار قرار دارند، افزود: آمريکايی‌ها به برخی از کشور‌های منطقه دستور می‌دهند و اين بخاطر آن است که آنها لباس جهاد را از تن بيرون کرده و دچار ذلت شدند. و ما اگر عزت و شرف در زندگی فردی و اجتماعی را می‌خواهيم‌، نبايد شمشير جهاد از زندگی حذف شود. وی با بيان اينکه اگر امروز دنيای اسلام بصيرت نداشته باشد اميدی به آينده خود نخواهد داشت، خاطر‌نشان کرد: ايران اسلامی به خاطر اينکه لباس جهاد و شهادت را به تن کرده است هيچگاه زير بار ظلم نخواهد رفت و همواره سرفراز خواهد بود. وی در بخش ديگری از سخنان خود سياست بدون در نظر گرفتن دين را انحراف دانست و ابراز داشت: عده‌ای در دوران اصلاحات شعارهای سکولاريسمی مطرح می‌کردند و می‌گفتند جمهوريت با ديانت سازگار نيست در حالی که کامل کننده جمهوريت دين است.

نسرین ستوده،

گواه روشن دیگری بر بی عدالتی حکومت اسلامی

شکوه ميرزادگی

اکنون، این نسرین است که در چنگال بی عدالتی حکومتی انسان ستیز زندانی است و سمبل زندانیان سیاسی سرزمین ما بشمار می رود؛ نسرینی که خود، به  عنوان کوشنده و  وکیل حقوق بشر، سال ها پرچمدار عدالت بوده است. اتهامات او،  که نظيرشان در کمتر کشور دیکتاتوری جهان دیده می شود، گواه کاملاً روشن و مشخصی است برای نشاندادن بی عدالتی در کشوری که نه تنها متهمین حق استفاده از حقوق قانونی خویش را ندارند بلکه وکلای شجاعی هم که می خواهند از آن ها و بر اساس حتی همان قانون پوسیده ی جمهوری اسلامی  دفاع کنند گرفتار زندان و شکنجه های روحی و جسمی می شوند.>>>

قاضی و نمایندهء دادستان انگار در عالم دیگری بودند

گزارش رضا خندان، همسر نسرین ستوده

به کمپین بین المللی حقوق بشر

نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر، اواخر شهریور ماه امسال بازداشت شده و تمام این مدت را در بند انفرادی بوده و بیشتر روزهایش در اعتصاب تر یا خشک گذشته است. يکشنبهء گذشته نخستين جلسه دادگاه رسيدگی به جرائم نسرين ستوده برگزار شد و دادگاه بعدی ایشان که جرم «بی حجابی» را هم به ديگر جرائم افزوده است، در ششم دی ماه تشکیل خواهد شد. رضا خندان ، همسر نسرین ستوده در خصوص برگزاری دادگاه یکشنبه صبح محاکمه همسرش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که...>>>

قانون نابرابر مروج خشونت علیه زنان است

لیلا علی کرمی

طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال 2010 درصد زنانی که حد اقل یک بار در طول زندگی‌، مورد هجوم و آزار جنسی‌ قرار می‌گیرند بسته به محل زندگی‌ آنها گاهی‌ تا پنجاه و نه درصد نیز می‌‌رسد. متاسفانه هیچ آمار دقیق و موثقی در خصوص میزان خشونت علیه زنان وجود ندارد. زنان ایرانی نیز از این امر کلی‌ مستثنی نیستند و همواره چه در خانه و چه در اجتماع طعم تلخ خشونت را چشیده‌اند و جای بسی‌ تاسف است که این خشونت ریشه در فرهنگ شفاهی‌ و کتبی‌ ما دارد و گاهی‌ نیز به شکل سنت، آداب، رسوم و درد‌ناک‌تر از همه و به نادرست با عنوان آموزه‌های دینی جلوه می‌‌نماید.>>>

ضرورت مقابله باخشونت علیه زنان

فریبا  ثابت

«دختر!  باز هم دختر؟!» شاید همهء ما این جمله را در خانه ی خود یا خانه های دیگر شنیده ایم. دختر از بدو تولد در معرض تبعیض و خشونت است و با تصور باری اضافه بر دوش خانواده اغلب از همان ابتدا مورد بی مهری عاطفی قرار می گیرد و نسبت به فرزند پسر از ارزش کمتری برخودار است. در نتیجه، در تمامی حوزه های زندگی از تغذیه، بهداشت، تربیت با رفتاری متفاوت از برادر خود روبرو است. بنابراین، اولین تبعیض ها، خشونت را سازمان می دهند؛ تبعیضی که همواره در طول زندگی زن، نه تنها باعث خشونت فیزیکی و روحی که در بسیاری از موارد منجر به نابودی و مرگ او می شود.>>>

زخمی که نمی بینیم

مطلب ارسالی از سوی يک خواننده

می دانید؟ خشونت همیشه یک چشم کبود و دندان شکسته و دماغ خونی نیست. خشونت، تحقیر، آزار، گاهی یک نگاه است. نگاه مردی به یقه ی پایین آمده ی لباس زنش وقتی که دولا شده و چای تعارف می کند.  خشونت نگاه برادری است به خواهرش وقتی در مهمانی بلند خندیده. نگاهی که ما نمی بیینیم. که نمی دانیم ادامه اش وقتی چشم های ما در مجلس نیستند چیست. ترسی است که آرام آرام در طول زمان بر جان زن نشسته… خشونت بی کلام ، بی تماس بدنی، آنگاه که مرد در را باز می کند زن ناگهان مضطرب می شود، غمگین می شود.... نمی داند چرا. در حضور مرد انگار کلافه باشد... انگار خودش نباشد... انگار بترسد که خوب نیست... که کم است... که باید لاغرتر باشد نه چاق تر باشد... زیباتر باشد... خوشحال تر باشد... سنگین تر باشد... جذاب تر باشد... خانه دارتر باشد... عاقل تر باشد... خشونت، آن چیزی است که زن نیست و فکر میکند باید باشد. خشونت آن نقابی است که زن به صورتش می زند تا خودش نباشد تا برای مرد کافی باشد. مرد می تواند زن را له کند بدون اینکه حتی لمس اش کند. این ارث مردان است که از پدران پدرانشان بهشان رسیده ... خشونت، آزار، تحقیر امتداد همان مادر *** ها، *** ها، خواهر *** ها، مادرش را فلان ها، عمه اش را بیسارهایی است که به شوخی و جدی به هم و به دیگران می گوییم. خشونت، آزار، تحقیر، همان "زن صفت"، "مثل زن گریه می کرد" هایی است که بچه هایمان از خیلی کودکی یاد می گیرند. خشونت، آزار، تحقیر، پله های بعدی نردبانی هستند که پله ی اولش با "فلانی و بیساری معاشرت نکن چون..."، "فلان لباس را نپوش چون..." است.  چون‌هایی که اسمشان می شود "عشق". عشق هایی که می شوند ابزار کنترل... که منتهی می شوند به زنانی بی اعتماد به نفس، بی قدرت، غمگین، تحقیر شده، ترسان، وابسته، تهدید به ترک شده و شاید کتک خورده که فکر می کنند همه ی زخم‌هایشان از عشق است. که مرد عاشق زخم می زند و زخم بالاخره خوب می‌شود. خشونت زنی است که زیر نفس های آغشته به بوی الکل مردش تظاهر به لذت می کند و فکر می کند قاعده ی بازی همین است. خشونت، توجیه آزار روحی، کلامی، جسمی، جنسی مردی است که مست است. مستی انگار عذر موجهی باشد برای ناموجه ترین رفتارها. کتک بدترین نوع خشونت علیه زنان نیست. کبودی و زخم و شکستگی خوب می‌شوند."قدرت"، "شادی" و "باور به خویشتنی" که از زن در طول ماه ها و سال ها گرفته می شود گاه "هرگز" ترمیم نمی شود.

سنگسار، هميشه با اولين سنگ آغاز مي شود

نقدي بر يكي از ياداشت هاي الاهه بقراط

اكبر كرمي

دمكراسي با هر چيزي بتواند كنار بيايد با تبعيض كنار نحواهد آمد. اگر دمكراسي مي خواهيم بايد همهء نام هاي كوچك را دوست داشته باشيم و به اصل "حق داوري همگاني" بيش از داوري هاي خود احترام بگذاريم. دمكراسي در پيوند با "حق داوري همگاني" است كه مي تواند آميزش مدني ما را تمام كند و راه را براي جدي ترين تبادل مدني اين عصر فراهم سازد؛ تبادلي كه با تضمين حقوق اساسي شهروندان، آنان را در قيد زدن به خواست ها و باورهاي خود ترغيب مي كند.>>>

چرا جمهوری اسلامی

با اسطوره شدن ندا می‌ستیزد؟

امید کشتکار

در جامعه خالی از اسطوره، ساخته شدن یک نماد همه گیر مانند “ندا” می تواند ایدئولوژی حاکم را که از ابتدا بر اساس مفاهیمی مانند شهادت و ظلم ستیزی ساخته شده، به چالش کشد. در واقع نماد “ندا” یک تنه کارکرد بسیاری از مفاهیم اصلی ایدئولوژی انقلاب اسلامی را وارونه می کند. این همان جایی است که جمهوری اسلامی با آگاهی از نقطه ضعف خود می کوشد مقابله به مثل کند.>>>

آرشيو

جنايت ‌کاران تحصيل‌ کرده

مسعود نقره‌ کار

اينگونه تصور می شد (و می شود) که تحصيلات دانشگاهی و کسب مدارک تحصيلی دانشگاهی، آدمی را به انسانيت و مدنيت نزديک و از حيوانيت و توحش دور می کند. زندگی اما نشان داده است چنين تصوری، هم در عرصه ی حيات فردی و خانوادگی و هم در حوزه زندگی و فعاليت اجتماعی، با واقعيت خوانايی ندارد. از سه پزشک ، که بنا به ويژگی و تعهد حرفه ای شان می بايد بويی از انسانيت و انسان دوستی می بردند، و يا لااقل وانمود کنندهء چنين حسی می نمودند، نام می برم تا شايد حديث مفصل از اين مجمل به دست داده باشم: دکتر ژزف منگله از جنايتکاران آشويتس ، دکتر رادووان کارادچيک از آمرين کشتار مردم بوسنی، و دکتر علی اکبر ولايتی، خادم آيت الله خمينی که مشاور ولی فقيه آيت الله خامنه ای ست و دو دوره نيز وزير امور خارجه حکومت اسلامی بود.>>>

فجایع نه چندان «سیاسی» جامعه ایران!

بهرام رحمانی

فجایع ایران، نه تنها به تهدیدها و سرکوب های پلیسی - امنیتی، تهدید و ترور، زندان و شکنجه، اعدام و سنگسار محدود نمی شود، بلکه حکومت اسلامی ایران، همهء جامعه ایران را برای شهروندانش و حتی موجودات زنده اش نیز ناامن کرده است. در این میان، سران و مقامات و مسئولین حکومت اسلامی، از یک سو به رشد و گسترش این فجایع اهمیتی نمی دهند و فراتر از آن، سیاست ها، طرح ها و عملکردهای بسیار فاجعه بار و ویرانگری دارند. غیر از این که بحران های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سراسر جامعه ایران را فراگرفته و جنایات بی شمار حکومت اسلامی در همه این عرصه ها با تمام بربریت و سبعیت در جریان است؛ حکومت اسلامی، حتی به بدیهی ترین وظایف خود در قبال جامعه نپرداخته و به خواست ها و مطالبات کارگران، زنان، دانش جویان، روشنفکران و هنرمندان، اقلیت های ملی و مذهبی گردن نمی گذارد.>>>

ناسازگاری حکومت اسلامی با هنجارهای بین المللی

بی اعتبار خواندن دادگاه بین المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری توسط رهبر جمهوری اسلامی در دیدار امیر قطر بار دیگر نقش بی بدیل جمهوری اسلامی در تنش های خاورمیانه را آشکار کرد،اساسا رژیم اسلامی از بدو تاسیس خود تا امروز نهادها و قوانین بین المللی را قبول نداشته و برای مصوبات شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل ارزشی قائل نبوده است. جمهوری اسلامی هرگز حاضر نیست نقش یک کشور مسئول در خاورمیانه را بازی کند،حمایت بی دریغ آقای خامنه ای از حزب الله لبنان نشان می دهد اساس سیاست خارجی رژیم اسلامی مبتنی بر ایجاد خصومت ابدی با هنجارهای پذیرفته شده جهانی است. بسیاری از تحلیگران امور ایران که به جمهوری اسلامی گرایش دارند این طور عنوان می کنند که شعارها و سیاست خصومت ورزی جمهوری اسلامی با جامعه جهانی و به ویژه غرب «مصرف داخلی» دارد ولی این حرف نمی تواند پایه درستی داشته باشد زیرا رهبر جمهوری اسلامی در تمام ملاقات های خود با سران کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی آنها را به چالش با غرب دعوت می کند و از آنها می خواهد مانند جمهوری اسلامی به غربی ها دشنام دهند و سطح روابط خود را  با کشورهای غربی کاهش دهند و با اسراییل وارد نزاع شوند. آقای خامنه ای به شکل کاملا روشنی مخالفت خود را با هنجارهای بین المللی اعلام کرده و آخرین نمونه آن مخالفت آشکار ایشان با دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری است،آقای خامنه ای با این مدل دادگاهها مخالف است زیرا خود بهتر از هرکس به نقش تروریستی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان واقف است. بعد از سی و دو سال بحران آفرینی و انزوا طلبی امروز تنها دوستان جمهوری اسلامی گروه های تروریستی منطقه هستند که از نظر عرف دیپلماتیک معنای آن فاجعه برای روابط خارجی کشوری با قدمت ایران است.

بقيه در آرشيو

© 2010 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630