دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانهء صفحه اول  |  جستجو  |  فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه  |  زنان  |  گروه ها  اسناد  |  رفتگان 

فهرست الفبائی نام نويسندگان

 سال دوم ـ  شماره 597  ـ  دو شنبه 5 مرداد 1388 ـ  27 جولای  2009

فهرست کليهء مقالات

English Section

===================

منتشر شد ـ در 600 صفحه

بنیان گزار نخستین دولت

سکولار در ترکیه
نویسنده: لرد کین راس
مترجم:  اسماعیل نوری علا
ناشر: نشر فروغ>>>

26 يورو

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

آیت الله تسخیری

مردان بزرگ دینی حافظ معنویت در برابر سکولاریسم هستند

======

آيت الله کعبی

(در «رسالت» 24 مرداد):

مروجان سکولاريسم

تائيد صلاحيت نمى‌شوند.

======

 

يا امام زمان، بحق جدت، ما رو از شر اين ناکس بغل دستی خلاص کن، قربة الالله

راه حلی آبرومندانه برای گذار از بحران کنونی

با اشاره به داستان مشایی

رضا فانی یزدی

رهبری جمهوری اسلامی ایران نه توانایی سرکوب و نه حداقل هنوز تمایل به سرکوب همه این مجموعه معترض کنونی را دارد. بنابراین، این راه نه شدنی است و نه حتی در نظر افرادی چون احمدی نژاد و حسین شریعتمداری ها هم معقول به نظر می آید. پس باید به فکر چاره ای دیگر بود. چاره ای که در آن، رهبری یعنی آقای خامنه ای کمتر هزینه را بپردازد، احمدی نژاد و طرفداران و رای دهندگان به او مورد تعرض قرار نگیرند و جایگاهشان در مجموعه نظام تغییر محسوسی ننماید، اصلاح طلبان امتیازی بدست نیاورند، به خواست ابطال انتخابات کنونی پاسخ داده نشود، ولی بحران موجود زیر نظر رهبری مدیریت شده و نظام جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین بحران سیاسی که موجودیت آن را از درون تهدید می کند جان سالم بدر برد. داستان مشایی به نظرم یک پروژه بسیار دقیق و طراحی شده برای عبور از بحران کنونی است...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

هشدار برای پیشگیری از انحراف بزرگ

سايت تابناک محسن رضائی خبر از دعواهای پشت پرده می دهد

(همراه با اظهار نظر خوانندگان تابناک از دو اردوگاه سياسی)

يک کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به نامهء رهبری، کناره گیری مشایی، پاسخ احمدی نژاد به مشایی و نامهء او به رهبری به خبرگزاری تابناک گفت: «در جنجالی که بر سر انتصاب مشایی پیش آمد، این قوم ثابت کردند که صلاحیت رهبری افکار اصولگرایی را همانطور که امروز بر همگان آشکار گردیده ندارند. این قوم شرمنده ممکن است برای توجیه اعمال خود از فردا شروع به ارائه قرائت جدیدی برخلاف نظر امام (ره) از ولایت فقیه و ولایت پذیری و اطاعت از ولایت نمایند که باعث ایجاد انحراف اعتقادی در بخشی از مردم به خصوص جوانان را فراهم سازد».

(پيوند با فيلترشکن >>>)

کشاکشِ جمهوریّت و اسلامیّت در جمهوریِ اسلامی

داریوش آشوری

حقِ شرکت مردم در انتخابات، از دیدگاهِ ولایتِ مطلقه، در حقیقت، نوعی پذیرشِ تکلیفِ شرعی ست و، بر اساسِ این تکلیف، امتِ پیروِ مقامِ ولایت باید بدانند که نظرِ «رهبر» به چه کس یا چه کسانی ست و به ایشان رأی دهند. البته آن نظر به ایما و اشاره، یا از راهِ غربالِ شورایِ نگهبان، به «مردم» رسانده می‌شود. شرکت در انتخابات، در حقیقت، ادای وظیفه‌ی شرعی و تجدیدِ بیعت با «رهبری» ست. به این ترتیب، کسانی که از رأیِ مقامِ ولایت پیروی نکنند، از دایره‌ی «امّت»، از دایره‌ی «خودی‌ها»، بیرون می‌روند. این دایره‌ی تنگِ امّت در مقامِ تکیه‌گاهِ مردمیِ حاکمیّت، در اساس در را به رویِ جمهوریّتِ نظام می‌بندد که بنیادِ آن، بنا به تعریف، بر حاکمیّتِ ملّت است. از این‌رو، جمهوریِ اسلامی، چنان که همه می‌دانند، گرفتارِ یک تناقضِ بنیادی میانِ جمهوریّت و اسلامیّت خویش است که راهِ برون‌رفتی از آن نمی‌توان دید مگر حذفِ مقامِ ولایت.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

در آخرين لحظاتی که اين نشريه برای انتشار آماده می شد

از خبر درگذشت آقای کامبيز روستا مطلع شديم

او يکی از چهره های شاخص نسل خود بود که در همهء شکست ها، پيروزی ها، توهمات

 و تجديدنظرهای همنسلان خويش شراکت داشت. بررسی زندگی او معادل بررسی يک نسل

تلف شدهء ايرانی در راه آزاديخواهی است.

فقدانش را به خانواده و دوستان و دوستدارانش تسليت می گوئيم.

معجزهء احمدی نژاد

رئيس جمهور معجزه گر کشورمان، در يک روز و در فاصلهء فرودگاه مشهد

تا حرم امام رضا، برای خبرگزاریهای مختلف چندين لباس عوض کرد.>>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

که با من هرچه کرد آن آشنا کرد ـ جواب اينها خاموشی است

حميد رضا رحيمی

فدوی پريروز که از نماز عصر در مسجد مسلمانان حبشه به خانه برگشت، متوجه شد که چراغ کوچک روی تلفن بشدت پرپر می زند که پيغام مهمی دارم. گوش کردم، ديدم جناب آقای محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور محبوب و محجوب ام القراء اسلامی است که با اينجانب موارد مؤانست طولانی داشته. صدايش گرفته و غمناک بود و بی هيچ سلام و احوالپرسی آغاز به درد دل کرده بود که متن آن برای ثبت در تاريخ در اينجا آورده می شود: «بسمه تعالی، حاج آقا فدوی! این مقام معظم رهبری هم دیگر گندش را درآورده است . آخر یعنی چه که وقتی چهل میلیون نفوس بناگزیر به یکی دیگر رأی داده اند، آدم نتواند پدر عروس اش را مختصری ارتقاء مقام داده و معاون خودش بکند؟..»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

نمآهنگ «بازتاب»

کلام از حميد رضا رحيمی ـ تنظيم از حميد

خوانندگان: شيفته و هوشمند عقيلی

(پيوند با فيلترشکن >>>)

اين يکی را نخوانده بوديم!

خبر رسيده از تهران اينکه، با توجه به حضور مسافرانی از ارمنستان در هواپيمای توپولفی که نزديک قزوين سقوط کرد، چگونگی تدفین کشته شدگان و تفکیک بقایای اجساد به معضلی جدی برای مسئولان تبدیل شده است.گفتنی است با توجه به احکام متفاوت دفن اموات در شریعت اسلام و دیگر شرایع و نیز حضور چند مسافر ارمنی در پرواز، مقامات مسئول ناچار شده اند که گزارشی از وضعیت پیش آمده را نزد علما و مراجع قم برده و از آنان استفتاء کنند. در حال حاضر هیاتی از علما و بزرگان روحانیون در حال بررسی و آماده کردن پاسخ برای حل این مشکل هستند.

===================== کوتاه و گويا  =====================

جایگاه «تنفیذ» در ساختار جمهوری اسلامی

مهدی هادوی تهرانی

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
رئیس هیأت علمی بعثه مقام معظم رهبری

يکم: قانون اساسی به منزله یک منشور ملی جایگاه و وظایف نهادهای حکومتی و مردم را تعیین می کند. این مجموعه شامل دو گونه از قوانین می باشد: الف) قوانین ثابت و جهان شمول که در تمام شرایط به شکلی یکسان تحقق می یابند. ب) قوانین متغیر و موقعیتی که تابع شرایط خاص ایران در روزگار معاصر می باشند. این مجموعه مشروعیت خود را از امضای رهبری نسبت به آن به دست می آورد و پس از آن بر همگان، از جمله رهبری، رعایت آن لازم است و مادامی که تغییری در آن، به شیوه ای مشروع و قانونی، رخ نداده، به اعتبار خود باقی است. دوم: در قانون اساسی «رهبری» دارای دو بعد است: الف) شخص رهبر: که بر اساس ذیل اصل 107 در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است. ب) شخصیت رهبری: که اصول 107 تا 112 قانون اساسی به ابعاد مختلف آن می پردازد. سوم: در اصل 110 قانون اساسی تحت عنوان «وظایف و اختیارات» به یازده مورد اشاره شده است. یکی از این موارد که در بند 9 آمده است «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم» است. این مطلب به عنوان «تنفیذ حکم ریاست جمهوری» شناخته شده و جزء اختیارات رهبری است و جنبه شکلی و تشریفاتی ندارد. توجه به چند نکته در مورد «تنفیذ» جایگاه این امر مهم را در ساختار جمهوری اسلامی ایران روشن می سازد: 1) تنفیذ اعمال نظر شخصیت رهبری است نه شخص رهبر (اصل 110 قانون اساسی) 2) «تنفیذ» مصدر مشروعیت تصرفات و ثبوت اختیارات و تکالیف رئیس جمهور در محدوده قانون اساسی است که توسط شخصیت رهبری مشروعیت آن تأمین شده است. 3) صلاحیت «رئیس جمهور» در چند مرحله مورد ارزیابی و تأیید قرار می گیرد: الف. مرحله کاندیداتوری: در این مرحله شورای نگهبان مسئول ارزیابی و تأیید حداقل هاست (ذیل بند 9 اصل 110 قانون اساسی). ب. مرحله انتخابات: در این مرحله مردم مسئول تشخیص کاندیدای اصلح و برگزیدن وی هستند. مسئولین انتخابات با رعایت امانت در رأی مردم وظیفه ی صیانت از آراء مردم را بر عهده دارند. در این مرحله رأی شخص رهبر به عنوان یک فرد از ملت اعتبار قانونی دارد. (ذیل اصل 107 قانون اساسی). ج. مرحله تنفیذ: در این مرحله شخصیت رهبری مسئولیت دارد صلاحیت های لازم در رئیس جمهور منتخب و صحت انتخابات را تأیید کند. (سايت تابناک)

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 596 ـ  يک شنبه 4 مرداد 1388 ـ  26 ماه جولای 2009

شماره 595 ـ  شنبه 3 مرداد 1388 ـ  25 ماه جولای 2009

شماره 594 ـ  جمعه 2 مرداد 1388 ـ  24 ماه جولای 2009

شماره 593 ـ  پنج شنبه 1 مرداد 1388 ـ  23 ماه جولای 2009

شماره 592 ـ  چهار شنبه 31 تير 1388 ـ  22 ماه جولای 2009

شماره 591 ـ  سه شنبه 30 تير 1388 ـ  21 ماه جولای 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

از کتاب «درد اهل ذ مه»

دیهء اهل کتاب ـ نابرابری انسان ها

نوشتهء: يوسف شريفی

توضيح سکولاريسم نو: کتاب «درد اهل ذمه»، نوشتهء آقای يوسف شريفی، يکی از کتاب های مهمی است که در سال های اخير در زمينهء نگاه گذشته و اکنون دستگاه قضائی اسلامی در مورد غير مسلمانان اهل کتاب تدوين و منتشر شده است. ما اين کتاب را جند ماه پيش در سايت سکولاريسم نو معرفی کرده و مقدمهء نويسندهء آن را نقل کرده ايم. اکنون آقای شريفی موافقت کرده اند که فصل نهم اين کتاب در طول چند هفتهء آينده در سايت ما منتشر شود. با تشکر از ايشان، اميدواريم بتوانيم روزی کل کتاب را روی اينترنت بگذاريم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

نقدی بر پرسش های کدیور

از آیت الله منتظری

بهزاد مهرانی

در نظام های دموکراتیک، بر اساس رأی و نظر قاطبهء مردم است که امور انسان ها سامان می یابد و این چنین نیست که این راه شفاف را بتوان با استفاده از استفتاء شرعی دور زد. محسن کدیور، در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل (8 تیر 1388)، در پاسخ خبرنگار مجله می گوید: «من قبول دارم که پاره ای از جوانان تمایل به زندگی از نوع غربی دارند. اما نباید برای آن وزن زیادی قائل شد. نه من و نه اکثریت هموطنان من طرفدار جدایی کامل دین از حکومت نیستیم . ایران کشوری است با سنن و ارزش های اسلامی. بیش از 98% ایرانی ها مسلمان هستند». از اینکه آقای کدیور چگونه و بر اساس چه آماری به این نتیجه رسیده اند که اکثریت ایرانیان خواهان جدایی کامل دین از حکومت نیستند در می گذریم؛ اما...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

مبارزات اخیر مردم ایران

دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران

عسگری: ما باید با آرامش عمل کنیم و آرام به جلو برویم و نشان دهیم که با مردم هستیم و در کنار مردم هستیم و منشور ما هم بما حکم میکند همینطور عمل کنیم و شعارهای تند و مرگ بر را در وضع فعلی ندهیم. با رادیکال شدن جمهوری اسلامی و سرکوب‌ها اندک اندک سمت شعارها تغییر خواهد کرد. همراه بودن با مردم این امکان را می‌دهد که بعدها مبارزات را هدایت کنیم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبش سبز وعاقبت چپ های بورژوایی

رضا دانش

رهبری، اهداف و افق ارتجاعی جنبش سبز آشکار و انکار ناپذیر است. اما باید دید چرا تشخیص این واقعیت ساده و پی بردن به ماهیت ارتجاعی جنبش سبز برای بخش عظیمی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی ـ اعم از راست و چپ آن ـ مقدور نیست. اين چرایی در تعلقات جنبشی و طبقاتی خاصی نهفته است که این بخش آن را نمایندگی میکند. در یک ماه گذشته شاهد اتحاد و همراهی اعلام نشده ای از سوی بخش عظیمی از اپوزیسیون در قبال این حرکت اعتراضی بوده ایم، سلطنت طلبان، احزاب ناسیونالیست کرد نظیرحزب دمکرات عبدالله حسن زاده و کومه لهء عبدالله مهتدی و عمر ایلخانی زاده، حزب کمونیست کارگری و اتحاد کمونیسم کارگری، اکثریت و حزب توده و... عملاً، به زیر پرچم جنبش سبز گرد آمدند.

(اين مطلب نظر حکمتيست ها دربارهء

 انشعابيون از حزب خودشان است)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

يک نامهء کوتاه دربارهء بايکوت انتخابات

درویش رنجبر

با سلام فراوان خواستم عرض کنم در کنار استدلال های جانانهء جناب نوری علا در دفاع از ایدهء بایکوت، این نکته را بايد به دوستانی‌ که اکنون گويا از دل ویرانه به کوزه پر از طلا رسیده اند یادآوری کرد که اگر ایدهء بایکوت مطرح نبود آیا رژیم اسلامی حاضر می‌‌شد جهت گرم کردن تنور انتخابات تن بدان مناظره‌ها ی تلویزیونی بدهد و تبه کاری سی ساله این رژیم بر خلاف انتظار طراحان این سناریو برای مردم بر ملا شود؟ اگر ایدهء بایکوت مطرح نبود آیا رژیم اجازه می داد کارناوال‌های انتخاباتی شکل بگیرد در حالیکه تیم مافیا از قبل تصمیم خود را گرفته بود تا احمدی نژاد را به ملت قالب کند؟ اگر، مثل چهار سال پیش، عامل مردمی به میدان نمی‌‌آمد و موسوی و کروبی هم جهت حفظ نظام به ساخت و پاخت پشت پرده با ولی‌ فقیه می‌ پرداختند آنگاه با احمدی نژاد "بيست و چهار میلیونی" روبرو بودیم. در آن صورت نمی‌‌دانیم این افراد با چه آبرو یی‌ می‌ خواستند با مردم صحبت کنند؟ ایدهء بایکوت رژیم را وادار کرد تا جهت به میدان کشیدن مردم دست به "ابتکاراتی" بزند که نتایجی‌ ناخوشایند برای رژیم و به نفع  جنبش مدنی مردم به بار آورد. با سپاس.

================

نقش اعتقاد به ماوراء طبيعت در فرهنگ ها

اسماعيل نوری علا

در برنامه يک ساعتهء هفتگی راديوئی

«انديشه ها»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کوتاه و گويا

زندانی سياسی

مشمول عفو ملوکانه نمی شود

جام جم آن لاين ـ پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبري متن نامهء آيت الله هاشمي شاهرودي و پاسخ مقام رهبري را منتشر کرد: شرح مختصر شدهء اين مکاتبه چنين است: «بسم الله الرحمن الرحيم ـ محضر مبارک حضرت آيت الله خامنه اي مد ظلّه العالي ـ رهبر معظم انقلاب اسلامي. با اهداي سلام و تحيات؛ به مناسبت فرا رسيدن عيد بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و بر اساس بند (11) اصل يکصد و دهم قانون اساسي پيشنهاد مي گردد مجازات محکومان محاکم عمومي، انقلاب، نظامي و سازمان تعزيزات حکومتي سراسر کشور که محکوميت آنان تا تاريخ مذکور قطعيت يافته و به مرحله اجرا در آمده است به شرح آمده مورد عفو و تخفيف قرار گيرد. محکوميت هاي ذيل از شمول اين عفو مستثني مي باشند: قاچاقچيان حرفه اي، سرقت مسلحانه، تجاوز و زناي به عنف، محکومان به جرايم امنيتي، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، قاچاق مسلحانه و يا سازمان يافته مواد مخدر، محکومان به حبس ابد و حبس بيش از بيست سال (در يک دادنامه) در جرايم مواد مخدر، مصاديق مهم آدم ربايي، اختلاس و ارتشاء. والامر اليکم والسلام عليکم و رحمه ا... و برکاته ـ سيدمحمود هاشمي شاهرودي»

متن پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رييس قوه قضاييه به اين شرح است: «بسمه تعالي ـ با سلام و تحيت و تبريک عيد سعيد مبعث با پيشنهادها موافقت مي شود. والسلام عليکم و رحمه الله ـ سيدعلي خامنه اي»

(آرشيو)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630