دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانه |  فهرست مقالات |  فهرست موضوعی |   فهرست نام نويسندگان  |  جستجو  | فيلترشکن  |  «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه اينترنتی 

سال دوم ـ  شماره 572  ـ  چهار شنبه 10 تير 1388 ـ  1 جولای 2009  

English Section

===================

کتاب زندگی کمال آتاتورک

=============

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

به آنها که نیرو به همسایهء شمالی گسیل داشتند تا آموزش ببیند

مهدی کروبی

مردم، در ظلمات یأس و ناباوری، روح امید را در خود احیا نموده و برای تغییر و ساختن ایرانی از نو آمدند ولی با عبور از میدان های مین و موانع ، ناباورانه با کمین به اصطلاح اجرا و نظارت دولت مواجه شدند که برای آنان و به نام آنان و بی شباهت به انتخاب و رای آنان ، انتخاباتی را مهندسی نموده بود. در حقیقت هم ما و هم مردم بر اساس وعده و وعیده ها و نمایش فضای دموکراسی بر این باور بودیم که هنوز کفگیر منافع مادی به ته دیگ امانت داری و دیانت و اخلاق اجتماعی نخورده و ته مانده ای از پاکی و صداقت می تواند از رای مردم صیانت و آن را همان گونه که بود اعلام کند. در اینجا باید اذعان کنم که مردم و برخی کارشناسان و صاحب نظران بهتر از ما شرایط انتخابات را می شناختند و به کرات بی حاصلی برگزاری انتخابات و حساب کردن روی آرای مردم را یادآوری می کردند که مجدانه بابت این حسن ظن به مسوولین از مردم عذرخواهی می کنم    .(پيوند با فيلترشکن >>>>)

 

ندا يک بار مُرد

جوانان ما، در زندان های ولی فقيه، روزی هزار بار جان می کنند

سکولاريسم نو

متأسفانه، در هياهوی بحقی که در مورد مرگ دلشکن ندا آقا سلطان برپا شده، اين واقعيت مورد غفلت قرار گرفته است که حکومت منحوس اسلامی هم اکنون هزاران زن و مرد جوان و پير را به زندان انداخته و با آنها به غيرانسانی ترین صورت رفتار می کند. بعنوان نمونه دو گزارش اخير در اين مورد را بخوانيد و اگر دلتان تکان خورد، به عنوان کمترين کار ممکن، نامهء سرگشاده ای را که در اين مورد تهيه شده امضاء کنيد.>>>>

 

ما نشستیم و...

شهباز نخعی

در عین تأکید بر موجه بودن خشم و غیظ و نفرتی که سید علی خامنه ای علیه خود برانگیخته، هدف این نوشتار این است نشان دهد که «ما» هم در شکل گیری و تکوین پدیده ای بنام سیدعلی خامنه ای سهم و نقش و مسئولیت داریم و اگر او خودکامه و سفاک و طغیانگر و جنایتکار است – که هست - «ما» نیز چندان بیگناه نیستیم! برای این کار بد نیست نگاهی اجمالی بیندازیم به این که سید علی خامنه ای که بود و چگونه به جایی که امروز رسیده، رسید؟..      (پيوند با فيلترشکن>>>>)

 

پایان تاریخ پیشتازی علمای شیعه در ایران

داريوش رنجبر

از عهد ناصری، که موضوع تجدد محور گفتمان "علل عقب ماندگی جامعه ایران" قرار گرفت، همواره روحانیت سنتی‌ به عنوان عامل بازدارنده و یا ترمزی در مقابل تجدد عمل کرده است. تاریخ هیچگاه ستمی را که از جانب علما شیعه بر زنده یاد رشدیه (بنیانگذار مدارس نوین در ایران) وارد شد فراموش نمی‌‌کند. هر زمان که جامعهء فلک زده، تراخمی و عقب مانده ایران تلاش کرد برای رهایی از گنداب عقب ماندگی گامی‌ به جلو نهد، سر و کلهء علماء شیعه با فریاد «و اسلاما!» پیدا شد. حکایت شیخ فضل اله نوری در این خصوص شهره خاص و عام هست.

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

 

چه خوب که در صدر اسلام نبودیم  

ع.ایماگر

هر شیعه‌ای در زندگی خود با این پرسش مواجه شده است که اگر من صدر اسلام بودم، چه می‌کردم؟ آیا اسلام می‌آوردم؟ آیا اگر اسلام می‌آوردم، به هنگام سقیفه و خیانت اهل حلّ و عقد به بیعت صدهزار نفری در غدیر خم چه می‌کردم؟ در کشاکش بین علی و دشمنانش کدام طرف بودم؟ به هنگام حرکت حسین به او می‌پیوستم یا نه؟ و ... آخرین سؤال این است که اگر امام موعود بیاید جزو همراهان او خواهم بود یا نه؟

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

 

برای ما اصل نظام و انقلاب مهم است

محمد خاتمی

به گزارش ايلنا، سيد محمد خاتمی، در ديدار با هيات منتخب کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، که روزهای اخير برای حل مسائل پيش آمده ديدارهايی را با مسئولان و شخصيتهای سياسی و مذهبی کشور انجام میدهند، گفت: «مطمئن هستم همهء شما از سر دلسوزی برای نظام، اسلام، ايران و انقلاب تلاش میکنيد. من خودم را فرزند و مخلص انقلاب میدانم. همواره عشق به امام داشتهام و در حد خودم تلاش کردهام. بعد از انقلاب هم هر جا که بودم و احساس کردم بايد در عرصه باشم حضور داشتهام و الان هم همين طور است. برايم نظام امر مقدسی بوده که حاصل انقلاب اصيل دينی و مردمی بوده است که برای آن هزينه پرداختيم. من در اصلاحاتی که از ديدگاه خودم تبيين کردهام گفتم حرکت اصلاحی حرکتی است که بيش از صد سال است در جامعه ما بروز و ظهور دارد که اوج آن را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنيم و حاصل انقلاب اسلامی هم جمهوری اسلامی است. تفاوتی که امام و انقلاب ما با ساير جنبشها داشته اين است که انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی را عرضه کرد و معتقدم يکی از موارد تضعيف نظام اين است که در داخل از معيارهای جمهوری اسلامی منحرف شويم؛ طبيعی است بيگانگان هم هدفشان لطمه زدن به اين دستاورد است. وقتی انقلاب اسلامی رخ داد در عرصهء حيات اجتماعی يک واقعيت رخ داد و در اينجاست که اصولگرايی و ارزشگرايی مطرح میشود و اين سئوال پيش میآيد که ما از چه دفاع میکنيم؟ پاسخ آن روشن است: از جمهوری اسلامی؛ همان گونهای که امام راحل گفت و در قانون اساسی نيز آمده است. بنده مهندس موسوی را از سرمايه های متدين، اصيل و ارزشمند انقلاب میدانم و آمدن ايشان در عرصه را يک فرصت و غنيمت میدانستم. شور و هيجانی که در اين انتخابات وجود داشت در هيچ يک از انتخاباتهای گذشته وجود نداشت و بنده نيز در ايجاد اين شور موثر بودم، وقتی بنده از عرصه کناره گيری کردم دوستان خيلی گلايه میکردند اما در آغاز دههء چهارم انقلاب جو عظيمی ايجاد شد و در اين انتخابات شعار تحريم را يا نمیشنيديم يا آن را بسيار بیرمق میديديم. ما بايد جلوی خدشه دار شدن اعتماد عمومی را بگيريم تا اصل نظام لطمه نبيند چرا که ضرر اين مساله بسيار بيشتر از آن است که چه کسی رييس جمهور است. پاسخ دادن به اعتراض منطقی و رفتار مدنی جامعه و بخشهای عظيمی که به اين انتخابات اشکال و ايراد دارند اين نيست که با ايجاد فضای امنيتی و اعمال زور و دستگيریها و نسبتهای ناروا به مردم و شخصيتهای محترم قصه را از مسير خود منحرف کنيم؛ راهکار بازگرداندن اعتماد هم بيان شده است. برويد تلاش کنيد آن راهکار عملی شود. به هر حال يک حادثهای رخ داده، عدهای هم به آن اعتراض دارند و بايد اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد که حل اين مساله میتواند با تشکيل يک هيات بیطرف صورت پذيرد. فضای امنيتی و نظامی کنونی نيز بايد تغيير بکند و جامعه را به سوی آرامش برد. و معتقدم هنوز هم همه راهها بسته نيست. ما رهبری را دوست داريم و نسبت به ايشان علاقه داريم. کاش میتوانستم آن چه در جلسه مشترک ميان ما و ايشان در جلسهای که در روزهای قبل از تصميمگيری من برای کانديداتوری گذشت را بيان میکردم.» وی با بيان اينکه «برای ما اصل نظام و انقلاب مهم است. بايد فضايی وجود داشته باشد که هر کس آزادانه حرف خودش را بيان کند و فضا طوری باشد که در آينده مطمئن باشيم مردم به عرصه میآيند. بايد اصولگرايی و اصلاح طلبی را از نو معنا کرد و عقلای قوم حتماً میتوانند به نظرات مشترکی برسند». 

 

احمدی نژاد خطاب به قاتلان لباس شخصی: خسته نباشید

سايت حکومتی شبکه ایران: رئیس جمهور صبح امروز سهشنبه در اولین دیدار خود پس از پیروزی در انتخابات، به وزارت اطلاعات رفت و با محسنیاژهای، وزیر اطلاعات، معاونین، مدیران و کارکنان این وزارتخانه از نزدیک به گفتگو پرداخت. دیدار و گفتوگوی مستقیم رئیسجمهور با کارکنان وزارت اطلاعات پس از آن صورت میگیرد که اعضای این وزارتخانه در هفتههای پیش از انتخابات ریاستجمهوری و پس از آن روزهای پرکار و سنگینی را گذراندند. گفته میشود که انتخاب این وزارتخانه برای انجام اولین دیدار پس از پیروزی در انتخابات بيست و دوم خرداد، با هدف "تشکر" احمدینژاد از تلاشهای شبانهروزی نیروهای اطلاعاتی در مقابله با سیاستهای پنهان دشمنان صورت گرفته است.

(آرشيو گويا و کوتاه)

 

يک توضيح:

بنا به خواست خوانندگان، بخصوص در ايران، و بمنظور سبک کردن بار صفحهء اول سايت،

تنها مطالب هر روز در صفحهء اول سايت آورده شده

و صفحات اول روزهای ديگر به آرشيو منتقل می شوند.

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 571 ـ  سه شنبه 9 تير 1388 ـ  30 ماه جون 2009

شماره 570 ـ  دو شنبه 8 تير 1388 ـ  29 ماه جون 2009

شماره 569 ـ  يک شنبه 7 تير 1388 ـ  28 ماه جون 2009

شماره 568 ـ  شنبه 6 تير 1388 ـ  27 ماه جون 2009

شماره 567 ـ  جمعه 5 تير 1388 ـ  26 ماه جون 2009

شماره 566 ـ  پنج شنبه 4 تير 1388 ـ  25 ماه جون 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز  9 تير 1388  

سه شنبه ها: از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

نداهايي که در زندان به مرگ تدريجی گرفتارند

چوبی که کروبی، به خاطر زن ها،

از رهبران نظام خورد

قاتل به محل قتل بازمی گردد

«هيس» خطرناک!

=============

چرا از ما می ترسند؟

آزاده حاجی زاده

جند نفر از مادرانی که فرزندان شان جزو گمشده ها هستند عکس پسران شان را آورده بودند که دست شان بگیرند و تعدادی از مادران هم با شمع های سیاه و روبان های سیاه آمده بودند که شاید بتوانند در محلی کنار آب نما نشانه ای از عزاداری درست کنند. از سکوت و بغض شان هم پیدا بود که چه می خواهند. شاید سکوت شان گوش مأموران را کر می کرد که بی طاقت شده بودند و گردان گردان نیرو پیاده می کردند و نمایش می دادند...

=============

ميهنم را پس بده!

الاهه بقراط

امروز خواستههای جامعهء ايران، نه به اين دليل که بر تغيير به معنای تغييرات بنيادی و تعويض رژيم تأکيد میورزند، بلکه بيشتر به دليل اين که منادی حقوقی هستند که تحقق آن ها حتی از مترقی ترين نامزد رژيم در چهارچوب اين نظام اساساً امکان پذير نيست، بسی فراتر از خواستهای احزاب و گروههای سياسی مشارکتکننده و بسياری از مدعيان روشنفکری و سکولاريسم قرار دارد. مواضع داخلی و خارجی نشان میدهند که راه بازگشت بر هر سه طرف درگير در ايران بسته است: رهبری و انصارش، موسوی و اصلاحطلبانش، مردم و آرزوهايشان برای تغيير...

=============

با احترام، انحراف ممنوع!  ه

اكبر كرمي

خيلي تلاش كردم از كنار نوشتهء تازهء جناب اسمعيل

نوري علا بي تفاوت عبوركنم و در اين زمانه خون و آتش، زباني را كه براي نه گفتن به تقلب، دروغ و فريب مي بايد آراست، به بازي بي سرانجام " يك مرغ دارم، دو تا تخم مي زاره"، آلوده نسازم و قلمي را كه بايد براي ثبت تاريخ پر درد وطن بكار رود، به حاشيه نرانم، كه حاشيه ها هميشه مي توانند هسته ي اصلي منازعه را از چشم بياندازند؛ اما نشد و نيش كلام و خشونت دامي كه نوري علاي عزيز، گسترانيده بود، آزارم داد. آزارم داد و مرا از اين ترس كه مبادا اين بازي به، به حاشيه راندن خون "ندا"، كه نداي مظلوميت نسل ماست، دامن بزند، لبريزم كرد!  

=============

ورق خورد ملتی، در نگاه گيج ات

شعری از: حسین شرنگ

=============

تابلوی آخرين نگاه ندا

اثر تيم اوبرين>>>>

=============

اگر دوباره انتخابات شود آرای

احمدی نژاد بيشتر می شود

احمد خاتمی، امام جمعه تهران

گزارش ايرنا، سيد احمد خاتمی، امام جمعه تهران، روز دوشنبه در جمع تعدادی از بسيجيان شهرستان خرم آباد گفت: استکبار جهانی، و در راس آن اروپا و آمريکا از چند ماه قبل به دنبال انقلاب مخملی در ايران بودند و فکر می کردند در زمان انتخابات می توانند آن را پياده کنند. تئوريسين عده ای که دم از دفاع از حقوق مردم و قانون می زنند اما به آن پايبند نيستند، و ما کاملاً او را می شناسيم، برنامه ريزي های خود را در اين زمينه انجام داده بود و به آنان تئوری می داد. آنها برنامه ريزی کرده بودند که اگر در انتخابات پيروز نشدند، اغتشاش کنند و مردم را به خيابان ها بکشانند. آنها فکر می کنند با حرکت های ايذايی می توانند به نظام و انقلاب ضربه بزنند.

=============

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630