بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 11 بهمن ماه 1391 ـ  30 ژانويه 2012

 

يک مکاتبهء قابل تعمق در مورد حذف اشخاص

در ای ميل ليست ِ عمومی اتحاد جمهوريخواهان ايران

jomhoorikhah2003@yahoogroups.de

از محمد سهيمی

به: ليست مشترکان ای ميل اتحاد جمهوريخواهان ايران

سلام دوستان: من شما را نمی دانم، اما من درک نمی کنم چرا خانم ویکتوریا آزاد در این لیست هستند. ایشان سلطنت طلب دو آتشه هستند. چندی پیش در برنامه تلویزیون اندیشه شدیداً به اتحاد جمهوری خواهان حمله کردند، و کلمات بسیار زشتی را در مورد جناب فرخ نگهدار به کار بردند. دیروز تبلیغات سطحی در مورد رضا شاه فاشیست فرستادند، که گوئی آنهائی که در این لیست هستند تاریخ معاصر ایران را نمی دانند (خانم آزاد چون سلطنت طلب هستند، تصور میکنند همه مثل هم مسلک‌های ایشان بی‌ اطلاع هستند)، و امروز تبلیغات بر علیه مسلمانان. تبادل افکار بسیار خوب است، ولی‌ زمانی‌ که یک فرد به «آجا» شدیداً حمله می‌کند، به نظر می‌رسد که حضور ایشان در این لیست فقط برای دو چیز است: آگاهی‌ از آنچه که بین اعضای این لیست می‌گذرد، و استفاده از این لیست برای تبلیغات برای سلطنت طلبان. با احترام برای همه؛ ممد.

 

از مليحهء محمدی

آقای سهیمی، با سلام. شما دیدید که حضور سلطنت طلبان در کنگرهM اجا هم چون آزاد بود، ممکن شد. وقتی رهبران این جهاد بی ثمر، آقایان آهی و خادم، بی دعوت به هر جا سر می زنند، خانم آزاد  به طریق اولی چنین می کند. ولی توصیه من و اگر بپرسید بیشتر دوستان به یکدیگر نخواندن آثار ایشان است. 

 

از محمد سهيمی

سلام خانم محمدی: اول اجازه بدید عرض کنم که من برای شما و نظرتان احترام بسیار قائلم و همیشه مقاله‌ها و نظرات شما را می‌خوانم و دنبال می‌کنم. در مورد خانم آزاد و هم مسلکان ایشان شما درست می فرمائید و من وقت خود را در این مورد تلف نمی کنم. ولی‌ در عجبم که چگونه ایشان وارد این لیست شدند، و یا از لیست کنار گذاشته نشده اند. با احترام، ممّد سهیمی

 

از کبری قاسمی

آقای سهیمی گرامی سلام. نمی دانم اشکال حضور خانم آزاد و یا اصولاً کسانی که از سلطنت و یا هر جریان فکری دیگری غیر ازجمهوریخواهی که من طرفدارش هستم چیه؟ نگرانی ها از چیست؟ فکر نمی کنم نگران این باشید که مبادا ما تحت تاثیر تبلیغات شان قرار بگیریم و سلطنت طلب شویم؟ اصلا فکرش را هم نمی توانم بکنم که شما دوستان عزیزی که نارضایتی خود را از حضور چنین کسانی در این میلینگ لیست اظهار می کنید، نظرتان «حذف مخالف» باشد. اتفاقا من خوشحال هم میشوم که نظرات شان و روند کارشان را مثل هر جریان فکری دیگری که به کشورم مربوط می شود بدانم. از یک طرف که خودم وقت نمیگذارم بگردم و ببینم چکار می کنند و چه می گویند. راحت و آماده دوستانی مثل ویکتوریا مطالبی در اختیارم می گذارند که رضا شاه چقدر خدمت به این کشور کرده و در مقابلش دوست دیگری چون شما زحمت می کشد و لینک دیگری می گذارد که رضا شاه یک فاجعه ملی برای کشور بود. مطمئنم ویکتوریا هم آن فیلم را نگاه خواهد کرد. آیا این کمک نمی کند که متعادل تر به وقایع تاریخی کشورمان نگاه کنیم و سیاه و سفید نبینیم؟ یا خائن یا خادم؟ اگر شرایط نسبتا متعادلی در مملکت «خدازده» ما، به قول ما بختیاری ها، داشت این مباحث می بایستی روزانه از رسانه های مان پخش می شد و نمایندگان فکری آن به عرضه و دفاع از نظرات و سیاست های خود می پرداختند. مردم هم دنبال می کردند و بهتر می فهمیدند واقعیات چیستند. برخی دوستان فکر می کنند که حضور چنین کسانی برای کسب خبر و اطلاعات از این میلینگ لیست هست. پرسش من این است که کدام اخبار و اطلاعات؟ چه کار مخفی در اینجا صورت می گیرد؟ به جز تبادل نظر پیرامون مسائل و بدبختی های این مملکت فلک زده که آرزو داشتم در سطح ملی رواج می داشت؟ چه خوب که این اواخر دیدم دوستان مباحث درونی را آنچنان ضرور دانستند که دیگران هم در جریان قرار بگیرند، بر روی وب سایت جمهوری گذاشتند. در نهایت: 1. معیار من برای حضور افراد در اینجا احترام به عقاید همدیگر و پرهیز از برخورد شخصی است. 2. ما مختاریم که انتخاب کنیم که چه مطالبی را بخوانیم و چه را نخوانیم. با نهایت احترام و دوستی کبری.

 

از الف ت. فلسفه

این لیست قطعن جای اینگونه توصیه هایی‌ که برای حذف دیگران می‌ شود نیست یا نباید باشد. امروز سلطنت طلب حذف می‌ شود، فردا جنگ طلب و پس فردا هم برنداز و می‌ گوئید با آزادی بیان اشتباه نگیرید و توصیه اخلاقی‌ هم می‌ شود. این توصیه حذف نه منطقی است و نه اخلاقی، زیرا این لیست میدان انعکاس همه دیدگاه ها باید باشد. مسایل درونی اجا در لیست دیگری طرح  می‌ شوند. همانطور که کبری  قاسمی عزیز  هم به درستی  اشاره کرد، اگر کسی‌ از مطلبی خوشش نمی‌ آید، آن را نمی‌ خواند.

 

از محمد برقعی

من نمی فهمم چرا مطلب مرا از لیست حذف می کنید و بعد به آن اشاره کرده و کنایه می زنید من ار بیم همین حساسیت ها نوشتم که "کسی که اجا را اصلاً قبول ندارد خود اخلاقاً از ایمیلی که متعلق به آن گروه ومباحث میان اعضا آن جمع است باید خود بیرون برود" این نظر چه ربطی به ازادی عقیده و بیان وحذف دارد. ما در اثر نفرت از سانسور به بی اصولی و بی معیاری رو کرده ایم به عبارتی از افراط به تفریط افتاده ایم ازادی بیان به آن معنی نیست که هیچ قلمرو خصوصی و هیچ احترام به خلوت یک جمع وجود یدارد این منکر آن جمع میتواند سلطنت طلب باشد چپ باشد مسلمان باشد یا حتی جمهوری خواهی که اجا را از اساس نا درست میداند مگر میدان صحبت کم است که به حلقه جمع خاصی که قبولش نداریم وارد شویم. برقعی

 

از ماکوئی

سلام، من چند سطر در مورد اين ايميل ليست نوشته ام که ممکن است به رفع ابهامات کمک کند: «دوستان، اين ايده که کسی يا کسانی ايميل دوستان ديگری را بدلائل مختلف از اين ايميل ليست حذف می کند - که ايدهء تازه ای نيست و قبلاً هم از طرف دوستانی ديگر طرح شده است، ايده ناخوش آيندی است. ترکيب بدبينی و ناآشنايی تکنيکی با طرز کار يک ايميل گروهی است. البته مشکل ديگری هم دارد، به خودی خود حتی به عنوان يک حدس نپخته هم منطقی نيست. نوعی اتهام زنی غير مستقيم و ناخواسته به افراد است. زيرا حتی تصورش را هم نکنيد که مسئولين اجا آنقدر کوته فکر هستند و يا آنقدر مستبد هستند که بخود اجازه دهند ايميل و نظر کسی را حذف کنند و حتی به روی خود هم نياورند که توضيحی در باره آن برای ليست بفرستند. کسی در اجا چنين وظيفه ای يا اجازه ای ندارد. دوستان توجه کنيد که در دنيای اينترنت همه چيز ثبت می شود، همه چيز رو است، همه چيز بهم پيوسته است ...اين ايميل های گروهی يک وب سايت پشتيبان دارد به صورت يک فروم، و مثل هر وب سايتی همه آمار آن روشن است و همه آرشيو ها در دسترس. اميدوارم اين چند خط رفع ابهام کرده باشد. با احترام (البته من هيچ نقشی در اداره اين ليست ندارم و عضو ساده هستم).

 

 

از ويکتوريا آزاد

درود آقای برقعی عزیز. من از سال 2003 عضو این زنجیره ایمیلی هستم روزگاری نیز عضو شورای هماهنگی اجا بودم و برای این تشکل نیز کم زحمت نکشیدم. من به برخی از شخصیت های اجا علاقه مندم و آنها را دوست دارم و از نظرات آنها بهره میبرم اما از موضعی که اجا در این سال ها در ارتباط با جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است بسیار ناراضی هستم و افسوس می خورم که این سازمان نتوانست مواضع خود را به روز کند، از من دلخور نشوید که صزیح نظرم را عرض می کنم. من از لیست بیرون نرفتم چون تعلق عاطفی داشتم و در انتظار بودم که شاید مواضع سیاسی اجا تغییر کند. من عمیقا آرزو میکردم که این اتفاق می افتاد و ما جمهوری خواهان سرگردان نیز سروسامانی می گرفتیم اما این اتفاق نیافتاد. حال از عضویت در این زنجیره ایمیلی بعضی وقتها بخل پراکنی و توهین و اتهام به اینجانب روا شده و بعضی اظهارات ارزشمند و آموزنده. من عضو 7 زنجیره ایمیلی هستم که کوچکترین آن به لحاظ کمی، همین اجا میباشد. اگر در این زنجیره هستم تنها بدلیل عقبه تاریخی آن است . همانطور که عضو زنجیره ایمیلی سازمان فداییان اکثریت نیز هستم. من طرفدار دیالوگ و گفتگو هستم و گوشم برای شنیدن همه نظرات از هر نوعی باز است و هراسی از طرح نظرات دیگران ندارم چون حمل بر خودستائی نشود خدا را شکر از اعتماد به نفس خوبی برخوردارم. حال تقاضا می کنم از مسئول محترم این زنحیره ایمیلی دوست عزیز مهدی فتاپور نام مرا از این لیست خارج کند تا خاطر برخی از اعضای این تشکل بیش از این رنجیده نگردد و تنها نظرات موافق خود را بشنوند و لذت ببرند! وووو... از آقای ماکوئی عزیز نیز برای اظهار نظر دموکراتیک و بلند نظرشان سپاسگزارم. با مهر و تشکر و به امید رشد فرهنگ گفتگو و دموکراسی و زودوده شدن جلوه های فرهنگ استبدادی و بنیادگرایانه.

 

نظر خوانندگان

بورزوم: با درود. معلوم نیست تا چه هنگام این دعوا‌های بچه گانه و ابتدایی باید ادامه داشته باشد؟ معلوم نیست چرا آقایان و خانم‌های جمهوری خواه که ادعای دمکراسی خواهی‌ دارند از درک و مفهوم ابتدایی دمکراسی عاجز هستند و چنین دست به حذف مخالف خود میزنند حتما اگر به قدرت و حاکمیت هم برسند همین رویه را پیش میگیرند و به حذف مخالفان می‌پردازند درست به مانند همین جمهوری اسلامی.

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه