دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 642  ـ  پنج شنبه 19 شهريور 1388 ـ  10 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

آرشيو عکس و مکث

================

چهارشنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

«حجاب اسلامی» ايدئولوژی است،

نه پوشش 

در هفته گذشته، و همزمان با باز شدن دانشگاه ها در ترکيه، بار ديگر مساله ی ورود دختران و زنانی که نمی توانند با «حجاب اسلامی» وارد مراکز آموزش عمومی ترکيه شوند مطرح شده است. آن گونه که خبرگزاری های ايران با آب و تاب گزارش داده اند، اين دانشگاه ها از ثبت نام و پذیرش دانشجويانی که حجاب دارند جلوگيری می کنند. همزمان با اين جريان، در يکی از شهرهای بلژيک نيز از تظاهرات دخترانی که می خواهند با «حجاب اسلامی» به دانشگاه ها بروند جلوگيری به عمل آمده است. برخی از مردمان، و از جمله گردانندگان حکومت اسلامی، معتقدند که منع «حجاب اسلامی» در اماکن آموزشی رفتاری است در تضاد با حقوق بشر. و عده ای، از جمله بيشتر دولت های اروپايي که اکنون همين روش جلوگيری از ورود حجاب اسلامی را به مراکز آموزشی خود دنبال می کنند، اين رفتار را ـ با توجه به قوانين سکولار خودشان ـ در تضاد با حقوق بشر نمی بييند مطلب حاضر بر اساس همين ديدگاه ها به مساله پديده ای به نام «حجاب اسلامی» می پردازد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

من هر روز یک انسانم!

غاده السمان (شاعر سوری)

اگر به خانه ی من آمدی

برایم مداد بیاور، مداد سیاه

می‌خواهم روی چهره‌ ام خط بکشم

تا به جرم زیبایی در قفس نیفتم>>>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

حجاب را تبرئه نکنیم

بهناز میم

نمی شود هیچ ‌رقمه حجاب را تبرئه کرد، مثلن گفت که این از مشغله‌ی زیاد است و چه و چه. اگر آن هم باشد می‌شود عامل دوم، چرا؟ چون همین آدم‌های پرمشغله اگر سر شانه‌های‌شان هر صبح آفتاب می‌دید، اگر روزی چهار بار توی آینه‌ی آسانسور به جای توده‌ی سیاه خودشان را می‌دیدند، اگر بدن‌شان پشت پنج‌ لا پارچه مخفی نمی شد، این همه از خودشان یادشان نمی‌رفت. چون من زن ‌های زیادی را دیده‌ام که جلوی آینه ‌های استخر فکری می‌شوند، نمی‌فهمند کی این همه تغییر کردند. اما همین که مانتو را می‌پوشند تمام می‌شود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

اولين وزیر زن ایران

در قبل و بعد از انقلاب

هفتهء پيش، خانم مرضیه دستجردی به عنوان اولین وزیر زن پس از انقلاب (برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. ایشان پس از کسب رای اعتماد از مجلس با ابراز خشنودی از انتخابش در جمع خبرنگاران گفت: «فكر مي‌كنم خانم‌ها امروز به آرزوي ديرينهء خود رسيدند كه يك زن در كابينه دولت قرار بگيرد و مطالبات آنها را دنبال كند، فكر مي‌كنم اين انتخاب قدم مهمي براي خانم‌ها باشد». اما اولین وزیر زن ایران خانم فرخ رو پارسا بود که در حکومت پهلوی به وزارت رسید. او در کابینهء دوم و سوم امیر عباس هویدا وزیر اموزش و پرورش بود که پس از انقلاب، با اتهاماتی چون «حیف و میل اموال بیت المال و ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش و همکاری موثر با ساواک و اخراج فرهنگیان انقلابی از وزارت فرهنگ ایران و غیره، در دادگاه انقلاب اسلامی شعبهء تهران به ریاست صادق خلخالی محاکمه شد، و به عنوان مفسد فی الارض (عامل فساد بر روی زمین) در تاریخ 18 اردیبهشت سال 1359 اعدام گردید.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آرشيو

================

بازنگري در سرفصل هاي

رشته هاي علوم انساني

با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي

آغاز شد

ایلنا - با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، انجام بازنگري سرفصل هاي رشته هاي علوم انساني دانشگاه هاي کشور به پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي محول شده است.

(آرشيو کوتاه و گويا)

 

طرح مجازات استفاده غير مجاز

از عناوين علمى از دستور كار مجلس

خارج شد

سايت ايران ـ ايران: طرح مجازات استفاده غير مجاز از عناوين علمى كه فوريت آن سال گذشته تصويب شده بود، با راى نمايندگان از دستور كار مجلس شوراى اسلامى خارج شد. به گزارش مهر، نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در جلسه علنى ديروز مجلس كليات طرح مجازات استفاده غير مجاز از عناوين علمى را در دستور كار داشتند كه با كليات اين طرح مخالفت كردند.

(آرشيو کوتاه و گويا)

بهترنیست از «نهضت سبزاسلامی»

فاصله بگیرید!؟

م- جهانگیر

در سایت «سکولاریسم نو»، به سردبیری آقای اسماعیل نوری علا، مطلبی از جمشید طاهری پور (از رهبران سازمان اکثریت) زیر عنوان «الویت پیکار امروز کدام است؟» درج شده است. پیش از هر چیز، گمان می کنم داشتن آگاهی مختصری پیرامون زندگی گذشتهء ايشان برای آقای اسماعیل نوری علا ضروری باشد تا بداند که میدان دادن به طرفداران رژیم اسلامی، در تضاد با آرمان های مردم ایران است. (بقيه در آرشيو نامه ها)

================

 

نذر سياسی!...

کورش زعيم: ايران در زندان!

جمشید اسدی

کورش زعيم حالا در زندان و پيش کسوت زندانيان است. بار اولی نيست که به بند می افتد. از حبس های پيش درسی نگرفت و باز گفت که سرسختان نابخرد کشور را به روز سياه نشانده اند. دليل اصلی اين نوشته نگرانی از حال و روز او در زندان است. همچون ديگر ايرانيان در بند و البته سوای آن ها که ديگرجان باخته اند... اين نوشته نيز گزارشی است از برخی از کوشش های کورش زعيم در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد. همين گزارش است که من را نگران می کند. نه او سر آشتی با ستم و استبداد تماميت خواهان دارد و نه قلدران کوچک ترين مقاومتی را برمی تابند. سرسختانی که از کشتن و تجاوز و شکنجه شهروندان غير سياسی هيچ ابايی ندارند، با شيردلانی چون کورش زعيم و عيسی سحرخيز چه خواهند کرد؟

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

استفتاء از روحانيون ايران!؟

شاهزاده رضا پهلوی

روی سخن من اینک با همۀ سردمداران حکومت جنون زدۀ ولایت فقیه، به ویژه با نهاد روحانیت وابسته به حکومت است... بدین پرسش های زمینی من ایرانی، که اگر می خواهید می توانید نام اش را استفتاء نیز بگذارید، پاسخ دهید: «چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که به این آب و خاک، اینچنین به چشم بیگانه می نگرید؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که بر ایران، رفتاری را روا می دارید که گویی، کودک سرراهی تاریخ است؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که میراث تمدن ایران را شایستۀ حراج کردن و سوزاندن و به آب بستن و به کلنگ برکندن می دانید؟ چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که به ایرانی، به چشم بنده و موالی و صغیر می نگرید، کودک اش را به بیگاری می کشید، زن اش را در چهارگوشۀ جهان به فروش می گذارید و از گُردۀ مَرداش تسمه بر می کشید؟ آخر چگونه و به پشتوانۀ کدام الاهیات است که تجاوز به عنف را، بر دختر و پسر ایرانی، مجاز می شمارید؟»

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

فقه ناکارآمد

مهرانگیز کار

آیا فقه ناکارآمد می‌تواند بحران را مدیریت کند؟ مهدی کروبی و برخی مراجع درصدد برآمده‌اند به نظام فقهی با جانبداری از ستم‌دیدگان اعتبار و آبرو ببخشند. مقصودشان هر چه هست، رفتارشان تحسین‌برانگیز است و یکبار دیگر این امید را در دل‌ها برانگیخته‌اند که شاید فقیه بتواند مردم را از کوچه‌ی بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند عبور دهد. باری دیگر امیدهای مردم برای رهایی با همراهی جمعی از فقها پیوند خورده است. اما این بار تفاوت‌ها به چشم می‌آید. مردم از ظلم و جور فقیه به فقیه پناه برده‌اند. باور کردنش آسان نیست، اما واقعیت دارد.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

جنازه در ICU !

شهباز نخعی

تعادل که از دست برود، نتیجه اش جز سقوط و با سر زمین خوردن نیست.  اما، بین از دست دادن تعادل و با سر زمین خوردن، مرحلهء دیگری نیز وجود دارد و آن سکندری خوردن است.  این همان مرحله ای ست که این روزها حکومت آخوندی در آن بسر می برد.  هر روز می توان نمونه هایی از این سکندری خوردن ها را در رفتار حکومت دید. حکومتی که در قانون اساسی اش حکومت نظامی ممنوع و راه پیمایی مسالمت آمیز آزاد است، کارش به جایی رسیده که نه تنها حکومت نظامی اعلام نشده برقرار کرده، بلکه حتی از سایه خود نیز تا حدّی می ترسد که جلو برگزاری مراسمی که فلسفه وجودی و سرقفلی دکانش است را نیز می گیرد...

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

پديدهء «متدين سكولار» در كشور رواج يافته

رحيم پور ازغدي

به گزارش فارس، حسن رحيم پور ازغدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي پنجشنبه در مراسم افطاري كه از سوي جامعه اسلامي مهندسين در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد گفت: « گفت: اكنون اكثر منابع درسي علوم انساني در دانشگاه‌هاي ما ترجمهء غربي‌هاست و اين يعني اينكه با هزينهء نظام جمهوري اسلامي فارغ‌التحصيلان سكولار تحويل جامعه مي‌دهيم». او، با بيان اينكه در انتخابات اخير رياست جمهوري بسياري از صف‌بندي‌ها و مرزبندي‌ها به هم ريخت گفت:‌ «صف‌بندي جريان‌هاي سياسي در انتخابات رياست جمهوري دهم ديگر چپ و راست و يا سنتي و مدرن نبود. در اين انتخابات كساني حرف‌هايي زدند كه هرگز تصور نمي‌شد اينگونه حرف‌ها را چنين افرادي گفته باشند». وي با بيان اينكه پديده «متدين سكولار» در كشور رواج يافته است، اظهار داشت: «كساني كه در كشور با همين قانون اساسي در راس كارها بودند امروز سخناني بر زبان جاري مي‌كنند كه در دههء شصت عليه آن حرف مي‌زدند». عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: «افرادي هستندكه در دههء شصت به نام ملي شدن همه چيز را مي‌خواستند دولتي كنند اما امروز نه تنها اقتصاد بلكه دين و اخلاق مردم را هم مي‌گويند يك مسئله خصوصي و شخصي است». ازغدي با اشاره به اينكه گفتمان حاكم بر كشور در دههء هفتاد با گفتمان امام و انقلاب فاصله گرفت، عنوان كرد: «در دههء هفتاد يك جريان متدين سكولار در كشور حاكم شد كه از لحاظ شخصيتي متدين بودند ولي وقتي مي‌خواستند براي كشور تصميم بگيرند تصميماتشان با تصميمات جريان سكولار فرقي نداشت». وي تصريح كرد: «هم اكنون نيز حكومت متدين داريم ولي با حكومت ديني فاصله داريم و اكنون اكثر منابع درسي علوم انساني در دانشگاه‌هاي ما ترجمه غربي‌هاست و اين يعني اينكه با هزينهء نظام جمهوري اسلامي فارغ‌ التحصيلان سكولار تحويل جامعه مي‌دهيم». عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص حركت انقلاب در سی سال بعد از پيروزي آن گفت: «در سي سال اخير جمهوري اسلامي ايران، با وجود داشتن قانون اساسي مشخص، به صورت زيگزاگي حركت كرده است در اين سي سال دولت‌هايي نظير دولت مهندس بازرگان، دولت بني‌صدر، دولت شهيد رجايي، دولت شهيد باهنر، دولت زمان جنگ، دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، دولت خاتمي و دولت احمدي‌نژاد هركدام جهت خاصي از تئوري‌هاي سوپر سرمايه‌داري تا تئوري‌هاي دو آتشهء سوسياليستي در اقتصاد كشور ما آزمايش شد». رحيم پور ازغدي تاكيد كرد: «در دههء هفتاد برخي مسئولان درجهء يك كشور راجع به حكومت ديني حرف‌هايي مي‌زدند كه نوشتهء ديگران بودند و آنها حرف‌هايي مي‌زدند كه حتي خودشان هم به آن آگاهي چنداني نداشتند». وي افزود: «مي‌گفتند اينكه در راس نظام افراد متدين باشند كافي است ولي معتقد بودند حكومت به روش سكولاري اداره شود». عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: «چند سالي است كه در كشور مجلس و دولت با رأي مردم در اختيار جرياني قرار گرفته است كه در صدد تحقق حكومت اسلامي است، اين جريان تلاش مي‌كند نه به سمت سكولاريسم حركت كند و نه به سمت طالبانيسم شيعي حركت كند». رحيم پور ازغدي در ادامهء سخنان خود به نقش احزاب سياسي اصولگرا در مديريت بحران‌هاي جامعه اشاره كرد و گفت: «در قضاياي اخير انتخابات رياست جمهوري، اگر مديريت مقام معظم رهبري نبود كار به جنگ‌هاي داخلي و خياباني كشيده مي‌شد، در چنين شرايطي احزاب، نخبگان و روشنفكران بايد تمهيداتي بيانديشند تا بتوانند بحران‌ها را مديريت كنند بدون اينكه نيازي به تدبير رهبري باشد». وي ادامه داد: «احزاب به جاي اينكه در ايام انتخابات فعال باشند بايد كار اصلي خودشان را در ايام مابين انتخابات‌ها انجام دهند و قبل از اينكه پديده‌اي به بحران تبديل شود براي آن راه‌حل ارائه دهند». عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان داشت: «احزاب سياسي بايد با اين تصور فعاليت كنند كه ممكن است در دههء آينده دوستاني كه اكنون دولت و مجلس را در اختيار دارند در دولت و مجلس نباشند». وي تصريح كرد: «اكنون در كشور ما پديده‌هايي مانند بيكاري فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها و افزايش طلاق كه كانون خانواده‌ها را تهديد مي‌كند وجود دارد و احزاب براي اين موارد بايد قبل از اينكه به بحران تبديل شوند راه چاره ارائه دهند».

(آرشيو کوتاه و گويا)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 641 ـ  چهار شنبه 18 شهريور 1388 ـ  9 ماه اگوست 2009

شماره 640 ـ  سه شنبه 17 شهريور 1388 ـ  8 ماه اگوست 2009

شماره 639 ـ  دو شنبه 16 مرداد 1388 ـ  7 ماه اگوست 2009

شماره 638 ـ  يک شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 ماه اگوست 2009

شماره 637 ـ  شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 ماه اگوست 2009

شماره 636 ـ  جمعه 13 مرداد 1388 ـ  4 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630