دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 620  ـ  چهار شنبه 28 مرداد 1388 ـ  19 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

سيد محمد خاتمی:

راندن همهء منتقدان با

 چوب سکولاريسم، خود

 مروج اين انديشه است!

  ======

محمود احمدی نژاد:

  نظام آموزشی ايران

150 سال تحت نفوذ سکولاريسم

 بوده است!

======

«پيام مصدق»؛ يک ويدئوی کوتاه دربارهء مردی که در 28 مرداد هر سال زنده می شود>>>

(پيوند با فيلترشکن >>>)

دولت کودتا و وزارت زنان

عسل اخوان

خانم وزیر را تصور کنید که به شوهرش به خاطر اختیار کردن زن دوم و سوم اعتراض کرده و از او خواسته است هوو ها را طلاق دهد و شوهر هم بنا به حق و وظیفهء شرعی اش او را تنبیه بدنی کرده. حالا خانم وزیر می خواهد به جلسهء هیئت دولت برود تا در مورد مسائل مهم مملکت اظهار نظر کند اما شوهرش «اذن» خروج از منزل را به او نمی دهد و او را وادار به «تمکین خاص» می کند تا هر جور که بخواهد از او «متمتع» شود! به هر حال خانم وزیر خودش را به هزار بدبختی به جلسه سخنرانی هنگام غروب در فلان سمینار می رساند در حالیکه تمام بدنش کبود است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

تکان دهنده تر از دروغ

فرشته قاضی

مرتضوی از من می خواهد نزدیک میزش بروم. می ایستم . بلند می شود و در حالیکه نفس اش به صورتم می خورد می گوید: «فحش باد هواست؛ از این گوش شنیدید از اون گوش رد کنید». از رئیس دفترش می خواهد که همسرم را بیرون ببرد و من می مانم در اتاق و دادستان تهران. نزدیکم می شود و کنارم می نشیند. ترس عجیبی دارم و حس می کنم قلبم می خواهد بیرون بپرد. صورتش را نزدیکم می کند و می گوید «مثل اینکه تذکرهای بازجو را جدی نگرفته ای؟» اینقدر نزدیک شده که می ترسم حرفی بزنم یا تکانی بخورم. می گوید: «نه تصادف شوخی است نه تجاوز و...»

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

به جرم دفاع از حقوق بشر

دکتر دادخواه را در زندان اوين کتک می زنند

نشريهء موج سبز آزادی

يک منبع آگاه به «موج سبز آزادی» خبر داد که دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که از تاریخ هفده تیرماه در بازداشت به سر می‌برد، در زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این منبع آگاه به موج سبز آزادی گفت: آقای دادخواه برای اعتراف علیه کانون مدافعان حقوق بشر مبنی بر اینکه اعضای این کانون خائن هستند، به شدت زیر فشار بوده است. به گفتهء این منبع آگاه، بازجویان علاوه بر ضرب و شتم شدید دکتر دادخواه، او را از طبقه سوم یک راه پله مارپیچ به سمت پایین هل می‌دادند و سپس در حین سقوط او را می‌گرفتند. این منبع تاکید می‌کند که آنها چندین بار این شکنجه وحشیانه را بر آقای دادخواه اعمال کرده‌اند، اما به‌رغم همه این فشارها، دکتر دادخواه زیر بار اعترافات مورد نظر بازجویان نرفته است. گزارش موج سبز آزادی همچنین حاکی است، همزمان با این فشارها کودتاگران در تلاش‌اند تا با دستگیری مجدد دختر دکتر دادخواه، وی را برای اعترافات دروغین تحت فشار قرار دهند. آنها حتی یک بار نیز به دروغ به آقای دادخواه گفته‌اند که دخترش را بازداشت کرده‌اند. لازم به یادآوری است که ملیحه دادخواه به همراه پدرش و تعدادی دیگر از همکارانش در موسسه حقوقی راد، در روز چهارشنبه هفده تیرماه توسط مامورین لباس شخصی بازداشت شد. اما همان شب و پس از انتقال به کلانتری نیلوفر، همگی آنها به جز محمدعلی دادخواه آزاد شدند. دکتر دادخواه نیز پس از تحمل یک ماه حبس در سلول انفرادی، در روز هفده مرداد ماه به بند عمومي زندان اوين منتقل شد.

کودتا در معنایی جدید

گفتگو با ماشاالله آجودانی

اگر یک دولتی واقعاً از طریق ملت خودش رأی آورده است، آن دولت مقتدر است برای این که مبتنی بر حق حاکمیت ملی است. ولی وقتی چنین چیزی نیست، طبیعی است که نمایش قدرت و اقتدار آن هم با نیروی نظامی شروع می‌شود. دولت نیروی نظامی را وارد میدانها و خیابانها می‌کند و علیه مردم به‌کار می‌گیرد. خب این تعبیر می‌تواند در مفهوم کودتا شناخته بشود. برای این که دولت با قدرت نظامی مانع این می‌شود که قدرت سیاسی به بخشی از حاکمیت ایران برسد، به بخشی از نیروهایی که با رأی مردم می‌خواهند قدرت را دست بگیرند، برسد. خب وقتی مانع چنین چیزی می‌شود، می‌توان از آن به‌عنوان کودتا حرف زد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

برنامهء ايجاد نشاط در جامعه

مهدی کلهر، مشاور رسانه ای احمدی نژاد

مهدی كلهر در بخشی از گفت‌وگوی خود با ايسنا با تاكيد بر اينكه جامعه‌ي ما در حال حاضر جامعه بانشاطي نيست و تفريح آن‌چناني در آن وجود ندارد، گفت: «در زمان گذشته يادمان هست كه مثلا امامزاده‌اي بود و دور امامزاده باغي بود و مردم به اين امامزاده مي‌رفتند و در عين حال كه زيارت مي‌كردند در اين باغ نيز تفريح مي‌كردند و در واقع مكاني بود براي تفريح هم جوانان و پيران و اين تفريح همراه با يك فضاي معنوي بود، ولي متاسفانه اكنون اين فرهنگ از جامعه‌ ما رخت بربسته و ما اكنون با پارك‌هايي مواجه هستيم كه هويت فرهنگي و معنوي ندارند. وي گفت: من در زمان آقاي رجايي پيشنهاد دادم نبايد شهدا را فقط در بهشت‌ زهرا به خاك بسپاريم بلكه مناسب است مثلاً شهدا را در پارك محله‌شان و يا جايي كه به دنيا آمده‌اند به خاك بسپاريم تا جواني كه در آن محله بزرگ مي‌شود همواره به ياد اين رشادت‌ها باشد. كلهر افزود: در بسياري از كشورها كه حتي اعتقادي به شهادت نيز ندارند، در شهر مكاني براي احترام به كشته شدگان آن‌ها در جنگ به عنوان ميدان سربازان گمنام هست تا مردم هميشه آن‌ها را به ياد داشته باشند؛ البته آن پيشنهاد در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت، ولي اكنون خوشحالم كه شهداي گمنام در پارك‌ها خاك‌سپاري مي‌شوند مثلا در كلك‌چال.

(آرشيو)

جنبش سبز و پرچم مظلوم!

علی ميرفطروس

مخالفت آقای گنجی با پرچم ملّی و يا تقليل آن به «نماد سلطنت طلبان»، اگر حاکی از دشمنی با نمادِ ملّی ايرانيان نباشد، بی ترديد، نشانهء ناآگاهی وی از تاريخ و فرهنگ ايران است. رستاخيز ملّی ايرانيان، اينک، از «شعارهای قانونیِ» مهندس حسين موسوی و ديگر اصلاح طلبان حکومتی عبورکرده و سرنگونی کلیّت رژيم اسلامی را هدف خود قرار داده است؛ لذا، در شرايط حساس کنونی، عمده کردن شبه مسئله ها و سرگرم کردن آزاديخواهان، به مسئله نماها و آگاهی های کاذب، نوعی ايجاد سنگرهای مصنوعی در مقابله با سنگر استبداد و ارتجاع حاکم بر ايران است و هوشياری نيروهای سياسی و مبارزاتی را طلب می کند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

یک کلمه کم و یک کلمه بیش

ایران لیبرال

در اعتراضات اخیر بسیاری اوقات مردم ما از شعارهای گذشته الگو برداشتند که غالباً نتیجۀ مطلوب را نداشت و چه بسا کمانه هم کرد. اما سرانجام با کاستن یک کلمه از شعار مرکزی انقلاب 57، و افزودن یک کلمه به آن، به شعار واقعی این جنبش رسیدند که: «آزادی، استقلال، جمهوری ایرانی» است. این شعار، کسانی را که غم دیار و آیندۀ دیار را صمیمانه بر دل دارند و بزخو نکرده اند تا از نمد اتفاقات اخیر کلاهی نصیب ببرند جداً به آیندهء جنبش امیدوار ساخت. با کنار رفتن صفت اسلامی، ندای جدا کردن دین و دولت در داده شد و نوید آزادی خواهی که فقط بیرون از چارچوب جمهوری اسلامی معنایی دارد به گوش همه رسید. سوای آن دسته از مدعیان مخالفت با جمهوری اسلامی، که ظاهراً مخالفتشان بیشتر با جمهوریت آن است تا با اسلامیتش، اصلاح طلبان اسلامگرا هم از این تغییر به وحشت افتاده اند. این گروه دوم مذبوحانه می کوشند تا همان شعار سی سال پیش خود را که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، معتبر نگاه دارند و به سبک خمینی تأکید می کنند که نه باید کلمه ای از این شعار کاست نه کلمه ای بدان افزود. این واکنش بی سرانجام نشانهء بارز خویشاوندی سیاسی شان با دیگر رقبای اسلامگرای آنهاست و نمودار فاصله ای که این حضرات با آزادی و آزادیخواهی دارند. یک قرن است که نزاع اصلی گروه های سیاسی ایران بر سر تعیین نظام سیاسی کشور بوده است و دیگر اختلافات یا کشمکش ها را تحت شعاع خود قرار داده.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

پیشنهاد  جبههء دموکراتیک ایران

به تشکیلات راه سبز امید

ضعف اولی این جنبش در محتوا یا مضمون مورد نزاع است. اگر آنها بخواهند تقلب انتخاباتی را همچنان مسئله ای بدانند که بر سر آن با دستگاه حاکم به توافق نرسیده اند، نخواهند توانست بخش وسیعی از مردم را با خود همراه کنند. ضعف دوم آن ها این است که در عمل ساختار شکن بوده و هزینهء یک انقلاب دموکراتیک را می پردازند اما رهبری آن اصرار می ورزد که به نظام وفادار هستند و به «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر». این ضعف دومی نیز موجب گردیده که عملاً بخش زیادی از مردم و اپوزسیون به مرور از این جنبش فاصله بگیرند و صرفاً تماشاگر منازعهء سبز ها با حکومت بشوند. از روز چهل ندا تا کنون هیچ تظاهرات قابل توجهی در کشور صورت نگرفته و قطعاً اظهارات برخی از رهبران جنبش سبز در این امر موثر بوده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

بدون سکولاريسم اميدی به

دموکراسی در ايران نيست

سخنی با مهندس موسوی

سام قندچی

بدون جدايی دولت و مذهب، دستيابي به دموکراسی در ايران اميدي واهي است. اگر روزي اين حقيقت بديهي را در يادداشتي خطاب به خانم شيرين عبادی، وقتي جايزهء نوبل را برنده شدند، متذکر شدم، امروز با تجربيات جامعه مان لازم نيست به تفصيل دليل اين بيان را از نظر تئوريک تکرار کنم. بر همه کس نيز امروز آشکار است که سکولاريسم ضديت با مذهب نيست و برچسب هاي رژيم هم به سکولاريسم فقط رژيم را بيشتر بي اعتبار کرده است و به سکولاريسم بيشتر اعتبار داده است؛ همانطور که يک قرن حملهء استبداد به دموکراسي اين عبارت فرنگی را بيشتر و بيشتر محبوب مردم ايران کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنبش اعتراضی در ایران و

اپوزیسیون ارتجاعی خارج از کشور

باقر مرتضوی، اسد سیف

در سال 57، در میان آتش و خون و شور و شعار جاری بر خیابان‌های ایران، حزب‌الله با شعار "بحث پس از مرگ شاه"، با خشونت تمام از هرگونه گفت و گو در حلقه‌های بحث جلوگیری می کرد. انقلابیون دیروز در کلیت خویش می پذیرفتند که بحث را به پس از سقوط حکومت شاه منتقل کنند و بدینسان بر رفتار حزب‌الله میدان می دادند. آن نگاه به فاجعه ختم شد. در هفته‌های اخیر در صف‌های تظاهراتِ بخشی از ایرانیان در خارج از کشور، گردانندگان به ظاهر وابسته به اپوزیسیون تظاهرات، از سردادن هرگونه شعار و یا حمل آن بر پرده که خود با آن موافق نیستند، جلوگیری می کنند. آنان دوست ندارند در نفی نظام حاکم و قوانین جاری بر کشور شعاری شنیده شود. کسانی که بخواهند نظام جمهوری اسلامی را زیر علامت سئوال ببرند، از صف تظاهرکنندگان با یورش و تهدید کنار گذاشته می شوند. سبزپوشانِ اجازه نمی دهند سخنی خلافِ نظر آنان بر زبان جاری گردد. پنداری حزب‌الله دیروز، امروز در لباس اپوزیسیون، در خارج از کشور "هل من مبارز" می طلبد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

================

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630