|
|||||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما |
|||||
گفتگوهای اختصاصی | آرشيو عکس و کاريکاتور | آرشيو عکس و مکث | آرشيو کوتاه و گويا | آرشيو جمعه گردی ها |
|||||
|
|||||
|
|||||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
|
حشمت اله طبرزدی - از زندان رجایی شهر
دکترای حقوق از دانشگاه مونت پليه ـ فرانسه! همراه با تعريضی از اسماعيل نوری علا
اکونومیست>>>
بيانيه دربارهء نقش فتوا در تهديد آزادی ها
در حکومت دینی دنبال دمکراسی نگردید
پيدايی و فرجام اصلاحات درون ساختاری
برخورد پليس کشور نوبنياد آذربايجان نشريهء اينترنتی «ققنوس اروپائی»
برگزاری اولین دادگاه بین المللی برای رسیدگی به اعدام های دههء شصت
========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
بر همهء گروه های سیاسی و فکری مخالف حکومت دینی فرض است که حفظ جان و حیثیت انسان ها را – فارغ از هر گرایش فکری - بر هر مصلحت سیاسی و گروهی ارجح بدانند. تهدید جانی شاهین نجفی تهدید همهء مخالفان جمهوری اسلامی است. در پروسهء تضعیف حکومت دینی و ایجاد تغییرات بنیادین اجتماعی، ما ناگزیر به نقد «مقدسات» هستیم. با این وصف معلوم نیست مرتد بعدی چه کسی خواهد بود؟ جمهوری اسلامی با صدور احکام ارتداد و قتل مخالفین و وادار ساختن آنها به روی آوردن به زندگی مخفی و تحت حفاظت پلیس، در واقع زندان های خود را به قلب اروپا آورده است.در این شرایط ، غیرعادی نخواهد بود اگر شاهد خودسانسوری نویسندگان و متفکران و فعالان سیاسی ایرانی حتی در کشورهای آزاد دنیا باشیم.>>>
چگونه می توان هم منتقد اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی بود و هم راه برونشد از فاجعه را پیشاپیش با اخته کردن نواندیشان مسلمان بست؟ چگونه می توان منتقد ارتداد و فتوا بود و همزمان با فتوا، ارتداد حاملان ورژن غیر سیاسی و رحمانی از اسلام را که تلاش دارند جای مناسب اسلام را در جهان جدید تعریف کنند، صادر کرد؟ نظام شهربندی انگار بدون فتوا کارش پیش نمی رود. (آنان که زندان را تجربه کرده اند، می دانند که در زندان، مسایل زندان با فتوا حل و فصل می شود.) به نظر می رسد با کاریکاتوری از ایده ی درخشان و قابل تامل «امتناع تفکر در فرهنگ دینی» روبروییم. کسانی مثل مهران جنگلی مقدم، جلال ایجادی و الهه ی بقراط به امتناع تفکر و اصلاح در فرهنگ اسلامی رسیده اند. مبارک است!>>>
نگرش به دین و دموکراسی در پنج کشور اسلامی یکسال پس از بهار عربی و در آستانه اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در مصر، این سوال بیش از پیش مطرح است که چشم انداز تغییرات دموکراتیک در کشورهای مسلمان چیست؟ در این مقاله با استفاده از یک تحلیل مقایسه ای، سعی می شود تا پاسخی به پرسش بالا داده شود. کشورهای مورد مطالعه دارای پیشینه متفاوت فرهنگی، منطقه ای و سیاسی هستند و شامل دو کشور برخوردار از دموکراسی نسبی (ترکیه و اندونزی)، دو کشور در حال گذار به دموکراسی ( مصر و تونس) و یک کشور در حال مبارزه برای کسب دموکراسی (ایران) می باشد.>>>
خاتمی؛ پای طاووسی که زیبا نیست سيد محمد خاتمی به عنوان یک انسان، شاید از دوستداشتنی ترین کسانی باشد که دیدهام. اما در مقام سیاستمدار و مدیر، نادیده گرفتن خطاها و کوتاهیها و فرصتسوزیهایش را یک خطای بزرگ میدانم. خاتمی از بسیاری از قولهایی که داد، کوتاه آمد. قرار بود پرونده قتلهای زنجیرهای را به سرانجام برساند. به عنوان مجری قانون اساسی، در مقابل نقض گستردهء حقوق بشر و قانون اساسی کوتاه آمد. معتقدم خاتمی انسان نسبتاً خوبی بود که مدیریت نمیدانست و گروهی از روزنامهنگاران، از جمله خودم، هیچگاه به مسئولیت خودمان در سالهای دههء هفتاد عمل نکردیم و از هر گونه برخورد سختگیرانه با خاتمی خودداری کردیم.>>>
آخرين کوشش جمعی ایرانیان برای گذار به دموکراسی، پس از انتخابات سال هشتاد و هشت به سرنوشت دیگر جنبشهای آزادی خواهانه ایران دچار شده است. "بیعملی و انفعال" بارزترین ویژگی معترضان پس از گذشت نزدیک به سه سال از آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. دربارهء علل و چرایی این وضعیت میتوان "سرکوب گسترده حاکمیت" و "ناتوانی معترضان" در مقابله با این مساله را اصلیترین عوامل برشمرد. اما سوال این است که چرا معترضان علیرغم گستردگی شان توان مقابله با سرکوبهای حکومتی را نداشته و ندارند؟ چه عاملی سبب زمینگیر شدن جنبش در پشت سد سرکوب حکومت شده است؟>>>
«هیولایی» به نام ساختار پادشاهی ما می توانیم با چشم بستن بر درد و رنج مردم ایران، و ندیده گرفتن اُولویت های امروزین آنها که دگرگونی بیدرنگ سیاسی است، و خطر تازش رزمیِ بیگانگان به ایران و تجزیۀِ کشور، برای سه دههء دیگر گفتگو دربارهء این پُرسش را ادامه بدهیم که «آیا ساختار پادشاهی خوب است یا جُمهوری؟»، ولی راستی این است که اگر شُما به «حاکمیت ملی ِ» مردم ایران باور می داشتید، بایستی می پذیرفتید که تجلی گاهِ اين حاکمیت ملی صندوق های رای و نمایندگانِ برگُزیدهء مردم در مَهِستان بُنیانگذاران (مجلس موسسان) هستند که ساختار کشورداری آیندهء ایران را روشن خواهند کرد.>>>
من با مشکل ژنيتکی کاری نمی توانم بکنم!
در کارگاه هپلی؛ متعلق به سايت ايران ليبرال>>>
|
|||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |