دربارهء سکولاريسم دربارۀ ما |  تماس آرشيو صفحه اول |  جستجو |  فيلترشکن |  کوتاه و گويا | عکس و مکث | ويدئوها | کتابخانه |  زنان | گروه ها | اسناد رفتگان 

سال دوم ـ  شماره 619  ـ  سه شنبه 27 مرداد 1388 ـ  18 اگوست  2009             فهرست الفبائی نام نويسندگان           فهرست کليهء مقالات         English Section

پيوند به نسخهء اينترنتی>>>>

==================

کتاب «ترک های امروز»

=============

=============

از نگاه يک زن

يادداشت های سه شنبه های

شکوه ميرزادگی

=============

گفتگوهای اختصاصی ما

=============

اسامی زندانيان سياسی ايران

=============

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

=============

پويشگران

=============

نيلگون

=============

الفبا

=============

ايرانسکوپ

=============

پيک خبری ايرانيان

=============

سکولاريسم برای ايران

=============

کميتهء نجات پاسارگاد

=============

بنياد ميراث پاسارگاد

=============

اصغر آقا

=============

ايران ب.ب.ب.

=============

خواندنیها

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اعلاميه ها و ميثاق های

 بين المللی

=============

ريشه کنی تبعيض

=============

ايرانويچ

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

===========

جبههء ملی ـ شاخه آمريکا

==========

آژانس خبری کورش

==========

نويسندگان

===========

ايرانيان دات کام

===========

ايران امروز

===========
جمهوری خواهان دمکرات

و لائیک-هانوور (تبجا)

===========

جنبش آذربايجان

برای يکپارچگی ايران

=============

خبرنامهء گويا

=============

تغيير برای برابری

=============

اخبار روز

===========

روشنگری

===========

مردانی نيوز

===========

لج ور

===========

مقالات سياسی

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

شبکه سراسر

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

جهان من (حاوی پيوندها)

===========

نژادپرستی و تبعيض

(حاوی پيوندها)

===========

گفتگو

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

=============

اتحادیه برای دموکراسی

=============

تريبون ايران

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

ويژه نامهء اسلامی

سکولاريسم

===========

هزل (حميدرضا رحيمی)

===========

مجموعه آثار

 اسماعيل نوری علا

===========

مخالفان خود را بشناسيم

آيت الله خامنه ای

دولت نهم روند بسيار خطرناک غربزدگی و گرايش های سکولاريستی را که متأسفانه در حال نفوذ در بدنه مديريتی کشور بود، سد کرده است.

======

آيت‌الله علم‌الهدي

سکولارها در ایران جایگاهی ندارند! حضور پر شور ملت ایران در بيست و دوم بهمن عامل شکست کامل سکولارها در کشور است.

======

آيت الله صافى گلپايگانى

اسلام با فرهنگ لائيك و بى دينى مخالف است. دشمنان با استفاده از ترويج فرهنگ لائيك درصدند تا زنان را از خط عفاف و حجاب و كرامت منحرف كرده و سنت هاى اصيل اسلامى را از بين ببرند.

======

آيت‌الله مکارم شيرازی

نقش تلويزيون در ايجاد تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسيار مهم است. هر چند که در ساليان اخير برنامه‌هاي ديني و مذهبي در تلويزيون گسترش يافته ولي کساني در آنجا لانه کرده‌اند تلويزيون را به سوي سکولاريسم سوق مي دهند».

======

جنبش سبز و پرچم مظلوم!

علی ميرفطروس

مخالفت آقای گنجی با پرچم ملّی و يا تقليل آن به «نماد سلطنت طلبان»، اگر حاکی از دشمنی با نمادِ ملّی ايرانيان نباشد، بی ترديد، نشانهء ناآگاهی وی از تاريخ و فرهنگ ايران است. رستاخيز ملّی ايرانيان، اينک، از «شعارهای قانونیِ» مهندس حسين موسوی و ديگر اصلاح طلبان حکومتی عبورکرده و سرنگونی کلیّت رژيم اسلامی را هدف خود قرار داده است؛ لذا، در شرايط حساس کنونی، عمده کردن شبه مسئله ها و سرگرم کردن آزاديخواهان، به مسئله نماها و آگاهی های کاذب، نوعی ايجاد سنگرهای مصنوعی در مقابله با سنگر استبداد و ارتجاع حاکم بر ايران است و هوشياری نيروهای سياسی و مبارزاتی را طلب می کند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

یک کلمه کم و یک کلمه بیش

ایران لیبرال

در اعتراضات اخیر بسیاری اوقات مردم ما از شعارهای گذشته الگو برداشتند که غالباً نتیجۀ مطلوب را نداشت و چه بسا کمانه هم کرد. اما سرانجام با کاستن یک کلمه از شعار مرکزی انقلاب 57، و افزودن یک کلمه به آن، به شعار واقعی این جنبش رسیدند که: «آزادی، استقلال، جمهوری ایرانی» است. این شعار، کسانی را که غم دیار و آیندۀ دیار را صمیمانه بر دل دارند و بزخو نکرده اند تا از نمد اتفاقات اخیر کلاهی نصیب ببرند جداً به آیندهء جنبش امیدوار ساخت. با کنار رفتن صفت اسلامی، ندای جدا کردن دین و دولت در داده شد و نوید آزادی خواهی که فقط بیرون از چارچوب جمهوری اسلامی معنایی دارد به گوش همه رسید. سوای آن دسته از مدعیان مخالفت با جمهوری اسلامی، که ظاهراً مخالفتشان بیشتر با جمهوریت آن است تا با اسلامیتش، اصلاح طلبان اسلامگرا هم از این تغییر به وحشت افتاده اند. این گروه دوم مذبوحانه می کوشند تا همان شعار سی سال پیش خود را که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، معتبر نگاه دارند و به سبک خمینی تأکید می کنند که نه باید کلمه ای از این شعار کاست نه کلمه ای بدان افزود. این واکنش بی سرانجام نشانهء بارز خویشاوندی سیاسی شان با دیگر رقبای اسلامگرای آنهاست و نمودار فاصله ای که این حضرات با آزادی و آزادیخواهی دارند. یک قرن است که نزاع اصلی گروه های سیاسی ایران بر سر تعیین نظام سیاسی کشور بوده است و دیگر اختلافات یا کشمکش ها را تحت شعاع خود قرار داده. خواستن آزادی، یعنی خواستن نظامی که قادر به تأمین آن باشد. از این دیدگاه هر نظام مذهبی و یا نظامی که مقامی غیر انتخابی را در رأس کشور قرار دهد مردود است. منطقی که از انقلاب مشروطیت بدین سو تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران را شکل داده منطق جایگزینی نظام های سیاسی است. این منطق به دلیل به درازا کشیدن اعتراضات مردمی باز امروز بر صحنۀ سیاسی غالب شده است و می تواند نمای تحولات آینده را پیش چشم همگان ترسیم کند. انتخابی این گونه هر چند دهه یکبار میسّر می شود. بر عهدۀ آزادیخواهان است که این فرصت گرانبهای تاریخی را، در شرایطی که خواست هایشان از پشتیبانی جهانی برخوردار است، غنیمت شمرند. در این نبرد پیروزی جایگزین ندارد و شکست توجیه نمی پذیرد.

(آرشيو کوتاه و گويا)

پیشنهاد های جبههء دموکراتیک ایران

به تشکیلات راه سبز امید

ضعف اولی این جنبش در محتوا یا مضمون مورد نزاع است. اگر آنها بخواهند تقلب انتخاباتی را همچنان مسئله ای بدانند که بر سر آن با دستگاه حاکم به توافق نرسیده اند، نخواهند توانست بخش وسیعی از مردم را با خود همراه کنند. ضعف دوم آن ها این است که در عمل ساختار شکن بوده و هزینهء یک انقلاب دموکراتیک را می پردازند اما رهبری آن اصرار می ورزد که به نظام وفادار هستند و به «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر». این ضعف دومی نیز موجب گردیده که عملاً بخش زیادی از مردم و اپوزسیون به مرور از این جنبش فاصله بگیرند و صرفاً تماشاگر منازعهء سبز ها با حکومت بشوند. از روز چهل ندا تا کنون هیچ تظاهرات قابل توجهی در کشور صورت نگرفته و قطعاً اظهارات برخی از رهبران جنبش سبز در این امر موثر بوده است.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

بدون سکولاريسم اميدی به دموکراسی در ايران نيست

سخنی با مهندس موسوی

سام قندچی

بدون جدايی دولت و مذهب، دستيابي به دموکراسی در ايران اميدي واهي است. اگر روزي اين حقيقت بديهي را در يادداشتي خطاب به خانم شيرين عبادی، وقتي جايزهء نوبل را برنده شدند، متذکر شدم، امروز با تجربيات جامعه مان لازم نيست به تفصيل دليل اين بيان را از نظر تئوريک تکرار کنم. بر همه کس نيز امروز آشکار است که سکولاريسم ضديت با مذهب نيست و برچسب هاي رژيم هم به سکولاريسم فقط رژيم را بيشتر بي اعتبار کرده است و به سکولاريسم بيشتر اعتبار داده است؛ همانطور که يک قرن حملهء استبداد به دموکراسي اين عبارت فرنگی را بيشتر و بيشتر محبوب مردم ايران کرد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

جنبش اعتراضی در ایران و اپوزیسیون ارتجاعی خارج از کشور

باقر مرتضوی، اسد سیف

در سال 57، در میان آتش و خون و شور و شعار جاری بر خیابان‌های ایران، حزب‌الله با شعار "بحث پس از مرگ شاه"، با خشونت تمام از هرگونه گفت و گو در حلقه‌های بحث جلوگیری می کرد. انقلابیون دیروز در کلیت خویش می پذیرفتند که بحث را به پس از سقوط حکومت شاه منتقل کنند و بدینسان بر رفتار حزب‌الله میدان می دادند. آن نگاه به فاجعه ختم شد. در هفته‌های اخیر در صف‌های تظاهراتِ بخشی از ایرانیان در خارج از کشور، گردانندگان به ظاهر وابسته به اپوزیسیون تظاهرات، از سردادن هرگونه شعار و یا حمل آن بر پرده که خود با آن موافق نیستند، جلوگیری می کنند. آنان دوست ندارند در نفی نظام حاکم و قوانین جاری بر کشور شعاری شنیده شود. کسانی که بخواهند نظام جمهوری اسلامی را زیر علامت سئوال ببرند، از صف تظاهرکنندگان با یورش و تهدید کنار گذاشته می شوند. سبزپوشانِ اجازه نمی دهند سخنی خلافِ نظر آنان بر زبان جاری گردد. پنداری حزب‌الله دیروز، امروز در لباس اپوزیسیون، در خارج از کشور "هل من مبارز" می طلبد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

(آرشيو)

================

برساختن دموکراسی؟

یا دیکتاتوری دین و ملیت و سنت؟

اکبر گنجی

این مدعایی کاذب، بلادلیل و غیر جامعه شناختی است که «سکولاریسم شرط لازم و شرط کافی نظام دموکراتیک است». اگر سکولاریسم شرط کافی نظام دموکراتیک بود، تمامی نظامات سکولار باید نظام های دموکراتیک می بودند. اما تجربه ی بشری بزرگترین مبطل این مدعاست. تمامی کشورهای اروپای شرقی سابق و اتحاد جماهیر سوسیالیستی سابق، دارای نظام های سکولار بودند، اما در عین حال بدترین نظام های توتالیتر را پدید آوردند. بیشتر کشورهای خاورمیانه دارای

توضيح سکولاريسم نو: ما از اينکه بحث دربارهء سکولاريسم رفته رفته در بين اصلاح طلبان مسلمان نيز به جلوی صحنه می آيد استقبال می کنيم و، برای اينکه خوانندگان جديدی که به اين بحث پرداخته اند با سابقهء کار ما آشنا باشند، نخست آنها را دعوت می کنيم تا شعار بالای اين صفحه را بخوانند (سکولاريسم بعنوان اولين قدم به سوی آزادی و دموکراسی) و آنگاه به بخش «دربارهء ما» رفته و بخصوص به مقالهء «حکايت مسافری که اتوبوس را مقصد بپندارد!» عنايت کنند.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

جنگ بر سر چيست؟

سعيد آوا

دراين مقاله اشاراتي به اختصار به "نگذاريم اسلاميست ها رنگمان کنند" نوشتهء آقای اسماعيل نوری علاء ، "ديکتاتوری حذف با رنگ دموکراسي ...." نوشتهء خانم شکوه ميرزادگي و " ولي فقيه و سلطان دمکراسي" نوشتهء خانم الاهه بقراط شده است: درحالي که مردم داخل ايران زير سرکوب و شکنجه های وحشيانه به جنبش اعتراضي خود ادامه مي دهند نغمه های ناجور و بهانه گيری های مُزمن و مخرٌبي در خارج کشور ساز شده که مي تواند مثل خوره به جان جنبش افتاده و موجبات نااميٌدی و دلسردی توده های معترض و مألأ فروکش کردن اعتراضات به حقٌ شان را فراهم کرده و مانع پيشروی آنان گردد.

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

حل تشکيک در مسئلهء تجاوز،

و برائت از مشرکين

حميد رضا رحيمی

راه حل فدوی برای تحقيق در صحت و سقم وقوع تجاوز در زندان این است  که یکی از مقامات درشت رژیم ترتیبی بدهد که با تغییر قیافه و لباس مبدّل به زندان بيافتد. جور کردن بهانه برای رفتن ايشان به زندان ساده ترین بخش قضیه است و بعهدهء فدوی!.. لکن مقام ِ داوطلب، نمی تواند برادر احمدی نژاد و یا برادرحسین (ع) شریعتمداری متولی امامزادهء کیهان چاپ دارالخُرافه، که از نظر قیافه شدیداً در مضیقه هستند، باشند؛ زیرا اینان اگر سالیان بیشماری هم در زندان باشند، محال است که هیچ بازجوئی رغبت کند به ایشان تجاوز کند! لذا مقام داوطلب باید مثل برادر قاضی سعید مرتضوی، یا حتا همین برادر علی (ع) لاریجانی، مختصر بر و روئی هم داشته باشد!

(پيوند با فيلترشکن >>>)

================

دعوت مسعود انصاری از

محسن کدیور برای مناظره

با توجه به سخنرانی های اخیر آقای حجت الاسلام دکتر محسن کدیور، روشنفکر دینی و نامی ایران، و تاکیدات پیاپی و محکم ایشان بر لزوم بقای جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن، و با هدفِ سرِ کار آوردن مهندس موسوی در جای احمدی نژاد؛ کدبان پرفسور مسعود انصاری ، استاد دانشگاه و عضو جامعه حقوقدانان بین المللی و جامعه دانشمندان علوم سیاسی آمریکا، و یکی از نامدارترین اسلام شناسان قرن حاضر، به انگیزه ی آگاه شدن مردم رزمنده ی ایران، از آقای دکتر محسن کدیور دعوت می نماید تا برای انجام چند گفتگوی رو در روی، در یکی از تلویزیون های آمریکا، برای پدافند از بیانات و نوشتارهای خودشان در رابطه با مسایل سیاسی و دینی کشورمان به مناظره بنشینند. (بقيه)

================

گامی در رهبرشناسی

ارسالی يک خوانندهء سايت

در گنجينهء واژگان:

رهبر. پیشوا. شخص اول مملکت. قبلهء عالم. ظل الله. سلطان. کسی که بالاتر از همه نشسته یا ایستاده یا خوابیده است. کسی که فعلا بیشترین قدرت را دارد. پدر یتیمان و شوهر بیوه زنان. مسوول اصلی مشکلات کشور. کسی که می تواند دستور تیراندازی به مردم را بدهد و با این کار خودکشی کند. مردی که هر وقت اخم کند، مردم را زندانی و هر وقت می خندد زندانیان را آزاد می کنند (مشکل فلسفی: او نمی خندد.) کسی که اگر دوستش داشته باشید رفتارش به نظرتان زیباست و اگر دوستش نداشته باشید، رفتارش به نظرتان غیرقابل تحمل است.

(بقيه در آرشيو کوتاه و گويا)

================

© 2009 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630