دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 637  ـ  شنبه 14 شهريور 1388 ـ  5 سپتامبر 2009               فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

================

هزينهء تغيير، اما کدام تغيير؟

در آخرين مطلب نويسندهء جوان پر شور و شجاع وطنمان، بابک راد، )که مدتی است گزينهء «کوچ سبز در وطن» را ـ به تعبير خودش ـ پيش گرفته( جمله ای يافتم که فکر می کنم دريغ است آن را ناديده بگيريم، چرا که، بنظر من، ماحصل دوازده سال تجربه ای است که بسياری از خوش باوران دائماً در برابر قبول آن مقاومت کرده اند و اکنون، در پی انتخابات 22 خرداد گذشته، در کلام بابک راد فرمولبندی شده است...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

ايران هنوز آمادهء قوانين سکولار نيست

فرانسيس فوکوياما

حاکميت قانون با اتکاء به جنبه های نمادين و با تصويب مقررات برقرار نمی شود بلکه زمانی اجرا خواهد شد که منعکس کنندهء يک سری معيارهای عمومی و پذيرفته شده در جامعه باشد. اگر حاکمان ايران مجبور شوند که به حاکميت قانون گردن نهند شايد در آينده های دورتر چنين قوانينی کاملاً سکولار باشند، مشروط به آنکه اين آن چيزی باشد که اکثريت مردم ايران از صميم قلب بخواهند. اما به نظر می رسد که در شرايط فعلی ايران هنوز به آن مرحله نرسيده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

ناخنکی به ساحت مقدس

سکولاریست های ایران

سامان سروش نیا (تهران)

عدم تحرک جنبش سکولاریسم ایران زمینه را برای حاکمان فراهم می آورد تا هر بازی ای را به هر صورت و به هر نحوی که بخواهند طراحی و اجرا کنند. فراموش نکنیم که این دومین بار بعد از وقایع هجدهم تیر هفتاد و هشت است که مردم بازی را از دست حاکمیت خارج می نمایند و برای مدتی، هر چقدر اندک، ابتکار عمل را در دست می گیرند اما باز هم برای دومین بار است که سکولارهای ایران غایبان بزرگ این مقال هستند... بسیار خوشحال می شوم اگر آقای دکترنوری علاء، دکترلاجوردی، حسن دائی و خانم ها بقراط و میرزادگی، و همهء سکولارهای ديگر محترم ایرانی، جایگاه خود را در این منازعه مشخص بفرمایند... من البته مطمئنم که افراد و عزیزانی که در این مقاله ذکری از آنان شد جزو صاحبان تریبون هستند و کمابیش دارای همان صفت آخوندان صاحبان تریبونند و می دانم که پاسخی از هیچ یک نخواهم گرفت اما صادقانه تقاضامی کنم اگر این سطور را خواندند، به یاد بیاورند که امروز مسئولیت تاریخی اینان بسیار سنگین تر از تمام اسلافشان است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

در دفاع از سنگر آزادی و روشن اندیشی

و سکولاریسم، هم آوا شویم!

نیما طاهری>>>

در شرایطی که شعله ی آتش جنبش مردمی به هر مناسبتی زبانه می کشد، کابوس باز گشایی دانشگاه ها، آرام و قرار جلادان حاکم را برهم زده است. حاکمان جلاد نیک می دانند که در شرایط کنونی باز گشایی سنگر آزادی، جز گشودن جبهه ی نبردی دیگر معنایی نخواهد داشت. از این رو بار دیگر شمشیر از نیام کشیده و فرمان حمله به سنگر آزادی را صادر کرده اند. بی شک اگر حاکمان در کوتاه مدت نتوانند نظم پادگانی و گورستانی دلخواه خود را در دانشگاه مستقر کنند، بر آنند که شبیخون فرهنگی دیگری را با بستن دانشگاه ها بر پا کنند. ولی امر جلادان دوشنبه به روشنی و صراحت از ضرورت پادگانی کردن نظام دانشگاه ها سخن گفت. به امر ایشان دانشگاه ها باید به جبهه ی جنگ نرم با غرب تبدیل شوند، دانشجویان باید چون افسران جوان این جبهه در صحنه حضور یابند و استادان نیز چون فرماندهان و طراحان جبهه ی جنگ نرم باشند. دانشجویان به زعم ولی جلادان باید متعبد و متدین باشند. به عبارت دیگر چون چرا نکنند و گوش به فرمان فرمانده هان خود باشند. به زعم ایشان دانشجویان باید آموخته های سیاسی و اجتماعی و فکری خود را چون اسرار نظامی تلقی کنند و از انتقال آن به محیط های اجتماعی پرهیز کنند.

(بقيه در آرشيو)

================

دغدغهء فهم ناراستی ها

(برای دلواپسان جوانان ایران)

مهدی استعدادی شاد

سرانجام بایستی روزی دریافت که «رابطهء اسلام و تسلیم بر چه نادرستی و پندار فریبایی استوار است؟» این پرسش اساسی، ما را بدین سو خواهد کشاند که پرسش های دیگری را طرح کنیم. از جمله این که بپرسیم، حافظان نظام اسلامی  کدام استراتژی حفظ قدرت را در نظر دارند؟ چطور و چرا جوانان جنبش مردمی  را با تجاوز و گلوله می کشند؟ ـ جوانان خواستار آزادی های فردی را؛ جوانانی که فقط  شعار نفی دیکتاتور را دادند؛ و نه حتا فراخوان برای امحای دیکتاتوری را.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پیگیری شکایات علیه مرتضوی آسان شد

شيرين عبادی

شيرين عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر وبرنده جایزه نوبل سال 2003 در مصاحبه با روز با اشاره به اینکه "برکناری سعید مرتضوی از سمت دادستان تهران و انتصاب وی به سمت معاون دادستان کل کشور ارتقا به حساب نمی آید" تاکید کرد "اختیارات وقدرت مرتضوی در سمت جدید بسیار بسیار کمتر است و به علاوه پیگیری شکایاتی که طی سالهای گذشته از وی شده آسانتر خواهد بود".

(بقيه در آرشيو)

=======

(آرشيو)

================

زمینه ‌چینی دولت کودتا برای انقلاب فرهنگی دوم

سايت موج آزادی

وقتی سخنان چند روز پیش آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان دستچین شده را می‌شنویم که از لزوم فعال بودن طیف خاص دانشجویان علیه تحرکات دشمن صحبت می‌کند، یا سخنان یکشنبه شب وی در ابراز نگرانی از تحصیل دو میلیون دانشجو در رشته‌های علوم انسانی! را می‌شنویم و یا کیهان دوشنبه را می‌خوانیم که از «تصرف دانشگاه‌ های مادر» توسط دشمنان می‌نویسد و این را در کنار پیشنهاد یک متقلب برای وزارت علوم می‌گذاریم، بوی توطئه‌ی شوم کودتاچیان و تدارک کاریکاتوری از یک «انقلاب فرهنگی» علیه دانشگاه و دانشجو به مشاممان می‌رسد.  برنامه‌ی دولت کودتا برای دانشگاه چیست؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

گفتمان غربزدگی:

طغیان روشنفکری جهان سومی برای بازگشت به «خود»

گفتگو با داریوش آشوری

انسانی که بر اثر کنشِ انسان مدرن، به برداشتِ من، در وضعِ هبوط ” از شرق به جهانِ سوم” قرار گرفته، چه گونه می تواند به وضعِ خود خودآگاهی علمی و فلسفی پیدا کند و به یاری آن از چاهی که در آن هبوط کرده به درآید؟ کوتاه کنم: با دانش اندوزی برگذشته از کین توزی؛(resentment)  با گذر از غرب زدگی به سوی ”غربی” شدن با دلیری و روشن بینی تمام. برای گذار از غرب هم، چنان که آرزوی غرب ستیزانِ ما بوده است، نخست باید به غرب رسید. و این در ساحتِ اندیشه و زبان به-هیچ روی آسان نیست، بلکه کوششی جمعی می طلبد، به رغمِ همه ی اوضاعِ ناسازگار، امّا با رنج و ریاضتِ و پایداری و انضباطِ  بسیار، با گردن نهادن به ارزش های اخلاقی ضروری برای آن، در جهتِ هدفی روشن.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پیرامون موقعیت تاریخی

امین حصوری

موقعیت تاریخی یعنی وارد شدن اجتناب ناپذیرِ مردم به کشاکشی که در عین برخورداری از پتانسیل بالا برای برد، بازنده شدن در آن می تواند تبعات منفی زیادی برای آنها داشته باشد. نظیر موقعیت تاریخیِ پیرامون ملی شدن صنعت نفت که مستعد انکشاف دموکراسی در ایران بود، ولی به کودتایی ختم شد که نه تنها 25 سال استبداد مطلقه به دنبال آورد، بلکه با پروبال دادن به اسلام سیاسی، زمینه ی استقرار استبداد مطلقه و طولانی دیگری را هم فراهم کرد. بنابراین از دست دادن یا به بیان درست تر کشتن یک فرصت تاریخی، که با نادیده گرفتن و بلااستفاده گذاشتن پتانسیل های پیروزی نمود می یابد، شکستی مجازی در حوزه ی اعتباریِ برد و باخت ها نیست؛ بلکه شکستی در دنیای واقعی است که علاوه بر تلفات حین نزاع، تاوان و خسارت های سنگینی بر هستی اجتماعیِ آینده ی مردم تحمیل خواهد کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تو ساز خویش زنی و ما رقص خود کنیم

محمدرضا شکوهی فرد

رهبر این جنبش خود آگاهی نسلی ست که بمانند ذوب شدگان آقای خمینی چهرهء فرد و اندیشه ای را در ماه نمی بیند و نمی نگارد، و سه دهه کاسب اقسام تجربیات بوده است. می داند  چه نمی خواهد و چه می خواهد. رهبر این جنبش اراده و احساس مسئولیت نسلی ست که چشمان درخشان ندا را در وقت رفتنش با اشک به نظاره نشست و وجدان خود را متعهد به رقم زدن صفحه ای دانست که ندا  و بسیاران عزیز چون او آرزویش داشتند. رهبر این جنبش ابتکار جوان ایرانی ست که وادارتان نموده فیس بوک و تویتر را هم به میز محاکمه بکشانید. خواهید دید رهبران این جنبش در هنگام باز گشایی داشنگاه ها و مدارس چه کسانی هستند. هر رهبر یک عضو، هر عضو یک رهبر. این از یادتان نرود.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

امنيت از مقولهء نظامي به مقوله‌اي فرهنگي و سياسي تبديل شده است

روح الله حسينيان

ایسنا: روح‌الله حسينيان، نماينده مردم تهران در مجلس، كه در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن مي‌گفت، يادآور شد: «‌آقاي مصلحي با سابقه‌ي فرهنگي و كارنامه‌اي درخشان در اين زمينه، صالح‌ترين فرد براي منصب وزارت اطلاعات است... مقوله امنيت از مقولاتي است كه در مفهوم و مصداق همواره در حال تطور مي‌باشد. بي‌شك اين مقوله امروزه در چارچوب عمليات نظامي و كودتا محدود نمي‌شود. جديدترين شيوه‌هاي براندازي امروز به شكل فرهنگي درآمده‌اند، به خصوص از آنجا كه انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي بوده، ‌دشمنان جهان‌خوار نيز به اين نتيجه رسيده‌اند كه تنها راه فروپاشي نظام جمهوري اسلامي ايران، ‌اقدامات فرهنگي است و به همين جهت ده‌ها رسانه شفاهي، كتبي، صوتي و تصويري را به زبان فارسي راه‌اندازي كرده‌اند تا به سست كردن مباني اين مردم مسلمان ايران، ناتوان و ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامي،‌ ترويج سكولاريسم، فاصله انداختن بين مسوولان حكومتي و مردم و بحراني نشان دادن كشور و... بپردازند...  امروز اصولاً نوعي از كودتا در كشورهايي مانند ايران توسط آمريكا طراحي مي‌شود كه نام آن را رنگين ،‌مخملي و نرم گذاشته‌اند. همهء اينها نشانگر اين است كه امنيت از مقوله نظامي به مقوله‌اي فرهنگي و سياسي تبديل شده است، بنابراين امروز نظام جمهوري اسلامي به وزير اطلاعاتي نيازمند است كه جنبه فرهنگي او برجسته بوده تهاجم فرهنگي را بشناسد، مقوله رسانه‌ها را درك كند و ابزارهاي خنثي سازي را از سخت‌افزاري به نرم‌افزاري ارتقاء بدهد... سابقهء فرهنگي حجت‌الاسلام مصلحي وي را صالح‌ترين فرد در اين منصب ساخته است. ‌اقاي مصلحي در مسووليت‌هاي عقديتي ـ سياسي نهادهايي مانند جامعه مدرسين، قرارگاه كربلا و نمايندگي مقام معظم رهبري در قرارگاه‌هاي كربلا و خاتم و نيروي زميني سپاه و نيروي مقاومت و نيروي هوايي نشان داده است كه آشنايي كامل با مقوله فرهنگ دارد. و موفقيت‌هاي وي در اين مسووليت‌ها كاملاً توانايي فرهنگي وي را ثابت مي‌كند. اقاي مصلحي با راه‌اندازي و مديريت پنج مجلهء فرهنگي سياسي بامقولهء رسانه‌ها آشنا شده است. نقش آنان را به خوبي مي‌شناسد. نقش وي در راه‌اندزاي هاديان سياسي كه بي‌شك از موثرتين اقدامات در جهت عمق بخشي فرهنگي و مباني انقلاب و توجيه سياسي بين نيروهاي سپاه و بسيجيان بوده، اعتقاد ايشان را همچنان به مقوله فرهنگ نشان مي‌دهد... يكي از آسيب‌هاي اطلاعات در جمهوري اسلامي،‌ تبديل شدن وزارت اطلاعات به يك سازمان حرفه‌اي مستقل از مردم است و منفك كردن آن از توده‌هاي مردم يك آفت اطلاعاتي است، همانطور كه توده‌ي مردم در ايران اسلامي موجد انقلاب اسلامي و حافظ و نگهبان آن و بهترين ناظر آن در جهت جلوگيري از انحراف بوده‌اند و همانطور كه بيشترين مسووليت را مردم در بزرگترين بحران‌ها مانند جنگ هشت ساله به دوش كشيده‌اند، اطلاعات ما بدون مشاركت مردم به بيراه رفتن است... يكي از اقدامات اساسي در اين دوره هرچه بيشتر مردمي كردن اطلاعات و برقرار كردن رابطه با مردم است... آقاي مصلحي به عنوان نمايندهء‌ ولي فقيه در بسيج، كه مردمي ترين نهاد انقلابي است، ‌كوله‌باري از تجربه را دارد .ايشان در اين نهاد مردمي با سازماندهي اقشار مردم ايران به ويژه از سطوح بالاي فرهنگي از جمله بسيج دانشجويي، بسيج اساتيد، بسيج فرهنگيان و بسيج طلاب تحول بزرگي را در مصونيت بخشيدن به نيروهاي انقلاب و هماهنگي آنها به وجود آوردند... اميدوارم كه مصلحي در وزارت اطلاعات با همين رويه تحولي بزرگ را در برپايي بسيج اطلاعاتي با مشاركت ده‌ها ميليوني مردم به وجود آورد... البته مقصود آن نيست كه مردم را تبديل به منابع وزارت كنيم، بلكه مقصود ارتباط طرفين با هم، همفكري، ‌توجه و توسعه سياسي ‌،آشنا كردن مردم با ترفندهاي دشمن و اطلاع رساني متقابل است.

(آرشيو)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 636 ـ  جمعه 13 مرداد 1388 ـ  4 ماه اگوست 2009

شماره 635 ـ  پنج شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 ماه اگوست 2009

شماره 634 ـ  چهار شنبه 11 مرداد 1388 ـ  2 ماه اگوست 2009

شماره 602 ـ  سه شنبه 10 مرداد 1388 ـ  1 ماه اگوست 2009

شماره 632 ـ  دو شنبه 9 شهريور 1388 ـ  31 ماه اگوست 2009

شماره 631 ـ  يک شنبه 8 شهريور 1388 ـ  30 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

 

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630