دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 604  ـ دو شنبه 12 مرداد 1388 ـ  3 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات          English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

شعار کلیدی مردم در راه سبزی که برگزیده اند چنين است:

«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر»

میرحسین موسوی

مهندس میرحسین موسوی روز شنبه در گفتگویی کوتاه با قلم نیوز، سايت وابسته به ستاد انتخاباتی اش، درباره شعارهای نهضت سبز در در اجتماعات اظهار کرد: «شعارهایی مورد حمایت راه سبز میلیونی مردم است که فراتر از قانون اساسی جمهوری اسلامی نرود. خواستهء مردم دفاع از جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آن است و شعار جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد در بیان این جنبه از مطالبات آنان نقش راهبردی دارد». موسوی همچنین با تاکید بر ظرفیت های قانون اساسی افزود: «ما به دنبال آزادی، عدالت و کرامت انسانی هستیم و اینها اهدافی هستند که تحقق شان با اجماع و تاکید گسترده و تحول آفرین مردم بر چارچوب قانون اساسی و مطالبه شان برای اجرای کامل و دقیق آن امکان پذیر است. ما باید بدانیم برای آن که تغییر به سمت مطلوب صورت گیرد، اجماعی در مورد چنین چارچوبی جنبه سرنوشت ساز دارد و گرنه وارد یک دوران هرج و مرج خواهیم شد». وی دربارهء ماهیت مطالبات مردم افزود: «سرشت جنبش مردم جنبهء مسالمت آمیز دارد و متکی به خواست عمومی برای استیفای حقوقشان است که در انتخابات گذشته پایمال شده است». موسوی با اشاره به دروغ پراکنی های رسانه غیرملی و برخی افراد و تریبون ها تاکید کرد: «به رغم ادعای مخالفان، این جنبش حق طلبانه و معنوی کوچکترین ارتباطی با خارج ندارد و کاملاً داخلی است و ملت ما به خوبی نسبت به اهمیت این فاصله گذاری با بیگانگان آگاه است و بر اساس تجربیات دویست سالهء خود نسبت به نیات اجانب با سوءظن برخورد میکند». وی همچنین افزود: «در حرکت عظیمی که در سراسر جهان از سوی ایرانیان مقیم خارج در دفاع از مردم داخل کشور صورت گرفت، به طور محسوسی این فاصله گذاری نمایان بود و جا دارد از همه این هموطنان سپاسگزاری و تقدیر شود».

گزارش ویژه پیک نت (وابسته به حزب توده)
شعارهای انحرافی برای جدا کردن مراجع از موج سبز، توطئهء جدید کودتاچی ها

سايت پيک نت: حدود ساعت 3:45 مهندس موسوی برای رفتن به قطعه 257 از اتومبیل پیاده شد. نیروی انتظامی مانع ادامه حرکت او به سمت قطعه 257 شد. موسوی بسیار خونسرد خطاب به ماموران گفت: خدا لعنت کند بزرگان شما را که شما را روبرو مردم قرار داده اند. حدود ساعت 4:30 تا 5 کروبی و سپس هادی غفاری به میان جمعیت آمدند و با مردم صحبت می کردند. مردم بر سر قبر اشکان سهرابی و ندا آقا سلطان با صدای بلند فاتحه خواندند. اگر مانع حضور موسوی و کروبی نمی شدند این مراسم با قرآن خوانی و فاتحه خوانی بطور عادی انجام می شد و سپس مردم راهی خانه هایشان( و یا مصلا) می شدند. اما صف آرائی نیروی ضد شورش عملا این مراسم را تبدیل به شورش کرد. عده ای که معلوم نبود از کجا سروکله شان در میان مردم پیدا شده اصرار داشتند شعارهای غیر متعارف را جانشین شعارهای این دوران کنند. از جمله "مرگ بر خامنه ای" و یا " استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی". مردم اعتناء به این شعارها نکردند و همان شعارهای همیشگی این دوران را سر دادند. تعجب من این بود که در خیابان آپادانا هم باز همین عده با همین شعار به میان مردم رفته بودند که در آنجا هم مردم محلشان  نگذاشتند. نظر اینست که حکومت به هر وسیله ای تلاش می کند مراجع و مذهبیون را علیه موج سبز برانگیزد و ظاهرا این شعارها و این تلاش جدید هم باید در همین ارتباط باشد. یعنی مراجع را بترسانند که موج سبز می خواهد جمهوری اسلامی را سرنگون کند و آنها نباید از این موج حمایت کنند!

(آرشيو کوتاه و گويا)

آزادی، استقلال، جمهوری ایرانی!

جلال ایجادی

طی سی سال، روشنگران و آزادیخواهان سکولار و لائیک برای نقد حکومت دینی تلاش ورزیدند، در خارج از کشور نیروهای  سیاسی متعدد و روشنفکران چپ و اکولوژیست و ملی گرا لائیسیته و جدائی دین از دولت را توضیح داده و تبلیغ نمودند و امروز در دل جامعه ایران و در بطن یک راهپیمائی مردمی در مرداد هزار و سیصد و هشتاد و هشت، شعار «جمهوری ایرانی» در تقابل با جمهوری اسلامی مطرح میگردد. بدین ترتیب آنچه را که رژیم حاکم ، یا رهبران انتخاباتی مانند آقای موسوی و یا برخی از تشکلات سیاسی اپوزیسیون رژیم نمی خواستند، روی میدهد. روشن است که این اولین بیان آشکار این خواست میباشد و هنوزدر جامعه از گستردگی برخی شعارهای دیگربرخوردار نیست، ولی اگر تابوئی بود شکسته شد و اگر هراسی در بیان شعار بود این هراس فروریخت.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

چرا «فرهنگ ايرانی» با «تبعيض» بيگانه است؟

شکوه ميرزادگی

بياد آوريم که همين جوانان صبور و آرام و صلح جوی ايران که اکنون صبوری از دست داده و «جمهوری ايرانی» را به جای «جمهوری اسلامی» فرياد می کنند، پيش از اقدام شرم آور احمدی نژاد و شرکا در آبگيری سد سيوند، با در دست داشتن پلاکارد های خود به در «بيت» رهبری رفتند تا به ايشان «التماس» کنند.  بله، می گفتند: «می رويم تا به ايشان التماس کنيم که نگذارند تنگه بلاغی و آثار هزاران ساله ی آن را به آب ببندند». اما ولی فقيه، نشسته بر اريکه ی تکبر فرعونی خويش، و بنا بر تبعيضی که  در جهان بينی او فرض مسلم حاکميت اسلام است، نه تنها راهشان ندادند بلکه مسئول دفترشان با همان گونه تکبر پاسخ شان گفتند که: «ولايت عظمی وقت اين کارها را ندارند. اصلا اين تنگه بلاغی چی هست؟» آن جوان ها بعداً نقل می کردند که «طرف نمی دانست تنگه ی بلاغی خوراکی است يا پوشيدنی».

(پيوند با فيلترشکن >>>)

پیامی برای پیوند ارزش های ملی

رضا پهلوی

میهنانم! آزادی خواهی، داد جویی، مِهر به همنوع، و سر فرو نیاوردن در برابر زور و ستم، همواره از برجسته ترین ویژگی های تمدن ایرانزمین بوده است. جنبش آزادی خواهی امروز شما نیز، که سبزی و خرمی روح ملی را به عنوان نماد آن برگزیده اید، در عین یگانگی و بی همتایی اش، ادامۀ درخشان ترین رویدادهای تاریخ ملی ماست. ایرانیان! امروز، ایران ما در یکی از حساس ترین دوران تاریخی اش به سر می برد. و همبستگی، در کنار پافشاری بر والاترین اصول، همچون مردم سالاری، بردباری، عدم خشونت، و جدایی دین از حکومت، یک ضرورت شمرده می شود. ما، همگی، در یک آزمون بزرگ تاریخی به سر می بریم، و من شکی ندارم که از آن با همدلی و هم اندیشی یکدیگر پیروز و سرفرازتر از همیشه برون خواهیم آمد. عزیزانم! جنبش سبز دموکراسی خواهی، از آن یکایک فرزندان آزادیخواه ایران است. این جنبش، جنبشی است فرای این و یا آن پسند سیاسی، باور دینی و یا هر امر ویژه و جدا کنندۀ دیگر. این جنبش در گوهراش، همانگونه که پرچم سه رنگ شیر و خورشید نشان ایرانزمین، و سرود ملی مرز پر گهر، برایند همۀ تاریخ ماست، چکیده ای، از لحظه لحظۀ عرق ریزان روح ملی. همان گونه که این پرچم به هیچ حزب، گروه یا نظام سیاسی ویژه ای تعلق ندارد، و فارغ از هر باور دینی و جهت گیری سیاسی از آن همۀ ایرانیان است؛ همان گونه که سرود پرشکوه مرز پُر گوهر، به هیچ دستۀ عقیدتی و دستگاه فکری ویژه ای تعلق ندارد و سرودی است برآمده از ژرفنای جان یکایک ما، جنبش سبز آزادگی نیز، فصل مشترک همۀ ماست، بی هیچ مرز و استثنایی. هم میهنانم! من عمیقا بر این باورم که پرچم شیر و خورشید نشان ایرانزمین، در کنار سرود ملی و سبزی جنبش زیبا و پر شکوه شما، می توانند سه ضلع جدایی ناپذیر یک مثلث واحد باشند. هرگز فراموش نکنیم، ما، همگی یکی هستیم و رمز پیروزیمان نیز، نهفته در همین یگانگی است. ایران را، آبادتر از همیشه، با هم باز خواهیم ساخت. خداوند نگهدار ایران باد.  دهم امرداد ماه ۱۳۸۸

جنبش سبز و خفقان آدميت

هادی خرسندی

"تن آدمی شريف است به جان آدميت"
نه همان نوار سبز است نشان آدميت

چه بسا که بدنهادی به لباس سبز اندر
نه که آدمش بگيری به گمان آدميت

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دست آوردهای اخير اسلام عزيز در چهار پرده

حميد رضا رحيمی

يک شبکهء ماهواره‌اي آمريکائی، در اقدامي عجيب و جنجال برانگيز، با هدف كاهش حزن و اندوه دوستداران و عشاق "مايكل جكسون"،‌ خوانندهء سرشناس آمريكايي، به مقوله‌اي از "ابوبكر"، خليفهء اول اهل سنت، تكيه و استناد كرد. شبكهء مزبور اعلام كرد كه "ابوبكر" پس از وفات پيامبر اكرم (ص)، براي آرام كردن مسلماناني كه گريه و زاري مي‌كردند و در غم رحلت پيامبر (ص) گريه مي‌كردند گفت:‌ "هر كسي كه بندهء حضرت محمد (ص) بود،‌ بايد بداند كه او فوت كرده است اما اگر بندهء خداوند متعال (عز و جل) هستيد بدانيد كه خداوند زنده است و نمي‌ميرد." خبرنگار اين شبکه با استناد و تكيه بر اين مقولهء "ابوبكر"‌، از دوستداران و عشاق "مايكل جكسون" خواست تا غمگين نباشند! وي در گزارش خود خطاب به دوستداران "جكسون" گفت:‌ هر كسي كه مايكل جكسون را دوست دارد بداند كه او مرده است اما اگر دوستدار و عاشق آهنگ پاپ هستيد بدانيد كه پاپ زنده است و شما مي‌توانيد آن را بشنويد... اين اقدام شبكهء ماهواره‌اي موجب خشم شديد مسلمانان و به وي‍ژه اهل سنت در جهان عرب شده است...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

مطالب ديروز

در «دادگاه جرائم پس از انتخابات» مطرح شد:

خاتمی، تاجيک، کديور،

مجتهد شبستری، وحجاريان

می خواستند ايران را سکولار کنند!ه

مدعی العموم: توجه دادگاه محترم را به بخشی از سند جلب می کنم... تهيه کنندگان اين سند که به امضاء دبيرکل و مهر حزب نيز مُنقّش است... تغيير را به کل نظام قابل تسری می دانند و اين يعنی تغيير ماهوی نظام به نظامی سکولاريسم. مستند به اينکه  آقای خاتمی در دورهء رياست جمهوری خود در يکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح می کند «گريزی از سکولاريسم نيست»؛ و اين تفکر متأثر از تصميم سازی شبه علمی دفتر مطالعات استراتژيک نهاد رياست جمهوری به رياست آقای تاجيک عضو شورای مرکزی حزب مشارکت است که طی مقالاتی سفارشی در نشريه راهبرد اين استنتاج غيرعلمی را القاء و به رويت آقای خاتمی می رساند که «در آينده نزديک احدی را يارای مقاومت در برابر سکولاريسم نيست و بايد خود به نحو شايسته به اين سرنوشت محتوم بشر تن دهيم».

(بقيه)

================

کوتاه و گويا

سکانس در سکانس

پيام

سکانس یک،

بغض، سکوت، و دیگر هیچ ...

درد، دردی سینه سوز و جان گداز، و دیگر هیچ ...

ذهنی ماتک زده از سر ماتم زدگی، و دیگر هیچ ...

سکانس دو،

آقا!... خانم!... ببخشید یه سوال دارم؟ می شه به من بگید قبرستان چه رنگیه ...؟  زرد؟ خاکستری؟ سیاه؟ ... سبز؟ چی!؟ سبز! چرا سبز؟

سکانس سه، برداشت یک،

تلوزیون، دادگاه، یکصد نفر انسان، یکصد نفر مأمور، ده نفر عکاس و فیلمبردار، مدعی العمومی همراه با کیفرخواست، قاضی، و کاغذهای اعتراف ...

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

اولین یادداشت بعد از آزادی

شادی صدر

وکيلی که در راه نماز جمعه

در وسط خيابان ربوده شد

زندانی بودن در جايي مثل 209 مقوله‌اي است كه وقتي مادر بودن را به آن اضافه مي‌كني، رنج شكل ديگري پيدا مي‌كند، شكلي كه توضيح اش سخت و بسته به حال هر لحظه‌ات تغيير يابنده است. یک لحظه به خودت می‌گویی اصلا مگر به خاطر «دریا» نبود که کار در حوزه زنان را شروع کردی؟ مگر به این خاطر نبود که بهش قول دادی آینده‌ای بهتر را برای او درست خواهی کرد؟ حالا چه شده؟ مگر از همان روز اول نمی‌دانستی که داری در راه قلعه سنگباران قدم می‌گذاری؟...لحظهء بعد، که دیوارهای انفرادی فشار می‌آورند و نور کورکننده چراغ همیشه روشن سلول و گرمای مرداد تهران بدون هیچ وسیله خنک‌کننده‌ای یادت می آورد شب هاست که نتوانسته‌ای بخوابی، خشمی وصف ناپذیر از این همه بی‌عدالتی تمام وجودت را پر می‌کند و از خودت می‌پرسی: چرا دختر من باید هدف این همه بی‌عدالتی باشد؟

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

«... و نوبت خويش را انتظار مي كشيم،

بي هيچ خنده اي»!    ه

اكبر كرمي

سرنوشت غمبار دستگيرشدگان كودتاي بيست و دوم خرداد، اعتراف گيري ها دهشت بار كودتاچيان و نيز بي شرمي بخش رسانه اي كودتا در انعكاس و انتشار مدارك جرم خود، به عنوان شاهدي بر ادعاهاي دروغين خويش، پرده اي تكان دهنده از استبداد و تفرعن را به نمايش گذاشته است. مقايسه اين رفتارها با رفتارهاي حكومت اسراييل با شهروندان و نيز با دشمنان خود، درس آموز و عبرت انگيز است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

تصور کن!

نادره افشاری

تصور کن که دیگر کسانی نیستند که جنبش ات را که این همه براش زحمت کشیده ای، به «اختلافات خانوادگی ی درون جناحی» تقلیل دهند و سرت را کلاه بگذارد که بروی و دست آقا را ببوسی که ببخشدت از این که رأی ات را خواسته ای. ت

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بیانیه

يدالله رؤيائی
نگاه می کنم و
از سنت، از محافظه، از آئین
نفرت می کنم...

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

کتاب «ترک های امروز»

ترکيه در مقايسه با کشورهای مشابه

بخش دوم پيشگفتار

آندرو مانگو

مطلب اختصاصی سکولاريسم نو

از نظر کيفی، اين نکته واقعيت دارد که موفقيت های ايرانی ها و مصری ها کاملاً با موفقيت های ترک ها رقابت می کند. حتی به احتمال زياد هم اکنون تعداد ایرانی های صاحب تخصص در آمريکا يا بخش های مالی در نيويورک و لندن بيش از تعداد ترک هاست. ا

(پيوند به فهرست کتاب)

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

از کتاب «درد اهل ذ مه»

فصل نهم:

دیهء اهل کتاب ـ نابرابری انسان ها

بخش دوم: دیه در عهد صفوی

نوشتهء: يوسف شريفی

مذهب تشیع در مقایسه با تسنن مدارای بسیار کمتری نسبت به غیر مسلمانان دارد. در تمام دوران صفوی یک غیر مسلمان یافت نمی شود که سمتی اداری در نظام حکومتی دولت صفوی داشته باشد. این وضعیت فقط شامل غیر مسلمانان نمی شد، بلکه مسلمانان غیر شیعه هم در حکومت راهی نداشتند و حتی تعصبات به جایی رسید که سنی بودن در بسیاری از دوران عصر صفوی، جرم به حساب می آمد.  با شروع عصر صفوی وضعیت زندگی زرتشتیان و یهودیان در ایران سخت تر و مشکل تر شد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

© 2008 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630