شهادتنامه 64
زندانی سیاسی بند
350
زندان اوین
اینک که حکومت اعتراض به جنایتی را با جنایتی دیگر پاسخ گفت ما
قاطعانه اعلام می داریم حاکمیت کنونی مسوول مستقیم مرگ شهید صابر
است .این حادثه ناگوار اولین نبوده و با ادامهء وضع کنونی آخرین هم
نخواهد بود. گرچه رسیدگی دقیق به پروندهء اغلب زندانیان
سیاسی نشان از بی داد و تضییع گسترده حقوق آنان در دادرسی ها دارد
اما هدی صابر قریب به یک سال بدون هیچگونه قرار قانونی و محکومیت و
به شکلی کاملاً خودسرانه با اعمال زور و قدرت نمایی برخی نهادهای
امنیتی در برابر چشمان همهء دستگاه های مسوول در زندان به سر می
برد و هیچکس پاسخگوی این سوال نبود که اصلاً او چرا و با کدام
توجیه قانونی در زندان به سر می برد.>>>
دربارهء
گزارش اکبر گنجی
از مسئولیت خمینی در جنگ ايران و عراق
کامبیز باسطوت
نکتهء قابل اهمیتی که در نقل قول های گنجی جلب نظر می کند تسلیم
پذیری کادرهای نهضت آزادی ـ مانند بازرگان و یزدی ـ و نيز اعضای
شورای انقلاب در برابر خمینی است... اینها همه کسانی هستند که ادعا
می کردند بر ضد دیکتاتوری شاه مبارزه کرده بودند. لیکن همین مدعیان
مبارزه با دیکتاتوری شاه برای آزادی و رفاه مردم ایران وقتی پای
جنگ با عراق و کشته شدن مردم و ویرانی و خرج مالی جنگ پیش می آید
آماده اند بنام «وظیفهء شرعی» که خمینی مرتب آن را به آنها یاد
آوری می کرد و جنبه تقلید از مرجع را داشت سکوت کنند و اجازه دهند
که خمینی اجتناب از جنگ را غیر ممکن کند و به خوردن خون انسان ها
برای رفع تشنگی خود بنام خدمت به خدا و اسلام موفق شود.>>>
جنبش زنان ایرانی و مشکل حجاب
مژده نورزاد
حجاب یک ابزار پدر/ مردسالارانه است برای کنترل رفتار جنسی زن و
اصولن برای کنترل شخصیت زن. تمام مذاهب هم از این ابزار استفاده
کرده اند، در ادیانی مانند یهودیت ومسیحیت در طی سال های طولانی
رفرم هایی صورت گرفته، در اسلام این رفرم اتفاق نیفتاده و ما اینک
با حجاب به عنوان پرچم اسلامیست ها مواجه هستیم. واقعیت این است،
هر جا اسلام سر کار آمده، نمونه اش در ایران، افغانستان، سودان،
حجاب وجود دارد. از نظر کسانی که حجاب را واجب می دانند زن یک جنس
است، یک موجود جنسی که صاحب دارد، صاحبش پدرش ، همسرش یا برادرش
است.قرائتی رئیس ستاد نماز جمعه به صراحت می گوید:" شما جنس مرغوب
را در کادو می پیچید، روی تلویزیون پارچه می اندازید، کتاب قدیمی
را جلد می کنید، طلا و جواهرات را ساده در دسترس قرار نمی
دهید.بنابراین جلد و حجاب نشانۀ ارزش است." یا مطهری در کتاب مسئله
حجاب، زن را به درّ درون صدف تشبیه می کند.>>>
از حجاب دختران فوتبالیست ایرانی
تا پدیده سانسور در رسانههای سبز
داریوش خورشیدنشان
تکلیف حجاب در نظام آینده ایران چگونه است؟ آیا نظامی سکولار
شکل میگیرد که اختیار انتخاب پوشش را به خود زنان میدهد و یا
رژیمی با قرائت رحمانی از اسلام و مردمسالاری دینی (بر اساس
دستورات خدشه ناپذیر اسلام)، حکم به اجبار حجاب زنان مسلمان زاده
میدهد؟! آیا با فرض آمدن دولتی سکولار بر سر کار،
متصورست که بتوانند در مقابل روحانیت (چه حتی روشنفکر دینی اش)
بایستند و قوانین جاری کشور را بر اساس هنجارها و نیازهای امروزی
مردمان و نه سنت و فقه و قرآن بنویسند؟>>>
دویچه وله - تیم ملی فوتبال زنان ایران به دلیل حجاب بازیکنان از
ادامه شرکت در بازیهای مقدماتی المپیک محروم شد. ایران به این
تصمیم اعتراض کرد و در مقابل فیفا نیز این اعتراض را بیمورد
دانست. صحنهای از تحصن برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان ایران
در برابر کمیته ملی المپیک و تقاضا از مسئولان برای حل این مشکل.
بکارت، ابزاری برای سوء استفادهء حاکمان
مقالهء «فرانت لاین» دربارهء رفتار حکومت با
زنان
گزارشات اخیر مبنی بر انجام آزمایش بکارت توسط ارتش مصر بر روی بیش
از ده زنی که در میدان تحریر مصر دستگیر شده بودند، نمونه ای غم
انگیز از این ماجراست. به گزارش سازمان عفو بین الملل، 18 زنی که
در بازداشت به سر می بردند، «هدف ضرب و جرح قرار گرفتند، تحت شوک
الکتریکی قرار گرفتند، جستجوی بدنی شدند، سربازان مرد از آنها عکس
گرفتند و آنها را مجبور کردند که "آزمایش بکارت" انجام دهند و سپس
آنها را تهدید به اتهام خودفروشی کردند.» پیام اهریمنی که در پشت
این شیوه وجود دارد این است: اگر دوباره شما را در حال تظاهرات
پیدا کنیم، به طور علنی اعلام می کنیم شما خودفروش بوده اید و
آبروی شما و تمام خانواده تان را خواهیم برد.>>>
حضور زنان در جنبش سبز و حرکت پایا پای آن ها در کنار مردان برای
اعتراض به تضییع حقوق شهروندی، برگ دیگری از مشارکت های پر نفوذ
زنان در جنبش های اجتماعی را ورق زد. اما چالش هایی را نیز در
برابر این دو جنبش قرار داد. چالش هایی که در دو سال گذشته مورد
بحث بسیار قرار گرفته است. اما آنچه سالگرد بيست و دوم خرداد امسال
را که نمادی مشترک برای جنبش زنان و جنبش سبز است، از سال گذشته
متمایز می سازد، حضور جنبش های بزرگ دموکراسی خواهی در کشورهای
منطقه است. ظهور این جنبش ها فرصت مغتنمی فراهم کرده تا ما بتوانیم
چالش هایی که طی دو سال در جنبش زنان و جنبش سبز به وجود آمده را،
از بیرون و از آیینۀ جنبش های منطقه ای، مشاهده کنیم.>>>
ماموران