|
||||||
فهرست مقالات | صفحات اول | دربارهء سکولاريسم نو | دربارهء نشريهء ما |
||||||
گفتگوهای اختصاصی | آرشيو عکس و کاريکاتور | آرشيو عکس و مکث | آرشيو کوتاه و گويا | آرشيو جمعه گردی ها |
||||||
|
||||||
|
||||||
سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>
پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>
و پيوند به يک ويدئو>>>
|
برخورد پليس کشور نوبنياد آذربايجان نشريهء اينترنتی «ققنوس اروپائی»
برگزاری اولین دادگاه بین المللی برای رسیدگی به اعدام های دههء شصت
از اتهام زنی، تا اهانت، تا آلترناتيو گفتگوی تلويزيونی با اسماعيل نوری علا گفتگوگر: عليرضا ميبدی در تلويزيون پارس>>>
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
اسلامیکردن علوم انسانی سکولار اشتباه است
=========== ========== ========== =========== =========== ========== =========== ============= =========== ============ =========== انسکوپ
|
بيانيه دربارهء نقش فتوا در تهديد آزادی ها در جامعه ای که بر مدار «فتوا» می چرخد و قدرت حکومتی نيز بازوی اجرائی آن بشمار می آيد ديگر چه جای دم زدن از هرگونه قانون اساسی و مجلس شورا و انتخابات و رفراندوم است؟ حکومت اسلامی با ارادهء فقيه بوجود آمده و همهء کارهای اصلی خود را ـ چه در نوشتن قانون و چه در تعيين رهبری ـ از طريق «مجلس خبرگان» (بخوان مجلس فقيهان فتواگو) انجام داده، اجرای همهء قوانين مصوب مجلس را منوط به تصويب «شورای نگهبان» ـ که فقهای مجتهد در آن حاکمند ـ دانسته، و با مخالفان خود نيز، نه از طريق مجاری قانونی که با توسل به فتوا، روياروئی کرده است. کشتارهای روزهای نخستين پيروزی انقلاب، کشتارهای دگرانديشان خارج کشور، قتل عام زندانيان دههء شصت، و جريانی که اکنون با نام «قتل های زنجيره ای» شناخته می شود، همه و همه از طريق «صدور فتوا» از جانب فقهای مجتهد انجام گرفته است؛ قتل هائی که آشکارا ريشه در عمليات تروريستی همين مجتهدين در دوران پيش از انقلاب دارد ...>>> ـ کاظم علمداری ـ شاهين نژاد ـ اسماعيل نوری علا روحانيت شيعه در واکنش به يکی از آهنگهای شاهين نجفی و مراسم يوروويژن در کشور آذربايجان يکی از سياهترين هفتههای تاريخ خود را در اواخر اين ارديبهشت پشت سر گذارد. روحانيونی که از آنها معمولاً در رتبههای بالای مراتب اقتدار دينی در رسانههای دولتی و شبه دولتی ياد می شود (جعفر سبحانی، حسين نوری همدانی، ناصر مکارم شيرازی، محمدرضا مهدوی کنی و ديگر اعضای جامعهی روحانيت مبارز تهران) در واکنش به يک اثر هنری و يک مراسم هنری ديگر «چهرهی رحمانی اسلام» را به خوبی در معرض ديد همگان قرار دادند. کسانی که می خواهند حساب روحانيت و جمهوری اسلامی را از اسلام جدا کنند کارشان دشوارتر شده و برای ماله کشی باری بسيار سهمگينتر در انتظارشان است.>>>
در حکومت دینی دنبال دمکراسی نگردید گفتوگو با بوعالم صنصال، نویسنده الجزایری کشورهای عربی در معرض این خطرند که پا جای پای ما بگذارند و از روی سرمشق بد الجزایر مشق بنویسند. این وضع امروز در مصر پیش آمده. در مصر ارتش قدرتمندتر و قلدرتر از قبل شده، حتی با نفوذتر از زمان مبارک. ارتش صد سال سیاه حاضر نیست از قدرت اش دست بکشد. روزنامهنگاران و روشنفکران بازداشت میشوند. قبطیهای مسیحی، یهودیان، همجنسگرایان مورد تعقیب قرار میگیرند، زنهای بیحجاب را کتک میزنند، یا این که موهایشان را میکشند، دختر بچهها را از رفتن به مدرسه منع میکنند، کم کم دست دادن با زنها هم مجاز نخواهد بود.>>>
شاهين نجفي يك ترانه سروده؛ همين!.. اين كه چه كاري را توهين حساب كنيم و چه رفتاري را اهانت به مذهب و مقدسات ديني، اين البته امري است مربوط به پذيرفتن ميزان هاي مدرن و مدرنيته، مربوط به فرهنگ و آداب مورد توجه و احترام خود ما. وگرنه خلط مبحث مي شود و هركس دنبال عقب ماندگی هاي خود در مي ماند. مثال: نزد جمعيت انبوه هندوآن (يك ميليارد يا بيشتر...) گاو موجود مقدسي است، (ضمنا نزد ايرانيان باستان هم نوعي تقدس داشت)، گاو را طبق اصول يا فروع دين هندوآن نبايد آزار داد، چه رسد به كشتن و خوردن گوشت آن. اما ميلياردها انسان غير هندو (از جمله ما ايرانيان) گاو را مي كشند، گوشتش را مي خورند و هيچ از اين توهين بزرگ به مذهب هندوآن باك شان هم نيست!>>>
بسیاری از مفسران دینی ما در نیم سدهی اخیر، با تزریق مفاهیم خودخواسته به کتاب های مقدس چون قرآن و اوستا، به سوءاستفاده ی آرمانی از این متون دست زدهاند. من اگر چه در کار پژوهش، “تحلیل” علمی و اندیشه ی انتقادی را بر تعبیر و “تأویل” شهودی ترجیح میدهم، ولی مخالف تفسیر متون ادبی، دینی و فلسفی نیستم، و خود نیز یکبار مقاله ای در تفسیر شعری که پس از شنیدن خبر قتل جنون آمیز داریوش و پروانه فروهر سرودم نوشته ام. با این همه، معتقدم که تأویل باید نه سست، من درآوردی، نابجا و نابهنگام که قوی، معتبر، بجا و بهنگام باشد، وگرنه از هرگونه عینیت و سندیت بی بهره خواهد ماند.>>> 1376 پيشنهاد میکنم که همگان بهگونهای شفاف مسيرشان را مشخص کنند و کسانی که راه نجات ملت را در «تغيير ساختاری حاکميت» میدانند و به درانداختن طرحی نو باورمندند، صرفنظر از آرمانهای حزبی، گروهی و سازمانیشان و بهعنوان شهروندان صاحب حقوق، فرصت بيابند تا همراه با ديگر همميهنان، در حرکتی مسالمتآميز خواهان فراهم کردن شرايط انتخاباتی آزاد (همهپرسی) شوند که در آن سرنوشت کشورشان، بهگونهای که اکثريت مردم بخواهند، تعيين شود.>>>
نمی شود اصلاحات را پذيرفت ! يک جريان افراطی و تندرو و يک بعدی نگر که حياتش در ايجاد چالش های سياسی و دروغ پردازی و جنگ روانی است و فقط به حذف می انديشد با هياهو و مغالطه فراوان اين مطالب را به حساب اصلاحات گذاشت و همه اصلاح طلبان را نيز دارای چنين بينش و گرايشی به حساب آورد و حتی بعد از انتخابات اخير رياست جمهوری که مردم واقعاً رفتار مدنی و بی خشونت و با رعايت ادب و موازين مردم سالاری داشتند و به علت رفتار نادرست عده ای ساختار شکن که نسبتی هم با مردم معترض نداشتند متهم کردند که ساختار شکن اند، ضد امام حسين و ضد امام خمينی و آلت دست اجانب هستند.>>>
|
||||
© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |