سال ششم ـ  شمارهء 1257 ــ  دوشنبه 16 بهمن ماه 1391 ـ 4 ماه فوريهء 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

«صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ما خواستار ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات ِ انحلال طلب» در برابر حکومت اسلامی هستيم

جاهل‌ها و لات‌ها، روحانيون و سلاطين

نسل های جاهل ها و لات های پيش از انقلاب بهمن در وجه غالب بی سواد (يا کم سواد) ، ماجراجو، جاه طلب، ناتوان در کنترل عصبانيت خويش، خشن، نترس، زود باور، سخاوت مند، فداکار با تمايل های مذهبی بودند که از طريق واسطه گری، دلالی و مشاغلی مشابه، اکثرشان زندگی ِ خوب يا متوسطی داشتند. نمی توان به سهولت آنان را در زمرهء سپاه بي کاران جامعه و قربانيان نظام سياسی و اقتصادی جامعه، و يا قربانيان بی عدالتی های اجتماعی و اقتصادی دانست. بخش بزرگی از نسل امروز جاهل ها و لات ها اکثراً با سواد و اسلاميزه شده با شکل و شمايل و رفتاری متفاوت اما سازمان يافته در مشاغل مختلف حکومتی و بازار و "بيزينس" مشغول به کارند بی آنکه با ويژگی های جاهلی و لاتی فاصله گرفته باشند... براستی چرا جاهل‌ ها و لات ‌ها جذب دو قطب قدرت سلطنت و روحانيت شده‌اند؟ ريشه‌ های روان ‌شناختنی اين تمايل تا حد شيفتگی ِ گروه اجتماعی ِ جاهل‌ها و لات‌ها به قدرت سياسی و تشيع از کجا آب می‌خورند؟ امروز نسل دوم و سوم شعبان جعفر ی‌ها، طيب حاج‌ رضائی ‌ها، برادران حاج‌ عباسی‌ ها، حسين اسمعيلی ‌پورها، ناصر حسن ‌خانی‌ها و باقر فروتن ‌ها چه می‌کنند؟>>>

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

مبارزه با اوباش و بقيهء معضلات

حمیدرضا رحیمی

* طالعي: «يكي از وعده هاي رئيس محترم قوه قضائيه برخورد جدي در حد اشد مجازات براي اوباشي است كه با سلاح سرد جان مردم را به مخاطره مي اندازند. سه شنبه شب هفته گذشته  تعدادي اوباش به يكي از كوچه هاي محل رفته و ضمن خرد كردن شيشه هاي خودروها با قمه به جان مردم افتادند...»

پاسخ فدوی: مراتب توسط فدوی شدیداً پیگیری شد. عوامل خود جوش مذکور، پوزش خواسته و فرمودند خیال کردند مُحرّم است! و قمه ها را به اصرار فدوی، عجالتاً غلاف کردند. ضمناً بین خودمان باشد که در این ارتباط خیلی هم تند نروید، چرا که مملکت آزاد است و چه بسا عوامل مذکور، بعون الله، از ریاست جمهوری یا دستکم مجلس شورای اسلامی و... سر در آورند! چراغ از بهر تاریکی نگهدار،برادر طالعی؛ از فدوی گفتن!

پازل براندازي و تكهء سرنوشت ساز

ايراندخت دل آگاه

همزمان با روزهايي كه مردم از آن به نام "دهه زجر" ياد مي كنند و من مي پسندم كه به آن روزهاي "خليفه سازي" – يا گودبرداري براي پستوي خليفه پروري - نام دهم، ناگهان كتابي منتشر شده كه در آن به روشني آمده كه "‌خميني" دستور ترور "پاپ" پيشين را داده است. نويسندهء كتاب اصلاً آدم گمنامي نيست، سهل است كه واقعاً دست به اين ترور يازيده و براي امري كه ناموفق مانده، مدتي هم در زندان خوش گذرانده است. اين خبر روز شنبه در رسانه هاي تركيه مطرح شد كه "محمد علي آقجا" اخيراً كتاب خاطرات اش را نوشته و در آن به صراحت آورده كه دستور ترور "پاپ ژان پل دوم" را خميني صادر كرد و من هم مجري آن شدم. زيرا او به من "بهشت" را وعده داد.

ترکیب متنوع اصلاح طلبان انتخابات محور

علی افشاری

اصلاح طلبی پارلمانتاریست و رفورم یک روش است و مصادیق متفاوتی به خود می گیرد. هر کس به این شیوه رفتار کند و پایبند به الزامات آن باشد می تواند اصلاح طلب خوانده شود ولو نیروی جدید بوده و یا سابقهء قبلی نداشته باشد. اصلاح طلبی در تیول و انحصار هیچ فرد و گروه خاصی نیست... اما در این میان ضروری است تا مرزهای شبه اصلاح طلبی و اصلاح طلبی مشخص شود. شبه اصلاح طلبان جریانی است که حضوری جدی در معادلات قدرت و رقابت های سیاسی ندارد بلکه به عنوان امر تزئینی و دکوری در صحنه های انتخاباتی از سوی حاکمیت مورد استفاده قرار می گیرد تا تکثری کاذب در انتخابات را به نمایش گذارد. تفکیک و تمایز در این حوزه برای شفافیت، تبیین درست فضای سیاسی و تنوع و تکثر موجود نیرو های سیاسی در ایران لازم است.

وصف حال ایران و مسائل مبرم

کالبد شکافی سخنان اخیر آقای خاتمی

م. چشمه

نیروهائی که شعار «انتخابات» را مطرح می کنند، درک ها و هدف های بسیار متفاوتی از طرح آن دارند. اصلاح طلبان حکومتی بدون یک پایگاه اجتماعی فعال و در صحنه، با پشت پا گذاشتن بر کلیه پرنسیپ های سیاسی و اتخاذ یک "پراگماتیسم" بی مورد و واقعاً شرم آور شرکت خود در انتخابات را از رژیم گدائی می کنند. عده دیگری از اصلاح طلبان با درک اینکه جنبش سیاسی در موقعیت رکود بسر می برد و با درک اینکه شورای نگهبان کاندیدهای اصلاح طلبان را تأیید صلاحیت نخواهد کرد، فکر می کنند با ارائهء لیستی از کاندیدهای اصلاح طلب همانند انتخابات سال 88 خواهند توانست بازار انتخابات را گرم کرده، مردم را به صحنه آورند؛ بلکه شاید وقایع خرداد 88 دوباره تکرار شده و رژیم مجبور شود برای آن هزینه بپردازد.

استبداد دینی با انتخابات آزاد و نامه نویسی دگرگون نمی شود

(خطاب به ملی- مذهبی ها و امثالهم)

فرید راستگو

با گذشت بیش از صد سال تجربهء مبارزاتی مردم ایران، و تجربهء بی حاصل گذشتگان از نامه نویسی به شاه و تجربه ولایت مطلقه فقیه هنوز شما ملی- مذهبی ها بجای رجوع به مردم صاحبان اصلی حاکمیت به غاصب حاکمیت مردم رجوع می کنید و از او خواهان برگزاری انتخابات آزاد بدون نظارت استصوابی برای استقرار آزادی هستید. آیا حقیقتاً باور دارید که خامنه ای به انتخابات آزاد تن خواهد داد؟ و جبران مافات می کند و در تضاد با محور نظام و قانون اساسی اش گام برخواهد داشت؟ شاید اگر ما 8 سال تجربهء دوران اصلاح طلبان حکومتی را نداشتیم می توانستیم با ذهن گرائی بگوئیم نظام اصلاح پذیر و قدرت استبدادی دگرگون پذیر است. ولی ما اکنون پس از آن تجربه هستیم و دیگر جای هیچگونه ذهنی گرائی و عوام گرائی و توهمی وجود ندارد. پس چرا باید فریب بخورید.

دیگر کسی نام فرزندش را آدلف نمی گذارد!

در حاشیه قضاوت گنجی در مورد اپوزیسیون

ثریا شهابی

اکبر گنجی، در مطلبی تحت عنوان "برتری اخلاقی اپوزیسیون بر جمهوری اسلامی"  که دسامبر سال گذشته منتشر کرده است، طی یک "بررسی" تاریخی، با طرح شواهد معینی به همگان "ثابت" کرده است که هئیت حاکمهء جمهوری اسلامی، طی سی سال گذشته، تاریخاً نسبت به اپوزیسیون بطور کلی،  برتری "اخلاقی" دارد! البته گنجی نمونهء اپوزیسیونی از هم خانواده های اسلامی خود، یعنی مجاهد، را نمایندهء اپوزیسیون در این ارزیابی معرفی میکند. او می گوید که خمینی و سلسلهء حکومتی اش نسبت به مجاهد "برتری اخلاقی" دارد! چرا که در جمهوری اسلامی، بعد از مرگ خمینی یکی دیگر ولی فقیه شد! و طی سی و چند سال گذشته و  به شهادت صندوق های رای، در جمهوری اسلامی چندین و چند رئیس جمهور "انتخاب" شده است!

کنفراس مطبوعاتی، رادیوئی و تلویزیونی‌ شاهنشاه آریامهر

برگرفته از ایران گلوبال

شاهنشاه در کنفراس مطبوعاتی، رادیوئی و تلویزیونی‌ خود در تهران کاخِ نیاوران 11 اسفند 1353 چنین‌ فرمودند: «... کسی که وارد این تشکیلات سیاسی نشود و معتقد و مومن باین 3 اصلی که من گفتم نباشد 2 راه برایش وجود دارد یا یک فردی است متعلق‌ به یک تشکیلات غیرقانونی یعنی باصطلاح خودمان‌ توده‌ای. یعنی باز باصطلاح خودمان و با قدرت‌ اثبات، بی‌وطن. او جایش یا در زندان ایران‌ است...»

تولید شش تا هفت میلیون لیتر بنزین با مخلوط سی و پنج درصدی متانول

نامه ای از دبیر انجمن خودروسازان ایران

جناب آقای دکتر شاعری، معاون محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام؛ به احتمال زیاد خبر رونمایی از تولید 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با مخلوط 35 درصدی متانول در حضور جناب آقای قاسمی وزیر محترم نفت را شنیده اید. در حالی که در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت، از 5 تا 15درصد اتانول استفاده می کنند متأسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب 35 درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می شود. عوارض استفاده از بنزین پایه متانول عبارتند از :

1- سیستم سوخت رسانی، باک، فیلتر و پمپ بنزین، لوله های فلزی، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می شود که خطر آتش سوزی خودروها را تشدید می کند.

2- مصرف سوخت به شدت بالا می رود و لذا باک خودروها باید تعویض شده و بزرگتر شوند.

3- تمام ECU3 های حدود 10 میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب جدید برنامه ریزی شوند.

4- کاتالیست کاربوراتور خودروها باید تعویض و با طراحی جدید نصب شوند.

5- بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.

با عنایت به موارد فوق الذکر، حتمی است مقرر می فرمایید اقدامات لازم جهت توقف تولید بنزین پایه متانولی انجام شود. با سپاس قبلی از دستور مساعدی که صادر می فرمائید.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران.

آرشيو   

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

هراس از درخشیدن زنان در آموزش عالی

فخری شادفر

می توانم شوهران ديگری

بر سر شوهرم بیاورم

شنو محمد

مترجم: گلمراد مرادی

نتايج «ناموسی کردن» امور

جمعه گردی های اسماعيل نوری علآ

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

ایران اتمی

همان جمهوری اسلامی اتمی نیست!

الاهه بقراط

کارهایی ‌که بختیار باید می‌‌کرد و‌ نکرد!

(به بهانه سی و چهارمین سالگرد

حکومت 37 روزه شاپور بختیار)

درویش رنجبر

درسی که از انقلاب مصر نباید گرفت!

حسین باقرزاده

«یقه- کیپ» ها

از مجموعهء «تهران- نگاشت»

رضا پرچی زاده

انقلاب آرام

حميد آقائی

چرا با مثلث زور پرست متحد نمی شويم

ابوالحسن بنی صدر

دو گفتگوی اسماعيل نوری علا

در تلويزيون تجزيه طلب ِ گوناز

 1    2    3    4

ثانيه شمار سقوط نظام آغاز شد

)تحليلی روانشناختی(

مطلبی از «روان ايران»

دلایل اصرار احمدی نژاد

بر اجرای فاز دوم هدفمندی

سالار فرهمند

احمدی‌نژاد، آخرين رئيس جمهوری اسلامی؟

جواد طالعی

برای سختی‌ها آماده باش

حسن رحیم پور ازغدی

درتعیین مجازات بسمت مدنیت حرکت کنیم

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: زهرا باقری شاد

دومین سالگرد درگذشت

دکتر داریوش همایون

اعلامیه حزب مشروطه ایران

(لیبرال دمکرات)

نامه ای از جبههء ملی ايران

(داخل کشور) به بی.بی.سی

کورش زعيم

يک مکاتبهء قابل تعمق

در مورد حذف اشخاص

در ای ميل ليست ِ عمومی ِ

اتحاد جمهوريخواهان ايران

روضهء شب جمعهء این هفتهء نوری علا

فیروز ـ برگرفته از گويانيوز

اپوزیسیون خارج کشور

در محاصره جمهوری اسلامی

امین موحدی

اشاره ای به بهانه ای...

نامه ای از حشمت الله طبرزدی

به سکولاريسم نو

در فرصتی به هنگام مرخصی از زندان

شهروند معامله نمی کند

خشاریار دیهیمی

جمهوری اسلامی در صحنۀ جهانی:

دگرگونی یا نابودی

نوشتهء: فرید وهابی ـ راديو فرانسه

همراه گفتگو با مهدی مظفری،

محمد رضا جلیلی، تورج اتابکی

سرزمین عرب در آستانهء حاکمیّت اسلامی

گفتگو با باقر مومنی

گفتگوگر: مهرداد ایمانی

دربارهء حجاب و رقص و موسیقی و مرجعیت

محمد نوری زاد

مکاتبهء جالبی ميان

طرفداران شورای ملی در حال تشکيل

ای ميل واصله

جعبهء مارگیری و باقی مجوفات

حمیدرضا رحیمی

جدا سازی:

خشی از مقدمهء  کتاب ضیافت افلاطون

که بعداً از روی این کتاب حذف شد

مطلب ارسالی

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630