خانه  |   آرشيو:   اکتبر 08   ـ   نوامبر 08   ـ  دسامبر 08  ـ  ژانويه 09   ـ  فوريه 09  ـ  مارچ 09 

 آوريل 09   ـ  مه 09   ـ  جون 09   ـ    جولای 09     آگوست 2009   -   سپتامبر 2009  -    اکتبر 2009  ـ  نوامبر 2009  ـ   دسامبر 2009

ژانويه 2010   ـ   فوريه 2010   -   مارس 2010   ـ   آوريل 2010    ـ   مه 2010  -   جون 2010

جون2010

 

آرشيو مطالب «کوتاه و گويا»

 

********************

چهارشنبه 9 تير 1389 ـ 30 جون 2010

در کشور ما اجتماعی شدن زنان با اقتصادی شدن آنها همراه نیست

ناصر فكوهی، دانشیار دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

اجتماعی شدن زنان مدل های متفاوتی دارد و اجتماعی شدن در كشور‌های نفت‌خیز به مدل های متفاوت صورت می گیرد. اجتماعی‌شدن در مدل عربی (شمال آفریقا و خاورمیانه) به شكل بسیار ناقص و ضعیفی صورت گرفته است. این موضوع را می‌توانید در كشور‌های اردن و امارات و عربستان و حتی كشور‌هایی كه به ظاهر خیلی غربی می‌آیند ببینید. حتی در كشور‌هایی كه شكل و شمایل غربی دارند، مانند تونس و مراكش، اجتماعی شدن شكل نمی‌گیرد و جامعه به قیمت درآمد‌های نفتی و توریستی كمبود كار زنان را جبران می‌كند... اجتماعی شدن زنان در ایران كمی خاص است. زنان می‌توانند وارد سیستم‌های دانشگاهی شوند و نیز می‌توانند وارد سیستم‌های اجتماعی شوند و این اتفاق به ‌صورت پیوسته رخ می‌دهد و قابل بازگشت هم نیست. در اینجا دلیل اجتماعی‌شدن غیراقتصادی است به این معنا كه زنان در همهء حوزه‌هایی كه رابطهء چندانی به اقتصاد ندارد حضور آنها بسیار پر رنگ است. مثلاً، حضور زنان در دانشگاه كه مدت‌هاست رابطه‌ای با بازار كار ندارد بسیار چشمگیر شده است... در ایران برخی زنان درس نمی‌خوانند ولی وارد بازار كار می شود. این موضوع را می‌توان به‌صورت منفی تعبیر كرد  زیرا این افراد مهارت کافی شغلی و اجتماعی را ندارند... در کشور ما اجتماعی شدن زنان با اقتصادی شدن آنها همراه نیست. به طوری که زنان فرایند اجتماعی شدن زنان را بدون ورود به بازار کار طی می‌كنند یعنی این افراد وارد دانشگاه ها می شوند و پس از کسب مهارت کاری و اجتماعی وارد بازار کار نمی شوند...  در حوزهء اقتصادی ابتدای سال‌های گسترش درآمد نفتی ایران (دههء سی) نرخ اشتغال زنان زیر پنج درصد بود. در انتهای دورهء رژیم گذشته (پنجاه و دو تا پنجاه و هفت) درآمد نفتی ایران 4برابر می‌شود و اثرات خود را به سیستم شغلی منتقل می‌كند. در این دوره، از ابتدای دهه پنجاه از نرخ رشد اشتغال زنان (نه درصد) به بالاترین میزان رشد در تاریخ ایران یعنی سيزده درصد می‌رسیم. بعد از انقلاب این نرخ سقوط می‌كند. ایران وارد جنگ می‌شود؛ معمولا كشورهایی كه وارد جنگ می‌شوند به مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم، زنان را برای جبران نیروی كار وارد بازار كار می‌كنند. جنگ قاعدتاً میزان اجتماعی شدن زنان را بالا می‌برد اما در ایران دولت با اتكا به درآمد‌های نفتی همزمان جنگ را به پیش می‌برد بدون اینكه محتاج كار زنان شود. بنابراین به شكل بسیار عجیبی در دهه شصت نرخ اشتغال زنان چندان رشد پیدا نمی‌كند. از اوایل دههء هفتاد، وقتی كه جنگ تمام می‌شود روند رشد اشتغال زنان از سر گرفته می‌شود. ولی حضورشان بیشتر از دوازده درصد نمی‌شود... معنی نرخ رشد يازده درصدی زنان این است كه هشتاد درصد از زنان كار نمی‌كنند. البته مسئله پیچیده‌تر از این هاست. چرا كه ساختار كار زنان به‌گونه‌ای است كه آنها معمولا بيست تا بيست و پنج سال كار می‌كنند و از طرفی میزان پراكندگی مشاغل زنان بیشتر از مردان است. در این شرایط كه اكثریت زنان كار نمی‌كنند سیستم اجتماعی شدن غیراقتصادی ادامه پیدا كرده است. به عبارت دیگر، ما زنانی داریم تحصیل‌كرده و ماهر و توانمند ولی جامعه به دلیل عدم برنامه ریزی برای ورود به بازار کار آنها را خانه نشین کرده است؛ که جامعه شناسان  این مسئله را اجتماعی شدن زنان به طور غیر واقعی می دانند... در جامعه‌ای كه اجتماعی شدن زنانش به شكل واقعی صورت نگرفته باشد آسیب‌های فراوانی ایجاد می‌شود. زنان از یك طرف اجتماعی می‌شوند ولی جامعه  ظرفیت پذیرش آنها را برای بازار کار ندارد... ذهنیت آدم‌های جامعه به راحتی تغییر نمی‌كند، چرا که خانواده‌های ایرانی به ‌شدت سنتی هستند و این آمادگی را ندارند كه با سرعت از سنت جدا شوند. آنها می‌خواهند كه دخترشان تحصیل كند ولی در عین حال از تغییر در اندیشه دخترانشان ناراحت می‌شوند. اگر به همین خانواده بگویید نگذارید دخترانتان تحصیل كنند آن را نشانه پایین بودن سطح فرهنگی خود می‌دانند ولی دوست دارند بعد از تحصیل دخترشان زود شوهر كرده و سر كار هم نرود. (برگرفته از «کارمندنیوز»)

********************

دوشنبه 7 تير 1389 ـ 28 جون 2010

هوا بس ناجوانمردانه سرد است

آی...

دمت گرم و سرت خوش باد

سلامم را تو پاسخ گوی در بگشای

مادر سالخورده و دختر هفت ساله ندانیان سیاسی دکتر اکبر کرمی

شیرین فیروزی،همسر فرزندم دکتر اکبر کرمی هم دستگير شد. شیرین فیروزی که پیشتر تلفنی از سوی ماموران امنیتی استان قم به سکوت و عدم انجام مصاحبه با رسانه های خبری و نیز عدم اطلاع رسانی و پیگیری وضعیت همسرش تهدید شده بود، با احضاریهء کتبی مواجه می شود وی یکشنبه سی ام خرداد ساعت نه و نيم صبح به دادگاه انقلاب مراجعه می کند که بلافاصله ماموران امنیتی وی را دستگیر می کنند. ماموران امنیتی از وی می خواهند که تعهد کتبی دهد تا دست از پیگیری پرونده همسرش دکتر اکبر کرمی برداشته و در خصوص وضعیت او با شبکه های خبری مصاحبه نکند .خانم فیروزی اعلام می نماید از آنجا که دادخواهی در خصوص وضعیت همسرش حق مسلم شرعی، قانونی و عرفی او و خانواده دکتر کرمی می باشد هرگز حاضر نخواهد شد که از این حق کوتاه بیایدکه ماموران امنیتی به  وی می گویند روزگار تیره و تاری در انتظار شما،خانواده کرمی می باشد اکنون اینجانب، مادر سالخوردهء دکتر اکبر کرمی، اعلام می دارم هر چقدر که بازداشت هفت ماههء پسرم غیر قانونی،غیر شرعی و ناجوانمردانه بوده است، بازداشت همسرش شرم آورتر، غیر انسانی تر و ظالمانه ترمی باشد. در این هفت ماهی که پسرم به ناحق در زندان جمهوری اسلامی بوده است همسرش شیرین فیروزی هم برای نوه ی کوچکم مادر بوده و هم پدر اما اکنون که او را نیز بازداشت کرده اند چه کسی باید از دختر هفت ساله ی فرزندم سرپرستی کند؟ نوه ی نازنینم از صبح گریه می کند و می گوید من می خواهم بروم پیش مامان و بابام بگید من رو هم ببرن پیش مامان و بابام. از کلیهء خیر خواهان، مدافعان حقوق بشر و رسانه های آزاد برای نجات فرزندانم استمداد می جویم. آیا یاری کننده ای هست که این مادر پیر و رنج کشیده و دختر هفت ساله ی فرزندم را یاری کند. آیا دادرسی هست؟

********************

جمعه 4 تير 1389 ـ 25 جون 2010

عاشورایی دیگر؟

نامهء واصله از طريق سايت «بهنويس»

نوشتهء محب اهل بیت

فرمايشات مقام معظم رهبری در سالروز ارتحال امام امت(ر‌ه)،مرا به فکر واداشت. متن فر مایشات ایشان را چند بار خواندم  و هر بار که خواندم، بیشتر از قبل به فکر فرو رفتم و از هر جهت به تشویش دچار شدم. ایشان سران فتنه را به طلحه و زبیر  تشبیه فرمودند.آنچه در این تشبیه مرا به فکر وامیدارد،این است که نکند فرمایشات ایشان در رابطه با سران فتنه،تاریخأ مصداق پیدا کند.نکند آقایان موسوی و کروبی،مصداق واقعی طلحه وزبیر در زمان ما باشند. مسئله این است که خدای نکرده علی‌ زمان ما، دچار ابن ملجم شود و بدنبال آن مسئله مسمومیت امام حسن مجتبی(ع) و قتل عام اهل بیت عصمت و طهارت در کربلا را بدنبال داشته باشد.مقام معظم رهبری که بفکر خودشان نیستند.ماشا لله زهره شیر دارند.مسئله سر نوشت مسلمانان جهان است. اهمیت فر مایشات ایشان در یک اشاره تاریخی است.با تاریخ نمی‌‌شود شوخی کرد.تاریخ بی‌ شرم و حیاست.هر نوع اشاره تاریخی میتواند آمد و نیامد داشته باشد.اصلأ نیامد ندارد،فقط آمد دارد. یک روز امام خمینی بودند(رحمت لله علیه)و همه در ظل مقام رهبری ایشان و متحد با هم. ایشان رحلت فرمودند. الحمد لله قضایای صدر اسلام (در بعد از رحلت حضرت رسول ص) پیش نیامد و رهبری از ذریه رسول اکرم (ص) زمام امور را بدست گرفت. اما از بخت بد مسلمانان جهان، بعد از بیست سال، اختلافات شروع شد (از اینجا به بعد شد مشابه قضایای صدر اسلام)، هم در بین دوستان حضرت امام(ر‌ه) و هم مخالف خوانی افرادی از بیت ایشان. و حالا،عناد پایان ناپذیر دو تن از دوستان امام(ر‌ه) - آقایان موسوی و کروبی، یعنی‌ طلحه و زبیر زمان ما و اذناب آنها که حزب مشارکت اسلامی و مجاهدین انقلاب و بخشی از جامه روحانیت باشند -  با رهبر فعلی‌ مسلمانان جهان. مگر در تاریخ کم اتفاق افتاده است؟! آمد و خدای ناکرده در این میان ابن ملجمی هم پیدا شد.خدا نیاورد آنروز را.آمد و این شخص در هر لباس و به هر اسمی به بیت مقام معظم رهبری نزدیک شد.اصلأ زبانم لال در یک نماز جمعه‌ای که مقام رهبری امامت آنرا دارند،به ایشان نزدیک شود.دیگر نمی‌توانم(بهتر بگویم،نمی‌ خواهم)دنباله آنرا حدس بزنم.لعنت حق بر این تاریخ باد.آخر اسم شریف مقام رهبری،علی‌ است. از آب بد تر اینکه فرض کنیم با شهادت مقام رهبری (از ذات مقدس ایشان که چیزی کم نمی‌شود)، فرزند بزرگ ایشان به مقام رهبری مسلمانان جهان نائل آیند: اسم شریف ایشان هم مجتبی است (لقب امام دوّم شیعیان) و داستان را ادامه بدهید تا سومین رهبری بعد از حضرت امام(ر‌ه). گو اینکه به عنوان مسلمان باید هر اتفاقی را از عنایات ربّانی و افاضات حقّانی برای آزمایش مسلمانان بدانیم و به عنوان موحد راستین و مومن اهل دین،باید ابراهیم وار تسلیم اراده خداوند باشیم.با اینهمه هضم وقایعی که خدای ناکرده ممکن است پیش بیاید، اصلأ ساده نیست. تصور بفرمایید که این پیش آمد ها، یزیدی هم داشته باشد. زبانم لال، زبانم لال، نستجیروبالله، واقعهء عاشورایی تجدید شود و رهبر و عده‌ای از اهل بیت و همهء یاران ایشان، شربت شهادت بنوشند و آنهایی هم که زنده مانده اند در نهایت عسرت به اسارت در آیند. آنوقت من شیعهء اهل بیت چه خاکی به سر کنم؟

خـود جـامـه در خــم رنـگـیـن بـه نـیل کرد / چون این خبر به عیسی روح الا مین رسید

********************

 

چهارشنبه 2 تير 1389 ـ 23 جون 2010

همه جای دنیا فقط مستراح ها را زنانه و مردانه کرده اند

يادداشتی آمده از ايران

بسيار دور از هم قد کشیده ایم. هر یک بر فراز صخره ای بلند و دره ای عمیق میان مان که با هیچ خاکستری پر نخواهد شد. جدایمان کردند. از روز اول مهر. با پوشش های متفاوت. مانتو و مقنعه و چادر تیره بر من پوشاندند و تو را با لباس فرم و کله ای تراشیده به ساختمانی دیگر فرستادند. من رابه مدرسه ی دخترانه و تو را پسرانه. دانشگاه هم که رفتیم جدایمان کردند. با ردیف های دور از هم. نیمکت های خانم ها و آقایان. با درها و راهرو ها و ورودی ها و خروجی های خواهران و برادران. جدایمان کردند و ما بسیار دور از هم قد کشیدیم. در اتوبوس با میله ها و در حرم و امامزاده با نرده ها و در دریا و ساحل با پارچه های برزنتی. آنقدر دور و غریب از هم بزرگ شدیم تا تو شدی راز درک ناشدنی ای برای من و من شدم عقده ی جنسی سرکوب شده ای برای تو .تا هر جا که دیگر نتوانستند جدایمان کنند، در تاکسی و خیابان ، از زور بیماری و عقده های جنسی خود را به من بمالی و برهنگی ساق پایم حالی به حالی ات کند و نگاه حریص ات مانتو ام را بدرد. جدا و بسیار دور از هم قد کشیدیم انقدر که تا پایین تنه هایمان معذب مان کرد خیال کردیم عاشق شده ایم و چون عاشق هستیم باید ازدواج کنیم و بعد هم با هزاران عقده ی بیدار و خفته به زیر یک سقف رفتیم. بسیار دور از هم قد کشیدیم. انقدر که دیگر نگاه مان نیز یکدیگر را خوب و درست ندید و نگاه های انسانی جای خود را به نگاه جنسیتی دادند درهمه جا. در محل کار، در محافل فرهنگی و علمی و حتی جلسات سیاسی. و من باید تقاص همه ی این فاصله ها را بپردازم. تقاص دوری از تو و بر صخره ای دیگر قدکشیدن را. تقاص تو را ندیدن و نشناختن را. باید که تنم بلرزد وقتی هوا تاریک می شود و من تنها در خیابانم. وقتی دنبال کار می گردم. وقتی تاکسی سوار می شوم. آخر مگر نه اينکه سالیان درازی است که در همه جای دنیا فقط مستراح ها را زنانه و مردانه کرده اند؟ نکند اينجا وطن ما نيست، مستراحی عمومی است به وسعت یک کشور! ببخشيد، بهتان برنخورد. اين حسی است که دائماً در سر من می چرخد.

********************

دوشنبه 31 خرداد 1389 ـ 21 جون 2010

سخنی با قاتل ندا، عباس کارگر جاوید و یک پیشنهاد به او

وبلاگ «نامه های بی پاسخ»>>>

نمی دانم اکنون که یک سال از قتل ندا گذشته است در چه حالی هستی، ولی این را می دانم که زنی را که کشته ای بر خلاف بسیاری از زنهای دیگری که ازخونشان صفحه حوادث روزنامه های ما رنگین است، نامش در سراسر جهان منتشر شده است و میلیونها نفر شاهد قتل بوده اند. اطمینان داشته باش که در چنین شرایطی نمی توانی تا ابد پنهان بمانی و این تصور غلطی است که فکر کنی حکومت از تو حمایت خواهد کرد. همین امروز سازمان عفو بین الملل حکومت ایران را برای قصور در محاکمه قاتل ندا مورد انتقاد شدید قرار داده است. فکر می کنی تو چقدر برای این حکومت ارزش داری؟ تنها سناریویی که بعد از دروغهای احمدی نژاد و  دروغهای ضد و نقیض مقامات دیگر برایت متصور است، قتل توست تا از آن هم سناریویی دیگر بسازند و قتل تو را بهانه ای برای اعدام چند جوان قرار دهند. برای پیشگیری از این سناریو محتوم راهی به جز خروج از کشور نداری! شاید واقعن همانطور که پس از قتل ندا فریاد می زدی قصد کشتن ندا را نداشتی، شاید امروز تو هم در سالمرگ ندا قطره اشکی بر چشم بیاوری و دچار ناراحتی وجدان باشی. تنها سخن گفتن از این اتفاق می تواند تو  را کمی سبک کند. پیشنهاد من این استکه از هر طریق که می توانی ازکشور خارج شوی و در مقابل مردم از مرگ ندا بگویی. در خارج از ایران شاید تنها ١٥ سالی حبس در انتظارت باشد ولی زنده می مانی و از آن مهمتر وجدانت آسوده تر خواهد بود. اطمینان داشته باش که ماندنت در پناه حکومت به جز مرگ سرنوشتی برایت قابل تصور نیست و آنها برای کاهش فشار و راحت شدن از افشاگری احتمال تو، یا سر به نیستت خواهند کرد و یا در یک محاکمه و اعتراف ساختگی به دارت خواهند آویخت. تو همانقدر در این حکومت در امانی که سعیدامامی بود. تازه مقام او کجا و تو کجا؟ همین حالا هم دیراست و تو باید زودتر از اینها می زدی بیرون.

********************

جمعه 28 خرداد 1389 ـ 18 جون 2010

برنامه فرهنگی برای دانش آموزان: اوقات فراغت در پنجاه امامزادهء تهران

غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران از آغاز و اجرای برنامه های فرهنگی و تابستانی در بقاع متبرکه خبر داد. غلامرضا عادل در مورد برنامه های سازمان اوقاف گفت: طرح نشاط معنوی با هدف پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با برنامه های آموزشی اعم از آموزش اخلاق، احکام، رایانه، خطاطی و… همراه با اردوهای تفریحی در پنجاه امامزاده استان تهران برگزار می شود. او ایجاد اتاق ویژه کودکان و خردسالان در امامزادگان را از طرح‌های فرهنگی سازمان اوقاف عنوان کرد و گفت: زائران امامزادگان هنگام اذان برای ادای نماز و زیارت نیاز به آرامش روحی دارند که با ایجاد اتاق‌های ویژه کودکان می توانند فرزندان خود را زیر نظر مربیان مهد به اتاق‌های کودک تحویل دهند. دانش‌آموزان می‌توانند برای ثبت‌نام تا پایان خرداد ماه به مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، کانون‌های ورزشی و پژوهش‌سراها و پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی مراجعه کنند.

********************

چهارشنبه 26 خرداد 1389 ـ 16 جون 2010

سه مسئول زنی که احمدی نژاد از عملکرد آنها راضی است!

سايت خبر آنلاین

رئيس جمهور گفت: بنده در جلسه‌ای با بانوان به شوخی که البته جدی هم هست، اگر خدای ناکرده یکی از همکاران دولت به هر شکلی از دولت کنار برود، به جای آنها از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد که کار خود را با دقت انجام می‌دهند و منتی هم ندارند. به گزارش خبر آنلاین، احمدی نژاد همچنین تصریح کرد:بالاخره یک اتفاقی در کشور افتاد و مقاومت ها صورت گرفت و تا مرز طرد شدن از بعضی مجامع پیش رفتیم؛ گفتند که خیلی دیگر منحرف شده اید! حضور خانم ها در دولت؟ این یعنی چی ؟ مگر شدنی است؟ احمدی نژاد تصریح کرد: الحمدلله الان خانم ها در دولت هستند. دو معاونت کاملا تخصصی دولت در اختیار خانم هاست، معاون علمی و فناوری که می خواهد کل فناوری کشور را و جریان علمی کشور را هدایت کند؛ البته سیاست ها معلوم هستند، برنامه ریزی ها با مشورت و از طریق قانون تعیین می شود ولی آن شخصی که می خواهد در میدان عمل آن را به جلو ببرد و مرزهای دانش را دائما بشکند یک خانم متخصص دانشگاهی است و کارش را هم بسیار خوب دارد انجام می دهد. رییس جمهور خاطرنشان کرد: در راس بخش حقوقی ریاست جمهوری که جزء پیچیده ترین کارهای تخصصی است و باید از موجودیت دولت در بیرون و همچنین از منافع عمومی ملت دفاع کند و هم در تمام اختلافات دستگاه های اجرایی و غیر اجرایی اظهار نظر حقوقی کند، اظهار نظری که اجرا می شود و کار بسیار گسترده یی در روابط با مجلس و شورای نگهبان دارد، یک خانم متخصص دانشگاهی قرار دارد که ایشان هم کارش را خیلی خوب انجام می دهد،مشاور رییس جمهور در امور زنان هم یک خانم است که بادقت کار می کند. احمدی نژاد ادامه داد:خانم دستجردی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم یکی از خانم های متخصص بسیار ارزشمند و از مدیران خوب کشور هستند، شب و روز تلاش می کنند و خیلی زحمت می کشند، دولت هم از ایشان حمایت می کند. رییس جمهور با بیان اینکه اکنون راه برای حضور گسترده تر خانم ها در عرصه های تخصصی کشور باز شده است، گفت: تقریبا در همه مراکز پژوهشی کشور خانم های متخصص حضور دارند و کارها را جلو می برند.

********************

دوشنبه 24 خرداد 1389 ـ 14 جون 2010

ورزش نیاز به حمایت روحانیت دارد

سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی

فارس: رئیس سازمان تربیت‌بدنی گفت: ورزش به عنوان یکی از شاخص‌های کارآمدی نظام نیاز به حمایت روحانیت دارد. به گزارش روابط عمومی تربیت‌بدنی آذربایجان شرقی، علی سعیدلو امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: ورزش در دنیا علاوه بر مسائل بنیادی و ایجاد شادابی و نشاط در جامعه، یکی از شاخص‌های کار آمدی نظام بوده و در ارزیابی و موفقیت یک نظام، مورد توجه خاص قرار دارد. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ورزش و همگانی کردن آن در بین مردم جامعه، اظهار داشت: طبق فرموده مقام معظم رهبری توسعه جامعه منوط به توسعه ورزش همگانی و داشتن افرادی سالم است، ما نیز روی ورزش همگانی سرمایه‌گذاری خاصی انجام داده‌ایم. سعیدلو گفت: تلاش تربیت‌بدنی بر این اصل استوار است که بتواند مردم را روزانه نیم ساعت به ورزش ترغیب کند تا به این طریق جامعه‌ای شاداب و خدمتگزار داشته باشیم. وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری دولت نهم در بخش سخت‌افزاری ورزش به اندازه دولت‌های قبلی بوده و بر اساس این سرمایه‌گذاری‌ها، قهرمانان بسیاری را در عرصه آسیایی و جهانی معرفی کرده‌ایم و سی مورد قهرمانی و عناوین دوم و سومی آسیا و جهان را در سال‌جاری کسب کرده‌ایم. سعیدلو با اشاره به اهمیت و جایگاه تبریز در عرصه ورزش کشور، خاطر نشان کرد: جایگاه این شهر نباید از رده‌های دوم و سومی کشور پایین‌تر قرار گیرد و تربیت‌بدنی از جوانان این خطه که آماده و سرشار از استعدادهای پنهان هستند حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد. علی سعیدلو، معاون رئیس‌جمهور برای بازدید از امکانات ورزشی آذربایجان شرقی و حضور در مراسم اختتامیه تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان صبح امروز وارد تبریز شد و هم اکنون در حال بازدید از امکانات ورزشی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز است.

********************

جمعه 21 خرداد 1389 ـ 11 جون 2010

هشتاد درصد تحصیل کرده‌ها خرافاتی هستند

سايت ايران ـ ايران: هشتاد درصد افرادی که به رمال‌ها مراجعه می‌کنند تحصیلکرده‌ هستند! سرهنگ عبدالله قاسمی، معاون اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در این باره به ایسنا می‌گوید:« افرادی مدعی می‌شوند که می‌توانند آینده افراد را بازگو کرده و تغییر دهند در نتیجه با این شیوه اقدام به کلاهبرداری از طعمه‌های خود می‌کنند و طبق پرونده‌های موجود بیشتر افرادی که به دعانویس‌ها و رمال‌ها مراجعه می‌کنند افراد متمول هستند چون طبقات پایین نمی‌توانند هزینه گزافی که این افراد در نظر دارند، پرداخت کنند.». سعید معدنی، جامعه‌ شناس معتقد است که عامل اصلی اقبال افراد تحصیلکرده به این روش‌ها ناتوانی در حل مسئله است که این ناتوانی الزاما ناشی از کم سوادی افراد نیست. به اعتقاد او، مراجعان به رمال‌ها را می‌توان به دو گروه طبقه‌بندی کرد؛ گروه نخست کسانی هستند که روش‌های علمی و منطقی کمکی به حل مشکل آنها نکرده و به همین دلیل دچار استیصال شده‌اند و گروه دوم افرادی هستند که به روش‌های نوین اعتقاد نداشته و با مشاهده برخی موارد اتفاقی، روش‌های سنتی را اثرگذارتر می‌دانند.انور صمدی‌راد، آسیب شناس اجتماعی هم با بیان اینکه برخی از افراد طبقه مرفه و دارای مدارج عالی تحصیلی به این سودجویان مراجعه می‌کنند معتقد است که این افراد به رغم مقاومتی که در مقابل خرافه گرایی بروز می‌دهند، در پس ذهن خود نوعی پذیرش کم رنگ نسبت به دعانویسی و رمالی دارند که این امر شاید ناشی از گرایش‌های فطری انسان به متافیزیک باشد. متافیزیک باعث بروز نوعی امنیت کاذب می‌شود، شرایط پر تعلیق جامعه در حوزه‌های مختلف دلیل استقبال از خرافات است. انور صمدی‌راد، آسیب شناس اجتماعی، شرایط فعلی جامعه را به گونه‌ای ارزیابی می‌کند که موهومات، امکان پذیرش بیشتری برای برخی اقشار مردم دارند و اقبال به خرافات را ناشی از شرایط پر تعلیق جامعه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌داند. او با بیان اینکه روی آوردن به متافیزیک باعث بروز نوعی امنیت کاذب می‌شود که این امنیت مقطعی است و فریب خوردگان با آزمون و خطا، به این نتیجه ‌می‌رسند که این روش‌ها نمی‌تواند بدون تلاش بخردانه، کلید حل مشکلات باشد. در سال گذشته صد و بيست فقره پرونده در رابطه با رمالی به پلیس آگاهی ارجاع داده شد که نود و سه تن توسط پلیس دستگیر و برای پنجاه و هفت تن قرار صادر شد که از این تعداد سی و نه تن مرد و هجده  تن زن بودند. درحالی سرهنگ قاسمی، آمار سال گذشته را اعلام می‌کند که بسیاری از افراد آسیب‌ دیده برای حفظ آبرو شکایتی را در این باره به پلیس اعلام نمی‌کنند. نکته دیگری که در پرونده رمال‌ها و دعا نویس‌ها مهم است این است که بیش از هفتاد درصد از افراد رمال دارای سوء رفتار و اخلاق همچنین اعتیاد هستند. او در مورد از هم پاشیدن خانواده تعریف می‌کند: قریب به اتفاق پرونده‌هایی که رمال‌ها آقا و مشتریان آنها خانم‌ها هستند، متاسفانه دوستی‌های نامناسبی بوجود آمده است. او با بیان اینکه بیشترین آسیب‌ها را در این موضوع خانم‌ها می‌بینند، ‌به پرونده‌ای در مشهد اشاره می‌کند که مرد رمال به مشتریان خانم عنوان می‌کرده تنها راه اثر کردن رمالی نوشتن متونی روی بدن آنهاست و از این طریق سوء استفاده‌ هایی را داشته است یا مواردی را داشتیم که خانمی به رمالی مراجعه کرده و رمال با دادن داروی بیهوشی اقدام به تهیه عکس‌های غیراخلاقی از او کرده بود.

********************

چهارشنبه 19 خرداد 1389 ـ 9 جون 2010

فقيه در زمان غيبت تام الاختيار است

آيت الله مقتدايی

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آيت الله مرتضی مقتدايی، مدير حوزه های علميه در همايش سراسری بررسی انديشه های سياسی، اجتماعی امام خمينی(ره) گفت: «از زمان حضرت علی (ع) تا جمهوری اسلامی هيچ حکومت اسلامی نداشته ايم. البته حکومت های اسلامی فراوان بوده است اما هيچ کدام مشروعيت نداشته اند چرا که از طرف خدا منصوب نشده بودند. بر اساس قرآن حکم و حکومت تنها از آن خدا است چرا که او جهان را خلق کرده است. از آنجا که خدا نمی تواند مستقيما جهان را اداره کند اين کار توسط حضرت رسول و پس از آن امامان و بعد از ايشان در دوران غيبت به فقيه جامع الشرايط می رسد. امروز در جمهوری اسلامی ، ولی فقيه به نمايندگی از رسول خدا و امامان حکومت می کند و اين همان مشروعيت مورد نظر اسلام است. احاديث فراوانی مبنی بر تام الاختيار بودن فقيه در زمان غيبت داريم و ولی فقيه حاکم بر کشور از تمامی اين اختيارات برخوردار است. امام خمينی (ره) اين دستور اسلام را بعد از هزار و چهار سال با اختيار مردم در تعيين سرنوشت و حاکم ترکيب کرد و جمهوری اسلامی را بنيان گذاشت. در نظام ما خبرگان که اعضای آن توسط مردم انتخاب می شوند فقيهی جامع الشرايط را برای رهبری جامعه انتخاب می کنند و چنين حاکمی هم مشروعيت دارد و هم مقبوليت و هيچ کس نمی تواند به چنين حاکمی اعتراض کند. امروز جمهوری اسلامی در جهان می درخشد و ملت ها شيفته پيشرفت های علمی و سياسی بی نظير آن شدند. امروز جمهوری اسلامی از نظر قدرتمندی در جايگاهی قرار دارد که مستکبران عالم در مقابل آن ذليل و منزوی شدند و اين اعتراف مجامع بين المللی است».

********************

دوشنبه 17 خرداد 1389 ـ 7 جون 2010

شش هزار پایگاه بیسج در مدارس ابتدایی فعال شد

سردار محمد صالح جوکار

رئيس بسیج دانش آموزی کشور گفت: از آبان سال گذشته تا کنون شش هزار پایگاه بسیج در مدارس ابتدایی سراسر کشور با هدف گسترش و توسعه فرهنگ بسیج ایجاد شده است. سردار محمد صالح جوکار در گفتگو با مهر با اعلام این خبر افزود: هدف از ایجاد پایگاههای مقاومت بسیج در مدارس ابتدایی، آشنایی دانش آموزان این دوره با بسیج و عناصر فرهنگی مربوط به آن است تا دانش آموزان در مقطع راهنمایی با آمادگی کامل وارد واحدهای بسیج شوند. در آبان ماه سال گذشته سردار جوکار از ایجاد واحدهای مقاومت بسیج در مدارس ابتدایی برای اولین بار در کشور خبر داده بود. رئیس بسیج دانش آموزی کشور ادامه داد: الویت ثبت نام در واحدهای بسیج در مدارس ابتدایی با دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی است. هم اکنون چهار میلیون و ششصد هزار دانش آموز در مقطع راهنمایی و متوسطه و سيصد و بيست هزار فرهنگی و معلم عضو بسیج هستند. سردار جوکار همچنین درباره برگزاری اردوهای هجرت که هر ساله در تابستان برگزار می شود، گفت: امسال نیز همچون سالهای گذشته دانش آموزان علاقمند می توانند از هم اکنون با مراجعه به واحدهای بسیج مدارس برای شرکت در این اردوها ثبت نام کنند. به گفته رئیس بسیج دانش آموزی کشور طی تابستان سال گذشته بیش از دو میلیون نفر ساعت دانش آموز در اردوهای هجرت که با هدف بهسازی و مرمت مدارس انجام می گیرد، شرکت کرده اند. سردار جوکار ادامه داد: هدف از برگزاری اردوهای هجرت، ترویج فرهنگ کار و تلاش در بین دانش آموزان و آموزش مهارتهای زندگی به آنها است.

********************

جمعه 14 خرداد 1389  ـ  4 جون 2010

آمار یک استاندار از سایت های معاند نظام

علی اکبر شعبانی فرد، استاندار استان مرکزی

به گزارش ایلنا، علی اکبر شعبانی فرد، استانداراستان مرکزی در «همایش روحانیون شاغل در دستگاه های اجرایی استان مرکزی» گفت: « گفت: ‌دشمن با ایجاد دو هزار و پانصد شبکه ماهواره ای و بیش از یک هزار سایت اینترنتی، جنگ نرم و گسترده ای راعلیه نظام جمهوری اسلامی و ارزشهای انسانی سامان داده است.» وی  افزود:‌ «از مجموع این شبکه ها 232 شبکه ماهواره ای “مبتذل”، 273 شبکه مربوط به “ادیان ساختگی و شیطان پرستی”، 74 شبکه “تبلیغ مد لباس” و 300 شبکه “موسیقی”، در این جنگ رسانه ای نرم مشارکت دارند. در همین راستا؛ بیش از یک هزار سایت اینترنتی نیز به کار گرفته شده است». وی با تشریح شرایط و ابعاد جنگ فرهنگی و رسانه ای در دنیای امروز گفت: «دشمن تلاش گسترده ای را در قالب جنگ نرم و رسانه ای آغاز کرده و تمام توان خود را علیه جمهوری اسلامی بکار گرفته است ‌این در حالی است که برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تنها دو شبکه ماهواره ای و یکصد شبکه اینترنتی راه اندازی شد». وی تاکید کرد: «تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، فتنه گری وجنگ نرم ازشیطنت های برنامه ریزی شده دشمن با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است». وی افزود:‌ «استراتژی استفاده از لباس روحانیت بر ضد روحانیت ، نفوذ در دانشگاهها، کارخانجات و دستگاههای حساس کشور با هدف براندازی، از دیگر اهداف پروژه های دشمن در جنگ نرم است». وی اضافه کرد: «دشمن طی سالیان متمادی با ‌ایجاد جنگ روانی، جنگ اقتصادی، مقابله با پیشرفت علمی، جنگ اعتقاد، ایجاد نظام در سایه، جعل مرجعیت و مصادره مناسبتها به نفع خود، جمهوریت و اسلامیت نظام را هدف قرار داده است» شعبانی فرد ازروحانیون شرکت کننده دراین همایش خواست در سال همت مضاعف و تلاش مضاعف با هوشیاری بیشتر ، مراقب حرکت های کینه توزانه دشمنان باشند.

********************

چهارشنبه 12 خرداد 1389  ـ  2 جون 2010

ده میلیون نفر زیر خط فقر مطلق و سی میلیون نفر زیر خط فقر نسبی‌اند

عادل آذر، رییس مرکز آمار

به گزارش ایسنا، عادل آذر، استاد دانشگاه تربیت مدرس که هم اکنون ریاست مرکز آمار ایران را بر عهده دارد، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما متاثر از مشکلات فراوانی است و این مشکلات از دیرباز کشور ما را تهدید می‌کند، معتقد است: اگر چه کشور از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری‌، منابع فیزیکی، مادی و خدادادی وضعیت بسیار مناسبی دارد، اما موقعیت اقتصادی آن خوشایند نیست. حال آن که برخی کشورها که از لحاظ بهره‌مندی از امکانات بالقوه هم‌طراز ما هستند، جایگاه اقتصادی بهتری دارند. عادل آذر با اشاره به اینکه اگر ایران از لحاظ بهره‌مندی از منابع طبیعی نظیر نفت، گاز و منابع زیر زمینی با کشوری مثل ژاپن مقایسه شود، به این نکته پی خواهیم برد که کشور ما وضعیت بسیار مناسبی دارد، حال آن که کشورهایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه جایگاه اقتصادی بهتری دارند، می‌گوید: متاسفانه رتبه اقتصاد ایران در جهان بالای یکصد است و از نظر رفاه اقتصاد میان کشورها جایگاه هفتاد و پنجم را دارد؛ ضمن این که نرخ تورم ایران دو رقمی است. این مشکلات البته دلایل متعددی دارد که بخشی از آن مربوط به سابقه تاریخی است و به مشکلات حکومتی به ویژه در صد سال اخیر برمی‌گردد. رییس مرکز آمار ایران گفت: امروزه به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از ده میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از سی میلیون نفر آنها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.

********************

ddddddddddddd