سال ششم ـ  شماره 1241 ــ  جمعه 8 دی ماه 1391 ـ 28 ماه دسامبر 2012

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

باد آسایش ِ گیتی نزند بر دل ریش  /  «صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ریش سفیدی که غیبت اش سنگین است

پیتر گالبریث، سفیر سابق امریکا در کرواسی

در حال حاضر، جلال طالبانی، رئيس جمهور کشور عراق، بر اثر سکتهء مغزی در بیمارستانی در آلمان بستری است. پیتر گالبریث، سفیر سابق امریکا در کرواسی، به همين مناسبت مطلبی را دربارهء آینده عراق در صورت درگذشت جلال طالبانی، نوشته و گفته است که جلال طالبانی شخصیتی توافقی برای وحدت و مودت میان سیاستمداران عراقی محسوب می شود. گالبریث که نویسنده کتاب "پایان عراق" درباره عراق نیز است، در این مقاله خود می نویسد که دوستی طولانی ای با رئیس جمهوری عراق دارد و او را از 25 سال پیش می شناسد. وی طالبانی را "نخستین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک برای کشوری که هزاران سال مهد تمدن بوده است"، می داند. به اعتقاد وی طالبانی نه تنها رمز وحدت عراق است بلکه تنها شخصیت نخبه سیاسی عراق محسوب می شود که مورد توافق همگان است. او به خوبی درک می کند که میان یک شخصیت قومی کردی با رئیس جمهور کشوری مثل عراق که باید از حقوق همه از جمله حقوق کردها در زیر سایه قانون اساسی عراق دفاع کند، تفاوت بسیاری وجود دارد.>>>

پيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

مرخصی حشمت طبرزدی بعد از سه سال حبس

حشمت الله طبرزدی زندانی سیاسی و از سکولار دموکرات های سرشناس داخل کشور، پس از سه سال زندان، به مرخصی آمد.  معصومه طبرزدی، دختر حشمت الله طبرزدی نیز از مرخصی پدرش خبر داده است.  حشمت‌الله طبرزدی که چندین بار سابقه بازداشت و زندان دارد آخرین بار در ظهر روز هفتم دیماه هشتاد و هشت، بلافاصله پس از تظاهرات هواداران جنبش سبز در تاسوعا و عاشورا بازداشت شد. وی مدیر مسئول نشریات «پیام دانشجو»، «ندای دانشجو»،«هویت خویش» و «گزارش روز» بود. وی سال های زیادی را در زندان و و بازداشت در بازداشتگاه‌های سپاه و وزارت اطلاعات را پشت سر گذاشته ‌است. برای آشنائی بيشتر به گفتگوی بلند سکولاريسم نو با او مراجعه کنيد.>>>

ايدئولوژی های منظم و سکولاريسم دموکراتيک 

ايدئولوژی منظم همواره هدفی اجتماعی و نهادسازنده را تعقيب کرده و، در راستای اعمال و تحميل ارزش ها و باورها و رفتارهای خاص خود بر کل جامعه، به قدرت سياسی نياز دارد... استقرار سکولاريسم دموکراتيک اما موجب می شود که هيچ قشر خاص وابسته به يک ايدئولوزی منظم نتواند، با حضور در قدرت و حکومت، شريعت و ارزش های مذهب و مکتب خود را بر کل جامعه مسلط سازد و از آن طريق دست به تقسيم بندی افراد به خودی و ناخودی بزند.>>>

سوسیالیسم «جنبش بازگرداندن اختیار به‌ انسان» نیست!

زندیک

در یک گفتگوی ایمیلی با دو دانشجوی فنی، از کتاب «اطلاعات و ماهیت ارزش» انتقاد شده است: که چرا در این کتاب از هرگونه موضع‌گیری سیاسی پرهیز شده است. (واژۀ دقیقاً استفاده شده این بود که چرا «طفره روی» شده است)، و مشخصاً نظر مرا راجع به «یکی از پرچمداران فلسفه و سوسیالیسم در تاریخ معاصر ایران» یعنی منصور حکمت و فلسفۀ «سوسیالیسم انسانی» ایشان جویا شده‌اند. این یک مقاله نیست، بلکه پاسخی است به آن گفتگوی ایمیلی و ضمناً دفاعی است در برابر مسئلۀ «طفره‌روی»ها در کتاب اطلاعات و ماهیت ارزش که در اینجا عیناً بازگو می‌گردد.>>>

سوسیال دموکراسی، جنبش کارگری و جنبش سبز

دنیز ایشچی

صحبت های بسیاری در این رابطه که خبری از حضور فعّال جنبش کارگری بعنوان حلقهء مفقوده "جنبش سبز" نیست، رسانه های سیاسی و سوسیال دموکراتیک را فرا گرفته است. مگر این حضور فعاّل جنبش طبقه کارگر نبود که نظام پادشاهی را به زانو در آورد؟ جایگزین آن چه شد؟ آیا فقط حضور فعّال طبقه کارگر در جنبش های مردمی تضمین کننده این برامد می باشد که ما به سکولاریسم و دموکراسی خواهیم رسید؟ تجربهء انقلاب پنجاه و هفت فریاد می زند که «خیر، اینطور نیست به میدان آمدن فعّال طبقه کارگر و اشتراک فّعال آن در چالش های سیاسی دموکراتیک، نه تنها لزوماُ به مفهوم رادیکالیزه و دموکراتیزه شدن جنبش نیست، بلکه بارها شاهد آن بوده و تجربه کرده ایم که که می تواند با ضربه های کوبنده خود نه تنها پادشاهان را از تخت به زیر بکشد، بلکه همزمان با آن می تواند "خمینی" ها را روی کار بیاورد.>>>

رفرمیست ها یا پراگماتيست های مسلمان

حمید آقایی

بسیاری از پراگماتیست های ایرانی اما در تحلیل و نام گذاری جناح های داخلی جمهوری اسلامی به کادر اندیشهء عملگرا و پراگماتیستی خود وفادار نیستند. به این معنی که بخشی از جناح های داخلی این رژیم را همانطور که این جناح ها خود را "اصلاح طلب" می نامند می شناسند و تحلیل می کنند. شاید شمار اندکی از نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی هستند که هم خود را پراگماتیست می دانند و هم جناح های داخلی رژیم را پراگماتیست تعریف می کنند و می شناسند.>>>

حاکمیت شریعت در پاکستان، شرط طالبان برای آتش‌بس

صدای آلمان

به گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان پاکستان در نامه‌ای که روز پنجشنبه (بيست و هفت دسامبر) برای روزنامه "نیوز" چاپ پاکستان ارسال کرد، شرایط خود را برای پذیرش آتش‌بس با دولت پاکستان اعلام کرد. در این نامه آمده که طالبان شرط پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه را ازجمله به تغییر قانون اساسی پاکستان و تدوین آن بر مبنای شریعت اسلام و قطع رابطه با آمریکا مشروط می‌کند. علاوه بر این طالبان خواسته است که ارتش پاکستان باید از جنگ در افغانستان خارج شود و در عوض وارد یک "جنگ انتقام ‌جویانه" با هند گردد.>>>

احزاب کردی با حاکمیت یکپارچه مشکلی ندارند

بسیاری از کنشگران سیاسی مفاهیم سیاسی را بدرستی درک ننموده و به همین خاطر قادر نمی گردند در جایگاه درستی آن را بکار بندند. بسیاری تفاوت ملت و ملیت را درک ننموده و گاهاً آن یکی را جایگزین دیگری می نمایند، همچنین هست که مفاهیمی چون دولت و حاکمیت هم دستخوش این جابجایی ها می گردد. برخی از دوستان کردم نیز با جابجا نمودن این مفاهیم گاهاً تصویر ناروشنی از دادخواهی را ترسیم می کنند که موجب سوء تفاهمات بسیاری می شود، و همچنین شاهدیم که کنشگران غیر کرد نیز دقیقاً با همین درک اشتباه برداشت و استنتاج غریب خود را در گمانه زنی ها بدست می دهند. احزاب کردی با حاکمیت یکپارچه مشکلی ندارند بلکه با دولت واحد و یکتا مشکل دارند. به همین خاطر نظام فدرالیزم را پیشنهاد می کنند که دولت از اقتدار مطلق و یگانه بدر آید و با تقسیم قدرت در مناطق مختلف بر بنیاد تنوع بتواند پاسخگویی برای یگانگی این سرزمین باشد. بر بنیاد این پیشنهاد ملیت های ایرانی حاکمیت یکپارجه ملی را پدید خواهند آورد که واحد ملت از آن استخراج می شود. حال اگر ما مفاهیم را نادرست درک نماییم و در کنار هم قرار دهیم البته نتیجهء اشتباه از آن حادث خواهد شد؛ اتفاقی که هر روز در ادبیات شفاهی و حتی نوشتاری این و آن کنشگر سیاسی شاهدیم.(آرشيو)

اسرار ناگفتهء مرگ امام خمينی!

آیت‌الله روح الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسهء درس اخلاق خودمطالبی را در باب رحلت امام (اعلی اللّه مقامه الشّریف) به شرح زير نقل کردند: «حاج احمد آقای خمينی (اعلی اللّه مقامه الشّریف) چند روزی بعد از رحلت امام (اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن امام‌العارفین، از قول مادر گرامی ‌شان نقل فرمودند که امام حدود یک ماه و نیم قبل از عمل جرّاحی - که دیگر از آن جرّاحی به بعد بهبودی پیدا نکردند و همان‌طور که خودشان فرمودند: با قلبی آرام به عرش رفتند - خوابی را دیدند و برای همسرشان (مادر گرامی حاج احمد آقا) تعریف کردند و بعد هم فرموده بودند: تا زمانی که من در حیات هستم، راضی نیستم برای کسی تعریف کنید. امام (اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرموده بودند: خواب دیدم فوت کردم و مولی‌الموالی، امیر‌المؤمنین، اسد‌الله الغالب، علی بن ابی‌طالب (صلوات اللّه و سلامه علیه) آمده‌اند تا مرا غسل و کفن کنند. امیرالمؤمنین (علیه الصّلوة و السّلام) برای من نماز خواندند و من را در قبر گذاشتند و بعد از من پرسیدند: حالا راحت شدید؟ من به مولی‌الموالی (علیه الصّلوة و السّلام) گفتم: در سمت راستم خشتی است که ناراحتم می‌کند، حضرت دستی به ناحیه راست بدن کشیدند و ناراحتی مرتفع شد.

(بقيه در ارشيو)

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

مصر در گذار به دموکراسی

ابراهیم یزدی

پيرامون ترویج دموکراسی

و استقلال طلبی کردها

گفتگو با میرمحمود موسوی

گفتگوگر: رعنا مهرآبادي

گوريل هاي كاغذي و بي خبري هاي ما

ايراندخت دل آگاه

عملکرد و اهداف دراز مدت

بخش فارسی بی بی سی و صدای آمریکا

عبدالستار دوشوکی

زورگیری در ایران: زمینه‌ها و علل

مجيد محمدی

علم بهتر است یا نفت؟

توماس فریدمن ـ نیویورک تایمز

مترجم: حبیبی

نظام شکست بخورد

هیچ کس هیچی نخواهد بود

گفتگو با آيت الله حسن ممدوحي،

عضو مجلس خبرگان رهبری

گفتگوگر: ثمینا رستگاری

خامنه‌ای بیشتر وقت‌ها مقروض است

رسولی محلاتی، مسئول وجوهات

و مسائل شرعی دفتر خامنه ای

حکایت یک اشتباه چاپی که

روزنامه را از نفس انداخت

سید محمود دعایی

مدیرمسوول روزنامه اطلاعات

رفتن آگاهانه به سوی جبران گذشته

(باز هم تاملی بر سکولاریسم نو)

محسن ذاکری

پافشاری بی‌جا بر همگرایی از بالا

گودرز کیوان

تفاوت اپوزیسیون وغیر اپوزیسیون چیست؟

در تعریف و تدقیق یک مفهوم

کورش عرفانی

بازداشت به اتهام

عضویت در کانون نویسندگان ایران!

گفت‌وگو با نیما امام‌جمعه،

وکیل منیژه نجم‌عراقی

گفتگوگر: بهنام دارایی‌زاده از راديو زمانه

اسم رمز بحران روابط جنسی

فواد شمس

در تغییر جنسیت شب یلدا

و باقی وقايع اتفاقيه

حمیدرضا رحیمی

نام نقی زيبنده امام دهم نيست

حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی

نهادهای اجتماعی و پيوندهای خانوادگی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

قدرت و مسئولیت در میان تعبیر و تغییر

الاهه بقراط

فرایندی سیاسی که

گفتگو مهمترین مؤلفهء آن است

سيروس ملکوتی

کنفرانس ها محملي

براي ايراني ‌کردن گفتمان کردستاني

گفتگو با ناصر ايرانپور

جای خالیِ منافع ملی در برآوردها

گودرز کیوان

در نقد ناسیونالیسم ایرانی

موسی غنی نژاد

پیرامون گشایش فضای باز سیاسی

و مسئلهء انتخابات

احمد هاشمی

چپ ایران و ارزیابی نادرست

از یک شکست تاریخی

م. چشمه

تضاد اسلام با سکولار دموکراسی

حسن آقا میرزا

پیروزی الاهیات معطوف به قدرت در مصر

جواد موسوی خوزستانی

بر روي اخگر «بهار عربي»؛ اسلامگرايان در بوتهء آزمون قدرت

آلن گرش؛ در لوموند دِپلماتيک

برگردان: بهروز عارفي

غرب بايد بجنبد!

برنارد – هنري لوي

برگردان: مينو الوندي

غایت اندیشی و فضیلت گرایی

در جمهوری اسلامی

حمید آقایی

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630