به باور ما، اپوزیسیون حکومت جمهوری اسلامی، ناگزیر است که یکی از
مهمترین پایه های حکومت فردایی خود را بر زمين استوار فرهنگ ملی و
لزوم نگاهداری و نگاهبانی از میراث فرهنگی و طبیعی ما بگذارد.
کویرغیرقابل
سکونت!
مساحت کشور لیبی با
شش
میلیون جمعیت بیشتر از ایران است اما همین جمعیت کم نیز در بخش های
کوچکی از این کشور، عمدتاً
سواحل دریای مدیترانه، سکونت دارند. تفاوت عمدهء
ایران با لیبی در تنوع محیط زیست و پراکندگی جمعیت آن است. اگر
حکومت آخوندی بیش از این دوام یابد، با تکرار فاجعه هایی چون خشک
شدن دریاچهء
ارومیه و زاینده رود، دور و دیری نمی پاید که بخش عمده ای از
سرزمین ایران نیز،
به گفتهء
دکتر باقرزاده کریم،
مشاور سازمان محیط زیست،
"تبدیل به کویرغیرقابل سکونت" خواهد شد.
>>>
نخبگان خارج کشور و
باسمه کاری سياسی
اين روزها «باسمه کاری» جانشين حملهء علنی و انتقاد صريح به يک کنش
اصيل شده است و مستقيماً بی اثر کردن روند بر ساختن و علم کردن يک
آلترناتيو سکولار ـ دموکرات در خارج کشور را آماج خود قرار داده
است.
علت اين جابجائی هم آن است که حملهء علنی و انتقاد
صريح گاه می توانند «کنش اصلی» را با اهميت تر هم جلوه دهند، حال
آنکه باسمه کاری موريانه ای موذی است که پايه های جذابيت يک پديده
را می خورد و می تراشد تا عاقبت موجب شود که آن پديده، همچون هيکل
سليمان، فرو ريزد و ناکام تمام شود.>>>
(پيوند به
آرشيو جمعه گردی ها)
ایران در آستانه یک فرصت تاریخی
اگر در کشورهای عربی، نبرد بر سر دیکتاتوری پیشین و جمهوریهای
اسلامی «دموکراتور» باشد که به نظر من در حال شکلگیری است، اتفاقا
در ایران نبرد بر سر جمهوری اسلامی موجود و نیروهای مدافع دمکراسی
است که یک دیکتاتوری اسلامی را از جمله با ابزار دمکراسی
(انتخابات) تجربه کرده است. در این میان «الگوی ترکیه» نه برای
دمکراتها بلکه برای اسلامگرایان میانهرو چه بسا ایدهآل باشد
اما دیر یا زود تناقضهای آن نیز از جایی، مثلا تغییر قانون اساسی
به سود «دین» و انتخاب چندباره اردوغان بیرون خواهد زد.>>>
ضعف نگاه فلسفی در تبیین مولفه های اجتماعی
نقدی بر سخنان اخیر عبدالکریم سروش در باب
اخلاق دینی
مهران اميراحمدی
در
روز های اخیر شاهد آن بودیم که عبدالکریم سروش در نشستی در شهر کلن
برای هواداران نهضت آزادی، سخنانی در باب روشنفکری دینی مطرح نموده
است و به صراحت عنوان کرده که:
«حقیقت و هویت دینی منبع انگیزهء بیشتر و الگویی مناسب برای زندگی
اخلاقی است». لازم به یاد آوری است که چنین گفتمانی در چند دههء
اخیر بیش از پیش از سوی اصلاح طلبان دینی مطرح و منتشر گشته است.
به نظر می رسد نگاه صرف «فلسفی» موجب شده تا برخی کسان در نگرش و
ارزیابی مولفه های «اجتماعی» دچار خطا گردند. بهتر بگویم، در زمانه
ای زندگی می کنیم که در شناخت دنیای پیرامون خود کمتر به نگاه های
فلسفی اعتنا می گردد.>>>
بغرنجهای
زمانهی ما
دربارهی
دگردیسی اجتماعی
شيدان وثيق
مسایل اجتماعی، به قول مارکس، هنگامی برای انسانها طرح
میشوند که شرایط عینی حل آنها آماده شده باشند.
او که بانی ماتریالیسم تاریخی بود راست میگفت اما باید میافزود
که حتا با وجود شرایط مناسب، جنبشهای اجتماعی میتوانند راهی برای
دگرسانی جامعه پیدا نکنند و این در حالی است که راهکارهای پیشین
و سنتی یا پاسخگوی وضعیت کنونی نیستند و یا به واقع «این همانی» را
در شکلی دیگر ادامه میدهند. معما و تراژدی عصر ما در همین جاست:
جنبشهای اجتماعی برای تغییر وضع موجود، در شرایطی که همهی
زمینهها و شرایط نیز فراهم میباشند، در چاره جویی عاجز میمانند
و راهحلهای نجاتبخش ادعایی نیز کارآمدی ندارند.>>>
لیبرالیسم
سیاسی جان رالز
عزت الله فولادوند
رالز میگوید فرض كنید عدهای نشستهاند و میخواهند
پیمان اجتماعی جدیدی ابداع كنند كه اساس آن بر انصاف
باشد؛
یعنی عدالت در جامعه آنها به معنای انصاف باشد. به چنین
وضعی رالز میگوید
«موقعیت
اولیه».
آن دو اصلی كه مردم همه،
بدون توجه به وضع و موقعیت و شرایط خود،
بر
آن موافقت میكنند یكی این است كه هر كسی باید محق
برخورداری از بیشترین آزادی باشد
اما
سازگار با همان مقدار آزادی برای دیگران. دوم
اينکه نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی فقط باید تاحدی
روا باشد كه الف: بتوان عاقلانه انتظار داشت به نفع همه
باشند
و ب: به سمتها و مقاماتی
مربوط باشند كه بر
روی همه
گشوده و پذيرا
باشند.>>>
يادگاری از رفراندوم 58>>>