بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

دوشنبه 9 بهمن ماه 1391 ـ 28 ماه ژانويه 2013

 

جعبهء مارگیری

فدوی نمی داند که معرکه گیری ای که برادران گوناگون، از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا، از جمله خبر زیر که از کیهان چاپ دارالخرافه نقل می شود بر پا کرده اند، از چه بابت است؟:

«سخنگوي حزب اعتدال و توسعه گفت: اعتقاد دارم حسن روحاني با توجه به سابقهء كاري بهترين گزينه براي تصدي پست رياست جمهوري آينده است.

نخست آنکه، اگر تعارف را کنار گذاشته و بپذیریم که حکومت گرامی حاکم بر ایران سابق، اساساً جمهوری نیست، مشکلات همه، از اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای،خلدالله ملکه و سلطنة، گرفته تا آبدارچی بیت،  که همانا ریاست محترم جمهوری باشد، بعون الله حل می شود!.. بر این پایه، معلوم نيست که عملیات و هزینه های زائد انتخابات و از این قبیل دیگر چه صیغه ای ست؟

 

اندر باب تکنیک

فدوی بارها متذکر شده است که خوانندگان محترم ضد انقلاب باید در همه حال بکوشند که جانب اعتدال و انصاف را  نگهدارند تا صِرف محبتی که به برادران دارند باعث نشود که پیرامون امری از امور مؤمنین عزیز، انارالله براهینهم،ءک وقت خدای نخواسته، قضاوت ناروائی بکنند. در توضیح بیشتر عرض می کند که فدوی با آن دسته از معاندینی که می گویند که از چندین دههء پیش تا کنون، حتاءک گرم ناقابل به مغز مؤمنین، کثرالله امثالهم، اضافه نشده و در امور خود هیچگونه پیشرفتی حاصل نکرده اند، شدیداً مخالف است.(1)؛ چرا که چنین پدیده ای، اساساً خلاف تکامل و تطوّر تاریخی همهء جوامع، بویژه جامعهء اسلامی شکوهمند ماست.

در این پیوند، فدوی شدیداً و مستدل عرض می کند که سنجش دو نمونه از دو زمان تاریخی متفاوت، می تواند  صحت عرایض او، و البته مراتب پیشرفت شگفت انگیز مؤمنین گرامی، اعزالله انصاره هم، را براحتی به نمایش گذارد، تا کور شود هر آنکه نتواند دید!..

باری؛ اهل نظر می دانند که واقعهء مشهوری را، در پیوند با خلق و خوی مؤمنین صدر مشروطیت، جد اعلای فدوی، رضی الله عنه، در نهایت دقت و امانت، بشرح زیر گزارش فرموده است؛ که فدوی نیز به ضرورت مطلبی که در پی می آید، ناگزیر به نقل کامل آن ست:

در سردر کاروانسرايي

تصوير زني به گچ کشيدند

ارباب عمايم اين خبر را

از مخبر صادقي شنيدند

گفتند که واشريعتا خلق

روي زن بي نقاب ديدند

آسيمه سر از درون مسجد

تا سردر آن سرا دويدند

ايمان و امان به سرعت برق

مي رفت که مومنين رسيدند

اين آب آورد  آن يکي خاک

يک پيچه ز گل بر او بريدند

ناموس به باد رفته اي را

با يک دو سه مشت گل خريدند

چون شرع نبي ازين خطر جست

رفتند و به خانه آرميدند

غفلت شده بود و خلق وحشي

چون شير درنده مي جهيدند

بي پيچه  زن گشاده رو  را

پاچين عفاف مي دريدند

لبهاي قشنگ خوشگلش را

مانند نبات مي مکيدند

بالجمله  تمام مردم شهر

در بحر گناه مي تپيدند

درهاي بهشت بسته مي شد

مردم همه مي جهنميدند

مي گشت قيامت آشکارا

يکباره به صور مي دميدند

طير از وکرات و وحش از حجر

انجم ز سپهر مي رميدند

اين است که پيش خالق و خلق

طلاب علوم روسفيدند

با اين علما هنوز مردم

از رونق ملک نااميدند  (2)

همانطور که ملاحظه می کنید، مؤمنین ارجمند در آن زمان، برای امحاء تصویر زن، از وسیلهء ابتدائی گچ يا گـِل استفاده می کردند، لکن امروزه، ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم، امام زمان، ارواح العالمین له الفداء(عج) و نایب برحق اش، مجتهدالزمان، ملاذ الانام، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ادامه الله وجوده، این وسیلهء ابتدائی تقریباً منسوخ شده، و برای امحاء تصویر يا مجسمهء زن، لعنة الله علیه، دیگر بکار نمی آید(2)؛ و بجای آن از پُتک که از نظر حسی به چماق نزدیک تر است، استفاده می فرمایند!

به گزارش مصور زیر توجه، و آن را با گزارش فوق مقایسه فرمائيد، تا بعرض فدوی برسید:

«...بخش قابل توجهی از دیوارهء زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان يکی از معدود نقش برجسته هایی که تصویری از يک زن در آن وجود دارد با وسیله ای نظیر پتک يا چیزی مثل آن تخریب شد. محسن عباسپور ادامه داد: این سه نقش که در سه نقطهء متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند. بر اساس مطالعات ابتدایی که توسط پژوهشگران تاریخی بر روی نقش صورت گرفته مشخص شده این نقش، تصویر يک زن بوده که حجاری آن مربوط به اواخر دورهء ساسانی و يا اوایل دورهء اسلامی است و نقش در ناحیه صورت، پاها و يکی از دست ها آسیبهای جدی دیده است»./ آتی نیوز

ملاحظه کردید؟

 

قبل از عمل مؤمنین                                                 بعد از عمل مؤمنین

در پایان اما ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که گـِل، کاربرد خود را امروزه در جامعهء شکوهمند اسلامی ما هنوز هم بکلی از دست نداده و، به استناد گزارش تصویری زیر، مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، به ویژه در ماه مبارک محرم، از آن به قول عوام بعنوان Body lotion استفاده می کنند!:

و البته و باز هم  بقول عوام، در car wash!

زیاده عرضی نیست...

______________________________________________

 (1) قرار شد که اینجور وقت ها دندان روی جگر گذاشته، فحش ندهید، خواهر / برادر خواننده!

(2) تصویر زن - ایرج میرزا – فراهم آوردهء استاد فقید دکتر محجوب – چ2- 1350 تهران

 

از خلاف آمدِ عادت !..

مؤمنین، پنداری، جز جدی هیچی سرشان نمی شود؛ فلذا انتظار همان چیزی را دارند که فکر می کنند وگرنه خشمگین شده و چنین بقول عوام کامنت می گذارند:

«خاک تو سرتون با این تیتراتون ـ خودتون رو هم مثلاً پیروی آقای مصباح می دونید؟!»

علت خشم اما، این تیتر از آتی نیوز بوده است:

«شریفی نیا در آغوش مهناز افشار!»

و مؤمن ما که برای حظ بصر شتابان به عکس مراجعه می کند، بجای خود شریفی نیا، دخترش را در آغوش ِ مهناز افشار می بیند، و البته حال اش گرفته می شود!..

 

 

پای درد دل مردم دارالخـُرافه

اشاره: پیام ها همگی واقعی و برگرفته از جرایدِ شریفهء دارالخـُرافه است، پاسخ ها اما از فدوی ست.

فی المقدمه و برای دست گرمی عرض می کند اینکه می گویند آدمی باید در همه حال شکرگزار باشد، بنظر سخن بایسته ای ست؛ چرا که همیشه وضعیت دشوارتری نیز هست!

بیت

شکر نعمت نعمت ات افزون کند

کفر، نعمت از کف ات بیرون کـند

در همین راستا، به گزارش يکی دو  نفر ازشهروندان محبوس در محدودهء شکوهمند ولایت مطلقهء فقیه، نگاه کنید:

«2588-0911: با اينكه خطوط تلفن ثابت روستاي ارباستان در لاهيجان به دليل سرقت كابل! مدت 8 ماه قطع بوده با اين حال ادارهء مخابرات براي روستائيان قبض هايي بعضاً تا 10 هزار تومان صادر كرده است. اين كار با هيچ عقل و منطقي سازگار نيست مگر اينكه بگوييم مسئولين امر تصميم گرفته اند پول كابل سرقت شده را از اين طريق به دست بياورند!»

فدوی البته عریضهء ايشان را به پیشگاه مقدس همایون شان می رساند؛ پیش از آن اما، اگر زحمت نیست، برادر روستائی این مورد را هم ببینند بد نیست:

«ناصری: سيم های برق روستای وسمق در بخش خرقان شهرستان ساوه در تابستان گذشته به سرقت رفت! از سوی شورای روستا به نيروی انتظامی شکايت شد ولی هنوز سارقين دستگير نشده اند. چند روز پيش نيز بخشی از سيم ها به سرقت رفت و اکنون نيمی از روستا در تاريکی بسر می برد!... ادارهء برق از ترميم خطوط انتقال برق خودداری می کند و می گويد تا سارقين دستگير نشوند اقدام به ترميم آن نمی کنند! تقصير روستائيان چيست که نيروی انتظامی موفق به دستگيری سارقين نشده است؟!» 

که پاسخ يا توصیهء فدوی به دوستان در آن زمان چنین بود که تا روستا بطور کامل در تاريکی برود، هنوز فرصت هست برادر ناصری، و بقول آن شاعر ضد انقلاب:

«تا ريشه در آب است اميـد ثمــری هسـت»

تا سيمه به تير است اميـد شـرری هسـت

بـد نيست ز داروغـه بپـرسيد کـه قربـان

از دزد سـرگـردنـه آيـا خبـری هسـت؟

پاسخ به پرسش های اين برادر روستائی (و ضميمهء منظوم آن) به ضرس قاطع، منفی است. به مقامات بالاتر، اعلی الله مقامهم اجمعين، هم اگر پناهنده شويد بي گمان طرفی نمی بنديد زيرا برادران اين روزها سرشان شديداً به هسته بازی گرم است. البتّه هيچ استبعادی ندارد که سارق مربوطه هنگام سرقت کابل برق، «خودش خشک بشه بيفته»!؛ در غير اين صورت، فدوی توصيه می کند که خودتان بگونه ای با سارقين محترم وارد مذاکره و بلکه معامله بشويد و بکوشيد بهر قيمتی که شده نظر و رضايت شان را جلب کنيد. و چنانچه زير بار نرفتند، بي درنگ پول هايتان را روی هم بگذاريد و سارقين گرامی را در اسرع وقت بيمه کنيد و يادتان نرود که: «بيمه بر هر درد بی درمان دواست»، چرا که اگر يکی از سارقين محترم، هنگام سرقت کابل برق دچار برق گرفتگی شود، کارتان تمام است و مطابق قانون مجازات اسلامی و در اجرای حدود الهی، شدیداً قصاص می شويد. يعنی، شما را بالای همان تير برده و کابل فشار قوی مربوطه را، به شما وصل می کنند!

البتّه وطن اسلامی تا آن حدّ هم که می گويند خرتوخر نيست و آنقدر آزادی و دمکراسی در دسترس هست که از ضابطين محترم حکومتی بخواهيد که در اجرای قصاص، کابل برق فشار قوی را همان پائين بشما وصل کنند و شما را ديگر بالای تير نبرند!. بهر صورت، خبرش را به فدوی بدهيد.

بر این پایه، برادر 2588-0911 ملاحظه می کنند که در سنجش با اهالی روستای بالا، که همینطور ارّه به ماتحت مانده اند که چه کنند، چقدر آدم خوش شانسی هستید. فلذا ضمن بجا آوردن دو رکعت نماز وحشت، در پایان، مقام معظم رهبری، ایدالله جیشه و ابد عیشه، را نیز از دعای خیر فراموش نفرمائید

و اما ديگر درد دل ها و پاسخ های مقتضی و دلسوزانهء فدوی به آنها.

* يک شهروند: «مديران صدا و سيما به جاي اينكه از ماه ها قبل براي مناسبت دهه مبارك فجر دست به تهيه فيلم و برنامه هاي فاخر بزنند، هر سال فيلم هاي تكراري تاريخ مصرف گذشته را پخش مي كنند».

پاسخ فدوی: والله برادر شهروند بقول برادر سید قاسم (مش قاسم - م) دروغ چرا؟ تا اعدام آ آ آ آ.. تاریخ  مصرف دههء مبارک فجر نیز دیری ست که گذشته است، صدایش را در نیاورید!

 

* يک شهروند: «امروز با حركت هاي آزادي بخش كه در منطقه صورت گرفته به همهء جهانيان ثابت گرديده كه ايران با انقلاب سال 75، پيشگام ديگر كشورها شده و پيام خود را نيز صادر كرده است».

پاسخ فدوی: مراتب به آگاهی دیگر کشورها رسید دستجمعی و بعد السلام و تحیات گفتند:

بیت

گر زندگی آن ست که دارید شما

آوارگــی کــوه و بیــابــان از مـن!

 

* خانم رئوفي: «از صدا و سيماي جمهوري اسلامي تقاضا مي كنم در برنامه هايي كه از نظرات روان شناسان استفاده مي كنند يك عالم ديني مسلط به علم روانشناسي هم دعوت كنند تا با اصلاح سخنان برخي از كارشناسان روان شناسي كه بعضاً متناقض با اصول اسلامي است مسايل و مشكلات رواني جامعه به صورت ريشه اي مورد رسيدگي و بررسي قرار گيرد».

پاسخ فدوی: پیشنهاد سازندهء شما شدیداً مورد توجه فدوی واقع و کوشید که آن را اجرا نماید لکن اکثریت علما، کثرالله امثالهم، را که بر رسید، دریافت که آن بزرگواران حکم قرص های روانگردان را دارند!.. حالا خود دانید، فدوی حرفی ندارد خواهر رئوفی!..

 

* يک شهروند: «شركت واگن پارس اراك از بهترين توليدكنندگان واگن قطار محسوب مي شود با وجود اين كارخانه و شركت در كشور چرا مسئولين تصميم گرفته اند كه از كشور چين قطار وارد كنند».

پاسخ فدوی: مراتب توسط فدوی، در اوقات شرعی به شرف عرض رسید. ضمن سلام و تحیات فرمودند که منظویر نداشته و فقط خواستند که  کلکسیون اجناس چینی شان تکمیل شود، برادر شهروند!

 

* مرادي از بندرگناوه: «در شهرستان بندرگناوه انواع وسايل خانگي و ورزشي وارداتي با عكس هاي مستهجن بدون هيچ نظارتي به فروش مي رسد. مسئولين امر جلوي ترويج اين بي بندوباري را بگيرند».

پاسخ فدوی: فدوی مع الاسف وقت ندارد؛ این همه دانشمندان هسته ای و غیر هسته ای، خب بفرمائید بجای موشک هوا کردن، قدری به فرمایشات شما که عین ثواب است برسند، برادر مرادي!

 

* يک شهروند: «در نمايشگاه هايي كه در تهران برگزار مي شود، پوشش برخي خانم هاي غرفه دار بسيار زننده است. چرادر اين مورد نظارتي نمي شود؟»

پاسخ فدوی: بعرض رسید، فرمودند به فتوای علمای سلف، حشره الله مع الموالیه المطهرین صلوات الله علیهم اجمعین، چنانچه نمایشگاه لباس باشد، مانعی ندارد برادر پیام!

 

* يک شهروند: «از شما تقاضا داريم مشابه ستون خوان حكمت كه اختصاص به چاپ سخنراني هاي حضرت آيت الله جوادي آملي دارد ستوني را به چاپ سخنان عالمانه آيت الله مصباح يزدي اختصاص بدهيد. فراموش نكنيم كه مقام معظم رهبري در مورد اين شخصيت بزرگوار و ممتاز حوزه علميه قم مي فرمايند كساني كه شهيد مطهري را درك نكردند مي توانند به ايشان به منزله شهيد مطهري نگاه كنند و استفاده ببرند».

پاسخ فدوی: فدوی نیز ُعلوّ درجات ایشان را، که همانا رسیدن به مقام شامخ شهادت است، از در گاه قاصم الجبارین،شدیداً مسئلت دارد، آمین يا رب العالمین!

 

* محمد رنجبر: «چندسال پيش اقدام به خريد يك دستگاه آپارتمان نمودم. اما امسال كه قصد فروش منزل را داريم، متراژ آن را تغيير داده اند و قاضي اعلام كرده كه چون قيمت منزل نسبت به آن زمان افزايش يافته، متراژ آن نيز بايد بر حسب موجود محاسبه شود. لطفا رسيدگي شود».

پاسخ فدوی: نفرموده بودید که کش آمده يا آب رفته است، برادر محمد(ص) رنجبر؟

 

* كي خواهي: «با واريز پول به حساب شركت پورتن، يك دستگاه فشارسنج از آن خريداري كردم. اما پس از گذشت حدود يك سال و نيم، هنوز آن را ارسال نكرده اند. لطفاً رسيدگي شود».

پاسخ فدوی: فدوی اشکال را دقیقاً نمی داند کجاست؟ لکن هیچ بعید نیست که خواسته اند از این طریق،خودشان فشار خونتان را اندازه گرفته باشند، برادرکی خواهی!

 

* نظري – ايلام: «در خصوص قانون معافيت 3 خواهري مي خواستم بگويم كه 4 ماه است به حوزه هاي شهرستان مراجعه مي كنم ولي مي گويند هنوز به ما ابلاغيه اي در اين خصوص نرسيده است».

پاسخ فدوی: به فدوی هم همینطور! فدوی همینجا در باب " سه خواهری" از خوانندگان محترم ضد انقلاب، توضیح می طلبد!

 

* يک شهروند: «روستاي هليوه در استان ايلام از پوشش آنتن تلفن همراه محروم است. روستائيان اين روستا با داشتن 100 خط تلفن همراه براي برقراري تماس بايد به بالاي تپه روستا بروند».

پاسخ فدوی: فدوی توصیه می کند که ببالای تپه که رسیدید، شروع کنید به الله اکبر گفتن.حتماً ترتیب اثر می دهند، آبرادر روستائی!

 

* رضا- ك: به رأي دادگاه حادثهء سعادت آباد اعتراض داشتم. مي خواهم آن را به گوش مسئولين قضايي برسانيد. آيا در حادثه اي كه يك زن با روش هاي غيراخلاقي دو مرد را به بدترين شكل به جان يكديگر مي اندازد و در نهايت هر دو نفرشان را به زير خاك مي فرستد بايد به اين راحتي براي او حكم تبرئه و آزادي صادر كرد؟ آيا واقعا مجازات چنين كاري فقط 100 ضربه شلاق است؟

پاسخ فدوی: فدوی يکی از برادران را با تخته شلاق خدمتتان فرستاد تا علی الحساب ده ضربه شلاق نوش جان کنید اگر خوب بود، فدوی را خبر کنید تا سهمیهء شلاق آن ضعیفه را نیز افزایش دهیم، برادر رضا(ع)!

 

* يک شهروند: «در شهر مقدس مشهد ماشين هاي توزيع كپسول گاز در بلوار وكيل آباد هر عدد كپسول گاز را به قيمت 3 هزار تومان به مغازه هاي غيرمجاز تحويل مي دهند. مغازه دارها هم با قيمت 5 هزار تومان به مردم مي فروشند. در اين ميان هم گراني آن به حساب دولت و مسئولين نوشته مي شود. چرا؟»

پاسخ فدوی: شما گوش ندهید، برادر مشهدی. اینها مغرض اند و می خواهند سطح دولت را پائین بیاورند؛ یعنی بگویند که دولت آفتابه دزد است، برادر مشهدی!

 

* يک شهروند: «آيا نمي شود ترتيبي داد كه افراد اعدامي اعضاي بدن شان براي بيماراني كه نيازمند هستند مورد استفاده قرار گيرد؟ از مراجع عظام مي خواهيم با فتواي خود بستر چنين كاري را فراهم كنند».

پاسخ فدوی: عین فرمایش شما وقتی که ایشان هم هنوز در بستر بودند، خدمت ذی شرافت فخر الاسلام و زبدة المحققین العظام تقدیم شد؛ همینطور که عازم مبال بودند، فرمودند که اگر فرد اعدامی  ضدانقلاب - نویسنده - خبرنگار و فیلمساز و از اين قبیل بوده باشد، به فتوای علمای سلف، رضوان‌الله تعالی عليه و حشره‌الله مع‌النبيين و‌الصالحين، استفاده از اعضای بدن او، بویژه مغز، جایز نیست؛ پیرامون سایر اعدامی ها نیز افزودند که ایشان، جز آلت تناسلی، عضو دیگری را بجا نمی آورند، فلذا چنانچه شما از بابت آن عضو شریف در مضیقه بودید، خبر بدهید تا حکم حکومتی مربوطه را صادر فرمایند، برادر مؤمن! و من الله التوفیق

 

* نسرين زرافشان: 5 خانوار هستيم كه در يك ساختمان متعلق به مالك زندگي مي كنيم. هر پنج تلفن متعلق به مالك است. يكي از ساكنين از پرداخت فيش هزينه تلفن خودداري كرده و مي كند. مخابرات به جاي قطع كردن فقط تلفن اين خانواده تلفن هاي بقيه را هم قطع كرده است به مخابرات هم مراجعه كرده ايم مي گويند اين قانون كار ماست.

پاسخ فدوی: مراتب با قید چند فوریت و در فاصلهء بین دو قیلوله بعرض خاک نعلین عنبرآسای همایون شان رسید. گویا خیلی سر حال نبودند زیرا خشمی مقدس، وجود مبارک شان چندان فرا گرفت که موی بر اندام لرزان فدوی راست شد؛ سپس با دود کردن چندین صلوات، قدری بهتر شده و در بازدم فرمودند که این روزها برادران بعون الله تعالی دارند تند و تند دست و پا قطع می کنند؛ لکن کسی جیکش  در نمی آید، حالا شما چه خبرتان است که بابت قطع يک خط تلفن ناقابل، این همه گرد و خاک راه انداخته اید؟.. در پایان نیز افزودند که اگر همینطور، بی ملاحظه، آب به آسیاب دشمن بریزید، می فرمایند که آب تان را هم قطع کنند، خواهر نسرین!. دراین بین، اهل بیت حاضر در صحنه نیز، در تائید فرمایشات معظم له، ضمن سر دادن شعارهائی از قبیل: وای اگر رهبری حکم جماعم دهد، برای دست گرمی چنین دم گرفتند: «زر افشان، زر افشان! تن آقا رو نلرزان!» خدا بگویم چکارتان بکند که همه جای فدوی را با شاخ گاو ُمده ظله العالی درانداختید، خواهر زرافشان!

 

* موسوي: «ماهيانهء يك ميليون وچهارصد هزار تومان حقوق مي گيرم در حالي كه در همين شركت افرادي با مدرك سيكل و ديپلم و با سابقه كاري برابر حقوق شان 4 ميليون تومان است جالب اينكه ناشكري هم مي كنند».

پاسخ فدوی: مراتب در مجال بین دو قیلوله بعرض رسید.پس از استخاره که خوب آمد فرمودند خیرالامور اوسطها، يعنی بیماران خود را با آنها تقسیم کنید که مابه التفاوت حقوق شان، حلال شود برادر پزشک!

 

* يک شهروند: به اعتقاد بنده علت عقب ماندگي ورزش در استان خوزستان ورزشي نبودن مسئولين ورزش استان  مي باشد».

پاسخ فدوی: رسیدگی شد برادر شهروند هیچ خلافی ملاحظه نشد؛ اگر ایراد شما این است که چرا مسؤلین ورزش با ورزش بیگانه هستند، اینکه يکی از اصول برجسته حکومت شکوهمند اسلامی ماست که هیچیک از مسؤلین محترم، اعلی الله مقامهم اجمعین، هیچ اطلاعی از مسئولیت و مشاغلی که اشغال کرده اند، نداشته باشند؛فرمایش دیگری ندارید؟

 

 بپایان آمد این جوهر،شکایت همچنان باقی!..

علی الله التکلان و هوُالمُستعان فی جمع امور

26 ژانویة  المفرح سنهء 2013 ترسائی

کتبةالفقیر کمتر از قطمیر - فدوی

تا درودی دیگر، بدرود

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630