دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 611  ـ  دو شنبه 19 مرداد 1388 ـ  10 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

ديدار اعضاء «همبستگی»

با خانوادهء مهندس کورش زعيم

يکی از رهبران سکولار و ملی ايران

از: انجمن زندانیان سیاسی

عیسا خان حاتمی: ما از یک سال پیش، پیش بینی کرده بودیم که مردم آمادهء قیام هستند و از شرایط انتخابات برای این رستاخیز خود استفاده می کنند. به همین دلیل بود که ایدهء «همبستگی» را مطرح کردیم و حتا به سراغ مهندس انتظام و دکتر باوند و مهندس معین فر رفتیم تا کاندیدائی خارج حاکمیت را معرفی کنیم. اما دستگاه امنیت از یک سو و عوامل داخلی ـ یا به تعبیر دوستم مهندس زعیم ـ «از ما بهتران»، تا توانستند کارشکنی کردند و هنوز ادامه می دهند تا مبادا این جنبش سکولار و بیرون از حاکمیت شکل بگیرد. آن ها گمان کرده بودند که اگر این پتانسیل را به سمت نیرو های درون نظام، مثل موسوی و کروبی هدایت کنند، خواهند توانست بر ان اثر بگذارند. اما شاهد هستیم که میزان نارضایتی مردم به اندازه ای است که حتا کار از دست آن ها نیز خارج شد و به دست خود مردم افتاد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

موازنهء قوای رژیم و دموکراسی خواهان

اکبر گنجی

فروپاشی سریع رژیم سلطانی حاکم بر ایران مدعایی ایدئولوژیک («شعور کاذب»، به معنای مارکسی) بیش نیست. مسأله ی ما فروپاشی و انقلاب نیست، مسأله ی ما گذار مسالمت آمیز به نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر است. بسیاری از پیش شرط های اجتماعی گذار به دموکراسی در ایران وجود دارد. اما برخی از پیش شرط ها وجود ندارد. مالکیت دولت بر نفت، یکی از مهمترین موانع گذار به دموکراسی در ایران است. نفت باید از مالکیت دولتی خارج گردد و به عنوان شرکت سهامی عام که هر ایرانی دارای یک سهم در آن است به شمار آید. درآمدهای حاصل از نفت باید سرمایه گذاری شود و سود حاصل از آن از طریق بهداشت، آموزش و بازنشستگی به افراد پرداخت شود. دولت باید از مردم مالیات بگیرد. دولتی که از دسترنج مردم مالیات می گیرد، مجبور است به آنها پاسخگو باشد. دموکراسی فقط شعار نیست، فرهنگ دموکراتیک باید در میان ما نهادینه شود. سرنگون کردن رژیم های خودکامه بسیار آسان تر از بنا کردن نظام دموکراتیک است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آقای احمدی نژاد، کلاهت را بگذار بالاتر

حشمت اله طبرزدی

هنوز سوگند آن کسی را که به عنوان رییس جمهور معرفی کردند، تازه ی تازه است اما به همین راحتی به سلب حقوق شهروندی می پردازند و امنیت خانواده ها را برهم می زنند و به راحتی می گویند که آن سوگند را ولش کن. تازه هیچ نگرانی از افشای این ماجرا نیز ندارند! در واقع، پیام واقعی که از این سوگند خورندگان گرفته اند این است که گور پدر حقوق شهروندی! این حقوق فقط برای کسانی است که مطیع ولایت فقیه هستند؛ همان ولایت فقیهی که، به قول اقای امامی کاشانی، سو سو می زند و، به تعبیر من، نزدیک است که انشاءالله خاموش شود تا همگان راحت شویم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

مردی با تار و محاسن بسیار

عبدی کلانتری

از طرز نوشتن محمدرضا لطفی می شود نتیجه گرفت که او باید سوادی در حد اکابر داشته باشد، اما آنچه با قاطعیت می توان گفت این است که درجهء آگاهی فرهنگی و بینش اجتماعی و معلومات سیاسی ِ او تناسبی معکوس دارد با انبوه محاسن سفید چسبیده به چهره اش. این را می توان در مقالات پراکنده ای که نوشته و مصاحبه های او به خوبی دید، ولی آخرین تراوشات فکری آقای لطفی در قالب مقالهء روده درازانه ای ــ «به بهانهء مرگ مایکل جکسون!» ــ دیگر همهء مرزهای بلاهت را درمی نوردد. در این مقاله ایشان مدعی می شود غرب استکباری (که «از دوران رنسانس تغییر فاحشی نکرده») و چیزی به نام «سـيستم»، در توطئه مرگ جان لنون و مایکل جکسون (که «در بحرین به مذهب شیعه گرویده»!) دست داشته اند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تقسیم بندی های اکتشافی فدوی

حميد رضا رحيمی

بنظر فدوی دستهء غير خودی ها در حدّی نیستند که حکومتگران، وقت صرف شان کنند. اینان جماعتی «خود زن» هستند که می کوشند با اين ترفند مرگ و بدبختی خود را به گردن حکومت مقدس اسلامی بياندازند. اين گمراهان معمولاً یا دسته جمعی اتوبوس شان به درّه پـرت مـی شـود ـ یـا وقتـی که از خانه بیرون می آیند تا شیر بخرند، ناپدید می شوند و بعد معلوم می شود که در اثـر بی احتیاطی، شیر آنان را خورده است!.. یا در فرودگاه، به جـای این کـه هواپیمایشان بپرد، خودشان همینطور سـرخود و به تنهائی وَر می پرند!... یـا حین بد مستی در حکومـت اسلامی! و بد و بیراه گفتن به "اعلیحضـرت العظمی" سکته می کنند، یعنی، جسدشان در خیابان و در حالی که افقايشان یک شیشه عرق به دست شان داده اند، پیدا می شوند ـ و یا در داخلِ زندان (دانشگاه ـ م) و به هنگام بازگشت به دامان اسلام، ناگهان دچار ایست قلبی می شوند و... زنده هاشان اسم این حوادث خود ساخته را بعدها می گذارند "قتل های زنجیره ای".

(پيوند با فيلترشکن >>>)

آنکه ناموخت از گذشت روزگار...

همايون مهرانی

در قسمت «کوتاه و گويا» ی شماره پانزده جولای سکولارسم نو نوشتاری از پیک نت ارگان اینترنتی حزب توده ایران نقل شده بود که ارزش پاسخ داشت و کسی هم هنوز به آن پاسخ نداده است. حزب توده ایران قدیمی ترین/ باتجربه ترین ودر عین حال بحث انگیزترین سازمان سیاسی در ایران بعد از جنگ جهانی دوم است. من قصد ندارم در باره تاریخ حزب توده ایران بنویسم که این کار،کار تاریخ دان است. اما در نوشتار پیک نت نکته ای است که به بحث دمکراسی و گفتگوی سالم مربوط میشود. در این نوشته سه گروه بشدت مورد تاخت وتاز هستند. دسته یکم « کوربین های» تحریم کننده انتخابات هستند. تو گویی که حق عدم شرکت در انتخابات جزء حقو ق دمکراتیک نییست؟ دسته دوم حزب کمونیست کارگری وپاره ای از سلطنت خواهان هستند که جسارت کرده و شعارهای دیگری داده اند، که فراتر از شعارهای جنبش سبز است. باید این جمله ها را دوباره میخواندم. باورم نمیشد انگار که این مهاجرت اجباری سی ساله هیچ درسی برای حزب توده ایران نداشته است! شرط اول هر حرکت دمکراتیک, شرکت گروه ها ودستجات سیاسی با خواسته های متفاوت است گرد خواست  همگانی دمکراسی و نه آن «وحدت کلمه» های آنچنانی... که نتیجه آنرا دیدیم و خود حزب توده هم یکی از آخرین قربانیان آن سیاست بود. کمی آنطرف تر حتی این نیروها همدست « یکان های ویژه » سرکوب  ج.اسلامی نامیده شده اند.  بنظر میرسد که نویسنده این نوشتار پاک این موضوع را بفراموشی سپرده که این گروه ها هم در مهاجرت اجباری هستند، و این حق دمکراتیک آنان است که در باره ج. اسلامی نظر دیگری داشته باشند، درست مثل حزب توده. در این نکته هیچ تردیدی نیست که این حق مسلم حزب توده است که دوباره سراغ  همان سیاست قدیمی «که بر که» و (خط امام) اینبار خط موسوی برود. و دوباره همان شرطبندی های آزمایش شده را روی جناحهای مختلف ج.اسلامی تکرار کند. این هم بخشی از دمکراسی است. ولی هنوز هم هستند بسیاری از کادرها و اعضاء و هواداران حزب توده که خوب بیاد دارند مصاحبه های تلویزیونی اعضای کمیته مرکزی و دفتر سیاسی حزب توده و رهبر آن آقای نورالدین کیانوری  در زمان نخست وزیری همین آقای موسوی بود، وهم ایشان « آقای میر حسین موسوی» بودند که در آن زمان در سفر هندوستان در جواب خبرنگاران در باره دستگیری رهبران حزب توده گفتند:  رهبران حزب توده به جاسوسی برای یک قدرت بیگانه اعتراف کرده اند...و هفته بعد هم مصاحبه ها از سیمای ج.اسلامی پخش شد. آقای نورالدین کیانوری پس از آزادی  مشروط ومحدود خویش از زندان ج.اسلامی در نامه ای  به آقای سید علی خامنه ای نوشت: تمام مصاحبه های تلویزیونی رهبران حزب نتیجه هفته ها شکنجه های هولناک جسمی و روحی بوده است؛ و صد البته که آقای میر حسین موسوی بعنوان نخست وزیر (بالا ترین مقام اجرایی) از این موضوع هیچ اطلاع نداشتند!؟ آیا بهتر نیست که رهبری فعلی حزب کمی بیشتر در مورد سرمایه گذاری خویش در تحولات سیاسی ایران  و دوست یابی یا دشمن تراشی  اندیشه کند؟

(آرشيو کوتاه و گويا)

(آرشيو)

آرشيو روزانهء يک هفتهء گذشته:

شماره 610  ـ  يک شنبه 18 مرداد 1388 ـ  9 اگوست  2009  

شماره 609 ـ  شنبه 17 مرداد 1388 ـ  8 ماه اگوست 2009

شماره 608 ـ  جمعه 16 مرداد 1388 ـ  7 ماه اگوست 2009

شماره 607  ـ  پنج شنبه 15 مرداد 1388 ـ  6 اگوست  2009

شماره 606  ـ  چهار شنبه 14 مرداد 1388 ـ  5 اگوست  2009

شماره 605  ـ سه شنبه 13 مرداد 1388 ـ  4 اگوست  2009

آرشيو کلی شماره های گذشته>>>

مطالب ديروز

================

ناهمواری های رسیدن به

سکولاریزم نو

گودرز کیوان

از دید من چند نشانهء ساده می تواند به ما بگوید که چه کسی یا چه سخنی همسو با دستگاه است و چه سخنی چنین نیست. هر جا هر کس که سخن از برخورد دوگانه و جداساز  میان ملت به میان آورد یا به سخن امروزی خودی و غیر خودی کرد، پای رژیم و عوامل آن در میان است. این کارکرد به راستی شیرازه و شیوه و جوهرهء هر ایدئولوژی و آب حیات این رژیم است. نمونهء آن آقای موسوی است که در بیانیه هایش بدون هیچ پروایی از مردم این جدایی را فریاد زد و البته صداقتش را بایستی ستود. تازه اگر بدین روشنی دیدگاهش را نگوید و همچون خاتمی به اندیشه هایش پوشش مردم فریب بدهد، باز هم یکایک ما می توانیم با چشمان باز جوهر سخنش را بازشناسیم. نمونهء دیگر آن آقای گنجی است که از آوردن پرچم شیر و خورشید نشان، به گردهمایی اعتصاب غذایش جلوگیری کرد و دعوتش به گزینش خاص انجام شد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

سیزده دلیل برای امیدواری

مهدی معتمدی مهر

زنده ياد مهدی اخوان ثالث در ترسیم فضای پس از مرداد 1332 می‌سراید: "در اجاقی طمع شعله نمی‌بندم، خردک شرری هست هنوز؟" و حال آن که صفوف متراکم ملت که این روزها حق و رای خود را نه در محافل چانه‌زنی نخبگان و سیاست‌ورزان حرفه‌ای که در خیابان‌ها سراغ می‌گیرند، نشان از شعله‌های سرکش آتشی جاوید و انگیزه‌ و عزمی راسخ در راستای عدم پذیرش وضع موجود و تغییر آن دارد و مگر می‌توان زنده و پایدار ماند، بی آن‌که رو به سوی فانوس‌های کوچک اما بی‌شماری داشت که از جان‌ و آرمان ملتی خسته از رنج استبداد سوسو می‌گیرند. نگارنده‌ی این سطور به جد باور دارد که به دلایل زیر می‌توان و باید به سیر حوادث جاری امیدوار بود...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

هنوز وقت اش نرسيده

پاسُخی به آقای سیامک مهر

خشایار رخسانی

از دیدگاه من مروز که جنبش سبز آزادی هنوز ناتوان است و از سازماندهی اُستوانی برخوردار نیست، هنوز خیلی زود است تا با تازش به ارزش هایِ اسلامی چیره بر کشور بخواهیم در این مبارزه جبههء تازه ای را در برابر بنیادگرایان خشک اندیش اسلامی بگشاییم، وضعیتی که به علت بار گران آن، می تواند هزینه های زیادی بر دوش جنبش بگذارد و  شاید که ما را ناگزیر کند که زیر آن بزاییم و جُنبش به آسانی سرکوب شود. از این رو برای پیشگیری از سرکوب جُنبش نوپای ما، و افزودن بر توان آزادیخواهان باید که حتا از پیوستن هر دینکار یا آخوند به جُنبش سبز آزادیخواهی ایران، که به سکولاریسم به معنی جدایی دین در کشورمداری باور داشته باشد، به گرمی پیشوازی کنیم.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

تفاوت های بنيادی ايمان، دين و مذهب

يک برنامهء راديو ـ تلويزيونی

اسماعيل نوری علا

(پيوند با فيلترشکن >>>)

محال است بگذارم از اينجا بری!

از وبلاگ رضا درويش

حوالی پارك ساعی ماموران جوانی را دنبال كردند و با خشونتی وصف‌ناپذير، بی‌رحمانه او را به زير مُشت و لگد و ضربات باتوم گرفتند. تی شرت جوان در اثر تقلا برای رهايی از چنگ نيروهای انتظامی، از چند سو پاره می‌شود و تن لُخت و کبودش را به معرض ديد مردم می‌گذارد.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

================

واکنش های چند رنگ به يک خبر واحد

(سايت ايران ليبرال)

در پی سقوط یک فروند هواپیمای توپولوف در حوالی قزوین و کشته شدن یکصد و شصت سرنشین آن واکنش‌های مختلفی صورت گرفته که به برخی از آنها اشاره می کنیم: مقام رهبری: من در همین‌جا اعلام میکنم مسئول جان کسانی که در این حادثه کشته شده‌اند به عهده مردم قزوین است که حواس راننده هواپیما را پرت کرده بودند. من صد بار به شما گفته بودم که اگر قرار باشد بین هواپیما و قطار یکی را انتخاب کنید باید احمدی‌نژاد را انتخاب کنید. اگر شما او را انتخاب نکنید خودمان او را می‌کنیم. احمدی‌نژاد ـ اصلا کی به شما اطلاع داده هواپیما سقوط کرده؟ هواپیما سالم است. مدرکش هم هست.

(بقيه)

================

ترکيه در آستانهء ورود به جهان نو

بخش سوم پيشگفتار کتاب

«ترک های امروز»

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

مسافری که به ترکيه می رود، پس از ورود به فرودگاه نوساز و مجهز و منظم آتاتورک در استانبول، می تواند بر اتوبوس های مدرنی ساخت ترکيه، که بوسيلهء رانندگان تربيت شده و با مهارت رانده می شوند، سوار شود. اما وقتی که اتوبوس وارد جاده می شود مسافر ممکن است يکباره کاميونی را ببيند که بوسيلهء يک روستايي هدايت شده و در سمت غلط جاده به سرعت به طرف اتوبوس می آيد. اين راننده نه مهارت کافی دارد و نه جريمه های قبلی به او درسی آموخته اند چرا که او توانسته است با پرداخت رشوه از گرفتاری ها اجتناب کند. در واقع، در يک کشور سنتی که داشتن شجاعت فردی فراتر از اطاعت از قوانين جهان مدرن قرار می گيرد چنين تضادهايي اجتناب ناپذير است.

(پيوند به فهرست کتاب)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630