دربارهء سکولاريسم | دربارۀ ما | تماس | آرشيو صفحه اول | جستجو | فيلترشکن | کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه | زنان | گروه ها | اسنادنامه ها

سال دوم ـ  شماره 645  ـ  يکشنبه 22 شهريور 1388 ـ  13 سپتامبر 2009         فهرست الفبائی نام نويسندگان         فهرست کليهء مقالات         English Section

گدای ديجيتال

================

جدايی دين از سياست باعث

غيراخلاقی شدن سياست می شود

علی خامنه ای

بی.بی.سی: برای دومين بار از زمان اعلام نتايج بحث برانگيز رياست جمهوری ايران، نماز جمعه تهران به امامت رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد. آيت الله علی خامنه ای در سخنان خود در نماز روز جمعه (ديرور)، که در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تاکيد بر ادامه حمايت مردم از حکومت و برخورد با مخالفان نظام، از ايرانيان خواست تا به نشانه حمايت از فلسطين به شکلی گسترده و به طور يکپارچه در راهپيمايی روز قدس، در آخرين جمعه ماه رمضان در هفته آينده، شرکت کنند و از شعارهای تفرقه برانگيز بپرهيزند. در مراسم نماز جمعه اين هفته که همزمان با ايام شهادت حضرت علی برگزار شد روسای سه قوه، شماری از مقامات ارشد دولتی و همچنين محسن رضايی، يکی از نامزدهای انتخابات اخير، شرکت داشتند و به گزارش خبرگزاری ها، از ساعاتی قبل از حضور آيت الله خامنه ای، گروه های نماز گزار از نقاط مختلف در محل برگزاری نماز حاضر شده بودند. رهبر جمهوری اسلامی نخستين خطبه نماز جمعه را به شرح خصوصيات حضرت علی اختصاص داد و با تاکيد بر اخلاقی بودن حکومت امام اول شيعيان، گفت که جدايی دين از سياست باعث "غيراخلاقی شدن" سياست می شود و افزود که اين خصوصيت را در نظام های سکولار می توان مشاهده کرد.  وی در پايان اين خطبه، به ذکر مصيبت ايام شهادت حضرت علی پرداخت و برای رفع مشکلات کشورهای اسلامی و ملت های مسلمان، از جمله فلسطين، افغانستان، پاکستان و ايران، و "قطع دست های تفرقه افکن" در جمهوری اسلامی دعا کرد. آيت الله خامنه ای در خطبه دوم، پس از يادآوری سالگرد درگذشت آيت الله محمود طالقانی و آيت الله مدنی، گفت که مخاطب اصلی اين خطبه جريان ها، شخصيت ها و مسئولان سياسی سابق و فعلی هستند و آنان را کسانی توصيف کرد که تا کنون در درون نظام اسلامی مورد تاييد بوده و شخصيت های درون و جزء نظام محسوب می شده اند.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

دربارهء نگراني رهبر حکومت اسلامی

از تأثير علوم انساني بر جوانان

اسماعيل نوري علا

در برنامهء تلويزيونی

«در پيشگاه فرهنگ»

با حضور شکوه ميرزادگی

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

علوم انسانی در بیداد گاه

نیما طاهری

براستی حاکمان اسلامی از دانشگاه و دانشجو و استاد دانشگاه ها چه می خواهند، که تا به حال به آن دست نیافته اند. آیا آن گونه که خود اظهار می دارند درد مذهب و معنویت دارند؟ آیا درد آنان این است که دانش گاه و دانشجو و استاد از تعالیم مذهب اسلام گریزان شده اند؟ آیا آن گونه که ادعا می کنند، گریز دانشگاهیان از تعالیم اسلامی، معلول تدریس و تعلیم علوم طبیعی و انسانی است؟  پاسخ من به پرسش های طرح شده همه منفی است. به باور من حاکمان، درد قدرت و سلطه دارند، نه درد مذهب و معنویت. مذهب دولتی و دولت مذهبی خود سرچشمه ی درد و آفت مذهب و معنویت است.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

رنگين کمان جنبش سبز،

با لايه هاي گوناگون و در اقشار مختلف

علي سالاري

مثل هر جنبش وسيع اجتماعي، جنبش سبز مردم ايران از لايه هاي گوناگون برخوردار است و حمايت وسيعي در ميان اقشار مختلف برانگيخته است. اين گوناگوني و رنگارنگي، در فکر و در عمل، الزاماتي براي جنبش با خود بهمراه مي آورد که غفلت از آن مي تواند منجر به ناديده گرفتن بخشي از پتانسيل و ظرفيت عظيم اين جنبش گردد. مهمترين نيروهاي شرکت کننده در اين جنبش عبارتند از: مردم، نهادهاي مدني، مراجع و روحانيون، نخبگان و روشنفکران، تا احزاب و شخصيت ها و گروه هاي اپوزيسيون. اين نيروها در دو جبههء  داخل و خارج گسترده اند و هرکدام در درون خود از گرايشات گوناگوني برخوردارند و بنابراين انتظارات و مواضع مختلفي را نمايندگي مي کنند.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

================

تکلیف شرعی حضور چاوز

در بارگاه امام هشتم چیست؟

منوچهر هنرمند

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا به دعوت محمود احمدی نژاد یکشنبه همراه وی به مشهد رفت و با حضور در حرم امام هشتم افطار را با او و هیات دولت صرف کرد . احمدی نژاد در پاسخ به سوالي درباره حضور رييس جمهور ونزوئلا بعنوان اولين رييس جمهور غير مسلمان در بارگاه امام هشتم اظهار داشت: «حضور آقاي چاوز در اين مكان مقدس نشان دهنده عمق اعتقادات مشترك و برادرانه دو ملت و دو دولت است» رئیس جمهور ونزوئلا نیز اظهار داشت « به عنوان يک مسيحي از اين که در اين مکان مقدس و معنوي حضور يافته ام احساس بسيار خوبي دارم و بهترين سلام و درود خود را نثار امام رضا (ع) مي کنم و ايمان دارم که حضرت مسيح نيز احساسات بسيار ارزشمندي نسبت به اين حرم مقدس دارد». چاوز که به هنگام گفتن اين مطالب براي چندمين بار دست دکتر احمدي نژاد را به نشانهء دوستي در دست خود مي گرفت و مي فشرد، تاکيد کرد: «ما معتقديم که حضرت مسيح به هنگام ظهور حضرت مهدي (عج) زنده مي شود و ايشان را براي برپايي عدل و داد کمک خواهد کرد». گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی را [اینجا] بخوانید.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

اثر وحيد نيک گو

================

آیا علی کهریزک داشت؟

حشمت اله طبرزدی

آقای خامنه ای، رهبر حکومت دینی حاکم بر ایران، در خطبه های نماز جمعه ی حکومت، ضمن تهدید مخالفین و معترضین، سخنانی ایراد کرد که مورد توجه محافل مخالف و موافق قرار گرفت و هر کس با توجه به شرایط خاص کنونی و دیدگاه های خود، نظراتی پیرامون ان ابراز داشت. البته در ایران اظهار نظر انتقادی پیرامون گفته های ایشان ممکن نیست و هنوز یک تابو به حساب می آید. برای این که به منتقد فوراً انگ «توهین به رهبر» زده و راهی زندانش می کنند. نگارنده دو سال حبس از همین بابت گذرانده ام که پانزده ماه از آن را در انفرادی سپری کرده ام. اما بنا ندارم به دلیل ترس از حبس و شکنجه خودم را سانسور کنم و به همین دلیل در این مقاله نظراتم را بیان خواهم کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

چشم هارون الرشید روشن آقای خامنه ای!

محسن ذاکری

کار مشکلی نیست که بفهمیم آقای خامنه ای دلتنگ چیست. ایشان می بینند معارف اسلامی ترویج یافتهء مصباح یزدی نتوانسته است جوانان را جلب کند. آقای خامنه ای به وضوح می بیند که کار با این دانشگاهیان جنگ اعصاب است و دغدغه خاطر. ایشان دلتنگ دکتر شریعتی ها هستند كه بروند فرانسه و در سوربون فرانسه شبهه دکترای بگیرند و بر گردند و از همهء حقیقت های اندیشه غرب مشتی تناقضات را تحویل جوان ها بدهند. و کار آرایی هم داشته باشند. ایشان امید دارند آینده كشور پر باشد از دکترحسن عباسی ها و مهندس احمدی نژاد ها. درست هم دیده اند آقای خامنه ای: طبیعی است در دانشگاه هایی که جوانان افکار اندشمندان غرب را باز و قابل تحلیل بشنوند دیگر جایی برای شناخت فروید از دهان فلسفی، راسل از دهان جعفری تبریزی و گورویچ از دهان شریعتی باقی نمی ماند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

بحران در حقانیت جمهوری اسلامی؟

 حسن بهگر

جمهوری اسلامی بر آمده از رای یک اکثریت عمده بود و از آغاز بر سرکار آمدن کوشش داشت که آرای اکثریت مردم را به رخ مخالفان داخلی و خارجی بکشد و به گفتهء مهدی بازرگان به دیگران گوشزد می کرد که به اندازهء کوپن خودشان، یعنی به اندازه ای که رأی دارند سخن بگویند. جمهوری اسلامی با استقرار خود در طی سالیان گذشته با اتکاء به اقتدار دینی و تظاهر به دمکراسی، این وجاهت را برای خود حفظ کرده بود اما با حوادث اخیر این هر دو عامل آسیب جدی دیده اند. جالب آنست که گویا خامنه ای با توهم به استحکام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر با فرار به عقب (آن هم به 1400 سال پیش) خواسته است از شر دموکراسی ظاهری خود را خلاص کند؛ اما این کار بیش از پیش چند پارگی در حاکمیت را موجب شده است.

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

سکولاريسم

دردومين مناظره بين

 اسماعيل نوري علا، داريوش آشوري و احمد قابل

در برنامهء «تفسير خبر» ـ شنبه 12 شهريور

از صدای آمريکا ـ با ميزبانی مهدی فلاحتی

(پيوند با فيلتر شکن>>>>)

رئیس جمهور متدین بود اما ارشاد تا چه حد تلاش کرد؟

علم الهدی، امام‌ جمعه مشهد

ايسنا ـ حجت‌الاسلام‌والمسلمين، سيد احمد علم‌الهدي، امام‌ جمعه مشهد گفت: در اين كشور آن قشر مردم وابستگي و آميختگي بيشتري با دولت دارند كه دين‌مدارتر هستند. علم‌الهدي، در خطبه‌هاي امروز نماز جمعه مشهد، حضور در صحنه را خصوصيت متدينان جامعه دانست و تصريح كرد: به سبب وابستگي اين مردم متدين به دولت، رسيدگي و برآورده كردن مطالبات ديني جامعه بايد در راس كارهاي دولت باشد. وي با يادآوري قرار گرفتن در هفته دولت، افزود: كارنامه‌اي كه دولت هر ساله در اين هفته ارائه مي‌كند نشان دهنده كوشش‌هاي خستگي‌ناپذير اوست، خصوصا تلاش‌هاي اين دولت مردمي قابل تقدير است اما آنچه كه بايد در طلايه گزارش‌ها قرار گيرد، مساله برآورده شدن مطالبات ديني مردم متدين است. امام جمعه مشهد ضمن بيان رنجش مردم از توسعه فحشا و منكرات در جامعه، خاطرنشان كرد: سال هشتاد و پنج توسط همين رييس ‌جمهور متدين در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، راهكارهاي ترويج حجاب و عفاف تصويب شد اما از آن زمان تا به امروز كه اين دولت در حال ورود به مرحله دوم كار خود است، تا چه حد شاهد عملي شدن اين مصوبات كه همه‌ دستگاه‌ها را مورد توجه قرار مي‌دهد، بوده‌ايم؟ وي اظهار كرد: اين رييس‌جمهور چون متدين بود براي اولين بار در شوراي عالي انقلاب فرهنگي راهكاري تصويب كرد كه اجراي آن بر عهده مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامي همين دولت بوده است اما ارشاد تا چه حد در اجرايي كردن اين مصوبات تلاش كرده است؟ علم‌الهدي در ادامه، مطالبات ديني مردم را مطالبات رهبري و مراجع تقليد دانست و گفت: مردم وابسته به مراجع و رهبري هستند و آنچه كه هر ساله بايد در راس كارهاي دولت قرار گيرد، اجراي فرامين رهبري است. وي در ادامه با طرح اين پرسش كه "آن روزي كه راه قشر هنرمندان از روحانيت جدا شود، مردم به دنبال سر چه كسي به راه خواهند افتاد؟"، اظهار داشت: اين كه عده‌اي زمزمه مي‌كنند كه روحانيت از چشم مردم افتاده است و قشر هنرمند مرجع مردم هستند، وسوسه‌اي شيطاني بيش نيست. عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنانش، بر اهتمام دولت فعلي به عدالت اسلامي تاكيد كرد و خطاب به وزير اقتصاد و دارايي كه در نماز جمعه مشهد حضور داشت، گفت: مطالبه‌ اصلي مردم در حوزه عدالت‌خواهي، رسيدگي به قشر آسيب‌پذير و مستعضعفي است كه امام خميني(ره) آنان را "ولي‌نعمتان انقلاب" خواندند. علم‌الهدي با اشاره به طرح تحول اقتصادي، افزود: امروز بازده همه طرح‌هاي اقتصادي كشور كه شما متولي‌اش هستيد بايد حداقل اين باشد كه قشر آسيب‌پذير جامعه به مطالبات اوليه زندگي‌اش برسد اما طرح تحولي كه بخواهد درآمد سرانه را در جيب يك عده گردن كلفت بالا ببرد، با عدالت‌خواهي اسلامي همخواني ندارد. امام جمعه مشهد خطاب به نمازگزاران با بيان اينكه خانواده شهيدان، جانبازان و ايثارگران همگي از همين ولي‌نعمتان انقلاب بوده‌ و هستند، گفت: براي يك ملت مسلمان ننگ است كه در جامعه‌اش در ماه مبارك رمضان خانواده‌اي گرسنه باشد و غذاي سحر و افطار نداشته باشد.

(آرشيو کوتاه و گويا)

نوشتهء: آندرو مانگو

فصل اول ـ  حکومت قبل از ملت (1938 تا 1945)

بخش دوم ـ ترکيه در جنگ دوم جهانی

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

آلمان طرف اصلی بازرگانی ترکيه محسوب می شد و اينونو به هيچوجه راضی نبود که با آلمان از در مخالفت درآيد. اما هنگامی که هيتلر در ماه مارچ 1939 دست به تصرف کامل چکسلواکی زد و، يک ماه پس از آن، موسولينی کشور آلبانی را مورد حمله قرار داد بر همگان آشکار شد که اين دو تن قصد دارند قلمرو نفوذ خود را از هر سو گسترش دهند. اينونو، هراسيده از اين که موسولينی بخواهد سلطه ی خود را بر شرق مديترانه اعمال کند، تصميم گرفت که برای دفاع از منافع ترکيه خواستار کمک خارجی شود. در اين ميان فرانسه و بريتانيا نيز در جستجوی متحدانی برای خود بودند، و شوروی نيز ـ که ترکيه با آن پيمان دوستی داشت ـ به نظر می رسيد قصد ايجاد ائتلافی عليه فاشيست ها را دارد...

(پيوند به فهرست کتاب)     (پيوند با فيلترشکن >>>)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 644 ـ  شنبه 21 شهريور 1388 ـ  12 ماه اگوست 2009

شماره 643 ـ  جمعه 20 شهريور 1388 ـ  11 ماه اگوست 2009

شماره 642 ـ  پنج شنبه 19 شهريور 1388 ـ  10 ماه اگوست 2009

شماره 641 ـ  چهار شنبه 18 شهريور 1388 ـ  9 ماه اگوست 2009

شماره 640 ـ  سه شنبه 17 شهريور 1388 ـ  8 ماه اگوست 2009

شماره 639 ـ  دو شنبه 16 مرداد 1388 ـ  7 ماه اگوست 2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

================

پيوند به کتاب «ترک های امروز»

================

================

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

================

گفتگوهای اختصاصی ما

================

حقوق خود را بيشتر بدانيد

================

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

================

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630