پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>
==================
کتاب
«ترک های امروز»
=============
=============
از نگاه يک زن
يادداشت های سه شنبه های
شکوه ميرزادگی
=============
گفتگوهای اختصاصی ما
=============
اسامی زندانيان سياسی
ايران
=============
مجموعه
ای از مقالات دربارهء
قتل علم زندانيان
سياسی
=============
پويشگران
=============
نيلگون
=============
الفبا
=============
ايرانسکوپ
=============
پيک خبری ايرانيان
=============
سکولاريسم برای ايران
=============
کميتهء نجات پاسارگاد
=============
بنياد ميراث پاسارگاد
=============
اصغر آقا
=============
ايران ب.ب.ب.
=============
خواندنیها
=============
انقلاب مشروطيت ايران
=============
اعلاميه ها و ميثاق های
بين المللی
=============
ريشه کنی تبعيض
=============
ايرانويچ
=============
اتحاد جمهوریخواهان ايران
============
تارنمای جمهوريخواهان
دموکراتيک و لائيک
===========
حزب مشروطهء ايران
===========
جبههء
ملی ـ شاخه آمريکا
==========
آژانس خبری کورش
==========
نويسندگان
===========
ايرانيان دات کام
===========
ايران امروز
===========
جمهوری
خواهان دمکرات
و
لائیک-هانوور (تبجا)
===========
جنبش آذربايجان
برای يکپارچگی ايران
=============
خبرنامهء گويا
=============
تغيير برای برابری
=============
اخبار روز
===========
روشنگری
===========
مردانی نيوز
===========
لج ور
===========
مقالات سياسی
===========
سامان نو
===========
آينده نگری
===========
پشتيبانان
===========
بلاگ نيوز
===========
شبکه سراسر
همکاری زنان ايرانی
===========
شبکه همبستگی
با
مبارزات زنان ايران
===========
جهان من (حاوی پيوندها)
===========
نژادپرستی و تبعيض
(حاوی پيوندها)
===========
گفتگو
===========
مجموعهء فعالان حقوق بشر
در ايران
=============
اتحادیه برای دموکراسی
=============
تريبون ايران
===========
پيام دانشجو
وبلاگ مهندس طبرزدی
===========
ويژه نامهء اسلامی
سکولاريسم
===========
مجموعه آثار
اسماعيل
نوری علا
===========
آيت الله خامنه ای
دولت
نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که
متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.
======
آيتالله علمالهدي
سکولارها در ایران
جایگاهی
ندارند!
حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن
عامل شکست کامل سکولارها در کشور
است.
======
آيت الله صافى گلپايگانى
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف
است.
دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط
عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين
ببرند.
======
آيتالله مکارم شيرازی
نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي
بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و
مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند
تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».
======
سيد
محمد خاتمی:
راندن همهء منتقدان با
چوب سکولاريسم، خود
مروج اين انديشه است!
======
محمود احمدی نژاد:
نظام آموزشی ايران
150 سال تحت نفوذ سکولاريسم
بوده است!
======
|
در «دادگاه جرائم پس از انتخابات» مطرح شد:
خاتمی، تاجيک، کديور، مجتهد شبستری، و حجاريان می خواستند ايران را
سکولار کنند!ه
مدعی العموم: توجه دادگاه محترم را به بخشی از سند جلب می کنم... تهيه
کنندگان اين سند که به امضاء دبيرکل و مهر حزب نيز مُنقّش است... تغيير
را به کل نظام قابل تسری می دانند و اين يعنی تغيير ماهوی نظام به نظامی
سکولاريسم. مستند به اينکه آقای خاتمی در دورهء رياست جمهوری خود در يکی
از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح می کند «گريزی از سکولاريسم
نيست»؛ و اين تفکر متأثر از تصميم سازی شبه علمی دفتر مطالعات استراتژيک
نهاد رياست جمهوری به رياست آقای تاجيک عضو شورای مرکزی حزب مشارکت است
که طی مقالاتی سفارشی در نشريه راهبرد اين استنتاج غيرعلمی را القاء و به
رويت آقای خاتمی می رساند که «در آينده نزديک احدی را يارای مقاومت در
برابر سکولاريسم نيست و بايد خود به نحو شايسته به اين سرنوشت محتوم بشر
تن دهيم». و دعوت از هابرماس به ايران در سال
81
نيز با همين هدف صورت می پذيرد. و در جلسهای محرمانه در منزل آقای
کديور، که با حضور افرادی مانند حجاريان و محمد مجتهد شبستری تشکيل
گرديد، به دقت روند سکولاريزاسيون در ايران مورد بحث و بررسی قرار
میگيرد و راهکارهای جديد ارائه می گردد.
آقای يورگِن هابرماس در حالی به کشور خود باز می گردد
که در رايزنی های خود از ارادهء اصلاحطلبان برای استقرار حکومت سکولار
در ايران مطمئن گرديده بود.
=====================
کوتاه و گويا
=====================
سکانس در سکانس
پيام
سکانس یک،
بغض، سکوت، و دیگر هیچ ...
درد، دردی سینه سوز و جان گداز، و دیگر هیچ ...
ذهنی ماتک زده از سر ماتم زدگی، و دیگر هیچ ...
سکانس دو،
آقا!... خانم!... ببخشید یه سوال دارم؟
می شه به من بگید قبرستان چه رنگیه ...؟
زرد؟ خاکستری؟ سیاه؟ ... سبز؟
چی!؟
سبز! چرا سبز؟
سکانس سه، برداشت یک،
تلوزیون، دادگاه، یکصد نفر انسان، یکصد نفر مأمور، ده نفر عکاس و
فیلمبردار، مدعی العمومی همراه با کیفرخواست، قاضی، و کاغذهای اعتراف ...
سکانس سه، برداشت دو،
اگر به شما بگویند با اقلام و واژگان برداشت قبل یک داستان بسازید تا آن
را به نمایش همگانی بگذاریم، چگونه آن را می نویسید؟
اگر بگویند این شو را طوری تنظیم کنید تا بیشترین جلب توجه همگانی را
برانگیزد، چه می کنید؟
اگر بگویند این سناریو را آنگونه صحنه آرایی کنید تا درس های آموزنده ای
هم برای عموم داشته باشد، چگونه آن را می پرورید؟
سکانس سه، برداشت سه،
آهای رهگذر، من بازم سوال دارم ... وکیل ها کجا کار می کنند؟
چی؟ ... دادگاه!؟
نه اشتباه می کنید. من توی برداشت قبل که نمایشی در دادگاه بود وکیلی
ندیدم!
... چرا متهم داشت، آن هم یکصد نفر! اما وکیلی نداشت!
سکانس سه، برداشت چهار،
آره یادم اومد ... خوب شد گفتید ... من این تئاتر را خیلی جدی گرفتم.
البته که در تئاتر نباس همه چیز واقعی باشه
سکانس آخر، برداشت آزاد،
نفرت، بغض، سکوت، درد .... اما امید ...
شنبه 10 امرداد
(آرشيو
کوتاه و گويا)
اولین
یادداشت بعد از آزادی
شادی صدر
(وکيلی
که در راه نماز جمعه
در
وسط خيابان ربوده شد)
زندانی
بودن در جايي مثل 209 مقولهاي است كه وقتي مادر بودن را به آن اضافه
ميكني، رنج شكل ديگري پيدا ميكند، شكلي كه توضيح اش سخت و بسته به حال
هر لحظهات تغيير يابنده است. یک لحظه به خودت میگویی اصلا مگر به خاطر
«دریا» نبود که کار در حوزه زنان را شروع کردی؟ مگر به این خاطر نبود که
بهش قول دادی آیندهای بهتر را برای او درست خواهی کرد؟ حالا چه شده؟ مگر
از همان روز اول نمیدانستی که داری در راه قلعه سنگباران قدم
میگذاری؟...لحظهء بعد، که دیوارهای انفرادی فشار میآورند و نور
کورکننده چراغ همیشه روشن سلول و گرمای مرداد تهران بدون هیچ وسیله
خنککنندهای یادت می آورد شب هاست که نتوانستهای بخوابی، خشمی وصف
ناپذیر از این همه بیعدالتی تمام وجودت را پر میکند و از خودت میپرسی:
چرا دختر من باید هدف این همه بیعدالتی باشد؟
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
«...
و نوبت خويش را انتظار مي كشيم، بي هيچ خنده اي»!
ه
اكبر كرمي
سرنوشت غمبار دستگيرشدگان كودتاي بيست و دوم خرداد، اعتراف گيري ها دهشت
بار كودتاچيان و نيز بي شرمي بخش رسانه اي كودتا در انعكاس و انتشار
مدارك جرم خود، به عنوان شاهدي بر ادعاهاي دروغين خويش، پرده اي تكان
دهنده از استبداد و تفرعن را به نمايش گذاشته است. مقايسه اين رفتارها با
رفتارهاي حكومت اسراييل با شهروندان و نيز با دشمنان خود، درس آموز و
عبرت انگيز است. اسراييل بيش از پنجاه سال در حال نبرد خونين با فلسطيني
هاست؛ با اين وجود، دادگاه مروان برقوتي در اسراييل، دادگاهي بسيار فراتر
از شاخص ها و ادعاهاي جمهوري اسلامي است و اين در حالي است كه جمهوري
اسلامي، رژيم اسراييل را نژادپرست و غيرانساني مي خواند! به راستي آيا
دادگاه "مروان برقوتي" با دادگاه هواداران و وابستگان "عبدالمالك ريگي"
كه به ظاهر شهروندان جمهوري اسلامي اند، قابل مقايسه است؟ به راستي آيا
برخورد اسراييل با مخالفين و دشمنان خود با برخورد جمهوري اسلامي با
مخالفين و منتقدين خود قابل مقايسه است؟ سهم ما در اين همه توهم و ابهام
چقدر و چگونه است؟
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
ع
تصور
کن!
نادره افشاری
تصور کن که دیگر کسانی نیستند که جنبش ات را که این
همه براش زحمت کشیده ای، به «اختلافات خانوادگی ی درون جناحی»
تقلیل دهند و سرت را کلاه بگذارد که بروی و دست آقا را ببوسی که
ببخشدت از این که رأی ات را خواسته ای. تصور کن که نباید عذرخواهی
کنی از این که تو زندان بهت تجاوز کرده و پس و پشتت را یکی کرده و
جنازه ات را سوزانده و تو جاده ی قزوینت انداخته اند. یک لحظه تصور
کن، روزی که همه با هم حق و حقوق برابر دارند. زنها نصف مردها
نیستند، بهایی ها و یهودی ها و سنی ها و زرتشتی ها و ارمنی ها و
آسوری ها و ...اهل حقی ها... همه و همه فقط ایرانی اند. کسی به
اعتقادات و به اندیشه و دین و ایمان و قومیت کسی کاری ندارد.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
ترکيه در مقايسه با کشورهای مشابه
بخش دوم پيشگفتار
آندرو مانگو
مطلب اختصاصی سکولاريسم نو
از نظر کيفی، اين نکته واقعيت دارد که موفقيت های ايرانی ها و مصری ها کاملاً با موفقيت های ترک ها رقابت می کند. حتی به احتمال زياد هم اکنون تعداد ایرانی های صاحب تخصص در آمريکا يا بخش های مالی در نيويورک و لندن بيش از تعداد ترک هاست. اما، در يک محاسبهء کلی، به نظر می رسد که هر دو کشور ايران و مصر از لحاظ توسعهء سياسی و گستردگی مهارت های مدرن از ترکيه عقب هستند. اقتصاد ايران تا حد بسیار زیادی بر نفت و گاز طبيعی استوار است؛ زندگی مصری ها از کشاورزی و برخی صنایع حمایت شده از طريق دولت تامين می شود؛ حال آن که ترکیه دارای گستره ی اقتصادی وسيعی است. اقتصاد آن در بازار بين المللی رقابتی تر از آن دو کشور است؛ و کارگزاران اقتصادی و بازرگانی آن بيشتر، مطلع تر، و دارای روابط خارجی وسيع تری هستند. بيشتر ايرانیان خارج از کشورشان نخبگان تحصيل کرده ی تبعيدی به شمار می روند حال آن که سه و نيم ميليون ترکی که در اروپا ساکن اند کارگر هستند. آشنایی با مغرب زمين در بين مردمان ترکیه بسيار بيشتر از مردمان ايران و مصر است.
(پيوند به فهرست کتاب) (پيوند با فيلترشکن >>>)
از
کتاب «درد اهل ذ مه»
فصل نهم: دیهء اهل کتاب ـ نابرابری انسان ها
بخش دوم:
دیه در عهد صفوی
نوشتهء: يوسف شريفی
مذهب تشیع در مقایسه با تسنن مدارای بسیار کمتری نسبت به غیر
مسلمانان دارد. در تمام دوران صفوی یک غیر مسلمان یافت نمی شود که
سمتی اداری در نظام حکومتی دولت صفوی داشته باشد. این وضعیت فقط
شامل غیر مسلمانان نمی شد، بلکه مسلمانان غیر شیعه هم در حکومت
راهی نداشتند و حتی تعصبات به جایی رسید که سنی بودن در بسیاری از
دوران عصر صفوی، جرم به حساب می آمد. با شروع عصر صفوی وضعیت
زندگی زرتشتیان و یهودیان در ایران سخت تر و مشکل تر شد.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
|
|
================
توضيحی از
سکولاريسم نو
دربارهء دومقالهء زير
اسماعيل نوری علا
هر رور که از مقطع 22 خرداد 88 دورتر می شويم، از يکسو شعارهای مردم در
تظاهرات مختلف شان تغيير و تحول می يابد، و از سوی ديگر، چهره های سرشناس
اصلاحی طلبی مذهبی، چه در داخل و چه در خازج از کشور، می کوشند به اين
«جنبش موسوم به سبز» مشخصاتی را تزريق کند که موجب شوند مهار جنبش از دست
شان رها نشده و به دست آنچه که
«اپوزيسيون
راديکال خارج از کشور» خوانده می شود نيافتد. در حاليکه آخرين شعارهای
طرح شده در آخرين تظاهراتی که در چند نقطهء ايران برگذار شد و طی آن،
علاوه بر شعار «مرگ بر خامنه ای»، شعار هيجان انگيز «استقلال، آزادی،
جمهوری ايرانی» جای شعارهای مذهبی را گرفت، بخوبی نشان از آن دارد که
جنبش سبز رفته رفته پوست موقت مذهبی خود را بدور می ريزد تا ماهيت
سکولاريسم خواه خود را آشکار سازد...
(بقيه)
================
بازسازي
جنبش اصلاحات:
بايد به تغيير بيانديشيم!
اما...
محمدرضا تاجيک
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک
در دورهء خاتمي
بي ترديد، فرجام اين جنبش در گرو اراده جمعي معطوف به انگيزه و آگاهي
(شور و شعور) امروز ماست. رهاسازي جنبش در اين مرحله به طور فزاينده يي
موجب نوعي جابه جايي منشي و روشي و نيز جابه جايي در هدف و رهبري خواهد
شد، و جنبش را در مسير گرايش به «خودهاي جمعي اکسپرسيونيستي (خودهاي جمعي
که سيکل رهبر و پيرو در خودش بسته مي شود)»، يا اپوزيسيون راديکال خارج
از کشور قرار خواهد داد و گستره و عمق آن را از يک جنبش درون - نظام و
قانوني به يک خيزش برون - نظام و غيرقانوني تغيير خواهد داد. رهاسازي
جنبش در اين مرحله، همچنين بسترساز چرخشي ژرف و گسترده در تاکتيک ها و
استراتژي هاي آن در مرام و منش آن در درونمايه و سويه آن در اهداف و آمال
آن خواهد شد.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
تجربهء
جبههء ملی پیش روی جنبش سبز
حبیبالله پیمان، دبیرکل جنبش مسلمانان مبارز
اگر قرار
بر مقایسه میان حرکت سبز با سه حرکت بزرگ معاصر (انقلاب مشروطه، نهضت ملی
و انقلاب 57) باشد، با انقلابهای مشروطه و بهمن 57 کمتر شباهت دارد،
زیرا هدف آن دو تغییر نظام سیاسی کشور بود، یکی از سلطنت استبدادی به
مشروطه سلطنتی و دیگری از سلطنت به جمهوریت. در صورتی که هدف کنونی حرکت
سبز ایجاد انقلاب و تغییر نظام سیاسی کشور نیست و به نهضت ملی کردن نفت
نزدیک تر است زیرا، هدف اصلی نهضت ملی احیای آرمانها و ارزشهای
انقلاب مشروطیت و اجرای اصول مربوط به حاکمیت ملی در قانون اساسی بود که
توسط حکومتهای دیکتاتوری و هیات حاکمه فاسد و ناکارآمد و غیر ملی
نادیده گرفته میشدند... حرکت سبز خرداد 88 پدید آمد تا آرمانها و
ارزشهای انقلاب را احیا و اصول معطل مانده قانون اساسی را ...به اجرا
گذارد و آزادی و سلامت انتخابات تضمین گردد.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
نقش «يقين آوردن» در آفرينش های فرهنگی
گفتاری راديوئی از
اسماعيل نوری علا
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
معنای
کشمکش احمدی نژاد و خامنه ای
وبلاگ سيبستان
احمدی نژاد در
آستانهء تحلیف و رأی اعتماد که چنین کند ببین پس از آن چه خواهد
کرد. این موجود زمانی برای جهانی خطرناک قلمداد می شد. امروز برای
آقا و نظام و پارلمان و مجمع تشخیص و حوزهء علمیه اش خطرناک شده
است. این آدمی است که آقا درست کرده. به عبارت دقیق تر مصباح
پرورده و به آقا تحویل داده و ایشان هم بر زانوی مبارک نشانده
است. این را نه می شود قورت داد نه می شود تف کرد. این گلوگیر
خواهد شد. این که «آینده نيوز» می نویسد احمدی نژاد ماموریت دارد
نظام را از بین ببرد
اصلاً شوخی نیست. خطر را همه حس کرده
اند. مساله این است که برای مقابله چه خواهند کرد؟ و البته اینکه
این موجود که با دست و پا و چارچنگولی به قدرت و صندلی اش چسبیده
چگونه مقاومت خواهد کرد؟
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
در
فهم ارادت به حاجی اسفندیار
فرجامی (وبلاگ باران در دهان نيمه باز)
برای
درک بسیاری از رفتارهای احمدی نژاد و حلقهی همفکران نزدیکش، رجوع به منطق
سیاسی درست نیست و بیشتر منجر به پیچیدگی و تناقض در تحلیل و
نتیجهگیری میشود.
نمونهها در این باب آنقدر زیادند که نیازی به نام
بردن آنها نمیبینم. تازهترین و شاید
برجستهترین رفتار احمدینژادی از این دست، ماجرای رحیم مشائی است.
او نه تنها پس از حملهی وسیع تمام
اصلاحطلبان و بخش بزرگی از اصولگراها به رحیم مشائی بر سر داستان
دوست خواندن ملتهای اسرائیل و ایران کوتاه نیامد و تمام قد
پشت سر او ایستاد، بلکه در شرایط بحرانی کنونی این دوست،
همراه و خویشاوند خود را به مقام معاون اولی میرساند و در
مقابل گستردهترین اعتراض تاریخ سیاسی ایران در مقابل یک انتصاب سیاسی جانانه
مقاومت میکند.
(پيوند با فيلترشکن
>>>)
================
کوتاه و گويا
چه كسي به اين آقا دكترا داده؟
يک خوانندهء ريزبين
اين هم
از رئیس جمهور متدین ما که نمی دونه سوم شعبان ولادته، و عاشورا
شهادت... بعدش هم
در سوم شعبان فقط امام حسین متولد شده نه یاران
باوفایش! اگر هم بعد از كلمه شهادت ويرگول داشته باشه، ديگه
بدتر... رییسجمهور در حکمی اسفندیار
رحیم مشایی را به سمت «مشاور و رییس دفتر رییسجمهوری» منصوب کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،
دکتر احمدینژاد در این حکم اظهار امیدواری کرده است، مهندس مشایی
با همراهی همه همکاران و با توکل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب
الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام
ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشد.
متن کامل حکم دکتر احمدی نژاد بدین شرح است
(بقيه
در
آرشيو
کوتاه و گويا)
================
|