دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسناد | نامه ها سال دوم ـ شماره 646 ـ دوشنبه 23 شهريور 1388 ـ 14 سپتامبر 2009 فهرست الفبائی نام نويسندگان فهرست کليهء مقالات English Section |
||
سلطان محمود غازی و رافضيان ================
آقای خامنه ای، رهبر حکومت دینی حاکم بر ایران، در خطبه های نماز جمعه ی حکومت، ضمن تهدید مخالفین و معترضین، سخنانی ایراد کرد که مورد توجه محافل مخالف و موافق قرار گرفت و هر کس با توجه به شرایط خاص کنونی و دیدگاه های خود، نظراتی پیرامون ان ابراز داشت. البته در ایران اظهار نظر انتقادی پیرامون گفته های ایشان ممکن نیست و هنوز یک تابو به حساب می آید. برای این که به منتقد فوراً انگ «توهین به رهبر» زده و راهی زندانش می کنند. نگارنده دو سال حبس از همین بابت گذرانده ام که پانزده ماه از آن را در انفرادی سپری کرده ام. اما بنا ندارم به دلیل ترس از حبس و شکنجه خودم را سانسور کنم و به همین دلیل در این مقاله نظراتم را بیان خواهم کرد. (پيوند با فيلترشکن >>>) ================ کار مشکلی نیست که بفهمیم آقای خامنه ای دلتنگ چیست. ایشان می بینند معارف اسلامی ترویج یافتهء مصباح یزدی نتوانسته است جوانان را جلب کند. آقای خامنه ای به وضوح می بیند که کار با این دانشگاهیان جنگ اعصاب است و دغدغه خاطر. ایشان دلتنگ دکتر شریعتی ها هستند كه بروند فرانسه و در سوربون فرانسه شبهه دکترای بگیرند و بر گردند و از همهء حقیقت های اندیشه غرب مشتی تناقضات را تحویل جوان ها بدهند. و کار آرایی هم داشته باشند. ایشان امید دارند آینده كشور پر باشد از دکترحسن عباسی ها و مهندس احمدی نژاد ها. درست هم دیده اند آقای خامنه ای: طبیعی است در دانشگاه هایی که جوانان افکار اندشمندان غرب را باز و قابل تحلیل بشنوند دیگر جایی برای شناخت فروید از دهان فلسفی، راسل از دهان جعفری تبریزی و گورویچ از دهان شریعتی باقی نمی ماند. (پيوند با فيلترشکن >>>) ================ بحران در حقانیت جمهوری اسلامی؟
جمهوری اسلامی بر آمده از رای یک اکثریت عمده بود و از آغاز بر سرکار آمدن کوشش داشت که آرای اکثریت مردم را به رخ مخالفان داخلی و خارجی بکشد و به گفتهء مهدی بازرگان به دیگران گوشزد می کرد که به اندازهء کوپن خودشان، یعنی به اندازه ای که رأی دارند سخن بگویند. جمهوری اسلامی با استقرار خود در طی سالیان گذشته با اتکاء به اقتدار دینی و تظاهر به دمکراسی، این وجاهت را برای خود حفظ کرده بود اما با حوادث اخیر این هر دو عامل آسیب جدی دیده اند. جالب آنست که گویا خامنه ای با توهم به استحکام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر با فرار به عقب (آن هم به 1400 سال پیش) خواسته است از شر دموکراسی ظاهری خود را خلاص کند؛ اما این کار بیش از پیش چند پارگی در حاکمیت را موجب شده است. (پيوند با فيلتر شکن>>>>) ================
اسماعيل نوري علا، داريوش آشوري در برنامهء «تفسير خبر» صدای آمريکا (پيوند با فيلتر شکن>>>>)
رئیس جمهور متدین بود اما ارشاد تا چه حد تلاش کرد؟ علم الهدی، امام جمعه مشهد ايسنا ـ حجت الاسلام و المسلمين، سيد احمد علمالهدي، امام جمعه مشهد گفت: در اين كشور آن قشر مردم وابستگي و آميختگي بيشتري با دولت دارند كه دينمدارتر هستند. علمالهدي، در خطبههاي امروز نماز جمعه مشهد، حضور در صحنه را خصوصيت متدينان جامعه دانست و تصريح كرد: به سبب وابستگي اين مردم متدين به دولت، رسيدگي و برآورده كردن مطالبات ديني جامعه بايد در راس كارهاي دولت باشد. وي با يادآوري قرار گرفتن در هفته دولت، افزود: كارنامهاي كه دولت هر ساله در اين هفته ارائه ميكند نشان دهنده كوششهاي خستگيناپذير اوست، خصوصا تلاشهاي اين دولت مردمي قابل تقدير است اما آنچه كه بايد در طلايه گزارشها قرار گيرد، مساله برآورده شدن مطالبات ديني مردم متدين است. (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
حکومت قبل از ملت (1938 تا 1945) بخش دوم ـ ترکيه در جنگ دوم جهانی آلمان طرف اصلی بازرگانی ترکيه محسوب می شد و اينونو به هيچوجه راضی نبود که با آلمان از در مخالفت درآيد. اما هنگامی که هيتلر در ماه مارچ 1939 دست به تصرف کامل چکسلواکی زد و، يک ماه پس از آن، موسولينی کشور آلبانی را مورد حمله قرار داد بر همگان آشکار شد که اين دو تن قصد دارند قلمرو نفوذ خود را از هر سو گسترش دهند. اينونو، هراسيده از اين که موسولينی بخواهد سلطه ی خود را بر شرق مديترانه اعمال کند، تصميم گرفت که برای دفاع از منافع ترکيه خواستار کمک خارجی شود. در اين ميان فرانسه و بريتانيا نيز در جستجوی متحدانی برای خود بودند، و شوروی نيز ـ که ترکيه با آن پيمان دوستی داشت ـ به نظر می رسيد قصد ايجاد ائتلافی عليه فاشيست ها را دارد... (پيوند با فيلترشکن >>>) ================
|
نزديک به سه ماه از آغاز خيزش بزرگ مردم ما سپری می شود. در اين مدت تقريبآ هيچ تلاشگر سياسی، نويسنده، مدافع حقوق بشر و تحليلگر ايرانی خارج از کشوری نبوده که اين رخداد را به زير ذره بين نبرده و از زوايای گوناگون آنرا بررسی نکرده باشد. از اينروی هم از بررسی مجموعه ی اين نگرش ها، اينک می شود اين نتيجه گيری را بدست داد که تا اينجای کار، دستکم در مورد اصل حقانيت اين حرکت تاريخساز، ظاهراً هيچ اختلافی در ميان کوشندگان فرهنگی و سياسی و خبری ما وجود ندارد. شوربختانه اما در همين بررسی ها هر جا که سخن به «هدف» و بويژه «رهبری» اين حرکت رسيده، اگر نگوييم «تشتت»، بايد گفت که برداشت ها و خوانش ها در اين دو مورد آنچنان با هم «متفاوت» بوده که پنداری هر کسی روايتگر رخدادی کاملاً جداگانه است. (پيوند با فيلترشکن >>>)
رفع بیسوادی در کشور به هفتاد و پنج سال زمان نياز دارد توانایی خواندن و نوشتن شهروندان، از مهمترین پیششرط های پیشرفت و توسعه کشورها به شمار میرود. با وجود افزایش چشمگیر تحصیلات دانشگاهی در بيست سال اخیر، نگاهی به آمارها همچنان نشان دهنده وضعیت نگران کنندهء کشورمان در این بخش است. محمد احسان تقیزاده، سرپرست مؤسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش، پیش از این با اشاره به اینکه هماکنون ریشه کنی بیسوادی در ایران با روشهای سنتی صورت میگیرد، گفته بود: «ریشه کنی بیسوادی در ایران با این روش هفتاد و پنج سال زمان میبرد.» این در حالی است که سازمان ملل از همه کشورهای عضو میخواهد تا سال شمار بیسوادان را به نصف کاهش دهند. (پيوند با فيلتر شکن>>>>)
وفادار گشتنی جاودانه به امید و آرزویی که بر کاکل دماوند / و بر کوهپایه های ایران پر زده و پر میزند / و نیز، همزمان، بیزار بودن از غبار جهل، از خاک خرافه / بیزار بودن از یاوه خالی بندان عوامفریب // آه، ای تهران سرسام زده با من چرا همراهی؟ / در این روز آفتابی، اینجا روی عرشه / در آستانهء دروازه فرنگ چه می کنی؟ // از دیروز پاک پکرم / چرا که در "یوتیوب" و توی اینترنت / مراسم سرود خوانی پیش "رهبر" را دیدم / و کسی نبود به آن متشاعران دریوزه / آن پیش پای رهبر نشستگان / به گدایان احسنت و آفرین شنوی / که خنده و انزجار توامان تولید می کنند، / در یک کلام بگوید: ساکت! بروید گُم شوید! (پيوند با فيلتر شکن>>>>)
يك طرفدار شجاع سکولاريسم در ايران او به حق مسلماني سکولار و انديشمندي بيمدعا بود. امروز كه از هر زمان ديگر آزاديخواهان و طرفداران عدالت اجتماعي در ايران به ارج و مقام سکولاريسم وقوف پيدا كردهاند و براي برقراري آن مبارزه ميكنند شايسته است كه از تك درختان تناوري كه در شورهزار تعصب و خشكمغزي پرچمدار استقلال و آزادي و سکولاريسم در ايران بودند ياد كرده و به آنها احترام گذارده شود. زنده ياد شاپور بختيار كه خود يكي از رهبران حزب ايران و مدافع سکولاريسم بود به مهندس بياني احترام ميگذاشت و هميشه از او به نيكي نام ميبرد. (پيوند با فيلتر شکن>>>>) مجلس اول: اعتراف گيری ـ مجلس دوم: ترديد فدوی نمی داند چه شد که تیتر "اعتراف گیری" او را یاد "آب میوه گیر " انداخت!.. ابتدا پنداشت که سبب، ممکن است تشنگی بی هنگامی باشد که به سراغش آمده است؛ لکن پس از اندکی تأمل دریافت که این تداعی بی سببی نبوده است زیرا " دستگاه آبمیوه گیری" ، به آنی جامد را به مایع تبدیل می کند و این، چندان هم بی تشابه به "دستگاه اعتراف گیری "استاد کل فی الکل، خاتم المجتهدین و خلاصه المتقدمین و زبدة المتأخرین، بهاءالمله والشریعه والحقیقه والدین، سید علی (ع) خامنه ای نیست! و در اینصورت، معلوم می شود که حق با ذهنیّت ِ ُمصوّر ِ فدوی است... (پيوند با فيلترشکن >>>)
بايد وزارتامر به معروف ونهی ازمنکر تاسیس شود آیتالله مکارم ايسنا ـ آيت العظمي مكارم شيرازي گفت: بايد وزارت امر به معروف و نهي از منكر داشته باشيم تا اين فريضهي الهي به خوبي در جامعه اجرا شود. اين مرجع تقليد در جلسهي تفسير سورهي اعراف در شبستان امام خميني حضرت معصومه (س) با بيان اينكه هدف از نزول قرآن كريم، دعوت مردم به سوي نور بوده است، گفت: قرآن در دعوت مردم از دو روش مستقيم و غيرمستقيم استفاده كرده است. روش مستقيم بدين صورت است كه قرآن افراد را مستقيما مورد خطاب قرار ميدهد و راهنمايي ميكند و در روش غيرمستقيم با بيان سرنوشت انسانهاي پيشين و امتهاي گذشته انسانها را آگاه ميسازد. وي شناختن معروف و منكر از نظر موضوعي و حكمي، احتمال تاثير و در امان بودن از ضرر را سه شرط عمدهي امر به معروف و نهي از منكر برشمرد و خاطرنشان كرد: كساني كه ميخواهند از اجراي اين فريضه دوري كنند همين شروط را دستكاري ميكنند و ما اگر خودمان را گول بزنيم هرگز نميتوانيم خداوند را فريب دهيم. مكارم شيرازي با بيان اينكه در اسلام امر به معروف و نهي از منكر به دو صورت زباني و قلبي آمده است، بيان داشت: اولين نشانهي بهترين امتها بودن امر به معروف و نهي از منكر است. برخورد فيزيكي با امر به معروف و نهي از منكر از وظايف حكومت است و افراد نبايد در اجراي اين فريضه برخورد فيزيكي داشته باشند؛ زيرا اين عمل باعث ايجاد هرج و مرج خواهد شد. اين استاد درس خارج فقه در ادامه با اشاره به اينكه امر به معروف و نهي از منكر از اصول قانون اساسي است، بيان داشت: هنگامي كه قانون اساسي تدوين ميشد همهي خبرگان اصرار داشتند كه امر به معروف و نهي از منكر در قانون اساسي تدوين شود. وي ادامه داد: اما متاسفانه به اين مادهي قانون اساسي عمل نشده است و بايد با تاسيس وزارت امر به معروف و نهي از منكر به اجراي اين فريضه بپردازيم. مكارم شيرازي با اشاره به اينكه دنياي غرب فلسفهي امر به معروف و نهي از منكر را نميداند، تصريح كرد: ما داراي زندگي اجتماعي هستيم و زندگي ما از يكديگر جدا نيست تا نسبت به يكديگر بيتفاوت باشيم و با شعار نبايد در زندگي خصوصي افراد دخالت كرد، از خود رفع تكليف كنيم. وي در ادامه با اشاره به بيماري آنفلوانزاي خوكي و لزوم پيشگيري از آن توسط همهي افراد جامعه اظهار كرد: همانطور كه يك آنفلوانزا از شرق به غرب سرايت ميكند، يك گناه هم از شرق به غرب سرايت ميكند و همه وظيفه دارند تا امر به معروف و نهي از منكر داشته باشند تا از اين امر جلوگيري شود. مكارم شيرازي با اشاره به اينكه اگر امر به معروف و نهي از منكر تعطيل شود جامعه فاسد ميشود، گفت: اسلام ميگويد همه وظيفه دارند به اين فريضه عمل كنند. عدهاي با زبان دل و عدهاي با وسايل عملي تا بدين شكل جلوي مفاسد گرفته شود.وي در ادامه بيان داشت: شنيده شده است كه در مترو تهران آبسردكنها فعال هستند و افرادي از آنها استفاده ميكنند. مسوولين مترو بايد آبسردكنها را تعطيل كنند و نبايد در ملاء عام وسايل روزه خواري در اختيار مردم قرار گيرد. (بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)
آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته: شماره 645 ـ يک شنبه 22 شهريور 1388 ـ 13 ماه اگوست 2009 شماره 644 ـ شنبه 21 شهريور 1388 ـ 12 ماه اگوست 2009 شماره 643 ـ جمعه 20 شهريور 1388 ـ 11 ماه اگوست 2009 شماره 642 ـ پنج شنبه 19 شهريور 1388 ـ 10 ماه اگوست 2009 شماره 641 ـ چهار شنبه 18 شهريور 1388 ـ 9 ماه اگوست 2009 شماره 640 ـ سه شنبه 17 شهريور 1388 ـ 8 ماه اگوست 2009
|
================ ================ ================ ================ ================ ================ ================ ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============= ============ =========== =========== ========== ========== =========== ===========
=========== =========== ============= ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== =========== ============= ============= =========== =========== =========== =========== =========== مخالفان خود را بشناسيم دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است. ======
سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است. ======
اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند. ====== آيتالله مکارم شيرازی نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامههاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کردهاند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند». ======
====== ====== |
© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630 |