خانه  |  دربارۀ ما  |  تماس آرشيو روزانه |  فهرست کلی مقالات  |  فهرست موضوعی مطالب  |  آرشيو «کوتاه و گويا»  |  ويدئوها  |  کتابخانه | جستجو  | فيلترشکن

سال دوم ـ  شماره 566  ـ  پنج شنبه 4 تير 1388 ـ  25 ژوئن 2009  

 

ضرغامی، رئيس صدا و سيمای اسلامی، در سر صحنهء سريال کربلا، همرا با ديگر اشقيا

===================== کوتاه و گويا  =====================

بهارستان در خون
درویش رنجبر

امروز دختر جوانی از قلب تهران با ضجه‌های حزن آلود خود فریاد به خون نشستن بهارستان را به گوش جهانیان رساند. اکنون تخت و بارگاه خامنه‌ای (بیت رهبری) بر دریائی از خون جوانان ایران شناور است. سر انجام لحظه تلخ رویارو یی نهایی فرا رسید. لحظه تلخ سرنوشت سازی که رژیم اسلامی ناچار شده وحشی گری خود را به تمامی‌ در انظار جهانیان به نمایش بگذارد. سر تا سر ایران از خون جوانان گلگون شده است. کجاست زنده یاد سعیدی سیر جانی تا "ضحاک ماردوش" را برایمان باز خوانی کند؟
اگر آیت اله منتظری به خمینی گفت اطلاعات شما روی ساواک شاه را سفید کرد اکنون باید به خامنه‌ای گفت شعبان بی‌ مخ‌های شما روی شعبان بی‌ مخ‌های شاه را سفید کرد. اوباش بسیجی‌ و قداره بندهای خامنه‌ای از کودک ده ساله تا نوجوان پانزده ساله، از زن و مرد جوان تا پیر زن و پیر مرد را از دم تیغ میگذرانند. راستی‌ چگونه خامنه‌ای جرات کرد قداره را از رو ببندد و تمام قد در مقابل میلیونها ایرانی‌ بی‌ دفاع و بپا خواسته به ایستد و هم چنان خون بریزد.
بنظر من پاسخ این سال در دو نکته اساسی‌ نهفته است. نخست آنکه مشاورین این آیت اله خون ریز به او یادآوری کردند که رژیم شاه با دادن امتیازات پی در پی به مخالفان خود سقوط کرد. بنا بر این کوچکترین امتیاز دهی‌ به مخالفان سبب فرو پاشی تدریجی‌ رژیم خواهد شد. با اتخاذ این خط مشی، رژیم ممکن هست بتواند از طریق سرکوب شدید چند صباحی به عمر ننگین خود بیافزاید ولی‌ به گواه تاریخ رژیمی‌ که چنین آشکارا به ریختن خون شهروندان خودش می‌‌پردازد با چه مقبولیتی میتواند حکومت کند؟ سقوط چنین رژیمی‌ حتمی هست.
دومین دلیلی‌ که خامنه‌ای جرات کرده و این چنین بی‌ محابا خون می‌‌ریزد در مرغدلی شخصی‌ به نام خاتمی نهفته است. در 18 تیر 78 که خیزش مدنی تنها به بدنه دانشجو ایی و یکی‌ دو خیابان در تهران محدود بود همین آیت اله خون ریز چنان وحشت زده شد که گفت "اگر عکس من را هم پاره کردند کاری نداشته باشید". اگر خاتمی در 18 تیر خیانت نمی‌‌کرد میتوانست دست کم امتیاز دندانگیری به نفع جنبش مدنی کسب کند و از طرف دیگری امروز خامنه ای‌ جرات نمی‌‌یافت این چنین بی‌ باکانه خیابانهای ایران را از خون جوانان گلگون کند.
اصلاح طلبان(بخوانید فرصت طلبان) دوران خاتمی از رای مردم فقط و فقط در راه رسیدن به جاه و مقام بهره بردند و امروز خودشان هم در آتش خیانتی که به ملت کردند می‌‌سوزند. نظریه پرداز آنها (حجاریان)به درستی‌ تز "فشار از پایین و چانه زنی‌ از بالا" را مطرح کرد ولی‌ آنچه در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی شاهد بودیم فقط چانه زنی‌ از بالا بود، آنهم نه چانه زنی‌ برای مطالبات مدنی و حقوق مردم بلکه چانه زنی‌(گدایی) برای تصاحب چند کرسی مجلس فرمایشی.تاریخ نقش غیر مستقیم خاتمی را در خون هایی که اکنون ریخته میشود فراموش نخواهد کرد.

(آرشيو)      (پيوند با فيلترشکن>>>>)

سئوال اينست: چه بايد کرد؟

علي سالاري

ضعف اصلي جنبش دموکراسي خواهي مردم ايران را در ميان نخبگان و مدعيان رنگارنگ اپوزسيون بايد جست و نه مردم و گروههاي مرجع اجتماعي. در کودتاي اخير، دولت کودتاچي خامنه اي و احمدي نژاد به دستگيري گستردهءنخبگان جناح اصلاح طلب در داخل کشور پرداخته است، تا در شرايط فقدان حضور آنان، بخيال خود، جنبش موج سبز را در نطفه خفه کند. انتظار مي رفت و مي رود که در چنين شرايطي کميته اي از نخبگان خارج از کشور تحت عنوان "کميتهءهماهنگي مقابله با کودتا"، يا "صيانت از آرا" و يا هرنام ديگر تشکيل شود تا در شرايط فقدان چنين امکاني در داخل کشور، نيازها و امور مربوط به هماهنگي و سازماندهي اعتراضات داخل کشور را، زير نظر کانديداهاي معترض، رهبري کند. بعلاوه، ضعف موجود در سطح رهبري اپوزيسيون ايجاب مي کند که اپوزيسيون رژيم در خارج از کشور، پارلماني را در تبعيد تشکيل دهند که همهءايرانيان معتقد به دموکراسي، حقوق بشر و تماميت ارضي ايران را نمايندگي کند.

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

عالمان قم تحت فشار شديد اند

بیانیهء شمارهء 3 مجمع روحانیون مبارز

وقتی از نظر میلیون‌ها انسان فهیم و آگاه مجریان و ناظران انتخاباتی در مظان اتهام قرار دارند آیا منطقی است که آنان را برای احقاق حق خویش به محکمه‌ای حواله دهند که داورانش در معرض اتهامند؟ اگر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای آگاهانه بوده و امضاء سند افتخار جمهوری اسلامی است، پس چرا حضور اعتراضی میلیون‌ها نفر از همین مردم به توطئه و دسیسه بیگانگان نسبت داده شده می‌شود مگر رژیم‌های گذشته در ایران و سایر کشورها از این اباطیل چه طرفی بستند که امروز همان نسخه پوسیده را کپی کرده و به مردم اهانت می‌کنند.  

(+توضيح سکولاريسم نو)    (پيوند با فيلترشکن>>>>)

آتشی که گلستان خواهد شد؟

حمیدرضا خادم

نکتهء در خور توجه نزاع درون حکومتی و تقابل دو قطب اصلی در درون نظام است. هریک از طرفین نزاع آگاهند که اگر در این ماجرا گامی به عقب نهند شکست بزرگ و یا حتی خانمان براندازی را برای آنان در پی خواهد داشت. آقای خامنه ای و دولت کودتا می دانند که با عقب نشینی از مواضع فعلی و پذیرش ابطال انتخابات، گزینه های دیگری نیز مطرح خواهد شد که پایه های لرزان برقراری آنان را فرو خواهد ریخت و از سوی دیگر اصلاح طلبان آگاهند با توجه به جو اخیر و بازداشت های گسترده در صورت شکست عاقبتی هولناک در انتظارشان است. بنابراین، بر مواضع خود اصرار نموده و از تمامی ابزار و امکانات برای پیروزی استفاده خواهند کرد.

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

زنان، پیش قراولان مبارزات رهپویان آزادی ایران

شهلا عبقری

دیده ایم که نیروی اصلی مبارزات اخیر  مردم، جوانان بوده اند و مشاهده کرده ایم  که دختران جوان در صف مقدم مبارزه قهرمانی ها کرده اند. جهانیان نظاره گر چهرهء زیبای به خون نشستهء «ندا »و نگاه گویای او شدند که پیام مبارزه برای آزادی و دموکراسی را در جهان ابدی ساخت. فیلم دختر جوانی که با استفاده از تاکتیک های کاراته در مقابل مزدوران رژیم از خود دفاع می کرد و به آنان یورش می برد، و عملکرد بسیارانی از  دختران ایران نشان دهندهء این حقیقت است که زنان ما، همانند مردان، توانمندند و در مواردی حتی می توانند از آنان پیشی گیرند.

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

من همون ايرانم

هديهء آهنگين گوگوش به کوشندگان راه آزادی

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

برای دخترم، ندا

شعری از شهباز نخعی

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

برای خواهرم ندا (يک ويدئو)

از شهرام فريدونی

(پيوند با فيلترشکن>>>>)

رژیم خانواده ندا را مجبور به ترک خانه شان کرد

روزنامه گاردین چاپ انگستان نوشت جمهوری اسلامی خانواده ندا آقا سلطان را مجبور به ترک خانه شان کرد. به گفته همسایه ها بدستور حکومت مراسم خاکسپاری برای او ممنوع شد و مجلس یادبودی نیز برای او برگزار نمی شود. خانواده ندا آقا سلطان که به ضرب گلوله در راهپیمایی ضد حکومتی در تهران کشته شد و تصاویر کشته شدنش در سطح جهان دل هزاران نفر را بدرد آورد مجبور شده اند آپارتمان خود را در خیابان مشکینی در شرق تهران ترک کنند. حکومت اسلامی کشته شدن او را به تظاهر کنندگان نسبت می دهد و روزنامه جوان وابسته به حکومت تا آنجا پیش رفته و نوشته که جان لاین، خبرنگار بی بی سی در تهران کسانی را اجیر کرده بود که ندا را بکشند تا او بتواند یک فیلم مستند تهیه کند. ندا روز شنبه در نزدیکی صحنه درگیری بسیجی ها و مردم معترض به ضرب گلوله ای در قلبش جان باخت. او بتندی به سمبل مقاومت و اعتراض ایرانیان تبدیل شده و باراک اوباما روز گذشته در کنفرانس خبری خود از صحنه دلخراش لحظات کشته شدن او یاد کرد. پس از مرگ ندا خانواده او که به گریه و زاری مشغول بودند توسط پلیس از خانه شان رانده شدند. به نظر می رسد پلیس پس از هجوم مردم به سمت خانه ندا برای سوگواری تصمیم به این کار گرفته و هم اکنون کنترل خیابان در دست نیروهای امنیتی است. بر اساس رسم ایرانی ها خانواده ندا یک پارچه سیاه و آگهی کشته شدنش را جلوی ساختمان نصب کردند ولی پلیس آنها را هم جمع آوری کرد و روز بعد خانواده ندا را مجبور به ترک خانه شان کرد. پس از آن همسایه ها تلفنهای مشکوک تهدید آمیز دریافت کردند که با کسی در مورد مرگ ندا گفتگو نکنند. اگر خانواده ندا در محل می ماند تمام ایرانی ها به اینجا می آمدند و به آنها تسلیت می گفتند و این باعث وحشت حکومت شده است.

 

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630